Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
1. Udtalelse fra børne- og
undervisningsministeren
Selve forlængelsen af
nødlovens gyldighed til den 18. april 2022 og en eventuel
yderligere administrativ forlængelse af nødlovens
gyldighed til den 24. juni 2022 indebærer ikke en udvidelse
af mulighederne for indførelse af restriktioner for
skoler m.v., herunder lukninger af skoler. Børne- og
undervisningsministeren har i brev af d.d. over for Epidemiudvalget
bekræftet dette.
Med lovforslaget forlænges
nødloven til den 18. april 2022. Lovforslaget
indebærer endvidere, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at udstede en
bekendtgørelse, der indebærer en forlængelse af
nødlovens gyldighed helt eller delvis frem til den 24. juni
2022.
Bemyndigelsen vil skulle anvendes inden den
18. april 2022, hvor nødloven efter forslaget ellers
ophæves. Bemyndigelsen indebærer, at børne- og
undervisningsministeren under særlige omstændigheder
kan fastsætte, at lovens ophævelse helt eller delvis
udsættes til et senere tidspunkt, dog ikke senere end til den
24. juni 2022. Ved særlige omstændigheder forstås
situationer, hvor det inden nødlovens ophævelse den
18. april 2022 må konstateres, at der efter den 18. april
2022 stadig er eller må forventes at være
gældende restriktioner efter epidemiloven eller der er risiko
for, at der kan opstå situationer, hvor det kan blive
nødvendigt at indføre restriktioner igen, f.eks. som
følge af at der er risiko for lokale smitteudbrud, der
nødvendiggør mulighed for overgang til
nødundervisning. Det forudsættes, at en eventuel
forlængelse sker for en så kort periode som muligt.
Det bemærkes, at når
nødloven er ophævet, vil det ikke længere
være muligt at overgå til nødundervisning eller
fastsætte regler om f.eks. ændringer i prøver og
eksamener, heller ikke selv om der igen indføres eller det
skulle blive nødvendigt at indføre restriktioner i
medfør af epidemiloven.
Børne- og undervisningsministeren
vil i forbindelse med en forlængelse af nødloven i
overensstemmelse med den politiske praksis, som hidtil har
været fulgt ved udmøntning af nødlovens
bemyndigelser, skulle have en tæt dialog og kontakt med
Folketingets partier i den politiske følgegruppe
vedrørende covid-19 på børne- og
undervisningsområdet.
Udstedelse af en bekendtgørelse om
hel eller delvis forlængelse af loven vil derfor som ved
forlængelsen i sommeren 2021 til 16. november 2021 skulle
følge den procedure, at et sådant
bekendtgørelsesudkast skal have været forelagt den
politiske følgegruppe vedrørende covid-19 på
børne- og undervisningsområdet. Børne- og
undervisningsministeren vil alene udstede regler om en
forlængelse, hvis der ikke er et flertal i
følgegruppen svarende til et flertal i Folketinget, der har
udtalt sig imod reglernes udstedelse. Ministeren vil kunne
fastsætte en frist for følgegruppens
tilbagemelding.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslagets midlertidige forlængelser af
muligheden for nødundervisning. Det gør vi for at
undgå en situation, hvor hjemsendte elever ikke kan
fjernundervises. Men vi understreger samtidig, at hverken proces
eller indhold lever op til Venstres forventninger til, hvordan der
med rettidig omhu og for længst kunne have været
indkaldt til forhandlinger fra den socialdemokratiske regerings
side, så der kunne have været sikret en holdbar og
fremadrettet ramme for fjernundervisning i Danmark i stedet for
gentagne nødlove.
Det er magtpåliggende, at
børne- og undervisningsområdet samt
folkehøjskoleområdet og den frie folkeoplysende
virksomhed sikres de nødvendige rammer for at fungere
hensigtsmæssigt simultant med relevant håndtering af
covid-19, eksempelvis nedlukning af klasser og
uddannelsesinstitutioner. Men vi skal bevæge os væk fra
brugen af en nødlov og finde løsninger i den normale
lovgivning, som kan rumme fjernundervisning m.m. Venstre forventer
derfor, at ministeren igangsætter dette arbejde umiddelbart
efter nytår. Venstre accepterer en forlængelse frem til
18. april 2022. Ønskes en yderligere forlængelse,
kræver det, at der ikke er et flertal imod forlængelsen
i følgegruppen svarende til et flertal i Folketinget. Det
har vi i lovbehandlingen fået ministerens bekræftelse
på.
Derudover er det vigtigt for Venstre, at
lovforslaget ikke anvendes som løftestang til masselukninger
af skoler og institutioner, som vi har set det ske tidligere og
igen nu før jul. Det har ministeren også tilkendegivet
gennem en skrivelse oversendt til Folketingets Epidemiudvalg.
På trods af denne garanti må vi
desværre konstatere, at der allerede inden
forlængelsens ikrafttræden er gennemført en
massenedlukning af skoler. Venstre er imod, at børn og unge
igen skal have deres dagligdag lukket ned. På baggrund af
forårets erfaringer er det også frygten, at en
nedlukning igen kan blive langvarig og - ligesom sidste år -
vil have den konsekvens, at skolerne ikke genåbner efter
juleferien, men ender med en langvarig nedlukning af skolerne som
den, den socialdemokratiske regering gennemtvang i foråret
2021.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november
2021 og var til 1. behandling den 30. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 25.
november 2021 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan
Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav
(S) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte
Rod (RV) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Sophie
Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL)
Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG) Anni Matthiesen (V)
Jane Heitmann (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen
(V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Erling Bonnesen (V) Marie Krarup
(DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina
Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |