Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2022)
Transportministeren (Trine Bramsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Undtagelse til hegningspligt i områder
med udsatte dyr og ophævelse af særlige regler om
sluttet optog m.v.)
(Lovforslag nr. L 20)
Det er i dag ikke muligt at lade
større dyr gå frit rundt i sammenhængende
områder, hvor der samtidig via veje og stier er adgang for
almindelig færdsel, medmindre der er tale om
naturnationalparker omfattet af en tilladelse efter lov om
naturbeskyttelse.
Den adgang, der er til at undtage
vejstrækninger i naturnationalparker, som ikke fungerer som
væsentlige færdselsårer, for færdselslovens
hegningspligt, bør også være gældende for
andre områder, hvor der er udsat dyr.
Samtidig kan der også findes
områder, hvor der som udgangspunkt slet ikke er adgang for
motordrevne køretøjer, men hvor der alene er adgang
for gående og cyklister. I sådanne tilfælde
tilsiger færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke, at
udsatte dyr skal indhegnes, ligesom der ikke vil være behov
for, at der foretages trafiksikkerhedsrevision som betingelse for
den manglende hegning.
Med lovforslaget ensrettes
færdselslovens hegningsregler for alle områder med
udsatte dyr. Samtidig foreslås der indført en
undtagelsesbestemmelse til færdselslovens hegningspligt uden
krav om trafiksikkerhedsrevision for områder, hvor der som
udgangspunkt ikke er adgang for motordrevne
køretøjer.
Lovforslaget indeholder endvidere en
præcisering af færdselslovens regler for sluttede optog
m.v., idet lovens § 7, stk. 6, foreslås ophævet,
for at undgå tvivl om, hvorvidt forsvarets og
redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn
af leder, ligtog eller andet sluttet optog skal efterleve
færdselslovens almindelige bestemmelser om blandt andet
vigepligter og anvisninger, som gives ved signalanlæg.
Med lovforslaget foreslås bilag 1 til
færdselsloven endvidere ophævet, da bilaget, som er en
indholdsfortegnelse over færdselslovens kapitler og
undertitler m.v., har mistet sin anvendelighed.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.
Da der er tale om erhvervsrettet
lovgivning, skal jeg venligst opfordre til, at lovforslaget
vedtages fire uger før den 1. januar 2023, hvor det
foreslås, at forslaget skal træde i kraft.