Fremsat den 25. november 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om efterskoler og
frie fagskoler
(Permanentgørelse af forsøg
med prøver i dansk og matematik på efterskoler og frie
fagskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud)
§ 1
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5 a, stk. 1, indsættes
efter »prøverne«: », jf. dog stk.
6«.
2. I
§ 5 a indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 5.
En skole godkendt efter § 1, stk. 4, der afholder
prøver, jf. stk. 4, kan tilbyde en elev alene at
aflægge prøve i dansk og matematik på 9.
klassetrin, hvis eleven ikke har de nødvendige
forudsætninger for at gennemføre flere af folkeskolens
prøver.
Stk. 6. En
skole godkendt efter § 1, stk. 4, som har meddelt
Børne- og Undervisningsministeriet, at den ikke afholder
folkeskolens afgangseksamen, prøven på 8. klassetrin
og 9.-klasseprøverne, jf. stk. 1, kan tilbyde folkeskolens
prøver i dansk og matematik på 9. klassetrin for de
elever, der har de nødvendige forudsætninger herfor.
De regler om 9.-klasseprøverne, der gælder for
folkeskolen og dens elever, gælder tilsvarende for en skole
og dens elever, når skolen afholder prøver i dansk og
matematik.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og
8.
3. I
§ 5 a, stk. 5, der bliver stk. 7,
indsættes efter »stk. 1-3«: », 5 og
6« og efter »herfor« indsættes: »,
samt om vurdering af elevers forudsætninger ved tilbud om
aflæggelse af 9.-klasseprøver i dansk og matematik,
jf. stk. 5 og 6«.
4. § 51,
2. og 3. pkt.,
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2022.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 5 a, stk. 5, i lov om efterskoler og frie
fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober
2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 5
a, stk. 7, i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. denne lovs
§ 1, nr. 3.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Enkeltfagsprøver på efterskoler
og frie fagskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lov nr. 688 af 27. maj 2015, der blev vedtaget af samtlige
partier i Folketinget, blev der foretaget en ændring af
forsøgsbestemmelsen i § 51 i lov om efterskoler og frie
fagskoler, så efterskoler og frie fagskoler, der er godkendt
med et samlet særligt undervisningstilbud, kan
iværksætte forsøg, hvor eleverne får
mulighed for alene at aflægge folkeskolens
9.-klasseprøver i fagene dansk og matematik. Forsøget
kan anvendes af både prøveafholdende og
prøvefrie skoler og må højst have en varighed
af fem år. Hovedsigtet med forsøget er at give
så mange som muligt en smidig adgang til
erhvervsuddannelserne.
Det følger af bemærkningerne til lovforslag nr. L
180 af 26. marts 2015, at Børne- og Undervisningsministeriet
vil evaluere forsøgene fem år efter lovens vedtagelse,
jf. Folketingstidende, 2014-15, A, L 180 som fremsat, side 28.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har derfor ultimo
2019 gennemført en evaluering af forsøget.
Evalueringen viser overordnet, at skolerne er meget positive over
for den mulighed, forsøgsordningen giver. Skolerne peger
blandt andet på, at muligheden for, at eleverne alene
behøver at aflægge prøver i dansk og matematik,
medfører, at flere elever aflægger prøverne, og
at eleverne dermed får mulighed for en smidigere adgang til
erhvervsuddannelserne. Datagrundlaget er ikke stort, men
understøtter skolernes oplevelser.
Med lovforslaget foreslås det at permanentgøre
forsøgsordningen, således at efterskoler og frie
fagskoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud
også fremover får mulighed for at tilbyde elever alene
at aflægge prøve i dansk og matematik. De skoler, der
i forvejen afholder folkeskolens prøver, vil kunne tilbyde
ordningen til elever, der ikke har de nødvendige
forudsætninger for at gennemføre flere af folkeskolens
prøver. Ligesom i forsøgsordningen foreslås
det, at også de ellers prøvefri skoler skal have
mulighed for at tilbyde deres elever at aflægge prøve
i dansk og matematik.
2. Enkeltfagsprøver på efterskoler og frie
fagskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud
2.1. Gældende ret
Det har siden 2006 været obligatorisk for alle elever,
både i folkeskolen, på fri- og privatskoler, på
efterskoler og frie fagskoler og i den kommunale ungdomsskole, der
tilbyder heltidsundervisning på 9. klassetrin, at
aflægge folkeskolens 9.-klasseprøver.
Det fremgår af forarbejderne til folkeskolelovens
prøveregler i lovforslag nr. L 101 af 7. december 2005, at
formålet med de obligatoriske prøver i folkeskolen
efter 9. klasse er at give de unge en god faglig ballast, når
de forlader folkeskolen, og dermed bedre forudsætninger for
at gennemføre en ungdomsuddannelse, jf. Folketingstidende
2005-06, Tillæg A, side 2956.
Det følger endvidere af lovforslag nr. L 185 af 29. marts
2006 om ændring af lov om friskoler og private grundskoler
m.v. og andre love på Undervisningsministeriets område
(lov nr. 577 af 9. juni 2006), at princippet om at indføre
obligatoriske prøver i folkeskolen også skal omfatte
fri- og privatskoler, efterskoler, frie fagskoler og ungdomsskolen,
jf. Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, side 6144, 5149 ff
og 6155.
De obligatoriske prøver i folkeskolen omfatter efter
folkeskolelovens § 14 en prøve på 8. klassetrin i
et praktisk/musisk valgfag samt 7 prøver på 9.
klassetrin, herunder to prøver i faget dansk (en mundtlig
samt en skriftlig bestående af et antal delprøver), en
prøve i hvert af fagene matematik (en skriftlig
bestående af et antal delprøver) og engelsk, en
fælles prøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi
samt to udtræksprøver inden for henholdsvis fagblokken
humanistiske fag (engelsk, tysk/fransk, kristendomskundskab,
historie og samfundsfag) og fagblokken naturfag (matematik,
geografi, biologi, fysik/kemi og idræt).
Elever på efterskoler og frie fagskoler, der giver
undervisning på 8. og 9. klassetrin, skal aflægge
folkeskolens afgangseksamen, prøve på 8. klassetrin og
9.-klasseprøver, medmindre skolen har meddelt Børne-
og Undervisningsministeriet, at den ikke afholder prøverne,
jf. § 5 a, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler. Det
følger endvidere af § 5 a, stk. 4, 2. pkt., i lov om
efterskoler og frie fagskoler, at de regler om folkeskolens
afgangseksamen, prøve på 8. klassetrin og
9.-klasseprøver, der gælder for folkeskolen og dens
elever, gælder tilsvarende for disse skoler.
Elever, der ikke er i stand til at aflægge samtlige
obligatoriske prøver, kan på baggrund af en konkret og
individuel vurdering fritages for obligatorisk
prøveaflæggelse i et eller flere fag, ligesom elever
kan aflægge prøverne på særlige
vilkår. Reglerne herom er fastsat i §§ 30-42 i
bekendtgørelse nr. 1858 af 27. september 2021 om
folkeskolens prøver
(prøvebekendtgørelsen).
Skolen kan også vælge at framelde sig at afholde
folkeskolens prøver og dermed være prøvefri,
jf. § 5 a, stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler. Det
indebærer, at de af skolens elever, der måtte
ønske at aflægge prøverne, må
aflægge dem som privatister på en anden skole, jf.
folkeskolelovens § 14, stk. 8. Kommunalbestyrelsen beslutter,
ved hvilken skole prøveaflæggelsen skal ske, jf.
prøvebekendtgørelsens § 14, stk. 2.
Det fremgår af § 51, 2. pkt., i lov om efterskoler og
frie fagskoler, at børne- og undervisningsministeren som led
i forsøg kan godkende fravigelse af § 5 a for skoler,
der er godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud i
medfør af § 1, stk. 4, og § 26. Bestemmelsen
indebærer, at en skole kan igangsætte forsøg,
hvorefter reglerne om folkeskolens prøver i § 5 a
fraviges i en begrænset periode for at give elever med visse
særlige behov, herunder elever med
funktionsnedsættelser, mulighed for alene at aflægge
prøve i fagene dansk og matematik. Forsøg med
fravigelse af § 5 a kan anvendes af både
prøveafholdende og ikke-prøveafholdende skoler.
På nuværende tidspunkt er 10 af skolerne, som er
godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud,
prøvefrie.
Af § 51, 3. pkt., fremgår det, at forsøg som
nævnt i 2. pkt. højst må have en varighed
på 5 år. Det fremgår af bemærkningerne til
bestemmelsen, at begrænsningen til maksimalt fem år
blev indsat, da tilladelse til forsøg af denne karakter ikke
tidligere har været en mulighed jf. Folketingstidende,
2014-15, A, L 180 som fremsat, side 27.
Med hjemmel i § 51, 2. og 3. pkt. har 11 ud af de pt 40
efterskoler, der er godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud, benyttet sig af forsøgsordningen. De
første forsøg blev sat i gang fra
sommerprøveterminen 2017 og udløber derfor efter
vinterprøveterminen 2021/22 og før
sommerprøveterminen 2022.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
De nuværende regler i folkeskoleloven, lov om friskoler og
private grundskoler og lov om efterskoler og frie fagskoler giver
ikke mulighed for at aflægge folkeskolens prøver
enkeltvis eller i udvalgte fag. Det indebærer, at skoler med
mange elever med særlige behov ofte vil stå i en
situation, hvor de - ifald de ønsker at være en
prøveafholdende skole - skal foretage en konkret og
individuel vurdering af hver enkelt elev med henblik på at
fritage eleverne fra de fleste prøver, dog med undtagelse af
de få prøver, som eleverne vurderes at kunne
aflægge på trods af deres vanskeligheder. Det kan
være en medvirkende faktor til, at sådanne skoler
afstår fra at afholde folkeskolens prøver, idet deres
elever ikke anses for at have tilstrækkelige
forudsætninger for at kunne gennemføre samtlige
prøver. Samtidig kan den manglende mulighed for at
aflægge folkeskolens prøver på skolen også
være en barriere for elevernes mulighed for at få en
smidig vej ind i erhvervsuddannelserne.
På denne baggrund blev § 51 i lov om efterskoler og
frie fagskoler ændret ved lov nr. 688 af 27. maj 2015, hvor
der blev indført hjemmel til forsøg med at tilbyde
elever på efterskoler og frie fagskoler godkendt med et
samlet særligt undervisningstilbud at aflægge
folkeskolens prøver alene i fagene dansk og matematik. Der
findes pt. 40 efterskoler og 2 frie fagskoler godkendt med et
samlet særligt undervisningstilbud. Cirka halvdelen af
skolerne har en særlig profil for elever med ordblindhed mm.,
mens den anden halvdel af skolerne har en særlig profil for
elever, som har andre særlige forudsætninger, der
kræver støtte og tilbud om specialundervisning. En del
elever på skoler, der er godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud, er således særligt udfordrede,
herunder i form af funktionsnedsættelser, og de kan derfor
have vanskeligt ved at aflægge samtlige af folkeskolens
prøver.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende, 2014-15, A, L 180 som fremsat, side 8 og 15, at
formålet med forsøget var at give så mange
elever som muligt adgang til erhvervsuddannelserne ved at lette
skolernes administrationsbyrde og smidiggøre
prøveafholdelsen for denne særlige gruppe af
elever.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har ultimo 2019
gennemført en evaluering af de forsøg, der har
været igangsat i medfør af § 51.
Ud af de 40 efterskoler, der er godkendt med et samlet
særligt undervisningstilbud, har 11 skoler anvendt
forsøgsordningen. Heraf er to efterskoler prøvefrie
skoler, og de resterende ni er prøveafholdende.
De deltagende skoler angiver, at de valgte at tilmelde sig
forsøget for at sikre, at flere elever gik til
prøverne, og fordi de som led i forsøget kunne
arbejde målrettet mod, at eleverne fik en dansk- og
matematikprøve og dermed bedre muligheder for at blive
optaget på en erhvervsuddannelse. De deltagende skoler har i
forhold til gennemsnittet af skoler med et samlet særligt
undervisningstilbud overvejende en elevgruppe, der ikke tidligere
har taget prøver.
Alle skolerne vurderer ordningen meget positivt og mener, at den
har bidraget til, at flere elever har taget prøven i de to
fag, givet eleverne bedre muligheder for optagelse på en
erhvervsuddannelse samt givet eleverne et generelt løft i
forhold til tro på egne evner og et bedre selvværd.
Endvidere peger skolerne på, at det har været en
administrativ lettelse, at eleverne i målgruppen kunne
gå til prøverne uden det omfattende arbejde med
fritagelser for andre prøver (de prøveafholdende
skoler) eller ved at skulle organisere, at eleverne kan
prøves på andre skoler som privatister (de
prøvefrie skoler).
Flere af skolerne peger i evalueringen på, at eleverne i
forsøgsperioden har arbejdet mere målrettet end
tidligere og har haft en anden ro til at koncentrere sig om fagene,
fordi det har været en overskuelig opgave for dem.
Alle skolerne ønsker, at ordningen skal forsætte og
udtrykker bekymring for elevgruppen, hvis de ikke længere kan
få en prøve i de to fag, hvis ordningen ikke
videreføres. De tidligere prøvefrie skoler angiver,
at de formentlig vil blive prøvefrie igen i dette
tilfælde.
I forlængelse heraf foreslås det, at
forsøgsordningen gøres permanent for efterskoler og
frie fagskoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud med henblik på at understøtte, at
flere elever får en smidig adgang til
erhvervsuddannelserne.
Det foreslåede nye stk. 5 i § 5 a i lov om
efterskoler og frie fagskoler vil medføre, at
prøveafholdende skoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud også fremover vil have mulighed for at
tilbyde elever, der ikke har de nødvendige
forudsætninger for at gennemføre flere af folkeskolens
prøver, alene at aflægge prøve i dansk og
matematik på 9. klassetrin. Der vil være tale om en
helhedsvurdering af eleven, hvori indgår, om eleven er
særligt udfordret, fx som følge af
funktionsnedsættelser, og derfor kræver støtte
og tilbud om specialundervisning, samt om eleven som følge
heraf har behov for udelukkende at fokusere på
prøverne i dansk og matematik med henblik på at
opnå bedre muligheder for at blive optaget på en
erhvervsuddannelse. I helhedsvurderingen vil der således dels
indgå en vurdering af elevens faglige niveau i de
pågældende fag, dels en vurdering af elevens psykiske
overskud til at arbejde målrettet frem mod
prøverne.
Den foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 6, i lov om
efterskoler og frie fagskoler vil medføre, at også
prøvefrie skoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud fremover vil have mulighed for at tilbyde
aflæggelse af folkeskolens 9.-klasseprøver i dansk og
matematik. Der er tale om en elevgruppe, som i udgangspunktet
ellers ikke vil aflægge prøverne, medmindre de
vælger at aflægge dem som privatister på en lokal
folkeskole. Med den nye bestemmelse gives der mulighed for, at de
prøvefrie skoler godkendt med et samlet særligt
undervisningstilbud kan vælge at tilbyde prøverne i
dansk og matematik for de elever, der måtte have de
fornødne forudsætninger herfor. Formålet er at
få flere elever til at tage prøverne i de to fag og
den vej rundt give så mange som muligt en smidig adgang til
erhvervsuddannelserne.
Der vil i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 1, nr. 3, blive fastsat regler i tråd
med fritagelsesbestemmelsen i prøvebekendtgørelsens
§ 37, stk. 3, hvorefter det vil være skolens leder, der
på baggrund af en indstilling fra lærerne i de
berørte fag og efter samråd med elevens forældre
træffer afgørelse om hhv. fritagelse for
prøveaflæggelse eller aflæggelse af prøve
i dansk og matematik på en ellers prøvefri skole.
Elevens synspunkter skal tillægges passende vægt under
hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Der vil derimod ikke blive fastsat regler svarende til
prøvebekendtgørelsens § 37, stk. 4, hvorefter
afgørelsen træffes på baggrund af en
pædagogisk-psykologisk vurdering om, at eleven på grund
af sine vanskeligheder ikke kan aflægge prøven,
herunder aflægge prøven på særlige
vilkår. Der er således hensigten, at en
afgørelse om, at en elev alene skal aflægge
prøve i dansk og matematik, skal være administrativt
lettere end efter de almindelige fritagelsesregler i
prøvebekendtgørelsen.
De foreslåede bestemmelser i § 5 a, stk. 5 og 6,
ændrer ikke på, at eleverne som udgangspunkt skal
modtage en undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. § 2 i lov om
efterskoler og frie fagskoler. Det betyder blandt andet, at
eleverne fortsat skal modtage undervisning i hele fagrækken,
medmindre den enkelte elev ud fra en konkret og individuel
vurdering er undtaget fra bestemte fag og får anden
undervisning i stedet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2
og 3, og bemærkningerne hertil.
Som konsekvens af den foreslåede permanentgørelse
af forsøgsordningen foreslås
forsøgsbestemmelsen i § 51, 2. og 3. pkt., som i
forvejen har en midlertidig karakter, ophævet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4,
og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget indebærer, at der indføres yderligere
muligheder for at aflægge nogle af de prøver, der
afslutter undervisningen i grundskolen, og som giver adgang til
erhvervsuddannelserne. Det vurderes at understøtte
delmål 4.1, hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle
piger og drenge gennemfører gratis, inkluderende
grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i høj kvalitet,
der fører til relevante og effektive
læringsresultater, samt delmål 4.3, hvorefter alle
kvinder og mænd inden 2030 skal sikres lige adgang til
teknisk, erhvervs- og videregående uddannelse, herunder
universiteter, af høj kvalitet og til en overkommelig
pris.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører begrænsede merudgifter, der
afholdes inden for Børne- og Undervisningsministeriets
eksisterende økonomiske ramme til eksamensformål.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser,
da de eventuelle afledte konsekvenser for Børne- og
Undervisningsministeriets it-systemer ikke vurderes at
medføre større udvikling med betydning for
økonomien. Ministeriet vurderer i forlængelse heraf,
at lovforslaget lever op til principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive administrative
konsekvenser for borgerne, da flere elever får mulighed for
at aflægge prøver.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. september
2021 til den 8. oktober 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC (Bestyrelserne), Danske
HF & VUC (Lederne), Danske Regioner, Danske Revisorer - FSR,
Danske Skoleelever, Danske Undervisningsorganisationers
Samråd, De Private Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale
Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne,
Erhvervsskolernes ElevOrganisation, FOA, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af
Kristne Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie
Skolers Ledere, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Klagenævnet for
Specialundervisning, KL, Landsforeningen af 10. klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lilleskolernes Sammenslutning, Lærernes
Centralorganisation, Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark,
Plejefamiliernes Landsforening, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Samrådet for Specialskoleledere i
Danmark, Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Ungdomsringen og Ungdomsskoleforeningen.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
begrænsede merudgifter, der afholdes inden for Børne-
og Undervisningsministeriets eksisterende økonomiske ramme
til eksamensformål. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vurderes at have positive
administrative konsekvenser for borgerne, da flere elever får
mulighed for at aflægge prøver. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 5 a, stk. 1, i lov om efterskoler og frie
fagskoler, skal eleverne på en skole, der giver undervisning
på 8. og 9. klassetrin, aflægge folkeskolens
afgangseksamen, prøve på 8. klassetrin og
9.-klasseprøver, medmindre skolen har meddelt Børne-
og Undervisningsministeriet, at den ikke afholder
prøverne.
Det foreslås, at der i § 5 a, stk. 1, in fine tilføjes et "jf. dog
stk. 6" som en undtagelse til de prøvefrie skoler.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de ellers
prøvefrie skoler vil kunne afholde prøver i dansk og
matematik i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i
§ 5 a, stk. 6.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
den foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 6, hvoraf det
følger, at ellers prøvefrie skoler får mulighed
for at afholde prøver i dansk og matematik.
Til nr. 2
§ 5 a i lov om efterskoler og frie fagskoler indeholder
regler om afholdelse af folkeskolens afgangseksamen, prøve
på 8. klassetrin og 9.-klasseprøver på
efterskoler og frie fagskoler.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 5
a, stk. 5, at en skole godkendt efter
§ 1, stk. 4, der afholder prøver, jf. stk. 4, kan
tilbyde en elev alene at aflægge prøve i dansk og
matematik på 9. klassetrin, hvis eleven ikke har de
nødvendige forudsætninger for at gennemføre
flere af folkeskolens prøver.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
prøveafholdende efterskoler og frie fagskoler godkendt med
et samlet særligt undervisningstilbud får en
administrativt lettere mulighed for at fritage elever for at
aflægge prøver, end det kan ske efter
prøvebekendtgørelsens almindelige regler.
Det vil være en betingelse for at fritage en elev for at
aflægge andre prøver end prøverne i dansk og
matematik på 9. klassetrin, at eleven ikke har de
nødvendige forudsætninger for at gennemføre
flere prøver. Der vil være tale om en helhedsvurdering
af eleven, hvori indgår, om eleven er særligt
udfordret, fx som følge af funktionsnedsættelser, og
derfor kræver støtte og tilbud om specialundervisning,
samt om eleven som følge heraf har behov for udelukkende at
fokusere på prøverne i dansk og matematik.
De prøveafholdende efterskoler og frie fagskoler vil
være omfattet af de regler om afgangseksamen, prøven
på 8. klassetrin og 9.-klasseprøverne, der
gælder for folkeskolen og dens elever, jf. § 5 a, stk.
4, 2. pkt., i lov om efterskoler og frie fagskoler. Disse regler er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1858 af 27. september 2021 om
folkeskolens prøver (prøvebekendtgørelsen) og
for skoleåret 2021/22 i bekendtgørelse nr. 163 af 2.
februar 2021 om folkeskolens prøveterminer og
prøvedatoer i skoleåret 2021/2022.
Der vil i medfør af lovforslagets § 1, nr. 3, i
prøvebekendtgørelsen blive fastsat regler om
fremgangsmåden ved en afgørelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 5. I den
forbindelse vil der blive fastsat regler svarende til
prøvebekendtgørelsens § 37, stk. 3, hvorefter
skolens leder på baggrund af indstillingen fra
klasselæreren og efter samråd med elevens
forældre og lærere i de berørte fag
træffer afgørelse om fritagelse for
prøveaflæggelse, og hvorefter elevens synspunkter skal
tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens
alder og modenhed. Der vil derimod ikke blive fastsat regler
svarende til prøvebekendtgørelsens § 37, stk. 4,
hvorefter afgørelsen træffes på baggrund af en
pædagogisk-psykologisk vurdering om, at eleven på grund
af sine vanskeligheder ikke kan aflægge prøven,
herunder aflægge prøven på særlige
vilkår.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 5
a, stk. 6, 1. pkt., at en skole
godkendt efter § 1, stk. 4, som har meddelt Børne- og
Undervisningsministeriet, at den ikke afholder folkeskolens
afgangseksamen, prøven på 8. klassetrin og
9.-klasseprøverne, jf. stk. 1, kan tilbyde folkeskolens
prøver i dansk og matematik på 9. klassetrin for de
elever, der har de nødvendige forudsætninger
herfor.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at ellers
prøvefrie efterskoler og frie fagskoler godkendt med et
samlet særligt undervisningstilbud får mulighed for at
tilbyde elever at aflægge prøverne i dansk og
matematik på 9. klassetrin.
Skolerne vil kunne vælge at tilbyde en elev at
aflægge prøverne i dansk og matematik på 9.
klassetrin, hvis det ud fra en helhedsvurdering af eleven vurderes,
at eleven har de nødvendige forudsætninger for at
gennemføre de to prøver. Hensigten er at give flere
elever mulighed for at aflægge prøve i dansk og
matematik med henblik på at opnå bedre muligheder for
at blive optaget på en erhvervsuddannelse.
Bestemmelsen ændrer ikke på, at elever, der kan
aflægge flere prøver end prøverne i dansk og
matematik, fortsat har mulighed for at aflægge
prøverne som privatister på en kommunal skole, jf.
folkeskolelovens § 14, stk. 8.
Der vil i prøvebekendtgørelsen blive fastsat
regler om fremgangsmåden ved en afgørelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 6, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3. Det vil i tråd med
fritagelsesreglerne i prøvebekendtgørelsens § 37
blive fastsat, at skolens leder træffer afgørelse om
prøveaflæggelse på baggrund af indstilling fra
elevens lærere i de berørte fag og efter samråd
med elevens forældre. Det indebærer, at
afgørelsen om at lade eleven aflægge prøver i
dansk og matematik, træffes efter samråd med elevens
forældre, ligesom andre afgørelser om omfanget af
elevens prøveaflæggelse i grundskolen.
Det vil ligeledes blive fastsat i
prøvebekendtgørelsen, at elevens synspunkter skal
tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens
alder og modenhed. Det indebærer, at det påhviler
skolen at sikre, at eleven inddrages, så elevens perspektiv
og eventuelle synspunkter kan komme til udtryk alt efter elevens
alder og modenhed. Dette kan ske ved samtale med eleven eller
på anden måde, der ved inddragelse af eleven belyser
elevens perspektiv.
Baggrunden for det foreslåede er, at efterskoler og frie
fagskoler ikke er inden for den offentlige forvaltning og dermed
ikke er omfattet af forvaltningsloven bortset fra bestemmelserne i
forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om
tavshedspligt m.v., der gælder for bestyrelsen, lederen og
andre ansatte ved skolen samt de tilsynsførende, jf. §
7, stk. 5, i lov om efterskoler og frie fagskoler. Skolerne er
derfor ikke forpligtede til at inddrage eleven, medmindre det
fremgår af særskilte regler herom.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse
i § 5 a, stk. 6, 2. pkt., at de
regler om 9.-klasseprøverne, der gælder for
folkeskolen og dens elever, gælder tilsvarende for en skole
og dens elever, når skolen afholder prøver i dansk og
matematik.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
prøvebekendtgørelsens regler finder anvendelse
på tilrettelæggelsen og gennemførelsen af
9.-klasseprøverne i dansk og matematik på de ellers
prøvefrie efterskoler og frie fagskoler, når de har
besluttet at tilmelde en eller flere elever til disse
prøver.
Herudover vil børne- og undervisningsministeren kunne
fastsætte regler om skolernes meddelelser til Børne-
og Undervisningsministeriet, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 5 a, stk. 5, i lov om efterskoler og frie fagskoler
kan børne- og undervisningsministeren fastsætte regler
om skolernes meddelelser og indsendelse af dokumentation efter stk.
1-3, herunder om tidsfrister herfor.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at § 5 a, stk. 5, der bliver stk. 7, ændres, således at der
henvises til meddelelser og indsendelse af dokumentation efter stk.
1-3 samt stk. 5 og 6.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
børne- og undervisningsministeren fremover også vil
kunne fastsætte regler om meddelelser og indsendelse af
dokumentation fra de prøveafholdende skoler, der har elever,
der alene aflægger prøve i dansk og matematik, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 5, og fra de delvis
prøvefrie efterskoler og frie fagskoler, der afholder
prøver i dansk og matematik for en eller flere elever, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 6. Dette
forventes blandt andet at omfatte krav om, at skolerne foretager de
nødvendige registreringer i Børne- og
Undervisningsministeriets prøveadministrative systemer,
herunder registrering af, at de pågældende elever er
fritaget fra aflæggelse af prøve i de øvrige
prøvefag.
Det foreslås derudover, at bestemmelsen i § 5 a, stk.
5, der bliver stk. 7, udvides således, at børne- og
undervisningsministeren fremover vil kunne fastsætte regler
om vurdering af elevers forudsætninger ved tilbud om
aflæggelse af 9.-klasseprøver i dansk og matematik for
elever med særlige behov, jf. stk. 5 og 6.
Bestemmelsen indebærer, at der i
prøvebekendtgørelsen kan fastsættes
nærmere regler om fremgangsmåden ved en
afgørelse om fritagelse for prøveaflæggelse i
andre fag end dansk og matematik, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 5 a, stk. 5, og ved fremgangsmåden ved
afgørelse om aflæggelse af prøver i dansk og
matematik for elever på ellers prøvefrie skoler, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 5 a, stk. 6. Der vil
blive fastsat regler, der i høj grad vil følge de
gældende bestemmelser om fritagelse i
prøvebekendtgørelsens § 37. Det vil
således være skolens leder, der træffer
afgørelse om hhv. fritagelse og prøveaflæggelse
på baggrund af indstilling fra elevens lærere i de
berørte fag og efter samråd med elevens
forældre. Elevens synspunkter skal tillægges passende
vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 51, 2. pkt., at børne- og
undervisningsministeren som led i forsøg kan godkende
fravigelse af lovens § 5 a om aflæggelse af folkeskolens
prøver for skoler, der er godkendt med et samlet
særligt undervisningstilbud i medfør af § 1, stk.
4, og § 26. Af § 51, 3. pkt. fremgår det, at
forsøg som nævnt i 2. pkt. højst må have
en varighed på 5 år. Det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen, at en skole med hjemmel i
forsøgsbestemmelsen i § 51, 2. og 3. pkt., vil kunne
igangsætte forsøg, hvorefter reglerne om folkeskolens
prøver i § 5 a fraviges i en begrænset periode
for at give elever med visse særlige behov, herunder elever
med funktionsnedsættelser, mulighed for at aflægge
prøve i fagene dansk og matematik, jf. Folketingstidende
2014/15, A, L 180 som fremsat, side 27.
Som konsekvens af den foreslåede permanentgørelse
af forsøgsordningen med de foreslåede bestemmelser i
§ 5 a, stk. 5 og 6, foreslås § 51, 2. og 3. pkt., ophævet.
Den foreslåede ophævelse af § 51, 2. og 3.
pkt., indebærer, at det ikke længere vil være
muligt at fravige bestemmelserne i § 5 a som led i
forsøg. Da der i forvejen var tale om et tidsbegrænset
forsøg, og da den mulighed, der lå i
forsøgsordningen, nu permanentgøres, vil
ophævelsen i praksis ikke indebære ændringer for
de skoler, der med hjemmel i bestemmelsen har kunne gøre
forsøg med alene at aflægge prøve i dansk og
matematik.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. april 2022.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil
indebære, at lovens ordning finder anvendelse fra og med
sommerprøveterminen 2022 (prøvetermin maj/juni 2022).
Prøveterminerne for skoleåret 2021/22 er fastsat ved
bekendtgørelse nr. 163 af 2. februar 2021 om folkeskolens
prøveterminer og prøvedatoer i skoleåret
2021/2022, hvoraf fremgår, at sommerprøveterminen
begynder den 2. maj 2022.
Med det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil alle
skoler, der har været omfattet af det forsøg, der
permanentgøres med loven, kunne fortsætte
uændret med den beskrevne løsning. Det
gennemførte forsøg blev sat i gang for de
første skoler fra sommerprøveterminen 2017 og kan
højst have en varighed på 5 år. Det betyder, at
forsøget for de første skoler udløber efter
vinterprøveterminen 2021/22 og før
sommerprøveterminen 2022.
Det foreslås i stk. 2, at
regler fastsat i medfør af § 5 a, stk. 5, i lov om
efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr.
1903 af 6. oktober 2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
§ 5 a, stk. 7, i lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
denne lovs § 1, nr. 3.
Forslaget indebærer, at regler i bekendtgørelse nr.
1858 af 27. september 2021 om folkeskolens prøver
(prøvebekendtgørelsen) udstedt med hjemmel i § 5
a, stk. 5, i lov om efterskoler og frie fagskoler, fortsat vil
være gældende. Disse regler i bekendtgørelsen
vil kunne ændres eller ophæves i medfør af lov
om efterskoler og frie fagskolers § 5 a, stk. 7 (hidtidige
stk. 5).
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Det bemærkes, at den gældende lov om
efterskoler og frie fagskoler, jf. dennes § 56, ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan heller ikke sættes i kraft ved kgl. anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 I lov om efterskoler og frie fagskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, foretages
følgende ændringer: | | | | § 5 a.
Eleverne på en skole, der giver undervisning på 8. og
9. klassetrin, aflægger folkeskolens afgangseksamen,
prøve på 8. klassetrin og 9.-klasseprøver,
medmindre skolen har meddelt Børne- og
Undervisningsministeriet, at den ikke afholder
prøverne. Stk.
2-6. --- | | 1. I § 5 a, stk. 1, indsættes efter
»prøverne«: », jf. dog stk.
6«. | | | | § 5 a.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4. En
skole skal for sine elever afholde folkeskolens afgangseksamen,
prøve på 8. klassetrin og 9.-klasseprøver,
medmindre skolen har meddelt Undervisningsministeriet, at den ikke
afholder prøverne. De regler om afgangseksamen,
prøven på 8. klassetrin og 9.-klasseprøverne,
der gælder for folkeskolen og dens elever, gælder
tilsvarende for en skole og dens elever, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 5-6.
--- | | 2. I § 5 a indsættes efter stk. 4 som
nye stykker: »Stk.
5. En skole godkendt efter § 1, stk. 4, der afholder
prøver, jf. stk. 4, kan tilbyde en elev alene at
aflægge prøve i dansk og matematik på 9.
klassetrin, hvis eleven ikke har de nødvendige
forudsætninger for at gennemføre flere af folkeskolens
prøver. Stk. 6. En
skole godkendt efter § 1, stk. 4, som har meddelt
Børne- og Undervisningsministeriet, at den ikke afholder
folkeskolens afgangseksamen, prøven på 8. klassetrin
og 9.-klasseprøverne, jf. stk. 1, kan tilbyde folkeskolens
prøver i dansk og matematik på 9. klassetrin for de
elever, der har de nødvendige forudsætninger herfor.
De regler om 9.-klasseprøverne, der gælder for
folkeskolen og dens elever, gælder tilsvarende for en skole
og dens elever, når skolen afholder prøver i dansk og
matematik« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og
8. | | | | § 5 a.
--- Stk. 2-4.
--- Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om skolernes meddelelser og indsendelse af dokumentation efter stk.
1-3, herunder om tidsfrister herfor. | | 3. I § 5 a, stk. 5, der bliver stk. 7,
indsættes efter »stk. 1-3«: », 5 og
6« og efter »herfor« indsættes: »,
samt om vurdering af elevers forudsætninger ved tilbud om
aflæggelse af 9.-klasseprøver i dansk og matematik,
jf. stk. 5 og 6«. | | | | § 51.
Børne- og undervisningsministeren kan fravige lovens
bestemmelser i §§ 11 og 12-17 for at fremme
forsøgs- og udviklingsarbejde inden for lovens område.
Børne- og undervisningsministeren kan endvidere for skoler,
der er godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud i
medfør af § 1, stk. 4, og § 26 som led i
forsøg godkende fravigelse af § 5 a. Forsøg som
nævnt i 2. pkt. må højst have en varighed
på 5 år. | | 4. § 51, 2. og 3.
pkt., ophæves. |
|