Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet
5 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF, NB og LA) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal (V og FG) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et tredje
mindretal (DF) vil redegøre for sin stilling til de
under A og B nævnte lovforslag ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget glæder
sig over opdelingen af lovforslaget. Det betyder, at det er muligt
at stemme imod lovforslag B, hvor de røde partiers og
RV´s ideologiske modstand mod det frie valg på
børneområdet kommer til udtryk gennem en reel
underminering af det økonomiske grundlag for og dermed
tilbuddet om privatpasning landet over.
Det vil ikke bare ramme de private passere
hårdt, men også betyde, at mange børn vil miste
det trygge pasningstilbud, som de kender. Derudover vil forslaget
have store konsekvenser for landdistrikterne, hvor de private
passere ofte er det eneste nære pasningstilbud, da kommunerne
mange steder har nedlagt dagplejen og de mindre institutioner.
Venstre kan derfor ikke støtte
nedsættelsen af minimumstilskud til privat pasning. Vi
ønsker nemlig et reelt frit valg - også på
børneområdet. Vi ønsker frihed og flere
muligheder for alle, og der trækker lovforslagets del B i den
modsatte retning. Venstre støtter ikke det ideologiske
korstog, som rød blok fører mod private
institutioner. Venstre ønsker derimod at forbedre forholdene
for de private udbydere af børnepasning og sikre det frie
valg på børnepasningsområdet.
For Venstre handler det om frit valg, god
ledelse, dygtige og uddannede medarbejdere og høj kvalitet
på hele børneområdet.
Det er nemlig vigtigt for vores
børn, at der er velkvalificerede voksne til at tage sig af
dem, deres behov for tryghed og deres udvikling og omsorg,
når de er i et pasningstilbud.
Andre forhold spiller bestemt også en
rolle, f.eks. andelen af voksne, som er uddannede pædagoger,
pædagogiske assistenter eller lign., om ledelsen er
kvalificeret, om kommunikationen med forældrene er god, og om
der er en ordentlig legeplads og gode faciliteter i det hele taget
- med andre ord ordentlige rammer og indhold af høj
kvalitet.
Venstre støtter derfor lovforslag A
om bedre normeringer på børneområdet, så
der er et minimum af tid til det enkelte barn. Venstre bakker af
den årsag op om minimumsnormeringer i form af en tre til en
og seks til en-model, men vi støtter det ikke i en form,
hvor det ødelægger det frie valg på
børneområdet. Derfor ønsker Venstre, at pengene
skal følge barnet, hvad end det er et privat, selvejende
eller offentligt pasningstilbud, og vi ønsker videst mulig
lokal frihed i stedet for bureaukratisk og rigid detailregulering,
som de røde partier inkl. RV desværre lægger op
til på en række områder med deres aftale.
Venstre ærgrer sig også over,
at den socialdemokratiske regering under sin nu 2 1/2-årige
regeringstid har valgt kun at indkalde de røde partier til
forhandlinger på børneområdet og dermed har
valgt at føre snæver blokpolitik, hvor der under
tidligere regeringer - herunder VLAK-regeringen, Venstreregeringen
og tidligere VK-regeringer - har været indkaldt til bredt
politisk samarbejde. Det er trist, at Socialdemokraterne gennem
deres ageren har ødelagt tidligere gode, brede samarbejder
på børneområdet til skade for det frie valg og
børneområdet som helhed.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at minimumsnormeringer på et bestemt kommunalt
velfærdsområde risikerer at udsulte andre
velfærdsområder, ikke mindst ældreområdet
og det specialiserede socialområde. Det vil derfor være
klogest at indføre minimumsnormeringer på disse
velfærdsområder samtidig med minimumsnormeringer
på dagtilbudsområdet. Dansk Folkeparti er ikke direkte
imod minimumsnormeringer, men mener, at det så også
bør indføres på ældreområdet og det
specialiserede socialområde samtidig.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1-5, og § 2.
B. »Forslag
til lov om ændring af dagtilbudsloven (Nedsættelse af
minimumstilskud til privat pasning)« omfattende § 1, nr.
6-8, og § 2, stk. 1 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 2
2) I
stk. 2 udgår »og
6-8«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
3) I
stk. 4 ændres »§ 1,
nr. 1-8,« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 2
4) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
5) I
stk. 4 ændres »§ 1,
nr. 1-8,« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører
indførelse af minimumsnormeringer i daginstitutioner,
hjemmel til i særlige tilfælde at optage et barn fra en
anden kommune, selv om kommunen har lukket for ventelisten, og
styrkelse af kommunernes tilsyn med dagtilbud.
Det andet forslag (B) vedrører
nedsættelse af minimumstilskud til privat pasning.
Til nr. 2-5
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2021 og var til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 2. september
2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 253
(folketingsåret 2020-21). Den 19. november 2021 sendte
børne- og undervisningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan
Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav
(S) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte
Rod (RV) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Sophie
Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL)
Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG) Anni Matthiesen (V)
Jane Heitmann (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen
(V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Erling Bonnesen (V) Marie Krarup
(DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina
Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |