Ændringsforslag stillet den 15.
december 2021 uden for betænkningen
Ad c
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren:
10) Nr.
6 affattes således:
»6. I §
23 A, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»10«: », jf. dog 3.-5. pkt«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
11)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27, stk. 2, indsættes efter »stk. 3«:
»og § 37 A«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
12)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 37
indsættes:
Ȥ 37 A. Der
ansættes af told- og skatteforvaltningen et foreløbigt
beregningsgrundlag efter § 27, stk. 3, til brug for en
foreløbig beregning af grundskylden efter § 27, stk. 2,
for skatteårene 2022 og 2023 for ejendomme, hvorfra der efter
den 1. oktober 2019 er frastykket mere end 40 pct. af ejendommens
samlede grundareal, og for ejerlejligheder, hvor fordelingstallet
efter den 1. oktober 2019 er reduceret med mere end 40 pct. Det
foreløbige beregningsgrundlag efter 1. pkt. er ikke bindende
og kan frit ændres af ejendomsejeren.««
[Ansættelse af
foreløbige beregningsgrundlag for skatteårene 2022 og
2023 for ejendomme, hvorfra en stor del af ejendommens grundareal
er frastykket]
Bemærkninger
Til nr. 10
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der som bidrag til de
udgifter, ejendomme, der anvendes til kontor, forretning, hotel,
fabrik, værksted og lign., medfører for kommunen, skal
svares dækningsafgift, jf. § 23 A, stk. 1, 1. pkt., i
lov om kommunal ejendomsskat. Dækningsafgift af sådanne
ejendomme svares fra 2022 af 80 pct. af grundværdien med en
af kommunalbestyrelsen fastsat promille, der højst kan
udgøre 10, jf. § 23 A, stk. 2, 1. pkt., i lov om
kommunal ejendomsskat.
Dog kan
kommunalbestyrelsen for skatteårene 2021-2028 ikke
fastsætte denne promille højere end promillen for
skatteåret 2020 eller indføre dækningsafgift,
jf. § 23 A, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat.
Det er med
lovforslagets § 1, nr. 8, foreslået at fastsætte
promiller for skatteåret 2022, dog således at
kommunalbestyrelserne vil kunne fastsætte lavere promiller,
og at kommunalbestyrelserne for skatteårene 2023-2028 ikke
skal kunne fastsætte en højere promille end den med
lovforslaget fastsatte promille for 2022, jf. det foreslåede
bilag 1.
Som konsekvens
heraf er det med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslået i
§ 23 A, stk. 2, 1. pkt., efter »10« at
indsætte »jf. dog 3. og 4. pkt«.
Med
ændringsforslag nr. 4 er det dog foreslået at affatte
§ 1, nr. 8, således at der indsættes tre
punktummer i stedet for to punktummer. Efter det nye punktum vil
der skulle fastsættes promiller for skatteåret 2022 for
de kommuner, for hvilke kommunalbestyrelsen har fastsat en lavere
promille for skatteåret 2022 end promillen for
skatteåret 2021, jf. det foreslåede bilag 2.
Som
følge heraf foreslås det med ændringsforslag nr.
10 at affatte lovforslagets § 1, nr. 6, således:
»6. I § 23 A, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»10«: », jf. dog 3.-5. pkt«.
Til nr. 11 og 12
Det
følger af § 27, stk. 2, i lov om kommunal ejendomsskat,
at forfalder en rate grundskyld på et tidspunkt, hvor en
vurdering foretaget det forudgående år endnu ikke er
offentliggjort, beregnes raten foreløbigt på grundlag
af den senest forudgående offentliggjorte almindelige
vurdering eller omvurdering, jf. ejendomsvurderingslovens
§§ 5 og 6.
Eftersom det
foreløbige grundlag efter § 27, stk. 2, bygger på
en ældre vurdering, er der ikke for ejendomme, hvorfra der er
frastykket jord, taget højde for dette i det
foreløbige grundlag efter § 27, stk. 2. Konsekvensen
heraf er, at ejere af sådanne ejendomme bliver
foreløbigt opkrævet, som om det frastykkede areal
fortsat var en del af ejendommen.
Det kan f.eks.
være tilfældet, når der foretages en
parcelhusudstykning. Her opstår der en række nye
ejendomme i forbindelse med udstykningen. I nogle tilfælde
vælger kommunerne, at det oprindelige ejendomsnummer
fortsætter eller overføres til en af de nyudstykkede
ejendomme. I andre tilfælde vælger kommunerne at lade
ejendomsnummeret udgå helt eller leve videre som
udstykningens fællesareal. Det samme problem kan opstå,
hvis der ændres væsentligt i fordelingstallet for
ejerlejligheder, f.eks. ved opsplitning af en eller flere
ejerlejligheder.
Problemet er
således særlig urimeligt, når kommunerne
vælger ikke at lade ejendomsnummeret udgå.
For at sikre
ejere af nyopståede ejendomme en mulighed for at betale
grundskylden løbende følger det af § 27, stk. 3,
i lov om kommunal ejendomsskat, at Skatteforvaltningen
fastsætter foreløbige værdier. De
foreløbige værdier danner grundlag for en
rateopkrævning af grundskylden frem til det tidspunkt, hvor
den nye vurdering udsendes.
De
foreløbige værdier fastsættes ud fra forholdene
på og prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i
vurderingsåret. Til fastsættelsen af de
foreløbige værdier tages der udgangspunkt i de data,
Skatteforvaltningen er i besiddelse af på tidspunktet for
værdifastsættelsen.
Det står
ejendomsejeren frit for at ændre den foreløbige
værdi og hermed selv bestemme størrelsen på den
foreløbige opkrævning af grundskyld. Det er
kommunerne, der beregner og opkræver grundskylden, men skulle
en ejendomsejer ønske at ændre den foreløbige
værdi, gøres det gennem Skatteforvaltningen.
Ønsker en ejendomsejer en ændring af den
foreløbige værdi, har det samtidig betydning for
opkrævningen for alle øvrige ejere af ejendommen. Hvis
flere ejere ændrer den foreløbige værdi, er det
altid den laveste af de ønskede værdier, der
fastsættes.
Skatteforvaltningen er ikke bundet af den foreløbige
værdi, og viser det sig efterfølgende, at den
foreløbige værdi har været ansat
væsentligt for lavt, er det ikke en hindring for, at der
senere kan ske en efteropkrævning af den fulde
grundskyld.
Der
fastsættes imidlertid ikke et tilsvarende nyt grundlag for
den oprindelige ejendom, der derfor fortsat beskattes af alle de
frastykkede grunde. Når den nye ejendomsvurdering foreligger,
vil der ske genberegning.
Med
ændringsforslag nr. 11 foreslås det i § 27, stk.
2, at indsætte: »og § 37 A« efter
»stk. 3«.
Der er tale om
en konsekvens af ændringsforslag nr. 12, jf.
bemærkningerne nedenfor.
Med
ændringsforslag nr. 12 foreslås det efter § 37 i
lov om kommunal ejendomsskat at indsætte:
Ȥ
37 A. Der ansættes af told- og skatteforvaltningen et
foreløbigt beregningsgrundlag efter § 27, stk. 3, til
brug for en foreløbig beregning af grundskylden efter §
27, stk. 2, for skatteårene 2022 og 2023 for ejendomme,
hvorfra der efter den 1. oktober 2019 er frastykket mere end 40
pct. af ejendommens samlede grundareal, og for ejerlejligheder,
hvor fordelingstallet efter den 1. oktober 2019 er reduceret med
mere end 40 pct. Det foreløbige beregningsgrundlag efter 1.
pkt. er ikke bindende og kan frit ændres af
ejendomsejeren.«
Det
foreslås således, at der i lov om kommunal ejendomsskat
indsættes en overgangsregel.
Det
foreløbige grundlag vil skulle ansættes ud fra
reglerne i § 27, stk. 3, 2. og 4. pkt. Det foreløbige
grundlag vil således skulle ansættes med udgangspunkt i
forholdene på og prisniveauet for ejendommen pr. 1. januar i
det første vurderingsår efter ændringen, dog
således, at det vil være den 1. marts 2021, hvis det
første vurderingsår efter ændringen er 2021.
Hermed sikres
det, at ejere af en ejendom, hvorfra der er sket frastykning af
mere end 40 pct. af det samlede grundareal, vil få fastsat et
nyt foreløbigt beregningsgrundlag til brug for
opkrævningen af grundskyld frem til udsendelsen af den nye
vurdering. Tilsvarende vil skulle gælde for ejerlejligheder,
hvor fordelingstallet er ændret med mere end 40 pct.
I
tilfælde, hvor der alene frastykkes en mindre del af den
samlede ejendom, eller hvor fordelingstallet alene ændres
lidt, vil problemet ikke være tilsvarende stort, og af
administrative grunde er det derfor en del af forslaget, at det
alene vil være, når mere end 40 pct. af den oprindelige
grund frastykkes eller fordelingstallet reduceres med mere end 40
pct., at der vil skulle fastsættes et foreløbigt
grundlag.
Formålet
med ændringen er særlig, at udviklingsejendomme, der
omdannes til en enkelt beboelsesejendom, sidestilles med de
ejendomme, der udstykkes fra udviklingsejendommen. I sådanne
tilfælde vil det samlede grundareal være ændret
med mere end 40 pct.
Det vil
stå ejendomsejeren frit for at ændre den
foreløbige værdi og hermed selv bestemme
størrelsen på den foreløbige opkrævning
af grundskyld. Det er kommunerne, der beregner og opkræver
grundskylden, men skulle en ejendomsejer ønske at
ændre den foreløbige værdi, vil det være
nødvendigt at gøre det gennem Skatteforvaltningen.
Ønsker en ejendomsejer en ændring af den
foreløbige værdi, vil det samtidig have betydning for
opkrævningen for alle øvrige ejere af ejendommen. Hvis
flere ejere meddeler et ønske om at ændre den
foreløbige værdi, vil det i alle tilfælde
være den laveste af de ønskede værdier, der vil
blive fastsat.
Problemet er
særlig stort i overgangsperioden fra det gamle til det nye
ejendomsvurderingssystem. Det foreslås derfor, at reglen
tidsbegrænses, således at den alene vil gælde for
skatteårene 2022 og 2023.
Hvis der den
1. januar 2022 er udsendt en opkrævning af den første
rate grundskyld for 2022, vil kommunen skulle stoppe
opkrævningen inden fristen for betaling, hvis ejendomsejer
henvender sig, ligesom ejendomsejeren vil kunne få
tilbagebetalt den foreløbige grundskyld fra 2022 og frem,
hvis ejendomsejeren skulle ønske det.
Kommunen vil
så skulle sende en ny opkrævning ud, i
forlængelse af at Skatteforvaltningen ansætter de
foreløbige grundlag.