Fremsat den 2. december 2021 af beskæftigelsesministeren (Matthias Tesfaye,
fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og
barselsloven
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19 samt ny midlertidig periode med ret til dagpenge ved
pasning af børn som følge af covid-19)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1712 af 20. august 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 43 indsættes før overskriften før
§ 44:
Ȥ 43 a. En
selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt opfylder
lovens betingelser, har i perioden fra og med den 23. november 2021
til og med den 28. februar 2022 ret til sygedagpenge fra kommunen i
de første 2 uger af sygeperioden, hvis den
selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at
personen som følge af smitte med covid-19 eller som
nær kontakt til en person smittet med covid-19 er i isolation
i overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger
herom.
Stk. 2.
Anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 skal ske
senest 3 uger efter første fraværsdag ved at udfylde
en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen kan se bort fra
overskridelse af fristen i 1. pkt. af de grunde, som fremgår
af § 43, stk. 5.«
2.
Efter § 53 a indsættes i kapitel
19:
Ȥ 53 b. En arbejdsgiver
har i perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28.
februar 2022 ret til at få refusion fra kommunen i de
første 30 kalenderdage af sygefraværet, hvis
lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at
lønmodtageren som følge af smitte med covid-19 eller
som nær kontakt til en person smittet med covid-19 er i
isolation i overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders
anbefalinger herom. Det er en betingelse, at lønmodtageren i
øvrigt opfylder lovens betingelser.
Stk. 2.
Refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen til
lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. Refusionen kan
dog højst udbetales med det beløb, som
lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Stk. 3. §
59 finder anvendelse for anmeldelse af refusionskrav efter stk.
1.«
§ 2
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 235 af 12. februar 2021, som ændret ved § 3 i lov
nr. 527 af 27. marts 2021 og § 3 i lov nr. 1438 af 29. juni
2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 26 a, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »omsorgsdage eller«.
2. I
§ 26 a, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »ubrugte omsorgsdage eller«.
3. § 26 b,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
4. I
§ 26 b, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »barnets sygedage, omsorgsdage eller«.
5. I
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »ubrugte barnets sygedage, omsorgsdage
eller«.
6. I
§ 26 c, stk. 1, indsættes
efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Udbetaling Danmark kan for perioden
fra og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022
udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op
til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte
barn.«
§ 3
Loven træder i kraft den 16. december
2021.
§ 4
Stk. 1. Uanset fristen
på 3 uger i § 43 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om
sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, kan en
selvstændig erhvervsdrivende for fravær omfattet af
§ 43 a, stk. 1, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, med første fraværsdag inden
lovens ikrafttræden, anmelde fraværet til kommunen frem
til og med den 31. januar 2022.
Stk. 2. § 2, nr.
1-5, finder anvendelse fra og med den 23. november 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19 | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Midlertidig ret til dagpenge ved pasning
af børn som følge af covid-19 | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Lovforslagets forhold til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4.1. | Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af
covid-19 | 4.2. | Midlertidig ret til dagpenge ved pasning
af børn som følge af covid-19 | 4.3. | Lovforslagets samlede økonomiske
konsekvenser | 4.4. | Implementeringskonsekvenser | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om
ændring af lov om sygedagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver
til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19) fik arbejdsgivere en udvidet ret til
refusion for løn eller sygedagpenge, der blev udbetalt for
lønmodtagere, der er fraværende som følge af
covid-19. Ligeledes fik selvstændige erhvervsdrivende udvidet
ret til sygedagpenge for fravær som følge af covid-19.
Der var tale om en midlertidig ordning som - efter at være
blevet forlænget ved § 2 i lov nr. 2204 af 29. december
2020 og § 2 i lov nr. 527 af 27. marts 2021 - ophørte
den 30. juni 2021.
Arbejdsgiverne havde efter ordningen ret til
at få refusion fra kommunen i arbejdsgiverperioden, som
ellers er 30 dage, hvis lønmodtagers uarbejdsdygtighed
på grund af egen sygdom skyldtes covid-19. Tilsvarende havde
arbejdsgiverne ret til at få refusion for den periode, hvor
en lønmodtager ikke kunne varetage sit arbejde på
grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i
forbindelse med covid-19, selvom sygedagpengelovens almindelige
krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom
ikke var opfyldt.
Selvstændige erhvervsdrivende havde
efter ordningen ret til at få sygedagpenge i egenperioden,
som ellers er 14 dage, hvis de var uarbejdsdygtige på grund
af covid-19. For det andet havde de selvstændige
erhvervsdrivende ret til at få sygedagpenge for den periode,
hvor de ikke kunne varetage deres arbejde på grund af en
anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om
hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med
covid-19, selvom de ikke opfyldte sygedagpengelovens almindelige
krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom.
I alle situationerne var det en betingelse, at
lovens øvrige krav var opfyldt.
Med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i
sygedagpengelovens § 2, stk. 3, blev der for søfarende
sat ind i bekendtgørelse nr. 728. af 29. juni 2012 om
sygedagpenge til søfarende, at en arbejdsgiver for en
søfarendes sygefravær havde ret til at få
refusion fra Søfartsstyrelsen i de første 30
kalenderdage af sygefraværet, når den søfarendes
uarbejdsdygtighed efter § 3, stk. 1, skyldtes covid-19, og at
en arbejdsgiver, uanset at den søfarende ikke var
uarbejdsdygtig efter bekendtgørelsen, havde ret til refusion
for udbetalt hyre, sygehyre eller sygedagpenge i situationer, hvor
den søfarende på grund af restriktioner om
karantæne bestemt af relevant myndighed i det
pågældende land som følge af covid-19,
midlertidigt havde været forhindret i at gennemføre
sin rejse til skib med henblik på at påmønstre
dette eller at fuldføre sin hjemrejse.
Med "Trepartsaftale om midlertidig ordning med
barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn som
følge af covid-19" fra 10. september 2020 blev regeringen og
arbejdsmarkedets parter enige om at indføre en midlertidig
ret til dagpenge efter barselsloven til forældre, der
må blive hjemme for at passe deres børn som
følge af covid-19.
Aftalen blev realiseret ved lov nr. 1427 af
29. september 2020 om ændring af barselsloven.
Loven betød, at forældre til
børn, der som følge af et eller flere konkrete
covid-19 smittetilfælde i dagtilbud, skole eller institution
m.v. blev hjemsendt i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes
anbefalinger, samt forældre til børn, der var
konstateret smittet med covid-19, havde ret til dagpenge efter
barselsloven i op til sammenlagt 10 dage pr. barn for perioden til
og med den 31. december 2020.
Ordningen omfattede forældre til
børn under 14 år og omfattede både
lønmodtagere og selvstændige.
Der kunne gives støtte til én
forælder pr. hjemsendelsesdag. De omfattede forældre
skulle opfylde barselslovens betingelser for ret til dagpenge,
herunder beskæftigelseskravet.
Det var en betingelse, at forældrene
ikke havde mulighed for hjemmearbejde eller at passe den
selvstændige virksomhed hjemmefra, og at forældre, som
var lønmodtagere, ikke havde omsorgsdage eller afspadsering,
de kunne bruge til pasning af barnet. Hvis der var tale om et barn,
der var konstateret smittet med covid-19, skulle forældre,
som var lønmodtagere, desuden have brugt barnets 1. og 2.
sygedag.
Ordningen blev ved lov nr. 2204 af 29.
december 2020 forlænget, således at der i perioden fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 også
blev ret til 10 dage med barselsdagpenge efter ordningen. Ved lov
nr. 527 af 27. marts 2021 blev ordningen forlænget igen,
således at der i perioden fra og med den 1. april 2021 til og
med den 30. juni 2021 også blev ret til 10 dage med
barselsdagpenge efter ordningen.
Med "Trepartsaftale om midlertidig
suspendering af arbejdsgiverperioden samt ordning med
barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn som
følge af covid-19" af 23. november 2021, er regeringen og
arbejdsmarkedets parter (FH, DA, AC, KL og Danske Regioner) enige
om at genindføre den midlertidige suspendering af
arbejdsgiverperioden samt den midlertidige ordning med
barselsdagpenge til forældre, der må blive hjemme for
at passe deres børn som følge af covid-19.
Aftaleparterne er enige om, at aftalen er en vigtig
forudsætning for at holde samfundet åbent og samtidig
mindske presset på sundhedsvæsenet mest muligt.
I en situation med stigende smitte skal de to
ordninger i en lettere justeret form sikre, at virksomheder,
selvstændige og lønmodtagere bakker op om
sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Derudover skal ordningerne
sikre økonomisk sikkerhed for virksomheder og
børnefamilierne i en situation, hvor flere medarbejdere samt
børn smittes med covid-19. Ordningerne knytter sig til den
stigende smitte i samfundet og er således ikke koblet med
niveauet for restriktioner i samfundet og kompensationsordninger
knyttet hertil.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidet
ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
2.1.1. Gældende ret
Efter § 30, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1712 af 20. august
2021, har en lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld
løn under sygdom, ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i
30 kalenderdage fra første fraværsdag.
Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er
betinget af, at lønmodtageren på første
fraværsdag opfylder et beskæftigelseskrav, som betyder,
at lønmodtageren på første sygefraværsdag
har været ansat uafbrudt i de seneste 8 uger før
fraværet hos den pågældende arbejdsgiver, og i
denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren
i mindst 74 timer, jf. sygedagpengelovens § 30, stk. 2.
Efter sygedagpengelovens § 33, stk. 1,
nr. 2, indtræder retten til sygedagpenge fra kommunen bl.a.,
når retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren eller
udbetaling af løn fra arbejdsgiveren er ophørt. For
at have ret til sygedagpenge fra kommunen skal lønmodtageren
være i beskæftigelse og have været i
beskæftigelse i mindst 240 timer inden for de seneste 6
afsluttede kalendermåneder forud for første
fraværsdag og i mindst 5 af disse måneder have
været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned
samt ikke have ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme
periode.
Retten til sygedagpenge er betinget af, at
lønmodtageren er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom. Afgørelsen af, hvorvidt lønmodtageren kan
anses for uarbejdsdygtig, skal ske på grundlag af en samlet
vurdering af sygdommen og dens indvirkning på personens
arbejdsevne, jf. sygedagpengelovens § 7, stk. 1. Det betyder,
at personer, som har en sygdom, men som ikke er uarbejdsdygtige
på grund af sygdommen, ikke har ret til sygedagpenge. Der er
således ikke ret til sygedagpenge alene på baggrund af
bestemte diagnoser; det afgørende er, om den sygdom, man
har, betyder at man ikke kan varetage sit arbejde.
Efter gældende praksis omfatter begrebet
uarbejdsdygtighed i sygedagpengelovens forstand blandt andet
også en række situationer, hvor den
pågældende ikke er egentlig syg, men fraværende
fra arbejdet på grund af lægeundersøgelser
m.v.
En person, der er konstateret smittet med
covid-19, antages som udgangspunkt at være uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom og dermed have ret til
sygedagpenge.
Sundhedsstyrelsens retningslinje "COVID-19:
Opsporing og håndtering af nære kontakter" af den 18.
august 2021 og Sundhedsstyrelsens pjece af den 9. november 2021
"Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet
positiv for ny coronavirus" beskriver programmet for opsporing og
håndtering af nære kontakter til personer, som er
testet positiv for ny coronavirus. Personer, som er nære
kontakter, og som ikke er færdigvaccinerede eller tidligere
smittet inden for de seneste 12 måneder, bør straks
gå i selvisolation og PCR-testes på 4. og 6. dagen
efter, de sidst var i nær kontakt med den smittede, og
isolation bør fastholdes indtil negativt svar på
PCR-test på 6. dagen. Nære kontakter, der er
færdigvaccinerede eller tidligere smittet inden for de
seneste 12 måneder, og som ikke har symptomer på
covid-19, behøver ikke at gå i selvisolation, men
bør testes på 4. og 6. dagen efter, de sidst var i
nær kontakt med den smittede. Nære kontakter, der er
færdigvaccinerede eller tidligere smittet inden for de
seneste 12 måneder, og som får symptomer forenelige med
covid-19, betragtes som mistænkt smittet, og bør
straks gå i selvisolation og lade sig teste hurtigst muligt
med en PCR-test. Hvis testen er negativ, kan selvisolationen
ophæves, men personen bør blive testet på dag 4
og dag 6. Med opdatering af retningslinjerne 29. november 2021
anbefales ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig
skærpelse af retningslinjer for opsporing og håndtering
af nære kontakter i de situationer, hvor der er
bekræftet eller mistanke om smitte med Omicron/B. 1.1.529.
Her anbefales både de nære kontakter samt de nære
kontakters nære kontakter, uanset vaccinations- eller
tidligere smittestatus, at gå i selvisolation og blive
PCR-testet på dag 1, 4 og 6. De kan tidligst ophæve
deres selvisolation ved negativ svar på den sidste test
på dag 6.
En nær kontakt, der er i selvisolation i
overensstemmelse med de gældende retningslinjer kan
sidestilles med, at personen er (helt eller delvist) uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom efter § 7, hvis personen ikke
kan arbejde (fuldt ud) hjemmefra.
Derimod vil f.eks. en person, der er
symptomfri og har valgt at gå i selvisolation i en situation,
hvor Sundhedsstyrelsen ikke anbefaler det, ikke opfylde betingelsen
om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Efter sygedagpengelovens § 54 er en
arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefravær fra
arbejdet, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som
lønmodtageren ellers ville have ret til fra kommunen
vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et
beløb svarende til den udbetalte løn for samme
tidsrum.
Efter sygedagpengelovens § 41 har
selvstændige erhvervsdrivende ret til sygedagpenge fra
kommunen fra første fraværsdag efter 2 ugers sygdom.
Er der tegnet en sygedagpengeforsikring, har den selvstændige
ret til sygedagpenge fra første eller tredje
fraværsdag, jf. lovens § 45.
Ud over sygedagpengelovens øvrige
betingelser er det en grundlæggende betingelse for ret til
sygedagpenge, at personen er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom.
Der gælder de samme regler om
uarbejdsdygtighed som gælder for lønmodtagere, jf.
ovenfor.
Det er endvidere en betingelse for ret til
sygedagpenge, at den selvstændige erhvervsdrivende opfylder
et beskæftigelseskrav. Beskæftigelseskravet for
selvstændige fremgår af sygedagpengelovens § 42,
stk. 1, som fastslår, at retten til sygedagpenge er betinget
af, at der inden for de seneste 12 måneder har været
udøvet selvstændig virksomhed i mindst 6
måneder, heraf den seneste måned forud for
sygefraværet. Virksomheden skal have været
udøvet i mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige tid. Har virksomheden været
udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med
forudgående beskæftigelse som lønmodtager. Efter
stk. 2 kan der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet er
opfyldt, ses bort fra visse perioder.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at afværge store økonomiske
konsekvenser for arbejdsgiverne ved det stigende antal smittede med
covid-19 i Danmark foreslås det, at der kan ydes
sygedagpengerefusion for løn eller sygedagpenge, der bliver
udbetalt i arbejdsgiverperioden fra lønmodtagerens
første sygefraværsdag vedrørende
lønmodtagere, der er uarbejdsdygtige som følge af
egen sygdom på grund af covid-19.
Muligheden for sygedagpengerefusion vil for
det første omfatte medarbejdere, der er konstateret smittet
med covid-19. Der vil således kunne udbetales refusion fra
første fraværsdag i et sygeforløb, når en
medarbejder konstateres smittet ved en positiv covid-19-test. Der
vil ikke kunne udbetales hverken hel eller delvis refusion for
sygeforløbet, hvis medarbejderen ikke konstateres smittet
ved en positiv covid-19-test, selvom den pågældende
f.eks. har været i isolation på grund af symptomer. Det
gælder også, hvis der er tale om en nær kontakt,
der er vaccineret eller tidligere smittet inden for de seneste 12
måneder, og som får symptomer. Vaccinerede og tidligere
smittede nære kontakter skal som udgangspunkt efter
gældende retningslinjer ikke gå i isolation. For dem
vil anbefalingen om isolation efter gældende retningslinjer
ikke skyldes, at de er nær kontakt, men vil skyldes, at de
har symptomer. I de tilfælde vil der derfor - som for andre
personer med symptomer - kun være ret til tidlig refusion fra
den første fraværsdag, hvis de konstateres smittet ved
en positiv covid-19-test. Der kan kun udbetales refusion i det
omfang, den smittede lønmodtager ikke arbejder
hjemmefra.
For det andet vil retten til refusion omfatte
medarbejdere, der efter sundhedsmyndighedernes anbefaling skal
gå i selvisolation, fordi de vurderes at være nær
kontakt til en smittet. Det omfatter efter gældende
retningslinjer som udgangspunkt personer, der hverken er
færdigvaccinerede eller tidligere smittede inden for de
seneste 12 måneder. Personer, der er omfattet af ordningen
som nær kontakt, og skal gå i selvisolation, vil
på arbejdsgivers anmodning på tro og love overfor
arbejdsgiver skulle erklære, at de følger
sundhedsmyndighedernes anbefalinger for selvisolation af nære
kontakter. Det vil være et krav, at personen ikke kan arbejde
hjemmefra.
Det foreslås, at når arbejdsgiver
skal anmelde en sag om tidlig refusion på grund af covid-19 i
Nemrefusion, skal arbejdsgiver enten anføre "covid-19
smittet" eller "covid-19 nær kontakt isolation". Det
forudsættes i den forbindelse, at arbejdsgiveren af
medarbejderen har fået oplyst, at pågældende
enten er smittet med covid-19 - og at den ansatte evt. på
arbejdsgiverens anmodning har dokumenteret smitten med en positiv
test - eller skal være i isolation som nær kontakt i
overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Det skal bemærkes, at i
helbredsoplysningsloven, der generelt regulerer arbejdsgivers
adgang til at indhente oplysninger om sygdom og symptomer hos
ansatte, er det fastsat i § 1, stk. 2, at loven viger i det
omfang, der i anden særlig lovgivning eller bestemmelser med
hjemmel heri er fastsat regler om brug af helbredsoplysninger.
Når arbejdsgiver efter sygedagpengeloven
kan få refusion fra første fraværsdag, hvis en
ansat er fraværende på grund af covid-19, vil en
arbejdsgiver kunne få oplysning om ansattes fravær
på grund af covid-19 samt dokumentation herfor i det omfang,
det er nødvendigt for at arbejdsgiver kan varetage sine
interesser i henhold til sygedagpengeloven.
I forhold til selvstændige
erhvervsdrivende foreslås det, at der kan udbetales
sygedagpenge fra første sygefraværsdag til
selvstændige erhvervsdrivende, der er i samme situationer som
beskrevet ovenfor for lønmodtagere i forhold til at
være smittet eller nær kontakt, der anbefales isolation
af sundhedsmyndighederne.
Den selvstændige skal ansøge om
de særlige covid-19-sygedagpenge manuelt i kommunen, og i den
forbindelse på tro og love skrive under på, at
fraværet skyldes smitte med covid-19 eller isolation som
nær kontakt i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes
anbefalinger.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ
som følge af stigningen i antallet af smittede med covid-19,
foreslås, at retten til refusion fra første dag og
sygedagpenge til selvstændige skal gælde i perioden fra
og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022.
I medfør af sygedagpengelovens §
2, stk. 3, fastsætter beskæftigelsesministeren
særlige regler om sygedagpenge til søfarende. Det er
hensigten med hjemmel heri at sætte perioden ind i de
midlertidige bestemmelser om refusion på grund af covid-19 i
bekendtgørelse om sygedagpenge til søfarende,
så arbejdsgiverne på søfartsområdet i
perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28.
februar 2022 også vil få ret til at få refusion
efter de særlige bestemmelser på dette
område.
For det nærmere indhold af ordningen
henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19
2.2.1. Gældende ret
Efter § 26 a i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021 med senere
ændringer, har en lønmodtager i et
ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der hjemsendes som følge af et eller flere
konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen
eller institutionen m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet
fra Udbetaling Danmark.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter
sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Efter § 26 b har en lønmodtager i
et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der er konstateret smittet med covid-19 og af denne
årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution
m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark. En forælder, der har ret til sygedagpenge efter lov
om sygedagpenge, har ikke ret til dagpenge efter § 26 b.
Det er en betingelse, at forælderen som
lønmodtager ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra eller
som selvstændig erhvervsdrivende at drive sin virksomhed
hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er det desuden
en betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, hvis
barnet er smittet med covid-19, omsorgsdage eller afspadsering, der
kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales
løn eller holdes ferie fra arbejdsgiveren for samme dag.
Deler forældrene bopæl og er lønmodtagere eller
selvstændige erhvervsdrivende, er det en betingelse, at begge
forældre opfylder nævnte betingelser. Disse regler
fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, og § 26 b, stk.
2.
Der er i § 26 a, stk. 3 og 4, og §
26 b, stk. 3 og 4, fastsat nærmere regler om dokumentation,
herunder, at forælderen over for Udbetaling Danmark skal
fremlægge dokumentation for, hvornår dagtilbuddet,
skolen eller institutionen m.v. som følge af et eller flere
konkrete smittetilfælde med covid-19 har sendt barnet hjem,
eller, ved hjemsendt covid-19 smittet barn, dokumentation for
positiv test for covid-19 for barnet, og på tro og love
oplyse sidste dag, hvor det er nødvendigt, at barnet er
hjemme.
Det følger af § 26 c, at
Udbetaling Danmark for perioden til og med den 31. december 2020
kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for
sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn. Endvidere kan Udbetaling Danmark for perioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021 udbetale
dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10
fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Endelig kan
Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. april 2021 til og
med den 30. juni 2021 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og
26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende
det enkelte barn. Dagpengene beregnes og udbetales efter lovens
almindelige regler for beregning og udbetaling til
lønmodtagere og selvstændige. Der kan kun udbetales
dagpenge til én forælder pr. dag, barnet er hjemme, og
der kan kun udbetales dagpenge for hele fraværsdage. En
forælder kan kun få udbetalt dagpenge for ét
barn pr. dag. Ansøges der om dagpenge for mere end 10 dage
for det enkelte barn, udbetales dagpengene for dagene i den
rækkefølge, som Udbetaling Danmark har modtaget den
nødvendige dokumentation for dagene. Disse regler
fremgår af § 26 c, stk. 1.
Den første fraværsdag er den dag,
hvor betingelserne for at få dagpenge efter §§ 26 a
eller 26 b er opfyldt. Fraværsperioden anses for afsluttet,
når barnet kan komme i dagtilbud, skole eller institution
m.v. igen. Disse regler fremgår af § 26 c, stk. 2.
Efter § 26 c, stk. 3, skal anmodning om
dagpenge efter §§ 26 a og 26 b indgives til Udbetaling
Danmark efter reglerne i § 31 og de regler, der er fastsat
efter § 31, stk. 2.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For fortsat at hjælpe forældre,
der må blive hjemme for at passe deres børn som
følge af covid-19, foreslås det at indføre en
ny periode med ret til dagpenge efter barselsloven for
lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der er
forældre til et barn, der som følge af et eller flere
konkrete covid-19 smittetilfælde på dagtilbuddet,
skolen eller institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre
til et barn, der er konstateret smittet med covid-19.
Det foreslås, at der for perioden fra og
med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022 kan
udbetales dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt
op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Det foreslås endvidere, at ordningen
tilpasses, så det ikke vil være en betingelse, at
forældrene bruger evt. barnets sygedage, hvis barnet er
smittet med covid-19, og heller ikke, at forælderen bruger
evt. omsorgsdage. Det foreslås, at det fortsat vil være
en betingelse, at ingen af forældrene har mulighed for
hjemmearbejde eller afspadsering, de kan bruge til pasning af
barnet, og at der ikke udbetales løn for samme dag eller
holdes ferie.
Det foreslås endelig at ophæve
reglen om, at hvis en forælder opfylder betingelserne for
begge ydelser, har sygedagpenge forrang frem for
barselsdagpenge.
Forslaget betyder, at Udbetaling Danmark vil
have mulighed for at udbetale barselsdagpenge til forældre,
der opfylder betingelserne, uden at udbetalingen i hvert enkelt
tilfælde skal afvente, at Udbetaling Danmark først
spørger kommunen, om der evt. er udbetalt sygedagpenge for
samme dag.
Forslaget betyder også, at en
forælder, der f.eks. selv er syg og dermed evt. opfylder
betingelserne for ret til sygedagpenge, selv kan vælge,
hvilken ydelse, forælderen ønsker. Der ændres
herved ikke ved en eventuel pligt for en arbejdsgiver til at skulle
betale løn under sygefravær eller på retten til
fravær under sygdom.
Det følger af
dobbeltforsørgelsesprincippet, at der ikke kan udbetales
både sygedagpenge eller løn under sygdom og
barselsdagpenge for den samme dag.
Der ændres ved dette lovforslag i
øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at
være omfattet af ordningen, herunder at
beskæftigelseskravet efter barselslovens §§ 27
eller 28 skal være opfyldt. Der ændres således
heller ikke ved, at arbejdsgiver vil skulle melde fraværet
ind via Nemrefusion, at der med ordningen ikke vil blive
indført en ret til fravær eller en ret til løn
under fraværet, eller ved, at barselsdagpengene vil blive
udbetalt direkte til forælderen og ikke vil kunne udbetales
som refusion til arbejdsgiver, idet der ikke vil være ret til
ydelsen, hvis der udbetales løn fra arbejdsgiveren.
3. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven
I forhold til den midlertidige ret til
dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
foreslås det, at arbejdsgiveren fortsat vil skulle anvende
det almindelige indberetningssystem, Nemrefusion, til at afgive
oplysninger om lønmodtagerens fravær som følge
af pasning af barn, som enten er hjemsendt på grund af
covid-19 fra dagtilbud, skole eller institution m.v., eller fordi
barnet er smittet med covid-19.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslag nr. 214 i folketingssamlingen 2019/2020 (Midlertidig ret
til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19) jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 214 som
fremsat, side 9.
I forhold til at søge om refusion, hvis
lønmodtagerens fravær skyldes, at
pågældende er i isolation som følge af at
være smittet med covid-19 eller som nær kontakt til en
person smittet med covid-19 i overensstemmelse med de danske
sundhedsmyndigheders anbefalinger herom, foreslås det
ligeledes, at arbejdsgiveren vil skulle anvende det almindelige
indberetningssystem, Nemrefusion.
Det vil i denne situation være
nødvendigt, at arbejdsgiver og kommunen behandler
oplysninger om, at årsagen til, at der søges om
refusion, er at personen er smittet med covid-19. Hvis det kan
udledes af indberetningen af fravær, at den registrerede er
smittet med covid-19, vil der være tale om en
helbredsoplysning, som er omfattet af databeskyttelsesforordningens
artikel 9.
I forbindelse med ansøgninger om
refusion vil arbejdsgiver og kommunen således behandle
oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6 og
artikel 9.
Efter artikel 6, stk. 1, litra e, kan der
behandles personoplysninger, hvis det er nødvendigt af
hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt.
Det vurderes, at kommunens behandling af
oplysninger vil kunne finde sted i medfør af artikel 6, stk.
1, litra e, idet kommunens forpligtelse til behandlingen af
oplysninger følger af de foreslåede bestemmelser i
dette lovforslag.
Det er vurderingen, at arbejdsgivers
behandling også kan finde sted i medfør af samme
bestemmelse, idet det er i samfundets interesse, at arbejdsgiver
kan opnå refusion fra første fraværsdag, da det
medvirker til at afbøde de negative økonomiske
konsekvenser, som spredningen af covid-19 allerede har og vil kunne
få.
Derudover skal databeskyttelsesforordningens
artikel 5 være opfyldt ved behandlingen af oplysninger ved
refusion for sygefravær i forbindelse med covid-19. Det
indebærer bl.a., at behandlingen af oplysninger om
fravær skal være rimelig og begrænset til, hvad
der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de
behandles.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 3, skal grundlaget for behandling efter artikel 6, stk. 1,
litra e, fremgå af EU-retten eller medlemsstaternes nationale
ret, som den dataansvarlige er underlagt. Den enkelte kommune er
efter § 4 i lov om digital løsning til brug for
anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion af og
tilskud m.v. (Nemrefusion), dataansvarlig efter
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven for de data i
Nemrefusion, som skal anvendes i kommunens sagsbehandling. Kravene
i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, vurderes dermed
at være opfyldt. Det vurderes endvidere, at behandlingen er
rimelig og nødvendig for at opfylde formålet med
loven, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2, da
oplysningerne begrænses til at være en angivelse af
fraværsårsagen (covid-19), men at nærmere
oplysninger ikke skal behandles.
Behandlingen af særlige kategorier af
oplysninger som f.eks. oplysninger om helbred må som
udgangspunkt ikke ske, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9,
stk. 1. Behandling kan dog ske, hvis én af undtagelserne i
artikel 9, stk. 2, gør sig gældende.
Behandling kan efter artikel 9, stk. 2, litra
f, finde sted, hvis behandlingen er nødvendig, for at
retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af
domstol.
Det vurderes, at arbejdsgivernes og
kommunernes behandling af helbredsoplysninger, herunder om
covid-19, som arbejdsgiveren registrerer i Nemrefusion, kan finde
sted i overensstemmelse med denne bestemmelse, da behandlingen er
nødvendig for, at arbejdsgiver kan fastslå et evt.
krav på refusion og efterfølgende gøre sit
retskrav om refusion gældende.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1. Udvidet
ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
Det foreslås at indføre en
udvidet ret for arbejdsgiver til refusion fra første
fraværsdag for lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtighed
efter lovens § 7 skyldes, at de er konstateret smittet med
covid-19 eller efter sundhedsmyndighedernes anbefaling skal
gå i selvisolation, fordi de vurderes at være nær
kontakt til en smittet - dvs. efter gældende retningslinjer
personer, der ikke er færdigvaccinerede eller tidligere
smittede inden for de seneste 12 måneder. Det foreslås
samtidig at indføre en ordning for selvstændige, der
er i samme situation, så de kan få sygedagpenge fra
første fraværsdag. Det foreslås, at ordningen
gælder til og med den 28. februar 2022.
Udgifterne til ordningen afhænger af
udviklingen i covid-19, herunder den aktuelle smittesituation samt
anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne. De økonomiske
konsekvenser er derfor behæftet med betydelig usikkerhed.
Ordningen skønnes samlet set at komme
til at berøre ca. 134.000 personer i perioden fra og med den
23. november 2021 til og med den 28. februar 2022. Skønnet
er baseret på den nuværende smittesituation og
afspejler det forventede antal personer på arbejdsmarkedet,
der i perioden vil være smittet med covid-19 eller vil
være i selvisolation, fordi de vurderes at være
nær kontakt til en smittet - dvs. efter gældende
retningslinjer som udgangspunkt personer, der ikke er
færdigvaccinerede eller tidligere smittede inden for de
seneste 12 måneder. I skønnet er der taget
højde for, at en andel af de omfattede arbejder hjemmefra,
og der derfor ikke vil være ret til refusion for arbejdsgiver
eller til sygedagpenge for selvstændige.
Samlet set skønnes forslaget med
betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpenge på cirka 476 mio. kr. i 2021 og 702 mio. kr. i
2022 før skat og tilbageløb, svarende til cirka 441
mio. kr. i 2021 og cirka 650 mio. kr. i 2022 efter skat og
tilbageløb. Merudgifterne til sygedagpenge før skat
og tilbageløb fordeler sig med cirka 352 mio. kr. i 2021 og
cirka 520 mio. kr. i 2022 vedrørende staten og cirka 124
mio. kr. i 2021 og cirka 183 mio. kr. i 2022 vedrørende
kommunerne, jf. tabel 1.
Herudover skønnes der at være
statslige merudgifter på ca. 0,2 mio. kr. i 2021 og 0,4 mio.
kr. i 2022 i forbindelse med obligatorisk pension.
Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
en udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for
selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19,
mio. kr. (2021-pl) | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt statslige
udgifter | 352,6 | 520,1 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 352,4 | 519,7 | 0,0 | 0,0 | Heraf til obligatorisk pension | 0,2 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 123,9 | 182,6 | 0,0 | 0,0 | Heraf til sygedagpengeydelse | 123,9 | 182,6 | 0,0 | 0,0 | I alt før skat
og tilbageløb | 476,5 | 702,7 | 0,0 | 0,0 | I alt efter skat og
tilbageløb | 441,7 | 651,5 | 0,0 | 0,0 | Note: Eventuelle afvigelser skyldes
afrundinger |
|
Derudover vil beskæftigelsesministeren
udnytte sin bemyndigelse til at fastsætte særlige
regler om sygedagpenge til søfarende, så de
arbejdsgiverne på dette område også vil
være omfattet af den nye periode med ret til tidlig refusion.
De økonomiske konsekvenser heraf skønnes med
betydelig usikkerhed at være på 1,0 mio. kr. i 2021 og
1,5 mio. kr. i 2022 før skat og tilbageløb, svarende
til 1,0 mio. kr. i 2021 og 1,4 mio. kr. i 2022 efter skat og
tilbageløb.
4.2. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19
Det foreslås at indføre en
midlertidig ret til dagpenge efter barselsloven fra og med den 23.
november 2021 til og med den 28. februar 2022 for
lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der er
forældre til et barn, der som følge af et eller flere
konkrete covid-19 smittetilfælde i dagtilbuddet, skolen eller
institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre til et barn,
der er konstateret smittet med covid-19.
Udgifterne til ordningen afhænger af
antallet af børn, der bliver hjemsendt som følge af
covid-19, og er derfor behæftet med væsentlig
usikkerhed.
Ordningen skønnes samlet set at komme
til at berøre ca. 3.500 personer i perioden fra og med den
23. november 2021 til og med den 28. februar 2022. Det forventes,
at hver person i gennemsnit må blive hjemme i en uge for at
passe deres børn.
Samlet set skønnes forslaget med
betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter
på cirka 6,8 mio. kr. i 2021 og cirka 10,9 mio. kr. i 2022
før skat og tilbageløb, svarende til cirka 3,5 mio.
kr. i 2021 og cirka 6,1 mio. kr. i 2022 efter skat og
tilbageløb.
Merudgifterne fordeler sig med cirka 6 mio.
kr. i 2021 og cirka 9 mio. kr. i 2022 vedrørende staten og
cirka 0,5 mio. kr. i 2021 og cirka 1,6 mio. kr. i 2022
vedrørende kommunerne, jf. tabel 2. De statslige merudgifter
består af barselsdagpenge ved pasning af syge børn,
mens de kommunale merudgifter skyldes administrative konsekvenser
af ordningen.
Tabel
2. Økonomiske konsekvenser af
midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som
følge af covid-19, mio. kr. (2021-pl) | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | I alt statslige
udgifter | 6,3 | 9,3 | 0,0 | 0,0 | Heraf til dagpenge ved pasning af syge
børn | 6,3 | 9,3 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 0,5 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | Heraf til administration | 0,5 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | I alt før skat
og tilbageløb | 6,8 | 10,9 | 0,0 | 0,0 | I alt efter skat og
tilbageløb | 3,5 | 6,1 | 0,0 | 0,0 | Note: De administrative konsekvenser i
Udbetaling Danmark er overkantsskøn og er behæftet med
betydelig usikkerhed. |
|
De administrative udgifter dækker over
implementerings- og driftsomkostninger hos Udbetaling Danmark.
4.3. Lovforslagets samlede økonomiske
konsekvenser
Lovforslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre merudgifter for det offentlige
på i alt cirka 483,3 mio. kr. i 2021 og cirka 713,6 mio. kr.
i 2022 før skat og tilbageløb, jf. tabel 3. For fordeling af de
økonomiske konsekvenser mellem stat og kommune henvises til
tabellerne under de enkelte delforslag.
I nedenstående tabel fremgår
lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser fordelt
henholdsvis før og efter skat og tilbageløb. Alle
beløb er angivet i 2021-pl.
Tabel
3. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget, mio. kr. (2021-pl) | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Udvidet ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19 | Før skat og tilbageløb | 476,5 | 702,7 | 0,0 | 0,0 | Efter skat og tilbageløb | 441,7 | 651,5 | 0,0 | 0,0 | Midlertidig ret til
dagpenge ved pasning af børn som¬følge af covid-19 | Før skat og tilbageløb | 6,8 | 10,9 | 0,0 | 0,0 | Efter skat og tilbageløb | 3,5 | 6,1 | 0,0 | 0,0 | I alt før skat
og tilbageløb | 483,3 | 713,6 | 0,0 | 0,0 | I alt efter skat og
tilbageløb | 445,2 | 657,6 | 0,0 | 0,0 | Note: Eventuelle afvigelser skyldes
afrundinger |
|
De økonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
De økonomiske konsekvenser af forslaget
for 2021 bliver indarbejdet på lov om tillægsbevilling
for 2021, mens de økonomiske konsekvenser af forslaget for
2022 bliver indarbejdet på finansloven for 2022.
De økonomiske konsekvenser af forslaget
om den midlertidige ret til dagpenge ved pasning af børn som
følge af covid-19 finansieres af reserven til genstart af
dansk økonomi og særlige udfordringer afledt af
covid-19. De økonomiske konsekvenser af den udvidede ret for
arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19 afspejler direkte
udgifter i forbindelse med indsatsen mod covid-19, der ikke
modgås af tilsvarende finansieringsbidrag.
4.4. Implementeringskonsekvenser
Lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget
understøtter, at administrationen af refusion til
arbejdsgiveren og sygedagpenge til selvstændige
erhvervsdrivende kan ske digitalt og primært ved brug af de
it-systemer, der allerede i dag anvendes i sager efter
sygedagpengeloven.
Tilsvarende er tilfældet ift.
administrationen af den midlertidige ret til dagpenge ved pasning
af børn som følge af covid-19, som kan ske digitalt
og primært ved brug af de it-systemer, der allerede i dag
anvendes i sager efter barselsloven.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19 forventes at medføre betydelige
økonomiske lettelser for erhvervslivet. Det skønnes
med betydelig usikkerhed, at forslaget vil medføre
mindreudgifter for de private arbejdsgivere på cirka 680 mio.
kr. før skat og tilbageløb samt mindreudgifter for de
offentlige arbejdsgivere på cirka 500 mio. kr. før
skat og tilbageløb.
Forslaget vil have mindre administrative
konsekvenser for erhvervslivet, idet arbejdsgiverne skal anmode om
refusion fra kommunerne i Nemrefusion.
Forslaget om midlertidig ret til dagpenge ved
pasning af børn som følge af covid-19 vil have mindre
administrative konsekvenser for erhvervslivet som følge af,
at arbejdsgiverne skal indberette fraværet i Nemrefusion samt
udarbejde erklæringer om, at lønmodtageren ikke kan
arbejde hjemmefra.
Der vil ikke være økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, da det er en forudsætning for
udbetaling af dagpenge, at lønmodtageren ikke får
løn under fraværet.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering vurderes ikke relevante for dette lovforslag.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om udvidet ret for arbejdsgiver til
refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19 vil have administrative konsekvenser for
borgerne, idet en lønmodtager, som er fraværende
på grund af covid-19, vil skulle modtage og svare på et
underretningsbrev som følge af arbejdsgivers anmodning om
refusion fra første sygefraværsdag.
Selvstændige erhvervsdrivende, som er
fraværende som følge af covid-19, skal anmode kommunen
om en blanket til brug for ansøgning om sygedagpenge fra
første sygefraværsdag.
Forslaget om midlertidig ret til dagpenge ved
pasning af børn som følge af covid-19 vil
medføre administrative konsekvenser for borgerne som
følge af, at de skal sende erklæringer til Udbetaling
Danmark, som angiver, at de ikke har mere afspadsering og ikke kan
arbejde hjemmefra. Derudover skal borgeren sørge for at
indhente dokumentation for, at barnet er smittet eller er hjemsendt
som følge af konkrete tilfælde af covid-19.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. december 2021 til den 2. december 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, BDO Danmark, Beskæftigelsesrådet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Det Faglige Hus, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisationer,
Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentforening på
Handicapområdet, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Foreningen Danske revisorer, Foreningen af
kommunale sociale-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Frie Funktionærer, FSR - Danske Revisorer, Institut for
Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen
af Fleks- og skånejobbere, Lederne, SMV Danmark,
Rigsrevisionen og Udbetaling Danmark.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat (før skat og
tilbageløb) 2021: 358,9 mio. kr. 2022: 529,4 mio. kr. Kommuner (før skat og
tilbageløb): 2021: 124,4 mio. kr. 2022: 184,2 mio. kr. Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget forventes at medføre
betydelige økonomiske lettelser for erhvervslivet svarende
til cirka 1.180 mio. kr. før skat og
tilbageløb. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Arbejdsgiverne skal anmode om refusion via
Nemrefusion, udarbejde erklæringer om lønmodtagerens
mulighed for hjemmearbejde m.v. samt anmelde fravær i
Nemrefusion. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Borgerne skal svare på et
underretningsbrev som følge af arbejdsgiverens anmodning om
refusion. Borgeren skal indhente diverse
erklæringer og indsende til Udbetaling Danmark. | Klimamæssige konsekvenser | | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter sygedagpengelovens § 41, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1712 af 20. august 2021, har
selvstændige erhvervsdrivende ret til sygedagpenge fra
kommunen fra første fraværsdag efter 2 ugers sygdom.
Er der tegnet en sygedagpengeforsikring, har den selvstændige
ret til sygedagpenge fra første eller tredje
fraværsdag, jf. lovens § 45.
Ud over sygedagpengelovens øvrige
betingelser - herunder beskæftigelseskravet - er det en
grundlæggende betingelse for ret til sygedagpenge, at
personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det foreslås, at der i § 43 a, stk. 1, fastsættes regler
om, at en selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt
opfylder lovens betingelser, i perioden fra og med den 23. november
2021 til og med den 28. februar 2022 har ret til sygedagpenge fra
kommunen i de første 2 uger af sygeperioden, hvis den
selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at
personen som følge af smitte med covid-19 eller som
nær kontakt til en person smittet med covid-19 er i isolation
i overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger
herom.
Det betyder for det første, at
selvstændige vil kunne få sygedagpenge fra
første fraværsdag, hvis sygefraværet skyldes
smitte med covid-19. F.eks. en selvstændig, der fra mandag
morgen ikke kan arbejde på grund af symptomer, og derfor
bliver hjemme og får tid til en coronatest tirsdag med svar
onsdag. Da der er en positiv test, kan den selvstændige
få sygedagpenge med virkning fra første
fraværsdag mandag, hvis betingelserne for sygedagpenge i
øvrigt er opfyldt.
Der vil ikke kunne udbetales sygedagpenge,
hvis den selvstændige bliver hjemme på grund af
symptomer, men ikke konstateres smittet ved en positiv
covid-19-test. Det gælder også, hvis der er tale om en
nær kontakt, der er vaccineret eller tidligere smittet inden
for de seneste 12 måneder, og som får symptomer.
Vaccinerede og tidligere smittede nære kontakter skal som
udgangspunkt efter gældende retningslinjer, jf. nedenfor,
ikke gå i isolation; for dem vil en anbefaling om isolation
dermed efter gældende retningslinjer skyldes, at de har
symptomer, og ikke være fordi, de er nær kontakt, og
der vil derfor - som for andre personer med symptomer - kun
være ret til tidlig refusion, hvis de konstateres smittet ved
en positiv covid-19-test.
For det andet betyder det, at
selvstændige vil kunne få sygedagpenge fra
første fraværsdag, hvis sygefraværet skyldes, at
personen er i isolation som nær kontakt, i det omfang
isolationen sker i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes
anbefaling.
Sundhedsstyrelsens retningslinje "COVID-19:
Opsporing og håndtering af nære kontakter" af den 18.
august 2021 og Sundhedsstyrelsens pjece af den 9. november 2021
"Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet
positiv for ny coronavirus" beskriver programmet for opsporing og
håndtering af nære kontakter til personer, som er
testet positiv for ny coronavirus. Personer, som er nære
kontakter, og som ikke er færdigvaccinerede eller tidligere
smittet inden for de seneste 12 måneder, bør straks
gå i selvisolation og PCR-testes på 4. og 6. dagen
efter, de sidst var i nær kontakt med den smittede, og
isolation bør fastholdes indtil negativt svar på
PCR-test på 6. dagen. Nære kontakter, der er
færdigvaccinerede eller tidligere smittet inden for de
seneste 12 måneder, og som ikke har symptomer på
covid-19, behøver ikke at gå i selvisolation, men
bør testes på 4. og 6. dagen efter, de sidst var i
nær kontakt med den smittede. Nære kontakter, der er
færdigvaccinerede eller tidligere smittet inden for de
seneste 12 måneder, og som får symptomer forenelige med
covid-19, betragtes som mistænkt smittet, og bør
straks gå i selvisolation og lade sig teste hurtigst muligt
med en PCR-test. Hvis testen er negativ, kan selvisolationen
ophæves, men personen bør blive testet på dag 4
og dag 6. Med opdatering af retningslinjerne 29. november 2021
anbefales ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig
skærpelse af retningslinjer for opsporing og håndtering
af nære kontakter i de situationer, hvor der er
bekræftet eller mistanke om smitte med Omicron/B. 1.1.529.
Her anbefales både de nære kontakter samt de nære
kontakters nære kontakter, uanset vaccinations- eller
tidligere smittestatus, at gå i selvisolation og blive
PCR-testet på dag 1, 4 og 6. De kan tidligst ophæve
deres selvisolation ved negativ svar på den sidste test
på dag 6.
Det betyder, at en nær kontakt, der er i
selvisolation i overensstemmelse med de gældende
retningslinjer, fordi personen er nær kontakt - dvs. efter
gældende retningslinjer som udgangspunkt personer, der ikke
er færdigvaccinerede eller tidligere smittede inden for de
seneste 12 måneder - er omfattet af muligheden for tidlige
sygedagpenge, hvis personen ikke kan arbejde (fuldt ud)
hjemmefra.
Retten gælder alene for fravær i
perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28.
februar 2022, hvilket skal ses i lyset af, at der er tale om en
midlertidig ordning.
Der er således tale om en begunstigende
regel, som indføres med tilbagevirkende kraft fra den 23.
november 2021. Det er ikke afgørende, om den
selvstændige evt. havde første sygefraværsdag
inden den 23. november 2021, hvis sygefraværet opfylder
betingelserne og personen stadig er fraværende den 23.
november 2021.
Kommunen vil evt. kunne modtage en
ansøgning om sygedagpenge inden lovens ikrafttræden,
men der vil ikke kunne ske udbetaling før lovens
ikrafttræden.
Lovens almindelige regler om
beskæftigelseskrav m.v. forudsættes opfyldt, og
sygedagpengene beregnes og udbetales efter de almindelige regler i
sygedagpengeloven. Der er f.eks. efter § 53 a ikke ret til
sygedagpenge for søgnehelligdage, så der vil ikke med
hjemmel i § 43 a kunne udbetales sygedagpenge for en
søgnehelligdag.
Retten til sygedagpenge fra første
fraværsdag efter forslaget omfatter ikke sygefravær som
følge af senfølger/eftervirkninger efter covid-19
Er der tale om, at den selvstændige
erhvervsdrivende helt eller delvist arbejder hjemmefra, vil
sygedagpengene helt eller delvist skulle bortfalde efter lovens
almindelige regler herom.
Det foreslås, at der i § 43 a, stk. 2, fastsættes regler
om, at anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 skal
ske senest 3 uger efter første fraværsdag ved at
udfylde en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen kan se bort
fra overskridelse af fristen i pkt. 1 af de grunde, som
fremgår af § 43, stk. 5.
Det betyder, at den selvstændige skal
ansøge om de særlige covid-19-sygedagpenge manuelt i
kommunen, og at disse ansøgninger behandles manuelt. Den
selvstændige kan f.eks. via telefon eller en e-mail til
kommunen anmode kommunen om at sende blanketten. I forbindelse med
ansøgning skal den selvstændige på tro og love
skrive under på, at fraværet skyldes smitte med
covid-19 eller isolation som nær kontakt i overensstemmelse
med sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Den selvstændiges
frist på 3 uger efter første fraværsdag skal ses
i lyset af denne manuelle procedure.
Proceduren skyldes, at det ikke er muligt for
alle selvstændige at søge om at få sygedagpenge
fra første sygefraværsdag ved hjælp af det
almindelige indberetningssystem Nemrefusion i forbindelse med
anmodning om sygedagpenge fra første fraværsdag
på grund af covid-19, idet det kun er muligt for forsikrede
selvstændige at søge om sygedagpenge tidligere end
efter 14 dages sygdom.
Efter sygedagpengelovens § 43, stk. 5,
kan kommunen udbetale sygedagpenge for tiden før
anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af
hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret
i at anmelde rettidigt, eller når andre særligt
undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket
rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når
anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens
indtræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter sygedagpengelovens § 30 har en
lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn
under sygdom, ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30
kalenderdage fra første fraværsdag.
Efter sygedagpengelovens § 33, stk. 1,
nr. 2, indtræder retten til sygedagpenge fra kommunen fra
lønmodtagerens første fraværsdag efter, at
retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren efter kapitel 10 eller
udbetaling af løn fra arbejdsgiveren er ophørt.
Efter sygedagpengelovens § 54 er en
arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefravær fra
arbejdet, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som
lønmodtageren ellers ville have ret til fra kommunen
vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et
beløb svarende til den udbetalte løn for samme
tidsrum.
Det foreslås, at der i § 53 b, stk. 1, fastsættes regler
om, at en arbejdsgiver i perioden fra og med den 23. november 2021
til og med den 28. februar 2022 har ret til at få refusion
fra kommunen i de første 30 kalenderdage af
sygefraværet, hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed
efter § 7 skyldes, at lønmodtageren som følge af
smitte med covid-19 eller som nær kontakt til en person
smittet med covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de
danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom. Det er en
betingelse, at lønmodtageren i øvrigt opfylder lovens
betingelser.
Det betyder for det første, at
arbejdsgiver vil kunne få udbetalt sygedagpengerefusion fra
første sygefraværsdag, hvis lønmodtagerens
sygefravær skyldes, at lønmodtageren er i isolation
som følge af at være smittet med covid-19. F.eks. en
lønmodtager, der fra mandag morgen ikke kan arbejde på
grund af symptomer, og derfor bliver hjemme og får tid til en
coronatest tirsdag med svar onsdag. Da der er en positiv test, kan
arbejdsgiveren få sygedagpengerefusion med virkning fra
første fraværsdag mandag, hvis betingelserne for
sygedagpenge i øvrigt er opfyldt.
Der vil ikke kunne udbetales
sygedagpengerefusion, hvis lønmodtageren bliver hjemme
på grund af symptomer, men ikke konstateres smittet ved en
positiv covid-19-test. Det gælder også, hvis der er
tale om en nær kontakt, der er vaccineret eller tidligere
smittet inden for de seneste 12 måneder, og som får
symptomer. Vaccinerede og tidligere smittede nære kontakter
skal som udgangspunkt efter gældende retningslinjer, jf.
nedenfor, ikke gå i isolation. For dem vil en anbefaling om
isolation dermed efter gældende retningslinjer skyldes, at de
har symptomer, og ikke være fordi, de er nær kontakt,
og der vil derfor - som for andre personer med symptomer - kun
være ret til tidlig refusion, hvis de konstateres smittet ved
en positiv covid-19-test.
For det andet betyder det, at arbejdsgiveren
vil kunne få sygedagpengerefusion fra første
fraværsdag, hvis sygefraværet skyldes, at personen er i
isolation som nær kontakt, i det omfang isolationen sker i
overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes anbefaling.
Sundhedsstyrelsens retningslinje "COVID-19:
Opsporing og håndtering af nære kontakter" af den 18.
august 2021 og Sundhedsstyrelsens pjece af den 9. november 2021
"Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet
positiv for ny coronavirus" beskriver programmet for opsporing og
håndtering af nære kontakter til personer, som er
testet positiv for ny coronavirus. Personer, som er nære
kontakter, og som ikke er færdigvaccinerede eller tidligere
smittet inden for de seneste 12 måneder, bør straks
gå i selvisolation og PCR-testes på 4. og 6. dagen
efter, de sidst var i nær kontakt med den smittede, og
isolation bør fastholdes indtil negativt svar på
PCR-test på 6. dagen. Nære kontakter, der er
færdigvaccinerede eller tidligere smittet inden for de
seneste 12 måneder, og som ikke har symptomer på
COVID-19, behøver ikke at gå i selvisolation, men
bør testes på 4. og 6. dagen efter, de sidst var i
nær kontakt med den smittede. Nære kontakter, der er
færdigvaccinerede eller tidligere smittet inden for de
seneste 12 måneder, og som får symptomer forenelige med
COVID-19, betragtes som mistænkt smittet, og bør
straks gå i selvisolation og lade sig teste hurtigst muligt
med en PCR-test. Hvis testen er negativ, kan selvisolationen
ophæves, men personen bør blive testet på dag 4
og dag 6. Med opdatering af retningslinjerne 29. november 2021
anbefales ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig
skærpelse af retningslinjer for opsporing og håndtering
af nære kontakter i de situationer, hvor der er
bekræftet eller mistanke om smitte med Omicron/B. 1.1.529.
Her anbefales både de nære kontakter samt de nære
kontakters nære kontakter, uanset vaccinations- eller
tidligere smittestatus, at gå i selvisolation og blive
PCR-testet på dag 1, 4 og 6. De kan tidligst ophæve
deres selvisolation ved negativ svar på den sidste test
på dag 6.
Det betyder, at en arbejdsgiver til en
lønmodtager, der er nær kontakt, og som er i
selvisolation i overensstemmelse med de gældende
retningslinjer, fordi personen er nær kontakt - dvs. efter
gældende retningslinjer som udgangspunkt personer, der ikke
er færdig-vaccinerede eller tidligere smittede inden for de
seneste 12 måneder - er omfattet af muligheden for refusion
fra første fraværsdag, hvis personen ikke kan arbejde
(fuldt ud) hjemmefra.
Retten gælder alene for fravær i
perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28.
februar 2022, hvilket skal ses i lyset af, at der er tale om en
midlertidig ordning.
Arbejdsgiveren får således en
udvidet ret til refusion af sygedagpenge i de tilfælde, hvor
lønmodtagerens sygefravær er omfattet af den
foreslåede § 53 b. Der er således tale om en
begunstigende regel, som indføres med tilbagevirkende kraft
fra den 23. november 2021. Det er ikke afgørende, om
lønmodtageren evt. havde første sygefraværsdag
inden den 23. november 2021, hvis sygefraværet opfylder
betingelserne og lønmodtageren stadig er fraværende
den 23. november 2021.
Kommunen vil evt. kunne modtage en
ansøgning om refusion inden lovens ikrafttræden, men
der vil ikke kunne ske udbetaling før lovens
ikrafttræden.
Retten til tidlig refusion efter forslaget
omfatter ikke sygefravær som følge af
senfølger/eftervirkninger efter covid-19.
Der kan kun udbetales refusion for en smittet
lønmodtager i det omfang, personen ikke arbejder hjemmefra.
For en nær kontakt kan der kun udbetales refusion, hvis
personen ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra. Ved helt eller
delvist hjemmearbejde vil refusionen helt eller delvist skulle
bortfalde efter lovens almindelige regler herom.
Arbejdsgiver får ikke ret til refusion,
hvis lønmodtager ikke har ret til sygedagpenge, f.eks. fordi
lønmodtager ikke opfylder lovens beskæftigelseskrav
over for kommunen. Ligeledes vil arbejdsgiver ikke få ret til
refusion, hvis lønmodtager af anden grund ikke har ret til
sygedagpenge. Der er f.eks. ikke ret til sygedagpenge for
søgnehelligdage, så arbejdsgiver vil tilsvarende ikke
kunne få refusion for disse dage. For lønmodtagere,
der på første sygefraværsdag er omfattet af
tidsbegrænsningen i lovens § 24, og dermed har ret til
et jobafklaringsforløb i stedet for sygedagpenge, og hvor
arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden udbetaler løn eller
sygedagpenge, vil arbejdsgiveren være berettiget til refusion
fra kommunen i arbejdsgiverperioden, jf. således
Ankestyrelsens principmeddelelse 15-15.
Det foreslås, at der i § 53 b, stk. 2, fastsættes regler
om, at refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra
kommunen til lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt.
Refusionen kan dog højst udbetales med det beløb, som
lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Det betyder, at refusionen beregnes og
udbetales efter de almindelige regler i sygedagpengeloven. Er der
tale om, at personen helt eller delvist arbejder hjemmefra, vil
sygedagpengene således helt eller delvist skulle
bortfalde.
Arbejdsgiveren skal anvende det almindelige
indberetningssystem Nemrefusion i forbindelse med anmodning om
refusion for covid-19, så sagerne kan blive oprettet
automatisk i kommunerne. Arbejdsgiveren skal ved anmodningen om
refusion fra første dag angive "anden årsag" og med
fritekst angive, at årsagen er "covid-19-smitte" eller
"covid-19 nær kontakt isolation". På denne måde
vil det digitale flow kunne gennemføres i disse sager.
Lønmodtageren vil modtage et underretningsbrev om
arbejdsgiverens anmodning, hvoraf oplysningerne afgivet af
arbejdsgiveren vil fremgå. Lønmodtageren har pligt til
at give besked til kommunen, hvis lønmodtageren ikke er enig
i de oplysninger, arbejdsgiveren har afgivet.
Det foreslås, at der i § 53 b, stk. 3, fastsættes regler
om, at § 59 finder anvendelse for anmeldelse af refusionskrav
efter stk. 1 og 2.
Det betyder, at lovens almindelige regler om
anmeldelse af refusionskrav også vil skulle finde anvendelse
for så vidt angår ordningen om refusion til en
arbejdsgiver, hvis lønmodtagerens fravær skyldes
covid-19.
Det betyder blandt andet, at hvis
fraværet er afsluttet inden for 30 kalenderdage fra
første fraværsdag, kan der ydes refusion for tidsrum,
der ligger indtil 3 måneder forud for fremsættelsen af
kravet, jf. § 59, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1 og 2
Efter barselslovens § 26 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021 med senere
ændringer, har en lønmodtager i et
ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der hjemsendes som følge af et eller flere
konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen
eller institutionen m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet
fra Udbetaling Danmark. Det er forudsat, at hjemsendelsen sker
efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Det følger af § 26 a, stk. 2, 2.
pkt., at hvis forælderen er lønmodtager, er det
desuden en betingelse, at forælderen ikke har omsorgsdage
eller afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at der
ikke udbetales løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie
samme dag.
Det følger af § 26 a, stk. 4, 1.
pkt., at forælderen som lønmodtager over for
Udbetaling Danmark skal fremlægge erklæring fra
arbejdsgiveren om, at forælderen ikke har mulighed for at
arbejde hjemmefra, at forælderen ikke har ubrugte omsorgsdage
eller afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at der
ikke udbetales løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie
samme dag.
Det foreslås, at i § 26 a, stk. 2, 2. pkt., udgår
omsorgsdage og i § 26 a, stk. 4, 1.
pkt. udgår ubrugte omsorgsdage.
Forslaget betyder, at det ikke vil være
en betingelse for at kunne få barselsdagpenge efter § 26
a, at forælderen bruger evt. omsorgsdage til pasning af
barnet under en hjemsendelse. Der henvises i øvrigt til pkt.
2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter barselslovens § 26 b, stk. 1, har
en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et
barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og
af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller
institution m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra
Udbetaling Danmark. En forælder, der har ret til sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge, har ikke ret til dagpenge efter §
26 b.
Det foreslås, at § 26 b, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
Forslaget betyder, at hvis en forælder
både opfylder betingelserne for ret til barselsdagpenge og
betingelserne for ret til sygedagpenge, vil forælderen kunne
vælge mellem disse ydelser. Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis forælderen også selv er smittet
med covid-19 samtidig med, at barnet er.
Det følger af
dobbeltforsørgelsesprincippet, at der ikke kan udbetales
både sygedagpenge eller løn under sygdom og
barselsdagpenge for den samme dag. Hvis Udbetaling Danmark eller
kommunen efterfølgende skulle blive opmærksom
på, at en person har fået udbetalt begge ydelser for
samme dag, finder de almindelige regler om tilbagebetaling
anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 og 5
Efter § 26 b, stk. 2, har en
lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et
barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og
af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller
institution m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra
Udbetaling Danmark.
Det følger af § 26 b, stk. 2, 2.
pkt., at hvis forælderen er lønmodtager, er det
desuden en betingelse, at forælderen ikke har barnets
sygedage, omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til
pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn af
arbejdsgiveren eller holdes ferie samme dag.
Det følger af § 26 b, stk. 4, 1.
pkt., at forælderen som lønmodtager over for
Udbetaling Danmark skal fremlægge erklæring fra
arbejdsgiveren om, at forælderen ikke har mulighed for at
arbejde hjemmefra, at forælderen ikke har ubrugte barnets
sygedage, omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til
pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn af
arbejdsgiveren eller holdes ferie samme dag.
Det foreslås, at i § 26 b, stk. 2, 2. pkt., udgår
barnets sygedage, omsorgsdage og i § 26
b, stk. 4, 1. pkt., udgår ubrugte barnets sygedage,
omsorgsdage.
Forslaget betyder, at det ikke vil være
en betingelse for at kunne få barselsdagpenge efter § 26
b, at forælderen bruger evt. barnets sygedage eller
omsorgsdage til pasning af barnet, mens barnet er smittet med
covid-19 og derfor ikke kan komme i dagtilbud, skole eller
institution m.v. Der ændres herved ikke på evt.
arbejdsretlige/overenskomstmæssige rettigheder i forhold til
barns sygedage.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af de gældende regler
i § 26 c, stk. 1, 1. pkt., i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021 med senere
ændringer, at Udbetaling Danmark for perioden til og med den
31. december 2020 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og
26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende
det enkelte barn. Det fremgår af § 26 c, stk. 1, 2.
pkt., at Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. januar
2021 til og med den 31. marts 2021 kan udbetale dagpenge efter
§§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10
fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Det
fremgår af § 26 c, stk. 1, 3. pkt., at Udbetaling
Danmark for perioden fra og med den 1. april 2021 til og med den
30. juni 2021 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b
for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn. Det er også en betingelse, at forælderen
ikke har ret til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge.
Det foreslås, at det i § 26 c, stk. 1, indsættes efter 3.
pkt., at Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 23.
november 2021 til og med den 28. februar 2022 kan udbetale dagpenge
efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10
fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Forslaget betyder, at en lønmodtager i
et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der hjemsendes som følge af et eller flere
konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen
eller institutionen m.v., vil kunne få ret til dagpenge efter
den gældende § 26 a til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark for op til 10 fraværsdage i den nye periode.
Det er efter § 26 a, stk. 1, en
betingelse, at hjemsendelsen skyldes et eller flere konkrete
smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen eller
institutionen m.v. Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter
sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Forslaget betyder også, at en
lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et
barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og
af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller
institution m.v., vil kunne få ret til dagpenge efter den
gældende § 26 b til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark i den nye periode.
Det er efter § 26 b, stk. 3, 1. pkt., en
betingelse, at der foreligger en positiv covid-19 test for
barnet.
Er barnet eksempelvis sendt hjem den 22.
november 2021 og varer hjemsendelsen 5 dage, vil der kunne
udbetales dagpenge for 4 dage, hvis betingelserne i øvrigt
er opfyldt.
Dagpengene vil skulle beregnes og udbetales
efter lovens almindelige regler for beregning og udbetaling til
lønmodtagere og selvstændige, jf. § 26 c, stk. 1,
2. pkt.
Der ændres ved dette lovforslag i
øvrigt ikke på betingelserne i forhold til at
være omfattet af ordningen, herunder at
beskæftigelseskravet efter lovens §§ 27 eller 28
skal være opfyldt.
Udbetaling Danmark vil i den foreslåede
periode alene kunne udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26
b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn.
Har forældrene to børn, der er
smittede/hjemsendte, vil begge forældre på den enkelte
dag kunne have ret til dagpenge i forhold til hvert af
børnene. Forældrene vil også kunne vælge
at holde 10 enkelte dage for de to børn med en
forælder pr. dag.
Det vil ikke være et krav, at der er
tale om 10 sammenhængende dage. De 10 dage vil skulle ligge
på arbejdsdage, hvor lønmodtageren sædvanligvis
ville have været på arbejdet. Tilsvarende vil der for
den selvstændige erhvervsdrivende alene indgå dage,
hvor den selvstændige sædvanligvis udfører
indtægtsgivende aktiviteter.
Udbetaling Danmark vil evt. kunne modtage en
ansøgning om dagpenge inden lovens ikrafttræden, men
der vil ikke kunne ske udbetaling før lovens
ikrafttræden.
Til §
3
Det foreslås at loven træder i
kraft den 16. december 2021.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om sygedagpenge i øvrigt ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. § 83 i lov om
sygedagpenge, og barselsloven i øvrigt ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. § 60 i
barselsloven.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at uanset fristen på 3 uger i § 43 a, stk. 2,
1. pkt., i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, kan en selvstændig erhvervsdrivende for
fravær omfattet af § 43 a, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, med
første fraværsdag inden lovens ikrafttræden,
anmelde fraværet til kommunen frem til og med den 31. januar
2022.
Det betyder, at en selvstændig
erhvervsdrivende kan få efterbetalt sygedagpenge for perioden
den 23. november 2021 og frem til lovens ikrafttrædelse, hvis
den selvstændige anmelder fraværet senest den 31.
januar 2022.
Det foreslås i stk.
2, at § 2, nr. 1-5, finder anvendelse fra og med den
23. november 2021.
Det medfører, at de ændrede
betingelser for retten til op til 10 dages dagpenge gælder
fra og med den 23. november 2021.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1712 af 20. august 2021, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter §
43 indsættes før overskriften før §
44: Ȥ 43
a. En selvstændig erhvervsdrivende, som i
øvrigt opfylder lovens betingelser, har i perioden fra og
med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022 ret til
sygedagpenge fra kommunen i de første 2 uger af
sygeperioden, hvis den selvstændiges uarbejdsdygtighed efter
§ 7 skyldes, at personen som følge af smitte med
covid-19 eller som nær kontakt til en person smittet med
covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de danske
sundhedsmyndigheders anbefalinger herom. Stk. 2.
Anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 skal ske
senest 3 uger efter første fraværsdag ved at udfylde
en blanket, som udleveres af kommunen. Kommunen kan se bort fra
overskridelse af fristen i 1. pkt. af de grunde, som fremgår
af § 43, stk. 5.« | | | | | | 2. Efter §
53 a indsættes i kapitel 19: »§ 53
b. En arbejdsgiver har i perioden fra og med den 23.
november 2021 til og med den 28. februar 2022 ret til at få
refusion fra kommunen i de første 30 kalenderdage af
sygefraværet, hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed
efter § 7 skyldes, at lønmodtageren som følge af
smitte med covid-19 eller som nær kontakt til en person
smittet med covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de
danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom. Det er en
betingelse, at lønmodtageren i øvrigt opfylder lovens
betingelser. Stk. 2.
Refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen til
lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. Refusionen kan
dog højst udbetales med det beløb, som
lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2. Stk. 3. §
59 finder anvendelse for anmeldelse af refusionskrav efter stk.
1.« | | | | | | § 2 | | | | | | I barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 27. marts 2021 og §
3 i lov nr. 1438 af 29. juni 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 26 a.
--- Stk. 2. Det er
en betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har
mulighed for at arbejde hjemmefra eller som selvstændig
erhvervsdrivende ikke har mulighed for at drive sin virksomhed
hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er det desuden
en betingelse, at forælderen ikke har omsorgsdage eller
afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke
udbetales løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie samme
dag. Deler forældrene bopæl, og er de
lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende, er
det en betingelse, at begge forældre opfylder betingelserne i
1. og 2. pkt. Stk. 3.
--- Stk. 4.
Forælderen skal som lønmodtager over for Udbetaling
Danmark fremlægge erklæring fra arbejdsgiveren om, at
forælderen ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra, at
forælderen ikke har ubrugte omsorgsdage eller afspadsering,
der kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales
løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie samme dag.
Forælderen skal som selvstændig erhvervsdrivende over
for Udbetaling Danmark på tro og love erklære, at det
ikke er muligt at drive sin virksomhed hjemmefra. Deler
forældrene bopæl, skal der fremlægges
erklæring fra begge forældre efter 1. og 2. pkt. | | 1. I § 26 a, stk. 2, 2. pkt., udgår
»omsorgsdage eller«. 2. I § 26 a, stk. 4, 1. pkt., udgår
»ubrugte omsorgsdage eller«. | | | | § 26 b. En
lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et
barn under 14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og
af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller
institution m.v., har ret til dagpenge til pasning af barnet fra
Udbetaling Danmark, jf. § 26 c. En forælder, der har ret
til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, har ikke ret til
dagpenge efter 1. pkt. Stk. 2. Det er
en betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har
mulighed for at arbejde hjemmefra eller som selvstændig
erhvervsdrivende ikke har mulighed for at drive sin virksomhed
hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er det desuden
en betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage,
omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til pasning af
barnet, og at der ikke udbetales løn af arbejdsgiveren eller
holdes ferie samme dag. Deler forældrene bopæl, og er
de lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdrivende,
er det en betingelse, at begge forældre opfylder
betingelserne i 1. og 2. pkt. Stk. 3.
--- Stk. 4.
Forælderen skal som lønmodtager over for Udbetaling
Danmark fremlægge erklæring fra arbejdsgiveren om, at
forælderen ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra, at
forælderen ikke har ubrugte barnets sygedage, omsorgsdage
eller afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at der
ikke udbetales løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie
samme dag. Forælderen skal som selvstændig
erhvervsdrivende på tro og love erklære, at det ikke er
muligt at drive sin virksomhed hjemmefra. Deler forældrene
bopæl, skal der fremlægges erklæring fra begge
forældre efter 1. og 2. pkt. | | 3. § 26 b, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. 4. I § 26 b, stk. 2, 2. pkt., udgår
»barnets sygedage, omsorgsdage eller«. 5. I § 26 b, stk. 4, 1. pkt., udgår
»ubrugte barnets sygedage, omsorgsdage eller«. | | | | § 26 c.
Udbetaling Danmark kan for perioden til og med den 31. december
2020 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for
sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn. Udbetaling Danmark kan for perioden fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 31. marts 2021 udbetale dagpenge efter
§§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10
fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Udbetaling
Danmark kan for perioden fra og med den 1. april 2021 til og med
den 30. juni 2021 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b
for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det
enkelte barn. Dagpengene beregnes og udbetales efter lovens
almindelige regler for beregning og udbetaling til
lønmodtagere og selvstændige. Der kan kun udbetales
dagpenge til én forælder pr. dag, barnet er hjemme, og
der kan kun udbetales dagpenge for hele fraværsdage. En
forælder kan kun få udbetalt dagpenge for ét
barn pr. dag. Ansøges der om dagpenge for mere end 10 dage
for det enkelte barn, udbetales dagpengene for dagene i den
rækkefølge, som Udbetaling Danmark har modtaget den
nødvendige dokumentation for dagene. Stk. 2 og
3. --- | | 6. I § 26 c, stk. 1, indsættes efter 3.
pkt. som nyt punktum: »Udbetaling Danmark kan for perioden
fra og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022
udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op
til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte
barn.« |
|