Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 11. januar 2022
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter forskning, da det er vigtigt i forhold til
danskernes sundhed og for at kunne få den bedste behandling,
dog skal det altid ske med accept, når man bruger
forsøgspersoner. Det betyder også, at man skal sikre,
at forsøgspersonerne får de rette informationer, og at
det er på et letlæseligt og forståeligt sprog. I
ministerens svar på L 97 spørgsmål 1 og 5 om
rettigheder bliver det også klarlagt, at
forsøgspersoner skal have information og viden om, hvad der
sker med deres data, men som det altid er med lovtekster, kan det
være svært for nogle mennesker at forstå det
akademiske sprog. Derfor opfordrer DF stadig til at få
sikret, at informationer er til at forstå for alle uanset
uddannelsesniveau.
Dansk Folkeparti kan støtte
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
1)
Ordene: »og forskellige andre love« ændres til:
», lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsloven«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. § 1, stk. 2, ophæves.«
[Ophævelse på grund af
dobbeltregulering]
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 2, nr. 6, ændres
»Videnskabsetisk medicinsk komité nedsat« til:
»Komité nedsat«.
[Sproglig ændring]
4)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
8, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 7, stk.
6,« til: »§ 4, stk. 6, i lov om videnskabsetisk
behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr
m.v.««
[Konsekvensrettelse]
5)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»03. Afsnit III ophæves.«
[Ophævelse på grund af
dobbeltregulering]
6)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
35, nr. 1, udgår »eller § 22 i denne
lov«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
7) I
den under nr. 15 foreslåede
ændring af § 35, nr. 2,
indsættes efter »stk. 1-6««: », og
»eller § 27, stk. 1, i denne lov«
udgår«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
8)
Efter nr. 15 indsættes som nye numre:
»05. I §
35, nr. 7, udgår », § 31, stk. 1, 2. pkt.,
og stk. 2, 2. pkt.,«.
06. I
§ 35, nr. 8, ændres
»§ 20 a eller § 31, stk. 3« til: »eller
§ 20 a«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 4
9) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
220 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »opgaver for
sundheds- og ældreministeren« til: »opgaver for
henholdsvis sundhedsministeren og social- og
ældreministeren«, og »sundheds- og
ældreområdet« ændres til:
»sundhedsområdet og på
ældreområdet«.«
[Justering af ministerbetegnelser
og redaktionel justering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring,
idet formuleringen »og forskellige andre love« kun
anvendes, når der foreslås ændret mere end 4-5
love. I lovforslaget foreslås alene 3 hovedlove ændret,
hvorfor samtlige titler på de love, som er foreslået
ændret, nævnes.
Til nr. 2
Det følger af § 1, stk. 2, i
lov om kliniske forsøg med lægemidler, at loven finder
anvendelse ved Lægemiddelstyrelsens vurdering og kontrol af
kliniske forsøg med lægemidler på dyr.
Det foreslås, at § 1, stk. 2,
ophæves.
Det vil medføre, at lov om kliniske
forsøg med lægemidler ikke vil finde anvendelse ved
Lægemiddelstyrelsens vurdering og kontrol af kliniske
forsøg med lægemidler på dyr.
Forslaget har sammenhæng med
ændringsforslag nr. 5, hvorefter lovens afsnit III
foreslås ophævet, som følge af at regler om
kliniske forsøg med lægemidler på dyr nu findes
tilsvarende i lov om lægemidler. Der henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig rettelse, da
»videnskabsetisk medicinsk« ved en fejl står
angivet to gange i den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 4
Det følger af § 8, stk. 1, 1.
pkt., i lov om kliniske forsøg med lægemidler, at er
det i en videnskabsetisk lægemiddelkomité eller et
underudvalg nedsat i medfør af § 7, stk. 6, ikke muligt
at opnå enighed om bedømmelsen af en ansøgning
eller andre forhold efter forordningen eller denne lov,
træffer komitéen afgørelse ved afstemning, jf.
dog stk. 2 og 3.
Det foreslås, at ændre §
8, stk. 1, 1. pkt., således at henvisningen til § 7,
stk. 6 bliver til § 4, stk. 6, i lov om videnskabsetisk
behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr
m.v.
Det vil betyde, at er det i en
videnskabsetisk lægemiddelkomité eller et underudvalg
nedsat i medfør af § 4, stk. 6, i lov om
videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af
medicinsk udstyr m.v. ikke muligt at opnå enighed om
bedømmelsen af en ansøgning eller andre forhold efter
forordningen eller denne lov, træffer komitéen
afgørelse ved afstemning, jf. dog stk. 2 og 3.
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 5, hvor det
foreslås at ophæve § 7 i lov om kliniske
forsøg med lægemidler. Den foreslåede
ophævelse af § 7 i lov om kliniske forsøg med
lægemidler har sammenhæng med lovforslagets § 1,
nr. 3, hvor det foreslås defineret, at de videnskabsetiske
lægemiddelkomitéer, der med lovforslagets § 1,
nr. 1, ændrer navn til videnskabsetiske medicinske
komitéer, er de komitéer, der er nedsat i
medfør af lov om videnskabsetisk behandling af medicinsk
udstyr m.v.
Til nr. 5
Lov om kliniske forsøg med
lægemidler regulerer i afsnit III udtømmende kliniske
forsøg med lægemidler på dyr. Afsnittet
indeholder således krav om, at et klinisk forsøg med
lægemidler på dyr ikke må udføres,
før der er opnået tilladelse hertil fra
Lægemiddelstyrelsen, og at sponsor eller dennes
repræsentant skal have bopæl i et EU-/EØS-land.
Lægemiddelstyrelsen har mulighed for at stille vilkår
til forsøget, og sponsor må ikke ændre i
forsøgsprotokollen uden Lægemiddelstyrelsens
forudgående tilladelse hertil. Afsnittet indeholder endvidere
regler om indberetning af bivirkninger og
Lægemiddelstyrelsens muligheder for at tilbagekalde en
tilladelse til et forsøg, at suspendere en tilladelse eller
at foretage ændringer i vilkårene for en
tilladelse.
Herudover indeholder afsnittet bestemmelser
om Lægemiddelstyrelsens adgang til at inspicere kliniske
forsøg med lægemidler på dyr og en række
bemyndigelser, hvorefter sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om bivirkningsindberetninger, formkrav til
ansøgninger og underretninger samt
Lægemiddelstyrelsens korrigerende foranstaltninger på
sponsors eventuelle overtrædelse af reglerne. Endelig kan
Lægemiddelstyrelsen efter reglerne i afsnit III
fastsætte nærmere regler om krav til kvalitet og
sikkerhed ved forsøgslægemidler, herunder til deres
fremstilling, og til kontrollen heraf.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der indsættes en bestemmelse i
lovforslaget, hvorefter afsnit III i lov om kliniske forsøg
med lægemidler ophæves.
Forslaget skal ses, i lyset af at kliniske
forsøg med lægemidler til dyr på nuværende
tidspunkt er tilsvarende reguleret i lov om lægemidler som
følge af de ændringer heraf, som Folketinget vedtog
den 2. december 2021, jf. lov nr. 2393 af 14. december 2021 om
ændring af lov om lægemidler, lov om apoteksvirksomhed
og sundhedsloven (Tilpasninger af national ret som følge af
forordning om lægemidler til dyr m.v.). Således
følger reglerne i afsnit III i lov om kliniske forsøg
med lægemidler af §§ 88-92 a i lov om
lægemidler, og der vil derfor være tale om
dobbeltregulering, såfremt afsnit III i lov om kliniske
forsøg med lægemidler ikke ophæves. Da
bestemmelserne i lov om kliniske forsøg med lægemidler
endnu ikke er sat i kraft, for så vidt angår kliniske
forsøg med lægemidler til dyr, vurderes det mest
hensigtsmæssigt at ophæve reglerne i lov om kliniske
forsøg med lægemidler frem for i lov om
lægemidler.
Forslaget vil medføre, at reglerne
om kliniske forsøg med lægemidler på dyr ikke
længere vil findes i lov om kliniske forsøg med
lægemidler, men alene i lov om lægemidler. Forslaget
vil derfor ikke medføre materielle ændringer i
retstilstanden.
Til nr. 6
Efter § 35, nr. 1, i lov om kliniske
forsøg med lægemidler straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder den, der
iværksætter et klinisk forsøg med
lægemidler i strid med bl.a. lovens § 22 om
ansøgningskrav til forsøg med lægemidler
på dyr.
Det foreslås, at henvisningen til
§ 22 udgår af § 35, nr. 1.
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 5, hvorefter lovens afsnit III, herunder
§ 22, foreslås ophævet.
Til nr. 7
Efter lovens § 35, nr. 2, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder den, der
undlader at efterkomme underretningspligten i medfør af
bl.a. § 27, stk. 1, om bivirkningsunderretninger.
Det foreslås med ændringen, at
henvisningen til § 27, stk. 1, udgår af § 35, nr.
2.
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 5, hvorefter lovens afsnit III, herunder
§ 27, foreslås ophævet.
Til nr. 8
Efter § 35, nr. 7, i lov om kliniske
forsøg med lægemidler straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder den, der undlader at
efterkomme et påbud eller en oplysningspligt i medfør
af bl.a. § 31, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt. Efter
lovens § 35, nr. 8, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder den, der nægter
repræsentanter for tilsynsmyndigheden adgang i medfør
af bl.a. § 31, stk. 3.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 31, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2,
2. pkt. udgår af lovens § 35, nr. 7. Det foreslås
endvidere, at lovens § 35, nr. 8, ændres, således
at § 31, stk. 3, udgår af bestemmelsen.
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 5, hvorefter lovens afsnit III, herunder
§ 31, foreslås ophævet.
Til nr. 9
Der er tale om dels en teknisk justering
med henblik på at sikre, at de ministerbetegnelser, som med
det fremsatte lovforslag foreslås ændret, er korrekte,
dels en redaktionel justering af den foreslåede placering af
ordet »henholdsvis« i bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. december
2021 og var til 1. behandling den 21. december 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 13. oktober 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 22. Den 2. december 2021 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Alexander Grandt Petersen (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Christina Thorholm (RV) Lotte Rod (RV) Peder Hvelplund (EL)
Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V) fmd. Ellen Trane Nørby (V) Anne
Honoré Østergaard (V) Martin Geertsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF)
Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |