Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2022)
Indenrigs- og
boligministeren (Christian Rabjerg Madsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
leje, lov om boligforhold og lov om leje af almene boliger
(Videreførelse af udlejers udgifter til månedlige
forbrugsmålinger til lejerne, forsøg med undladelse af
beløbsopkrævning ved husleje-, anke- og
beboerklagenævnene samt rettelser som følge af
sammenskrivningen af lejelovgivningen)
(Lovforslag nr. L 33)
Lovforslaget består af 3
hovedelementer, som dels skal rette op på
uhensigtsmæssigheder i lovgivningen og videreføre den
hidtil gældende retstilstand, som ikke med
tilstrækkelig tydelighed er videreført i den nye
lejelov, jf. lov nr. 341 af 22. marts 2022 (lejeloven), og lov om
bolig forhold, jf. lov nr. 342 af 22. marts 2022 (lov om
boligforhold), samt sikre overensstemmelse mellem lejelovgivningens
regler og bekendtgørelse nr. 734 af 23. maj 2022 om
energivirksomheder og bygningsejeres oplysningsforpligtelser over
for slutkunder om energiforbrug og fakturering m.v. Endeligt
følges op på den udvidede udfordringsret.
Den første del indebærer en
række ændringer af lejeloven og lov om boligforhold,
som skal rette op på utilsigtede ændringer i
lovgivningen implementeret ved lejeloven og lov om boligforhold.
Ændringerne foreslås for at bringe lovgivningen i
overensstemmelse med retspraksis efter vedtagelsen af lejeloven og
lov om boligforhold, som udmønter dele af lejelovsforliget
af 11. juni 2014. Det foreslås, at lejen i
omkostningsbestemte lejemål og gennemgribende forbedrede
lejemål i regulerede kommuner efter aftale kan reguleres
én gang årligt efter stigningerne i Danmarks
Statistiks nettoprisindeks1), samt at
lejeres videregående rettigheder, som tinglyses, respekterer
størst mulige offentlige lån og de øvrige
pantehæftelser og byrder, som var tinglyst ved aftalens
anmeldelse til tinglysning. Herudover foreslås
fejlhenvisninger i lejeloven og lov om boligforhold rettet.
Den anden del indebærer en hjemmel
til, at udlejerne kan medtage udgifter, som udlejeren må
afholde til tredjepart for at opfylde nye krav om månedlige
leverancer af forbrugsoplysninger til lejerne, i regnskaberne.
Ændringen foreslås for at sikre overensstemmelse mellem
lejelovgivningens regler og bekendtgørelse nr. 734 af 23.
maj 2022 om energivirksomheder og bygningsejeres
oplysningsforpligtelser over for slutkunder om energiforbrug og
fakturering m.v., som implementerer
energieffektivitetsdirektivet.
Den tredje del indebærer en hjemmel
til, at indenrigs- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om forsøg med at undlade at
opkræve gebyrer for indbringelse af sager for husleje-, anke-
og beboerklagenævn. Ændringen foreslås på
baggrund af den udvidede udfordringsret, som har til formål
at bidrage til udvikling af nye løsninger ved, at der bl.a.
gives kommuner mulighed for at gøre opmærksom på
uhensigtsmæssigheder eller begrænsninger i
lovgivningen.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2023. En del af lovforslagets første
del vedrørende rettelser som følge af
sammenskrivningen af lejelovgivningen foreslås at finde
anvendelse fra den 1. juli 2022, hvor den nye lejelov og lov om
boligforhold trådte i kraft.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.
Officielle noter
1)
Dette sker alene for at rette op på en utilsigtet fejl og
altså sikre, at retsstillingen fra før 1. juli 2022
videreføres, som tilsigtet med sammenskrivningen.
Reguleringen for disse lejemål vil også blive omfattet
af huslejeloftet implementeret ved lov nr. 1311 af 27. september
2022.