Fremsat den 5. oktober 2022 af indenrigs- og boligministeren (Christian Rabjerg Madsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
(Ændring af
værdiansættelsesprincipper)
§ 1
I lov om andelsboliger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1281 af
28. august 2020, som ændret ved § 6 i lov nr. 344 af 22.
marts 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2, litra b, ændres
»18« til: »42«.
2. § 5,
stk. 2, litra c, affattes således:
»c) Den
senest ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer
efter den tidligere gældende § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 740 af 3.
september 2002. Den senest ansatte ejendomsværdi med
eventuelle reguleringer jf. 1. pkt., kan reguleres én gang
årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i en 12-månedersperiode, der slutter i
oktober måned året før det finansår,
reguleringen vedrører.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Forlængelse af valuarvurderingers
gyldighedsperiode
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Overvejelser fra udvalget om
andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper
3.1.3. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
3.2. Nettoprisindeksregulering af offentlige
ejendomsvurderinger
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Overvejelser fra udvalget om
andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper
3.2.3. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder ændringer i
andelsboliglovens § 5, stk. 2, hvori der ændres i to ud
af lovens tre værdiansættelsesprincipper.
Andelsboliglovens § 5 regulerer maksimalprisreglerne for
andelsboligforeninger, hvilket dækker over den pris, en andel
maksimalt må overdrages til. Andelsboligloven indeholder tre
værdiansættelsesprincipper for fastsættelse af
værdien af forenings ejendom: a) anskaffelsesprisen, b)
valuarvurdering og c) offentlig vurdering.
Ejendomsværdiansættelsen for
erhvervsejendomme, herunder for andelsboligforeningers ejendomme
blev afskaffet den 27. februar 2021, jf. nærmere herom i
afsnit 2. Afskaffelsen af ejendomsværdiansættelsen
påvirker den offentlige vurdering i andelsboligloven.
For at afbøde denne påvirkning
foreslås to ændringer i andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper, hvorefter
gyldighedsperioden på valuarvurderinger forlænges fra
18 måneder til 42 måneder, samt mulighed for
nettoprisindeksering af den seneste ansatte offentlige
ejendomsværdi (typisk fra år 2012).
2. Lovforslagets
baggrund
Ejendomsværdiansættelsen for
andelsboligforeningsejendomme blev afskaffet som følge af
"Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatningen" mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance 15. maj 2020, samt lov nr. 291 af 27. februar 2021
om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme
m.v.). Det fremgår af forarbejderne til ovennævnte lov,
at afskaffelsen af ejendomsværdiansættelsen for
erhvervsejendomme har konsekvenser for andelsboligforeninger, idet
afskaffelsen påvirker et af
værdiansættelsesprincipperne i andelsboligloven.
Udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem, og afskaffelsen af offentlige vurderinger
af erhvervsejendomme, herunder andelsboligejendomme,
medfører således konsekvenser for de
andelsboligforeninger, der anvender den senest ansatte
ejendomsværdi, ved beregning af andelsboligens maksimalpris
(den offentlige vurdering).
Andelsboligforeninger har ventet på det
nye offentlige ejendomsvurderingssystem fra Skatteministeriet, som
var planlagt at træde i kraft i 2023, men dette nye
ejendomsvurderingssystem blev efterfølgende afskaffet ved en
ændring af ejendomsvurderingsloven, jf. ovenfor nævnte
aftale. Som følge heraf lagde Skatteministeriet op til en
alternativ ejendomsværdiansættelse for andelsboliger
med fortsat anvendelse af den offentlige vurdering fra 2012 med
forslag om indeksering.
Som følge heraf nedsatte Regeringen i
marts 2021 et udvalg, der fik til opgave at vurdere konsekvenserne
af at afskaffe den offentlige vurdering og overveje mulige
alternative løsninger for prisfastsættelse af
andelsboligforeningers ejendomme.
Udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper afrapporterede december
2021. Udvalget havde undersøgt en række
løsningsforslag, der hovedsageligt kan opdeles i to
hovedgrupper: i) modeller baseret på fortsat anvendelse af de
offentlige vurderinger, underlagt visse former for indeksering, og
ii) modeller, der indebærer forskellige former for
forlængelse af valuarvurderingers gyldighedsperiode.
De to konkrete løsningsforslag som
udvalget har fremhævet er således en forlængelse
af valuarvurderingers gyldighed til maksimalt 2,5-3,5 år, og
en nettoprisindeksregulering af de offentlige 2012-vurderinger. Et
flertal i udvalget fremførte desuden, at begge
løsninger kunne kombineres.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Forlængelse
af valuarvurderingers gyldighedsperiode
3.1.1.
Gældende ret
Maksimalprisreglerne ved overdragelser af
andelsboliger reguleres i andelsboliglovens § 5. Det
følger af andelsboliglovens § 5, stk. 1, at prisen, ved
overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til
andelen er knyttet retten til en bolig, ikke må overstige,
hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i
lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan
betinge.
Ved opgørelse af foreningens formue
indeholder andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra a-c, tre
værdiansættelsesprincipper for ejendommen, der
sætter et prisloft over, hvad en andelsbolig maksimalt
må overdrages til.
Hvis en andelsboligforening ansætter
foreningens formue efter andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra
b, anvendes den kontante handelsværdi som udlejningsejendom
på grundlag af en vurdering, der ikke må være
ældre end 18 måneder, og som er foretaget af en valuar
med indsigt i prisfastsættelsen og markedsudviklingen for
udlejningsejendomme.
Den kontante handelsværdi dækker
over markedsværdien i kontantbeløb, der objektivt
skønnes at kunne indbringes i en handel mellem en villig
køber og en villig sælger i en
armslængdetransaktion, efter passende markedsføring,
og hvor parterne har handlet kyndigt, fornuftigt og uden tvang, jf.
§ 2 i bilag 1 til bekendtgørelse om vurdering af
ejendomme tilhørende private andelsboligforeninger ved
valuar nr. 978 af 28/06/2018.
18-månedersreglen tager hensyn til, at
vurderingen af handelsværdien typisk vil blive foretaget i
forbindelse med en regnskabsafslutning, og danne grundlag for
prisberegning i regnskabet, som skal være gældende et
år efter dets vedtagelse.
Tidsfristen giver mulighed for, at der i
forbindelse med regnskabsafslutningen pr. udgangen af et
kalenderår foretages en valuarvurdering omtrent samtidig med
regnskabsårets udløb. Herefter indarbejdes vurderingen
i regnskabet, der færdiggøres i foråret og
forelægges for generalforsamlingen typisk senest 4-6
måneder efter regnskabsårets udløb. Efter
vedtagelse på generalforsamlingen vil denne pris med en
eventuel vedtagen prisstigning normalt være gældende,
indtil generalforsamlingen det følgende år igen
træffer bestemmelse om prisen, jf. lov nr. 379 af 20. maj
1992.
Valuarvurderingen foretages af en valuar med
indsigt i prisfastsættelsen og markedsudviklingen for
udlejningsejendomme. Det er derfor et krav, at den, der foretager
vurderingen af en andelsboligforenings ejendom til brug for
opgørelse af foreningens formue, foruden at være
uddannet valuar, også skal kunne dokumentere sit hidtidige
virke ved at have løbende indsigt i prisfastsættelsen
og markedsudviklingen for udlejningsejendomme, jf. lov nr. 555 af
29/05/2018.
3.1.2.
Overvejelser fra udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper
Udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper har undersøgt en
række løsningsmuligheder som alternativ til den
offentlige vurdering som nævnt under afsnit 2. Hertil har
udvalget særligt fremhævet forlængelse af
gyldighedsperioden for valuarvurderinger.
Det er udvalgets vurdering, at modellen kan
balancere hensynet til at begrænse andelsboligforeningens
merudgifter (en lang gyldighedsperiode) mod en retvisende
værdiansættelse (en kort gyldighedsperiode). Udvalget
har vurderet, at det vil være relativ enkel løsning i
forhold til de nuværende regler, og på samme måde
har udvalget vurderet, at modellen ikke vil forrykke balancen
mellem de forskellige boligformer på boligmarkedet. Udvalget
undersøgte tillige en række andre
løsningsforslag, herunder indeksering med
ejerboligprisindekset. Hertil vurderede udvalget, at sådan en
løsning kan risikere at forrykke balancen mellem de
forskellige boligformer, eftersom der kan opstå et
øget incitament for lejere, om at overtage en ejendom efter
tilbudspligtsreglerne i kapitel 24 i lov nr. 341 af 22/03/2022
(lejeloven), alene begrundet i interesser om gunstig fortjeneste
ved salg af andelsboligen til ejerboligprisindekserede priser.
Dette kan således medføre en risiko for, at markedet
for andelsboliger afkobles markedet for udlejningsejendomme, som
andelsboligerne er tæt knyttet til.
Udvalget bemærker endelig, at en lang
forlængelse af gyldighedsperioden, f.eks. til 5 eller 10
år, vil kunne give en udfordring i forhold til at opretholde
et marked for valuarvurderinger med valuarer, der besidder den
fornødne faglige kvalitet. Herudover gælder hensynet
til at opnå en retvisende værdiansættelse
på baggrund af en valuarvurdering, og dermed en mere
gennemsigtig fastsættelse af maksimalprisregler. Herudover
har udvalget vurderet, sammenhængen mellem gyldighedsperioden
for valuarvurderinger efter andelsboliglovens § 5, stk. 2,
litra b, og Erhvervsministeriets regler og retningslinjer for
andelsboligforeningers regnskabsaflæggelse.
På den baggrund vurderer udvalget, at
hvis valuarvurderingens gyldighed forlænges, bør det
maksimalt være med 1-2 år, svarende til en ny gyldighed
på 2½ år eller 3½ år.
Derudover har udvalget overvejet, om
forlængelsen af gyldighedsperioden kan kombineres med andre
løsninger. Et flertal i udvalget fremhævede, at
valuarvurderingers gyldighedsperiode kan kombineres med
nettoprisindeksering af de offentlige ejendomsvurderinger.
3.1.3.
Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at en indhentet
valuarvurdering skal kunne danne grundlag for opgørelsen af
foreningens formue i 42 måneder, som led i overdragelser af
andele i andelsboligforeninger sammenlignet med nuværende
regler, hvor perioden dækker over 18 måneder. Det
betyder, at den foreslåede ordning skal udvide
gyldighedsperioden for valuarvurderinger i relation til
fastsættelsen af andelens maksimalpris.
Den foreslåede ændring af
andelsboligforeningslovens § 5, stk. 2, litra b, er begrundet
i hensynet til, at gyldighedsperioden på valuarvurderinger
bør forlænges således, at en valuarvurdering kan
anvendes i en længere periode end de gældende 18
måneder. Herved reduceres de udgifter, som
andelsboligforeninger, der hidtil har anvendt den offentlige
vurdering får, såfremt en forening fravælger den
(nettoprisindekserede) offentlige vurdering.
Udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper har udtalt, at
forlængelse af valuarvurderingers gyldighed er et brugbart
alternativ til den offentlige vurdering, hvilket kan være
fordelagtigt for de mindre foreninger. Et flertal i udvalget
fremførte desuden, at der kunne justeres i to af
andelsboliglovens principper, hvorefter både
valuarvurderingers gyldighedsperiode forlænges og de
offentlige vurderinger nettoprisindekseres.
Det forventes, at andelsboligforeninger i
forbindelse med regnskabsafslutning pr. udgangen af et
kalenderår foretager en valuarvurdering omtrent samtidig med
regnskabsårets udløb. Herefter indarbejdes vurderingen
i regnskabet, der færdiggøres i foråret og
forelægges for generalforsamlingen typisk 4-6 måneder
efter regnskabsårets udløb.
Det forventes således, at vedtagelsen af
den vurderede handelsværdi som udlejningsejendom åbner
mulighed for, at generalforsamlingen kan godkende denne vurdering
tre år ad gangen. Det er dog frivilligt, hvorvidt foreningen
ønsker at anvende samme vurdering i tre år i
træk, eller om de ønsker at få foretaget en ny
årligt, som de gør i dag.
Hvis en andelsboligforening vælger at
indhente en valuarvurdering oftere end kravet i den
foreslåede ordning, kan det ligeledes fremhæves, at
såfremt foreningen bliver bekendt med en ny og lavere
værdiansættelse af ejendommen, trods en ældre
valuarvurdering fortsat opfylder gyldighedskravet på 42
måneder, skal andelsboligforeningen nedjustere prisen for at
sikre, at andelsboliger ikke bliver solgt i strid med hensynene bag
maksimalprisreglerne.
Det følger allerede af gældende
praksis på området, at såfremt der fremkommer
oplysning om forhold af væsentlig negativ betydning for
fastsættelsen af andelens værdi, skal der ved
prisfastsættelsen af en andel, tages højde for denne
ændring, således det sikres, at prisen på
overdragelsestidspunktet ikke er højere, end hvad der efter
lovens gældende § 5, stk. 1, lovligt kan
kræves.
Forlængelsen af gyldighedsperioden
på valuarvurderinger relaterer sig til beregning af
andelskroneværdien i forhold til andelsboliglovens regler,
hvorfor forlængelsen af gyldighedsperioden ikke direkte kan
overføres til årsregnskabslovens regler ved
udarbejdelse af årsregnskaber. Indenrigs- og
Boligministeriets vurderer dog, at andelsboligloven efter
eksisterende regler bl.a. giver mulighed for at anvende en
fastfrosset valuarvurdering (og offentlig vurdering) på
ubestemt tid efter lovens § 5, stk. 3, samt princippet om
anskaffelsesprisen, jf. § 5, stk. 2, litra a, dvs. den
værdi, der udgør købesummen med tillæg af
foreningens omkostninger ved erhvervelsen. Det fremgår
desuden af Erhvervsstyrelsens regnskabsvejledning for
andelsboligforeninger af december 2021, at Erhvervsstyrelsen bl.a.
accepterer, at en andelsboligforening f.eks. kan skifte fra
dagspris til kostpris, hvilket begrundes med indførelsen af
andelsboliglovens gældende § 5, stk. 3
(fastholdelsesbestemmelsen for valuarvurderinger m.m.). Det er
således opfattelsen, at Erhvervsstyrelsens fortolkning af
årsregnskabsloven tager højde for særlige
forhold, der gør sig gældende på
andelsboligområdet.
Det kan dog bemærkes hertil, at
andelsboligforeninger ikke nødvendigvis altid kan
lægge en ikke-fornyet valuarvurdering ukritisk til grund i
årsregnskabet i henhold til reglerne efter
årsregnskabsloven. Dette skyldes, at årsregnskabslovens
regler vedr. "dagsværdi" forudsætter et vis krav om
aktualitet, dvs., at dagsværdien baseres på forhold,
der er til stede og kendte for ejendommen på balancedagen.
Såfremt der ikke er sket ændringer i væsentlige
parametre, kan dette noteres regnskabet, hvorefter en tidligere
anvendt valuarvurdering igen kan anvendes, jf. Erhvervsstyrelsens
"Regnskabsvejledning for andelsboligforeninger". Dette
imødekommer de situationer, hvor der ikke er et behov for at
indhente en ny valuarvurdering, og en tidligere anvendt
valuarvurdering, der ikke er ældre end 42 måneder, kan
danne grundlag for værdiansættelsen af ejendommen.
På samme måde for de foreninger,
der måler ejendommen til "kostpris" efter regnskabet kan uden
regnskabsmæssige hindringer fortsat lægge den
offentlige (nettoprisindeksrede) ejendomsværdi til grund for
beregningen af ejendommens maksimalpris.
En andelsboligforening kan fortsat frit
beslutte, om foreningen ønsker at anvende den samme
vurdering i tre år i træk, eller om foreningen f.eks.
ønsker at få foretaget en ny vurdering årligt,
som tilfældet typisk er i dag.
3.2. Nettoprisindeksregulering af offentlige
ejendomsvurderinger
3.2.1.
Gældende ret
Maksimalprisreglerne ved overdragelser af
andelsboliger reguleres i andelsboliglovens § 5. Det
følger af andelsboliglovens § 5, stk. 1, at prisen, ved
overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til
andelen er knyttet retten til en bolig, ikke må overstige,
hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i
lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan
betinge.
Ved opgørelse af foreningens formue
indeholder andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra a-c, tre
værdiansættelsesprincipper, der sætter et
prisloft over, hvad en andelsbolig maksimalt må sælges
til.
Hvis en andelsboligforening ansætter
ejendommen efter andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra c,
anvendes "den senest ansatte ejendomsværdi" med eventuelle
reguleringer efter den tidligere gældende § 3 A i lov om
vurdering af landets faste ejendomme (vurderingsloven).
Ophævelsen af § 3 A i vurderingsloven, jf. lov nr. 514
af 07/06/2006, er sidenhen ikke blevet konsekvensændret i
andelsboligloven. Det fremgår af § 3 A i
vurderingsloven, at der året efter den almindelige vurdering
foretages regulering af ansættelserne af ejendoms- og
grundværdi samt fordelingerne heraf under hensyn til den
ændring i prisforholdene, der er sket siden den seneste
almindelige vurdering m.v.
Den seneste ansatte ejendomsværdi
udgør således det tredje
værdiansættelsesprincip i andelsboligloven, hvorefter
ejerboliger blev vurderet pr. 1. oktober i ulige år, mens
andre ejendomme, herunder andelsboliger, blev vurderet pr. 1.
oktober i lige år efter tidligere gældende regler i
ejendomsvurderingsloven. Der blev desuden foretaget
årsreguleringer i de år, hvor skattemyndighederne ikke
foretog en egentlig vurdering.
Fastsættelsen af ejendomsværdien
fulgte de tidligere regler i ejendomsvurderingsloven, hvorefter
"ejendomsværdien" bl.a. tog udgangspunkt i tidligere
gældende vurderingslovs §§ 5 og 9, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013.
Udgangspunktet for vurderingen er værdien i handel og vandel
ved kontant erlæggelse af købesummen, efter tidligere
gældende regler i vurderingsloven og
ejendomsvurderingsloven.
Efterfølgende blev det tidligere
ejendomsvurderingssystem sat i bero, idet systemet var
behæftet med store usikkerheder, hvilket tillige fremgik af
Rigsrevisionens beretning herom i 2013. Siden hen er de offentlige
ejendomsvurderinger for andelsboliger blevet anvendt i de
efterfølgende år, trods manglende nye vurderinger
m.v.
Ejendomsværdien er for de fleste
andelsboligforeninger ikke opdateret siden 2012 efter suspensionen
af de offentlige ejendomsvurderinger i 2013. Det har dog fortsat
været muligt for andelsboligforeningerne at anvende den
senest udarbejdede ejendomsværdi ved fastsættelse af
andelsboligens maksimalpris efter reglerne i andelsboligloven.
Det har desuden været muligt for
andelsboligforeninger, som nyopførtes til og med 30.
september 2020, at få en offentlig ejendomsværdi efter
den tidligere gældende ejendomsvurderingslov i 2012-niveau.
Den tidligere gældende § 3 i vurderingsloven var
således formuleret som en omvurderingsbestemmelse, men
bestemmelsen tolkes således, at den også omfatter
nyopståede ejendomme såsom andelsboliger i takt med
overgangen til ejendomsvurderingsloven.
De sidste vurderinger efter
ejendomsvurderingsloven blev foretaget den 1. oktober 2020, hvorfor
andelsboligforeninger, der er nyopførte efter den 30.
september 2020, således ikke har en offentlig
ejendomsværdi. Det betyder desuden, at der reelt kan
eksistere andelsboligforeninger, der ikke kan indhente den
offentlige ejendomsværdi, og dermed er afskåret fra at
kunne anvende nærværende vurderingsprincip, og derfor i
stedet må vælge mellem anskaffelsesprisen eller en
valuarvurdering.
3.2.2.
Overvejelser fra udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper
Udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper har vurderet, at
nettoprisindekseringen er et godt alternativ til den offentlige
vurdering fra 2012.
Udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper har bl.a. fremført,
at nettoprisindekseringen er et godt alternativ til den offentlige
vurdering fra 2012, idet der introduceres et reelt nyt alternativ,
der indebærer en prisudvikling, hvilket forhindrer, at
værdiansættelsen udhules af inflationen. Endvidere
undgås det, at der bliver mange tilfælde, hvor den
indekserede offentlige vurdering ligger over
markedsværdien.
Udvalget har desuden vurderet, at denne
løsning kan føre til reducering af den offentlige
vurdering i København og omegn, sådan at langt de
fleste foreninger, der i dag anvender den offentlige vurdering, vil
overgå til valuarvurdering. Det er dog fortsat forventningen,
at de foreninger, der f.eks. af mere principielle årsager
anvender den offentlige vurdering, vil fortsætte med at
anvende den offentlige vurdering.
3.2.3. Indenrigs- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at andelsboligforeninger
ved opgørelse af foreningens formue kan ansætte
ejendommen på baggrund af den senest ansatte offentlige
ejendomsværdi, der typisk er fra 2012, samt
nettoprisindeksere denne.
Den foreslåede ændring af
andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra c, medfører, at
andelsboligforeninger kan fortsætte med at anvende den
offentlige vurdering, dog med mulighed for at nettoprisindeksere
den senest ansatte vurdering én gang årligt.
Andelsboliglovens gældende § 5,
regulerer maksimalprisen for overdragelser af andele, hvorfor den
foreslåede ordning muliggør, at andelsboligforeninger
kan beslutte at anvende den senest ansatte vurdering (i sin
oprindelige form fra 2012), nettoprisindeksere den senest ansatte
vurdering årligt, eller evt. kan beslutte, at en
nettoprisindekseret offentlig vurdering ikke atter reguleres
årligt efter nettoprisindekset - og dermed "træde ud af
ordningen" med en indekseret vurdering.
Det foreslås endvidere, at såfremt
en andelsboligforening har modtaget en omvurdering af den seneste
ansatte vurdering, vil denne senere opdatering således kunne
anvendes som grundlag for indeksering, eftersom den senest daterede
og modtagne omvurdering i højere grad antages at afspejle
ejendommens værdi.
Ifølge Danmarks Statistik belyser
nettoprisindekset forbrugerprisudviklingen friholdt for
ændringer i afgifter og tilskud. Nettoprisindekset
opgøres på grundlag af de faktiske forbrugerpriser,
så vidt muligt fratrukket indirekte skatter, dvs. moms og
varetilknyttede afgifter, og tillagt tilskud til generel
nedsættelse af prisen. Nettoprisindeksreguleringen skal
således bevirke, at den senest ansatte vurdering ikke udhules
af inflationen. Datagrundlaget for nettoprisindekset er det samme
som forbrugerindekset, dog med den forskel, at der i
nettoprisindekset korrigeres for afgifter samt tilskud i priser
m.v.
Alternativt til den nettoprisindekserede
offentlige vurdering, kan andelsboligforeninger vælge at
værdiansætte foreningens formue ved anvendelsen af
enten anskaffelsesprisen eller en valuarvurdering, som
værdiansættelsesgrundlag, jf. andelsboliglovens
gældende § 5, stk. 2, litra a og b. Som fremført
under afsnit 3.2.1., er det ikke alle andelsboligforeninger, der
kan anvende den foreslåede ordning, hvilket skyldes, at det
kun er andelsboligforeninger som nyopførtes til og med den
30. september 2020, der har kunnet få en offentlig
ejendomsværdi tilbagediskonteret til 2012-værdi.
Nyopførte andelsboligforeninger efter den 30. september 2020
har således ikke en offentlig ejendomsværdi, der kan
anvendes som vurderingsgrundlag, og har dermed heller ikke mulighed
for at anvende denne som grundlag samt nettoprisindeksere.
Det fremgår af Erhvervsstyrelsens
regnskabsvejledning for andelsboligforeninger af december 2021, at
den offentlige vurdering, hverken betragtes som "dagsværdi"
eller "kostpris", hvorfor værdiansættelsesmetoden
umiddelbart falder uden for brug i årsregnskabets balance,
men det betyder dog ikke, at den offentlige ejendomsvurdering ikke
kan anvendes til at fastsætte ejendommens værdi til
opgørelse af maksimalprisen i henhold til andelsboliglovens
regler.
Andelsboligloven har et andet formål end
f.eks. årsregnskabsloven, idet andelsboliglovens
gældende § 5 vedrører maksimalprisreglerne,
hvorved andelens maksimalpris beregnes efter andelsboliglovens tre
mulige værdiansættelsesprincipper.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Lovforslaget lever op til de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indeholder en forlængelse
af valuarvurderingens gyldighedsperiode fra maksimalt 18
måneder til maksimalt 42 måneder. Det betyder, at
andelsboligforeninger fremover kan nøjes med at indhente en
valuarvurdering hvert tredje år i stedet for hvert år.
Det er dog frivilligt, hvorvidt foreningen ønsker at anvende
samme vurdering i tre år i træk, eller om de
ønsker at få foretaget en ny årligt, som de
gør i dag. Lovforslaget må derfor forventes, at have
betydning for andelsboligforeningernes efterspørgsel efter
valuarvurderinger, og dermed have erhvervsøkonomiske
konsekvenser som en afledt effekt af andelsboligforeningernes
ændrede adfærd.
Lovforslaget skal ses i lyset af, at der siden
2012 ikke er foretaget en ny offentlig ejendomsvurdering. Det har i
praksis betydet, at maksimalprisen, for de foreninger, som benytter
den offentlige vurdering, har været fastlåst siden
2012. Det har givet et øget incitament for
andelsboligforeninger til at vælge valuarvurderingen i stedet
for den offentlige vurdering som
værdiansættelsesprincip, og dermed bidraget til en
betydelig stigning i efterspørgslen efter valuarvurderinger
af andelsboligejendomme. Fx viser rapporten fra udvalget om
andelsboliglovens værdiansættelsesprincipper, at der
siden 2014 har været en markant stigning i antallet af
valuarvurderede andelsboliger. I 2014 var det således ca. en
tredjedel af andelsboligerne, som var valuarvurderede, mens dette
antal i 2020 var steget til 60 pct. Det svarer til en stigning
på ca. 58.000 valuarvurderede andelsboliger. Med en
gennemsnitsstørrelse for valuarvurderede
andelsboligforeninger på 35 boliger (jf. udvalgets rapport),
svarer det til en stigning i størrelsesorden 1.700
årlige valuarvurderinger.
Andelsboligforeningerne har længe haft
en forventning om, at der på et tidspunkt ville komme en ny
offentlig vurdering af andelsboligejendomme. I forhold til at
benytte den offentlige vurdering fra 2012 ville en opdateret
offentlig vurdering være et mere reelt alternativt til
valuarvurderingen. Med Folketingets vedtagelse af lov nr. 291 af
27/02/2021 (lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og
forskellige andre love) blev den offentlige
ejendomsværdiansættelse for
andelsboligforeningsejendomme imidlertid endeligt afskaffet. Det
må forventes, at afskaffelsen af den offentlige vurdering af
andelsboligejendomme vil føre til, at endnu flere
andelsboligforeninger - særligt i de større byer - i
fremtiden vil vælge valuarvurdering som
værdiansættelsesprincip.
En vurdering af lovforslagets samlede
betydning for markedet for valuarvurderinger er forbundet med
betydelig usikkerhed. Det skyldes, at der er flere modsatrettede
effekter i spil, som er vanskelige at vurdere størrelsen af.
I det følgende illustreres størrelsesordenen af
effekterne ved et regneeksempel.
På den ene side må det forventes,
at en del af de andelsboligforeninger, som i dag har valgt en
valuarvurdering som værdiansættelsesprincip vil udnytte
muligheden for at benytte den samme valuarvurdering i enten 2
år eller 3 år i træk. Det vil isoleret set
reducere efterspørgslen efter valuarvurderinger.
Særligt uden for de større byer,
må det forventes at foreningerne har et incitament til at
nøjes med at indhente en valuarvurdering hvert tredje
år i stedet for hvert år. Større foreninger i de
større byer vil derimod have et incitament til (som i dag)
at forny deres valuarvurdering hvert år for at have en aktuel
ejendomsvurdering i tilfælde af, at en bolig i
andelsboligforeningen skal sælges. Da udgiften til valuaren
kan fordeles ud på flere andelshavere i en større
forening vil udgiften til en valuarvurdering i en større
forening være mindre for den enkelte andelshaver.
Det vurderes, at der i dag er ca. 3.500
andelsboligforeninger som benytter en valuarvurdering. Disse
foreninger, som i langt de fleste tilfælde er beliggende i de
større byer, har i gennemsnit 35 boliger. Hvis halvdelen af
de 3.500 foreninger vælger at få en valuarvurdering
hvert tredje år (i stedet for hvert år) svarer det til,
at efterspørgslen efter valuarvurderinger vil falde med ca.
1.167 årlige valuarvurderinger (3.500 * 1/2 * 2/3).
På den anden side må det
forventes, at flere andelsboligforeninger - alt andet lige - vil
vælge valuarvurdering som
værdiansættelsesprincip. Især i de større
byer, vil muligheden for at regulere den offentlige vurdering fra
2012 med nettoprisindekset formentlig ikke vil være
ligeså attraktiv som en ny opdateret offentlig vurdering.
På baggrund af udvalgets rapport
vurderes det, at der i dag er ca. 2.600 andelsboligforeninger, som
benytter den offentlige 2012-vurdering. Det anslås at omkring
halvdelen af disse foreninger er beliggende i de større
byer. Hvis halvdelen af de 2.600 foreninger, som i dag benytter den
offentlige 2012-vurdering, vælger at indhente en
valuarvurdering (hvert tredje år), svarer det til, at
efterspørgslen efter valuarvurderinger vil stige med ca. 433
årlige valuarvurderinger (2.600 * 1/2 * 1/3).
Herudover må det forventes, at nogle af
de andelsboligforeninger, som i dag benytter anskaffelsesprisen som
værdiansættelsesprincip, har afventet, at der bliver
offentliggjort en offentlig vurdering. Da det nu er afgjort, at der
ikke kommer en ny offentlig vurdering, må det forventes, at
nogle af disse foreninger i stedet vil indhente en valuarvurdering
med henblik på at få en aktuel
værdiansættelse af deres ejendom.
Det vurderes, at der i dag er ca. 1.800
andelsboligforeninger som benytter anskaffelsesprisen som
værdiansættelsesprincip, hvoraf det anslås at
omkring en femtedel er beliggende i de større byer. Hvis en
femtedel af de 1.800 foreninger, som i dag benytter
anskaffelsesprisen som værdiansættelsesprincip,
vælger at indhente en valuarvurdering (hvert tredje år)
svarer det til, at efterspørgslen efter valuarvurderinger
vil stige med ca. 120 årlige valuarvurderinger (1.800 * 1/5 *
1/3).
Samlet set vil regneeksemplernes forskellige
effekter betyde, at efterspørgslen efter valuarvurderinger
falder med årligt godt 600 vurdering (1.167 - 120 - 433). Det
kan sammenlignes med at det, jf. ovenfor, anslås, at
efterspørgslen efter valuarvurderinger i perioden 2014-2020
steg med i størrelsesorden 1.700 vurderinger årligt.
Hvis det med stor usikkerhed skønnes, at
efterspørgslen efter valuarvurderinger falder med 600
vurderinger årligt, og en valuarvurdering i gennemsnit koster
15.000 kr., svarer det til et årligt omsætningsfald
på 9 mio. kr.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslagets indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. juni 2022 til den 18. august 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Danske Boligadvokater, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtig foreningen, EjendomDanmark,
Ejerlejlighedernes Landsforening, Finans Danmark,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske Revisorer, FSR -
danske revisorer, Grundejernes Investeringsfond, Præsidenten
for Vestre Landsret og Præsidenten for Østre
Landsret.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Et fald i efterspørgslen efter
valuarvurderinger som følge af andelsboligforeningernes
ændrede adfærd. Faldet i omsætning skønnes
med betydelig usikkerhed at udgøre i størrelsesorden
9 mio. kr. årlig. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de 5 principper for
Implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår
af andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra b, at foreninger ved
opgørelsen af formuen kan ansætte værdien af
ejendommen som den kontante handelsværdi som
udlejningsejendom på grundlag af en vurdering, der ikke
må være ældre end 18 måneder, og som er
foretaget af en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og
markedsudviklingen for udlejningsejendomme.
For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
3.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger
af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, litra
b, at ændre 18 til 42 måneder.
Den
foreslåede ordning medfører, at ejendommen kan
ansættes som den kontante handelsværdi som
udlejningsejendom på grundlag af en vurdering, der ikke
må være ældre end 42 måneder, og som er
foretaget af en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og
markedsudviklingen for udlejningsejendomme.
Den
foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, litra b, vil
medføre, at gyldighedsperioden forlænges for, hvor
længe en udarbejdet valuarvurdering kan anvendes til
opgørelsen af foreningens formue. Ændringen i
andelsboliglovens § 5, stk. 2, litra b, vil alene
vedrøre forlængelsen af nugældende
18-månedersfrist til 42 måneder, mens bestemmelsens
øvrige formelle krav og praksis foreslås
videreført.
Det forventes, at
en valuarvurdering typisk foretages i forbindelse med
regnskabsafslutningen pr. udgangen af et kalenderår omtrent
samtidig med regnskabsårets udløb, hvorefter
valuarvurderingen indarbejdes i regnskabet, der
færdiggøres i foråret og forelægges for
generalforsamlingen typisk 4-6 måneder efter
regnskabsårets udløb.
Vedtagelsen af
denne pris med en eventuel vedtagen prisstigning, kan danne
grundlag for opgørelsen af foreningens formue på
typisk tre generalforsamlinger. Eksempelvis omkring udgangen af
regnskabsåret 2022 kan andelsboligforeningerne få
indhentet en valuarvurdering. I forbindelse med
færdiggørelsen af foreningens årsregnskab i
forårsmånederne i 2023, kan denne vurdering besluttes
på generalforsamlingen omtrent maj 2023. Herefter kan
vurderingen danne grundlag for opgørelsen af foreningens
formue, og dermed fastsætte maksimalprisen for andelens
overdragelse på generalforsamlingen i 2023, 2024 og 2025,
såfremt generalforsamlingerne afholdes tidsmæssigt som
angivet.
Den
forlængede gyldighedsperiode for valuarvurderinger
gælder for valuarvurderinger, der udarbejdes efter lovens
ikrafttræden. Det betyder, at valuarvurderinger, der er
udarbejdet frem til år 2022, har en gyldighedsperiode
på 18 måneder, mens valuarvurderinger, der udarbejdes
fra 2023 og frem, har en gyldighedsperiode på 42
måneder. Det kan desuden bemærkes, at
valuarvurderinger, der påbegyndes i kalenderåret 2022
med henblik på at færdiggøres og underskrives
det efterfølgende kalenderår, altså efter
lovforslagets ikrafttrædelse, hvorved denne vurdering
lægges til grund på generalforsamlingen pr. 2023, anses
ligeledes som værende omfattet af den længere
gyldighedsperiode på 42 måneder. Det er således
tidspunktet for vedtagelsen på generalforsamlingen, der er
afgørende for, hvorvidt vurderingen er gældende i 42
måneder.
Lovændringen har ingen betydning i forhold til reglerne om
fastfrysningsbestemmelsen, jf. andelsboliglovens § 5, stk. 3,
samt forbedringer og gældsopgørelse efter
andelsboliglovens § 5, stk. 4, og § 5, stk. 5, 2.
pkt.
Til nr.
2
Andelsboliglovens
§ 5, stk. 2, litra c, indeholder regler om anvendelsen af
offentlige vurderinger som værdiansættelsesgrundlag ved
opgørelse af foreningens formue ved beregning af
maksimalprisen.
For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
3.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det
foreslås, at § 5, stk. 2, litra
c, affattes således, at ejendommen kan ansættes
som den senest ansatte ejendomsværdi med eventuelle
reguleringer efter tidligere gældende § 3 A i lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 740 af 3. september 2002. Den senest ansatte
ejendomsværdi med eventuelle reguleringer jf. 1. pkt., kan
reguleres én gang årligt efter udviklingen i Danmarks
Statistiks nettoprisindeks i en 12-månedersperiode, der
slutter i oktober måned året før det
finansår, reguleringen vedrører.
Det følger
af den foreslåede ordning, at andelsboligforeninger kan
fortsætte med at anvende den offentlige ejendomsvurdering ved
fastsættelsen af andelens maksimalpris, og med mulighed for
at nettoprisindeksere den senest ansatte vurdering.
Oktober-indekset er valgt af hensyn til, at den seneste
tilgængelige ejendomsvurdering typisk er fra 1. oktober
2012.
Nettoprisindekset
offentliggøres den 10. eller første hverdag herefter
i måneden efter indsamlingsmåneden. Det betyder, at
oktober-indekset udgives ca. 10. november af Danmarks
Statistik.
Nettoprisindeksreguleringen kan foretages således:
Nettoprisindekset
for oktober 2012, udgjorde: 98, 2.
Nettoprisindekset
for oktober 2021, udgjorde: 106, 7.
Hvis det
lægges til grund, at ejendomsværdien pr. 1. oktober
2012, udgjorde: 210 mio. kr., kan andelsboligforeningen
nettoprisindeksregulere i 2022, ved: 106,6/98,2*210 mio. kr. = 228.177.189 mio. kr.
Eksemplet
angiver, hvordan en eventuel offentlige 2012-vurdering kan
nettoprisindeksreguleres til brug for generalforsamlingen i
år 2022, og dermed danne grundlag for maksimalprisen for
andelens overdragelse, efter andelsboliglovens gældende
§ 5.
Indekset for
oktober 2022 kendes ikke forud for forslagets fremsættelse,
men hvis det lægges til grund, at tallet udgør 108,
kan ejendomsværdien beregnes således: 108,0/98,2*210
mio. kr. = 230.957,230 mio. kr.
Alternativt kan
(her fiktive) oktober 2022-indekstal divideres med oktober
2021-indekset, og herefter ganges med den nettoprisindeksregulerede
værdi 2022: 108,0/106,7*228.177.189 = 230.957.230 mio. kr.
Nettoprisindekset
har de seneste mange år været stigende, men det er
naturligvis en teoretisk mulighed for, at nettoprisindekset kan
falde ved nedadgående prisudvikling. Den foreslåede
ordning medfører dog ikke, at andelsboligforeninger hvert
år skal nettoprisindeksere, hvorfor foreningerne eksempelvis
kan fortsætte med den senest ansatte vurdering, eller evt.
fortsætte med tidligere indekseret ejendomsværdi, uden
nødvendigvis at indeksere igen.
Der er sidenhen
sket store stigninger i nettoprisindekset - særligt efter
årsskiftet, men trods disse ekstraordinære stigninger,
er det fortsat Indenrigs- og Boligministeriets vurdering, at
nettoprisindekset udgør en god løsning ift.
værdiansættelsen af ejendomme for de
andelsboligforeninger, der anvender de offentlige vurderinger. Det
skyldes, at udvalget om andelsboliglovens
værdiansættelsesprincipper har vurderet, at der
opnået en tilstrækkelig "buffer" til at sikre, at
løsningsforslaget ikke giver anledning til en generel
overvurdering af værdien af andelsboligejendomme, idet
reguleringen med nettoprisindekset starter fra 2012. Det er desuden
ministeriets opfattelse, at denne stigende inflation, er af
forbigående karakter, hvorfor det på sigt forventes, at
stigningen i nettoprisindekset finder et almindeligt niveau
igen.
For at skabe
klarhed over for både eksisterende og kommende andelshavere
og professionelle aktører, herunder f.eks. administratorer
og revisorer m.v., kan det med fordel anføres i noten til
regnskabet, hvordan og hvorvidt indekseringen, er foretaget. Den
foreslåede bestemmelse tillader dog ikke, at
andelsboligforeninger vilkårligt kan vælge et indeks
efter ønske, eftersom den senest ansatte vurdering alene kan
reguleres én gang årligt i en 12-månedersperiode
sluttende i oktober måned året før det
finansår, reguleringen vedrører. Dette betyder, at det
altid vil være indekset i oktober, som foreningerne skal
indeksere efter, og dette gælder ligeledes for de
andelsboligforeninger, der har forskudt regnskabsår.
Lovændringen har ingen betydning i forhold til reglerne om
fastfrysningsbestemmelsen, jf. andelsboliglovens § 5, stk. 3,
samt forbedringer og gældsopgørelse efter
andelsboliglovens § 5, stk. 4, og § 5, stk. 5, 2.
pkt.
Til §
2
Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2023.
Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, da
lov om andelsboliger og andre boligfællesskaber ikke
gælder for Færøerne og Grønland, og ikke
kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland ved kongelig anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om andelsboliger og andre
boligfællesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1281 af
28. august 2020, som ændret ved lov nr. 344 af 22. marts
2022, foretages følgende ændringer: | | | | § 5.
… Stk. 2. Ved
opgørelsen af foreningens formue ansættes ejendommen
til en af de i litra a-c nævnte værdier, der ikke
må overskrides ved opgørelsen af værdien af
andelen i foreningens formue, dog skal værdien af ejendommen
i de første 2 år efter andelsboligforeningens
stiftelse ansættes efter litra a, når en
andelsboligforening er stiftet ved erhvervelse af en
udlejningsejendom: a) Anskaffelsesprisen. b) Den kontante handelsværdi som
udlejningsejendom på grundlag af en vurdering, der ikke
må være ældre end 18 måneder, og som er
foretaget af en valuar med indsigt i prisfastsættelsen og
markedsudviklingen for udlejningsejendomme. c) Den senest ansatte ejendomsværdi
med eventuelle reguleringer efter § 3 A i lov om vurdering af
landets faste ejendomme. Stk. 3.-16.
. . . | | 1. I § 5, stk. 2, litra b, ændres
»18« til: »42«. | | | | 2. § 5, stk. 2, litra c, affattes
således: »c) Den senest ansatte ejendomsværdi
med eventuelle reguleringer efter den tidligere gældende
§ 3 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 740 af 3. september 2002. Den senest
ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer jf. 1.
pkt., kan reguleres én gang årligt efter udviklingen i
Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-månedersperiode,
der slutter i oktober måned året før det
finansår, reguleringen vedrører.« |
|