Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig,
at Danmark heldigvis - med udrulningen af vaccinerne - står i
en anden situation, end vi gjorde for et år siden. Venstre
noterer sig, at arbejdsmarkedets parter har fundet fælles
løsninger på, hvordan man kan holde gang i dansk
erhvervsliv i den nuværende smittesituation.
Der skal gøres, hvad der er muligt
for at undgå nye nedlukninger. For Venstre er det vigtigt at
opretholde vækst og velstand under pandemien. Lovforslaget
sikrer, at virksomhederne får refusion for sygedagpenge til
hjemsendte medarbejdere fra første sygedag, samtidig med at
det bliver lettere for både virksomheder og
lønmodtagere at løfte det ansvar, som alle danskere
har, når det handler om at bekæmpe smitten. Venstre kan
på den baggrund støtte lovforslaget.
Venstre noterer sig endvidere, at
ministeren har oplyst, at personer med symptomer, der ikke
konstateres smittet ved en covid-19-test, ikke er omfattet af
ordningen, og at det følger af den trepartsaftale, der er
indgået. Det er Venstre ærgerlig over, da vi gerne
havde set, at situationer, hvor arbejdsgiveren anbefaler
medarbejderen at isolere sig i det tilfælde, hvor
medarbejderen har symptomer på covid-19, men ikke har
fået et positivt covid-19-test-svar, også var omfattet
af ordningen, men Venstre accepterer selvfølgelig ordningens
indhold. Venstre vil på den baggrund følge udviklingen
i anvendelsen af ordningen tæt.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 43 a indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Det samme gælder, hvis den
selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at
den selvstændige som nær kontakt til en nær
kontakt til en person smittet med covid-19 er i isolation i
overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger
herom.«
[Tydeliggørelse af, at
bestemmelsen også omfatter en selvstændig, som er
nær kontakt til en nær kontakt til en person smittet
med covid-19, når denne er i isolation i overensstemmelse med
de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom]
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 53 b indsættes i stk. 1 efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Det samme gælder, hvis
lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at
lønmodtageren som nær kontakt til en nær kontakt
til en person smittet med covid-19 er i isolation i
overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger
herom.«
[Tydeliggørelse af, at
bestemmelsen også omfatter en lønmodtager, som er
nær kontakt til en nær kontakt til en person smittet
med covid-19, når denne er i isolation i overensstemmelse med
de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med opdatering af retningslinjerne
»Covid-19: Opsporing og håndtering af nære
kontakter« den 29. november 2021 anbefaler
sundhedsmyndighederne ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig
skærpelse af retningslinjer for opsporing og håndtering
af nære kontakter i de situationer, hvor der er
bekræftet eller mistanke om smitte med omikronvarianten (B.
1.1.529). Med de opdaterede retningslinjer anbefales både de
nære kontakter og de nære kontakters nære
kontakter uanset vaccinations- eller tidligere smitte-status at
gå i selvisolation og blive pcr-testet på dag 1, 4 og
6. Den isolerede kan tidligst ophæve selvisolationen ved
negativt svar på den sidste test på dag 6.
Dette er en skærpelse af
anbefalingerne i forhold til personer, som er nær kontakt,
idet en person, som er vaccineret eller tidligere smittet inden for
de sidste 12 måneder, som udgangspunkt ikke anbefales at
gå i isolation som nær kontakt.
Med ændringsforslaget
tydeliggøres det, at så længe
sundhedsmyndighedernes anbefalinger om omikron er som
ovenstående, vil en selvstændig, der er nær
kontakt til en nær kontakt, og hvor der er bekræftet
eller mistanke om smitte med omikronvarianten (B. 1.1.529),
være omfattet af muligheden for, at der kan udbetales
sygedagpenge fra første fraværsdag, hvis den
selvstændige er i isolation i overensstemmelse med de danske
sundhedsmyndigheders anbefalinger herom.
Til nr. 2
Med opdatering af retningslinjerne
»Covid-19: Opsporing og håndtering af nære
kontakter« den 29. november 2021 anbefaler
sundhedsmyndighederne ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig
skærpelse af retningslinjer for opsporing og håndtering
af nære kontakter i de situationer, hvor der er
bekræftet eller mistanke om smitte med omikronvarianten (B.
1.1.529). Med de opdaterede retningslinjer anbefales både de
nære kontakter og de nære kontakters nære
kontakter uanset vaccinations- eller tidligere smitte-status at
gå i selvisolation og blive pcr-testet på dag 1, 4 og
6. Den isolerede kan tidligst ophæve selvisolationen ved
negativt svar på den sidste test på dag 6.
Dette er en skærpelse af
anbefalingerne i forhold til personer, som er nær kontakt,
idet en person, som er vaccineret eller tidligere smittet inden for
de sidste 12 måneder, som udgangspunkt ikke anbefales at
gå i isolation som nær kontakt.
Med ændringsforslaget
tydeliggøres det, at så længe
sundhedsmyndighedernes anbefalinger om omikron er som
ovenstående, vil en arbejdsgiver for en lønmodtager,
der er nær kontakt til en nær kontakt, og hvor der er
bekræftet eller mistanke om smitte med omikronvarianten (B.
1.1.529), være omfattet af muligheden for, at der kan
udbetales refusion fra lønmodtagerens første
fraværsdag, hvis lønmodtageren er i isolation i
overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger
herom.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. december
2021 og var til 1. behandling den 7. december 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 2. december 2021 dette
udkast til udvalget, jf. L 98 - bilag 1. Den 6. december 2021
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Alexander Grandt (S) Bjarne
Laustsen (S) fmd. Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten
Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard
(V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs
(V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |