Fremsat den 5. oktober 2022 af Rasmus Helveg Petersen (RV),
Martin Lidegaard (RV),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sætte gasledningen til
Lolland-Falster i bero
Folketinget pålægger regeringen at
sætte etableringen af gasledningen til Lolland-Falster i bero
indtil 2025 og indkalde til nye politiske drøftelser
på baggrund af et opdateret økonomisk og teknisk
beslutningsgrundlag, som bl.a. skal indeholde en
tilbundsgående vurdering af de teknologiske alternativer til
gasledningen, særlig med fokus på hel og delvis
elektrificering af sukkerfabrikkernes processer.
Bemærkninger til forslaget
Den forfærdelige krig i Ukraine har en
gang for alle understreget, at energipolitik er blevet
sikkerhedspolitik. Europa importerer store mængder naturgas
fra Rusland, og denne afhængighed har vist os, hvor
sårbar Europa er, så længe vi er afhængige
af import af naturgas fra Rusland. Energipriserne og særlig
prisen på naturgas er på himmelflugt, og det gavner den
russiske økonomi, så længe der flyder gas fra
Rusland til Europa.
I 2022 blev der i Folketinget truffet vigtige
beslutninger, som bidrager til at sikre Danmarks uafhængighed
af russisk gas, herunder aftaler om udfasning af gas til opvarmning
og en grøn skattereform, som skal gøre det dyrere for
virksomheder at udlede drivhusgasser. Alt dette sættes dog
over styr, hvis gasledningen til Lolland-Falster etableres med nyt
gasforbrug til følge. Forslagsstillerne er i forbindelse med
forhandlingerne om »Danmark kan mere II« fra april 2022
blevet oplyst, at gasledningen vil
kunne levere gas til nye gaskunder svarende til 96.000 husstandes
gasforbrug eller omkring 25 pct. af de nuværende private
gaskunder.
Det økonomiske grundlag
Beslutningen om etablering af gasledningen er
truffet før krigen i Ukraine, før gasprisernes
himmelflugt og før et bredt dansk Folketing vedtog verdens
mest ambitiøse afgift på drivhusgasser. Derudover har
bl.a. stigende stålpriser medvirket til budgetoverskridelser
og en samlet anlægssum på forventeligt 1,455 mia. kr.,
jf. svar på Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget alm. del -
spørgsmål 494, folketingsåret 2021-2022.
Disse ændrede forudsætninger har
bevirket, at projektets samlede økonomiske grundlag
bør opdateres. Fra start har projektet haft en negativ
samfundsøkonomisk værdi, og senest har
konsulentvirksomheden Ea Energianalyse i »Notat:
Økonomi af omlægning til ledningsgas for Nordic Sugar
ved nye rammer for energisektoren« den 10. juni 2022
påvist, at de ændrede økonomiske
forudsætninger medfører, at brugen af naturgas fra
gasledningen, også privatøkonomisk, vil være
mindre attraktivt for Nordic Sugar end elektrificering af
sukkerfabrikkernes processer. Dette understøttes også
af Kraka og Deloitte som i analysen »Gasledning til
Lolland-Flaster - en dyr løsning for samfundet og
klimaet« den 18. maj 2022 beskriver, at en hel eller delvis
elektrificering kan være den både billigste og
grønneste løsning for Nordic Sugar og for samfundet.
Ydermere har Folketinget bevilget 13,5 mio. kr. i tilskud til
etablering af en letoliekedel til Nordic Sugar, jf. Finansudvalget,
§ 29, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, aktstykke nr.
14, folketingsåret 2021-22. Grundet den usikre
forsyningssituation og høje gaspriser søger mange
virksomheder i dag dispensation til midlertidigt at konvertere fra
naturgas til letolie.
Allerede da regeringen godkendte Energinets
§ 4-ansøgning om etablering af gasledningen, havde
projektet en samlet anlægssum inklusive reserver på 856
mio. kr. i faste 2021-priser, og projektet udgjorde et
samfundsøkonomisk underskud på 699 mio. kr., jf.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget alm. del - bilag 246,
folketingsåret 2020-21. I december 2021 kunne ministeriet
oplyse om en budgetoverskridelse, hvor budgettet blev opjusteret
til 1.016 mio. kr. i løbende priser, og samtidig blev det
samfundsøkonomiske underskud opjusteret til 869 mio. kr.,
jf. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget alm. del - bilag 279,
folketingsåret 2021-22. Med den seneste budgetoverskridelse
forventes anlægsomkostningen steget til 1.455 mio. kr., jf.
svar på Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget alm. del -
spørgsmål 494, folketingsåret 2021-22.
Ministeriet oplyser i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget alm.
del - bilag 495, folketingsåret 2021-22, at der afventes et
endeligt revideret budget fra Evida. Det er derfor uklart, om der
kan forventes yderligere budgetoverskridelser, og hvor meget det
samfundsøkonomiske underskud er steget ved den seneste
forventede budgetoverskridelse.
Sæt gasledningen på pause
Ifølge Energinet igangsættes
etableringsarbejdet af gasledningen til Lolland-Falster i 2023. Der
er altså fortsat mulighed for at sætte projektet i
bero, indlede politiske drøftelser og beslutte sig for en
grønnere vej for Lolland-Falster. Med henvisning til
projektets ændrede forudsætninger, den usikre
forsyningssituation, det politiske ønske om at gøre
Danmark og Europa uafhængige af russisk gas og flere
eksperters anbefalinger bør projektet sættes i bero.
Gennemføres etableringen af gasledningen til
Lolland-Falster, vil Danmarks afhængighed af naturgas stige,
og det vil med overvejende sandsynlighed øge Danmarks
udledninger af drivhusgasser. Ydermere risikerer Energinet og Evida
at stå tilbage med en regning til de øvrige gaskunder
på gasnettet.
Derfor pålægges regeringen at
sætte gasledningen i bero indtil 2025 og øjeblikkeligt
anmode Energinet og Evida om at stoppe alle aktiviteter i relation
til etablering af gasledningen.
Indkald til politiske forhandlinger
I forbindelse med at projektet sættes i
bero, pålægges regeringen at indkalde Folketingets
partier til en politisk drøftelse på baggrund af et
opdateret økonomisk grundlag og en ny tekniske
redegørelse, som bl.a. ser på alternativer til
ledningsført naturgas, herunder både hel og delvis
elektrificering, lokal anvendelse af biogas og mulige
løsninger baseret på flydende gas.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Helveg
Petersen (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sætte gasledningen til Lolland-Falster i bero.
(Beslutningsforslag nr. B 4)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.