Fremsat den 5. oktober 2022 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for forberedende grunduddannelse, lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser
(Ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelsesinstitutioner)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1182 af 17. august 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 880 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 62 b indsættes:
Ȥ 62 c.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har efter anmodning
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.«
§ 2
I lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 836 af 14. juni
2022, foretages følgende ændring:
1.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Ungdomsorganisationers adgang til
institutionerne
§ 25 a. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer har efter anmodning adgang til at
udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.«
§ 3
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1189 af 22. august
2022, som ændret ved § 2 i lov nr. 880 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 37 c indsættes:
Ȥ 37 d.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har efter anmodning
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.«
§ 4
I lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1183 af 17. august
2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 17, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4)
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer skal efter anmodning have
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.«
Nr. 4 bliver herefter nr. 5.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 1. august 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Ungdomsorganisationers adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutioner
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Ungdomsuddannelserne er en vigtig arena, når det
gælder om at skabe en demokratisk kultur hos unge og motivere
de unge til at deltage i demokratiet. Et element i at styrke en
nærværende, åben og demokratisk debat blandt de
unge på ungdomsuddannelsesinstitutionerne er at sikre, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer har gode
adgangsvilkår til uddannelsesstederne. For at skabe en
mangfoldig og alsidig debat er det desuden vigtigt, at
organisationerne sikres lige adgang til de enkelte
institutioner.
Regeringen ønsker derfor at sikre, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer efter anmodning får adgang til at
udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
ungdomsuddannelsesinstitutioner mindst en gang hvert skoleår
samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser
og regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse
med landsdækkende ungdomsvalg.
Det er ikke intentionen med lovforslaget at ændre på
eksisterende ordninger såsom Operation Dagsværk.
2. Ungdomsorganisationers adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutioner m.v.
2.1. Gældende ret
Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
indeholder i dag ingen bestemmelser om ungdomsorganisationers
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på ungdomsuddannelsesinstitutioner.
Offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner og
voksenuddannelsescentre er selvejende institutioner inden for den
offentlige forvaltning, jf. § 1, stk. 5, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Institutionerne skal som følge heraf
udøve deres virksomhed inden for forvaltningslovens
almindelige regler, herunder bl.a. principperne om saglighed og
lighed.
Institutioner for forberedende grunduddannelse er selvejende
institutioner inden for den offentlige forvaltning, jf. § 2,
stk. 1, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse.
Institutionerne skal som følge heraf udøve deres
virksomhed inden for forvaltningslovens almindelige regler,
herunder principperne om saglighed og lighed.
Efter § 4 a, stk. 1, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse er institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, der tidligere var amtskommunale, eller som er
resultatet af en eller flere sammenlægninger eller
spaltninger af selvejende uddannelsesinstitutioner, der tidligere
var amtskommunale, selvejende institutioner inden for den
offentlige forvaltning. Det følger videre af § 4 a,
stk. 1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at
institutioner, der forud for den 1. januar 2007 var godkendt efter
§ 1, stk. 1, kan beslutte at være selvejende
institutioner inden for den offentlige forvaltning. Dette skal
fremgå af institutionens vedtægt. Institutioner for
erhvervsrettede uddannelser, der er selvejende institutioner inden
for den offentlige forvaltning, skal udøve deres virksomhed
inden for forvaltningslovens almindelige regler, herunder bl.a.
principperne om saglighed og lighed.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser, at skolen eller kurset
skal være en selvejende institution. Skoler og kurser, som
ved lovens ikrafttræden ikke er selvejende institutioner, kan
opretholde deres status, jf. lovens § 33.
Af § 17, stk. 1, i lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser følger det, at der ydes tilskud til
skoler eller kurser, som opfylder en række betingelser,
herunder bl.a. om årselevtal, løn- og
ansættelsesvilkår, bestyrelsens habilitet og skolen
eller kursets indtægter.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Dansk Ungdoms Fællesråd har senest i efteråret
2019 oplyst over for Børne- og Undervisningsministeriet, at
de politiske ungdomsorganisationer på baggrund af en
rundspørge havde oplevet at blive afvist på 21
institutioner (i hvilket tidsrum var ikke nærmere angivet).
Af dem var der to institutioner, der afviste politiske
ungdomsorganisationer af princip. Den givne begrundelse for
afvisning på de resterende institutioner var, at de kun
ønskede besøg op til et valg, eller når
institutionerne selv arrangerede debatten.
Med forslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 1 og § 3, nr.
1, foreslås det at indføre en ret for
samfundsengagerende ungdomsorganisationer til efter anmodning at
få adgang til at udøve oplysende virksomhed over for
eleverne på offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner og
voksenuddannelsescentre, institutioner for forberedende
grunduddannelse og institutioner for erhvervsrettet uddannelse samt
en pligt for institutionerne til at fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for, hvornår og i hvilken
form ungdomsorganisationer efter anmodning kan få adgang til
institutionerne. Retningslinjerne vil skulle sikre, at det er
tydeligt hvilke typer af ungdomsorganisationer, der efter anmodning
får adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionen og hvilke
budskaber, de må formidle, samt at besøgene sker under
hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning og
øvrige aktiviteter.
Med forslagets § 4, nr. 1, foreslås det at
indføre en ny tilskudsbetingelse, således at tilskud
til private institutioner for gymnasiale uddannelser betinges af,
at samfundsengagerende ungdomsorganisationer efter anmodning
får adgang til at udøve oplysende virksomhed over for
eleverne på institutioner for private gymnasiale uddannelser
samt en pligt for institutionerne til at fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for, hvornår og i hvilken
form ungdomsorganisationer efter anmodning kan få adgang til
institutionerne. Retningslinjerne vil skulle sikre, at det er
tydeligt hvilke typer af ungdomsorganisationer, der efter anmodning
får ret til adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionen og
hvilke budskaber, de må formidle, samt at besøgene
sker under hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning
og øvrige aktiviteter.
De nye bestemmelser vil skulle sikre, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer efter anmodning får adgang til at
udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
ungdomsuddannelsesinstitutioner mindst en gang hvert skoleår
samt - for organisationer, der er eller repræsenterer
opstillingsberettigede i de pågældende valg - i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Ungdomsorganisationer fra
opstillingsberettigede partier i Danmark vil til hver en tid skulle
omfattes af retten til adgang efter anmodning til
ungdomsuddannelsesinstitutionerne. Ungdomsorganisationer med et
religiøst forkyndende og/eller kommercielt formål vil
ikke skulle sikres adgang efter anmodning til
ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
uddannelsesinstitutionerne vil skulle fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for, hvornår og i hvilken
form ungdomsorganisationerne efter anmodning vil kunne få
adgang til institutionerne. Retningslinjerne vil skulle
offentliggøres på institutionens hjemmeside.
For så vidt angår private institutioner for
gymnasiale uddannelser vil den foreslåede ændring
også indebære, at tilskud til private institutioner for
gymnasiale uddannelser betinges af, at det bliver gjort muligt for
ungdomsorganisationer efter anmodning at få adgang til at
udøve oplysende virksomhed overfor eleverne mindst en gang
hvert skoleår samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til
kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-valg og
folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende
ungdomsvalg, samt fastsætter og offentliggør
retningslinjer herom på deres hjemmeside.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til
offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner og
voksenuddannelsescentre henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til
institutioner for forberedende grunduddannelser henvises til
lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse henvises til
lovforslagets § 3, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
For nærmere om ungdomsorganisationers adgang til private
institutioner for gymnasiale uddannelser henvises til lovforslagets
§ 4, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget vurderes at kunne bidrage til opfyldelsen af FN's
verdensmål nr. 4.7. om, at alle elever inden 2030 skal have
tilegnet sig den viden og de færdigheder, som er
nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder
bl.a. gennem undervisning i bæredygtig udvikling og
bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem
kønnene, fremme af en fredelig og ikkevoldelig kultur,
globalt medborgerskab samt anerkendelse af kulturel mangfoldighed
og af kulturens bidrag til bæredygtig udvikling, idet det
foreslåede om efter anmodning at give ungdomsorganisationer
adgang til ungdomsuddannelsesinstitutioner vil kunne være med
til at give alle elever den viden og de færdigheder, som er
nødvendig for at fremme bæredygtig udvikling, herunder
bl.a. gennem undervisning i fremme af en fredelig og ikkevoldelig
kultur, globalt medborgerskab og anerkendelse af kulturel
mangfoldighed.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har mindre implementeringsmæssige
konsekvenser, idet det vil medføre, at offentlige gymnasier,
voksenuddannelsescentre, institutioner for forberedende
grunduddannelse, institutioner for erhvervsuddannelse og private
gymnasier vil skulle fastsætte retningslinjer om
ungdomsorganisationers adgang til at udøve oplysende
virksomhed over for eleverne på institutionen samt
offentliggøre deres retningslinjer på institutionens
hjemmeside.
Lovforslaget vil ikke medføre økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes at følge principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. maj 2022 til
den 20. juni 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
AK-Samvirke, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen, AOF Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Astra - Center for Læring i Natur, Teknik
og Sundhed, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea,
Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center
for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsakademier,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer,
Danske HF & VUC (lederne), Danske HF og VUC - Bestyrelserne,
Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler -Bestyrelserne,
Danske Underviserorganisationers Samråd, Danske
Universiteter, De private sociale tilbud (LOS), DEA, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Engineer
the Future, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering,
EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings
Forbund, Fag og Arbejde, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for
udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forældrenes Landsorganisation
(FOLA), Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kraka, Kriminalforsorgen,
LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landselevbestyrelsen
for social- og sundhedsområdet, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederne, Ledersamrådet, LOF,
Lærernes Centralorganisation, Modstrøm - Foreningen
for FGU-elever og unge omkring FGU, Nationalt Center for
kompetenceudvikling, Naturvidenskabernes Hus, Netværket for
kostafdelinger, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Private Gymnasier
og Studenterkurser, Produktionsskoleforeningen, Red Barnet,
Rektorkollegiet for de Martime Uddannelser, Rådet for
Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Selveje
Danmark, Selvejende og private institutioners forening (Spifo),
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet
for de maritime uddannelser, Ungdomsringen, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, UU Danmark og VUC Bestyrelsesforeningen.
| | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. indeholder i dag ingen
bestemmelser om ungdomsorganisationers adgang til at udøve
oplysende virksomhed over for eleverne på offentlige
gymnasiale uddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescentre.
Offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner
og voksenuddannelsescentre er selvejende institutioner inden for
den offentlige forvaltning, jf. § 1, stk. 5, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Institutionerne skal som følge heraf
udøve deres virksomhed inden for forvaltningslovens
almindelige regler, herunder bl.a. principperne om saglighed og
lighed. Det følger bl.a. heraf, at væsentligt lige
forhold skal behandles lige i retlig henseende. Institutionerne
må således ikke foretage usaglig forskelsbehandling i
deres behandling af henvendelser fra ungdomsorganisationers om
adgang til offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner og
voksenuddannelsescentre.
Det foreslås at indsætte en ny
bestemmelse, § 62 c, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., hvorefter samfundsengagerende
ungdomsorganisationer efter anmodning har adgang til at
udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør retningslinjer herom på institutionens
hjemmeside.
Det foreslåede § 62 c, 1. pkt., vil have den virkning, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer efter anmodning vil
få adgang til at udøve oplysende virksomhed over for
eleverne på institutionen minimum en gang hvert skoleår
samt - for organisationer, der er eller repræsenterer
opstillingsberettigede i de pågældende valg - i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Ved adgang ifm. ovenfor
nævnte valghandlinger, vil institutionen kunne vælge at
indskrænke retten til adgang til at omfatte de
organisationer, der selv er eller repræsenterer
opstillingsberettigede aktører.
Det foreslåede § 62 c, 2. pkt., vil have den virkning, at
institutionerne forpligtes til at fastsætte og
offentliggøre retningslinjer, der vil skulle sikre, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer har lige adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionen samt tydeliggøre hvilke
ungdomsorganisationer, der efter anmodning vil få adgang til
at udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
institutionerne og hvilke budskaber, de må formidle.
Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre, at besøgene
sker under hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning
og øvrige aktiviteter.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
gælde for samfundsengagerende ungdomsorganisationer.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer vil skulle forstås
som demokratisk opbyggede organisationer, hvor medlemmerne selv
vælger deres ledelse, etableret af unge, hvis formål
eller adfærd ikke modarbejder eller underminerer demokrati
eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Ungdomsorganisationer fra opstillingsberettigede partier i Danmark
vil til hver en tid skulle være omfattet af retten til efter
anmodning at få adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen i
folkeoplysningslovens § 4 a, hvorefter foreninger, hvis
formål eller adfærd modarbejder eller underminerer
demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler
efter folkeoplysningsloven. Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 1553
af 13. december 2016 om ændring af folkeoplysningsloven og
ligningsloven (Indsats mod foreninger, som modarbejder eller
underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder). Af de specielle bemærkninger i
lovforslaget til bestemmelsen fremgår det nærmere, hvad
der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionerne i et religiøst forkyndende
øjemed. Ved religiøst forkyndende øjemed vil
skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang
for at vinde nye tilhængere eller under besøget agerer
pågående eller belærende. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt,
men som ikke med deres tilstedeværelse virker
religiøst forkyndende, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. En organisation må dermed efter det
foreslåede gerne give kundskab til elever om særlige
religiøse retninger, men ikke med det formål at vinde
nye tilhængere eller ved at være pågående
eller belærende. Det vil efter det foreslåede ikke
være muligt for religiøse organisationer uden
forudgående anmodning at rette henvendelse til en elev med
henblik på straks eller senere at opnå eleven som
medlem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionen i et kommercielt øjemed. Ved
kommercielt øjemed vil skulle forstås, at
ungdomsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen
med et sigte på økonomisk vinding. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der gennem deres virke indsamler penge, men
som ikke lader denne del af deres virksomhed komme til udtryk
på institutionerne, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. Eksempelvis vil non-profit
nødhjælpsorganisationer skulle have ret til efter
anmodning at få adgang til en ungdomsuddannelsesinstitution,
såfremt de ikke ved besøget forsøger at hverve
medlemmer eller anmode om bidrag.
Efter det foreslåede vil
samfundsengagerende ungdomsorganisationer skulle have mulighed for
at besøge institutionen mindst en gang hvert skoleår
inden for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen
vil for eksempel kunne leve op til denne del af bestemmelsen ved at
tilbyde ungdomsorganisationer at komme på institutionen i et
fastsat tidsrum af en rimelig varighed inden for normal skoletid en
gang hvert skoleår. Et eksempel kunne være et
"ungdomsfolkemøde" på institutionen en hverdag fra kl.
10-12 i kantinen, hvor ungdomsorganisationerne får mulighed
for at stille en stand op.
Det foreslåede vil ikke medføre,
at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til selv at
vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår.
Ungdomsorganisationer vil ikke kunne påberåbe sig ret
til at komme på institutionen uden institutionens
godkendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer
beskrevet, at den holder "ungdomsfolkemøde" i oktober hvert
skoleår, og en ungdomsorganisation kontakter institutionen i
november, vil institutionen kunne henvise den
pågældende ungdomsorganisation til at vente til
arrangementet i oktober det følgende år med efter
anmodning at få adgang til institutionen, medmindre andet
fremgår af institutionens retningslinjer eller - for
organisationer, der er opstillingsberettigede i de
pågældende valg - i tilfælde af folketingsvalg,
valg til kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-valg og
folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende
ungdomsvalg. Institutionerne må ikke udskyde et arrangement
på tværs af skoleår, hvis dette får den
effekt, at der vil være et skoleår, hvor
ungdomsorganisationerne ikke efter anmodning har haft adgang til
institutionen. Der vil dog kunne forekomme undskyldelige
omstændigheder, der vil kunne have den virkning, at et
arrangement må udskydes, eksempelvis hvis et arrangement skal
afholdes den sidste dag før sommerferien, og der på
denne dag udbryder brand på institutionen. Det står
institutionerne frit for at vælge at give adgang efter
anmodning for ungdomsorganisationerne i videre omfang end det ved
lovforslaget fastsatte minimum, hvis det vurderes at være
sagligt og hensigtsmæssigt, og det i øvrigt ikke
forstyrrer undervisningen.
Såfremt ledelsen på et offentligt
gymnasium eller et voksenuddannelsescenter afviser en anmodning om
besøg fra en samfundsengagerende ungdomsorganisation, vil
ledelsen som følge af forvaltningsloven have pligt til at
angive en begrundelse til ungdomsorganisationen for et eventuelt
afslag på adgang. Begrundelsen vil skulle leve op til bl.a.
principperne om saglighed og lighed. Da der er tale om en
afgørelse i forvaltningsretlig forstand, finder reglerne om
partshøring anvendelse. Det vil desuden efter det
foreslåede være ledelsens pligt at oplyse den
pågældende ungdomsorganisation om, hvornår og
hvordan den efter anmodning vil kunne få adgang til
institutionen.
Det forudsættes, at institutionernes
retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt i "Kodeks for
samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelser" udarbejdet af Dansk Ungdoms
Fællesråd, Gymnasieskolernes Rektorforening, Danske
Erhvervsskoler og Børne- og Undervisningsministeriet.
Retningslinjerne vil desuden kunne
vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn
om besøg i rimelig tid inden besøget af hensyn til
institutionernes planlægning, fx 10 dage før et
arrangement.
- at organisationerne skal bidrage ind i en
læringskontekst for elever på institutionen, så
de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan de
som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at
få indflydelse på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske
eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber
er forbudt.
- at organisationerne er ansvarlige for at
gøre klar og rydde op efter sig selv i forbindelse med et
besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede
retningslinjer for organisationens adfærd på
institutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra
at aflægge besøg på institutionen, eller at et
igangværende besøg afbrydes.
- frister for hvornår der senest skal
anmodes om besøg.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse indeholder i dag ingen bestemmelser om
ungdomsorganisationers adgang til at udøve oplysende
virksomhed over for eleverne på institutioner for
forberedende grunduddannelse.
Institutioner for forberedende grunduddannelse
er selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning,
jf. § 2, stk. 1, i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse. Institutionerne skal som følge heraf
udøve deres virksomhed inden for forvaltningslovens
almindelige regler, herunder bl.a. principperne om saglighed og
lighed. Det følger bl.a. heraf, at væsentligt lige
forhold skal behandles lige i retlig henseende. Institutionerne
må således ikke foretage usaglig forskelsbehandling i
deres behandling af henvendelser fra ungdomsorganisationers om
adgang til institutioner for forberedende grunduddannelse.
Det foreslås, at indsætte et nyt
kapitel efter kapitel 4, kapitel 4 a, i
lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, hvorefter
samfundsengagerende ungdomsorganisationer efter anmodning har
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør retningslinjer herom på institutionens
hjemmeside.
Det foreslåede § 25 a, 1. pkt., vil have den virkning,
at samfundsengagerende ungdomsorganisationer efter anmodning vil
få adgang til at udøve oplysende virksomhed over for
eleverne på institutionen minimum en gang hvert skoleår
samt - for organisationer, der er eller repræsenterer
opstillingsberettigede i de pågældende valg - i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Ved adgang ifm. ovenfor
nævnte valghandlinger, vil institutionen kunne vælge at
indskrænke retten til adgang til at omfatte de
organisationer, der selv er eller repræsenterer
opstillingsberettigede aktører.
Det foreslåede § 25 a, 2. pkt., vil have den virkning, at
institutionerne forpligtes til at fastsætte og
offentliggøre retningslinjer, der vil skulle sikre, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer har lige adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionen samt tydeliggøre hvilke
ungdomsorganisationer, der efter anmodning vil få adgang til
at udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
institutionerne, og hvilke budskaber de må formidle.
Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre, at besøgene
sker under hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning
og øvrige aktiviteter.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
gælde for samfundsengagerende ungdomsorganisationer.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer vil skulle forstås
som demokratisk opbyggede organisationer, hvor medlemmerne selv
vælger deres ledelse, etableret af unge, hvis formål
eller adfærd ikke modarbejder eller underminerer demokrati
eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Ungdomsorganisationer fra opstillingsberettigede partier i Danmark
vil til hver en tid skulle være omfattet af retten til efter
anmodning at få adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen
af folkeoplysningslovens § 4 a, hvorefter foreninger, hvis
formål eller adfærd modarbejder eller underminerer
demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler
efter folkeoplysningsloven. Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 1553
af 13. december 2016 om ændring af folkeoplysningsloven og
ligningsloven (Indsats mod foreninger, som modarbejder eller
underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder). Af de specielle bemærkninger til
lovforslaget til bestemmelsen fremgår det nærmere, hvad
der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionerne i et religiøst forkyndende
øjemed. Ved religiøst forkyndende øjemed vil
skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang
for at vinde nye tilhængere eller under besøget agerer
pågående eller belærende. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt,
men som ikke med deres tilstedeværelse virker
religiøst forkyndende, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. En organisation må dermed efter det
foreslåede gerne give kundskab til elever om særlige
religiøse retninger, men ikke med det formål at vinde
nye tilhængere eller ved at være pågående
eller belærende. Det vil efter det foreslåede ikke
være muligt for religiøse organisationer uden
forudgående anmodning at rette henvendelse til en elev med
henblik på straks eller senere at opnå eleven som
medlem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionen i et kommercielt øjemed. Ved
kommercielt øjemed vil skulle forstås, at
ungdomsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen
med et sigte på økonomisk vinding. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der gennem deres virke indsamler penge, men
som ikke lader denne del af deres virksomhed komme til udtryk
på institutionerne, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. Eksempeltvis vil non-profit
nødhjælpsorganisationer skulle have ret til efter
anmodning at få adgang til en ungdomsuddannelsesinstitution,
såfremt de ikke ved besøget forsøger at hverve
medlemmer eller anmode om bidrag.
Efter det foreslåede vil
samfundsengagerende ungdomsorganisationer skulle have mulighed for
at besøge institutionen mindst en gang hvert skoleår
inden for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen
vil fx kunne leve op til denne del af bestemmelsen ved eksempelvis
at tilbyde ungdomsorganisationer at komme på institutionen i
et fastsat tidsrum af en rimelig varighed inden for normal skoletid
en gang hvert skoleår. Et eksempel kunne være et
"ungdomsfolkemøde" på skolen en hverdag fra kl. 10-12
i kantinen, hvor ungdomsorganisationerne får mulighed for at
stille en stand op.
Det foreslåede vil ikke medføre,
at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til selv at
vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår.
Ungdomsorganisationer vil ikke kunne påberåbe sig ret
til at komme på institutionen uden institutionens
godkendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer
beskrevet, at den holder "ungdomsfolkemøde" i oktober hvert
skoleår, og en ungdomsorganisation kontakter institutionen i
november, vil institutionen kunne henvise den
pågældende ungdomsorganisation til at vente til
arrangementet i oktober det følgende år med efter
anmodning at få adgang til institutionen, medmindre andet
fremgår af institutionens retningslinjer eller i
tilfælde af folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne må ikke
udskyde et arrangement på tværs af skoleår, hvis
dette får den effekt, at der vil være et skoleår,
hvor ungdomsorganisationerne ikke efter anmodning har haft adgang
til institutionen. Der vil dog kunne forekomme undskyldelige
omstændigheder, der vil kunne have den virkning, at et
arrangement må udskydes, eksempelvis hvis et arrangement skal
afholdes den sidste dag før sommerferien, og der på
denne dag udbryder brand på institutionen. Det står
institutionerne frit for at vælge at give adgang efter
anmodning for ungdomsorganisationerne i videre omfang end det ved
lovforslaget fastsatte minimum, hvis det vurderes at være
sagligt og hensigtsmæssigt, og det i øvrigt ikke
forstyrrer undervisningen.
Såfremt ledelsen på en institution
for forberedende grunduddannelse afviser en anmodning om
besøg fra en samfundsengagerende ungdomsorganisation, vil
ledelsen som følge af forvaltningsloven skulle have pligt
til at angive en begrundelse til ungdomsorganisationen for et
eventuelt afslag på adgang. Begrundelsen vil skulle leve op
til bl.a. principperne om saglighed og lighed. Da der er tale om en
afgørelse i forvaltningsretlig forstand, finder reglerne om
partshøring anvendelse. Det vil desuden skulle være
ledelsens pligt at oplyse den pågældende
ungdomsorganisation om, hvornår og hvordan den efter
anmodning vil kunne få adgang til institutionen.
Det forudsættes, at institutionernes
retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt i "Kodeks for
samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelser" udarbejdet af Dansk Ungdoms
Fællesråd, Gymnasieskolernes Rektorforening, Danske
Erhvervsskoler og Børne- og Undervisningsministeriet.
Retningslinjerne vil desuden kunne
vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn
om besøg i rimelig tid inden besøget af hensyn til
institutionernes planlægning, fx 10 dage før et
arrangement.
- at organisationerne skal bidrage ind i en
læringskontekst for elever på institutionen, så
de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan de
som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at
få indflydelse på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske
eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber
er forbudt.
- at organisationerne er ansvarlige for at
gøre klar og rydde op efter sig selv i forbindelse med et
besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede
retningslinjer for organisationens adfærd på
institutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra
at aflægge besøg på institutionen, eller at et
igangværende besøg afbrydes.
- frister for hvornår der senest skal
anmodes om besøg.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse indeholder i dag ingen bestemmelser om
ungdomsorganisationers adgang til at udøve oplysende
virksomhed over for eleverne på institutioner for
erhvervsrettede uddannelser.
Efter § 4 a, stk. 1, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse er institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, der tidligere var amtskommunale, eller
som er resultatet af en eller flere sammenlægninger eller
spaltninger af selvejende uddannelsesinstitutioner, der tidligere
var amtskommunale, selvejende institutioner inden for den
offentlige forvaltning.
Det følger videre af § 4 a, stk.
1, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at
institutioner, der forud for den 1. januar 2007 var godkendt efter
§ 1, stk. 1, kan beslutte at være selvejende
institutioner inden for den offentlige forvaltning. Dette skal
fremgå af institutionens vedtægt.
Institutioner for erhvervsrettede uddannelser,
der er selvejende institutioner inden for den offentlige
forvaltning, skal udøve deres virksomhed inden for
forvaltningslovens almindelige regler, herunder bl.a. principperne
om saglighed og lighed. Det følger bl.a. heraf, at
væsentligt lige forhold skal behandles lige i retlig
henseende. Institutionerne må således ikke foretage
usaglig forskelsbehandling i deres behandling af henvendelser fra
ungdomsorganisationers om adgang til institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Det foreslås at indsætte en ny
bestemmelse, § 37 d, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvorefter
samfundsengagerende ungdomsorganisationer efter anmodning har
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør retningslinjer herom på institutionens
hjemmeside.
Det foreslåede § 37 d, 1. pkt., vil have den virkning, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer efter anmodning vil
få adgang til at udøve oplysende virksomhed over for
eleverne på institutionen minimum en gang hvert skoleår
samt - for organisationer, der er eller repræsenterer
opstillingsberettigede i de pågældende valg - i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser,
regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Ved adgang ifm. ovenfor
nævnte valghandlinger, vil institutionen kunne vælge at
indskrænke retten til adgang til at omfatte de
organisationer, der selv er eller repræsenterer
opstillingsberettigede aktører.
Det foreslåede § 37 d, 2. pkt., vil have den virkning, at
institutionerne forpligtes til at fastsætte og
offentliggøre retningslinjer, der vil skulle sikre, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer har lige adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionen samt tydeliggøre hvilke
ungdomsorganisationer, der efter anmodning vil få adgang til
at udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
institutionerne og hvilke budskaber, de må formidle.
Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre, at besøgene
sker under hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning
og øvrige aktiviteter.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
gælde for samfundsengagerende ungdomsorganisationer.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer vil skulle forstås
som demokratisk opbyggede organisationer, hvor medlemmerne selv
vælger deres ledelse, etableret af unge, hvis formål
eller adfærd ikke modarbejder eller underminerer demokrati
eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Ungdomsorganisationer fra opstillingsberettigede partier i Danmark
vil til hver en tid skulle være omfattet af retten til efter
anmodning at få adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen
af folkeoplysningslovens § 4 a, hvorefter foreninger, hvis
formål eller adfærd modarbejder eller underminerer
demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler
efter folkeoplysningsloven. Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 1553
af 13. december 2016 om ændring af folkeoplysningsloven og
ligningsloven (Indsats mod foreninger, som modarbejder eller
underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder). Af de specielle bemærkninger i
lovforslaget til bestemmelsen fremgår det nærmere, hvad
der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionerne i et religiøst forkyndende
øjemed. Ved religiøst forkyndende øjemed vil
skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang
for at vinde nye tilhængere eller under besøget agerer
pågående eller belærende. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt,
men som ikke med deres tilstedeværelse virker
religiøst forkyndende, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. En organisation må dermed efter det
foreslåede gerne give kundskab til elever om særlige
religiøse retninger, men ikke med det formål at vinde
nye tilhængere eller ved at være pågående
eller belærende. Det vil efter det foreslåede ikke
være muligt for religiøse organisationer uden
forudgående anmodning at rette henvendelse til en elev med
henblik på straks eller senere at opnå eleven som
medlem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionen i et kommercielt øjemed. Ved
kommercielt øjemed vil skulle forstås, at
ungdomsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen
med et sigte på økonomisk vinding. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der gennem deres virke indsamler penge, men
som ikke lader denne del af deres virksomhed komme til udtryk
på institutionerne, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. Eksempelvis vil non-profit
nødhjælpsorganisationer skulle have ret til efter
anmodning at få adgang til en ungdomsuddannelsesinstitution,
såfremt de ikke ved besøget forsøger at hverve
medlemmer eller anmode om bidrag.
Efter det foreslåede vil
samfundsengagerende ungdomsorganisationer skulle have mulighed for
at besøge institutionen mindst en gang hvert skoleår
inden for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen
vil fx kunne leve op til denne del af bestemmelsen ved eksempelvis
at tilbyde ungdomsorganisationer at komme på institutionen i
et fastsat tidsrum af en rimelig varighed inden for normal skoletid
en gang hvert skoleår. Et eksempel kunne være et
"ungdomsfolkemøde" på skolen en hverdag fra kl. 10-12
i kantinen, hvor ungdomsorganisationerne får mulighed for at
stille en stand op.
Det foreslåede vil ikke medføre,
at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til selv at
vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår.
Ungdomsorganisationer vil ikke kunne påberåbe sig ret
til at komme på institutionen uden institutionens
godkendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer
beskrevet, at den holder "ungdomsfolkemøde" i oktober hvert
skoleår, og en ungdomsorganisation kontakter institutionen i
november, vil institutionen kunne henvise den
pågældende ungdomsorganisation til at vente til
arrangementet i oktober det følgende år med efter
anmodning at få adgang til institutionen, medmindre andet
fremgår af institutionens retningslinjer eller - for
organisationer, der er opstillingsberettigede i de
pågældende valg - i tilfælde af folketingsvalg,
valg til kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-valg og
folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende
ungdomsvalg. Institutionerne må ikke udskyde et arrangement
på tværs af skoleår, hvis dette får den
effekt, at der vil være et skoleår, hvor
ungdomsorganisationerne ikke efter anmodning har haft adgang til
institutionen. Der vil dog kunne forekomme undskyldelige
omstændigheder, der vil kunne have den virkning, at et
arrangement må udskydes, eksempelvis hvis et arrangement skal
afholdes den sidste dag før sommerferien, og der på
denne dag udbryder brand på institutionen. Det står
institutionerne frit for at vælge at give adgang efter
anmodning for ungdomsorganisationerne i videre omfang end det ved
lovforslaget fastsatte minimum, hvis det vurderes at være
sagligt og hensigtsmæssigt, og det i øvrigt ikke
forstyrrer undervisningen
Såfremt ledelsen på en offentlig
institution for erhvervsrettede uddannelser afviser en anmodning om
besøg fra en samfundsengagerende ungdomsorganisation, vil
ledelsen som følge af forvaltningsloven have pligt til at
angive en begrundelse til ungdomsorganisationen for et eventuelt
afslag på adgang. Begrundelsen vil skulle leve op til bl.a.
principperne om saglighed og lighed. Da der er tale om en
afgørelse i forvaltningsretlig forstand, finder reglerne om
partshøring anvendelse. Det vil desuden skulle være
ledelsens pligt at oplyse den pågældende
ungdomsorganisation om, hvornår og hvordan den efter
anmodning vil kunne få adgang til institutionen.
Det forudsættes, at institutionernes
retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt i "Kodeks for
samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelser" udarbejdet af Dansk Ungdoms
Fællesråd, Gymnasieskolernes Rektorforening, Danske
Erhvervsskoler og Børne- og Undervisningsministeriet.
Retningslinjerne vil desuden kunne
vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn
om besøg i rimelig tid inden besøget af hensyn til
institutionernes planlægning, fx 10 dage før et
arrangement.
- at organisationerne skal bidrage ind i en
læringskontekst for elever på institutionen, så
de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan de
som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at
få indflydelse på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske
eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber
er forbudt.
- at organisationerne er ansvarlige for at
gøre klar og rydde op efter sig selv i forbindelse med et
besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede
retningslinjer for organisationens adfærd på
institutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra
at aflægge besøg på institutionen, eller at et
igangværende besøg afbrydes.
- frister for hvornår der senest skal
anmodes om besøg.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser indeholder i dag ingen bestemmelser om
ungdomsorganisationers adgang til at udøve oplysende
virksomhed over for eleverne på private institutioner for
gymnasiale uddannelser.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser, at skolen
eller kurset skal være en selvejende institution. Skoler og
kurser, som ved lovens ikrafttræden ikke er selvejende
institutioner, kan opretholde deres status, jf. lovens §
33.
Af § 17, stk. 1, i lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser følger det, at der
ydes tilskud til skoler eller kurser, som opfylder en række
betingelser, herunder bl.a. om årselevtal, løn- og
ansættelsesvilkår, bestyrelsens habilitet og skolen
eller kursets indtægter.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 17, stk. 1, nr. 4, i lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser, hvorefter det vil
blive en tilskudsbetingelse, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer efter anmodning får adgang til at
udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør retningslinjer herom på institutionens
hjemmeside.
Det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 4,
1. pkt., vil have den virkning, at
tilskud til private institutioner for gymnasiale uddannelser bliver
betinget af, at det bliver gjort muligt for samfundsengagerende
ungdomsorganisationer efter anmodning at få adgang til at
udøve oplysende virksomhed overfor eleverne på
institutionen minimum en gang hvert skoleår samt - for
organisationer, der er eller repræsenterer
opstillingsberettigede i de pågældende valg - i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Ved adgang ifm. ovenfor
nævnte valghandlinger, vil institutionen kunne vælge at
indskrænke retten til adgang til at omfatte de
organisationer, der selv er eller repræsenterer
opstillingsberettigede aktører.
Det foreslåede § 17, stk. 1, nr. 4,
2. pkt., vil have den virkning, at det
bliver en tilskudsbetingelse, at institutionerne fastsætter
og offentliggør retningslinjer, der vil skulle sikre, at
samfundsengagerende ungdomsorganisationer har lige adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionen samt tydeliggøre hvilke
ungdomsorganisationer, der efter anmodning vil få adgang til
at udøve oplysende virksomhed over for eleverne på
institutionerne og hvilke budskaber, de må formidle.
Endvidere vil retningslinjerne skulle sikre, at besøgene
sker under hensyntagen til de enkelte institutioners undervisning
og øvrige aktiviteter.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
gælde for samfundsengagerende ungdomsorganisationer.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer vil skulle forstås
som demokratisk opbyggede organisationer, etableret af unge, hvis
formål eller adfærd ikke modarbejder eller underminerer
demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder. Ungdomsorganisationer fra
opstillingsberettigede partier i Danmark vil til hver en tid skulle
være omfattet af retten til efter anmodning at få
adgang til ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Definitionen er enslydende med formuleringen
af folkeoplysningslovens § 4 a, hvorefter foreninger, hvis
formål eller adfærd modarbejder eller underminerer
demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, ikke kan ydes tilskud eller anvises lokaler
efter folkeoplysningsloven. Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 1553
af 13. december 2016 om ændring af folkeoplysningsloven og
ligningsloven (Indsats mod foreninger, som modarbejder eller
underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder). Af de specielle bemærkninger i
lovforslaget til bestemmelsen fremgår det nærmere, hvad
der ligger i formuleringen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionerne i et religiøst forkyndende
øjemed. Ved religiøst forkyndende øjemed vil
skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker adgang
for at vinde nye tilhængere eller under besøget agerer
pågående eller belærende. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt,
men som ikke med deres tilstedeværelse virker
religiøst forkyndende, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. En organisation må dermed efter det
foreslåede gerne give kundskab til elever om særlige
religiøse retninger, men ikke med det formål at vinde
nye tilhængere eller ved at være pågående
eller belærende. Det vil efter det foreslåede ikke
være muligt for religiøse organisationer uden
forudgående anmodning at rette henvendelse til en elev med
henblik på straks eller senere at opnå eleven som
medlem af organisationen.
Efter det foreslåede vil retten til
efter anmodning at få adgang på ungdomsinstitutioner
ikke gælde for ungdomsorganisationer, der ønsker
adgang til ungdomsinstitutionen i et kommercielt øjemed. Ved
kommercielt øjemed vil skulle forstås, at
ungdomsorganisationen ønsker adgang til ungdomsinstitutionen
med et sigte på økonomisk vinding. Samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, der gennem deres virke indsamler penge, men
som ikke lader denne del af deres virksomhed komme til udtryk
på institutionerne, vil skulle have ret til adgang efter
anmodning på lige fod med andre samfundsengagerende
organisationer. Eksempelvis vil non-profit
nødhjælpsorganisationer skulle have ret til efter
anmodning at få adgang til en ungdomsinstitution,
såfremt de ikke ved besøget forsøger at hverve
medlemmer eller anmode om bidrag.
Efter det foreslåede vil
samfundsengagerende ungdomsorganisationer skulle have mulighed for
at besøge institutionen mindst en gang hvert skoleår
inden for de rammer, som institutionen har opstillet. Institutionen
vil fx kunne leve op til denne del af bestemmelsen ved eksempelvis
at tilbyde ungdomsorganisationer at komme på institutionen i
et fastsat tidsrum af en rimelig varighed inden for normal skoletid
en gang hvert skoleår. Et eksempel kunne være et
"ungdomsfolkemøde" på skolen en hverdag fra kl. 10-12
i kantinen, hvor ungdomsorganisationerne får mulighed for at
stille en stand op.
Det foreslåede vil ikke medføre,
at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til selv at
vælge, hvornår ungdomsorganisationen ønsker at
besøge institutionen i løbet af et skoleår.
Ungdomsorganisationer vil ikke kunne påberåbe sig ret
til at komme på institutionen uden institutionens
godkendelse. Har en institutionen fx i sine retningslinjer
beskrevet, at den holder "ungdomsfolkemøde" i oktober hvert
skoleår, og en ungdomsorganisation kontakter institutionen i
november, vil institutionen kunne henvise den
pågældende ungdomsorganisation til at vente til
arrangementet i oktober det følgende år med efter
anmodning at få adgang til institutionen, medmindre andet
fremgår af institutionens retningslinjer eller i
tilfælde af folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne må ikke
udskyde et arrangement på tværs af skoleår, hvis
dette får den effekt, at der vil være et skoleår,
hvor ungdomsorganisationerne ikke efter anmodning har haft adgang
til institutionen. Der vil dog kunne forekomme undskyldelige
omstændigheder, der vil kunne have den virkning, at et
arrangement må udskydes, eksempelvis hvis et arrangement skal
afholdes den sidste dag før sommerferien, og der på
denne dag udbryder brand på institutionen. Hvis der
forekommer en sådan undskyldelig omstændighed, der
gør, at et arrangement bliver udskudt, vil det ikke få
tilskudsmæssige konsekvenser. Det står institutionerne
frit for at vælge at give adgang efter anmodning for
ungdomsorganisationerne i videre omfang end det ved lovforslaget
fastsatte minimum, hvis det vurderes at være sagligt og
hensigtsmæssigt, og det i øvrigt ikke forstyrrer
undervisningen
Det forudsættes, at institutionernes
retningslinjer vil skulle tage udgangspunkt i "kodeks for
samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelser".
Retningslinjerne vil desuden kunne
vedrøre:
- at organisationerne skal have givet tilsagn
om besøg i rimelig tid inden besøget af hensyn til
institutionernes planlægning, fx 10 dage før et
arrangement.
- at organisationerne skal bidrage ind i en
læringskontekst for elever på institutionen, så
de eksempelvis kan blive bedt om at fortælle om, hvordan de
som samfundsengagerende ungdomsorganisationer søger at
få indflydelse på den politiske beslutningsproces.
- at enhver form for racistiske, sexistiske
eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
- at formidling af antidemokratiske budskaber
er forbudt.
- at organisationerne er ansvarlige for at
gøre klar og rydde op efter sig selv i forbindelse med et
besøg/arrangement.
- at brud på de opstillede
retningslinjer for organisationens adfærd på
institutionen kan medføre, at organisationen udelukkes fra
at aflægge besøg på institutionen, eller at et
igangværende besøg afbrydes.
- frister for hvornår der senest skal
anmodes om besøg.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2023.
Det bemærkes, at de foreslåede
ændringer ikke vil gælde for Færøerne og
Grønland, da lovene, som foreslås ændret, ikke
gælder for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget ved kongelig
anordning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1182 af 17. august 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 880 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændringer: | | | 1. Efter
§ 62 b indsættes: »§ 62
c. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har efter
anmodning adgang til at udøve oplysende virksomhed over for
eleverne på institutionerne mindst en gang hvert
skoleår samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til
kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-valg og
folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende
ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter og
offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.« | | | § 2 I lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 836 af 14. juni
2022, foretages følgende ændringer: | | | 1. Efter
kapitel 4 indsættes: »Kapitel 4
a Ungdomsorganisationers adgang til
institutionerne § 25 a.
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har efter anmodning
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.« | | | § 3 I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1189 af 22. august
2022, som ændret ved § 2 i lov nr. 880 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændringer: | | | 1. Efter
§ 37 c indsættes: »§ 37
d. Samfundsengagerende ungdomsorganisationer har efter
anmodning adgang til at udøve oplysende virksomhed over for
eleverne på institutionerne mindst en gang hvert
skoleår samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til
kommunalbestyrelser og regionsråd, EU-valg og
folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende
ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter og
offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.« | | | § 4 I lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. nr. 1183
af 17. august 2022, foretages følgende
ændringer: | §
17. --- 1) --- 2) --- 3) --- 4) Skolen eller kurset skal have andre
indtægter end statstilskuddene. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler herom, herunder
om opkrævning af fuld deltagerbetaling for kursister med en
videregående uddannelse på hf-enkeltfag samt om
tilmelding til disse uddannelser. Ved fuld deltagerbetaling
forstås en betaling, der svarer til taxametertilskuddene og
den almindelige deltagerbetaling. På de årlige
finanslove fastsættes en minimumsgrænse for
egendækningen. | | 1. I § 17, stk. 1, indsættes efter nr.
3 som nyt nummer: »4)
Samfundsengagerende ungdomsorganisationer skal efter anmodning have
adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne
på institutionerne mindst en gang hvert skoleår samt i
forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd, EU-valg og folkeafstemninger og i forbindelse med
landsdækkende ungdomsvalg. Institutionerne fastsætter
og offentliggør deres retningslinjer herom på
institutionens hjemmeside.« Nr. 4 bliver herefter nr. 5. |
|