Fremsat den 4. oktober 2022 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2022, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025
(Konsekvenser af 2030-planforløb og
regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v.)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf.
lovbekendtgørelse nr. 436 af 12. marts 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres "515,0"
til: "515,7", "225,6" ændres til: "225,5", og "289,4"
ændres til: " 290,2".
§ 2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, jf.
lovbekendtgørelse nr. 437 af 12. marts 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres "523,9"
til: "545,5", "229,6" ændres til: "239,2", og "294,3"
ændres til: " 306,3".
§ 3
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024, som ændret ved § 3 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres "528,2"
til: "549,8", "231,7" ændres til: "246,2", og "296,5"
ændres til: " 303,6".
§ 4
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres "536,6"
til: "558,6", "238,5" ændres til: "253,9", og "298,1"
ændres til: " 304,7".
§ 5
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2022, 2023, 2024 og
2025, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led
2030-planforløbet er foretaget ændringer i de
finanspolitiske rammer. Derudover afspejler ændringerne
virkninger af politiske aftaler samt regeringens øvrige
prioriteringer på finanslovsforslaget for 2023 mv.
2. Ændring af de gældende udgiftslofter for
2022-2025
2.1 Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de love, der nævnes i stk. 1 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2 Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der lægges op til at ændre de
gældende statslige udgiftslofter for 2022-2025. De samlede
forslag til ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og
kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan
overordnet henføres til:
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af ændrede mellemfristede
rammer, jf. 2030-planforløb.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af indgåede af politiske
aftaler.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023.
Tabel 1 viser de samlede ændringer
(inkl. administrative korrektioner på regeringens forslag til
finanslov for 2023).
Tabel 1 Forslag til
udgiftslofter for stat for 2022-2025 | | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Gældende
statsligt delloft for driftsudgifter1(mia.
kr.) | 225,6 | 229,6 | 231,7 | 238,5 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | 0,0 | 4.914,7 | 5.353,1 | 5.687,1 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | 225,6 | 234,5 | 237,0 | 244,2 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | -99,3 | 4.699,1 | 9.140,9 | 9.746,9 | - heraf korrektioner
som følge af 2030-planforløb | 0,0 | 4.000,0 | 5.500,0 | 4.100,0 | - heraf korrektioner
som følge af politiske aftaler | -129,3 | 509,0 | 1.969,6 | 5.224,4 | - heraf korrektioner
som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v. | 30,0 | 190,1 | 1.686,9 | 422,5 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 225,5 | 239,2 | 246,2 | 253,9 | | | | | | Gældende
statsligt delloft for indkomstoverførsler1(mia.
kr.) | 289,4 | 294,3 | 296,5 | 298,1 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | 0,0 | 8.202,6 | 8.224,5 | 8.245,4 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | 289,4 | 302,5 | 304,8 | 306,3 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 750,5 | 3.841,4 | -1.172,7 | -1.056,7 | - heraf korrektioner
som følge af ny 2030-planforløb | 0,0 | 2.565,9 | -1.116,8 | -1.530,9 | - heraf korrektioner
som følge af politiske aftaler | 750,5 | 1.275,5 | -52,7 | -52,7 | - heraf korrektioner
som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v. | 0 | 0 | -3,2 | -6,1 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 290,2 | 306,3 | 303,6 | 304,7 | | | | | | Kommunalt udgiftsloft
på FL22 (mia. kr.) | -2 | 275,6 | 275,6 | 275,6 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | -2 | 12.147,6 | 12.147,6 | 12.147,6 | Gældende
kommunalt udgiftsloft inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | -2 | 287,8 | 287,8 | 287,8 | | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter på FL22 (mia. kr.) | -2 | 124,2 | 124,2 | 124,2 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | -2 | 5.203,7 | 5.203,7 | 5.203,7 | Gældende
regionalt delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | -2 | 129,4 | 129,4 | 129,4 | | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver på FL22 (mia. kr.) | -2 | 2,7 | 2,7 | 2,7 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | -2 | 156,5 | 156,5 | 156,5 | Gældende
regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | -2 | 2,9 | 2,9 | 2,9 | Anm. : 1Udgiftslofterne er ændret efter
vedtagelse af FL22 med lov nr. 885 af 21. juni 2022. Der er
foretaget afrundinger. 2De
kommunale og regionale udgiftslofter i 2022 ændres ikke med
lovforslaget. 32022 er i 2022-pl
mens 2023-2026 er i 2023-pl. |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet "Korrektioner af gældende
udgiftslofter", der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af de ændrede
mellemfristedeframmer, jf. 2030-planforløb
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af regeringens 2030-planforløb, der
ændrer på de finans- og udgiftspolitiske rammer, som
med lovforslaget afspejles i udgiftslofterne. På baggrund af
2030-planforløbet er der desuden foretaget en
genfastsættelse af det statslige delloft for
indkomstoverførsler for 2023-2025.
Der lægges på den baggrund op til,
at delloftet for driftsudgifter opjusteres med 4.000,0 mio. kr. i
2023, 5.500,0 mio. kr. i 2024 og 4.100,0 mio. kr. i 2025.
Der lægges på den baggrund
endvidere op til, at delloftet for indkomstoverførsler
opjusteres med 2.565,9 mio. kr. i 2023 og nedjusteres med 1.116,8
mio. kr. i 2024 og 1.530,9 mio. kr. i 2025.
2.2.2. Korrektioner som følge af politiske
aftaler
Regeringen har indgået aftaler om
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025, aftale om kompensation
af borgere for stigende energipriser, klimaaftale om grøn
strøm og varme 2022, aftale om nedbringelse af danskernes
gæld til det offentlige, aftale om justering af beskatningen
af elbiler og plug-in hybridbiler, der anvendes som fri bil,
skattefri el til opladning på arbejdspladsen samt
medfinansiering af ladestandere i boligforeninger mv., aftale om
grøn skattereform for industri mv., aftale om etablering af
en grøn fond samt aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler.
I Aftale om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 er der aftalt et løft af kriminalforsorgens
driftsøkonomi i 2022-2025, der bl.a. finansieres af
nedsættelse af rentekompensation i udbyttesager.
I Aftale om kompensation af borgere for
stigende energipriser er der aftalt en forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget, lempelse af elafgiften, en
ældrecheck på 5.000 kr., engangsbeløb til
personer på tilbagetrækningsydelser, forhøjelse
af SU-fribeløbet og engangsbeløb til
SU-handicaptillægsmodtagere og enlige forsørgere, der
bl.a. finansieres af nedjustering af rammen til offentlige
investeringer.
I Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022 er der aftalt initiativer til fremme af havvind og
vedvarende energi samt initiativer til udfasning af gas, der bl.a.
finansieres af omprioritering af puljer, disponering fra en
grøn fond og salg af VE-andele.
I Aftale om nedbringelse af danskernes
gæld til det offentlige er der aftalt en række
initiativer, der tilvejebringer et varigt merprovenu, der
disponeres til indsatser på Skatteministeriets og det
grønne område.
I Aftale om justering af beskatningen af
elbiler og plug-in hybridbiler, der anvendes som fri bil, skattefri
el til opladning på arbejdspladsen samt medfinansiering af
ladestandere i boligforeninger m.v. er det aftalt at medfinansiere
ladestandere i boligforeninger m.v., der finansieres af
ændringer af skatteregler for fri bil og el til opladning
på arbejdspladser.
I Aftale om grøn skattereform for
industri mv. er det aftalt at oprette en fond til grøn
omstilling, der bl.a. finansieres af ændringer i
skattesystemet, nedjustering af rammen til offentlige investeringer
m.v.
I Aftale om etablering af en grøn fond
er det aftalt at forhøje grænsen for indbetaling til
aldersopsparing, der tilvejebringer et provenu frem til 2040.
I Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler er der aftalt en ny kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler, der tilvejebringer et provenu, der bl.a. disponeres til
udgifter til vejslid, administrative omkostninger m.v.
På baggrund af aftalerne lægges
der op til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 129,3
mio. kr. i 2022 og opjusteres med 509,0 mio. kr. i 2023, 1.969,6
mio. kr. i 2024 og 5.224,4 mio. kr. i 2025. Det statslige delloft
for indkomstoverførsler opjusteres med 750,5 mio. kr. i
2022, 1.275,5 mio. kr. i 2023 og nedjusteres med 52,7 mio. kr.
årligt i 2024-2025.
2.2.3. Korrektioner som følge af regeringens forslag
til finanslov for 2023 mv.
Regeringens finanslovforslag for 2023
indeholder en række prioriteringer med betydning for de
fastsatte udgiftslofter, herunder håndtering af udgifter til
fordrevne ukrainere som følge af Ruslandskrisen,
indbudgettering af reserve til håndtering af udfordringer som
følge af COVID-19 m.v., ny udbyttepolitik for TV2 m.v.
På baggrund af prioriteringerne
lægges der op til, at delloft for drift opjusteres med 30,0
mio. kr. i 2022, 190,1 mio. kr. i 2023, 1.686,9 mio. kr. i 2024 og
442,5 mio. kr. i 2025. Endvidere nedjusteres delloft for
indkomstoverførsler med 3,2 mio. kr. i 2024 og 6,1 mio. kr.
i 2025.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante
for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner og Kommunernes
Landsforening, Formandskabet for De Økonomiske Råd og
Rigsrevisionen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser /merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2022, jf. lovbekendtgørelse nr. 436 af 12.
marts 2021, som ændret ved lov nr. 885 af 21. juni 2022 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2022, at det samlede statslige udgiftsloft er
515,0 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 225,6
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
289,4 mia. kr. i finansåret 2022.
Det foreslås at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 515,0 mia. kr. til 515,7 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 225,6 mia. kr. til 225,5
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 289,4 mia. kr. til 290,2 mia. kr. for finansåret
2022.
Til §
2
Til nr.
1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2023, jf. lovbekendtgørelse nr. 437 af 12.
marts 2021, som ændret ved lov nr. 885 af 21. juni 2022 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2023, at det samlede statslige udgiftsloft er
523,9 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 229,6
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
294,3 mia. kr. i finansåret 2023.
Det foreslås at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 523,9 mia. kr. til 545,5 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 229,6 mia. kr. til 239,2
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 294,3 mia. kr. til 306,3 mia. kr. for finansåret
2023.
Til §
3
Til nr.
1
Det følger af lov nr. 2184 af 29.
december 2020 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2024, som ændret
ved lov nr. 885 af 21. juni 2022 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2024, at det samlede statslige udgiftsloft er 528,2 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter er 231,7 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler er 296,5 mia. kr.
i finansåret 2024.
Det foreslås at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 528,2 mia. kr. til 549,8 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 231,7 mia. kr. til 246,2
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 296,5 mia. kr. til 303,6 mia. kr. for finansåret
2024.
Til §
4
Til nr.
1
Det følger af lov nr. 2583 af 28.
december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret
ved lov nr. 885 af 21. juni 2022 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025, at det samlede statslige udgiftsloft er 536,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter er 238,5 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler er 298,1 mia. kr.
i finansåret 2025.
Det foreslås at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 536,6 mia. kr. til 558,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 238,5 mia. kr. til 253,9
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
298,1 mia. kr. til 304,7 mia. kr. for finansåret 2025.
Til §
5
Det foreslås i § 5, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2023-2025 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2026 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2023 til 2026.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2023,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.