Fremsat den 5. oktober 2022 af Leif Lahn Jensen (S),
Thomas Danielsen (V),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Skaarup (DD),
Alex Ahrendtsen (DF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Susanne Zimmer (FG),
Lars Løkke Rasmussen (M) og Aaja Chemnitz (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at dansk politi skal kunne bruge genetisk
slægtsforskning i efterforskning af drab og grov personfarlig
kriminalitet (borgerforslag)
Dansk politi skal kunne bruge genetisk
slægtsforskning som et efterforskningsværktøj i
sager om drab og grov personfarlig kriminalitet, når
nedenstående er opfyldt:
Politiet må kun bruge genetisk
slægtsforskning med kendelse fra retten. Ved retsmødet
skal følgende være opfyldt:
- Politiet skal
dokumentere, at det uidentificerede dna med begrundet mistanke
stammer fra gerningspersonen.
- Genetisk
slægtsforskning må kun bruges i helt særlige
sager, herunder drab, voldtægt, terror og identificering af
lig og jordiske rester.
- Alle andre
eksisterende og tilgængelige dna-muligheder skal være
udtømt.
Bemærkninger til forslaget
Forbryderfotografier, retsmedicin,
undersøgelser af gerningssteder, fingeraftryk og dna er
nogle eksempler på kriminaltekniske gennembrud, der har
markeret sig i hver sin tid og fortsat er helt afgørende
værktøjer i opklaring af grov personfarlig
kriminalitet.
Genetisk slægtsforskning er i vores
øjne det næste værktøj i rækken af
efterforskningsmuligheder, der vil stå som en milepæl i
dansk og international drabsefterforskning.
Faktisk er det så banebrydende, at vi
med vores erfaring på området godt tør
garantere, at politiet kan opklare ældre og fremtidige
drabssager med dette værktøj som
hovednøglen.
Genetisk slægtsforskning er blevet brugt
i USA i årevis, hvor hundredevis af sager er løst
på denne måde, og svensk politi beviste i 2018 at
metoden virker, i en skandinavisk sag, da de opklarede et 16
år gammelt dobbeltdrab ved brug af genetisk
slægtsforskning, og det tog dem kun 5 uger. Der var med andre
ord tale om en markant ressourcebesparelse for svensk politi ved at
få opklaret drabet hurtigt og med en skånsom metode set
i forhold til at indsamle dna-profiler til traditionel
sammenligning fra tusindvis af uskyldige personer.
Ved at bruge genetisk slægtsforskning
kan det være slut med serieforbryderen og mange af de
uopklarede personfarlige forbrydelser.
I Danmark har vi særlig gode
forudsætninger for at bruge metoden, da vi ligesom Sverige
har detaljerede kirkebøger, der i mange tilfælde endda
er digitaliseret.
I dansk politi har vi - som vi ser det -
historisk set haft sager, hvor genetisk slægtsforskning kunne
have sat en stopper for en gerningsperson langt tidligere. Vi kan
reelt være færdige med at bekymre os om
serieforbryderen i de mest alvorlige sagskategorier som drab og
voldtægt. Havde man haft dette værktøj tilbage i
1990, kunne man eksempelvis have stoppet en af danmarkshistoriens
værste serieforbrydere, før han begik en række
grove forbrydelser.
Men det er ikke kun et værktøj,
som kan knække serieforbryderen. Erfaringer fra USA viser, at
mange af de ældre uopklarede drab er begået af
gerningspersoner, som ikke ellers har begået anden
nævneværdig kriminalitet, og som derfor ikke er i
politiets naturlige søgelys.
Den amerikanske kriminaltekniker Paul Holes,
som var en af efterforskerne bag opklaringen af en sag, hvor en
mand begik 13 drab og omkring 50 voldtægter, har udtalt, at
der ikke var nogen chance for, at de havde fanget gerningspersonen,
uden genetisk slægtsforskning. Intet i deres lange
efterforskning pegede i retning af den pågældende
mand.
I dansk sammenhæng er dette
værktøj lige nu strandet et sted, hvor ingen rigtig
vil svare på, hvornår det kan blive en del af politiets
værktøjer. Derfor har vi valgt at fremsætte
dette borgerforslag.
Det er lidt teknisk, men lad os forsøge
at forklare:
Hvis politiet har en dna-profil fra
gerningspersonen, som ikke kan identificeres via politiets
traditionelle dna-register, kan man med en
slægtssøgning få et bud på en række
slægtninge til vedkommende.
Herfra kan man så udarbejde et
stamtræ med hjælp fra kirkebøger, personregistre
og lign. På et tidspunkt vil man ramme de fælles
forfædre, som også vil være forfædre til
gerningspersonen. Arbejdet består herefter i at udfylde
stamtræet fra de fælles forfædre og frem til
nutiden, og i den svenske sag endte man med et brødrepar,
hvor den ene viste sig at være gerningsmanden. Herfra kunne
svensk politi sammenligne dna-profilen fra gerningsstedet med den
mistænkte fra stamtræet.
Denne beregning vil fortsat være den
retsgyldige dna-sammenligning, som vi kender fra i dag, og kan som
altid ikke stå alene, men har brug for at blive bakket op af
andre beviser i sagen, for at mistanken er stærk nok til en
tiltale.
Faktisk skal den genetiske
slægtsforskning aldrig bruges som bevis i retten. Den skal
ses som en efterforskningsmetode, der leder politiet på rette
vej - men ikke fælder dom.
Der er flere muligheder for dna-databaser,
når man skal finde fjerne slægtninge til
gerningspersonen. De amerikanske databaser samarbejder allerede med
myndigheder i de sagskategorier, som vi nævner.
Som alternativ til de amerikanske databaser
kunne der oprettes en dansk statslig samtykkebaseret database, hvor
borgere bosiddende i Danmark frivilligt registrerer deres dna. Man
skal frit kunne trække samtykket tilbage og kunne få
slettet alle oplysninger, ligesom dna-profilen automatisk vil blive
slettet, når personen dør. Desuden vil man få en
garanti for, at ens dna udelukkende vil blive brugt til
sammenligning og genetisk slægtsforskning i ovenstående
sagskategorier.
Bekymringer i relation til genetisk
slægtsforskning
Der har været rejst nogle bekymringer om
metoden, men det er bestemt realistisk at imødekomme disse
bekymringer ved at implementere metoden i de rette rammer.
Eksempelvis er der blevet rejst bekymring om,
at uskyldige personer vil blive mistænkt i alvorlige sager,
og at metoden risikerer at bringe politiets efterforskning på
et vildspor.
Sandheden er, at det forholder sig stik
modsat. Der er netop tale om en metode, som kan lede
efterforskningen på rette spor, og jævnfør den
videnskabelige artikel »Four misconceptions about
investigative genetic genealogy« af Guerrini et al. (2021) om
fire generelle misforståelser med hensyn til politiets brug
af genetisk slægtsforskning, så bliver der gjort op med
misforståelsen om, at mange uskyldige vil blive
mistænkeliggjort.
En anden udbredt misforståelse er, at
politiet får adgang til genetiske oplysninger fra andre end
gerningspersonen.
Det eneste tidspunkt, hvor politiet skal bruge
gerningspersonens dna til slægtsforskning, er ved den
indledende søgning efter slægtninge. Vi får
aldrig adgang til nogen andres genetiske oplysninger, og vi kommer
ikke til at kunne se eller bruge gerningspersonens
sundhedsoplysninger, sygdomsrisiko el.lign. Vi får
udelukkende besked om, at enkelte personer deler dna med
gerningspersonen, og hvor langt ude vi skal starte opbygningen af
stamtræet.
I USA går bekymringerne primært
på, at området ikke er reguleret, og at politiet derfor
kan bruge værktøjet uden rettens kendelse. Der
sættes altså ikke spørgsmålstegn ved, om
politiet skal bruge værktøjet eller ej, men kun
hvordan og under hvilke rammer man skal bruge det.
Der har i mange år været stor
opbakning i befolkningen til at oprette et fuldt dna-register over
alle borgere. Det mener vi ikke ville være proportionelt, men
med ovenstående forslag vil det være muligt for alle at
hjælpe dansk politi med at opklare de værste
forbrydelser ved at lade politiet bruge deres dna til
slægtskabssøgning.
Procesretfærdighed
Vi mener, at det er meget svært at
forsvare Danmarks nuværende tilgang til genetisk
slægtsforskning over for de pårørende og
forurettede i de nævnte sagskategorier. Et
voldtægtsoffer eller en pårørende til en
dræbt har enormt svært ved at forstå, at genetisk
slægtsforskning er en mulighed, som politiet ikke må
benytte.
I Danmark har vi et begreb, der hedder
procesretfærdighed. Det skulle gerne være med til at
sikre, at den enkelte borger har oplevelsen af, at man har
fået en fair sagsbehandling.
Det mener vi ikke at borgerne har i de
alvorlige sager, hvor der er en ren dna-profil, og hvor det oplagte
værktøj ville være genetisk
slægtsforskning.
Derfor - støt vores borgerforslag. Ikke
for vores skyld, men for de dræbtes, forurettedes,
pårørendes og fremtidige ofres skyld.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget bemærker, at der er tale
om et borgerforslag, som inden for den fastsatte frist har
opnået det antal støttetilkendegivelser fra borgere,
som kræves for at få forslaget fremsat og behandlet som
beslutningsforslag i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindeligt indgivet af Martin Wittrup
Enggaard som hovedstiller med Trine Weedfall Rasmussen, Hans Erik
Raben, Slagelse, Birgitte Lyngsøe, Hørsholm, Camilla
Belling og Christian Skov, København.
Forslagsstillernes fremsættelse af forslaget for
Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne på
vegne af de partier, som støtter borgerforslagsordningen,
påtager sig at opfylde en nødvendig betingelse for, at
borgerforslaget kan blive behandlet i Folketinget i
overensstemmelse med intentionerne bag ordningen for
borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke tages som udtryk for,
at forslagsstillerne nødvendigvis støtter forslagets
indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Thomas Danielsen (V),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder
Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Peter Skaarup (DD), Alex
Ahrendtsen (DF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen
(LA), Torsten Gejl (ALT), Susanne Zimmer (FG), Lars Løkke
Rasmussen (M) og Aaja Chemnitz (IA):
Herved tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
dansk politi skal kunne bruge genetisk slægtsforskning i
efterforskning af drab og grov personfarlig kriminalitet
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 10)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindeligt indgivet af
Martin Wittrup Enggaard som hovedstiller med Trine Weedfall
Rasmussen, Hans Erik Raben, Slagelse, Birgitte Lyngsøe,
Hørsholm, Camilla Belling og Christian Skov,
København.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.