Fremsat den 5. oktober 2022 af Rasmus Nordqvist (SF) og Carl Valentin (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et styrket og aktivt tilsyn på
miljø- og naturområdet
Folketinget opfordrer regeringen til at
udarbejde en redegørelse for det nuværende tilsyn
på miljø- og naturområdet. Redegørelsen
bør indeholde en oversigt over de instanser, som har
tilsynsforpligtelsen over for myndigheder, forsyningsselskaber og
virksomheder, og en oversigt over tilsynenes sanktionsmuligheder og
muligheder for at sikre gennemførelse af afgørelser.
Redegørelsen bør endvidere gennemgå, hvordan
tilsynene rapporterer og offentliggør deres aktiviteter og
afgørelser.
Redegørelsen sendes i ekstern
høring hos kommuner, relevante interesseorganisationer og
grønne foreninger som Danmarks Naturfredningsforening (DN),
Dansk Ornitologisk Forening (DOF) og Dansk Sportsskytte Forbund
(DSF).
Folketinget opfordrer endvidere regeringen til
på baggrund af redegørelsen og høringssvarene
at udarbejde forslag til ny struktur for tilsynet på
miljø- og naturområdet med henblik på at skabe
et mere aktivt, effektivt og kompetent tilsyn. Det nye tilsyn skal
sikre, at opgaver på miljøområdet bliver
varetaget korrekt og til tiden, og at der eksisterer passende
sanktionsmuligheder, hvis dette ikke er tilfældet.
Forslaget til ny struktur for tilsynet
på miljø- og naturområdet forelægges
Folketinget senest i folketingsåret 2023-24.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Da vandområdeplanernes tredje
planperiode i henhold til vandrammedirektivet var i offentlig
høring i foråret 2022, viste det sig, at en lang
række opgaver, som skulle udføres af kommunerne i
anden planperiode (2015-21) endnu ikke var udført, på
trods af at de har været kendte i 6 år. En del af
opgaverne stammer endda helt tilbage fra første planperiode
(2009-15) og fra lovgivning fra før første
planperiode. Den manglende opfyldelse af forpligtelserne kommer
først for en dag, når næste planperiode skal
tilrettelægges, og det uden sikkerhed for, at de bliver
udført i denne periode (vandområdeplanerne kan findes
på Miljøstyrelsens hjemmeside, mst.dk).
Efter forslagsstillernes opfattelse er der
derfor brug for et mere aktivt tilsyn med kommunernes
opgavevaretagelse på miljø- og naturområdet.
Det mangelfulde og ineffektive tilsyn på
miljø- og naturområdet dokumenteres endvidere af
miljøminister Lea Wermelins svar på MOF alm. del -
spørgsmål 1033 (folketingsåret 2020-21). Svaret
er foranlediget af en sag, hvor TV SYD har dokumenteret, at
spildevandsudledninger har fundet sted,
- uden at
udløbene er indberettet af kommunen og registreret i
Miljøstyrelsens database,
- uden at de
konkrete overløbshændelser er blevet korrekt
indberettet i en årrække,
- uden at kommuner
har reageret på henvendelser om manglende
udledningstilladelser og anmodninger om som myndighed at udarbejde
sådanne tilladelser.
(»Spildevand hældes i bæk og
ender i beskyttet område - kommune glemte at indberette det i
årevis«, TV SYD, den 3. marts 2021 og flere
efterfølgende artikler).
TV SYD dokumenterede, at sagen langtfra var
enestående. Tværtimod gjorde op mod halvdelen af
kommunerne i området sig skyldige i lignende mangelfulde
registreringer og indberetninger.
Ministeren medgiver i svaret på MOF alm.
del - spørgsmål 1033 (folketingsåret 2020-21),
at »kommunerne i denne sag ikke har løftet deres
ansvar for, at vi får et bedre vandmiljø«. Og
ministeren anfører, at »Miljøministeriet har
ikke mulighed for at sanktionere kommunerne ift. indberetninger af
overløb.«
Ministeren angiver, at »det er
Ankestyrelsen, der fører tilsyn med, at kommuner og regioner
overholder lovgivningen.« Men ministeren drager ikke nogen
konklusioner, på baggrund af at det åbenlyst ikke er
sket i denne sag.
Efter forslagsstillernes opfattelse er
Ankestyrelsen ikke velegnet til at varetage denne opgave.
Ankestyrelsen har ingen kompetencer på miljø- og
naturområdet, og man fører, så vidt det er
oplyst, intet aktivt tilsyn med miljø- og
naturområdet. Ankestyrelsen har mulighed for at gennemtvinge
afgørelser, men må søge viden og kompetence
andre steder, hvis nogen beder dem forholde sig til en sag. Det
sker i øvrigt, så vidt vides, kun sjældent, da
kun ganske få ved, at Ankestyrelsen fører tilsyn
på miljø- og naturområdet, når det
angår kommunerne.
Konklusionen er, at der mangler tilsyn med
kommunernes opgavevaretagelse, når det handler om
tilladelser, indberetning af data og udførelse af opgaver
på miljø- og naturområdet.
Det manglende aktive tilsyn og de manglende
sanktioner overfor kommunerne er for det første et problem
for retsfølelsen på miljø- og
naturområdet. Når en landmand eller en virksomhed
overtræder loven eller undlader at opfylde sin
indberetningspligt, kan man meget vel risikere strenge sanktioner.
Det bør også gælde kommunerne, hvis der skal
være en opfattelse af retfærdighed på
miljø- og naturområdet.
Hertil kommer, at de indberettede oplysninger
er grundlaget for kommende indsatser på f.eks.
vandmiljøområdet. Vandplaner bliver udformet på
et utilstrækkeligt grundlag, hvis der ikke foreligger
korrekte og tilstrækkelige oplysninger om de forskellige
påvirkninger. Hvis spildevandsudledninger bliver
underrapporteret, vil indsatsen mod spildevandspåvirkning af
vandløb og søer blive utilstrækkelig.
Af svaret på spørgsmål 1033
fremgår det endvidere, at Miljøstyrelsen har tilsyn
med spildevandsselskaber. Dette tilsyn sker på basis af
udledningstilladelser, som altså i mange tilfælde ikke
findes. Og Miljøstyrelsen følger ikke op på
egne afgørelser og på konstatering af manglende
indberetninger. Derfor bør Miljøstyrelsen
pålægges at følge sine sager til dørs og
have mulighed for at føre et mere aktivt tilsyn.
Konsekvensen af det mangelfulde tilsyn
på miljø- og naturområdet er endelig, at
grønne ngo'ere skal bruge tid og sparsomme ressourcer
på at holde øje med overholdelse af landets lovgivning
og med myndighedernes indsats. Det burde være en opgave, som
styrelser, kommuner og myndigheder varetog fuldt ud.
Der er derfor efter forslagsstillernes
opfattelse brug for en gentænkning og en styrkelse af
tilsynet på miljø- og naturområdet.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Nordqvist
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
styrket og aktivt tilsyn på miljø- og
naturområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.