Fremsat den 5. oktober 2022 af indenrigs- og boligministeren (Christian Rabjerg Madsen)
Forslag
til
Lov om ændring af byggeloven
(Betingede byggetilladelser m.v.)
§ 1
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1178 af 23. september 2016, som ændret senest ved lov nr.
2156 af 27. november 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter »i
byggeriets levetid«: », at
sikre realisering af almene boliger i områder, hvor der i en
lokalplan er fastsat krav om almene boliger«.
2.
Efter § 6 D indsættes:
Ȥ 6 E. Indenrigs- og
boligministeren kan fastsætte regler om, at nærmere
angivne tekniske specifikationer, der henvises til i regler fastsat
i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Ministeren fastsætter i den forbindelse regler om, hvordan
oplysning om indholdet af sådanne tekniske specifikationer
kan opnås.
Stk. 2.
Indenrigs- og boligministeren kan fastsætte regler om, at
tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende,
jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke
foreligger på dansk.«
3. I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »sti«: »samt mindsteafstand
for bebyggelse mod vej«.
4. I
§ 25 E, stk. 3, og § 25 F, stk. 1-4, ændres
»Trafik- og Byggestyrelsen« til: »Bolig- og
Planstyrelsen«.
5.
Efter § 26 indsættes:
» § 26 A.
Kommunalbestyrelsens tilladelse i henhold til § 16, stk. 1, om
arbejder omfattet af § 2, stk. 1, litra a, b og c, kan
nægtes udstedt, før der foreligger en aftale mellem en
eller flere almene boligorganisationer og en eller flere private
grundejere om køb af et grundareal godkendt af
kommunalbestyrelsen, som sikrer opfyldelse af en lokalplans
bestemmelse i henhold til § 15, stk. 2, nr. 9, i lov om
planlægning.
Stk. 2.
Nægtelse af udstedelse af tilladelse efter stk. 1 kan alene
ske med henblik på opfyldelse af lokalplaner, der er vedtaget
og offentliggjort efter 1. januar 2023.«
6. I
§ 30, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»byggevarer«: »samt markedsovervågning
heraf«.
7. I
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt., ændres »og
lokaliteter« til: », transportmidler og andre
lokaliteter«.
8. I
§ 31 B, stk. 5, ændres
»Trafik- og Byggestyrelsen« til:
»markedsovervågningsmyndigheden«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af byggelovens formål
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.2. Undtagelse for kundgørelse af tekniske
specifikationer i Lovtidende
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.3. Udvidet bemyndigelsesbestemmelse til
fastsættelse af krav om mindsteafstand for bebyggelse mod
vej
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.4. Mulighed for at betinge byggetilladelser
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.5. Præcisering af
markedsovervågningsbestemmelsen om straf
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
2.6. Præcisering af
markedsovervågningsbestemmelser vedrørende
lokaliteter
2.6.1. Gældende ret
2.6.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Der er i november
2021 indgået en aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet)
og Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Kristendemokraterne om "Fonden for blandede byer - flere billige
boliger og en vej ud af hjemløshed", hvoraf det
følger, at lovgivningen skal understøtte, at almene
boliger kan opføres i samme takt som private boliger.
Lovforslaget medvirker til at udmønte dele af den politiske
aftale, der handler om at give kommunerne mulighed for at anvende
"betingede" byggetilladelser til at sikre realiseringen af almene
boliger. Denne del af den politiske aftale har karakter af et
forlig.
I forbindelse med
"Evaluering af planloven m.v. 2021" har kommuner og KL peget
på udfordringer med at sikre, at de almene boliger, som
kommunerne beslutter at stille krav om i lokalplaner,
opføres i samme takt som privat boligbyggeri.
Planloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020 med senere
ændringer (herefter planloven), indeholder en mulighed for at
stille krav i en lokalplan om, at op til 25 pct. af boligmassen i
nye boligområder skal være almene boliger. Kravet kan
stilles i forbindelse med inddragelse af nye arealer til byzone,
ændret lokalplanlægning for områder planlagt til
erhverv eller offentlige formål og ændret
lokalplanlægning for erhvervsdelen af områder planlagt
til blandet bolig og erhverv.
Med lovforslaget
foreslås det, at der indføres hjemmel i byggeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016 med
senere ændringer (herefter byggeloven), til, at der kan
stilles krav om "betingede" byggetilladelser, når en
lokalplan indeholder bestemmelser om udlægning af almene
boliger. Dette krav skal medvirke til at give kommunerne bedre
muligheder for at sikre, at realiseringen af almene boliger i
lokalplanlagte områder sker i samme takt som privat
boligbyggeri. Derudover foreslås det, at byggelovens
formålsbestemmelse udvides, så bestemmelserne kan
rummes inden for lovens formål. Ved byggetilladelser
forstås der i dette lovforslag tilladelser udstedt af
kommunalbestyrelsen i henhold til byggelovens § 16, stk.
1.
Der
foreslås endvidere gennemført øvrige mindre
justeringer, navnlig undtagelse for kundgørelse af tekniske
specifikationer i Lovtidende, udvidelse af
bemyndigelsesbestemmelsen om fastsættelse af regler om
mindsteafstand for bebyggelse mod vej samt præcisering af to
af byggelovens bestemmelser om markedsovervågning.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Udvidelse af
byggelovens formål
2.1.1.
Gældende ret
Byggeloven har
efter § 1 en bred formålsbestemmelse, der blandt andet
angiver, at loven har til formål at sikre, at bebyggelse
udføres, indrettes og bruges således, at den frembyder
tilfredsstillende tryghed i brand-, sikkerheds- og
sundhedsmæssig henseende, at fremme foranstaltninger, der kan
øge byggeriets produktivitet, modvirke unødvendigt
ressourceforbrug, og som kan reducere klimapåvirkninger og
ressourceforbrug for byggeriet, og at fremme foranstaltninger, som
kan modvirke unødvendige meromkostninger i byggeriets
levetid.
Byggeriets
anvendelse kan således være medvirkende til at
fastsætte, hvilke krav i byggelovgivningen et byggeri skal
leve op til. Derudover regulerer byggeloven ikke anvendelse af
byggeri.
Formålsbestemmelsen rummer dermed ikke et hensyn om at sikre
realisering af almene boliger i områder, hvor der i en
lokalplan er fastsat krav om almene boliger.
2.1.2.
Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Den
foreslåede bestemmelse, jf. lovforslagets nr. 5, om at
indføre hjemmel i byggeloven til, at kommunalbestyrelsens
tilladelse i henhold til § 16, stk. 1, kan nægtes
udstedt, før der foreligger en aftale mellem en eller flere
almene boligorganisationer og en eller flere private grundejere om
køb af et grundareal godkendt af kommunalbestyrelsen, som
sikrer opfyldelse af en lokalplans bestemmelse i henhold til §
15, stk. 2, nr. 9, i lov om planlægning, kan ikke rummes
inden for byggelovens nuværende formålsbestemmelse.
For at
understøtte, at realiseringen af almene boliger, som
kommunalbestyrelsen har besluttet at stille krav om, sker i samme
tempo som private boliger, er der behov for at udvide byggelovens
formålsbestemmelse, så lovens formål kan rumme
hensynet til at sikre realisering af almene boliger i
områder, hvor der i en lokalplan er fastsat krav om almene
boliger.
Det
foreslås derfor, at byggelovens formålsbestemmelse i
§ 1 udvides til også at indeholde formål om at
sikre realisering af almene boliger, jf. lov om almene boliger
m.v., i områder, hvor der i en lokalplan er fastsat krav om
en bestemt andel af almene boliger i medfør af planlovens
§ 15, stk. 2, nr. 9.
Lovens
formål om at sikre realisering af almene boliger i
lokalplanlagte områder vil indebære, at byggeloven
fremover kan rumme regler, som varetager et hensyn, der
understøtter en alsidighed i boligsammensætningen,
hvor der er fastsat lokalplansbestemmelser herom.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 1.
2.2. Undtagelse for
kundgørelse af tekniske specifikationer i
Lovtidende
2.2.1.
Gældende ret
Grundlovens
§ 22, 2. pkt., indebærer, at love skal kundgøres.
Det antages, at kundgørelseskravet også gælder
for bekendtgørelser. Grundloven indeholder ikke bestemte
krav til kundgørelsens form.
Det fremgår
af lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10.
august 2016 om udgivelsen af en Lovtidende, at blandt andet love og
bekendtgørelser skal indføres i Lovtidende, og at
Lovtidende er den bindende bekendtgørelsesform for de
retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning. Kravet om optagelse i Lovtidende kan
fraviges ved lov, når der fastsættes en alternativ
kundgørelsesmåde.
Der findes flere
eksempler på, at der i lovgivningen henvises til tekniske
specifikationer, samt at det har været nødvendigt at
fravige den almindelige kundgørelsesordning i Lovtidende
på det pågældende ministeriums område.
Regler fastsat i
medfør af byggeloven henviser til tekniske specifikationer.
Tekniske specifikationer indeholder blandt andet
dokumentationsmetoder, beskrivelser af teknisk kontrol og
testmetoder, som er relevante i forbindelse med efterlevelsen af
visse krav. Disse tekniske specifikationer kan tilgås hos
pågældende myndighed, på biblioteker landet over
og rekvireres mod betaling hos rettighedshaver, og indføres
ikke i Lovtidende.
2.2.2.
Indenrigs- og Boligministeriets overvejelse og den foreslåede
ordning
Formålet
med ændringen er, at indenrigs- og boligministeren efter en
konkret vurdering kan undtage nærmere angivne tekniske
specifikationer, der henvises til i regler fastsat i medfør
byggeloven, fra kravet om indførelse i Lovtidende. I
tilknytning hertil foreslås, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvordan der kan opnås adgang til
indholdet af de tekniske specifikationer, der ikke indføres
i Lovtidende. Forslaget skal sikre, at tekniske specifikationer kan
undtages fra indførelse i Lovtidende, og i stedet
kundgøres på anden vis.
Bemyndigelsen vil
blive anvendt, når der efter en konkret vurdering gør
sig tungtvejende hensyn gældende. Dette kan f.eks. omfatte,
at tekniske specifikationer er ophavsretligt beskyttede, eller at
tekniske specifikationer retter sig mod en snæver kreds af
professionelle brugere.
Tekniske
specifikationer, som undtages fra kundgørelseskravet,
indeholder oftest teknisk detaljerede anvisninger og
dokumentationsmetoder samt beskrivelser af teknisk kontrol og
testmetoder. Målgruppen for byggelovgivningen, herunder den
professionelle byggebranche, er bekendt med og vant til denne form
for regulering, hvor der henvises til tekniske specifikationer
på området, som ikke kundgøres i Lovtidende.
Det
foreslås, at der i byggeloven indsættes en bestemmelse
om, at indenrigs- og boligministeren kan fastsatte regler om, at
tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fastsat i
medfør af denne lov ikke indføres i Lovtidende.
Regler fastsat i medfør af byggeloven, hvori der henvises
til tekniske specifikationer, indføres i overensstemmelse
med den normale kundgørelsesordning i Lovtidende.
Ministeren kan
herefter fastsætte regler om, hvordan kundgørelse af
tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende,
skal ske. Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om, at
specifikationerne kan tilgås hos den pågældende
myndighed og på biblioteker landet over, og at
specifikationerne derudover vil kunne rekvireres mod betaling hos
rettighedshaver.
Vedrørende
tekniske specifikationer affattet på andre sprog end dansk
bemyndiges indenrigs- og boligministeren endvidere til at
fastsætte regler om, at tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler fastsat i medfør af denne lov, og som
ikke indføres i Lovtidende, kan undtages fra den almindeligt
gældende forudsætning om, at forskrifter skal
udfærdiges på dansk. Dette er begrundet i, at det ofte
er fagligt nødvendigt af hensyn til tekniske og sproglige
nuancer m.v., at de tekniske specifikationer anvendes på
originalsproget (typisk engelsk).
Bemyndigelsen vil
blive anvendt, når der efter en konkret vurdering gør
sig tungtvejende hensyn gældende. Dette kan f.eks. omfatte,
at tekniske specifikationer retter sig mod en snæver kreds af
professionelle brugere, og er af særlig teknisk karakter.
Forslaget er
kodificering af gældende praksis, og vil derfor ikke
medføre en ændring af praksis.
Der henvises i
øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 2.
2.3. Udvidet
bemyndigelsesbestemmelse til fastsættelse af krav om
mindsteafstand for bebyggelse mod vej
2.3.1.
Gældende ret
Efter byggelovens
§ 8, stk. 1, nr. 4, kan der i bekendtgørelsen om
bygningsreglementet (herefter bygningsreglementet) fastsættes
regler om mindsteafstand for bebyggelse til skel mod anden grund
eller sti, men det vurderes, at der ikke på nuværende
tidspunkt er udtrykkelig hjemmel til at fastsætte regler om
mindsteafstand for bebyggelse mod vej.
Bestemmelsen er
en del af de bebyggelsesregulerende bestemmelser, som blev
moderniseret ved lov nr. 228 af 31. marts 2001 om ændring af
byggeloven. Af bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 167, fremgår
det, at der tidligere i byggeloven var faste krav til bebyggelsens
afstand til naboskel og sti, hvilket var kendt som det
såkaldte fritliggende krav. Bestemmelsen blev med vedtagelsen
af lovforslaget i stedet udformet som en bred bemyndigelse med
henblik på senere at kunne fastsætte andre afstandskrav
i medfør af bemyndigelsen. Det fremgår dog ikke
entydigt, om bestemmelsen også kan omfatte et krav om
mindsteafstand til vej.
2.3.2.
Indenrigs- og Boligministeriets overvejelse og den foreslåede
ordning
I
bygningsreglementet har der herefter været indført et
krav om mindsteafstand til vej, hvilket dog blev ændret i
2021, da der var opstået tvivl om, hvorvidt den eksisterende
hjemmel kunne rumme et krav om en bygnings afstand mod vej. I
forbindelse med høringen over ændringen af
bygningsreglementet, der forløb i perioden fra 8. oktober
2020 til 5. november 2020, foreslog flere af
høringsparterne, at der blev tilføjet hjemmel i
byggeloven til at fastholde kravet som hidtil.
Indenrigs- og
Boligministeriet ønsker at imødekomme dette, og
foreslår på den baggrund, at byggelovens § 8, stk.
1, nr. 4, ændres, således at det entydigt
fremgår, at bestemmelsen også omfatter mindsteafstand
for bebyggelse mod vej. Herefter vil det være muligt at
fastlægge et rent afstandskrav mod vej med en ændring
af bekendtgørelsen om bygningsreglementet. Ved
udmøntning vil de nærmere betingelser blive
fastlagt.
Det
bemærkes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse i
tilfælde, hvor der om det pågældende forhold er
fastsat regler i en lokalplan eller en byplanvedtægt, jf.
byggelovens § 8, stk. 4.
Der henvises i
øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 3.
2.4. Mulighed for at
betinge byggetilladelser
2.4.1.
Gældende ret
Der er på
nuværende tidspunkt ikke hjemmel i byggeloven til, at en
kommunalbestyrelse i forbindelse med udstedelse af tilladelse efter
§ 16, stk. 1, kan kræve, at der er indgået en
aftale mellem en eller flere almene boligorganisationer og en eller
flere private grundejere, som ikke nødvendigvis omfatter
ansøgeren af byggetilladelsen, om køb af et
grundareal godkendt af kommunalbestyrelsen med det formål at
sikre realisering af almene boliger, når en lokalplan i
medfør af planloven indeholder bestemmelser om
udlægning af almene boliger.
Ændringen
af planloven ved lov nr. 221 af 3. marts 2015 gav kommunerne bedre
mulighed for at udvikle byerne på et socialt
bæredygtigt grundlag og sikre en mere blandet
boligsammensætning. Herefter kunne kommunerne i kommuneplanen
fastsætte retningslinjer om og rammer for
lokalplanlægning for almene boliger og i en lokalplan
fastsætte krav om, at op til 25 pct. af boligmassen i nye
boligområder skulle være almene boliger.
Kravet kan
stilles i forbindelse med inddragelse af nye arealer til byzone,
ændret lokalplanlægning for områder planlagt til
erhverv eller offentlige formål og ændret
lokalplanlægning for erhvervsdelen af områder planlagt
til blandet bolig og erhverv.
2.4.2.
Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Kommunernes
Landsforening og nogle kommuner pegede blandt andet i forbindelse
med "Evalueringen af planloven m.v. 2021" på, at der er
udfordringer med at sikre, at de almene boliger, der stilles krav
om i lokalplaner, opføres i samme takt som privat
boligbyggeri. Kommunerne mener således, at de gældende
regler ikke er tilstrækkelige til at kunne sikre, at almene
boliger realiseres med en vis samtidighed med de private boliger
inden for lokalplanområdet. Dette skal ses i sammenhæng
med, at planlægning efter planloven ikke pålægger
ejere og brugere af fast ejendom en handlepligt. Kommunerne kan
således ikke alene med det nuværende lokalplanredskab
sikre, at almene boliger opføres, selvom der i en lokalplan
er stillet krav om en bestemt andel af almene boliger. De
gældende regler er ikke til hinder for, at privat
boligbyggeri i et lokalplanområde realiseres, uden at den
planlagte andel af almene boliger realiseres.
Som del af den
politiske aftale fra november 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og KristenDemokraterne om "Fonden for blandede byer -
flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed" skal det
sikres, at lovgivningen understøtter, at almene boliger kan
opføres i samme takt som private boliger.
Det
foreslås derfor, at der indføres en bestemmelse i
byggelovens § 26 A, hvorefter kommunalbestyrelsens tilladelse
i henhold til § 16, stk. 1, kan nægtes udstedt til en
ansøger om byggetilladelse, før der foreligger en
aftale mellem en eller flere almene boligorganisationer og en eller
flere private grundejere, som ikke nødvendigvis omfatter
ansøgeren af byggetilladelsen, om køb af et
grundareal godkendt af kommunalbestyrelsen, som sikrer opfyldelse
af en lokalplans bestemmelse i henhold til § 15, stk. 2, nr.
9, i lov om planlægning.
Bestemmelsen skal
finde anvendelse både for opførelse af ny bebyggelse,
tilbygning til bebyggelse, ombygning af og andre forandringer i
bebyggelse, som er væsentlige i forhold til bestemmelser i
byggeloven eller de i medfør af loven udfærdigede
bestemmelser, og for ændringer i benyttelse af bebyggelse,
som er væsentlige i forhold til bestemmelser i byggeloven
eller de i medfør af loven udfærdigede
bestemmelser.
Bestemmelsen skal
alene finde anvendelse for lokalplaner vedtaget og offentliggjort
efter 1. januar 2023.
Kommunalbestyrelsen gives dermed mulighed for at sikre realisering
af planlagte almene boliger, hvilket vil understøtte
ændringen af planloven foretaget ved lov nr. 221 af 3. marts
2015, hvor kommunalbestyrelsen fik mulighed for at fastsætte
krav om, at op til 25 pct. af boligmassen skal være almene
boliger i forbindelse med lokalplanlægningen for nye
boligområder.
I det omfang
kommunalbestyrelsen ønsker at gøre brug af den
foreslåede mulighed for at realisere almene boliger, vil det
være op til den enkelte kommunalbestyrelse at fastsætte
nærmere retningslinjer for bestemmelsens anvendelse i
praksis. Lokalt kan der således indarbejdes gennemsigtige
vilkår og paradigmer om ordningens administration, herunder i
f.eks. forretningsgange og projekteringer, som man kan orientere
sig i forud for et byggeprojekt. Fastsættelse heraf skal i
så fald følge almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger, herunder den almindelige
lighedsgrundsætning.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 5.
2.5. Præcisering
af markedsovervågningsbestemmelsen om straf
2.5.1.
Gældende ret
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 305 af 9.
marts 2011 om fastlæggelse af harmoniserede betingelser for
markedsføring af byggevarer og om ophævelse af
Rådets direktiv 89/106/EØF (herefter
byggevareforordning) fastsætter blandt andet regler om
markedsføring og salg af byggevarer og om markedskontrol
heraf.
Byggevareforordningen henviser til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 765 af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, som
fastsætter horisontale EU-regler for bl.a. markedskontrol,
herunder også krav til medlemsstaterne om sanktioner for
overtrædelse af EU-reglerne.
Indenrigs- og
boligministeren er i medfør af den gældende byggelovs
§ 30, stk. 2, 2. pkt., bemyndiget til at fastsætte
regler om straf af bøde for overtrædelse af De
Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver om
byggevarer, bygningers energiforhold og lignende bygningsrelaterede
bestemmelser.
Bestemmelsen er
på nuværende tidspunkt udmøntet i
markedskontrolbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.
1465 af 28. juni 2021 om markedsføring, salg og
markedskontrol af byggevarer, med en strafbestemmelse, der henviser
direkte til byggevareforordningen.
Ved
overtrædelse af markedskontrolbekendtgørelsen kan der
gives påbud om berigtigelse af det ulovlige forhold eller
straffes med bøde.
Byggelovens
§ 30, stk. 2, 2. pkt., blev indsat i byggeloven ved lov nr.
734 om ændring af byggeloven af den 8. juni 2018 med henblik
på at gøre reglerne for overtrædelse af
byggevareforordningen mere gennemskuelige, således at det
blev mere tydeligt, hvilke regler der straffes efter ved en
eventuel overtrædelse.
I forbindelse med
lovændringen blev det under udarbejdelsen af bestemmelsen
skønnet hensigtsmæssigt, at der blev taget
højde for en eventuel udstedelse af nye EU-regler på
området og derfor blev bestemmelsen formuleret bredt.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af
20. juni 2019 om markedsovervågning og
produktoverensstemmelse m.v. (herefter
markedsovervågningsforordning) blev vedtaget af
Europaparlamentet og Rådet i 2019 og trådte i kraft i
2021. Markedsovervågningsforordningen har til hensigt at
højne produktsikkerheden samt sikre bedre
markedsovervågning på det indre marked for produkter,
herunder byggevarer.
2.5.2.
Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at fjerne
eventuel tvivl om, hvorvidt indenrigs- og boligministeren efter
gældende regler har bemyndigelse til at fastsætte
strafbestemmelser for overtrædelse af
markedsovervågningsforordningen, foreslås det at udvide
ordlyden af byggelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., til også
at omfatte markedsovervågningen udtrykkeligt.
Med den
foreslåede ændring af byggelovens § 30, stk. 2, 2.
pkt., vil der således indføres udtrykkelig hjemmel
til, at indenrigs- og boligministeren også er bemyndiget til
at fastsætte strafbestemmelser i form af bøde efter
markedsovervågningsforordningen.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 6.
2.6. Præcisering
af markedsovervågningsbestemmelsen vedrørende
lokaliteter
2.6.1
Gældende ret
Efter de
gældende regler har indenrigs- og boligministeren, eller den
offentlige myndighed, der er bemyndiget hertil, som led i
kontrollen efter reglerne udstedt i medfør af byggelovens
§ 31 og § 31 A, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til kontrol af byggevarer, byggepladser og
lokaliteter, hvor producenter, forhandlere, importører og
øvrige omsætningsled opbevarer byggevarer, og adgang
til alle relevante dokumenter i både fysisk og elektronisk
form. Myndigheden kan ved kontrollen lade sig bistå af
personer, som besidder relevant teknisk indsigt.
Med henblik
på at sikre, at de byggevarer, der anvendes i dansk byggeri,
lever op til de gældende sikkerheds- og sundhedsmæssige
krav, er det helt afgørende, at der foretages en effektiv
markedskontrol af byggevarer.
Behovet for
kontrolbesøg skal ses i lyset af, at det kan have alvorlige
sikkerheds- og sundhedsmæssige konsekvenser, såfremt
der bliver anvendt byggevarer, der ikke opfylder de gældende
standarder eller krav i byggelovgivningen. Sådanne byggevarer
kan f.eks. indeholde giftige stoffer, som kan have
sundhedsskadelige eller deciderede livsfarlige konsekvenser.
Ligeledes kan ulovlige byggevarer have en manglende bæreevne
og funktionalitet, som i yderste konsekvens kan føre til
sammenstyrtninger. Dette indebærer, at der i visse
tilfælde kan være behov for at skaffe sig adgang og
foretage nærmere undersøgelser - også imod
forhandlerens ønske, og at det bedst egnede middel til at
gennemføre sådanne undersøgelser er uanmeldte
kontrolbesøg.
Markedskontrolordningen administreres i overensstemmelse med
reglerne i lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter (herefter retssikkerhedsloven).
Hovedreglen i
retssikkerhedslovens § 5 er, at en part skal underrettes inden
et tvangsindgreb finder sted. Der findes dog en mulighed for at
fravige denne hovedregel, hvis øjemedet med tvangsindgrebets
gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives. Denne undtagelse tager først og
fremmest sigte på tilfælde, hvor en myndighed foretager
tvangsindgreb som led i sin kontrol- eller tilsynsvirksomhed.
Kontrolbesøg kan således foretages uvarslet, hvis det
i det konkrete tilfælde efter en konkret vurdering må
antages, at øjemedet ville blive forspildt, såfremt
der skete en forudgående varsling. Varsling vil også
kunne undlades i de tilfælde, hvor det generelt må
antages, at øjemedet ville blive forspildt, såfremt
den pågældende borger eller virksomhed var advaret
forinden.
Med byggelovens
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt., er der desuden hjemmel til, at
kontrolenheden har adgang til 1) byggevarer, 2) byggepladser, 3)
lokaliteter og 4) relevante dokumenter. Ved byggevarer
forstås i denne sammenhæng alle varer, der fremstilles
med henblik på at indgå varigt i bygværker,
herunder bygninger og anlægsarbejder.
Ved byggepladser
forstås et sted, hvor et bygværk opføres. Ved
lokaliteter forstås såvel offentligt tilgængelige
eller private steder, hvor byggevarer opbevares eller lignende af
producenter, forhandlere, importører og øvrige
omsætningsled. Som eksempler kan nævnes lagre,
containere og forretningslokaler. Ved relevante dokumenter
forstås overensstemmelseserklæringer, som er et
dokument, der følger enhver CE-mærket byggevare i
medfør af byggevareforordningen, og dokumenter med angivelse
af virksomhedens omsætning af den pågældende
byggevare og dokumenter med angivelse af, hvilke forhandlere der
har aftaget den pågældende byggevare. Der skal gives
adgang til dokumenter både i fysisk og elektronisk form.
Det fremgår
således ikke udtrykkeligt af gældende bestemmelser om
markedskontrol, at den kontroludøvende myndighed som led i
kontrollen af lokaliteter også har adgang til
transportmidler, hvor opbevaring eller lignende af byggevarer
foregår.
2.6.2.
Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med henblik
på at sikre, at de byggevarer, der anvendes i dansk byggeri,
lever op til de gældende sikkerheds- og sundhedsmæssige
krav, er det helt afgørende, at der foretages en effektiv
markedskontrol af byggevarer.
For at fjerne
eventuel tvivl om, hvorvidt transportmidler ligeledes er omfattet
af bestemmelsens ordlyd, indsættes der i byggelovens §
31 B, stk. 1, 1. pkt., at den kontroludøvende myndighed
foruden adgang til kontrol af byggevarer, byggepladser og
lokaliteter ligeledes har adgang til transportmidler, hvor
opbevaring eller lignende af byggevarer foregår. Med denne
præcisering sigtes der desuden efter at komme så
tæt som muligt på
markedsovervågningsforordningens ordlyd i forordningens
præambelbetragtning nummer 38 samt artikel 14, stk. 4, litra
e, hvor transportmidler ligeledes anføres udtrykkeligt som
eksempel på de lokaliteter, hvor den kontroludøvende
myndighed som led i kontrollen kan få adgang til.
For at sikre, at
den kontroludøvende myndighed får mulighed for at
få adgang til alle relevante lokaliteter, hvor opbevaring
eller lignende af byggevarer foregår, foreslås det at
præcisere bestemmelsens ordlyd til at omfatte "andre
lokaliteter" frem for alene at nævne "lokaliteter".
Formålet med denne præcisering er at understrege i
endnu højere grad end tidligere, at lokaliteter
anført i bestemmelsens ordlyd ikke udgør en
udtømmende liste af lokaliteter. Der er derfor tale om en
opsamlingspræcisering.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 7.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget
vurderes ikke at have offentlige økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser, da det vil være frivilligt
for kommunerne at gøre brug af muligheden for at betinge
byggetilladelser.
De eventuelle
kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med Kommunernes Landsforening, men det vurderes ikke, at
kommunerne kompenseres herfor gennem DUT.
De syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget
vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget
vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget
vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til
lovforslag har i perioden fra den 24. juni 2022 til den 18. august
2022 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Altinex Oil Denmark A/S, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation (ABF), Ankenævnet på
Energiområdet, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Astma-Allergi Danmark,
Banedanmark, BAT-Kartellet, Bips-Byggeri, Informationsteknologi,
Produktivitet og Samarbejde, BL - Danmarks Almene Boliger, BCK
(Branchen for Kaffe- og Convenienceløsninger), Blik- og
Rørarbejderforbundet, BOSAM - Boligforeningernes
Sammenslutning i Danmark, Brancheforeningen Danske Byggecentre,
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Brancheforeningen for Storkøkkenudstyr (BFS), Kooperationen,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Byggesocietet, Bygherreforeningen, Bygningsfredningsforeningen
(BYFO), Connect Sport, Dabyfo - Forum for Danske
Bygningsmyndigheder, DANAK, Dancert - Teknologisk Institut, Danmark
Tekniske Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg, Danmarks
Lejerforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut,
Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center,
Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Standard, Dansk Teater, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF),
Dansk Varme Service, DVS, Dansk Ventilation Service, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Beredskaber, Danske
Handicaporganisationer, Danske Kloakmestre, Danske Lejere, Danske
Regioner, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA, Den Danske
Landinspektørforening, Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, Det Økologiske Råd, DHI Danmark,
DI Dansk Byggeri, DI Digital, DI Energi, DI Fødevarer, DI
Handel, DI Rådgiverne, Ørsted, E. On Denmark A/S,
Ejendomsforeningen Danmark, Drivkraft Danmark, Energiforum Danmark,
Energiservice A/S, Energitjenesten, Erhvervslejernes
Landsorganisation, ETA Danmark A/S, Eurofins, Evida, FABA, APPLIA
Danmark, Finans Danmark, Forbrugerrådet TÆNK, Forbundet
Arkitekter og Designere, Forbundet Træ- Industri-Byg i
Danmark (3F), FORCE Technology, Foreningen af Danske
Kraftvarmemærker, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Slutbrugere af Energi, Forsikring
og Pension, FSR Danske Revisorer, Glasindustrien, God Adgang,
Grundfos, HE-sekretariatet, Hofor, Horesta, Hovedstadens Beredskab,
SMVdanmark, Ingeniørforeningen Danmark, Kommunernes
Landsforening, Konstruktørforeningen, KTC - Kommunalteknisk
Chefforening, Københavns Erhvervsakademi, Landbrug &
Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen for Bygnings og
Landskabskultur, Lejernes Landsorganisation, LO, Maskinmestrenes
Foreningen, Molio - Byggeriets Videncenter, NGF Nature Energy,
Nævnenes Hus, Nævnenes Hus - Byggeklageenheden,
Nævnenes Hus - Planklagenævnet, Parcelhusejernes
Landsforening, Plan Energi, Plastindustrien, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Realdania, Rambøll,
Rørforeningen, Byens Ejendom, Seges, SikkerhedsBranchen,
Skorstensfejerlauget, Statens Byggeforskningsinstitut,
Statikeranerkendelsesudvalget, Stålcentrum, SYD Energi,
Syddansk Universitet, Tekniq Installatørernes Organisation,
Teknologisk Institut, Teleindustrien, Træinformation, Frie
Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Varmepumpefabrikantforeningen, VELTEK, Vindmølleindustrien,
Vinduesindustrien - Wind Denmark, Aalborg Universitet og Aarhus
Universitet.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Byggeloven har
efter § 1 en bred formålsbestemmelse, der blandt andet
angiver, at loven har til formål at sikre, at bebyggelse
udføres, indrettes og bruges således, at den frembyder
tilfredsstillende tryghed i brand-, sikkerheds- og
sundhedsmæssig henseende, at fremme foranstaltninger, der kan
øge byggeriets produktivitet, modvirke unødvendigt
ressourceforbrug, og som kan reducere klimapåvirkninger og
ressourceforbrug for byggeriet, samt at fremme foranstaltninger,
som kan modvirke unødvendige meromkostninger i byggeriets
levetid.
Byggeriets
anvendelse kan være medvirkende til at fastsætte,
hvilke krav i byggelovgivningen et byggeri skal leve op til.
Derudover regulerer byggeloven ikke anvendelse af byggeri.
Formålsbestemmelsen rummer dermed ikke et hensyn om at sikre
realisering af almene boliger i områder, hvor der i en
lokalplan er fastsat krav om en bestemt andel af almene
boliger.
Det
foreslås, at byggelovens formålsbestemmelse i § 1 udvides til også at indeholde
formål om at sikre realisering af almene boliger, jf. lov om
almene boliger m.v., i områder, hvor der i en lokalplan er
fastsat krav om en bestemt andel af almene boliger i medfør
af planlovens § 15, stk. 2, nr. 9.
Den
foreslåede ændring af formålet i byggelovens
§ 1 vil således medføre, at byggeloven fremover
kan rumme regler, som varetager et hensyn, der understøtter
en varieret og alsidig beboersammensætning, hvor der er
fastsat lokalplansbestemmelser for at fremme en sådan
sammensætning.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr.
2
Det fremgår
af lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10.
august 2016 om udgivelsen af en Lovtidende, at blandt andet love og
bekendtgørelser skal indføres i Lovtidende, og at
Lovtidende er den bindende bekendtgørelsesform for de
retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning. Kravet om optagelse i Lovtidende kan
fraviges ved lov, når der fastættes en alternativ
kundgørelsesmåde.
Efter det
foreslåede § 6 E, stk. 1, 1.
pkt., kan indenrigs- og boligministeren fastsætte
regler om, at nærmere angivne tekniske specifikationer, som
der henvises til i regler fastsat i medfør af denne lov,
ikke indføres i Lovtidende.
Det vil betyde,
at sådanne tekniske specifikationer ikke indføres i
Lovtidende.
Efter det
foreslåede § 6 E, stk. 1, 2.
pkt., fastsætter indenrigs- og boligministeren
endvidere regler om, hvordan oplysning om indholdet af
sådanne tekniske specifikationer kan opnås.
Det vil betyde,
at hvis indenrigs- og boligministeren fastsætter regler om,
at tekniske specifikationer undtages fra kundgørelse i
Lovtidende, vil ministeren også fastsætte regler om,
hvordan der herefter opnås tilgang til tekniske
specifikationer. Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om,
at specifikationerne kan tilgås hos den
pågældende myndighed og på biblioteker landet
over, og at specifikationerne derudover vil kunne rekvireres mod
betaling hos rettighedshaver.
Efter det
foreslåede § 6 E, stk. 2,
kan indenrigs- og boligministeren fastsætte regler om, at
tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende,
jf. § 6 E, stk. 1, skal være gældende, selv om de
ikke foreligger på dansk.
Det vil betyde,
at tekniske specifikationer affattet på andre sprog end
dansk, som ikke indføres i Lovtidende, undtages fra den
almindeligt gældende forudsætning om, at forskrifter
skal udfærdiges på dansk.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr.
3
Efter byggelovens
§ 8, stk. 1, nr. 4, kan der i bekendtgørelsen om
bygningsreglementet fastsættes regler om mindsteafstand for
bebyggelse til skel mod anden grund eller sti, men det vurderes, at
der på nuværende tidspunkt er tvivl om, hvorvidt der
også kan fastsættes regler om mindsteafstand for
bebyggelse mod vej.
Bestemmelsen er
en del af de bebyggelsesregulerende bestemmelser, som senest blev
moderniseret ved lov nr. 228 af 31. marts. 2001 om ændring af
byggeloven. Af bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 167, fremgår
det, at der tidligere i byggeloven var faste krav til bebyggelsens
afstand til naboskel og sti, hvilket var kendt som det
såkaldte fritliggende krav. Bestemmelsen blev med vedtagelsen
af lovforslaget i stedet udformet som en bred bemyndigelse med
henblik på senere at kunne fastsætte andre afstandskrav
i medfør af bemyndigelsen. Det fremgår dog ikke
entydigt, at bestemmelsen også kan omfatte et krav om
mindsteafstand til vej.
I
bygningsreglementet har der herefter været indført et
krav om mindsteafstand til vej, hvilket dog blev ændret per
1. januar 2021, da der var opstået tvivl om, hvorvidt den
eksisterende hjemmel kunne rumme et krav om en bygnings afstand mod
vej. I forbindelse med høringen over ændringen af
bygningsreglementet, der forløb i perioden fra 8. oktober
2020 til 5. november 2020, foreslog flere af
høringsparterne, at der blev tilføjet hjemmel i
byggeloven til at fastholde kravet som hidtil.
Det
foreslås, at byggelovens § 8, stk.
1, nr. 4, ændres, således at det entydigt
fremgår, at bestemmelsen også omfatter mindsteafstand
for bebyggelse mod vej.
Det betyder, at
det herefter vil være muligt at fastlægge et rent
afstandskrav for bebyggelse mod vej med en ændring af
bekendtgørelsen om bygningsreglementet.
Bestemmelsen
forventes at blive udmøntet således, at der kan
udstedes regler, der er sammenlignelige med det, der var
gældende frem til per 1. januar 2021. Det vil fortsat
være således, at bestemmelsen skal forstås som en
bred bemyndigelse til at fastsætte regler om mindsteafstand,
herunder hvordan denne afstand skal bedømmes. Ved
udmøntning vil de nærmere betingelser blive
fastlagt.
Det
bemærkes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse i
tilfælde, hvor der om det pågældende forhold er
fastsat regler i en lokalplan eller en byplanvedtægt, jf.
byggelovens § 8, stk. 4.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr.
4
Byggelovens § 25 E, stk. 3, og § 25 F, stk. 1-4, henviser på
nuværende tidspunkt til den daværende Trafik- og
Byggestyrelse.
Det
foreslås, at betegnelsen ændres til Bolig- og
Planstyrelsen.
Der er tale om
redaktionelle ændringer.
Til nr.
5
Der er på
nuværende tidspunkt ikke hjemmel i byggeloven til, at en
kommunalbestyrelse i forbindelse med udstedelse af byggetilladelse
kan kræve, at der er indgået en aftale mellem en eller
flere almene boligorganisationer og en eller flere private
grundejere om køb af et grundareal godkendt af
kommunalbestyrelsen med det formål at sikre realisering af
almene boliger, når en lokalplan i medfør af planloven
indeholder bestemmelser om udlægning af almene boliger.
Det
foreslås, at der indføres en bestemmelse i byggelovens
§ 26 A, stk. 1, hvorefter
kommunalbestyrelsens tilladelse i henhold til § 16, stk. 1, om
arbejder omfattet af § 2, stk. 1, litra a, b og c, kan
nægtes udstedt, før der foreligger en aftale mellem en
eller flere almene boligorganisationer og en eller flere private
grundejere om køb af et grundareal godkendt af
kommunalbestyrelsen, som sikrer opfyldelse af en lokalplans
bestemmelse i henhold til § 15, stk. 2, nr. 9, i lov om
planlægning.
Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kommunalbestyrelsen kan nægte at udstede en byggetilladelse
til privat boligbyggeri inden for lokalplanens rammer, før
der er indgået en aftale mellem en eller flere almene
boligorganisationer og en eller flere private grundejere, som ikke
nødvendigvis omfatter ansøgeren af byggetilladelsen,
om køb af et grundareal godkendt af kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen vil hermed få mulighed for at sikre, at
den indgåede aftale sikrer realisering af kravet stillet
efter § 15, stk. 2, nr. 9, i lov om planlægning. Kravet
må eksempelvis antages for sikret, når der er
indgået en aftale, som alene er betinget af betaling af
købesummen og kommunalbestyrelsens godkendelse, men der kan
være tale om andre situationer. Afgørende for
kommunalbestyrelsens vurdering af aftalens karakter må
være, om sælgeren ikke længere har ret til
ensidigt at trække sig ud af aftalen.
Forslaget vil
ikke hindre ansøgeren i at indsamle dokumentation og indgive
en ansøgning om byggetilladelse parallelt med processen
vedrørende indgåelse af en aftale med en eller flere
almene boligorganisationer.
I det omfang
kommunalbestyrelsen ønsker at gøre brug af den
foreslåede mulighed for at realisere almene boliger, vil det
være op til den enkelte kommunalbestyrelse at fastsætte
nærmere retningslinjer for bestemmelsens anvendelse i
praksis. Lokalt kan der således indarbejdes gennemsigtige
vilkår og paradigmer om ordningens administration, herunder i
f.eks. forretningsgange og projekteringer, som man kan orientere
sig i forud for et byggeprojekt. Fastsættelse heraf skal i
så fald følge almindelige forvaltningsretlige
grundsætninger, herunder den almindelige
lighedsgrundsætning.
Nærmere
fastsættelse af retningslinjer lokalt skal ses i lyset af, at
der kan være store forskelle mellem lokalplanlagte
områder. En lokalplans geografiske område kan f.eks.
deles op i en række delområder med forskellige
anvendelsesbestemmelser. Et eksempel herpå kunne være
et stort lokalplanlagt område, hvor et eller flere
delområder er udlagt til boliger, et delområde til
erhverv eller blandet bolig og erhverv, mens et delområde er
udlagt til offentlige formål, eksempelvis skole eller
daginstitutioner, idet der for den del af lokalplanen, der er
udlagt til boligformål, er pligt til at sikre, at 25 pct. af
boligmassen opføres som almene boliger.
Kommunalbestyrelsens retningslinjer vedrørende
administration af ordningen om betingede byggetilladelser vil i
lyset heraf eksempelvis kunne udformes således, at
udstedelsen af en byggetilladelse alene vil kunne nægtes, for
så vidt angår byggeri, på de dele af et
lokalplanlagt område, som er udlagt til boligbyggeri, idet
disse grundejere vil have mulighed for at medvirke til at realisere
det almene boligbyggeri. Realisering af byggeri på arealer,
som er udlagt til erhvervsmæssige formål eller
offentlige formål, vil ikke kunne bidrage til at realisere
kravet om almene boliger og vil derfor ikke nødvendigvis
skulle afvente realisering af det planlagte almene boligbyggeri
inden for lokalplanens område.
Henvisningen til
arbejder omfattet af byggelovens § 2, stk. 1, litra a, b og c,
betyder, at bestemmelsen finder anvendelse for opførelse af
ny bebyggelse, tilbygning til bebyggelse, ombygning af og andre
forandringer i bebyggelse, som er væsentlige i forhold til
bestemmelser i loven eller de i medfør af loven
udfærdigede bestemmelser, og for ændringer i benyttelse
af bebyggelse, som er væsentlige i forhold til bestemmelser i
loven eller de i medfør af loven udfærdigede
bestemmelser.
Efter det
foreslåede § 26 A, stk. 2,
vil nægtelse af udstedelse af tilladelse efter stk. 1 alene
kunne ske med henblik på opfyldelse af lokalplaner, der er
vedtaget og offentliggjort efter 1. januar 2023.
Det betyder, at
bestemmelsen om betingede byggetilladelser alene kan anvendes i
forbindelse med lokalplaner, som er vedtaget og offentliggjort
efter denne lovs ikrafttræden, og derfor ikke lokalplaner,
som er vedtaget og offentliggjort før denne lovs
ikrafttræden.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.4.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr.
6
I medfør
af § 30, stk. 2, 2. pkt., kan indenrigs- og boligministeren
fastsætte bestemmelser om straf af bøde for
overtrædelse af De Europæiske Fællesskabers
forordninger og direktiver om byggevarer og om bygningers
energiforhold og lignende bygningsrelaterede bestemmelser. Dette
betyder, at der blandt andet kan fastsættes bødestraf
for overtrædelse af byggevareforordningen, herunder de
bestemmelser i byggevareforordningen, som henviser til forordningen
om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter.
Bestemmelsen er
på nuværende tidspunkt udmøntet i
markedskontrolbekendtgørelsen med en strafbestemmelse, der
henviser direkte til byggevareforordningen.
Bestemmelsen blev
indført i byggeloven i 2018. I lovbemærkningerne
hertil nævnes det, at det under udarbejdelsen af bestemmelsen
blev skønnet hensigtsmæssigt, at der blev taget
højde for en eventuel udstedelse af nye EU-regler på
området og derfor blev bestemmelsen formuleret bredt.
Der er på
nuværende tidspunkt ikke udtrykkelig hjemmel til, at
indenrigs- og boligministeren har bemyndigelse til at kunne
fastsætte regler om straf i form af bøde for
overtrædelse af markedsovervågningsforordningen.
Det
foreslås, at byggelovens § 30, stk.
2, 2. pkt., præciseres, således at indenrigs- og
boligministeren endvidere kan fastsætte bestemmelser om straf
af bøde for overtrædelse af De Europæiske
Fællesskabers forordninger og direktiver om byggevarer samt
markedsovervågning heraf og om bygningers energiforhold og
lignende bygningsrelaterede bestemmelser.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.5.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr.
7
I medfør
af § 31 B, stk. 1, har indenrigs- og boligministeren, eller
den offentlige myndighed, der er bemyndiget hertil, som led i
kontrollen efter reglerne udstedt i medfør af byggelovens
§ 31 og § 31 A, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til kontrol af byggevarer, byggepladser og
lokaliteter, hvor producenter, forhandlere, importører og
øvrige omsætningsled opbevarer byggevarer, og adgang
til alle relevante dokumenter i både fysisk og elektronisk
form. Myndigheden kan ved kontrollen lade sig bistå af
personer, som besidder relevant teknisk indsigt.
Det
foreslås, at transportmidler fremover udtrykkeligt
fremgår af § 31 B, stk. 1, 1.
pkt., således at den kontroludøvende myndighed
foruden adgang til kontrol af byggevarer, byggepladser og
lokaliteter ligeledes har adgang til transportmidler, hvor
opbevaring eller lignende af byggevarer foregår. Med denne
præcisering sigtes der efter at komme så tæt som
muligt på markedsovervågningsforordningens ordlyd i
forordningens præambelbetragtning nummer 38 samt artikel 14,
stk. 4, litra e, hvor transportmidler ligeledes anføres
udtrykkeligt som eksempel på de lokaliteter, hvor den
kontroludøvende myndighed som led i kontrollen kan få
adgang til.
Det betyder, at
den udøvende kontrolmyndighed også kan få adgang
til transportmidler, hvor opbevaring eller lignende af byggevarer
foregår, uden retskendelse, således at muligheden for
at stoppe salget og distributionen af ulovlige varer styrkes.
Det
foreslås endvidere, at ordlyden af byggelovens § 31 B,
stk. 1, 1. pkt., i forhold til udtrykket "lokaliteter" ligeledes
præciseres således, at bestemmelsens ordlyd fremover
omfatter "andre lokaliteter" frem for alene at nævne
udtrykket "lokaliteter".
Denne
præcisering foreslås for at sikre, at den
kontroludøvende myndighed får mulighed for at få
adgang til alle relevante lokaliteter, hvor opbevaring eller
lignende af byggevarer foregår. Formålet hermed er at
understrege i endnu højere grad end tidligere, at
lokaliteter anført i bestemmelsens ordlyd ikke udgør
en udtømmende liste af lokaliteter. Der er derfor tale om en
opsamlingspræcisering.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.6.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr.
8
Byggelovens § 31 B, stk. 5, henviser på
nuværende tidspunkt til daværende Trafik- og
Byggestyrelsen.
Det
foreslås, at betegnelsen ændres til
markedsovervågningsmyndigheden.
Der er tale om en
redaktionel ændring.
Til §
2
Det
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar
2023.
Da byggeloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016 med
senere ændringer, ikke gælder for Færøerne
og Grønland, jf. byggelovens § 34, gælder loven
heller ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1178 af 23. september 2016, som ændret senest ved lov nr.
2156 af 27. november 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Denne
lov har til formål: at sikre, at bebyggelse udføres,
indrettes og bruges således, at den frembyder
tilfredsstillende tryghed i brand- og sikkerheds- og
sundhedsmæssig henseende, at sikre, at bebyggelse og ejendommens
ubebyggede arealer får en tilfredsstillende kvalitet under
hensyn til den tilsigtede brug og vedligeholdes forsvarligt, at sikre, at byggeskader udbedres, at fremme handicaptilgængelig
indretning af bebyggelse, at fremme arkitektonisk kvalitet i
byggeriet, at fremme foranstaltninger, der kan
øge byggeriets produktivitet, at fremme foranstaltninger, som kan modvirke
unødvendigt ressourceforbrug i bebyggelser, at fremme foranstaltninger, som kan modvirke
unødvendigt råstofforbrug i bebyggelser, at fremme foranstaltninger, som kan reducere
klimapåvirkninger og ressourceforbrug for byggeriet, og at
fremme foranstaltninger, som kan modvirke unødvendige
meromkostninger i byggeriets levetid. | | 1. I § 1 indsættes efter »i
byggeriets levetid«: », at
sikre realisering af almene boliger i områder, hvor der i en
lokalplan er fastsat krav om almene boliger«. | | | | | | 2. Efter
§ 6 D indsættes: »§ 6 E.
Indenrigs- og boligministeren kan fastsætte regler om, at
nærmere angivne tekniske specifikationer, der henvises til i
regler fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. Ministeren fastsætter i den forbindelse regler
om, hvordan oplysning om indholdet af sådanne tekniske
specifikationer kan opnås. Stk. 2.
Indenrigs- og boligministeren kan fastsætte regler om, at
tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende,
jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke
foreligger på dansk.« | | | | § 8.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om 1-3) . . . . 4) mindsteafstand for bebyggelse til skel mod
anden grund eller sti. | | 3. I § 8, stk. 1, nr. 4, indsættes
efter »sti«: »samt mindsteafstand for bebyggelse
mod vej«. | | | | § 25
E. . . . Stk.
2. . . . Stk. 3. Undlader
et forsikringsselskab at forestå gennemførelsen af
eftersyn efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 4,
kan Trafik- og Byggestyrelsen rekvirere et eftersyn på
forsikringsselskabets regning. Dette gælder dog ikke, hvis
forsikringsselskabet kan godtgøre, at den manglende
gennemførelse af eftersyn og udarbejdelse af elektronisk
oversigt skyldes forhold hos bygningsejeren. Der er udpantningsret
for beløbet. Stk. 4. . .
. § 25 F.
Trafik- og Byggestyrelsen indsamler, kontrollerer og organiserer
oplysninger fra eftersynene, jf. § 25 E. Stk. 2.
Forsikringsselskaberne indsender oplysninger om eftersyn efter
§ 25 E og skadesudbedring efter § 25 B, stk. 2, til
Trafik- og Byggestyrelsen. Stk. 3.
Forsikringsselskaberne indbetaler et gebyr til dækning af
Trafik- og Byggestyrelsens udgifter til bearbejdning af oplysninger
om eftersyn og kontrol i medfør af de i stk. 4 fastsatte
regler. Stk. 4.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
forsikringsselskabernes oplysningspligt og indbetalingspligt efter
stk. 2 og 3. Transport- og bygningsministeren kan endvidere
fastsætte regler om Trafik- og Byggestyrelsens indsamling,
kontrol og organisering af oplysningerne efter stk. 1 og om Trafik-
og Byggestyrelsens bearbejdning og offentliggørelse af
oplysningerne fra eftersynene. Stk. 5. . .
. | | 4. I § 25 E, stk. 3, og § 25 F, stk. 1-4, ændres
»Trafik- og Byggestyrelsen« til: »Bolig- og
Planstyrelsen«. | | | | | | 5. Efter
§ 26 indsættes: »§ 26
A. Kommunalbestyrelsens tilladelse i henhold til § 16,
stk. 1, om arbejder omfattet af § 2, stk. 1, litra a, b og c,
kan nægtes udstedt, før der foreligger en aftale
mellem en eller flere almene boligorganisationer og en eller flere
private grundejere om køb af et grundareal godkendt af
kommunalbestyrelsen, som sikrer opfyldelse af en lokalplans
bestemmelse i henhold til § 15, stk. 2, nr. 9, i lov om
planlægning. Stk. 2.
Nægtelse af udstedelse af tilladelse efter stk. 1 kan alene
ske med henblik på opfyldelse af lokalplaner, der er vedtaget
og offentliggjort efter 1. januar 2023.« | | | | §
30. . . . Stk. 2. I de
bestemmelser, der udfærdiges af transport- og
bygningsministeren i medfør af loven, kan fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne. Transport-, bygnings- og boligministeren kan
endvidere fastsætte bestemmelser om straf af bøde for
overtrædelse af De Europæiske Fællesskabers
forordninger og direktiver om byggevarer og om bygningers
energiforhold og lignende bygningsrelaterede bestemmelser. Stk. 3.-5. . .
. | | 6. I § 30, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»byggevarer«: »samt markedsovervågning
heraf«. | | | | § 31 B.
Transport- og bygningsministeren, eller den offentlige myndighed,
der er bemyndiget hertil, har som led i kontrollen efter reglerne
udstedt i medfør af § 31 og § 31 A, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af byggevarer,
byggepladser og lokaliteter, hvor producenter, forhandlere,
importører og øvrige omsætningsled opbevarer
byggevarer, og adgang til alle relevante dokumenter i både
fysisk og elektronisk form. Myndigheden kan ved kontrollen lade sig
bistå af personer, som besidder relevant teknisk
indsigt. Stk. 2.-4. . .
. Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at
ethvert led i omsætningen af byggevarer skal yde Trafik- og
Byggestyrelsen og personer, der er særligt bemyndigede
hertil, jf. § 31 A, stk. 1, bistand ved forsendelse af
prøver og afholde udgifterne herved. | | 7. I § 31 B, stk. 1, 1. pkt., ændres »og
lokaliteter« til: », transportmidler og andre
lokaliteter«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 8. I § 31 B, stk. 5, ændres
»Trafik- og Byggestyrelsen« til:
»markedsovervågningsmyndigheden«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|