Fremsat den 6. oktober 2021 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og
betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse
med covid-19
(Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for
låneordninger for moms, midlertidig forlængelse af
maksimal varighed for betalingsordninger for skattekontoen og
nedsættelse af beløbsgrænse for kreditsaldo
på skattekontoen som følge af covid-19)
§ 1
I lov nr. 572 af 5. maj 2020 om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19, som ændret ved § 2 i lov nr. 1620 af 17.
november 2020, § 3 i lov nr. 248 af 23. februar 2021 og §
2 i lov nr. 779 af 4. maj 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, udgår
»§ 1, 1. pkt., § 2, 1. pkt., og«.
2. I
§ 6, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 1, 2. pkt., og § 2, 2. pkt., skal tilbagebetales
senest den 1. februar 2022« til: »§ 1, 1. og 2.
pkt., og § 2 skal tilbagebetales senest den 1. april
2022«.
§ 2
I lov nr. 211 af 17. marts 2020 om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19, som ændret
bl.a. ved § 11 i lov nr. 572 af 5. maj 2020, § 1 i lov
nr. 1620 af 17. november 2020, § 1 i lov nr. 248 af 23.
februar 2021 og senest ved § 3 i lov nr. 779 af 4. maj 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 3
indsættes efter »Beløbsgrænse«:
»og betalingsordninger«.
2. I
§ 9, 2. pkt., ændres
»1. maj 2023« til: »31. januar 2022«.
3. I
§ 9 indsættes som 3. pkt.:
»I perioden fra og med den 1. februar 2022
til og med den 1. maj 2023 udgør beløbsgrænsen
350 mio. kr.«
4.
Efter § 9 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 9 a. En
betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er
indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022
til og med den 15. april 2022, er indgået med told- og
skatteforvaltningen vedrørende fordringer, der
opkræves via skattekontoen, kan have en varighed på
indtil 24 måneder.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 22. oktober 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens
§ 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Udskydelse af
tilbagebetalingsfrister for låneordninger for
moms | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Midlertidig
forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger for
skattekontoen | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Skatteministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3. | Nedsættelse af
beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Skatteministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 3.1. | Udskydelse af
tilbagebetalingsfrister for låneordninger for
moms | | 3.2. | Midlertidig
forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger
vedrørende skattekontogæld | | 3.3. | Nedsættelse af
beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Udskydelse af
tilbagebetalingsfrister for låneordninger for
moms | | 4.2. | Midlertidig
forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger
vedrørende skattekontogæld | | 4.3. | Nedsættelse af
beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
For at afbøde de økonomiske
konsekvenser af coronakrisen har Folketinget løbende
vedtaget omfattende hjælpepakker for at holde hånden
under danske lønmodtagere og virksomheder. Der er bl.a.
gennemført flere udskydelser af virksomhedernes
betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms og
indført låneordninger for A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift. På den
måde har staten styrket likviditeten i danske virksomheder
med godt 590 mia. kr. i perioden fra april 2020 til maj 2023.
Efter nedlukningerne i dele af
økonomien er der nu igen fremgang i dansk økonomi.
Der er dog fortsat nogle brancher, som har været
særligt hårdt ramt af nedlukningerne end andre
brancher, og som fortsat har brug for hjælp.
På den baggrund har regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet den 9. september 2021
indgået »Aftale om udfasning af likviditetstiltag
på skatteområdet«.
Nærværende lovforslag har til
formål at udmønte denne aftale.
Det foreslås således at udskyde
tilbagebetalingsfristen for de momslån, der forfalder til
betaling den 1. november 2021 og den 1. februar 2022, til den 1.
april 2022. Dermed vil tilbagebetalingsfristerne for ca. 61.000
momslån for samlet knap 21 mia. kr. blive udskudt med
henholdsvis fem og to måneder. Udskydelsen af
tilbagebetalingsfristerne for lånene giver virksomhederne tid
til at afvikle eksisterende gæld til Skatteforvaltningen,
så virksomhederne har mulighed for at oprette en samlet
betalingsordning hos Skatteforvaltningen vedrørende
tilbagebetalingen af bl.a. lånene.
Det foreslås herudover, at den maksimale
varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld forlænges fra 12 til 24 måneder i
en midlertidig periode omkring den 1. april 2022. Det vil give
virksomhederne mulighed for at oprette en samlet og lang
betalingsordning for bl.a. de momslån, som får udskudt
tilbagebetalingsfristen til den 1. april 2022, og det
A-skattelån, som i forvejen skal tilbagebetales den 1. april
2022. På den måde får virksomheder, der har
svært ved at betale lånene eller et skatte- eller
afgiftskrav, under visse betingelser mulighed for at udjævne
betalingerne over op til 24 måneder ved at oprette en
betalingsordning på skattekontoen mod en rente på
aktuelt 0,7 pct. pr. måned.
Det foreslås endeligt, at
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
nedsættes fra 100 mia. kr. til 350 mio. kr. fra og med den 1.
februar 2022. Nedsættelsen følger af, at den faktiske
anvendelse af likviditetstiltagene og det konkrete behov for en
højere beløbsgrænse nu kendes, og at en
nedsættelse af beløbsgrænsen til det faktiske
behov begrænser mulighederne for utilsigtet anvendelse.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Udskydelse af
tilbagebetalingsfrister for låneordnin?ger for
moms
2.1.1. Gældende ret
Lov om rentefrie lån svarende til
angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 (herefter moms- og
lønsumsafgiftslåneloven) indeholder regler om
rentefrie lån baseret på bl.a. angivet moms.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 3, anvender
kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne afgiftstilsvar for
fjerde kvartal 2019.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 1, 2. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 3, anvender
kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne afgiftstilsvar for
tredje og fjerde kvartal 2020.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 2, 1. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 4, anvender
kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne afgiftstilsvar for
andet halvår 2019.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 2, 2. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 4, anvender
kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne afgiftstilsvar for
første og andet halvår 2020.
I henhold til moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 1, skal
udbetalte lån efter § 1, 1. pkt., og § 2, 1. pkt.,
tilbagebetales senest den 1. november 2021 via indbetaling til
skattekontoen. Det følger af moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 2, 1. pkt., at
udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., og § 2, 2. pkt.,
skal tilbagebetales senest den 1. februar 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Er lånet bevilget til et
iværksætterselskab, som ikke efterfølgende er
kommet under likvidation, konkurs eller tvangsopløsning, er
fristen for tilbagebetaling dog den 1. november 2021, medmindre det
senest den 29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister
fremgår, at iværksætterselskabet er omregistreret
til et anpartsselskab, jf. moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 2, 2. pkt.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er på skatteområdet stillet
likviditet til rådighed for virksomhederne for at
hjælpe dem, der har været hårdt ramt på
grund af de sundhedsmæssige inddæmningstiltag og det
økonomiske tilbageslag, som coronakrisen har
forårsaget. Likviditeten er bl.a. stillet til rådighed
i form af udskydelse af betalingsfrister for A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms og rentefrie lån baseret
på bl.a. indberettet A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og
moms.
De første momslåneordninger skal
efter gældende regler tilbagebetales henholdsvis den 1.
november 2021 og den 1. februar 2022. I samme periode skal
virksomhederne ligeledes foretage betalinger af A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, for hvilke betalingsfristen er blevet udskudt
i medfør af §§ 1 og 2 lov om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19 (herefter
angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven). Erhvervslivet har i
den forbindelse udtrykt bekymring for, om virksomhederne kan
tilbagebetale lånene, når de forfalder, og der er fra
flere organisationer blevet efterspurgt en længere
afdragsperiode.
Virksomheder har allerede efter gældende
regler under visse betingelser mulighed for at oprette en
betalingsordning, hvor betalingen af fordringer, der opkræves
via skattekontoen, opdeles i flere rater. Virksomheder har dog kun
mulighed for at have én betalingsordning ad gangen. Hvis en
virksomhed allerede har en betalingsordning, har virksomheden
således ikke mulighed for at oprette en ny betalingsordning.
Da tilbagebetalingsfristerne for de rentefrie lån baseret
på virksomhedernes betaling af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag
og moms efter gældende regler er jævnt fordelt frem mod
maj 2023, har virksomhederne på nuværende tidspunkt
ikke mulighed for at lave en samlet betalingsordning for
tilbagebetalingen af lånene.
Efter nedlukningerne i dele af
økonomien er der nu igen fremgang i dansk økonomi.
Der er dog fortsat nogle brancher, som har været
særligt hårdt ramt af nedlukningerne end andre
brancher, og som fortsat har brug for hjælp. Regeringen og
aftalepartierne bag »Aftale om udfasning af likviditetstiltag
på skatteområdet« er på baggrund heraf
enige om at udskyde betalingsfristen for to momslån til den
1. april 2022, hvor der allerede er tilbagebetalingsfrist for et
A-skattelån. Virksomhederne får på den måde
mulighed for at lave en samlet betalingsordning for
tilbagebetalingen af disse lån.
Det foreslås således, at
tilbagebetalingsfristen for lån efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. og 2. pkt., og
§ 2 udskydes til den 1. april 2022.
Herved vil tilbagebetalingsfristen for de
momslån, der skal tilbagebetales den 1. november 2021 og 1.
februar 2022, blive udskudt til den 1. april 2022. Løbetiden
for de rentefrie momslån vil herved blive forlænget med
henholdsvis yderligere 5 og 2 måneder.
Forslaget har til formål at sikre, at
tilbagebetalingsfristerne for disse momslån samles den 1.
april 2022, hvor udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., i lov
om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19 (herefter
A-skattelåneloven) også senest skal tilbagebetales,
så virksomhederne på dette tidspunkt under visse
betingelser får mulighed for at oprette en samlet
betalingsordning med Skatteforvaltningen vedrørende
lånene og eventuelle andre skatte- og afgiftskrav.
Forslagene skal endvidere ses i
sammenhæng med forslaget beskrevet i pkt. 2.2.2, hvorved den
maksimale varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld foreslås midlertidigt forlænget
fra 12 til 24 måneder, så virksomhederne kan
vælge en længere tilbagebetalingsperiode og
således kan opdele tilbagebetalingen af lånene i endnu
flere rater.
2.2. Midlertidig
forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger
vedrørende skattekontogæld
2.2.1. Gældende ret
Offentlige fordringshavere
tilrettelægger selv deres opkrævningsarbejde, der
afhængigt af lovgivningen og praksis på de enkelte
områder sædvanligvis omfatter bl.a. udsendelse af
opkrævninger og rykkere. Herudover kan fordringshaveren
f.eks. indgå betalingsordninger med skyldneren om, at
betalingen af det skyldige beløb opdeles i flere rater, der
afdrages over en fastsat periode, jf. § 2, stk. 3, 2. pkt., i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Udgangspunktet
er, at fordringshavere selv kan fastsætte de betingelser og
vilkår, der skal gælde for sådanne
betalingsordninger.
Skatteforvaltningen opkræver
virksomheders betaling af bl.a. A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og
moms via skattekontoen, jf. opkrævningslovens kapitel 5. Det
følger af opkrævningslovens § 16 a, stk. 1, at
ind- og udbetalinger af skatter og afgifter m.v. omfattet af §
16 automatisk modregnes efter et saldoprincip. Overstiger den
samlede sum af registrerede forfaldne krav på virksomhedens
skattekonto den samlede sum af registrerede og forfaldne
tilgodehavender til virksomheden, udgør forskellen
(debetsaldoen) det samlede beløb, som virksomheden skylder
Skatteforvaltningen, jf. § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Er den
samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod mindre end de registrerede
og forfaldne krav på udbetalinger til virksomheden,
udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens samlede
tilgodehavende fra Skatteforvaltningen. Efter § 16 c, stk. 1,
1. pkt., forrentes en debetsaldo med den rente, der er fastsat i
§ 7, stk. 1, jf. stk. 2 (aktuelt en månedlig rente
på 0,7 pct.). Renten beregnes dagligt og tilskrives
månedligt, jf. § 16 c, stk. 1, 2. pkt. Der beregnes
således renters rente på skattekontoen, og renten vil
være beregnet af den til enhver tid værende debetsaldo
og ikke af de enkelte krav på kontoen, jf. dog stk. 2.
På grund af den store volumen af
fordringer, der opkræves via skattekontoen, er der udviklet
en selvbetjeningsløsning på Skatteforvaltningens
hjemmeside, hvorved virksomheder kan oprette en betalingsordning
for visse eller alle fordringer, som virksomheden har under
opkrævning på skattekontoen, med henblik på at
opdele betalingen heraf i flere rater. Betalingsordningerne
indgås automatisk, hvis en virksomhed, der opfylder visse
objektive betingelser, jf. nedenfor, anmoder om at oprette en
sådan betalingsordning via selvbetjeningsløsningen.
Virksomheden kan selv bestemme, om betalingsfrekvensen skal
være hver 14. dag eller månedligt. Ratebeløbet
skal dog mindst være på 400 kr.
Oprettelsen af ovennævnte
betalingsordninger er underlagt en række betingelser m.v.,
der er fastsat af Skatteforvaltningen. Disse betingelser m.v. er
således ikke fastsat i lovgivningen, men fremgår af
Skatteforvaltningens hjemmeside og er ens for alle virksomheder.
Bl.a. må virksomheder ikke have fordringer, der er
opkrævet via skattekontoen, under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Herudover må virksomheden
ikke inden for den seneste måned have misligholdt en anden
betalingsordning på skattekontoen. Ligeledes skal
beløb, som ikke er omfattet af betalingsordningen,
løbende betales rettidigt, idet betalingsordningen ellers
bortfalder. Endvidere er det en betingelse, at den samlede
værdi af fordringerne omfattet af betalingsordningen er
på mindst 800 kr., og betalingsordningen må ikke
omfatte toldfordringer. Endelig skal virksomheder, der har
fået deres tilsvar af skatter og afgifter m.v.
foreløbigt fastsat, fordi virksomhederne ikke har indsendt
angivelse for en afregningsperiode, jf. opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, 1. pkt., have indsendt disse angivelser,
før virksomhederne kan oprette en betalingsordning.
Betalingsordninger, der oprettes for
fordringer opkrævet via skattekontoen, kan højst have
en varighed på 12 måneder, og betalingsordningen skal
starte senest 30 dage efter oprettelsesdatoen. Fordringerne
omfattet af betalingsordningen tilskrives fortsat renter efter de
almindelige regler i opkrævningslovens § 16 c, stk. 1,
og renterne vil blive opkrævet sammen med betalingsordningens
sidste rate. Hvis virksomheden ønsker at undgå
renterne, kan virksomheden kontakte Skatteforvaltningen om at
betale fordringerne, der er omfattet af betalingsordningen,
før tidspunktet aftalt i betalingsordningen og dermed
undgå yderligere renter.
Virksomheder kan kun have én
betalingsordning vedrørende fordringer, der opkræves
via skattekontoen, ad gangen. Overholder virksomheden ikke
vilkårene for betalingsordningen, bortfalder den. F.eks.
bortfalder betalingsordningen, hvis virksomheden ikke indberetter
for en afregningsperiode og derfor får sit tilsvar
foreløbigt fastsat til et skønsmæssigt
beløb, jf. ovenfor om opkrævningslovens § 4, stk.
1, 1. pkt., uanset om virksomheden efterfølgende erstatter
den foreløbige fastsættelse med en efterangivelse
vedrørende den pågældende afregningsperiode.
Når betalingsordningen bortfalder, indebærer det, at
Skatteforvaltningen vil rykke for betalingen af fordringerne, og at
fordringerne vil blive overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden, når den sædvanlige
rykkerprocedure forgæves er gennemført, jf. § 2,
stk. 3, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Det er ikke muligt for virksomheder, der har
oprettet en betalingsordning for fordringer under opkrævning
på skattekontoen, at ændre deres afgiftsperiode,
så længe betalingsordningen er aktiv.
Hvis en virksomhed misligholder en
betalingsordning, er der en karensperiode på 30 dage,
før virksomheden kan oprette en ny betalingsordning.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som nævnt i pkt. 2.1.2 har erhvervslivet
udtrykt bekymring for, om virksomhederne kan tilbagebetale
lånene, der er udbetalt i henhold til bl.a. moms- og
lønsumsafgiftslåneloven, når lånene
forfalder, og der er fra flere organisationer blevet efterspurgt en
længere afdragsperiode.
Som endvidere nævnt i pkt. 2.1.2 er det
regeringen og aftalepartiernes opfattelse, at selvom der nu igen er
fremgang i dansk økonomi, er der nogle brancher, som har
været hårdere ramt af nedlukningerne end andre
brancher, og som fortsat har brug for hjælp. Regeringen og
aftalepartierne bag »Aftale om udfasning af likviditetstiltag
på skatteområdet« er på baggrund heraf
enige om, at virksomheder midlertidigt bør gives mulighed
for at oprette betalingsordninger med en længere varighed end
normalt.
Det foreslås således, at der i
angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven indsættes en ny
bestemmelse (§ 9 a), der fastsætter, at en
betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er
indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022
til og med den 15. april 2022, er indgået med
Skatteforvaltningen vedrørende fordringer, der
opkræves via skattekontoen, kan have en varighed på
indtil 24 måneder.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med den efter Skatteforvaltningens praksis
bestående adgang for virksomheder til - under visse
betingelser, jf. beskrivelsen heraf i pkt. 2.2.1 - at indgå
betalingsordninger, hvor tilbagebetalingen af fordringer
opkrævet via skattekontoen opdeles i flere rater. Som
beskrevet i pkt. 2.2.1 kan disse betalingsordninger efter
eksisterende praksis højst have en varighed på 12
måneder. Formålet med den foreslåede bestemmelse
er at skabe et sikkert hjemmelsgrundlag for en midlertidig
ændring af Skatteforvaltningens praksis for
betalingsordningers maksimale varighed. Den foreslåede
bestemmelse vil således alene indebære den
ændring i forhold til gældende praksis, at en
betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er
indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022
til og med den 15. april 2022, er indgået med
Skatteforvaltningen vedrørende fordringer opkrævet via
skattekontoen, kan have en varighed på indtil 24
måneder. Den foreslåede bestemmelse vil således
ikke ændre på de øvrige betingelser m.v., som
virksomhederne ifølge gældende praksis vil skulle
opfylde for at kunne indgå en betalingsordning for
skattekontogæld, herunder at virksomheden kun kan have
én betalingsordning ad gangen. Det indebærer bl.a., at
virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og
med den 15. april 2022 ikke opfylder de almindelige betingelser for
at oprette en betalingsordning for skattekontogæld, ikke vil
kunne oprette en ny betalingsordning med en varighed på
indtil 24 måneder. Det indebærer endvidere, at
virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og
med den 15. april 2022 allerede har en betalingsordning med en
maksimal varighed på 12 måneder, ikke vil kunne oprette
en ny betalingsordning med en varighed på indtil 24
måneder. En virksomhed, der i perioden fra og med den 15.
marts 2022 til og med den 15. april 2022 ønsker at oprette
en lang betalingsordning, vil dog kunne indfri en eksisterende
betalingsordning, hvorefter virksomheden vil kunne oprette en ny
betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder,
i det omfang virksomheden opfylder betingelserne herfor. Det
forudsætter dog, at virksomheden indfrier betalingsordningen
i god tid inden den 15. april 2022, så Skatteforvaltningen
kan nå at håndtere indfrielsen.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at hjælpe virksomheder, der har udfordringer
med at tilbagebetale lån efter bl.a. moms- og
lønsumsafgiftslåneloven. Den foreslåede
bestemmelse vil imidlertid ikke være begrænset til
betalingsordninger, der indgås for tilbagebetalingen af
sådanne lån, da det systemmæssigt og
administrativt ikke er muligt kun at indføre en
længere afdragsperiode, som kun vedrører
betalingsordninger med de pågældende
låneordninger. Betalingsordningerne, der i perioden fra og
med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022 kan
indgås med en varighed på indtil 24 måneder, vil
således også kunne omfatte andre typer af fordringer,
der opkræves via skattekontoen, end Skatteforvaltningens
tilbagebetalingskrav vedrørende de nævnte
lån.
Den foreslåede bestemmelse vil alene
få betydning for betalingsordninger, der indgås med
Skatteforvaltningen som følge af en anmodning, der er
indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022
til og med den 15. april 2022. Den foreslåede bestemmelse vil
således ikke få betydning for varigheden af
betalingsordninger, der er oprettet før den 15. marts 2022,
og disse betalingsordninger vil således fortsat maksimalt
kunne have en varighed på de 12 måneder, der tillades i
praksis.
Som det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, vil det alene være i perioden fra og med den 15.
marts 2022 til og med den 15. april 2022, at virksomhederne vil
få mulighed for at indgive anmodning om en betalingsordning
med en varighed på indtil 24 måneder. Dette skal ses i
sammenhæng med, at det som beskrevet i pkt. 2.1.2 samtidig
foreslås at udskyde tilbagebetalingsfristen for nogle af
momslåneordningerne, så tilbagebetalingsfristen for
disse låneordninger vil være den 1. april 2022. Den
foreslåede begrænsede periode vil dermed give
virksomheder mulighed for at indgå en samlet betalingsordning
med en varighed på indtil 24 måneder for bl.a. disse
låneordninger.
2.3. Nedsættelse
af beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen
2.3.1. Gældende ret
Virksomheders indbetaling af indeholdt A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag, moms m.v. skal ske til skattekontoen, jf.
opkrævningslovens § 16, nr. 1. Ind- og udbetalinger af
skatter og afgifter m.v. modregnes automatisk efter et
saldoprincip, jf. § 16 a, stk. 1, 1. pkt.
Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne
krav på virksomhedens konto overstiger den samlede sum af
registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden,
udgør forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb,
som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Hvis den
samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod er mindre end de
registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til
virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens
samlede tilgodehavende fra Skatteforvaltningen, jf. 2. pkt.
Krav på ind- og udbetalinger registreres
efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 3, på
skattekontoen fra det tidspunkt, hvor der er sket angivelse heraf,
eller hvor kravene med sikkerhed kan opgøres.
Krav på indbetalinger fra virksomheder
påvirker (debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 fra
den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 4. Indbetalinger fra
virksomheder til opfyldelse af krav efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 4, påvirker (krediteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 fra indbetalingsdagen uanset
betalingsmetoden, jf. stk. 5.
Tilgodehavender til virksomheder omfattet af
opkrævningslovens kapitel 5 om skattekontoen påvirker
(krediteres) saldoopgørelsen efter opkrævningslovens
§ 16 a, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor beløbet kan
opgøres efter § 12 om udbetaling af blandt andet
negativ moms, jf. § 16 a, stk. 6. Udbetalinger til
virksomheder til opfyldelse af krav efter stk. 6 påvirker
(debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 på det
tidspunkt, hvor der sker udbetaling til virksomheden, jf. stk.
7.
For indbetalinger til skattekontoen
gælder et FIFO-princip, jf. opkrævningslovens § 16
a, stk. 8, der bestemmer, at hvor virksomheders indbetaling helt
eller delvist anvendes til betaling af en debetsaldo, der er
sammensat af flere krav, går betalingen først til
dækning af det ældst forfaldne krav. Der kan
således ikke ske en øremærket indbetaling til
skattekontoen.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 1,
er det bestemt, at en debetsaldo forrentes med den rente, der er
fastsat i § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og
tilskrives månedligt. Renten er ikke fradragsberettiget. En
debetsaldo på 200 kr. eller derunder forrentes ikke efter
registreringen af virksomhedens ophør. For toldskyld
gælder ifølge § 16 c, stk. 2, at en sådan
uanset stk. 1 forrentes med renten fastsat i EU-toldkodeksens
artikel 114. En kreditsaldo forrentes ikke, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 3.
Hvis en debetsaldo for en virksomhed
overstiger 5.000 kr., skal hele beløbet indbetales straks,
og Skatteforvaltningen udsender et rykkerbrev herom til
virksomheden, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 4, 1.
pkt. Skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo
på 5.000 kr. eller derunder, jf. 2. pkt. Rykkerbrev udsendes
dog ifølge 3. pkt. til ophørte virksomheder,
også hvor debetsaldoen er større end 200 kr. og mindre
end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der er
fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives til
inddrivelse, jf. 4. pkt. Et beløb, der overgives til
inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen, jf. 5. pkt. Der
pålægges gebyr efter § 6 ved udsendelse af
rykkerbrev, jf. § 16 c, stk. 4, 6. pkt.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens
NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan
ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan uanset 3.
pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en kreditsaldo
kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at
indsende angivelser for afsluttede perioder eller at give
Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
jf. opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo
på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af
virksomhedens ophør, jf. § 16 c, stk. 5, 6. pkt.
Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7.
pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6,
1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige
betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens
opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at
virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt,
udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest i henhold
til fristen i § 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et
negativt tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen
henholdsvis indberetningen for den pågældende
periode.
I angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens § 9 er det bestemt, at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den
25. marts 2020 til og med den 6. maj 2020 og udgør 100 mia.
kr. i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og med den 1. maj
2023.
2.3.2. Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Formålet med bestemmelsen i angivelses-
og betalingsfristudskydelseslovens § 9, hvorefter
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., midlertidigt fastsættes til et højere
beløb, er bl.a. at afbøde de eventuelle negative
konsekvenser, som udskydelserne af en række betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift
måtte påføre visse virksomheder uden behov for
den yderligere likviditet. Herudover giver bestemmelsen
virksomhederne mulighed for at reducere negative bankrenter ved at
tilbagebetale lånebeløbet via skattekontoen tidligere
end 5 hverdage før den sidste rettidige betalingsdag.
De sidste udskudte betalingsfrister efter
angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven indtræder i
januar 2022. Samtidig foreligger der nu et mere præcist
overblik over virksomhedernes anvendelse af de rentefrie lån.
På baggrund heraf finder regeringen og aftalepartierne bag
»Aftale om udfasning af likviditetstiltag på
skatteområdet«, at beløbsgrænsen for
kreditsaldoen på skattekontoen kan nedsættes til et
beløb, der ikke i praksis svarer til en ophævelse af
beløbsgrænsen, men som stadig vil give alle
virksomheder mulighed for at tilbagebetale lån efter
A-skattelåneloven og moms- og
lønsumsafgiftslåneloven tidligere end 5 hverdage
før den sidste rettidige betalingsdag uden at blive
begrænset af beløbsgrænsen på
kreditsaldoen for skattekontoen. Samtidig vil en nedsættelse
af beløbsgrænsen, som i højere grad svarer til
det faktiske behov, begrænse mulighederne for utilsigtet
anvendelse af skattekontoen.
Det foreslås således, at
angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9
ændres, så beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., fra og med
den 1. februar 2022 nedsættes fra 100 mia. kr. til 350 mio.
kr.
Med den foreslåede nedsættelse af
beløbsgrænsen til 350 mio. kr. vurderes alle
virksomheder fortsat at ville have mulighed for at tilbagebetale
lån efter A-skattelåneloven og moms- og
lønsumsafgiftslåneloven tidligere end 5 hverdage
før den sidste rettidige betalingsdag med henblik på
at undgå negative bankrenter. Dette skal ses i
sammenhæng med, at den virksomhed, der samlet set har anvendt
ordningerne med de rentefrie lån til at låne det
største beløb, i alt har lån for ca. 300 mio.
kr., og at de sidste udskudte betalingsfrister vedrørende
A-skat og moms m.v. indtræder i januar 2022. Der vurderes
derfor ikke fra og med den 1. februar 2022 at være behov for,
at beløbsgrænsen for kreditsaldoen på
skattekontoen fastsættes til et højere beløb
end 350 mio. kr.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes samlet at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på 210 mio. kr.
og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 120 mio. kr. i 2021 og 2022 under ét. Der
skønnes ingen økonomiske konsekvenser for regionerne
og kommunerne. De økonomiske konsekvenser for det offentlige
ved de enkelte dele af lovforslaget er beskrevet nedenfor.
Merprovenuet på 195 mio. kr. i 2021 som
følge af lovforslaget overføres til 35.11.06. Reserve
til håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 m.v. uden
for udgiftslofterne på tillægsbevillingsloven for 2021,
mens mindreprovenuet i 2022 håndteres på finansloven
for 2022.
Lovforslaget vurderes at medføre
administrative udgifter på 0,2 mio. kr. i 2021, 2,2 mio. kr.
i 2022, 1,7 mio. kr. i 2023, 0,5 mio. kr. i 2024 og 0,1 mio. kr.
årligt i 2025 og 2026. Udgifterne kan henføres til
sagsbehandling, vejledning, kommunikation og
systemtilpasninger.
3.1. Udskydelse af
tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
For det momslån, der udløber den
1. november 2021, er der givet lån for ca. 7,4 mia. kr., og
for det momslån, der udløber den 1. februar 2022, er
der givet lån for 13,4 mia. kr.
En udskydelse af betalingsfristen for disse to
momslån til den 1. april 2022 skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på 210 mio. kr.
og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 120 mio. kr. i 2021 og 2022 under ét, jf. tabel 3.1. For det momslån, der i
dag løber til den 1. november 2021, vil de forventede tab
på debitorer blive rykket fra 2021 til 2022. Det
medfører, at der isoleret set i 2021 bliver tale om et
merprovenu. Det samlede mindreprovenu i 2021 og 2022 afspejler
forøgelsen af statens finansieringsomkostning og den
yderligere kreditrisiko, som staten påtager sig i
medfør af forlængelsen. Der er forudsat en effektiv
rente på 4 pct., som afspejler et skøn for statens
rentetab og den yderligere kreditrisiko.
Forslaget medfører en skatteudgift
svarende til den umiddelbare virkning af forslaget.
Tabel
3.1. Provenumæssige
konsekvenser ved en udskydelse af tilbagebetalingsfristen for
låneordninger vedr. moms | Mio. kr. (2021-niveau) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Varigt | Finansår 2022 | Umiddelbar virkning | 345 | -555 | 0 | 0 | 0 | 0 | Virkning efter tilbageløb | 230 | -370 | 0 | 0 | 0 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 195 | -310 | 0 | 0 | 0 | - | Anm. : Provenuvirkning afrundet til
nærmeste 5 mio. kr. Afrunding kan betyde, at summen af
afrundede provenuvirkninger i enkelte år ikke præcist
svarer til den samlede provenuvirkning. |
|
3.2. Midlertidig
forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger
vedrørende skattekontogæld
Forslaget om midlertidigt at forlænge
den maksimale varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld skønnes ikke at indebære
væsentlige provenumæssige konsekvenser. En
forlængelse af den maksimale periode for betalingsordninger
på skattekontoen fra 12 til 24 måneder kan
medføre en øget kreditrisiko og dermed højere
forventede tab på skattekontoen. På den anden side vil
gælden blive forrentet i betalingsordningens forlængede
periode, hvilket medfører forhøjede
renteindtægter. Samlet set vurderes forslaget derfor ikke er
medføre væsentlige provenumæssige
konsekvenser.
3.3. Nedsættelse
af beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen
Forslaget om at nedsætte
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
skønnes ikke at indebære væsentlige
provenumæssige konsekvenser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede udskydelse af
tilbagebetalingsfristerne for momslåneordninger og
midlertidige forlængelse af den maksimale varighed for
betalingsordninger vedrørende skattekontogæld vil
primært bidrage til at afhjælpe det likviditetspres,
som visse virksomheder i øjeblikket lider under.
De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet ved de enkelte dele af lovforslaget
er beskrevet nedenfor.
4.1. Udskydelse af
tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
Det skønnes, at den foreslåede
udskydelse af tilbagebetalingsfristen for momslåneordningerne
vil styrke likviditeten i de berørte virksomheder i
henholdsvis fem og to måneder med i alt knap 21 mia. kr.
4.2. Midlertidig
forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger
vedrørende skattekontogæld
Forslaget om midlertidigt at forlænge
den maksimale varighed af betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld fra 12 til 24 måneder vil give
virksomhederne mulighed for at oprette en samlet og lang
betalingsordning for bl.a. de momslån, som får udskudt
tilbagebetalingsfristen til den 1. april 2022, og det
A-skattelån, som i forvejen skal tilbagebetales den 1. april
2022. På den måde får virksomheder, der har
svært ved at betale et skatte- eller afgiftskrav, under visse
betingelser mulighed for at udjævne betalingerne over op til
24 måneder ved at oprette en betalingsordning på
skattekontoen mod en rente på aktuelt 0,7 pct. pr.
måned.
4.3. Nedsættelse
af beløbsgrænsen for kreditsaldo på
skattekontoen
Forslaget om at nedsætte
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
vil ikke ændre på, at virksomhederne fortsat har
mulighed for at tilbagebetale lån fra de låneordninger
for moms og A-skat m.v. til skattekontoen tidligere end efter
gældende regler. Virksomhederne vil således fortsat
have mulighed for at undgå udfordringer med negative renter,
hvis alternativet er, at beløbene i stedet skal stå
på en konto hos et pengeinstitut indtil betalingsfristen.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Forslaget om at udskyde
tilbagebetalingsfristen for lån efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. og 2. pkt., og
§ 2 vurderes at indebære statsstøtte, da de
pågældende låneordninger kun omfatter små
og mellemstore virksomheder. Udskydelsen af tilbagebetalingsfristen
for disse låneordninger kan derfor først sættes
i kraft, når Europa-Kommissionen har godkendt de justeringer
af ordningen, som er beskrevet i pkt. 2.1.2. Ordningerne er
tidligere statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen.
Forslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra og
med den 16. september 2021 til og med den 23. september 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea, Danmarks
Restauranter og Caféer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Metal, Dansk Rejsebureau Forening, Danske Advokater,
Danske Soloselvstændige, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, HORESTA,
Justitia, Kraka, Landsskatteretten, SEGES, SMVdanmark og SRF
Skattefaglig Forening.
Baggrunden for den korte høringsperiode
er lovforslagets hastende karakter, da det er nødvendigt, at
lovforslaget behandles hurtigst muligt og vedtages senest den 22.
oktober 2021, hvis Skatteforvaltningen skal kunne nå at
foretage de nødvendige systemtilretninger m.v. til at
understøtte den med lovforslagets § 1 foreslåede
udskydelse af tilbagebetalingsfrist for momslån, der
forfalder til betaling den 1. november 2021, til den 1. april
2022.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for
staten | Forslaget om at nedsætte
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen
skønnes ikke at indebære væsentlige
provenumæssige konsekvenser. | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på 210 mio. kr.
og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 120 mio. kr. i 2021 og 2022 under ét. | Implementeringskonsekvenser for
staten | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
administrative udgifter på 4,8 mio. kr. i 2021-2026 under
ét. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil stille knap 21 mia. kr. til
rådighed for virksomhederne i henholdsvis 2 og 5
måneder. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen nævneværdige | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om at udskyde
tilbagebetalingsfristen for lån efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. og 2. pkt., og
§ 2 vurderes at indebære statsstøtte, da de
pågældende låneordninger kun omfatter små
og mellemstore virksomheder. Forslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
Lov om rentefrie lån svarende til
angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 (herefter moms- og
lønsumsafgiftslåneloven) indeholder regler om
rentefrie lån baseret på bl.a. angivet moms.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 3, anvender
kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for
fjerde kvartal 2019.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 1, 2. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 3, anvender
kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for
tredje og fjerde kvartal 2020.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 2, 1. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 4, anvender
kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for
andet halvår 2019.
Efter moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 2, 2. pkt., kan
virksomheder, der efter momslovens § 57, stk. 4, anvender
kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til
Skatteforvaltningen som et rentefrit lån få udbetalt et
beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for
første og andet halvår 2020.
I henhold til moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 1, skal
udbetalte lån efter § 1, 1. pkt., og § 2, 1. pkt.,
tilbagebetales senest den 1. november 2021 via indbetaling til
skattekontoen. Det følger af moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 2, 1. pkt., at
udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., og § 2, 2. pkt.,
skal tilbagebetales senest den 1. februar 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Er lånet bevilget til et
iværksætterselskab, som ikke efterfølgende er
kommet under likvidation, konkurs eller tvangsopløsning, er
fristen for tilbagebetaling dog den 1. november 2021, medmindre det
senest den 29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister
fremgår, at iværksætterselskabet er omregistreret
til et anpartsselskab, jf. moms- og
lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås, at § 6, stk. 2, 1. pkt., ændres,
så udbetalte lån efter § 1, 1. og 2. pkt., og
§ 2 skal tilbagebetales senest den 1. april 2022. Som
konsekvens heraf foreslås det, at henvisningen i § 6, stk. 1, til § 1, 1. pkt., og
§ 2, 1. pkt., udgår.
Herved vil tilbagebetalingsfristen for
momslån for henholdsvis andet halvår 2019 og fjerde
kvartal 2019 blive udskudt fra den 1. november 2021 til den 1.
april 2022, og tilbagebetalingsfristen for momslån for
henholdsvis første og andet halvår 2020 og tredje og
fjerde kvartal 2020 vil blive udskudt fra den 1. februar 2022 til
den 1. april 2022.
Dermed vil tilbagebetalingsfristen for de
momslån, der skal tilbagebetales den 1. november 2021 og 1.
februar 2022, blive rykket til den 1. april 2022. Løbetiden
for de rentefrie momslån forlænges således med
yderligere henholdsvis 5 og 2 måneder.
Udskydelsen af tilbagebetalingsfristen vil dog
ikke omfatte iværksætterselskaber, medmindre det senest
den 29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister
fremgår, at iværksætterselskabet er omregistreret
til et anpartsselskab.
Til §
2
Til nr. 1
Overskriften til kapitel 3 i angivelses- og
betalingsfristudskydelsesloven er »Beløbsgrænse
for skattekontoen«. Dette hænger sammen med, at den
eneste bestemmelse i kapitlet er § 9 om midlertidig
forlængelse af beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt.
Det foreslås, at der i overskriften til kapitel 3 efter
»Beløbsgrænse« indsættes »og
betalingsordninger«.
Forslaget er en konsekvens af, at det med
lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås at indsætte en
ny bestemmelse i angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens
kapitel 3 som § 9 a. Den foreslåede § 9 a omhandler
en midlertidig forlængelse af den maksimale varighed for
virksomheders betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld. Det er som følge heraf
nødvendigt at ændre overskriften til kapitel 3.
Til nr. 2
Det følger af angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens § 9, 1. pkt., at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den
25. marts 2020 til og med den 6. maj 2020.
Det følger af angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens § 9, 2. pkt., at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og med
den 1. maj 2023 udgør 100 mia. kr.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens
NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan
ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan uanset 3.
pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en kreditsaldo
kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at
indsende angivelser for afsluttede perioder eller at give
Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
jf. opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo
på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af
virksomhedens ophør, jf. § 16 c, stk. 5, 6. pkt.
Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7.
pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6,
1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige
betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens
opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at
virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt,
udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest i henhold
til fristen i § 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et
negativt tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen
henholdsvis indberetningen for den pågældende
periode.
Det foreslås, at der i angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens § 9, 2.
pkt., foretages den ændring, at »1. maj
2023« ændres til »31. januar 2022«.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med, at det med lovforslagets § 2, nr. 3,
foreslås, at der i angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens § 9 indsættes en ny
bestemmelse som 3. pkt., der vil medføre, at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 1. februar 2022 til og
med den 1. maj 2023 vil være 350 mio. kr.
Til nr. 3
Det følger af angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens § 9, 1. pkt., at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den
25. marts 2020 til og med den 6. maj 2020.
Det følger af angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens § 9, 2. pkt., at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og med
den 1. maj 2023 udgør 100 mia. kr.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens
NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan
ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr.
Udbetaling af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan
udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan uanset 3.
pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset
størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en kreditsaldo
kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at
indsende angivelser for afsluttede perioder eller at give
Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2,
jf. opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo
på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af
virksomhedens ophør, jf. § 16 c, stk. 5, 6. pkt.
Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7.
pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6,
1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige
betalingsfrist inden for 5 hverdage fra kreditsaldoens
opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at
virksomhedens tilsvar for en afregningsperiode er negativt,
udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest i henhold
til fristen i § 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et
negativt tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen
henholdsvis indberetningen for den pågældende
periode.
Det foreslås, at det i angivelses- og
betalingsfristudskydelseslovens §
9 indsættes som 3. pkt.,
at beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16
c, stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 1. februar 2022 til
og med den 1. maj 2023 vil udgøre 350 mio. kr.
Den foreslåede bestemmelse vil - sammen
med ændringen foreslået i lovforslagets § 2, nr. 2
- indebære, at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., i perioden
fra og med den 1. februar 2022 til og med den 1. maj 2023
nedsættes fra 100 mia. kr. til 350 mio. kr. Med den
foreslåede nedsættelse af beløbsgrænsen
til 350 mio. kr. vurderes alle virksomheder fortsat at ville have
mulighed for at tilbagebetale lån efter
A-skattelåneloven og moms- og
lønsumsafgiftslåneloven tidligere end 5 hverdage
før den sidste rettidige betalingsdag med henblik på
at undgå negative bankrenter. Dette skal ses i
sammenhæng med, at den virksomhed, der samlet set har anvendt
ordningerne med de rentefrie lån til at låne det
største beløb, i alt har lån for ca. 300 mio.
kr., og at de sidste udskudte betalingsfrister vedrørende
A-skat og moms m.v. indtræder i januar 2022. Der vurderes
derfor ikke fra og med den 1. februar 2022 at være behov for,
at beløbsgrænsen for kreditsaldoen på
skattekontoen fastsættes til et højere beløb
end 350 mio. kr.
Til nr. 4
Skatteforvaltningen opkræver
virksomheders betaling af bl.a. A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og
moms via skattekontoen, jf. opkrævningslovens kapitel 5. Det
følger af opkrævningslovens § 16 a, stk. 1, at
ind- og udbetalinger af skatter og afgifter m.v. omfattet af §
16 automatisk modregnes efter et saldoprincip. Overstiger den
samlede sum af registrerede forfaldne krav på virksomhedens
skattekonto den samlede sum af registrerede og forfaldne
tilgodehavender til virksomheden, udgør forskellen
(debetsaldoen) det samlede beløb, som virksomheden skylder
Skatteforvaltningen, jf. § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Er den
samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod mindre end de registrerede
og forfaldne krav på udbetalinger til virksomheden,
udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens samlede
tilgodehavende fra Skatteforvaltningen. Efter § 16 c, stk. 1,
1. pkt., forrentes en debetsaldo med den rente, der er fastsat i
§ 7, stk. 1, jf. stk. 2 (aktuelt en månedlig rente
på 0,7 pct.). Renten beregnes dagligt og tilskrives
månedligt, jf. § 16 c, stk. 1, 2. pkt. Der beregnes
således renters rente på skattekontoen, og renten vil
være beregnet af den til enhver tid værende debetsaldo
og ikke af de enkelte krav på kontoen, jf. dog stk. 2.
På grund af den store volumen af
fordringer, der opkræves via skattekontoen, er der udviklet
en selvbetjeningsløsning på Skatteforvaltningens
hjemmeside, hvorved virksomheder kan oprette en betalingsordning
for visse eller alle fordringer, som virksomheden har under
opkrævning på skattekontoen, med henblik på at
opdele betalingen heraf i flere rater. Betalingsordningerne
indgås automatisk, hvis en virksomhed, der opfylder visse
objektive betingelser, jf. nedenfor, anmoder om at oprette en
sådan betalingsordning via selvbetjeningsløsningen.
Virksomheden kan selv bestemme, om betalingsfrekvensen skal
være hver 14. dag eller månedligt. Ratebeløbet
skal dog mindst være på 400 kr.
Oprettelsen af ovennævnte
betalingsordninger er underlagt en række betingelser m.v.,
der er fastsat af Skatteforvaltningen. Disse betingelser m.v. er
således ikke fastsat i lovgivningen, men fremgår af
Skatteforvaltningens hjemmeside og er ens for alle virksomheder.
Bl.a. må virksomheder ikke have fordringer, der er
opkrævet via skattekontoen, under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Herudover må virksomheden
ikke inden for den seneste måned have misligholdt en anden
betalingsordning på skattekontoen. Ligeledes skal
beløb, som ikke er omfattet af betalingsordningen,
løbende betales rettidigt, idet betalingsordningen ellers
bortfalder. Endvidere er det en betingelse, at den samlede
værdi af fordringerne omfattet af betalingsordningen er
på mindst 800 kr., og betalingsordningen må ikke
omfatte toldfordringer. Endelig skal virksomheder, der har
fået deres tilsvar af skatter og afgifter m.v.
foreløbigt fastsat, fordi virksomhederne ikke har indsendt
angivelse for en afregningsperiode, jf. opkrævningslovens
§ 4, stk. 1, 1. pkt., have indsendt disse angivelser,
før virksomhederne kan oprette en betalingsordning.
Betalingsordninger, der oprettes for
fordringer opkrævet via skattekontoen, kan højst have
en varighed på 12 måneder, og betalingsordningen skal
starte senest 30 dage efter oprettelsesdatoen. Fordringerne
omfattet af betalingsordningen tilskrives fortsat renter efter de
almindelige regler i opkrævningslovens § 16 c, stk. 1,
og renterne vil blive opkrævet sammen med betalingsordningens
sidste rate. Hvis virksomheden ønsker at undgå
renterne, kan virksomheden kontakte Skatteforvaltningen om at
betale fordringerne, der er omfattet af betalingsordningen,
før tidspunktet aftalt i betalingsordningen og dermed
undgå yderligere renter.
Virksomheder kan kun have én
betalingsordning vedrørende fordringer, der opkræves
via skattekontoen, ad gangen. Overholder virksomheden ikke
vilkårene for betalingsordningen, bortfalder den. F.eks.
bortfalder betalingsordningen, hvis virksomheden ikke indberetter
for en afregningsperiode og derfor får sit tilsvar
foreløbigt fastsat til et skønsmæssigt
beløb, jf. ovenfor om opkrævningslovens § 4, stk.
1, 1. pkt., uanset om virksomheden efterfølgende erstatter
den foreløbige fastsættelse med en efterangivelse
vedrørende den pågældende afregningsperiode.
Når betalingsordningen bortfalder, indebærer det, at
Skatteforvaltningen vil rykke for betalingen af fordringerne, og at
fordringerne vil blive overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden, når den sædvanlige
rykkerprocedure forgæves er gennemført, jf. § 2,
stk. 3, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Det er ikke muligt for virksomheder, der har
oprettet en betalingsordning for fordringer under opkrævning
på skattekontoen, at ændre deres afgiftsperiode,
så længe betalingsordningen er aktiv.
Hvis en virksomhed misligholder en
betalingsordning, er der en karensperiode på 30 dage,
før virksomheden kan oprette en ny betalingsordning.
Det foreslås, at der i angivelses- og
betalingsfristudskydelsesloven indsættes en ny bestemmelse
som § 9 a, der fastsætter,
at en betalingsordning, der som følge af en anmodning, der
er indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts
2022 til og med den 15. april 2022, er indgået med
Skatteforvaltningen vedrørende fordringer, der
opkræves via skattekontoen, kan have en varighed på
indtil 24 måneder.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med den efter Skatteforvaltningens praksis
bestående adgang for virksomheder til - under visse
betingelser, jf. ovenfor - at indgå betalingsordninger, hvor
tilbagebetalingen af fordringer opkrævet via skattekontoen
opdeles i flere rater. Som beskrevet ovenfor kan disse
betalingsordninger efter eksisterende praksis højst have en
varighed på 12 måneder. Formålet med den
foreslåede bestemmelse er at skabe et sikkert
hjemmelsgrundlag for en midlertidig ændring af
Skatteforvaltningens praksis for betalingsordningers maksimale
varighed. Den foreslåede bestemmelse vil således alene
indebære den ændring i forhold til gældende
praksis, at en betalingsordning, der som følge af en
anmodning, der er indgivet af virksomheden i perioden fra og med
den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022, er indgået
med Skatteforvaltningen vedrørende fordringer opkrævet
via skattekontoen, kan have en varighed på indtil 24
måneder. Den foreslåede bestemmelse vil således
ikke ændre på de øvrige betingelser m.v., som
virksomhederne ifølge gældende praksis vil skulle
opfylde for at kunne indgå en betalingsordning for
skattekontogæld, herunder at virksomheden kun kan have
én betalingsordning ad gangen. Det indebærer bl.a., at
virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og
med den 15. april 2022 ikke opfylder de almindelige betingelser for
at oprette en betalingsordning for skattekontogæld, ikke vil
kunne oprette en ny betalingsordning med en varighed på
indtil 24 måneder. Det indebærer endvidere, at
virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og
med den 15. april 2022 allerede har en betalingsordning med en
maksimal varighed på 12 måneder, ikke vil kunne oprette
en ny betalingsordning med en varighed på indtil 24
måneder. En virksomhed, der i perioden fra og med den 15.
marts 2022 til og med den 15. april 2022 ønsker at oprette
en lang betalingsordning, vil dog kunne indfri en eksisterende
betalingsordning, hvorefter virksomheden vil kunne oprette en ny
betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder,
i det omfang virksomheden opfylder betingelserne herfor. Det
forudsætter dog, at virksomheden indfrier betalingsordningen
i god tid inden den 15. april 2022, så Skatteforvaltningen
kan nå at håndtere indfrielsen.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er at hjælpe virksomheder, der har udfordringer
med at tilbagebetale lån efter A-skattelåneloven og
moms- og lønsumsafgiftslåneloven. Den foreslåede
bestemmelse vil imidlertid ikke være begrænset til
betalingsordninger, der indgås for tilbagebetalingen af
sådanne lån, da det systemmæssigt og
administrativt ikke er muligt kun at indføre en
længere afdragsperiode, som kun vedrører
betalingsordninger med de pågældende
låneordninger. Betalingsordningerne, der i den
begrænsede periode kan indgås med en varighed på
indtil 24 måneder, vil således også kunne omfatte
andre typer af fordringer, der opkræves via skattekontoen,
end Skatteforvaltningens tilbagebetalingskrav vedrørende de
nævnte lån.
Den foreslåede bestemmelse vil alene
få betydning for betalingsordninger, der indgås med
Skatteforvaltningen som følge af en anmodning, der er
indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022
til og med den 15. april 2022. Den foreslåede bestemmelse vil
således ikke få betydning for varigheden af
betalingsordninger, der er oprettet før den 15. marts 2022,
og disse betalingsordninger vil således fortsat maksimalt
kunne have en varighed på de 12 måneder, der tillades i
praksis.
Som det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, vil det alene være i perioden fra og med den 15.
marts 2022 til og med den 15. april 2022, at virksomhederne vil
få mulighed for at indgive anmodning om en betalingsordning
med en varighed på indtil 24 måneder. Dette skal ses i
sammenhæng med, at det - jf. lovforslagets § 1 -
samtidig foreslås at udskyde tilbagebetalingsfristen for en
del af låneordningerne, så tilbagebetalingsfristen for
en del af låneordningerne vil være den 1. april 2022.
Den foreslåede begrænsede periode vil dermed give
virksomheder mulighed for at indgå en samlet betalingsordning
med en varighed på indtil 24 måneder for disse
låneordninger.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 22. oktober 2021, jf.
dog stk. 2.
Det foreslås i stk.
2, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 1.
Baggrunden for dette er, at lovforslagets
§ 1 om udskydelse af tilbagebetalingsfrist for lån efter
moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 6 vurderes at
indebære statsstøtte, og at ordningen derfor
først kan sættes i kraft, når
Europa-Kommissionen har godkendt den efter
statsstøttereglerne. Datoen for en godkendelse kendes ikke
på nuværende tidspunkt.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 572 af 5. maj 2020 om rentefrie
lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19, som ændret ved § 2 i lov nr. 1620 af 17.
november 2020, § 3 i lov nr. 248 af 23. februar 2021 og §
2 i lov nr. 779 af 4. maj 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 6.
Udbetalte lån efter § 1, 1. pkt., § 2, 1. pkt., og
§§ 3 og 4 skal tilbagebetales senest den 1. november 2021
via indbetaling til skattekontoen. | | 1. I § 6, stk. 1, udgår »§
1, 1. pkt., § 2, 1. pkt., og«. | | | | Stk. 2.
Udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., og § 2, 2. pkt.,
skal tilbagebetales senest den 1. februar 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Udbetalte lån efter § 1, 3. pkt., skal
tilbagebetales senest den 1. november 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Er lånet bevilget til et
iværksætterselskab, som ikke efterfølgende er
kommet under likvidation, konkurs eller tvangsopløsning, er
fristen for tilbagebetaling dog den 1. november 2021, medmindre det
senest den 29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister
fremgår, at iværksætterselskabet er omregistreret
til et anpartsselskab. Told- og skatteforvaltningen kan efter
anmodning fra et selskab bestemme, at 3. pkt. ikke finder
anvendelse, hvis omregistreringen til et anpartsselskab
fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister efter den 29.
oktober 2021. Told- og skatteforvaltningens afgørelse
på en anmodning efter 4. pkt. kan ikke påklages. | | 2. I § 6, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 1, 2. pkt., og § 2, 2. pkt., skal tilbagebetales
senest den 1. februar 2022« til: »§ 1, 1. og 2.
pkt., og § 2 skal tilbagebetales senest den 1. april
2022«. | | | | | | § 2 | | | I lov nr. 211 af 17. marts 2020 om
midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v.
på skatteområdet i forbindelse med covid-19, som
ændret bl.a. ved § 11 i lov nr. 572 af 5. maj 2020,
§ 1 i lov nr. 1620 af 17. november 2020, § 1 i lov nr.
248 af 23. februar 2021 og senest ved § 3 i lov nr. 779 af 4.
maj 2021, foretages følgende ændringer: | | | | Kapitel 3. Beløbsgrænse for
skattekontoen | | 1. I
overskriften til kapitel 3
indsættes efter »Beløbsgrænse«:
»og betalingsordninger«. | | | | § 9.
Beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c,
stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den
25. marts 2020 til og med den 6. maj 2020. I perioden fra og med
den 7. maj 2020 til og med den 1. maj 2023 udgør
beløbsgrænsen 100 mia. kr. | | 2. I § 9, 2. pkt., ændres »1. maj
2023« til: »31. januar 2022«. | | | | | | 3. I § 9 indsættes som 3. pkt.: »I perioden fra og med den 1. februar
2022 til og med den 1. maj 2023 udgør
beløbsgrænsen 350 mio. kr.« | | | | | | 4. Efter §
9 indsættes i kapitel 3: »§ 9 a.
En betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er
indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022
til og med den 15. april 2022, er indgået med told- og
skatteforvaltningen vedrørende fordringer, der
opkræves via skattekontoen, kan have en varighed på
indtil 24 måneder.« |
|