Fremsat den 5. oktober 2022 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven og
selskabsskatteloven
(Indførelse af begrænset
skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks
eksklusive økonomiske zone)
§ 1
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 824 af 28. april 2021, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 902 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Som personligt arbejde i tjenesteforhold
udført her i landet betragtes også personligt arbejde
udført i Danmarks eksklusive økonomiske zone,
når det personlige arbejde vedrører
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg. 2. pkt. finder dog kun anvendelse
på personligt arbejde udført i Danmarks eksklusive
økonomiske zone vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- og søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 1, 5. pkt., der
bliver 7. pkt., ændres »4. pkt.« til: »6.
pkt.«
3. I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer:
»1. pkt. omfatter også vederlag for
personligt arbejde for en virksomhed vedrørende etablering,
drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone. 2. pkt.
finder dog kun anvendelse på virksomhed i Danmarks eksklusive
økonomiske zone vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- og søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
4. I
§ 2, stk. 3, indsættes som
3. og 4.
pkt.:
»Ved fast driftssted efter stk. 1, nr. 4,
forstås også aktiviteter, der udøves gennem et
fast forretningssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone,
når de pågældende aktiviteter vedrører
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg. 3. pkt. finder dog kun anvendelse
på aktiviteter vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- eller søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
5. I
§ 2, stk. 14, 1. pkt., og nr. 2, 2. pkt., ændres »1.-5.
pkt.« til: »1.-7. pkt.«
§ 2
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1241 af 22. august 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 905 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, indsættes som
3. og 4.
pkt.:
»Ved fast driftssted efter stk. 1, litra a,
forstås også aktiviteter, der udøves gennem et
fast forretningssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone,
når de pågældende aktiviteter vedrører
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg. 3. pkt. finder dog kun anvendelse
på aktiviteter vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- eller søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkt | | 2.1. | Indførelse af begrænset
skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks
eksklusive økonomiske zone | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet indgik den 22. juni 2020 Klimaaftale for energi og
industri m.v. (herefter Klimaaftale 2020) med henblik på at
udvikle, udbygge og integrere grønne teknologier i
energisektoren og industrien.
Det indgår bl.a. i Klimaaftale 2020, at
der skal etableres en energiø med tilhørende
havvindmøllepark i Nordsøen, og at der skal etableres
faciliteter til fangst og lagring af CO2 (CCS - Carbon Capture and Storage). Ved
tillæg af 4. februar 2021 til Klimaaftale 2020 blev det
aftalt, at energiøen i Nordsøen skal konstrueres som
en inddæmmet ø ca. 80 km fra den jyske vestkyst.
Derudover har aftalepartierne ved principaftale af 30. juni 2021 om
en køreplan for lagring af CO2 og aftale af 14. december 2021 om en
køreplan for fangst, transport og lagring af CO2 besluttet, at der skal igangsættes
en proces med henblik på meddelelse af tilladelser til
CO2-lagring i den danske undergrund
bl.a. i Nordsøen.
De danske skatteregler finder som udgangspunkt
kun anvendelse inden for 12-sømilegrænsen regnet fra
den danske kyst. Uden for 12-sømilegrænsen finder de
danske skatteregler kun anvendelse, i det omfang internationale
traktater og aftaler har tildelt Danmark ret til at udnytte de
pågældende områder, og Danmark konkret har
udnyttet denne kompetence ved at etablere lovhjemmel til
beskatning. De almindelige regler i kildeskatteloven og
selskabsskatteloven om beskatning af indkomst indeholder ikke en
sådan hjemmel.
Lovforslaget har til formål at
indføre hjemmel til indkomstbeskatning af udenlandske
selskaber m.v. og personer hjemmehørende i udlandet af
aktiviteter, som disse måtte udøve i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, dvs. uden for
12-sømilegrænsen, hvis de pågældende
aktiviteter vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg. Forslaget
omfatter f.eks. aktiviteter knyttet til etablering, drift og
benyttelse af havvindmølleparker og energiøer og
aktiviteter knyttet til lagring af CO2.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Indførelse af begrænset skattepligt ved
udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive
økonomiske zone
2.1.1. Gældende ret
Selskaber og foreninger m.v., der er fuldt
skattepligtige her til landet efter selskabsskattelovens § 1,
beskattes efter et modificeret territorialprincip. Det
følger således af selskabsskattelovens § 8, stk.
2, at de ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ikke
skal medregne indtægter og udgifter, som vedrører et
fast driftssted eller en fast ejendom, der er beliggende i en
fremmed stat, på Færøerne eller i
Grønland. Indkomst ved aktiviteter, som sådanne
selskaber og foreninger m.v., udøver i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, dvs. uden for
12-sømilegrænsen, er således skattepligtig her
til landet.
Fysiske personer, der er fuldt skattepligtige
her til landet, beskattes efter globalindkomstprincippet. Det vil
sige, at de ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
skal medregne alle indtægter, hvad enten de hidrører
her fra landet eller ej.
Udenlandske selskaber og foreninger m.v. er
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a
(begrænset skattepligt), hvis de udøver et erhverv med
fast driftssted her i landet. Tilsvarende er fysiske personer, der
ikke er omfattet af fuld skattepligt her til landet,
begrænset skattepligtige her til landet, hvis de
udøver et erhverv med fast driftssted her i landet, jf.
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4.
Når der foreligger fast driftssted her i
landet, skal der opgøres en indkomst for det faste
driftssted svarende til den indkomst, som ville være blevet
opgjort for et selvstændigt foretagende, der i øvrigt
havde udøvet aktiviteterne under tilsvarende vilkår,
jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 7, og kildeskattelovens
§ 2, stk. 8.
Den begrænsede skattepligt som
følge af fast driftssted indtræder, når to
grundlæggende forhold foreligger, nemlig dels at den fysiske
eller juridiske person udøver et erhverv, dels at dette
erhverv udøves gennem et fast driftssted her i landet. For
at der foreligger et fast driftssted, skal det udenlandske selskab
eller den udenlandske fysiske person som udgangspunkt have et fast
forretningssted her i landet, jf. selskabsskattelovens § 2,
stk. 2-4, og kildeskattelovens § 2, stk. 3. Der kan dog
også foreligge et fast driftssted, hvor der alene er tale om,
at et selskab eller en person her i landet handler på vegne
af det udenlandske selskab m.v. eller personen fra udlandet, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 4, og kildeskattelovens §
2, stk. 5.
For fysiske personer, der ikke er omfattet af
fuld skattepligt her til landet, gælder endvidere, at de er
begrænset skattepligtige her til landet af vederlag for
personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet,
jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr.
2, er fysiske personer dog ikke undergivet begrænset
skattepligt af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold
udført her i landet, hvor vederlaget udbetales af en
udenlandsk arbejdsgiver m.v., medmindre vederlaget erhverves af en
person, der opholder sig her i landet i en eller flere perioder,
der tilsammen overstiger 183 dage inden for en
12-månedersperiode, eller vederlaget udbetales af en
arbejdsgiver m.v. med fast driftssted her i landet.
Fysiske personer, der ikke er omfattet af fuld
skattepligt her til landet, er desuden begrænset
skattepligtige her til landet, når de modtager vederlag for
personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til
rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i
landet, og arbejdet udgør en integreret del af virksomheden,
jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3. Bestemmelsen
omfatter såkaldt arbejdsudleje.
Som udgangspunkt gælder dansk lovgivning
kun inden for en grænse på 12 sømil (22,224 km)
fra den danske kyst, dvs. på det danske land- og
søterritorium. Det gælder også i forhold til de
danske skatteregler. Uden for 12-sømilegrænsen har
dansk ret kun gyldighed, hvis internationale traktater og aftaler
har tildelt Danmark ret til at udnytte de pågældende
ressourcer på det relevante geografiske område, og
Danmark har etableret en konkret lovhjemmel hertil.
Efter artikel 56 og 60 i FN's
havretskonvention har kyststaten uden for
12-sømilegrænsen, men inden for den såkaldte
eksklusive økonomiske zone, en eksklusiv ret i forhold til
bl.a. udnyttelse af havbundens naturlige ressourcer og udvinding af
vindenergi, og en eneret til at etablere og regulere
opførelsen, driften og brugen af kunstige øer,
installationer og anlæg. Kyststaten har en eksklusiv
jurisdiktion i skatte- og afgiftsmæssig henseende i
tilknytning til disse rettigheder.
Danmarks eksklusive økonomiske zone
omfatter hele den danske kontinentalsokkel.
Når der f.eks. er tale om etablering,
drift og brug af kunstige øer, installationer og anlæg
som nævnt i artikel 56 og 60 i FN's havretskonvention, har
Danmark dermed som udgangspunkt ret til at beskatte udenlandske
selskaber m.v. og personer, der er hjemmehørende i udlandet,
af indkomst fra aktiviteter og personligt arbejde, der
udføres på den danske kontinentalsokkel uden for
12-sømilegrænsen, hvis der er indført en
konkret lovhjemmel herfor.
Som en undtagelse fra artikel 56 og 60 i FN's
havretskonvention gælder det dog efter konventionens artikel
79, stk. 1, at alle stater er berettiget til at udlægge
undersøiske kabler og rørledninger på
kontinentalsoklen, idet kyststaten i givet fald skal godkende
linjeføringen, jf. artikel 79, stk. 3. Af artikel 79, stk.
4, i FN's havretskonvention følger, at kyststaten i relation
til sådanne undersøiske rørledninger og kabler
dog fortsat har en eksklusiv jurisdiktion i bl.a. skatte- og
afgiftsmæssig henseende, når der er tale om kabler
eller rørledninger, som fortsætter ind på dens
land- eller søterritorium, eller kabler eller
rørledninger bygget eller benyttet i forbindelse med
efterforskningen af dens kontinentalsokkel eller udnyttelsen af
dens ressourcer eller driften af kunstige øer,
installationer og anlæg under dens jurisdiktion.
Indkomst, som fysiske og juridiske personer,
der er skattemæssigt hjemmehørende i udlandet,
oppebærer i forbindelse med etablering (nedlægning) og
drift af undersøiske kabler og rørledninger på
den danske kontinentalsokkel uden for
12-sømilegrænsen, vil således efter FN's
havretskonvention ikke kunne undergives dansk beskatning, når
de pågældende kabler eller rørledninger
udelukkende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive
økonomiske zone.
Kulbrinteskatteloven udgør et eksempel
på en udvidelse af dansk beskatningsret til også at
gælde uden for 12-sømilegrænsen. Med
kulbrinteskatteloven er der indført en hjemmel til
beskatning af enhver form for indkomst i forbindelse med
forundersøgelse, efterforskning og indvinding af kulbrinter
og dertil knyttet virksomhed m.m., når indtægterne er
erhvervet ved en sådan virksomhed eller arbejde udført
i Danmark, herunder søterritoriet, samt dansk
kontinentalsokkelområde, jf. kulbrinteskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 1.
Hverken kildeskatteloven eller
selskabsskatteloven indeholder imidlertid regler, der giver
mulighed for at beskatte aktiviteter, som fysiske eller juridiske
personer, der ikke er fuldt skattepligtige her til landet,
udelukkende udøver i Danmarks eksklusive økonomiske
zone, dvs. på dansk kontinentalsokkel uden for
12-sømilegrænsen.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
Ved lov nr. 2379 af 14. december 2021 om
projektering af anlæg af en energiø i Nordsøen
er der givet en bemyndigelse til klima-, energi- og
forsyningsministeren til at foretage forberedelse og projektering,
herunder afholdelse af udbud, og de øvrige dispositioner,
som er nødvendige for anlæg af energiøen. Det
fremgår af loven, at energiøen forventes placeret i
Danmarks eksklusive økonomiske zone ca. 100 km fra den jyske
vestkyst og dermed uden for 12-sømilegrænsen.
Faciliteter til CO2-lagring i
Nordsøen og yderligere havvindmølleparker vil
ligeledes kunne forventes etableret uden for
12-sømilegrænsen.
Det er opfattelsen, at selskaber m.v. og
personer, der er skattemæssigt hjemmehørende i
udlandet, i det omfang det er muligt efter FN's havretskonvention,
bør betale skat til Danmark af indkomst, der oppebæres
ved udøvelse af aktiviteter i Danmarks eksklusive
økonomiske zone gennem et fast driftssted knyttet til
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg, herunder CO2-lagring, på lige fod med danske
selskaber m.v. og personer, der er skattemæssigt
hjemmehørende i Danmark. Det er også vurderingen, at
udenlandske fysiske personer bør være omfattet af
skattepligt til Danmark, når de oppebærer vederlag for
personligt arbejde udført i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, og det personlige arbejde vedrører
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg.
På den baggrund er det vurderingen, at
der bør indføres hjemmel til en sådan
beskatning, således at beskatningen af sådanne
aktiviteter uden for 12-sømilegrænsen i videst muligt
omfang svarer til beskatningen af fysiske og juridiske personer,
der er skattemæssigt hjemmehørende i udlandet, og som
udfører aktiviteter på dansk land- eller
søterritorium.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre reglerne om
begrænset skattepligt for selskaber m.v. og fysiske personer,
således at reglerne om begrænset skattepligt ved
udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet udvides
til også at omfatte sådanne aktiviteter, der
udøves gennem et fast driftssted på den danske
kontinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen.
Dog foreslås udvidelsen begrænset
til aktiviteter, der vedrører etablering, drift og
benyttelse af kunstige øer, installationer og
anlæg.
Endvidere foreslås udvidelsen, for
så vidt angår kabler og rørledninger,
begrænset til aktiviteter, der vedrører etablering,
drift og benyttelse af kabler og rørledninger, som
fortsætter ind på Danmarks land- eller
søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller
udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller
driften af kunstige øer, installationer og anlæg
på dansk kontinentalsokkel.
Begrænsningerne af den foreslåede
udvidelse af skattepligtsreglerne har til formål at sikre, at
forslaget overholder reglerne i FN's havretskonvention om, i
hvilket omfang kyststaten kan udøve sin
beskatningskompetence på aktiviteter uden for
12-sømilegrænsen.
Det foreslås endvidere, at den
begrænsede skattepligt for fysiske personers vederlag for
personligt arbejde i tjenesteforhold her i landet også skal
omfatte vederlag for personligt arbejde i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, når det personlige arbejde
vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg.
I lighed med de foreslåede regler om
udvidelse af den begrænsede skattepligt for indkomst fra et
fast driftssted foreslås det, at udvidelsen af den
begrænsede skattepligt for vederlag for personligt arbejde
ikke skal omfatte personligt arbejde i forbindelse med etablering,
drift og benyttelse af undersøiske kabler og
rørledninger, der udelukkende benyttes til transit gennem
Danmarks eksklusive økonomiske zone, dvs. uden for
12-sømilegrænsen.
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr.
2, forudsætter den begrænsede skattepligt for vederlag
for personligt arbejde i tjenesteforhold, at personen har opholdt
sig her i landet i en eller flere perioder, der tilsammen
overstiger 183 dage inden for en 12-månedersperiode, eller at
vederlaget udbetales af en arbejdsgiver m.v. med fast driftssted
her i landet. Denne forudsætning for den begrænsede
skattepligt vil også skulle gælde vederlag for
personligt arbejde i Danmarks eksklusive økonomiske
zone.
Endeligt foreslås det, at det
geografiske anvendelsesområde for reglerne om begrænset
skattepligt ved arbejdsudleje udvides på tilsvarende vis. Det
foreslås således, at den begrænsede skattepligt
for fysiske personers vederlag for personligt arbejde i forbindelse
med at være stillet til rådighed for at udføre
arbejde for en virksomhed her i landet, når arbejdet
udgør en integreret del af virksomheden, jf.
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, også vil skulle
gælde, når virksomheden vedrører etablering,
drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Den begrænsede skattepligt for vederlag
for personligt arbejde i arbejdsudlejetilfælde skal dog efter
forslaget ikke omfatte vederlag for arbejde for en virksomhed, som
vedrører undersøiske kabler og rørledninger,
der udelukkende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive
økonomiske zone, dvs. uden for
12-sømilegrænsen.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Bortset fra aktiviteter forbundet med kulbrinteindvinding, der
er omfattet af særlige beskatningsregler, udøver
virksomheder, der ikke er hjemmehørende i Danmark, i dag
ikke i nævneværdigt omfang indkomstgivende aktiviteter
gennem faste forretningssteder på den danske
kontinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen. Med
planerne om etablering af bl.a. energiøer,
havvindmølleparker og anlæg til lagring af CO2, forventes der fremtidige aktiviteter af
denne karakter. Ved at skabe hjemmel til beskatning af
aktiviteterne bevirker lovforslaget, at der kan opstå et
merprovenu for staten. Størrelsesordenen heraf kan på
det foreliggende grundlag dog ikke kvantificeres nærmere.
Desuden bevirker lovforslaget, at der vil
være mulighed for at beskatte indkomst forbundet med
aktiviteter, som fysiske personer, der ikke er fuldt skattepligtige
her til landet, udøver i Danmarks eksklusive
økonomiske zone. Det vil medføre et yderligere
merprovenu for staten, som på det foreliggende grundlag dog
ikke kan kvantificeres nærmere.
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre implementeringsmæssige konsekvenser for
Skatteforvaltningen på 0,9 mio. kr. i 2024, 1,5 mio. kr. i
2025 og 2,3 mio. kr. årligt fra 2026 og frem. Omkostningerne
kan henføres til registrering og kontrol.
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
kommunerne og regionerne.
Det er vurderingen, at forslaget er udformet i
overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil betyde, at de dele af
erhvervslivet, der ikke er skattemæssigt hjemmehørende
i Danmark, og som udøver aktiviteter gennem et fast
forretningssted på den danske kontinentalsokkel uden for
12-sømilegrænsen, vil blive underlagt danske
skatteregler. I det omfang den danske selskabsskattesats overstiger
den skattesats, de pågældende virksomheder beskattes
med i hjemlandet, vil de som følge af lovforslaget opleve en
øget beskatning. Størrelsen heraf kan dog på
det foreliggende grundlag ikke kvantificeres.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) har vurderet, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Innovations- og Iværksættertjekket
vurderes ikke at være relevant, fordi lovforslaget ikke
påvirker virksomheders eller iværksætters
muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og
innovation.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. juni 2022 til den 18. august 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for
Aktive Ejere i Danmark, CEPOS, Cevea, Danmarks Skibskredit, Dansk
Aktionærforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Solcelleforening, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Rederier,
DI, Digitaliseringsstyrelsen, Energy Innovation Cluster,
Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre Regulering (OBR), Finans
Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen til
Søfartens Fremme, Forsikring & Pension, FSR - danske
revisorer, Justitia, Kraka, Landsskatteretten, Nordsøfonden,
Olie Gas Danmark (ODM), SEGES, Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark,
SRF Skattefaglig Forening og Vindmølleindustrien.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ved at skabe hjemmel til beskatning af
aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone bevirker
lovforslaget, at der kan opstå et merprovenu for
staten. Størrelsesordenen heraf kan på
det foreliggende grundlag dog ikke kvantificeres
nærmere. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre implementeringsmæssige konsekvenser for
Skatteforvaltningen på 0,9 mio. kr. i 2024, 1,5 mio. kr. i
2025 og 2,3 mio. kr. årligt fra 2026 og frem. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De dele af erhvervslivet, der ikke er
skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, og som
udøver aktiviteter gennem et fast forretningssted i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, vil blive underlagt danske
skatteregler. I det omfang den danske selskabsskattesats overstiger
den skattesats, de pågældende virksomheder beskattes
med i hjemlandet, vil de som følge af lovforslaget opleve en
øget beskatning. Størrelsen heraf kan dog på
det foreliggende grundlag ikke kvantificeres. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af kildeskattelovens §
2, stk. 1, nr. 1, at personer, der er skattemæssigt
hjemmehørende i udlandet, er skattepligtige til Danmark
(begrænset skattepligt) af vederlag for personligt arbejde i
tjenesteforhold udført her i landet. Der indtræder dog
kun begrænset skattepligt af vederlag for personligt arbejde,
hvis personen har opholdt sig her i landet i en eller flere
perioder, der tilsammen overstiger 183 dage inden for en
12-månedersperiode, eller vederlaget udbetales af en
arbejdsgiver m.v. med fast driftssted her i landet, jf.
kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr. 2.
Medmindre andet er fastsat, omfatter danske
skatteregler ikke aktiviteter udført i Danmarks eksklusive
økonomiske zone. Den begrænsede skattepligt for
vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold udført her
i landet gælder derfor kun, hvis det personlige arbejde er
udført på land eller på dansk
søterritorium inden for 12-sømilegrænsen.
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
2, stk. 1, nr. 1, indsættes et
nyt 2. pkt., hvorefter der som
personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet
også betragtes personligt arbejde udført i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, når det personlige arbejde
vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde,
at personer, der er hjemmehørende i udlandet, som
udfører arbejde på den danske kontinentalsokkel uden
for 12-sømilegrænsen, dvs. i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, som udgangspunkt vil blive skattepligtige
til Danmark af indkomsten fra dette arbejde, når arbejdet
vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg.
Etablering, drift og benyttelse skal
forstås bredt, således at alle former for arbejde, der
har direkte sammenhæng med kunstige øer,
installationer og anlæg i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, vil være omfattet. Arbejde, der
f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af
anlæg, vil derfor også være omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes et nyt 3. pkt.,
hvorefter det foreslåede nye 2. pkt. dog kun finder
anvendelse på personligt arbejde i Danmarks eksklusive
økonomiske zone vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- og søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.
Denne undtagelse vil indebære, at
vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold kun vil
være begrænset skattepligtigt til Danmark, hvis
arbejdet vedrører kabler og rørledninger, som
fortsætter ind på Danmarks land- eller
søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller
udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller
driften af kunstige øer, installationer og anlæg
på dansk kontinentalsokkel.
Den foreslåede udvidelse af den
begrænsede skattepligt vil f.eks. komme til at omfatte
vederlag for aktiviteter knyttet til etablering, drift og
benyttelse af den planlagte energiø i Nordsøen og
havvindmølleparker i forbindelse hermed. Endvidere vil
udvidelsen af den begrænsede skattepligt også skulle
gælde for de aktiviteter, som måtte blive igangsat i
forhold til lagring af CO2 i
havområder omkring Danmark, f.eks. i undergrunden i den
danske del af Nordsøen.
Betingelsen i kildeskattelovens § 2, stk.
14, nr. 2, om, at der kun indtræder begrænset
skattepligt af vederlag for personligt arbejde udbetalt af en
udenlandsk arbejdsgiver m.v., hvis personen har opholdt sig her i
landet i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 183 dage
inden for en 12-månedersperiode, eller vederlaget udbetales
af en udenlandsk arbejdsgiver m.v. med fast driftssted her i
landet, vil også skulle gælde for vederlag for
personligt arbejde omfattet af den foreslåede geografiske
udvidelse.
Begrænset skattepligt af vederlag for
personligt arbejde vil således indtræde, hvor personen
har en dansk arbejdsgiver, hvor personen har en udenlandsk
arbejdsgiver og inden for en given 12-månedersperiode
tilsammen har opholdt sig i mere end 183 dage i Danmark, dvs. inden
for 12-sømilegrænsen, eller personen har en udenlandsk
arbejdsgiver med fast driftssted i Danmark.
Det vil følge af den i lovforslagets
§ 1, nr. 4, og den i § 2 foreslåede ændring
af det geografiske område for fast driftssted, at et fast
driftssted i Danmark vil kunne være beliggende i Danmarks
eksklusive økonomiske zone.
I tilfælde, hvor en fysisk person, der
ikke er fuldt skattepligtig til Danmark, har en udenlandsk
arbejdsgiver uden fast driftssted i Danmark, vil begrænset
skattepligt for vederlag for personligt arbejde efter
kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr. 2, forudsætte, at
den fysiske person har opholdt sig her i landet i over 183 dage
inden for en 12-månedersperiode. Der vil fortsat ikke
foreligge ophold her i landet i relation til bestemmelsen i §
2, stk. 14, nr. 2, når personen opholder sig på f.eks.
kunstige øer eller installationer uden for 12-sømile
grænsen.
Til nr. 2
Kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, 5.
pkt., fastsætter, at hvis den indkomst, som er nævnt i
4. pkt., vedrører arbejde udført såvel i som
uden for Danmark, omfatter den begrænsede skattepligt kun den
del, der forholdsmæssigt kan henføres til arbejde
udført i Danmark. Indkomst som nævnt i 4. pkt. er
fratrædelsesgodtgørelser, løn i en
opsigelsesperiode og lignende ydelser, når sådan
indkomst erhverves i forbindelse med ophør af et
ansættelsesforhold, der har omfattet arbejde udført i
Danmark, og lønindkomsten har været undergivet dansk
beskatning.
Det foreslås at ændre
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, 5.
pkt., der bliver 7. pkt., derved, at henvisningen til 4.
pkt. ændres, så der henvises til 6. pkt.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved der
foreslås indsat to nye punktummer som kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1, 2. og 3. pkt. Konsekvensændringen
vil ikke indebære en materiel ændring af de
gældende regler.
Til nr. 3
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr.
3, 1. pkt., er personer, der er hjemmehørende i udlandet,
undergivet begrænset skattepligt til Danmark af vederlag for
personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til
rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i
landet, når arbejdet udgør en integreret del af
virksomheden. Bestemmelsen omfatter vederlag for personligt arbejde
ved såkaldt arbejdsudleje.
Medmindre andet er fastsat, omfatter danske
skatteregler ikke aktiviteter udført i Danmarks eksklusive
økonomiske zone. Den begrænsede skattepligt for
vederlag for personligt arbejde i forbindelse med arbejdsudleje til
en virksomhed her i landet gælder derfor kun, hvis
virksomheden udføres på land eller på dansk
søterritorium inden for 12-sømilegrænsen.
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 3, efter 1. pkt.
indsættes 2 nye punktummer, der bliver 2. og 3. pkt.
Det foreslås i det nye 2. pkt., at 1. pkt. også skal omfatte
vederlag for personligt arbejde for en virksomhed udført i
Danmarks eksklusive økonomiske zone, når virksomheden
vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde,
at personer, der er hjemmehørende i udlandet, og som er
arbejdsudlejet til en virksomhed, der udfører aktiviteter
vedrørende etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, som udgangspunkt vil blive skattepligtige
til Danmark af indkomsten fra dette arbejde.
Etablering, drift og benyttelse skal
forstås bredt, således at alle former for virksomhed,
der har direkte sammenhæng med kunstige øer,
installationer og anlæg i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, vil være omfattet. Virksomhed, der
f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af
anlæg, vil derfor også skulle være omfattet af
den foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede udvidelse af den
begrænsede skattepligt vil f.eks. komme til at gælde
for vederlag for personligt arbejde for personer, der er
arbejdsudlejet til virksomheder, der har aktiviteter knyttet til
etablering og drift af den planlagte energiø i
Nordsøen og havvindmølleparker i forbindelse hermed.
Endvidere vil udvidelsen af den begrænsede skattepligt
også skulle gælde for eksempelvis vederlag for
personligt arbejde for personer, der er arbejdsudlejet til
virksomheder, der har aktiviteter vedrørende lagring af
CO2 i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, f.eks. i undergrunden i den danske del af
Nordsøen.
Det foreslås endvidere i det nye 3. pkt., at 2. pkt. dog kun skal finde
anvendelse på virksomhed vedrørende kabler og
rørledninger i Danmarks eksklusive økonomiske zone,
som fortsætter ind på Danmarks land- og
søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller
udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller
driften af kunstige øer, installationer og anlæg
på dansk kontinentalsokkel.
Indkomst for personligt arbejde, som fysiske
personer, der er skattemæssigt hjemmehørende i
udlandet, oppebærer i forbindelse med arbejdsudleje til en
virksomhed, der udøver aktiviteter vedrørende
etablering og drift af undersøiske kabler og
rørledninger på den danske kontinentalsokkel uden for
12-sømilegrænsen, dvs. i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, vil således ikke blive undergivet
dansk beskatning, når de pågældende kabler eller
rørledninger udelukkende benyttes til transit gennem
Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Til nr. 4
Det fremgår af kildeskattelovens §
2, stk. 1, nr. 4, at personer, der er hjemmehørende i
udlandet, er undergivet begrænset skattepligt til Danmark af
indkomst fra erhverv med fast driftssted her i landet.
Det følger af kildeskattelovens §
2, stk. 3, at der foreligger fast driftssted, når personen
udøver erhverv gennem et fast forretningssted her i landet,
og at bygge-, anlægs- og monteringsarbejde udgør et
fast driftssted fra første dag.
Når der foreligger fast driftssted her i
landet, skal der opgøres en indkomst for det faste
driftssted svarende til den indkomst, som ville være blevet
opgjort for et selvstændigt foretagende, der i øvrigt
havde udøvet aktiviteterne under tilsvarende vilkår,
jf. kildeskattelovens § 2, stk. 8.
Det foreslås, at der i kildeskattelovens
§ 2, stk. 3, indsættes et
nyt 3. pkt., hvorefter der ved fast
driftssted efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4,
også forstås aktiviteter, der udøves gennem et
fast driftssted i Danmarks eksklusive økonomiske zone,
når de pågældende aktiviteter vedrører
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde,
at personer, der er hjemmehørende i udlandet, og som
udøver aktiviteter på den danske kontinentalsokkel
uden for 12-sømilegrænsen, vil blive skattepligtige
til Danmark af indkomsten fra disse aktiviteter, når
aktiviteterne vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg, og
betingelserne for, at der foreligger et fast driftssted, er
opfyldt.
Den foreslåede udvidelse af den
begrænsede skattepligt vil f.eks. komme til at omfatte
aktiviteter knyttet til etablering og drift af den planlagte
energiø i Nordsøen og havvindmølleparker i
forbindelse hermed. Endvidere vil udvidelsen af den
begrænsede skattepligt også skulle gælde for
eksempelvis aktiviteter, som måtte blive igangsat i forhold
til lagring af CO2 i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, f.eks. i undergrunden i den
danske del af Nordsøen.
Etablering, drift og benyttelse skal
forstås bredt, således at alle former for aktiviteter,
der har direkte sammenhæng med kunstige øer,
installationer og anlæg i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, vil være omfattet. Aktiviteter, der
f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af
anlæg, vil derfor også være omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
Det foreslås endvidere i
kildeskattelovens § 2, stk. 3, 4.
pkt., at den i 3. pkt. foreslåede bestemmelse ikke vil
skulle anvendes på aktiviteter, der vedrører
etablering, drift og benyttelse af kabler og rørledninger,
som hverken fortsætter ind på Danmarks land- eller
søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller
udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller
driften af kunstige øer, installationer og anlæg
på dansk kontinentalsokkel.
Indkomst, som fysiske personer, der er
skattemæssigt hjemmehørende i udlandet,
oppebærer i forbindelse med etablering og drift af
undersøiske kabler og rørledninger på den
danske kontinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen,
dvs. i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil
således ikke blive undergivet dansk beskatning, når de
pågældende kabler eller rørledninger udelukkende
benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive økonomiske
zone. Dette vil gælde, selv om aktiviteterne udøves
gennem et fast forretningssted i den eksklusive økonomiske
zone.
Til nr. 5
Kildeskattelovens § 2, stk. 14,
fastsætter, at en række indkomster ikke er
begrænset skattepligtige, hvis de udbetales af bestemte
fysiske eller juridiske personer. Blandt de indkomsttyper, som
bestemmelsen vedrører, indgår blandt andet indkomst
omfattet af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, 1.-5. pkt.,
dvs. bl.a. indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i
tjenesteforhold udført her i landet, jf. kildeskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, 1. pkt.
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 14, nr.
2, er indkomst omfattet af opregningen i stk. 14, 1. pkt., ikke
omfattet af den begrænsede skattepligt, når den
udbetales af en fysisk eller juridisk person, der ikke har hjemting
her i landet, medmindre indkomsten optjenes af en person, der
opholder sig her i landet i en eller flere perioder, der tilsammen
overstiger 183 dage inden for en 12-måneders-periode, eller
udbetalingen foretages af en fysisk eller juridisk person, som har
fast driftssted her i landet, jf. kildeskattelovens stk. 1, nr. 4,
eller selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.
Det foreslås at ændre
kildeskattelovens § 2, stk.
14. 1. pkt., og nr. 2, således, at henvisningerne til
stk. 1, nr. 1, 1.-5. pkt., ændres, så der henvises til
stk. 1, nr. 1, 1.-7. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved der
foreslås indsat to nye punktummer som kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1, 2. og 3. pkt.
Til §
2
Selskaber og foreninger m.v., der har hjemsted
i udlandet, er undergivet begrænset skattepligt til Danmark,
hvis de udøver erhverv med fast driftssted her i landet, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.
Det følger af selskabsskattelovens
§ 2, stk. 2, at der foreligger fast driftssted, når der
udøves erhverv gennem et fast forretningssted her i landet,
og at bygge-, anlægs- og monteringsarbejde udgør et
fast driftssted fra første dag.
Når der foreligger fast driftssted her i
landet, skal der opgøres en indkomst for det faste
driftssted svarende til den indkomstopgørelse, som et
selvstændigt foretagende ville skulle opgøre, jf.
selskabsskattelovens § 2, stk. 7.
Det foreslås, at der i
selskabsskattelovens § 2, stk. 2,
indsættes et nyt 3. pkt.,
hvorefter der ved fast driftssted også forstås
aktiviteter, der udøves gennem et fast forretningssted i
Danmarks eksklusive økonomiske zone, når de
pågældende aktiviteter vedrører etablering,
drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og
anlæg.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde,
at selskaber m.v., der er hjemmehørende i udlandet, som
udøver aktiviteter på den danske kontinentalsokkel
uden for 12-sømilegrænsen, vil blive skattepligtige
til Danmark af indkomsten fra disse aktiviteter, når
aktiviteterne vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg, og
betingelserne for, at der foreligger et fast driftssted, er
opfyldt.
Etablering, drift og benyttelse skal
forstås bredt, således at alle former for aktiviteter,
der har direkte sammenhæng med kunstige øer,
installationer og anlæg i Danmarks eksklusive
økonomiske zone vil være omfattet. Aktiviteter, der
f.eks. består i vedligeholdelse eller nedtagning af
anlæg, vil derfor også være omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
Det foreslås endvidere i
selskabsskattelovens § 2, stk. 2, 4.
pkt., at den i 3. pkt. foreslåede bestemmelse ikke vil
skulle anvendes på aktiviteter, der vedrører
etablering, drift og benyttelse af kabler og rørledninger,
som hverken fortsætter ind på Danmarks land- eller
søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller
udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller
driften af kunstige øer, installationer og anlæg
på dansk kontinentalsokkel.
Indkomst, som selskaber m.v., der er
skattemæssigt hjemmehørende i udlandet,
oppebærer i forbindelse med etablering, drift og benyttelse
af undersøiske kabler og rørledninger på den
danske kontinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen,
dvs. i Danmarks eksklusive økonomiske zone, vil
således ikke blive undergivet dansk beskatning, når de
pågældende kabler eller rørledninger udelukkende
benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive økonomiske
zone. Dette vil gælde, selv om aktiviteterne udøves
gennem et fast forretningssted i den eksklusive økonomiske
zone.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2023.
Loven gælder hverken for
Færøerne og Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 824 af 28. april 2021, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 902 af 21. juni 2021,
foretages følgende ændringer: | | | | § 2. Pligt
til at svare indkomstskat til staten påhviler endvidere
personer, der ikke er omfattet af § 1, og dødsboer, der
behandles i udlandet, jf. dødsboskattelovens § 1, stk.
3, for så vidt de pågældende personer eller
dødsboer: 1) Erhverver indkomst i form af vederlag for
personligt arbejde i tjenesteforhold udført her i landet.
Skattepligten omfatter endvidere vederlag for påtagelse af
indskrænkninger i adgangen til fri erhvervsudøvelse
(konkurrenceklausuler), når det modtagne vederlag har
sammenhæng med et nuværende eller tidligere
tjenesteforhold her i landet. Det er uden betydning for
skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i, samt om retten
til indkomsten eller vederlaget er erhvervet efter ophør af
arbejdet her i landet. Skattepligten omfatter endvidere
fratrædelsesgodtgørelser, løn i en
opsigelsesperiode og lignende ydelser, når sådan
indkomst erhverves i forbindelse med ophør af et
ansættelsesforhold, der har omfattet arbejde udført
her i landet, og lønindkomsten har været undergivet
dansk beskatning. Vedrører en indkomst som nævnt i 4.
pkt. arbejde udført såvel i som uden for Danmark,
omfatter skattepligten kun den del, der forholdsmæssigt kan
henføres til arbejde udført i Danmark. Skattepligten
omfatter endvidere vederlag omfattet af den midlertidige ordning
som nævnt i § 7, stk. 1, 3.-6. pkt. 2) --- 3) Erhverver indkomst i form af vederlag for
personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til
rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i
landet, når arbejdet udgør en integreret del af
virksomheden. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form
vederlaget udbetales i. 4-27) --- Stk. 2.
--- | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer: »Som personligt arbejde i
tjenesteforhold udført her i landet betragtes også
personligt arbejde udført i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, når det personlige arbejde
vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige
øer, installationer og anlæg. 2. pkt. finder dog kun
anvendelse på personligt arbejde i Danmarks eksklusive
økonomiske zone vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- og søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.« | | | | | | 2. I § 2, stk. 1, nr. 1, 5. pkt., der bliver
7. pkt., ændres »4. pkt.« til: »6.
pkt.« | | | | | | 3. I § 2, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer: »1. pkt. omfatter også vederlag
for personligt arbejde for en virksomhed vedrørende
etablering, drift og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg i Danmarks eksklusive
økonomiske zone. 2. pkt. finder dog kun anvendelse på
virksomhed i Danmarks eksklusive økonomiske zone
vedrørende kabler og rørledninger, som
fortsætter ind på Danmarks land- og
søterritorium eller har forbindelse med efterforskning eller
udnyttelse af den danske kontinentalsokkels ressourcer eller
driften af kunstige øer, installationer og anlæg
på dansk kontinentalsokkel.« | | | | Stk. 3. Fast
driftssted efter stk. 1, nr. 4, foreligger, når personen
eller dødsboet udøver erhverv gennem et fast
forretningssted her i landet. Bygge-, anlægs- eller
monteringsarbejde udgør et fast driftssted fra første
dag. Stk. 4-13.
--- | | 4. I § 2, stk. 3, indsættes som 3. og 4.
pkt.: »Ved fast driftssted efter stk. 1,
nr. 4, forstås også aktiviteter, der udøves
gennem et fast forretningssted i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, når de pågældende
aktiviteter vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg. 3. pkt. finder
dog kun anvendelse på aktiviteter vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- eller søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.« | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1241 af 22. august 2022, som
ændret ved § 1 i lov nr. 905 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring: | | | | § 2.
--- | | | Stk. 2. Fast
driftssted efter stk. 1, litra a, foreligger, når selskabet,
foreningen m.v. udøver erhverv gennem et fast
forretningssted her i landet. Bygge-, anlægs- eller
monteringsarbejde udgør et fast driftssted fra første
dag. Stk. 3-12.
--- | | 1. I § 2, stk. 2, indsættes som 3. og 4.
pkt.: »Ved fast driftssted efter stk. 1,
litra a, forstås også aktiviteter, der udøves
gennem et fast forretningssted i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, når de pågældende
aktiviteter vedrører etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg. 3. pkt. finder
dog kun anvendelse på aktiviteter vedrørende kabler og
rørledninger, som fortsætter ind på Danmarks
land- eller søterritorium eller har forbindelse med
efterforskning eller udnyttelse af den danske kontinentalsokkels
ressourcer eller driften af kunstige øer, installationer og
anlæg på dansk kontinentalsokkel.« |
|