Fremsat den 5. oktober 2022 af transportministeren (Trine Bramsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om private
fællesveje
(Etablering af en tilladelsesordning for
kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet i private
fællesveje på landet)
§ 1
I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1234 af 4. november 2015, som
ændret ved § 5 i lov nr. 175 af 21. februar 2017, lov
nr. 2082 af 21. december 2021 og lov nr. 480 af 26. april 2022,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4 ændres »§§ 11-24« til: »§§ 11-24 b«.
2.
Efter kapitel 7 indsættes i afsnit
II:
»Kapitel 7 a
Gravearbejder m.m. i forbindelse med kabler for
elektroniske kommunikationsnet
§ 24 a. Kan der ikke
opnås enighed mellem vejarealets ejer og ledningsejer om
vilkårene for placering af kabler til brug for elektroniske
kommunikationsnet i det areal, der er taget i brug for en privat
fællesvej eller privat fællessti, kan
kommunalbestyrelsen meddele tilladelse til, at de omhandlede kabler
og eventuelt tilbehør placeres i den private fællesvej
eller den private fællessti til forsyning af
tilgrænsende eller nærliggende ejendomme på
gæsteprincippets vilkår, jf. § 70.
Stk. 2. En
ansøgning kan tidligst indgives til kommunalbestyrelsen,
når det kan sandsynliggøres, at der ikke er enighed og
heller ikke udsigt til enighed, eller når arealejeren ikke
har besvaret ledningsejerens anmodning senest 2 måneder efter
modtagelse af anmodningen, medmindre særlige årsager
gør sig gældende.
Stk. 3. §
70 a finder anvendelse ved en ansøgning efter dette kapitel.
Endvidere finder §§ 74-76 i lov om offentlige veje m.v.
tilsvarende anvendelse i forbindelse med ansøgningen og
tilladelsen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal betinge en tilladelse efter stk. 1 af, at
ledningsejeren
1) yder
vedkommende grundejere erstatning for eventuel skade ved
anbringelse eller tilstedeværelse samt ved eftersyn og
istandsættelse af de omhandlede kabler og eventuelt
tilbehør,
2) retablerer
vejareal og arbejdsareal efter endt arbejde og
3) skriftligt
underretter kommunen om, at retableringsarbejderne er
gennemført.
Stk. 5. Arbejder
på kabler m.v. skal ske med mindst 3 ugers varsel.
Ledningsejeren kan dog udføre uopsættelige
reparationer af de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør
uden underretning af vejarealets ejer.
Stk. 6.
Grundejerne kan ikke modsætte sig udførelsen af
arbejder, hvortil der er meddelt tilladelse efter stk. 1, og
varslede arbejder eller uopsættelige reparationer efter stk.
5.
§ 24 b. Ledningsejeren skal
tinglyse en ledningsdeklaration om anlæggets
tilstedeværelse i eller på vejarealet eller stiarealet.
Ledningsdeklarationen kan tinglyses uden arealejerens samtykke.
Stk. 2.
Ledningsejeren afholder udgifterne til tinglysning efter stk. 1.
Ledningsejeren afholder endvidere udgifterne i forbindelse med en
aflysning af en ledningsdeklaration som nævnt i stk.
1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Som et led i aftale af 21. december 2021 om "En markedsbaseret
og teknologineutral telepolitik" indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet indgår et
initiativ om, at der indføres bedre graveadgang på
private fællesveje.
I modsætning til de særlige regler om private
fællesveje i byer og bymæssige områder i afsnit
III i lov om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1234 af 4. november 2015, indeholder de særlige
bestemmelser i lov om private fællesveje på landet,
lovens afsnit II, ikke bestemmelser om, at kommunalbestyrelsen som
vejmyndighed for de private fællesveje kan bestemme, at der
skal placeres anden infrastruktur i de private fællesveje
på landet.
Placeringen af denne anden type infrastruktur sker således
på grundlag af aftaler mellem de respektive ledningsejere og
ejeren af det areal, hvori infrastrukturen ønskes
placeret.
For så vidt angår en række ledningstyper
findes landsaftaler indgået mellem ledningsejerne og
landbrugsorganisationerne.
Det er Transportministeriets opfattelse, at disse landsaftaler
ikke har kunnet løse op for en række vanskelige
forhandlingssituationer vedrørende etablering af
bredbånd m.m., hvilket har medført, at en række
husstande på landet ikke har kunnet serviceres med
bredbånd og lignende og dermed har vanskeliggjort beboernes
muligheder for at arbejde hjemmefra eller deltage i digital
undervisning.
Med henblik på at understøtte den generelle
digitalisering af det danske samfund finder Transportministeriet,
at der bør indsættes en bestemmelse i lov om private
fællesveje, således at kommunalbestyrelsen kan
bestemme, at der kan etableres kabler til elektroniske
kommunikationsnet i de ibrugtagne vejarealer for private
fællesveje eller private fællesstier på
landet.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Gældende ret
Ved private fællesveje forstås i henhold til §
10, nr. 3, i lov om private fællesveje (herefter
privatvejsloven) veje, gader, broer eller pladser, der ikke er en
offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som færdselsareal
for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger
på, når ejendommene ikke har samme ejer.
Ved private fællesstier forstås i henhold til
privatvejslovens § 10, nr. 4, et færdselsareal, der
fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende
færdsel, og som fungerer som færdselsareal for anden
ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på,
når ejendommene ikke har samme ejer.
Udgangspunktet i privatvejsloven er, at lovens bestemmelser om
private fællesveje tilsvarende finder anvendelse på
private fællesstier. Det fremgår af lovens § 2,
stk. 2.
I privatvejsloven sondres mellem private fællesveje
på landet og private fællesveje i byer og
bymæssige områder.
De private fællesveje i byer og bymæssige
områder administreres efter lovens byregler i §§
25-86. De er nærmere geografisk afgrænset i lovens
§ 3, stk. 1, som private fællesveje i Københavns
Kommune og i områder, der efter reglerne i lov om
planlægning er beliggende i byzone eller
sommerhusområde. Kommunalbestyrelsen kan endvidere med
hjemmel i privatvejslovens § 3, stk. 2, bestemme, at private
fællesveje i nærmere afgrænsede områder i
landzone skal administreres efter lovens byregler, når disse
områder har en bymæssig karakter eller er planlagt
hertil. Sidstnævnte bestemmelse finder således
anvendelse på private fællesveje i en række
landsbyer.
Private fællesveje, der ikke er omfattet af
overnævnte geografiske afgrænsning, administreres i
henhold til privatvejslovens § 4 som private fællesveje
på landet, dvs. efter lovens afsnit II, §§
11-24.
Modsat bestemmelserne i lovens §§ 67-70 c, hvorefter
opgravning og etablering m.v. af ledninger i private
fællesveje og udlagte private fællesveje i byer og
bymæssige områder kræver vejmyndighedens
tilladelse, som grundejerne ikke kan modsætte sig, findes der
ikke bestemmelser i lovens afsnit II om private fællesveje
på landet, hvorefter vejmyndigheden kan eller skal meddele
tilladelse til etablering af anden infrastruktur i de private
fællesveje på landet.
Her beror placeringen af ledninger m.v. på privatretlige
aftaler mellem vejarealets ejer og de respektive ledningsejere.
For så vidt angår en række ledningstyper er
området delvist reguleret i de såkaldte landsaftaler
mellem landbrugsorganisationerne og ledningsejerne. Med hensyn til
den konkrete problemstilling foreligger således aktuelt
Landsaftalen om el- og fiberanlæg i landbrugsjord 2022,
indgået mellem SEGES (Landbrug & Fødevarer) og
Dansk Energi (nu en del af Green Power Denmark) samt Energinet.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan i medfør
af § 9 n, stk. 1, nr. 5, jf. § 9 m, stk. 1, nr. 9, jf.
§ 9 j, stk. 2, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse
af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse
af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 845 af 21. august 2019 (herefter
graveloven), bestemme, at ejeren af en ejendom skal give adgang til
etablering af et højhastighedsnet til elektronisk
kommunikationsnet frem til en bygnings adgangspunkt. Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur kan samtidig hermed fastsætte
eventuelle vilkår og betingelser, herunder eventuel pris m.v.
Denne bestemmelse har så vidt Transportministeriet er
orienteret kun været anvendt én gang til at placere
ledninger i private veje og private fællesveje på
landet.
2.2. Transportministeriets overvejelser
Det er Transportministeriets opfattelse, at der indimellem
opstår vanskelige forhandlingssituationer vedrørende
etablering af bredbånd m.m., hvilket har medført, at
en række husstande på landet ikke har kunnet serviceres
med bredbånd og lignende og dermed har vanskeliggjort
beboernes muligheder for at arbejde hjemmefra eller deltage i
digital undervisning.
Med henblik på at understøtte den generelle
digitalisering af det danske samfund finder Transportministeriet,
at der bør indsættes en bestemmelse i lov om private
fællesveje, således at kommunalbestyrelsen som
vejmyndighed for de private fællesveje og fællesstier
på landet kan bestemme, at der kan etableres kabler til
elektroniske kommunikationsnet i ibrugtagne vejarealer.
I lighed med forholdene for boliger langs med offentlige veje og
private fællesveje i byer og bymæssige områder
finder Transportministeriet, at den omhandlede type infrastruktur
mest hensigtsmæssigt placeres i vejarealerne. Det er
Transportministeriets vurdering, at tungtvejende
samfundsøkonomiske hensyn, herunder ønsket om
så vidt muligt at fjerne forhindringer for deltagelse i
samfundslivet og arbejdsmarkedet for befolkningen bosiddende i
landdistrikterne, taler for, at der indføres en smidig
problemløsning i vejlovgivningen for denne type
infrastruktur.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med forslaget til ny § 24 a i privatvejsloven udstyres
kommunalbestyrelsen med en hjemmel til at løse problemet med
fremføring i den omhandlede infrastruktur, i de
tilfælde hvor det ikke har været muligt at opnå
en aftale om etableringen og vilkårene herfor.
Kommunalbestyrelsen er ikke forpligtet til at træffe
bestemmelse efter den foreslåede § 24 a.
Kommunalbestyrelsens afgørelse af en ansøgningssag
vil således også kunne være at henvise parterne,
herunder modtageren af den ønskede infrastruktur, til at
genoptage forhandlingerne, hvor dette efter kommunalbestyrelsens
vurdering vil være mest hensigtsmæssigt.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at meddele tilladelse til,
at kabler m.v. til elektroniske kommunikationsnet anbringes i
arealer, der er taget i brug som privat fællesvej på
landet, indeholder forslagene til ny § 24 a og ny § 24 b
bestemmelser, der skal sikre, dels at arealejeren og de
vedligeholdelsespligtige grundejere ikke lider tab ved placeringen
af denne infrastruktur i vejen, dels at ledningsejerens interesse i
at beskytte sin ledning kan varetages.
Med henblik på at sikre, at den brede politiske aftale af
21. december 2021 kan realiseres, foreslås det, at
bestemmelsen ikke begrænses til kabelføring m.v. til
kontaktpunkter på vejberettigede ejendomme, men at den finder
anvendelse på tilgrænsende og nærliggende
ejendomme.
Transportministeriet har i denne forbindelse lagt vægt
på såvel økonomiske som drifts- og
forsyningsmæssige hensyn, at ordningen må antages at
indebære færre potentielle sager hos
kommunalbestyrelsen, samt at de vedligeholdelsespligtige grundejere
ikke ses at lide et tab ved etablering, tilsyn og andre arbejder
på kabler m.v. henset til de foreslåede
erstatningsbestemmelser. Transportministeriet har endvidere noteret
sig, at det efter bestemmelsen i gravelovens § 9 j, stk. 2,
allerede i dag er muligt at sikre, at kabler m.v. til brug for
elektroniske kommunikationsnet kan føres ad privat ejendom,
og dermed også privat fællesvej, frem til
nærliggende ejendomme.
3. Konsekvenser for FNs klimamål
En fortsat udrulning af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation understøtter den fremadrettede indsats i
forlængelse af delmålene 8.1 og 8.2 - en højere
økonomisk produktivitet gennem diversificering, teknologisk
opgradering og innovation, blandt andet gennem fokus på
høj værditilførsel og arbejdskraftintensive
sektorer, samt fremme af udviklingsorienterede politikker, der
støtter produktive aktiviteter, skaber anstændige
jobs, iværksætteri, kreativitet og innovation, og som
fremmer en formalisering og udvikling af mikro-, små- og
mellemstore virksomheder, gennem bl.a. adgang til finansielle
tjenesteydelser.
4. Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter
Som omtalt under punkt 2.2., er det Transportministeriets
vurdering, at den manglende hjemmel for kommunalbestyrelsen i de
gældende regler for private fællesveje på landet
til at meddele tilladelser til etablering m.v. af kabler til brug
for elektroniske kommunikationsnet kan forsinke udrulningen af
denne type infrastruktur i landdistrikterne.
Kabler m.v. til brug for elektroniske kommunikationsnet spiller
og forventes i de nærmeste mange år at spille en stadig
større rolle for borgernes muligheder for at kommunikere med
myndigheder og sociale netværk, modtage information i form af
radio og fjernsyn, deltage i samfundsdebatten og bidrage til, at
beboere i landdistrikterne kan deltage aktivt i undervisningstilbud
og arbejdslivet, der kan udføres fra bopælen.
Forslaget kan således bidrage til en opbremsning i
affolkningen af landdistrikterne af økonomiske, arbejds- og
uddannelsesmæssige grunde.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det er vanskeligt at estimere de direkte
samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget. Forslaget
må, i det omfang det bidrager positivt til udrulningen af
elektroniske kommunikationsnet i de tyndere befolkede dele af
landet, antages at smidiggøre en række administrative
processer i samfundslivet, idet kommunalbestyrelserne vil få
hjemmel til at bestemme, at udrulningen kan ske, selvom en
grundejer måtte modsætte sig dette. Det vurderes
herudover også at kunne bidrage til en opbremsning af
affolkningen af landdistrikterne samt at forbedre den danske
konkurrenceevne inden for videns- og informationstunge
sektorer.
For så vidt angår kommunerne vil en vedtagelse af
forslaget isoleret set medføre negative
implementeringskonsekvenser for kommunerne. I og med at kommunerne
ville skulle tage stilling til en type ansøgninger, som de
før har kunnet afvise, vil der være tale om nye,
ressourcekrævende administrative opgaver. Omvendt vil
forslaget kunne bidrage til, at kommunerne fastholder et godt
beskatningsgrundlag og bremser affolkningen af
landdistrikterne.
En række usikkerhedsmomenter gør det vanskeligt at
give et kvalitativt estimat over forslagets økonomiske
konsekvenser for kommunerne. Der foreligger ikke valide oplysninger
om længden af færdselsarealer i landzone, som er taget
i brug som private fællesveje. Det er endvidere usikkert,
hvor stor en del af dette vejnet, det foreliggende forslag er
relevant for, i og med at ikke alle private fællesveje
på landet har beboelse eller lignende, der potentielt
ønskes forsynet med elektroniske kommunikationsnet. Der
foreligger endvidere ikke valide oplysninger om, i hvor mange
tilfælde det ikke lykkes at indgå aftaler, ligesom det
er usikkert hvilke konsekvenser eksistensen af en bestemmelse som
den foreslåede § 24 a vil have for lysten og viljen til
at indgå aftaler.
Det er intentionen, at der med hjemmel i privatvejslovens §
89, stk. 2, vil blive fastsat regler, som skal give
kommunalbestyrelsen hjemmel til at kræve et gebyr, som kan
dække omkostningerne ved behandlingen af en
ansøgning.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have negative økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Da der ikke foreligger oplysninger om erstatnings- og
kompensationsniveauet i aftalerne mellem vejejeren og
ledningsejeren, vil et foreløbigt optimistisk estimat
være, at forslaget til ny § 24 a vil have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet mulighederne
for at udrulle kablerne i et konkurrencepræget marked
fastholdes. Endvidere må den afsmittende virkning i form af
mere effektive hjemmearbejdspladser også antages at have
positive virkninger for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes at understøtte de 5 principper for
agil erhvervslovgivning.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Spørgsmålet om etablering af ledninger, her kabler
til elektroniske kommunikationsnet, er først og fremmest et
mellemværende mellem vejarealets ejer og ledningsejeren.
Modtageren af den omhandlede infrastruktur vil ikke altid
være direkte part i aftalen.
For vejarealets ejer kan forslaget til § 24 a i
privatvejsloven indebære, at dennes forhandlingsposition
svækkes, i og med at kommunalbestyrelsen ville kunne meddele
den tilladelse, som arealejeren ikke vil meddele.
For slutbrugeren, ejeren af den ejendom, der forsynes med
forbindelsen til et elektronisk kommunikationsnet, vil forslaget
indebære en større sikkerhed for, at
pågældende kan få tilgang til elektroniske
kommunikationsnet fra sin bolig og friere kunne vælge
leverandøren af ydelsen.
8. Klimamæssige konsekvenser
En bedre sikring af, at der kan arbejdes hjemmefra ved
hjælp af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation, må antages at bidrage til en mindre CO2-belastning og dermed bidrage positivt
til bestræbelserne på at begrænse
klimabelastningen.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes at være med til at
understøtte målsætningen i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2012 om
foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved etablering af
højhastighedsnet til elektronisk kommunikation.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2022
til den 17. august 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AE - Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Atea A/S, Beredskabsstyrelsen, Bolignet A/S,
Center for Beredskabskommunikation (CFB), Danish Cable Protection
Commitee DKCPC, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Industri (DI -
Byggeri), Dansk IT (DIT), Dansk Ledningsejerforum, Dansk Live,
Dansk Metal, Dansk Net A/S, Dansk Vejforening, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Den danske
Landinspektørforening, DI Digital, Energinet, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Fibia Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske
Antenneanlæg, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Greenpower Denmark, IT-Branchen, KL,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, NRGi, Parcelhusejernes Landsforening,
Praktiserende Landinspektørers Forening, Radius,
Sammenslutning af Danske Småøer, SEAS-NVE, SEGES,
Stofa A/S, TDC Net A/S, Tekniq, Teleindustrien, Telenor A/S og
Telia Danmark A/S.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Beskedne merudgifter til
administration. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Potentiel positive økonomiske
konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | I det omfang erhvervet gør brug af
bestemmelsen, vil det medføre, at der skal indsendes en
ansøgning til kommunalbestyrelsen. Den afsmittende virkning i form af
muligheden for mere effektive hjemmearbejdspladser antages at have
positive virkninger for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | En bedre sikring af, at der kan arbejdes
hjemmefra ved hjælp af højhastighedsnet til
elektronisk kommunikation, må antages at bidrage til en
mindre CO2-belastning og dermed
bidrage positivt til bestræbelserne på at
begrænse klimabelastningen. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være med
til at understøtte målsætningen i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj
2012 om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved
etablering af højhastighedsnet til elektronisk
kommunikation. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Nej | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af privatvejslovens § 4, at reglerne i
§§ 11-24 finder anvendelse på de private
fællesveje i landzone, jf. lov om planlægning, der ikke
er omfattet af § 3, stk. 1 og 2.
Det foreslås i § 4, at
henvisningen ændres fra "§§ 11-24" til
"§§ 11-24 b".
Forslaget til ændring af affattelsen af § 4 er en
konsekvensrettelse af lovforslagets § 1, nr. 2, således
at der i § 4 henvises til alle bestemmelser i privatvejsloven
vedrørende private fællesveje på landet.
Til nr. 2
Ved private fællesveje forstås i henhold til §
10, nr. 3, i privatvejsloven, veje, gader, broer eller pladser, der
ikke er en offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som
færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som
færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke
har samme ejer.
Ved private fællesstier forstås i henhold til
privatvejslovens § 10, nr. 4, færdselsareal, der
fortrinsvis er forbeholdt gående, cyklende eller ridende
færdsel, og som fungerer som færdselsareal for anden
ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på,
når ejendommene ikke har samme ejer.
Udgangspunktet i privatvejsloven er, at lovens bestemmelser om
private fællesveje finder tilsvarende anvendelse på
private fællesstier. Det fremgår af lovens § 2,
stk. 2.
I privatvejsloven sondres mellem private fællesveje
på landet og private fællesveje i byer og
bymæssige områder.
De private fællesveje i byer og bymæssige
områder administreres efter lovens byregler, §§
25-86. De er nærmere geografisk afgrænset i lovens
§ 3, stk. 1, som private fællesveje i Københavns
Kommune og i områder, der efter reglerne i lov om
planlægning er beliggende i byzone eller
sommerhusområde. Kommunalbestyrelsen kan endvidere med
hjemmel i privatvejslovens § 3, stk. 2, bestemme, at private
fællesveje i nærmere afgrænsede områder i
landzone skal administreres efter lovens byregler, når disse
områder har en bymæssig karakter eller er planlagt
hertil. Sidstnævnte bestemmelse finder således
anvendelse på private fællesveje i en række
landsbyer.
Private fællesveje, der ikke er omfattet af
ovennævnte geografiske afgrænsning, administreres i
henhold til privatvejslovens § 4 som private fællesveje
på landet, dvs. efter lovens afsnit II, §§
11-24.
For så vidt angår private fællesveje i byer og
bymæssige områder indeholder privatvejsloven i
§§ 67-70 c særlige bestemmelser om opgravning m.m.
af vejarealet og etablering m.v. af ledninger og deres
tilbehør i private fællesveje og private
fællesstier. Det kræver kommunalbestyrelsens
tilladelse, hvis en ledningsejer ønsker at placere ledninger
m.m. i en privat fællesvej, og grundejerne kan ikke
modsætte sig, at en tilladelse udnyttes. Til gengæld
skal vejmyndigheden i forbindelse med fastsættelsen af
vilkår for sin tilladelse også varetage de
vedligeholdelsesforpligtede grundejeres interesser bedst muligt.
Bestemmelsen i § 67 om gravetilladelser henviser til
bestemmelserne i §§ 73-76 i lov nr. 1520 af 27. december
2014 om offentlige veje m.v., som ændret ved lov nr. 1895 af
29. december 2015, lov nr. 658 af 8. juni 2016, ved § 4 i lov
nr. 175 af 21. februar 2017, lov nr. 2082 af 21. december 2020, lov
nr. 434 af 16. marts 2021 og ved § 19 i lov nr. 412 af 4.
april 2022 (vejloven). Heraf fremgår bl.a., at ledningsejeren
skal have afsøgt eventuelle koordinationsmuligheder mellem
sit planlagte gravearbejde og andre mulige gravearbejder i
vejarealet, jf. § 74, ligesom vejmyndigheden kan
fastsætte relevante, saglige og proportionale vilkår,
jf. § 76, for sin tilladelse.
Der findes ikke bestemmelser for de private fællesveje
på landet, der svarer til disse bestemmelser.
Her beror placeringen af ledninger m.v. på privatretlige
aftaler mellem vejarealets ejer og de respektive ledningsejere.
Det foreslås i § 24 a, stk.
1, at kan der ikke opnås enighed mellem vejarealets
ejer og ledningsejer om vilkårene for placering af kabler til
brug for elektroniske kommunikationsnet i det areal, der er taget i
brug for en privat fællesvej eller privat fællessti,
kan kommunalbestyrelsen meddele tilladelse til, at de omhandlede
kabler og eventuelt tilbehør placeres i den private
fællesvej eller den private fællessti til forsyning af
tilgrænsende eller nærliggende ejendomme på
gæsteprincippets vilkår, jf. § 70.
Elektroniske kommunikationsnet skal forstås i
overensstemmelse med definitionen i § 2, stk. 4, i
lovbekendtgørelse 955 af 17. juni 2022 om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (herefter teleloven), hvoraf det
følger, at det omfatter: Transmissionssystemer, uanset om de
bygger på en permanent infrastruktur eller centraliseret
administrationskapacitet, og, hvor det er relevant, koblings- og
dirigeringsudstyr og andre ressourcer, herunder net-elementer, der
ikke er aktive, som gør det muligt at overføre
signaler ved hjælp af trådforbindelse,
radiobølger, lyslederteknik eller andre elektromagnetiske
midler, herunder satellitnet, jordbaserede fastnet
(kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet) og
mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til
transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og tv.
Forslaget til ny § 24 a, stk. 1, adskiller sig på to
henseender markant fra de gældende regler i §§ 67
til 70 c.
For det første vil kommunalbestyrelsen ikke altid skulle
træffe afgørelse/meddele tilladelse i sager efter den
foreslåede § 24 a, således som tilfældet er
for private fællesveje i byer og bymæssige
områder. Det teoretiske og praktiske udgangspunkt er, at
kommunalbestyrelsen og dermed forslaget til ny § 24 a, stk. 1,
først vil komme i spil, når en af aftaleparterne,
formentlig oftest ledningsejeren, retter henvendelse til kommunen
og forelægger den sammenbrudte forhandlingssituation.
For det andet vil forslaget i § 24 a, stk. 1, kun finde
anvendelse på et areal, der er taget i brug som privat
fællesvej. Det vil sige, at kommunalbestyrelsen modsat
bestemmelsen i lovens § 69 om ledninger m.v. i arealer, der er
udlagt til brug for (senere) private fællesveje, ikke kan
træffe beslutninger om de arealer, der blot henligger som en
reservation til senere brug som privat fællesvej eller privat
fællessti på landet.
En eventuel tilladelse fra kommunalbestyrelsen til at etablere
m.m. kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet skal efter
forslaget meddeles på gæsteprincippets vilkår,
jf. det lovfæstede gæsteprincip i privatvejslovens
§ 70, for således grundlæggende at respektere
vejejerens ejendomsret. En eventuel fravigelse af
gæsteprincippet vil kunne aftales samtidigt eller
efterfølgende mellem arealets ejer og ledningsejeren.
Forslaget adskiller sig også på et andet punkt fra
det almindelige udgangspunkt vedrørende vejmyndighedens
administration af private fællesveje på landet.
Private fællesveje på landet skal først og
fremmest tjene som færdselsareal for ejerne af de
vejberettigede ejendomme, og vejmyndigheden kan med få
undtagelser ikke inddrage hensynet til andre brugere af vejen,
når den træffer afgørelser efter
privatvejslovens regler i lovens afsnit II.
Med henblik på at sikre, at den brede politiske aftale af
21. december 2021 kan realiseres, foreslås det, at
bestemmelsen ikke begrænses til kabelføring m.v. til
kontaktpunkter på vejberettigede ejendomme, men at den finder
anvendelse på tilgrænsende og nærliggende
ejendomme.
Det foreslås i § 24 a, stk.
2, at en ansøgning tidligst kan indgives til
kommunalbestyrelsen, når det kan sandsynliggøres, at
der ikke er enighed og heller ikke udsigt til enighed, eller
når arealejeren ikke har besvaret ledningsejerens anmodning
senest 2 måneder efter modtagelse af anmodningen, medmindre
særlige årsager gør sig gældende.
Konstateringen af eller dokumentationen for, at der har
være en forudgående dialog, og at der ikke har kunnet
opnås enighed mellem arealejeren og ledningsejeren, vil efter
Transportministeriets vurdering f.eks. kunne dokumenteres eller
sandsynliggøres af ledningsejeren ved fremlæggelse af
skriftlige henvendelser, der ikke er besvaret eller er
afslået, ved fremlæggelse af mailkorrespondance
m.v.
Skulle en grundejer omgående afvise en anmodning fra en
ledningsejer på sådan vis, at der ikke kan forventes
opnået enighed, kan ledningsejeren omgående anmode
vejmyndigheden om en tilladelse. I den situation vil ledningsejeren
ikke skulle afvente 2 måneder før en ansøgning
kan sendes til vejmyndigheden. Det afgørende er, at
ledningsejeren på almindelig privatretligt grundlag har
forsøgt at indgå en aftale med vejejeren.
I forhold til spørgsmålet om fravigelsen af fristen
på 2 måneder på grund af særlige
årsager gør sig gældende, vil dette bero
på en konkret vurdering. Der er tale om en undtagelse til
hovedreglen, som derfor også medfører, at der skal
ligge tungtvejende grunde til, at en grundejer ikke har reageret
inden for 2 måneder. Et eksempel herpå vil kunne
være en længerevarende indlæggelse på grund
af et sygdomsforløb.
Det foreslås i 24 a, stk. 3, 1.
pkt., at § 70 a finder anvendelse ved en
ansøgning efter dette kapitel.
Det følger af § 70 a, stk. 1, i privatvejsloven, at
en ansøgning efter § 66, stk. 1, og §§ 67-69
skal indgives til kommunalbestyrelsen ved anvendelse af den
digitale løsning, som kommunen stiller til
rådighed.
Forslaget vil indebære, at ansøgninger om
tilladelse efter stk. 1 fortrinsvis indgives digitalt til
kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med den gældende
bestemmelse i § 70 a.
Det foreslås i 24 a, stk. 3, 2.
pkt., at §§ 74-76 i lov om offentlige veje m.v.
Endvidere finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med
ansøgningen og tilladelsen.
§ 74 i lov om offentlige veje m.v., indeholder en pligt
til, at den, der planlægger at ansøge om tilladelse
til at foretage forandringer på et vejareal, så tidligt
som muligt skal drøfte det planlagte arbejde med andre
graveaktører med henblik på at undersøge, om
flere gravearbejder kan koordineres.
Det følger af § 75 i lov om offentlige veje m.v., at
en ansøgning skal indeholde oplysning om resultatet af de
drøftelser og undersøgelser, som fremgår af
§ 74.
I § 76, stk. 1, i lov om offentlige veje m.v.,
fremgår det, at vejmyndigheden kan lade tilladelser
være betinget af vilkår. I § 76, stk. 2, er
opregnet, hvad der bl.a. kan fastsættes vilkår om.
Forslaget vil bl.a. bidrage til, at eventuelle gravearbejder i
forbindelse med etablering og eftersyn af kabler til brug for
elektroniske kommunikationsnet så vidt muligt koordineres med
andre grave- og vedligeholdelsesarbejder på vejen.
Det foreslås i § 24 a, stk.
4, at kommunalbestyrelsen skal betinge en tilladelse efter
stk. 1 af, at ledningsejeren 1) yder vedkommende grundejere
erstatning for eventuel skade ved anbringelse eller
tilstedeværelse samt ved eftersyn og istandsættelse af
de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør, 2) retablerer
vejareal og arbejdsareal efter endt arbejde og 3) skriftligt
underretter kommunen om, at retableringsarbejderne er
gennemført.
Forslaget vil give kommunalbestyrelsen udtrykkelig hjemmel til
at fastsætte saglige vilkår for sin tilladelse, hvorved
kommunen får mulighed for dels at beskytte de
vedligeholdelsesforpligtede grundejeres interesser, dels at sikre
en rimelig fremdrift i ledningsarbejdet og dermed at vejen kan
tjene sit primære formål som adgangsvej til ejendomme
eller deres lodder.
Dette svarer til de hensyn til de vedligeholdelsesforpligtede
grundejere, som kommunalbestyrelsen efter de gældende regler
i §§ 67 og 68 skal varetage på private
fællesveje i byer og bymæssige områder i
forbindelse med tilladelser til opgravning m.m. og arbejder
på ledninger m.m. i eksisterende private fællesveje.
Der er dels tale om obligatoriske vilkår dels om konkrete
fakultative vilkår.
Det foreslås i § 24 a, stk.
5, at arbejder på kabler m.v. skal ske med mindst 3
ugers varsel. Ledningsejeren kan dog udføre
uopsættelige reparationer af de omhandlede kabler og
eventuelt tilbehør uden underretning af vejarealets
ejer.
Forslaget vil i overensstemmelse med det almindelige
udgangspunkt, som bl.a. er gentaget i bekendtgørelse n. 802
af 18. juni 2018 om gravearbejder i offentlige vejarealer og
private fællesveje i byer og bymæssige områder,
indebære, at det ikke kræver særskilt tilladelse
at udføre uopsættelige reparationer af ledninger, der
lovligt er placeret i vejarealet. Øvrige arbejder på
kabler m.v., fx i forbindelse med løbende vedligeholdelse
eller tilsyn med kablerne, skal ske med mindst 3 ugers varsel.
Det foreslås i § 24 a, stk.
6, at grundejerne ikke kan modsætte sig
udførelsen af arbejder, hvortil der er meddelt tilladelse
efter stk. 1, og varslede arbejder eller uopsættelige
reparationer efter stk. 5.
Det vil betyde, at grundejerne ikke kan modsætte sig de
ledningsarbejder, hvortil der er meddelt tilladelse efter stk. 1,
ledningsejeren løbende vedligeholdelse og forbedringer af de
ledninger, der er placeret i og på vejarealet i henhold til
en tilladelse efter § 24 a, stk. 1, eller som er
uopsættelige reparationsarbejder, fx ledningsbrud.
Det foreslås i § 24 b, stk. 1,
1. pkt., at ledningsejeren skal tinglyse en
ledningsdeklaration om anlæggets tilstedeværelse i
eller på vejarealet eller stiarealet.
Forslaget skal sikre ledningsejerens ledninger ved tinglysning
af en deklaration om kablets tilstedeværelse.
Formålet er at forebygge graveskader og ledningsbrud,
også i de tilfælde hvor den private fællesvej
efterfølgende nedlægges og måske overgår
til almindelig markdrift.
En lignende bestemmelse finde i gravelovens § 6, hvoraf det
følger, at kabler til brug for elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester, der nedlægges i privat
ejendom, og i offentlig ejendom, i det omfang disse er optaget i
matriklen, med tilhørende faciliteter til brug for
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester skal tinglyses med
tilhørende tinglysningsrids på de berørte
ejendomme.
Det foreslås i § 24 b, stk. 1,
2. pkt., at ledningsdeklarationen kan tinglyses uden
arealejerens samtykke.
Bestemmelsen skal sikre, at der kan ske tinglysning selvom en
arealejer ikke måtte ønske at give sit samtykke.
Det foreslås i § 24 b, stk. 2,
1. pkt., at ledningsejeren afholder udgifterne til
tinglysning efter stk. 1.
Det foreslås i § 24 b, stk. 2,
2. pkt., at ledningsejeren endvidere afholder udgifterne i
forbindelse med en aflysning af en ledningsdeklaration som
nævnt i stk. 1.
Selvom bestemmelserne i privatvejslovens §§ 68 og 69
om etablering af ledninger m.m. i private fællesveje og
udlagte private fællesveje i byer og bymæssige
områder ikke indeholder en tilsvarende udtrykkelig regel, er
den udtryk for det almindelige princip, at den, der har interessen
i at beskytte sit formuegode eller rettighed ved en deklaration,
afholder udgifterne hertil. Princippet har også fundet udtryk
i vejlovens § 127, stk. 3.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2023.
Det følger af privatvejslovens § 108, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor
de foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1234 af 4. november 2015, som
ændret ved § 5 i lov nr. 175 af 21. februar 2017, lov
nr. 2082 af 21. december 2021 og lov nr. 480 af 26. april 2022,
foretages følgende ændringer. | § 4.
Reglerne i §§ 11-24 finder anvendelse på de private
fællesveje i landzone, jf. lov om planlægning, der ikke
er omfattet af § 3, stk. 1 og 2. | | 1. I § 4
ændres »§§
11-24« til: »§§
11-24 b« | | | 2. Efter
kapitel 7 indsættes i afsnit
II: | | | | | | »Kapitel 7 a | | | Gravearbejder m.m.
i forbindelse med kabler for elektroniske
kommunikationsnet | | | | | | § 24 a.
Kan der ikke opnås enighed mellem vejarealets ejer og
ledningsejer om vilkårene for placering af kabler til brug
for elektroniske kommunikationsnet i det areal, der er taget i brug
for en privat fællesvej eller privat fællessti, kan
kommunalbestyrelsen meddele tilladelse til, at de omhandlede kabler
og eventuelt tilbehør placeres i den private fællesvej
eller den private fællessti til forsyning af
tilgrænsende eller nærliggende ejendomme på
gæsteprincippets vilkår, jf. § 70. | | | Stk. 2. En
ansøgning kan tidligst indgives til kommunalbestyrelsen,
når det kan sandsynliggøres, at der ikke er enighed og
heller ikke udsigt til enighed, eller når arealejeren ikke
har besvaret ledningsejerens anmodning senest 2 måneder efter
modtagelse af anmodningen, medmindre særlige årsager
gør sig gældende. | | | Stk. 3.
§ 70 a finder anvendelse ved en ansøgning efter dette
kapitel. Endvidere finder §§ 74-76 i lov om offentlige
veje m.v. tilsvarende anvendelse i forbindelse med
ansøgningen og tilladelsen. | | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal betinge en tilladelse efter stk. 1 af, at
ledningsejeren 1) yder vedkommende grundejere erstatning for
eventuel skade ved anbringelse eller tilstedeværelse samt ved
eftersyn og istandsættelse af de omhandlede kabler og
eventuelt tilbehør, 2) retablerer vejareal og arbejdsareal efter endt
arbejde og 3) skriftligt underretter kommunen om, at
retableringsarbejderne er gennemført. | | | Stk. 5.
Arbejder på kabler m.v. skal ske med mindst 3 ugers varsel.
Ledningsejeren kan dog udføre uopsættelige
reparationer af de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør
uden underretning af vejarealets ejer. | | | Stk. 6.
Grundejerne kan ikke modsætte sig udførelsen af
arbejder, hvortil der er meddelt tilladelse efter stk. 1, og
varslede arbejder eller uopsættelige reparationer efter stk.
5. |
|