Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2022)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om forlængelse af
det midlertidige børnetilskud for 2023 (Forlængelse af
det midlertidige børnetilskud for 2023)
(Lovforslag nr. L 21)
Lovforslaget forlænger
virkningsperioden for det midlertidige børnetilskud til
visse forsørgere med 12 måneder til og med den 31.
december 2023.
Med lovforslaget sker der yderligere en
forlængelse af lov om et midlertidigt børnetilskud til
visse forsørgere. Lov om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere trådte i kraft den 1. januar 2020
og fik virkning fra den 1. august 2019 til og med den 30. juni
2021. Udbetalingen af det midlertidige børnetilskud er
sidenhen blevet forlænget tre gange og er senest blevet
forlænget til og med den 31. december 2022. Med dette
lovforslag forlængelse virkningsperioden yderligere til og
med 31. december 2023.
Med dette lovforslag forlænges
ordningen med det midlertidige børnetilskud til
børnefamilier med børn under 15 år, hvor en
eller begge forældre er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller får
selvforsørgelses-og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse.
Det var oprindeligt intentionen, at det
midlertidige børnetilskud og eventuelle tillæg til
enlige forsørgere skulle ydes, indtil et nyt ydelsessystem
er trådt i kraft. I juni 2022 indgik regeringen aftale om nyt
kontanthjælpssystem med plads til børnene sammen med
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Alternativet og Kristendemokraterne. Det fremgår af aftalen,
at det midlertidige børnetilskud forlænges indtil de
nye regler på baggrund af aftalen forventes at træde i
kraft senest 1. januar 2024.
Forlængelsen forventes at
medføre statslige merudgifter til udbetaling af tilskuddet
på ca. 343 mio. kr. i 2023, svarende til ca. 264 mio. kr.
efter tilbageløb. I skønnet er der indeholdt
merudgifter til det midlertidige børnetilskud som
følge af lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Skønnet er baseret på markant usikkerhed som
følge af, at situationen i Ukraine udvikler sig
løbende.
Samlet set skønnes
forlængelsen at medføre offentlige merudgifter i 2023
på ca. 373 mio. kr. før skat og tilbageløb
svarende til ca. 314 mio. kr. i 2023 efter skat og
tilbageløb. Heri indgår administrationsudgifter samt
ydelses- og aktiveringsudgifter som følge af en negativ
beskæftigelseseffekt.
Det estimeres, at forlængelsen vil
medføre administrative merudgifter på 3,6 mio. kr. i
2023 og 1,4 mio. kr. i 2024 til administration af det midlertidige
børnetilskud i Udbetaling Danmark.
Det foreslås, at forlængelsen
af det midlertidige børnetilskud til visse forsørgere
får virkning fra den 1. januar 2023. Dermed vil
forlængelsen træde i kraft i umiddelbar
forlængelse af den nuværende virkningsperiode, der
udløber den 31. december 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.