Skriftlig fremsættelse (17. november
2021)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
tobaksafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, momsloven
og forskellige andre love og ophævelse af lov om
ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven (Regulering af antallet af cigaretter i en
pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter,
sammenlægning af afgiftssatserne for røgfri tobak,
justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse
punktafgifter, ændring af momsloven som reaktion på
covid-19-pandemien m.v.)
(Lovforslag nr. L 89)
Lovforslagets overordnede formål er
at styrke folkesundheden i Danmark.
For at gøre prisen for en
cigaretpakke mere gennemskuelig foreslås det at
fastsætte, at cigaretter skal sælges i pakker med 20
stk. I dag kan cigaretpakker indeholde flere end 20 stk.
Producenter kan derfor tage en eller to cigaretter ud af pakkerne
for at sløre prisgennemslaget fra afgiftsforhøjelser.
Med forslaget fjernes denne mulighed samtidig med, at den impuls
til at ryge mere, som større cigaretpakker potentielt kan
give forbrugerne mindskes.
Som en del af udmøntningen af
regeringens handleplan om Skærpede krav
og styrket kontrol med handel af tobak foreslås der
herudover indført afgift på nikotinprodukter.
Kreativiteten er stor, når der udvikles nye
afhængighedsskabende nikotinprodukter, der kan supplere eller
erstatte de traditionelle tobaksprodukter, men som ikke er
pålagt afgift, fordi de ikke indeholder tobak. Nikotin er
imidlertid afhængighedsskabende og sundhedsskadeligt uanset i
hvilken form, det optræder. Regeringen ønsker derfor
at lægge afgift på nikotinprodukter, samt at
produkterne omfattes af samme regulering som nikotinholdige
væsker.
Med lovforslaget foreslås det
herudover at sammenlægge de to afgiftssatser for
røgfri tobak til én. Derved opnås en mere
gennemskuelig lovgivning, hvor virksomhederne ikke længere
skal sondre mellem forskellige afgiftskategorier, som der ikke
vurderes at være fagligt grundlag for at opretholde.
Røgfri tobak foreslås ligeledes omfattet af den samme
regulering som nikotinprodukter og nikotinholdige væsker.
Det foreslås desuden at
gennemføre direktiv om midlertidig momsfritagelse som
reaktion på covid-19-pandemien og at justere
punktafgiftsregistreringsreglerne ved fjernsalg, så det som
udgangspunkt er virksomheden, som betaler punktafgiften og ikke
forbrugeren.
Lovforslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at indebære et varigt merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 145 mio. kr.
Reguleringen af antallet af cigaretter i en
pakke, indførelse af at afgiften på nikotinprodukter
og sammenlægning af afgiftssatserne for røgfri tobak
er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og
foreslås at træde kraft hhv. den 1. januar 2022 og den
1. juli 2022. Dog foreslås det, virksomhederne fsva.
afgiftens indførelse og ændret regulering for
røgfri tobak får 3 måneder til at forberede sig
(lade sig registrere, få godkendt lokaler og bestille
stempelmærker). Momsfritagelser i relation til
covid-19-pandemien foreslås i overensstemmelse med direktivet
at få virkning fra og med den 1. januar 2021. For at give
Skatteforvaltningen tid til at vejlede de berørte
virksomheder foreslås fjernsalgsregistreringsreglerne
ændret den 1. februar 2022. Derved fraviges de fælles
ikrafttrædelsestidspunkter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.