Fremsat den 5. oktober 2022 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)
§ 1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1021 af 26. september 2019, som ændret bl.a. ved § 4 i
lov nr. 1548 af 18. december 2018 og senest ved § 1 i lov nr.
904 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. § 13,
stk. 1, nr. 7, affattes således:
»7)
Ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, i forbindelse med forfattervirksomhed
eller kunstnerisk aktivitet. Fritagelsen omfatter dog ikke
overdragelse af ophavsrettigheder samt patenter, varemærker
og lignende rettigheder og meddelelse af licenser vedrørende
patenter, varemærker og lignende rettigheder.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. Loven har
virkning for betalinger, der vedrører anvendelse fra og med
den 1. juli 2023 af meddelte licenser.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en genfremsættelse af L
106 B fra folketingssamlingen 2021/22. Lovforslaget var oprindelig
en del af lovforslag L 106 om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk
aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for
diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg
m.v.), som blev fremsat den 22. december 2021. L 106 blev ved 2.
behandlingen den 7. juni 2022, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg F, side 22-24, delt således, at forslaget
vedrørende ændring af reglerne for forfattervirksomhed
og kunstnerisk aktivitet blev udskilt i L 106 B, mens resten af
forslagene i L 106 indgik i L 106 A. Ved 3. behandlingen den 9.
juni 2022, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg F, side
39-46, blev L 106 A vedtaget, jf. lov nr. 904 af 21. juni 2022,
mens L 106 B blev forkastet, da der ikke var flertal for denne
del.
2. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget har til formål at sikre, at
dansk ret i relation til den momsmæssige behandling af
meddelelse af licenser til forfatteres og kunstneres
ophavsrettigheder er i overensstemmelse med de bagvedliggende
EU-regler samtidig med, at den gældende momsfritagelse for
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet bevares.
Med forslaget vil det blive momspligtigt,
når andre end forfattere og kunstnere meddeler licens til
disses ophavsrettigheder.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Efter Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
(herefter momssystemdirektivet) kan EU-lande, der pr. 1. januar
1978 fritog ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, advokater og andre personer i liberale
erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede
erhverv, fortsætte hermed. Dog kan EU-landene ikke
momsfritage ydelser i form af overdragelse af patenter,
varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af
licenser vedrørende disse rettigheder, jf.
momssystemdirektivets artikel 371, jf. bilag X, del B.
Momsfritagelsen er en såkaldt
stand-still, hvorefter medlemsstaterne kan opretholde en
momsfritagelse. Det betyder, at en medlemsstat, der har udnyttet
muligheden for at opretholde en eksisterende momsfritagelse, men
senere har begrænset momsfritagelsens anvendelsesområde
ved lov eller administrativ praksis, ikke efterfølgende kan
udvide momsfritagelsen på ny.
Danmark udnytter ovennævnte mulighed for
så vidt angår forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr.
7.
Momsfritagelsen omfatter blandt andet ydelser
leveret af forfattere, komponister og kunstnere såsom
musikere, men også foredragsvirksomhed kan være
omfattet. Mundtlige gengivelser (foredrag) er således efter
praksis momsfritagne, hvis artikler og andre skriftlige arbejder
med samme indhold ville have været omfattet af
momsfritagelsen.
Momsfritagelsen for forfattere, komponister og
andre kunstnere gælder for ydelser leveret af kunstnere til
arrangører af kulturelle aktiviteter m.v. Momsfritagelsen
for arrangørernes kulturelle aktiviteter findes i momslovens
§ 13, stk. 1, nr. 6.
Momsfritagelsen for forfattere, komponister og
andre kunstnere finder også anvendelse på ydelser
leveret til virksomheder, hvis aktiviteter ikke er momsfritagne.
Det gælder f.eks. koncertarrangører og teatre. Derimod
finder fritagelsen i § 13, stk. 1, nr. 7, ikke anvendelse i
tilfælde, hvor kunstneren selv er arrangør af en
kulturel aktivitet.
Efter gældende praksis anses hel/fuld
overdragelse af ejerskab til ophavsrettigheder samt til patenter,
varemærker og lignende rettigheder ikke for omfattet af
momsfritagelsen for kunstnerisk virksomhed. Denne
indskrænkning af momsfritagelsen gælder dog ikke i
forbindelse med meddelelse af licens vedrørende
ophavsrettigheder leveret af forfattere og kunstnere, der
således efter praksis er momsfritaget for meddelelse af
licens til sådanne rettigheder. Der har heller ikke på
noget tidspunkt været betalt moms, når andre end
forfattere og kunstnere, f.eks. deres arvinger,
forvaltningsorganisationer eller forlag, har meddelt licens til
ophavsrettigheder.
Meddelelse af licens vedrørende
ophavsrettigheder sker f.eks., når en radiostation
indgår aftale med en forvaltningsorganisation om
masseanvendelse af kunstneres musik. Forvaltningsorganisationen vil
på vegne af kunstnerne meddele licens til radio- og
fjernsynsudsendelser. For administrationen af ophavsrettighederne
modtager forvaltningsorganisationen et vederlag fra kunstnerne.
Ingen af disse transaktioner skal pålægges moms i
henhold til praksis.
EU-Domstolen har i sin dom af 21. januar 2021
i sag C-501/19, UCMR - ADA Asociaţia pentru Drepturi de Autor
a Compozitorilor mod Asociatia culturala »Suflet de
Român« ved likvidator Pro Management Insolv IPURL
(herefter C-501/19, UCMR) behandlet spørgsmålet om
moms og meddelelse af licenser vedrørende ophavsrettigheder.
Dommen betyder, at ydelsen - at meddele licens til
ophavsrettigheder - er økonomisk virksomhed og derfor som
udgangspunkt momspligtig.
3.2. Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at momslovens § 13,
stk. 1, nr. 7, nyaffattes, således at
fritagelsesbestemmelsens anvendelsesområde
tydeliggøres ved at ordlyden kommer i materiel og sproglig
overensstemmelse med momssystemdirektivet. Hermed sikre, at dansk
ret i relation til den momsmæssige behandling af meddelelse
af licenser til forfatteres og kunstneres ophavsrettigheder er i
overensstemmelse med de bagvedliggende EU-regler samtidig med, at
den gældende momsfritagelse for forfattervirksomhed og
kunstnerisk aktivitet bevares. Det foreslåede 1. pkt. i nr. 7
betyder, at det i overensstemmelse med direktivet gøres
klart, at momsfritagelsen er personlig og alene gælder for
ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere. Den foreslåede ordlyd
medfører ikke en ændring af gældende regler og
praksis vedrørende den kreds af personer (forfattere og
kunstnere, herunder udøvende kunstnere), der er omfattet af
fritagelsen. Momsfritagelsen omfatter også forfatteren og
kunstneren, herunder den udøvende kunstner, i selskabsform.
Det bemærkes i den forbindelse, at momsfritagelsens sigte er
at fritage den konkrete aktivitet, der tilvejebringes som
følge af en intellektuel præstation, f.eks. at
komponere et stykke musik eller skrive en tekst eller bog. Den
intellektuelle præstation omfatter derimod ikke arbejde af
mere teknisk karakter. F.eks. anses litterære
oversættelser som omfattet af momsfritagelsen, men
oversættelse af teknisk og kommercielt materiale anses for
momspligtig translatørvirksomhed.
Der har i praksis ikke været taget klart
stilling til, om den gældende affattelse af momsfritagelsen i
momsloven, som anvender udtrykket "forfatter- og
komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed", ud over at
omfatte forfatteres og kunstneres egne aktiviteter også
omfatter f.eks. ydelser, der består i, at foreninger og
forvaltningsorganisationer for egen regning på vegne af
forfattere og kunstnere (dvs. for deres regning) meddeler licenser
til anvendelse af forfatternes og kunstnernes værker til
andre virksomheder m.v.
Den foreslåede nye affattelse af
bestemmelsens 1. pkt., hvor momssystemdirektivets ordlyd
"forfattere og kunstnere, herudover udøvende kunstnere"
anvendes, vil medføre, at denne tvivl fjernes således,
at der klart vil fremgå, at ydelser leveret af andre end
forfatterne og kunstnerne selv ikke vil være omfattet af
fritagelsen. Når forlag og medlemsorganisationer eller
-foreninger modtager indtægter fra Koda eller lignende
forvaltningsorganisationer, vil disse indtægter derfor ikke
være omfattet af momsfritagelsen. Ligeledes vil
forvaltningsorganisationerne ikke kunne undlade at opkræve
moms ved meddelelse af licens vedrørende ophavsret med
henvisning til momsfritagelsen for forfattere og kunstnere,
herunder udøvende kunstnere. Samtidig ændres den
hidtidige praksis, hvorefter modtagelse af sådanne
indtægter har været anset for ikke at være
økonomisk virksomhed og derfor falder uden for momslovens
anvendelsesområde, jf. bemærkningen til gældende
ret og dommen ovenfor. Forslaget betyder i overensstemmelse med
dommen, at en indehaver af ophavsrettigheder til musikværker
foretager en levering af ydelser mod vederlag til en
arrangør af forestillinger, som er den endelige bruger og
som på grundlag af en licens har tilladelse til at
overføre disse værker til almenheden mod betaling af
et vederlag, som opkræves af en udpeget kollektiv
forvaltningsorganisation, der handler i sit navn, men for denne
indehaver af ophavsrettigheders regning. Når en formidler af
en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses
formidleren selv for at have modtaget og leveret den
pågældende ydelse. Samlet set betyder forslaget, at
meddelelse af licens til ophavsrettigheder er momspligtig,
når licensen meddeles af andre end forfatteren eller
kunstneren selv.
Desuden foreslås der i 2. pkt. indsat en
ordlyd, der tydeligt begrænser momsfritagelsen for forfattere
og kunstnere, herunder udøvende kunstnere. Det vil herefter
fremgå af ordlyden, at overdragelse (endeligt salg) af
ophavsrettigheder leveret af forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, samt patenter, varemærker og
lignende rettigheder leveret af forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere, ikke er omfattet af momsfritagelsen, og
at meddelelse af licenser vedrørende patenter,
varemærker og lignende rettigheder heller ikke er omfattet af
momsfritagelsen. Dette er i overensstemmelse med gældende
praksis.
Baggrunden for, at overdragelse af
ophavsrettigheder er momspligtig, mens meddelelse af licenser er
momsfritaget, når disse meddeles af personer omfattet af
momsfritagelsen, er, at Danmarks såkaldte "stand-still" er
blevet begrænset via praksis, hvorefter overdragelse af
ophavsrettigheder er blevet anset som momspligtig. En stand
still-bestemmelse, som er blevet indsnævret, kan ikke udvides
igen, og da overdragelse af ophavsrettigheder i henhold til
gældende praksis er blevet anset som momspligtig, er
muligheden for at gå tilbage til en momsfritagelse
bortfaldet.
Det bemærkes, at på baggrund af
EU-Domstolens praksis i sag C-51/18, Europa-Kommissionen mod
Republikken Østrig og sag C-37/16, SAWP, anses
følgeretsvederlag, jf. § 38 i lov om ophavsret, og
blankbåndsvederlag, jf. §§ 39-46 a i lov om
ophavsret, ikke for vederlag i momslovens forstand. Disse vederlag
er derfor ikke momspligtige.
Endelig bemærkes, at det følger
af skatteindberetningslovens § 44, at alle, der som led i
deres virksomhed har udbetalt eller godskrevet vederlag for
udnyttelse af ophavsrettigheder, patentrettigheder, mønster,
varemærke og lign. og vederlag for reklamemæssig
udnyttelse af en person, hver måned skal indberette om
beløb m.v. til indkomstregisteret. Der sondres i forhold til
indberetningspligten ikke mellem momsfrie og momspligtige
betalinger. Dermed skal betalingerne indberettes, uanset om der er
momspligt eller ej. Forslaget ændrer ikke herved.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 145 mio. kr. i 2023 og ca. 295
mio. kr. fra 2024 eksklusiv virkning for DR og lignende public
service-kanaler. At provenuet regnes uden virkning for DR m.fl.
skyldes, at disse kanaler fra den 1. januar 2022 ikke længere
bliver delvist finansieret gennem momspligtig tv-licens. De
ændrede momsforhold medfører, at kanalernes
fradragsret for købsmoms reduceres, og det er i den
forbindelse besluttet, at kanalernes merudgifter til
købsmoms, der ikke er fradragsberettiget gennem
momssystemet, bliver kompenseret. Efter tilbageløb og
adfærd skønnes merprovenuet at udgøre ca. 110
mio. kr. i 2023 og ca. 225 mio. kr. fra 2024. Opgjort i varig
virkning skønnes forslaget at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 290 mio. kr. og ca. 220 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Den væsentlige forskel
mellem virkningen i 2023 og de efterfølgende år
skyldes, at det foreslås, at loven først træder
i kraft den 1. juli 2023.
Det skønnes, at skatteudgifterne
reduceres tilsvarende det umiddelbare merprovenu.
Tabel
4.1. Provenumæssige
konsekvenser ved det samlede lovforslag | Mio. kr. (2023-niveau) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Varigt | Finansår 2023 | Umiddelbar virkning | 145 | 295 | 295 | 295 | 290 | 120 | Virkning efter tilbageløb | 115 | 230 | 230 | 230 | 230 | | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 110 | 225 | 225 | 225 | 220 | | Anm. : Da det er foreslået, at
loven træder i kraft den 1. juli 2023, er merprovenuet i 2023
halvt så stort som de efterfølgende år. Den
senere ikrafttrædelsesdato i forhold til den foreslået
i L 106 af 22. december 2022, som var den 1. januar 2023,
medfører ligeledes, at den varige virkning er lavere end det
årlige provenu. Øvrige ændringer i de
provenumæssige konsekvenser i forhold til L 106 skyldes, at
provenuet i nærværende lovforslag er opgjort i
2023-niveau og ikke i 2022-niveau, som var tilfældet i L 106.
De provenumæssige konsekvenser er skønnet eksklusiv
virkning fra DR og lignende public service kanaler. Afrundet til
nærmeste 5 mio. kr. Finansårseffekten for 2023 er
lavere grundet periodeforskydning, som medfører, at
betalingen for december 2023 først modtages i januar
2024. |
|
Merprovenuet kan overvejende henføres
til, at der lægges moms på betaling for licens til
rettigheder i forbindelse med tv-abonnementer. En mindre andel af
provenuet forventes at komme fra momsfritagne virksomheders og
foreningers indkøb af rettigheder.
Lovforslaget vurderes at medføre
administrative udgifter på 0,1 mio. kr. i 2023. Udgifterne
kan primært henføres til vejledning og
registrering.
Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for kommunerne eller regionerne.
Lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse
med principperne om digitaliseringsklar lovgivning og de syv
principper vurderes overholdt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om at pålægge moms
på meddelelse af licens til ophavsrettigheder leveret af
andre end forfatterne og kunstnerne selv, f.eks. af forlag og
forvaltningsorganisationer, vurderes at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Dog vil momsen som oftest blive
overvæltet på forbrugerne i form af højere
priser på virksomhedernes salg. Forslaget forventes ikke at
berøre momspligtige virksomheder, der køber
licenserne, da disse har fradragsret for moms.
Som nævnt ovenfor vil en
pålæggelse af moms umiddelbart medføre
højere priser for private forbrugere, herunder på
tv-abonnementer. Dette skyldes, at en del af prisen på
forbrugeres tv-abonnementer er momsfritaget, da det anses som
betaling for licens til anvendelse af ophavsretsbelagt indhold, som
tv-udbydere blot lægger ud for på forbrugernes vegne.
Forslaget betyder imidlertid, at det alene er forfatteres og
kunstners levering af ophavsrettigheder, der kan momsfritages, og
ikke senere led. Til produktion af tv anvendes rettigheder, hver
gang der eksempelvis spilles en intro til en tv-serie eller vises
en film. Herved udgør produktion af tv, hvor rettigheder i
dag ikke er momsbelagte, en stor del af merprovenuet som
følge af momspålæggelsen.
Forslaget vil endvidere belaste momsfritagne
virksomheder og foreninger, der bruger sådanne rettigheder,
når betalingen for at bruge det ophavsretsbelagte indhold
sker igennem f.eks. en forvaltningsorganisation. Som eksempler kan
nævnes tandlæger, der spiller musik under
tandbehandling, privatskoler der anvender tekst, museer der
anvender musik som en del af deres udstilling, samt kirker,
festivaler, almennyttige foreninger og ikkekommercielle lokale
radiostationer, der ligeledes anvender denne type af rettigheder.
Her vil betalingerne fremover blive pålagt moms, og de
momsfritagne virksomheder har ikke fradragsret for deres
købsmoms. For momsfri virksomheder og foreninger må
det forventes, at momsbetalingen for licens med enkelte undtagelser
vil blive overvæltet i priserne og dermed i sidste ende
betales af forbrugerne.
Pålæggelsen af moms på
rettigheder vil alt andet lige reducere efterspørgslen efter
de ophavsretsbelagte produkter og dermed efterspørgslen
efter kunstnernes ophavsrettigheder, når brugerne af
rettigheder får højere priser i forbindelse med brugen
af f.eks. tv-abonnementer.
Public service radio- og tv-stationer, der fik
nedsat deres momsfradragsret på grund af bortfald af
medielicensen fra 1. januar 2022, kompenseres fuldt ud for
købsmoms, som de ikke længere kan fradrage inden for
momssystemet. Forslaget vil derfor ikke belaste disse radio- og
tv-stationer.
Endelig bemærkes, at lovændringen
vil kræve it-systemændringer hos
forvaltningsorganisationerne m.v., der forvalter rettighederne
på kunstnernes vegne. Systemændringerne vil oftest
medføre administrative engangsomkostninger for
forvaltningsorganisationerne. Hertil kommer løbende
administrative omkostninger som følge af momspligten f.eks.
ved udarbejdelse af momsregnskab m.v. Da organisationerne på
grund af momspligten vil få momsfradragsret for moms af
indkøb, mindskes nettoomkostningerne.
Området for Bedre Regulering -
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
Det bemærkes, at Området for Bedre
Regulering - Erhvervsstyrelsens skøn alene omfatter private
danske virksomheder (fysiske personer, selskaber og andre juridiske
personer), som producerer og/eller leverer varer og/eller
tjenesteydelser på markedsmæssige vilkår med det
formål at generere profit til ejerkredsen. Området for
Bedre Regulering - Erhvervsstyrelsen antager, at
forvaltningsorganisationerne er non-profit foretagender, der falder
uden for dette virksomhedsbegreb. Forvaltningsorganisationernes
administrative omkostninger som følge af moms på salg
af licens til rettigheder indgår dermed ikke i Området
for Bedre Regulering - Erhvervsstyrelsens skøn. I
skønnet ovenfor indgår kunstneres arvinger, der efter
forslaget bliver momspligtige og skal momsregistreres, hvis den
årlige indtægt fra rettigheder overstiger 50.000 kr.
årligt.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke havet have
klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Momssystemdirektivet fastsætter, at
EU-lande, der pr. 1. januar 1978 fritog ydelser leveret af
forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, kan
fortsætte hermed. Dog kan EU-lande ikke momsfritage
overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder,
samt meddelelse af licenser vedrørende disse rettigheder.
Overdragelse og meddelelse af licenser til patenter,
varemærker og lignende rettigheder kan derfor ikke
momsfritages i henhold til momssystemdirektivet. Lovforslaget
sikrer, at momsloven bringes i overensstemmelse med EU-retten.
Overdragelse af licenser til ophavsrettigheder er efter
gældende ret momspligtig. Denne begrænsning af
momsfritagelsen kan ikke genindføres.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Da der er tale om en genfremsættelse af
en del af lovforslag L 106 fra folketingssamlingen 2021-22, hvor
udkastet til lovforslag var i høring fra og med den 17.
september 2021 til og med den 15. oktober 2021 forud for
fremsættelsen af lovforslaget den 22. december 2021, er der
ikke foretaget fornyet høring.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vurderes at medføre et
merprovenu på ca. 225 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd eksklusiv virkning for DR og andre public service
kanaler, dog kun ca. 110 mio. kr. i 2023. Merprovenuet kan
overvejende henføres til, at der lægges moms på
betaling for licens til ophavsrettigheder i forbindelse med
tv-abonnementer. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Skatteforvaltningen forventes at få
omkostninger på ca. 0,1 mio. kr. i 2023 til vejledning og
registrering. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget forventes at medføre
højere priser især på tv-abonnementer for
private forbrugere, da en andel af prisen på forbrugeres
tv-abonnementer fremover vil være momspligtig. Forslaget vil
alt andet lige reducere efterspørgslen for kunstnerne,
når brugere af rettigheder får højere
priser. Forslaget vil kræve
it-systemændringer hos forvaltningsorganisationerne, der
forvalter rettighederne på kunstnernes vegne, og
forvaltningsorganisationerne vil få løbende
omkostninger. På grund af momspligten vil organisationerne
samtidig få momsfradragsret for moms af indkøb,
hvorved nettoomkostningerne ved momspålæggelsen
mindskes. Public service radio- og tv-stationer
kompenseres for købsmoms, der ikke kan fradrages gennem
momssystemer. Disse stationer belastes derfor ikke af
forslaget. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Området for Bedre Regulering -
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med EU-retten. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden
kunstnerisk virksomhed er fritaget for moms, jf. momslovens §
13, stk. 1, nr. 7.
Det foreslås at momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, nyaffattes.
Det foreslås i 1.
pkt. at ændre ordlyden af bestemmelse fra at
være "Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden
kunstnerisk virksomhed" til at være " Ydelser leveret af
forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i
forbindelse med forfattervirksomhed eller kunstnerisk aktivitet.
"
Forslaget har til hensigt at bringe
momsfritagelsens ordlyd i momsloven tættere på de
bagvedliggende EU-regler i momssystemdirektivets bilag X, del B, og
dermed sikre, at det klart fremgår, at fritagelsen er
personlig og således kun omfatter forfatterne og kunstnerne,
herunder udøvende kunstnere, samtidig med at det
fremgår, at der kun er tale om personernes
forfattervirksomhed eller kunstneriske virksomhed. Momsfritagelsen
omfatter også forfatteren og kunstneren, herunder den
udøvende kunstner, i selskabsform.
Det forhold, at momsfritagelsen er personlig,
indebærer, at andre, herunder f.eks. forfatteres og
kunstneres arvinger og forvaltningsorganisationer, ikke er omfattet
af fritagelsen.
Der foreslås ingen ændringer i,
hvilke forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere,
der er omfattet af fritagelsen, og som kan foretage momsfrie
leveringer i forbindelse med deres kunstneriske aktivitet.
Det foreslås derudover indsat i 2. pkt., at momsfritagelsen ikke omfatter
forfatternes og kunstnernes, herunder udøvende kunstneres,
overdragelse af ophavsrettigheder samt patenter, varemærker
og lignende rettigheder og meddelelse af licenser vedrørende
patenter, varemærker og lignende rettigheder. Ved
overdragelse menes der hel/fuld overdragelse af rettighederne.
Det nye 2. pkt.
vil i overensstemmelse med direktivets bilag X, del B,
præcisere, at momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1,
nr. 7, 1. pkt., ikke omfatter overdragelse af patenter,
varemærker og lignende rettigheder. Uanset, at
ophavsrettigheder anses ikke for at være en "lignende
rettighed", fastsættes det desuden, at hel overdragelse af
ophavsrettigheder i overensstemmelse med gældende praksis
heller ikke er omfattet af fritagelsen.
Endelig præciseres, at meddelelse af
licenser vedrørende patenter, varemærker og lignende
rettigheder heller ikke er omfattet af momsfritagelsen.
Forfatteres og kunstneres, herunder
udøvende kunstneres, overdragelse (salg) af
ophavsrettigheder og patenter, varemærker og lignende
rettigheder og meddelelse af licens til patenter, varemærker
og lignende rettigheder vil derfor være momspligtige.
Forslagets virkning er, at momsfritagelsen
begrænses til at omfatte forfatteres og kunstners, herunder
udøvende kunstneres, kunstneriske virksomhed og egne
meddelelser af licenser til deres ophavsrettigheder.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning for betalinger, der vedrører
anvendelse af meddelte licenser fra og med den 1. juli 2023.
Baggrunden herfor er for det første, at det forventes, at
erhvervslivet, herunder særligt forvaltningsorganisationer,
har behov for tilpasning af deres it-systemer, og desuden vil den
foreslåede momspligt ikke gælde for betalinger for
anvendelse af meddelte licenser, der vedrører perioden
før 1. juli. Betaler en virksomhed eller forening f.eks. i
juli 2023 til en forvaltningsorganisation for anvendelse af
licensen i løbet af 1. halvår 2023, er dette vederlag
fortsat momsfrit.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I momsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1021 af 26. september 2919, som ændret bl.a. ved § 4
i lov nr. 1548 af 18. december 2018 og senest ved lov nr. 904 af
21. juni 2022, foretages følgende ændring: | § 13.
Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift: 1-6) --- 7) Forfatter- og komponistvirksomhed samt
anden kunstnerisk virksomhed. 8-21) --- Stk.
2-3. --- | | 1. § 13, stk. 1, nr. 7, affattes
således: »7) Ydelser leveret af forfattere og
kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med
forfattervirksomhed eller kunstnerisk aktivitet. Fritagelsen
omfatter dog ikke overdragelse af ophavsrettigheder samt patenter,
varemærker og lignende rettigheder og meddelelse af licenser
vedrørende patenter, varemærker og lignende
rettigheder.« | | | |
|