Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 14. december 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2, herunder om deling af
lovforslaget, og skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 3-9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, KF og LA) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret, og det under
B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det til det under B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Hvis der ikke er flertal for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, vil
mindretallet stemme for de af skatteministeren til det udelte
lovforslag stillede ændringsforslag og vil ved 3. behandling
stemme for det samlede lovforslags endelige vedtagelse.
Et andet
mindretal (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af skatteministeren stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under B
nævnte ændringsforslag. Hvis der ikke er flertal for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, vil
mindretallet stemme imod de af skatteministeren til det udelte
lovforslag stillede ændringsforslag og imod det samlede
lovforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til de under A og B nævnte
lovforslag. Mindretallet vil stemme for det til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Hvis der
ikke er flertal for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget, vil mindretallet stemme for de af skatteministeren
til det udelte lovforslag stillede ændringsforslag og vil ved
3. behandling redegøre for sin stilling til det samlede
lovforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget indeholder mange forskellige
delelementer. Langt de fleste kan Dansk Folkeparti støtte,
men det ene element om harmonisering af betingelserne for
ordinær og ekstraordinær genoptagelse vedrørende
vurdering af fast ejendom støtter Dansk Folkeparti ikke.
Dansk Folkeparti har stillet
ændringsforslag om deling af lovforslaget, så det ville
blive muligt at stemme imod dette ene element, men for resten af
lovforslaget. Det har flertallet i udvalget valgt ikke at
imødekomme.
De danske boligejere har ikke fået
nye ejendomsvurderinger i rigtig mange år, og derfor kan der
komme store udsving, når de igen får en ny vurdering,
som er opgjort på en ny måde. Da det er en ny model,
som tager udgangspunkt i mange forskellige data, er der øget
risiko for, at de informationer kan være forkerte.
I den forbindelse ønsker Dansk
Folkeparti, at der skal være gode muligheder for at få
ændret sin vurdering, hvis der er åbenlyst forkerte
data, som danner grundlag for vurderingen. Med dette lovforslag
indskrænkes borgernes mulighed for at få rettet selv
meget åbenlyse fejl, og det kan Dansk Folkeparti ikke
støtte. Hvis en borger f.eks. får en vurdering, som
tager udgangspunkt i, at huset er 140 m2, men borgeren faktuelt ved, at det
reelt kun er 130 m2, vil man med
vedtagelsen af dette lovforslag ikke kunne få ændret
dette, når først vurderingen er sendt til borgeren, da
man ifølge Skatteministeriet ikke mener, at det er en
åbenlys fejl.
For Dansk Folkeparti - og formentlig mange
borgere - vil dette blive opfattet som grundlæggende
urimeligt og en krænkelse af personens retsbevidsthed, at
selv så åbenlyse fejl ikke kan ændres, når
først vurderingen er sendt til borgere. Det vil med dette
lovforslag kun blive ændret, hvis værdien står
til at blive ændret med mere end +/- 20 pct.
Når et nyt ejendomsvurderingssystem
skal køres ind, bør det være i alles interesse,
at fejl i data og åbenlyse fejl bliver opfanget og rettet, og
at borgerne efter at være blevet beskattet på grundlag
af forkerte vurderinger i årevis får en god mulighed
for, at de kan få rettet selv ret åbenlyse fejl,
så man ikke fortsætter med forkerte vurderinger.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(EL og NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat,
ejendomsvurderingsloven, dødsboskatteloven og
skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af
dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for
foreløbig opkrævning af dækningsafgift,
tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger
m.v.)« omfattende §§ 1-3, § 4, nr. 1,
§§ 5-7 og bilag 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (Harmonisering
af betingelserne for ordinær og ekstraordinær
genoptagelse vedrørende vurdering af fast ejendom)«
omfattende § 4, nr. 2 og 3, og § 7.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 7
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7
Loven træder i kraft den 1. januar
2022.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
3)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
kommunal ejendomsskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love
(Fastsættelse af
dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for
foreløbig opkrævning af dækningsafgift,
tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger og
grundlag i dækningsafgiftsprovenuopgørelser
m.v.)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
Til § 1
4) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
23 A, stk. 2, indsættes efter 2. pkt. som nye
punktummer:
»Promillen efter 1. pkt. udgør for
skatteåret 2022 den kommunespecifikke promille fastsat i
bilag 1. Har kommunalbestyrelsen fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021, jf. § 23
B, stk. 1, 2. pkt., udgør promillen efter 1. pkt. for
skatteåret 2022 den kommunespecifikke promille fastsat i
bilag 2. For skatteårene 2023-2028 kan kommunalbestyrelsen
ikke fastsætte promillen efter 1. pkt. højere end
promillen for skatteåret 2022 fastsat i bilag
1.««
[Ændring som følge af
to kommunalbestyrelsers fastsættelse af lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021]
5) Det
under nr. 11 foreslåede § 27, stk. 2, 3. pkt., affattes
således:
»Har kommunalbestyrelsen fastsat en lavere
promille for skatteåret 2022 end for skatteåret 2021,
jf. § 23 B, stk. 1, 2. pkt., reguleres grænserne som
nævnt i 2. pkt. forholdsmæssigt.«
[Ændring som følge af
to kommunalbestyrelsers fastsættelse af lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021]
6) Nr.
15 affattes således:
»15. Som bilag
1 og 2 indsættes bilag 1
og 2 til denne lov.«
[Ændring som følge af
to kommunalbestyrelsers fastsættelse af lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021]
Ny paragraf
7)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning, som
ændret ved lov nr. 709 af 25. juni 2010, lov nr. 751 af 25.
juni 2014 og § 3 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Fra og med budgetåret 2023 og frem til det budgetår,
hvor det inden den 1. september året inden kan konstateres,
at mindst 90 pct. af de første almindelige vurderinger og
omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
på landsplan er udsendt, er de afgiftspligtige
grundværdier som nævnt i stk. 1 uanset bestemmelsen i
stk. 3 skønnede afgiftspligtige grundværdier, som
fastsættes af indenrigs- og boligministeren for det år,
hvori der betales grundskyldsprovenu i
indkomståret.«
2. I
§ 6, stk. 1, ændres
»lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme«
til: »lov om kommunal ejendomsskat«.
3. I
§ 6, stk. 1, ændres
»forskelsværdien« til:
»grundværdien«.
4. To
steder i § 6, stk. 4, ændres
»forskelsværdi« til:
»grundværdi«.
5. I
§ 6 indsættes som stk. 5 og 6:
»Stk. 5.
Provenuændringen for 2022 som følge af ændringer
i promillen for udskrivning af dækningsafgift af
erhvervsejendomme, jf. § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat,
opgøres som kommunens budgetterede forskelsværdi for
erhvervsejendomme i budget 2021 pr. 15. oktober 2020 ganget med
ændringen i promillen. Ændringen i promillen for
udskrivning af dækningsafgift af erhvervsejendomme, jf.
§ 23 A i lov om kommunal ejendomsskat, opgøres som
forskellen mellem den af kommunen pr. 15. oktober 2021 budgetterede
promille for udskrivning af dækningsafgift af
erhvervsejendomme for 2022 og den tilsvarende promille for
2021.
Stk. 6. Fra og
med budgetåret 2023 og frem til det budgetår, hvor det
inden den 1. september året inden kan konstateres, at mindst
90 pct. af de første almindelige vurderinger og
omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
på landsplan er udsendt, er grundværdierne som
nævnt i stk. 1 uanset bestemmelsen i stk. 4 skønnede
grundværdier baseret på den faktiske opkrævning i
året før indkomståret fremskrevet med en af
indenrigs- og boligministeren fastsat procentsats.«
6. I
§ 8 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For kommuner, for hvilke kommunalbestyrelsen har nedsat
dækningsafgiften, jf. § 23 A i lov om kommunal
ejendomsskat, for 2021 eller 2022, opgøres kommunens samlede
beskatning i perioden fra og med budgetåret 2021 med
udgangspunkt i en af Skatteministeriet omregnet
dækningsafgiftspromille for årene 2020 eller
2021.««
[Konsekvensændringer i lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning, herunder
konsekvensrettelse af grundlag for dækningsafgift i
provenuopgørelser og bestemmelser med henblik på
overgangen til nye vurderinger og boligskatteregler]
Til § 7
8) I
stk. 2 ændres »§§
1-5« til: »§§ 1, 2, 01 og 3-5«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 7]
Nyt bilag
9) Som
bilag 2 indsættes:
»Bilag 2
Kommunespecifikke
dækningsafgiftspromiller for 2022, jf. § 23 A i lov om
kommunal ejendomsskat, for de kommuner, for hvilke
kommunalbestyrelsen har fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021
Kommune | Promille | Egedal Kommune | 0,8 | Kerteminde Kommune | 3,1 |
|
« |
[Ændring som følge af
to kommunalbestyrelsers fastsættelse af lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
fastsættelse af dækningsafgiftspromiller,
stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af
dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de nye
ejendomsvurderinger m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører
harmonisering af betingelserne for ordinær og
ekstraordinær genoptagelse vedrørende vurdering af
fast ejendom.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Titlen
på det fremsatte forslag er forslag til lov om ændring
af lov om kommunal ejendomsskat, ejendomsvurderingsloven,
dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven
(Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller,
stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af
dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de nye
ejendomsvurderinger m.v.).
Det
foreslås med ændringsforslag nr. 3, at titlen affattes
således: »Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal ejendomsskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love (Fastsættelse af dækningsafgiftspromiller,
stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af
dækningsafgift, tilpasninger vedrørende de nye
ejendomsvurderinger og grundlag i
dækningsafgiftsprovenuopgørelser m.v.)«.
Baggrunden
herfor er, at det med ændringsforslag nr. 7 tillige
foreslås at foretage ændringer i lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.
Til nr. 4, 6 og 9
Af § 23
A, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat følger,
at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der som bidrag til de
udgifter, ejendomme, der anvendes til kontor, forretning, hotel,
fabrik, værksted og lign., medfører for kommunen, skal
svares dækningsafgift.
Dækningsafgift af de i § 23 A, stk. 1, 1. pkt.,
omhandlede ejendomme svares fra 2022 af 80 pct. af
grundværdien med en af kommunalbestyrelsen fastsat promille,
der højst kan udgøre 10, jf. § 23 A, stk. 2, 1.
pkt., i lov om kommunal ejendomsskat.
Det er med
lovforslagets § 1, nr. 8, foreslået, at der i § 23
A, stk. 2, efter 2. pkt. indsættes to nye punktummer.
Det er
således foreslået med det med lovforslaget
foreslåede 3. pkt., at promillen efter § 23 A, stk. 2,
1. pkt., for skatteåret 2022 vil skulle udgøre den
laveste af den kommunespecifikke promille fastsat i bilag 1 til lov
om kommunal ejendomsskat og en promille fastsat af
kommunalbestyrelsen.
De promiller,
der fremgår af det med lovforslaget foreslåede bilag 1,
er foreslået fastsat som forudsat i forliget »Tryghed
om boligbeskatningen« indgået af den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre den 2. maj 2017.
Fastsættelse af promiller som forudsat med dette forlig vil
for de kommuner, for hvilke kommunalbestyrelsen har valgt fortsat
at opkræve dækningsafgift og ikke har valgt at
fastsætte en lavere promille for skatteåret 2022 end
promillen for skatteåret 2021, indebære en
forøgelse af den samlede endelige
erhvervsdækningsafgiftsopkrævning på godt 30 pct.
i forhold til 2021.
De nye
dækningsafgiftspromiller tager højde for
omlægningen af dækningsafgiften fra forskelsværdi
til grundværdi og overgangen til de nye
erhvervsvurderinger.
Der
fastsættes alene dækningsafgiftspromiller for kommuner,
som opkrævede dækningsafgift i 2021, og som i
forbindelse med budgetvedtagelsen i efteråret 2021 har
besluttet at opkræve dækningsafgift for 2022.
Kommunalbestyrelsen vil kunne fastsætte en lavere promille
end den i bilag 1 fastsatte kommunespecifikke promille for
2022.
Det
bemærkes, at da tre kommunalbestyrelser har valgt ikke at
opkræve dækningsafgift for skatteåret 2022, og to
kommunalbestyrelser har valgt at fastsætte en lavere promille
for skatteåret 2022 end promillen for skatteåret 2021,
forventes det samlede provenu fra erhvervsdækningsafgiften
for 2022 at blive lavere end 3,1 mia. kr.
Det
foreslås med det med lovforslaget foreslåede 4. pkt.,
at kommunalbestyrelsen for skatteårene 2023-2028 ikke skal
kunne fastsætte promillen højere end promillen for
skatteåret 2022 fastsat i bilag 1.
Derimod vil
kommunalbestyrelsen for skatteårene 2023-2028 kunne
fastsætte en lavere promille end promillen for
skatteåret 2022.
Det er med
lovforslaget desuden foreslået, at der som bilag 1 til lov om
kommunal ejendomsskat indsættes en oversigt over
kommunespecifikke promiller til brug for opkrævning af
dækningsafgift i henhold til § 23 A, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15.
Det
foreslås med ændringsforslag nr. 4 at affatte
lovforslagets § 1, nr. 8, således:
»8. I
§ 23 A, stk. 2, indsættes efter 2. pkt. som nye
punktummer:
»Promillen efter 1. pkt. udgør
for skatteåret 2022 den kommunespecifikke promille fastsat i
bilag 1. Har kommunalbestyrelsen fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021, jf. § 23
B, stk. 1, 2. pkt., udgør promillen efter 1. pkt. for
skatteåret 2022 den kommunespecifikke promille fastsat i
bilag 2. For skatteårene 2023-2028 kan kommunalbestyrelsen
ikke fastsætte promillen efter 1. pkt. højere end
promillen for skatteåret 2022 fastsat i bilag
1.««
Med ændringsforslag nr. 9
foreslås det desuden, at der som bilag 2 til lov om kommunal
ejendomsskat indsættes en oversigt over kommunespecifikke
promiller til brug for opkrævning af dækningsafgift i
henhold til § 23 A for de kommuner, for hvilke
kommunalbestyrelsen har fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021.
Med
ændringsforslag nr. 6 foreslås det at indsætte et
nyt bilag i lovforslaget, som det med ændringsforslag nr. 6
foreslås skal indsættes som bilag 2 til lov om kommunal
ejendomsskat.
Kommunalbestyrelserne for Egedal Kommune og
Kerteminde Kommune har i forbindelse med vedtagelsen af kommunens
budget for 2022 fastsat en lavere promille for skatteåret
2022 end promillen for skatteåret 2021.
Dette er
baggrunden for forslaget om at nyaffatte lovforslagets § 1,
nr. 8, og at indsætte et bilag 2 i lov om kommunal
ejendomsskat, hvoraf det vil fremgå, hvad promillen for 2022
er for Egedal Kommune og Kerteminde Kommune.
De promiller,
der fremgår af bilag 2, tager fortsat højde for
omlægningen af dækningsafgiften fra forskelsværdi
til grundværdi og overgangen til de nye erhvervsvurderinger,
samtidig med at de afspejler kommunalbestyrelsens beslutning om at
sætte promillen ned.
Loftet for promillen for skatteårene
2022-2028 vil fortsat skulle være den kommunespecifikke
promille fastsat i bilag 1, og kommunalbestyrelserne for de
pågældende kommuner vil dermed kunne sætte
promillen op til promillen foreslået i bilag 1 og dermed
øge provenuet til provenuet for 2021 tillagt godt 30
pct.
For de kommuner, der opkræver
dækningsafgift for 2022 og ikke i forbindelse med vedtagelse
af kommunens budget for 2022 har fastsat en lavere promille end
promillen for skatteåret 2021, vil promillen for
skatteåret 2022 fortsat fremgå af bilag 1.
Det foreslås fortsat med det med
lovforslaget foreslåede 4. pkt., at kommunalbestyrelsen for
skatteårene 2023-2028 ikke skal kunne fastsætte
promillen højere end promillen for skatteåret 2022
fastsat i bilag 1.
Derimod vil kommunalbestyrelsen for
skatteårene 2023-2028 kunne fastsætte en lavere
promille end promillen for 2022.
Til nr. 5
Ved lov nr.
291 af 27. februar 2021 er der gennemført en omlægning
af dækningsafgiften, så beskatningsgrundlaget for
dækningsafgift fra 2022 er grundværdien for en
erhvervsejendom, jf. § 23 A, stk. 1, 1. pkt., i lov om
kommunal ejendomsskat.
Efter §
27, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat opkræves
grundskyld og dækningsafgift i to eller flere lige store
rater med forfaldstid den 1. i de måneder, som
kommunalbestyrelsen bestemmer. Det følger af § 27, stk.
2, at hvis en rate dækningsafgift forfalder på et
tidspunkt, hvor en vurdering foretaget det forudgående
år endnu ikke er offentliggjort, beregnes raten
foreløbigt på grundlag af den senest forudgående
offentliggjorte almindelige vurdering eller omvurdering, jf.
ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6.
Dette
indebærer, at den foreløbige dækningsafgift skal
opkræves på baggrund af en videreført
grundværdi fra 2012 eller en eventuel senere omvurdering, jf.
ejendomsvurderingslovens §§ 87 og 88, jf.
ejendomsvurderingslovens § 5.
Når den
nye ejendomsvurdering foreligger, vil den endelige
dækningsafgift blive beregnet, og eventuelt for meget betalt
skat vil herefter blive tilbagebetalt, ligesom eventuelt manglende
betaling vil blive efteropkrævet, jf. § 27, stk. 4, i
lov om kommunal ejendomsskat.
Ved
anvendelsen af de videreførte grundværdier som
grundlag for dækningsafgiften kan der for visse
erhvervsejendomme ske en stor ændring i den beregnede
foreløbige dækningsafgift i forhold til den
opkrævede dækningsafgift for 2021, som var baseret
på en forskelsværdi.
Det er med
lovforslaget foreslået, at der i § 27, stk. 2, i lov om
kommunal ejendomsskat indsættes fire nye punktummer.
Med det med
lovforslaget foreslåede 2. pkt. foreslås det, at en
foreløbigt beregnet dækningsafgift efter § 23 A
som minimum skal udgøre det samme beløb, som er
opkrævet i dækningsafgift for skatteåret 2021, og
maksimalt skal kunne stige med 30 pct. i forhold til det
beløb, som er opkrævet i dækningsafgift for
skatteåret 2021. Bestemmelsen foreslås at gælde
frem til udsendelse af den første almindelige vurdering
eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5
eller 6.
Forslaget vil
ikke have nogen indflydelse på beregningen og
opkrævningen af den endelige dækningsafgift.
Det
foreslås med det med lovforslaget foreslåede 3. pkt.,
at fastsætter kommunalbestyrelsen for skatteåret 2022
en lavere promille end den kommunespecifikke promille fastsat i
bilag 1, reguleres grænserne som nævnt i 2. pkt.
forholdsmæssigt.
Dette vil
betyde, at fastsættes promillen for skatteåret 2022 til
6, og var promillen for skatteåret 2021 8, vil
stigningsbegrænsningen og bundgrænsen for den
foreløbige opkrævning skulle nedsættes
forholdsmæssigt, dvs. med en fjerdedel.
Det
foreslås med ændringsforslag nr. 5 at i de under
lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 27, stk. 2,
2.-5. pkt., affattes 3. pkt. således:
»Har
kommunalbestyrelsen fastsat en lavere promille for skatteåret
2022 end for skatteåret 2021, jf. § 23 B, stk. 1, 2.
pkt., reguleres grænserne som nævnt i 2. pkt.
forholdsmæssigt.«.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med, at der med ændringsforslag nr. 4,
6 og 9 foreslås fastsat nye promiller for de kommuner, for
hvilke kommunalbestyrelsen har fastsat en lavere promille for
skatteåret 2022 end for skatteåret 2021.
Stigningsbegrænsningen og bundgrænsen vil således
blive tilpasset de nedsatte promiller for 2022, som er vedtaget i
henholdsvis Egedal Kommune og Kerteminde Kommune.
Til nr. 7
Ad nr. 1
Det fremsatte lovforslag har baggrund i
implementeringen af det nye ejendomsvurderingssystem, jf. pkt. 2 i
de almindelige bemærkninger til det fremsatte lovforslag, og
vedrører forskellige forhold i relation til de nye
ejendomsvurderinger, men ikke grundlaget for grundskyld. Det nye
ejendomsvurderingssystem har betydning for grundværdierne som
grundlag for både dækningsafgift og grundskyld og har
således afledte konsekvenser for lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning (herefter skattesanktionsloven) og
opgørelser af provenuændringer efter denne lov i
forhold til grundskyld såvel som dækningsafgift og den
samlede kommunale skatteudskrivning.
Efter gældende regler i
skattesanktionslovens § 5, stk. 3, er det kommunens
budgetterede afgiftspligtige grundværdier, der ligger til
grund for opgørelse af provenuændringen
vedrørende kommunens grundskyld.
Med den foreslåede ændring af
skattesanktionslovens § 5 vil opgørelsen af provenu fra
grundskyld i en overgangsperiode blive baseret på et
statsligt skønnet grundlag frem for kommunens budgetterede
afgiftspligtige grundværdier. Den skønnede
grundværdi vil blive fastlagt på baggrund af
oplysninger fra Skatteministeriet og svare til det grundlag,
Skatteministeriet udarbejder til brug for Indenrigs- og Bolig-
ministeriets årlige udmelding af tilskud og udligning.
Overgangsperioden vil løbe fra og
med budgetåret 2023 og frem til det budgetår, hvor det
inden den 1. september året inden kan konstateres, at mindst
90 pct. af de første almindelige vurderinger og
omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
i det nye ejendomsvurderingssystem på landsplan er udsendt.
Det baseres på oplysninger fra Skatteministeriet pr. 1.
september i året inden budgetåret.
Ændringen vil betyde, at det fra og
med budgetåret 2023 og frem til det budgetår, hvor det
inden den 1. september året inden kan konstateres, at mindst
90 pct. af de første almindelige vurderinger og
omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
i det nye ejendomsvurderingssystem på landsplan er udsendt,
vil være et skønnet grundlag for grundskylden, som vil
ligge til grund for opgørelsen af skatteprovenu i henhold
til skattesanktionsloven. Når mere end 90 pct. af de
første almindelige vurderinger og omvurderinger er udsendt,
vil det igen være kommunens budgetterede afgiftspligtige
grundværdier, der vil ligge til grund for opgørelsen
af skatteresultatet.
Ændringsforslaget har alene betydning
for opgørelsen af skatteprovenu i henhold til
skattesanktionsloven. Ændringen har ikke betydning for,
hvilket grundlag for grundskyld kommunerne kan budgettere med.
Baggrunden for ændringen er, at de
første vurderinger i det nye ejendomsvurderingssystem bliver
udsendt løbende. Planlægningsgrundlaget for
erhvervsvurderingerne tryktestes p.t. af Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-område. Overgangen til de nye
erhvervsvurderinger forventes at medføre en højere
grad af individuelt skøn i den enkelte kommunes budgetterede
grundlag for grundskyld. Kommunerne kan f.eks. have forskellige
forventninger til, i hvilket omfang de nye grundvurderinger
på et givent tidspunkt vil være rullet ud i den enkelte
kommune. Ændringen har således til formål at
understøtte stabilitet og ensartethed i opgørelsen af
kommunernes skatteprovenu i henhold til skattesanktionsloven i den
overgangsperiode, hvor de nye vurderinger bliver udrullet.
Ud fra et hensyn til, at der f.eks. kan
være et mindre antal vurderinger, der kommer senere end de
øvrige vurderinger, afgrænses overgangsperioden dog,
så den løber frem til det år, hvor mindst 90
pct. af de første vurderinger i det nye
ejendomsvurderingssystem på landsplan er udsendt.
Ad nr. 2
Skattesanktionslovens § 6, stk. 1,
nævner lov om beskatning til kommunerne af faste
ejendomme.
Det foreslås med
ændringsforslaget i § 6, stk. 1, at ændre »lov om beskatning til
kommunerne af faste ejendomme« til »lov om kommunal
ejendomsskat«.
Baggrunden herfor er, at titlen på
den lov, der henvises til, blev ændret ved lov nr. 494 af 7.
juni 2006.
Ad nr. 3 og 4
Med det fremsatte lovforslag foreslås
fastlagt kommunespecifikke dækningsafgiftspromiller for 2022.
Disse promiller fastsættes som forudsat i boligskatteforliget
og tager bl.a. højde for, at grundlaget for
dækningsafgift for erhvervsejendomme er ændret fra
forskelsværdi til grundværdi, jf. § 3, nr. 8, i
lov nr. 291 af 27. februar 2021. Denne samlede omlægning af
dækningsafgiften har afledte konsekvenser for
skattesanktionslovens opgørelser af
provenuændringer.
Efter gældende regler i
skattesanktionslovens § 6 opgøres
provenuændringen vedrørende en kommunes
dækningsafgift af erhvervsejendomme som forskelsværdien
af disse ejendomme ganget med ændringen i promillen.
Med den i ændringsforslaget
foreslåede ændring af skattesanktionslovens § 6,
stk. 1 og 4, vil grundlaget i opgørelsen af en kommunes
provenuændring ved ændringer i promillen for
dækningsafgift af erhvervsejendomme blive ændret fra
forskelsværdier til grundværdier.
Ændringen betyder, at
provenuændringen som følge af ændringer i
promillen for dækningsafgift af erhvervsejendomme fra og med
ændringer fra 2022 til 2023 vil blive beregnet ud fra
grundværdierne af de pågældende ejendomme.
Baggrunden herfor er, at forskelsværdien er afskaffet med
virkning fra og med 2022, i sammenhæng med at der med
lovforslaget foreslås fastsat nye
dækningsafgiftspromiller.
Ad nr. 5
Det fremsatte lovforslag har baggrund i
implementeringen af det nye ejendomsvurderingssystem, jf. pkt. 2 i
de almindelige bemærkninger til det fremsatte lovforslag, og
fastlægger forskellige forhold i relation til de nye
ejendomsvurderinger, men ikke grundlaget for dækningsafgift.
Det nye ejendomsvurderingssystem har betydning for opgørelse
af grundværdierne som grundlag for både
dækningsafgift og grundskyld og har således afledte
konsekvenser for skattesanktionsloven og opgørelser af
provenuændringer efter denne lov i forhold til grundskyld
såvel som dækningsafgift og den samlede kommunale
skatteudskrivning.
I § 1, nr. 8, i det fremsatte
lovforslag foreslås fastlagt kommunespecifikke
dækningsafgiftspromiller for 2022. Dette har afledte
konsekvenser for skattesanktionslovens opgørelse af
kommunernes skatteresultat for 2022.
Efter gældende regler i
skattesanktionsloven nedsættes statstilskuddet til kommunerne
ved en samlet forhøjelse af den kommunale skatteudskrivning.
Forhøjelsen af den kommunale skatteudskrivning
opgøres som summen af skatteændringer
vedrørende indkomstskat, grundskyld og
dækningsafgift.
Skatteændringen beregnes på
baggrund af ændringer i skattesatserne og det budgetterede
grundlag.
Lovforslaget er fremsat efter kommunernes
frist den 15. oktober 2021 for vedtagelse af budgettet for 2022.
Kommunernes budgetter for 2022 indeholder således
dækningsafgiftspromiller, som er relateret til
forskelsværdien.
Den med ændringsforslaget
foreslåede indsættelse af et nyt stk. 5 i
skattesanktionslovens § 6 betyder, at skatteresultatet for
2022 efter skattesanktionsloven, for så vidt angår
dækningsafgift for erhvervsejendomme, vil blive endeligt
opgjort på baggrund af dækningsafgiftspromiller fra
budgetvedtagelsen for 2022 pr. 15. oktober 2021 og den budgetterede
forskelsværdi for dækningsafgiften i budgettet for
2021. Tilskud til skattenedsættelse, som er hjemlet på
bloktilskudsaktstykke vedrørende 2022 (Akt nr. 320 af 29.
juni 2021), forudsættes opgjort ud fra samme
opgørelsesmetode.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at kommunerne i budgettet for 2022 har vedtaget
dækningsafgiftspromiller efter gældende lovgivning, som
er relateret til forskelsværdien. Ændringen vil
muliggøre, at Indenrigs- og Boligministeriet kan
opgøre skatteresultatet for 2022 efter skattesanktionsloven
på baggrund af tilsvarende forudsætninger
vedrørende dækningsafgift for erhvervsejendomme, som
har ligget til grund for kommunernes budgetlægning for
2022.
Opgørelsen af skatteresultatet for
budgetåret 2023 og frem vil tage udgangspunkt i promiller
efter de nye regler gældende fra 2022, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 8, som foreslået ændret med
ændringsforslag nr. 4.
Efter gældende regler i
skattesanktionslovens § 6, stk. 4, er det kommunens
budgetterede grundlag, der ligger til grund for opgørelsen
af provenuændringer vedrørende kommunens
dækningsafgift. Det følger også af
gældende regler i skattesanktionslovens § 6, stk. 3, at
hvis en kommune i året før indkomståret har
udskrevet dækningsafgift af erhvervsejendomme, men i
indkomståret ikke udskriver dækningsafgift af
erhvervsejendomme, beregnes provenutabet, jf. skattesanktionslovens
§ 1, som provenuet i året før indkomståret
fremskrevet med en af indenrigs- og boligministeren fastsat
procentsats.
Med den med ændringsforslaget
foreslåede indsættelse af et nyt stk. 6 i
skattesanktionslovens § 6 vil opgørelsen af provenu fra
dækningsafgift i en overgangsperiode blive baseret på
et statsligt skønnet grundlag frem for kommunens
budgetterede grundværdier. Skønnet vil blive baseret
på foreløbige oplysninger fra Skatteministeriet om
opkrævning af dækningsafgift hos virksomheder for og i
året før budgetåret, som omregnes til et teknisk
grundlag. Fremskrivningsprocenten fastlægges på
baggrund af et skøn fra Skatteministeriet for den
gennemsnitlige vækst i opkrævningen i budgetåret
vedrørende dette år.
Metoden kan ses som en udvidelse af de
regler, som gælder, når der ikke foreligger et grundlag
til beregning af provenuet i et givent år, jf.
skattesanktionslovens § 6, stk. 3. Med den foreslåede
ændring vil også et eventuelt beregnet provenutab efter
skattesanktionslovens § 6, stk. 3, blive baseret på den
skønnede grundværdi, hvis året før er i
overgangsperioden.
Overgangsperioden vil løbe fra og
med budgetåret 2023 og frem til det budgetår, hvor det
inden den 1. september året inden kan konstateres, at mindst
90 pct. af de første almindelige vurderinger og
omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
for erhvervsejendomme i det nye ejendomsvurderingssystem på
landsplan er udsendt. Det baseres på oplysninger fra
Skatteministeriet pr. 1. september i året inden
budgetåret.
Ændringen betyder, at det fra og med
budgetåret 2023 og frem til det budgetår, hvor det
inden den 1. september året inden kan konstateres, at mindst
90 pct. af de første almindelige vurderinger og
omvurderinger efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
for erhvervsejendomme i det nye ejendomsvurderingssystem på
landsplan er udsendt, vil være et statsligt skønnet
grundlag for dækningsafgiften, som vil ligge til grund for
opgørelsen af skatteprovenu i henhold til
skattesanktionsloven. Når mere end 90 pct. af de
første almindelige vurderinger og omvurderinger er udsendt,
vil det være kommunens budgetterede grundværdier, der
vil ligge til grund for opgørelsen af skatteresultatet.
Ændringsforslaget har alene betydning
for opgørelsen af skatteprovenu i henhold til
skattesanktionsloven. Ændringen har ikke betydning for,
hvilket grundlag for dækningsafgift kommunerne kan budgettere
med.
Baggrunden for ændringen er, at de
første nye vurderinger for erhvervsejendomme i det nye
ejendomsvurderingssystem bliver udsendt løbende.
Planlægningsgrundlaget for
erhvervsvurderingerne tryktestes p.t. af Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-område. Overgangen til de nye
erhvervsvurderinger forventes at medføre en højere
grad af individuelt skøn i den enkelte kommunes budgetterede
grundlag for dækningsafgift.
Kommunerne kan f.eks. have forskellige
forventninger til, i hvilket omfang de nye vurderinger for
erhvervsejendomme på et givent tidspunkt vil være
rullet ud i den enkelte kommune. Ændringen har således
til formål at understøtte stabilitet og ensartethed i
opgørelsen af kommunernes skatteprovenu i henhold til
skattesanktionsloven i den overgangsperiode, hvor de første
nye vurderinger bliver udrullet.
Ud fra et hensyn til, at der f.eks. kan
være et mindre antal vurderinger, der kommer senere end de
øvrige vurderinger, foreslås det at afgrænse
overgangsperioden, så den løber frem til det år,
hvor mindst 90 pct. af de første vurderinger for
erhvervsejendomme i det nye ejendomsvurderingssystem på
landsplan er udsendt.
Ad nr. 6
Med det fremsatte lovforslag foreslås
fastlagt kommunespecifikke dækningsafgiftspromiller for 2022.
Disse promiller fastsættes som forudsat i boligskatteforliget
og tager bl.a. højde for, at grundlaget for
dækningsafgift for erhvervsejendomme er ændret fra
forskelsværdi til grundværdi, jf. § 3, nr. 8, i
lov nr. 291 af 27. februar 2021. Denne samlede omlægning af
dækningsafgiften har afledte konsekvenser for
skattesanktionslovens bestemmelse vedrørende frit lejde.
Efter gældende regler i
skattesanktionslovens § 8 vil de kommuner, der fra og med
budgetåret 2021 har sat skatten ned og optjent frit lejde,
senere kunne forhøje skatten tilsvarende uden at blive
omfattet af en individuel nedsættelse af statstilskuddet.
Frit lejde opgøres på baggrund
af skatteændringer fra og med budgetåret 2021 og for
alle tre skattearter - indkomstskat, grundskyld og
dækningsafgift - under et. Det frie lejde er konkret beregnet
som den aktuelle nettoprovenuvirkning af den tidligere samlede
skattenedsættelse for perioden, og det sker ved at gange
ændringen i satserne på det aktuelle grundlag.
Med den foreslåede ændring vil
der blive foretaget en omregning af promillen for
dækningsafgift vedrørende 2020 og 2021, som fremover
vil skulle anvendes til beregning af frit lejde optjent fra
nedsættelser af dækningsafgiften vedrørende
disse år.
I beregningen er det aktuelle grundlag det
samme som det opgjorte efter skattesanktionslovens § 5, stk.
3, og § 6, stk. 4, med ændringerne i dette
ændringsforslag. I en overgangsperiode vil der således
også være tale om det skønnede grundlag for
dækningsafgift og grundskyld, som er beskrevet i det med
ændringsforslaget foreslåede § 02, nr. 1 og 5.
Ændringen betyder, at der vil blive
foretaget en omregning af dækningsafgiftspromillerne
vedrørende 2020 og 2021 til at gange på det aktuelle
grundlag. Omregningen forudsættes baseret på samme
metode, som har ligget til grund for omregningen af gældende
promiller til de med lovforslaget foreslåede
dækningsafgiftspromiller for 2022, således at
fremtidige beregninger af frit lejde vedrørende
skattenedsættelser fra 2020 til 2021 og fra 2021 til 2022 vil
blive baseret på promiller, der er teknisk omregnet til det
nye beregningsgrundlag fra og med 2022.
Baggrunden for ændringen er, at
nedsættelser af dækningsafgiftspromillen for 2021 og
2022 er baseret på den nu afskaffede forskelsværdi. Der
vil derfor ikke være sammenhæng mellem de vedtagne
nedsættelser i dækningsafgiftspromillen i 2021 og 2022
og det nye grundlag og de nye promiller for dækningsafgiften,
som er gældende fra 2022 og frem.
Til nr. 8
Det er med lovforslaget foreslået, at
loven træder i kraft den 31. december 2021, jf. dog stk.
2.
Det er dog foreslået, at §§
1-5 træder i kraft den 1. januar 2022.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at også den med ændringsforslag nr. 7
foreslåede § 01 træder i kraft den 1. januar
2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november
2021 og var til 1. behandling den 25. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 6. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 318 (folketingsåret
2020-21). Den 17. november 2021 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 2. december 2021 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt
(S) Brian Bressendorff (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Filsø
(SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |