Skriftlig fremsættelse (2. december
2021)
Sundhedsministeren
(Magnus Heunicke):
Hermed tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kliniske forsøg med lægemidler og forskellige andre
love (Lovteknisk opdatering og mindre præciseringer af
national lovgivning til EU-forordning om kliniske forsøg med
humanmedicinske lægemidler)
(Lovforslag nr. L 97)
Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union
har i 2014 vedtaget forordning om kliniske forsøg med
humanmedicinske lægemidler (herefter forordningen om kliniske
forsøg). Folketinget vedtog i 2016 lov nr. 620 af 8. juni
2016 om kliniske forsøg med lægemidler, der
fastsætter supplerende nationale regler til forordningen om
kliniske forsøg. Forordningen om kliniske forsøg
skulle oprindeligt have fundet anvendelse fra den 28. maj 2016
forudsat, at EU-portalen og EU-databasen havde opnået fuld
funktionsdygtighed. Etableringen af IT-systemerne har dog vist sig
at være mere tidskrævende end først antaget,
hvorfor forordningen om kliniske forsøg først vil
finde anvendelse pr. 31. januar 2022. Ligeledes vil lov om kliniske
forsøg med lægemidler først træde i kraft
samme dato og dermed flere år efter lovens vedtagelse. Der er
siden 2016 vedtaget flere ændringslove til lov om kliniske
forsøg med lægemidler samt ændringer i anden
lovgivning vedr. kliniske forsøg med lægemidler, som
endnu ikke er sat i kraft, idet ikrafttrædelsestidspunktet
forudsætter, at forordningen om kliniske forsøg finder
anvendelse.
Ændringslovene er udarbejdet på baggrund af
gældende ret på tidspunktet for deres vedtagelse.
Sundhedsministeriet finder det derfor nødvendigt at foretage
en større lovteknisk opdatering i lov om kliniske
forsøg med lægemidler og de senere ændringer med
henblik på, at loven bringes i overensstemmelse med anden
national lovgivning, som er blevet vedtaget i den mellemliggende
periode. Det bemærkes, at der som konsekvens af den
lovtekniske opdatering i lov om kliniske forsøg med
lægemidler foretages lovtekniske opdateringer i anden
national lovgivning, der har sammenhæng hermed.
Derudover foreslås mindre
præciseringer i lov om kliniske forsøg med
lægemidler, uden at der dog foretages egentlige
ændringer af retstilstanden. Af forslag til ændringer
af mindre præciseringer foreslås bl.a., at de
videnskabsetiske lægemiddelkomitéer i lov om kliniske
forsøg med lægemidler ændrer navn, hvorved disse
fremover defineres som videnskabsetiske medicinske komitéer
nedsat i medfør af lov om videnskabsetisk behandling af
kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v. Det
forslås endvidere præciseret, som konsekvens af
navneændringen, at sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der angår kliniske forsøg med
lægemidler, som anmeldes i medfør af
komitéloven (de nugældende regler) i den 1-årige
overgangsperiode, skal ske til de videnskabsetiske medicinske
komitéer og ikke de videnskabsetiske
lægemiddelkomitéer, som ellers fremgår af lov om
kliniske forsøg med lægemidler fra 2016.
Det betyder, at de videnskabsetiske
medicinske komitéer vil have kompetence til at foretage den
videnskabsetiske vurdering af hhv. kliniske forsøg med
lægemidler, der anmeldes i medfør af lov om kliniske
forsøg med lægemidler og forordningen om kliniske
forsøg og hhv. kliniske forsøg med lægemidler,
der anmeldes i medfør af komitéloven i den
1-årige overgangsperiode.
Det
foreslås hertil, at de videnskabsetiske medicinske
komitéer kan opkræve et gebyr til delvis dækning
af udgifterne til behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, der angår kliniske forsøg med
lægemidler, der anmeldes i medfør af
komitéloven i overgangsperioden. Det bemærkes, at den
foreslåede gebyrbestemmelse svarer til de regionale
videnskabsetiske komitéers gebyrbestemmelse i
komitéloven, der i dag har kompetencen til at behandle
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, der angår
kliniske forsøg med lægemidler, der anmeldes i
medfør af komitéloven.
Det
foreslås endvidere at præcisere ordlyden i bestemmelsen
om habilitet for personer, der medvirker i behandlingen af
afgørelser om godkendelse, overvågning eller kontrol
med kliniske forsøg med lægemidler således, at
denne er i overensstemmelse med artikel 9 i forordningen om
kliniske forsøg.
Idet jeg i
øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.