Fremsat den 17. november 2021 af kulturministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ophavsret
(Revision af blankmedieordningen)
§ 1
I lov om ophavsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23. oktober 2014, som
ændret ved § 42 i lov nr. 321 af 5. april 2016, lov nr.
719 af 8. juni 2018 og lov nr. 1121 af 4. juni 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »lyd- eller
videobånd« til: »lagringsmedier«.
2. I
§ 39, stk. 1, udgår »
eller andre indretninger«, og efter »optages«
indsættes: »eller på anden måde
kopieres«.
3. I
§ 39, stk. 2, ændres
»bånd m.v.« til: »lagringsmedier«, og
»eller som er udgivet på fonogram, film, videogram
eller lignende« ændres til: »som er udgivet
på fonogram, film, videogram eller lignende, eller som er
stillet til rådighed på en sådan måde, at
almenheden har adgang til dem på et individuelt valgt sted og
tidspunkt«.
4.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ 39 a. Virksomheder,
der fra udlandet sælger lagringsmedier til privatpersoner i
Danmark, hvorpå lyd eller billeder kan optages eller på
anden måde kopieres, skal betale vederlag til
ophavsmændene til de i § 39, stk. 2, nævnte
værker.
Stk. 2.
Erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og andre juridiske
personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1, og som fra
udenlandske virksomheder køber lagringsmedier, hvorpå
lyd eller billeder kan optages eller på anden måde
kopieres, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i
§ 39, stk. 2, nævnte værker, såfremt
lagringsmedierne udleveres til privatpersoner til privat brug.
Stk. 3.
Bestemmelserne i § 39, stk. 2-4, finder tilsvarende anvendelse
på § 39 a, stk. 1 og 2.«
5. §
40 affattes således:
Ȥ 40. De
vederlagspligtige lagringsmedier, jf. § 39, stk. 2, og
vederlaget for disse er fra den 1. januar 2022 følgende:
1) Harddisk ≤
128 gb: 4,00 kr.
2) Harddisk >
128 gb: 16,00 kr.
3) Tablet: 45,00
kr.
4) Smartphone:
45,00 kr.
5) Bærbar
computer: 45,00 kr.
6)
Stationær computer: 45,00 kr.
Stk. 2. De i
stk. 1 nævnte vederlag reguleres fra den 1. januar 2023
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.«
6. I
§ 42, stk. 2, ændres
»lyd- og videobånd, der i perioden er udleveret fra
virksomheden, samt disses spilletid« til:
»lagringsmedier efter type, der i perioden er udleveret fra
virksomheden«.
7. I
§ 42, stk. 5, ændres
»lyd- og videobånd m.v., der anvendes til
professionelle formål« til: »lagringsmedier, der
anvendes til professionelle formål, herunder
undervisningsformål og erhvervsmæssige
formål«.
8. I
§ 42, stk. 6, ændres
»lyd- og videobånd m.v.« til:
»lagringsmedier«, og »båndene m.v.«
ændres til: »lagringsmedierne«.
9. I
§ 43, stk. 1, nr. 1, § 43, stk. 1,
nr. 2, § 43, stk. 1, nr. 3, § 43, stk. 1, nr. 4 og
§ 45, stk. 1, ændres
»lyd- og videobånd« til:
»lagringsmedier«.
10. I
§ 43, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »undervisningsformål«:
»og erhvervsmæssige formål«.
11. I
§ 43, stk. 1, nr. 4, ændres
»optagelser til brug for syns- og
hørehandicappede« til: »eksemplarer til brug for
personer med syns- eller hørehandicap«.
12. I
§ 44, stk. 1, nr. 2, ændres
»herunder undervisning« til: »herunder
undervisningsformål og erhvervsmæssige
formål«.
13. I
§ 44, stk. 1, nr. 3, ændres
»optagelser, som anvendes af syns- eller
hørehandicappede« til: »eksemplarer, som
anvendes af personer med syns- eller
hørehandicap«.
14. I
§ 46 ændres
»mængden af udleverede lyd- og videokassettebånd
og disses spilletid, jf. §§ 42 og 43« til:
»mængden og typen af udleverede lagringsmedier, jf.
§§ 42 og 43, medmindre fællesorganisationen efter
anmodning har besluttet at udskyde tidspunktet for
angivelsen«.
15. § 46
a affattes således:
Ȥ 46 a.
Kulturministeren skal i 2023 og efterfølgende hvert 3.
år foretage en evaluering af denne lovs §§ 39-46
med henblik på at vurdere behovet for en ændring af
bestemmelserne. Udgiften til evalueringerne dækkes af
vederlaget, jf. §§ 39 og 39 a, og afholdes af
fællesorganisationen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. Indledning og baggrund for lovforslaget | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Omfattede lagringsmedier | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. Vederlagsfastsættelse | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.3. Lagringsmedier erhvervet fra udenlandske
virksomheder til privat brug | 2.3.1. Gældende ret | 2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.4. Afskaffelse af dvd-kompensationen | 2.4.1. Gældende ret | 2.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.5. Evaluering af ordningen | 2.5.1. Gældende ret | 2.5.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for borgerne | 6. Klimamæssige konsekvenser | 7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
og baggrund for lovforslaget
Efter ophavsretslovens § 2, stk. 1, har ophavsmanden eneret
til at råde over sit værk ved blandt andet at
fremstille eksemplarer af det. I lovens kapitel 2 er der imidlertid
gjort visse indskrænkninger i denne eneret.
Efter ophavsretslovens § 12, stk. 1, er det således
tilladt for en person at fremstille eller lade fremstille enkelte
eksemplarer af et offentliggjort værk til sin private brug.
Det betyder, at eksemplarerne må benyttes af fremstilleren
selv og af andre, som fremstilleren har personlige bånd til,
f.eks. familie og venner.
Adgangen til at fremstille eksemplarer i digital form er dog
mere begrænset, idet eksemplarfremstilling i digital form (af
andre værker end edb-programmer og databaser) alene må
ske til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand, jf.
ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5. Herved forstås, at
de fremstillede eksemplarer ikke må spredes uden for
husstandssfæren til eksempelvis venner og bekendte.
Det fremgår desuden af ophavsretslovens § 12, stk. 3,
at eksemplarfremstilling i digital form ikke må ske på
grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet. Endvidere
følger det af ophavsretslovens § 11, stk. 3, at det
ikke er tilladt at fremstille eksemplarer på grundlag af en
gengivelse af værket i strid med ophavsretslovens § 2
(krav om lovligt forlæg) eller på grundlag af en
omgåelse af en teknisk foranstaltning i strid med
ophavsretslovens § 75 c, stk. 1.
For at kompensere rettighedshaverne for lovlig privatkopiering
af ophavsretligt beskyttet materiale på lyd- og
videobånd eller andre indretninger, hvorpå lyd eller
billeder kan optages, blev der ved lov nr. 338 af 14. maj 1992 om
ændring af ophavsretsloven og fotografiloven
(Vederlagsordning for uindspillede bånd), som trådte i
kraft den 1. januar 1993, indført en ordning, hvorefter
rettighedshaverne har krav på et vederlag pr. solgte
uindspillede lyd- eller videobånd eller andre indretninger,
hvorpå lyd eller billeder kan optages.
Vederlagsordningen (vederlag for eksemplarfremstilling til
privat brug) - i daglig tale kaldet blankmedieordningen - er blevet
ændret flere gange siden, men grundprincipperne er stadig de
samme. Ordningen består i dag dels af en vederlagsbetaling
på løse lagringsmedier såsom cd'er, dvd'er og
usb-stik (blankmedievederlaget), jf. ophavsretslovens §§
39-46, dels af en bevilling på finansloven til
rettighedshaverne baseret på forskellen mellem provenuet for
salg af dvd'er i et givet år og provenuet i 2005
(dvd-kompensationen), jf. ophavsretslovens § 46 a.
Reglerne suppleres af bekendtgørelse nr. 731 af 27. juni
2006 om vederlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i
henhold til ophavsretsloven, der fastlægger de nærmere
regler om indberetning, regnskab, fritagelse og fradrag.
Regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten og Frie Grønne indgik den 10.
februar 2021 Aftale om en ny, moderniseret blankmedieordning og den
7. september 2021 en tillægsaftale dertil. Aftalepartierne er
enige om, at blankmedieordningen skal moderniseres i lyset af den
teknologiske udvikling og danskernes
privatkopieringsadfærd.
Med nærværende lovforslag, der udmønter den
politiske aftale, revideres reglerne om vederlag for
eksemplarfremstilling til privat brug i ophavsretslovens
§§ 39-46 a, således at de af vederlagsordningen
omfattede lagringsmedier tilpasses.
Lovforslaget medfører, at ikke blot de af ordningen
omfattede lagringsmedier solgt af danske virksomheder til
privatpersoner i Danmark men også de af ordningen omfattede
lagringsmedier, der sælges af udenlandske virksomheder til
privatpersoner i Danmark ved distancesalg, typisk via nethandel,
vederlagspålægges.
Vederlaget for de af ordningen omfattede lagringsmedier
fastsættes med udgangspunkt i et årligt
kompensationsniveau på 93 mio. kr. og baseret på et
gennemsnit af salgstallene (salg til private forbrugere) for
lagringsmedierne i 2018, 2019 og 2020 (dog gælder noget
særligt i forhold til harddiske, jf. nærmere afsnit
2.2.2).
Lovforslaget medfører samtidig, at den statslige
medfinansiering af blankmedieordningen i form af dvd-kompensationen
afskaffes, således at kompensationen til rettighedshaverne
fremover fuldt ud finansieres via vederlagene for de af ordningen
omfattede lagringsmedier.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Omfattede
lagringsmedier
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af ophavsretslovens § 39, stk. 1, at den,
der erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører lyd-
eller videobånd eller andre indretninger, hvorpå lyd
eller billeder kan optages, skal betale vederlag til
rettighedshaverne.
Vederlaget skal betales for bånd m.v., der er egnet til
fremstilling af eksemplarer til privat brug, og kun for
værker, som er udsendt i radio eller fjernsyn, eller som er
udgivet på fonogram, film, videogram eller lignende, jf.
ophavsretslovens § 39, stk. 2.
Vederlaget skal således betales for blanke analoge
optagemedier og blanke digitale optagemedier, herunder
kassettebånd, videobånd, cd'er, dvd'er, Blu-rays,
usb-stik og lignende, jf. ophavsretslovens § 40, stk. 1 og 2.
Ordningen omfatter ikke lagringsmedier som f.eks. mobiltelefoner,
computere og tablets.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det følger af Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021, at vederlaget skal
pålægges de enkelte lagringsmedier, som er egnede til
privatkopiering, og hvor kopieringen skønnes at
medføre en skade for rettighedshaverne, der overstiger en
minimal skade. Aftalepartierne er enige om, at følgende
lagringsmedier på den baggrund skal være en del af den
fremtidige ordning: Cd, dvd/Blu-ray, usb-stik, hukommelseskort,
ekstern harddisk, netværksharddisk, smartphone, tablet,
bærbar computer og stationær computer.
Det følger ligeledes af aftalen, at kassettebånd,
vhs-bånd og Mini Disc, som alle er omfattet af den
nuværende ordning, samt Smartwatches, Smart TV, mediagateways
og spillekonsoller skal undtages eller fritages ordningen på
grund af minimal skadevirkning for rettighedshaverne ved kopiering
på disse medier eller det forhold, at medierne er uegnede til
privatkopiering.
Det følger samtidig af aftalen, at Kulturministeriet
inden ordningen træder i kraft og efter drøftelse med
aftalepartierne vil foretage en vurdering af, om de
foreslåede fritagne lagringsmedier efter nærmere
undersøgelse bør indgå i ordningen, og om andre
lagringsmedier måtte være relevante at inddrage.
Aftalepartierne har på baggrund af efterfølgende
drøftelser besluttet, at cd'er, dvd'er og Blu-rays
også skal fritages ordningen. Årsagen hertil er det
relativt lave antal solgte enheder sammenholdt med, at en
ikke-uforholdsmæssig høj vederlagsfastsættelse
for disse lagringsmedier i forhold til mediernes skønnede
gennemsnitspris vil resultere i et uforholdsmæssigt lavt
provenu i forhold til de administrative omkostninger ved
indberetning og indhentning af vederlaget. Aftalepartierne har
samtidig besluttet, at interne harddiske skal omfattes af
ordningen.
Kulturministeriet foreslår på den baggrund, at
følgende lagringsmedier omfattes af den fremtidige
vederlagsordning for eksemplarfremstilling til privat brug:
Harddisk (usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk, intern
harddisk, netværksharddisk o.l.), tablet, smartphone,
bærbar computer og stationær computer.
For nærmere om de omfattede lagringsmedier henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
2.2. Vederlagsfastsættelse
2.2.1. Gældende ret
Vederlaget for de af blankmedieordningen omfattede
lagringsmedier er udtømmende fastsat i ophavsretslovens
§ 40.
Det fremgår således af ophavsretslovens § 40,
stk. 1, at vederlaget for 2006 udgør 0,0603 kr. pr. minut
spilletid for analoge lydbånd og 0,0839 kr. pr. minut
spilletid for analoge videobånd, mens det af ophavsretslovens
§ 40, stk. 2, fremgår, at vederlaget for 2006
udgør 1,88 kr. pr. stk. for digitale lydmedier, 3 kr. pr.
stk. for digitale billedmedier og 4,28 kr. pr. stk. for digitale
hukommelseskort.
I forlængelse heraf er det i ophavsretslovens § 40,
stk. 3, bestemt, at vederlagene fra 2007 årligt reguleres med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
I 2021 er vederlagene for analoge medier således
følgende: Lydbånd: 0,0835 kr. pr. minut,
videobånd: 0,1165 kr. pr. minut. Vederlagene for digitale
medier er følgende: Lydmedier: 2,62 kr. (cd/Mini Disc),
billedmedier: 4,16 kr. (dvd/Blu-ray), hukommelseskort: 5,93 kr.
(usb-stik/hukommelseskort).
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det følger af Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021 og tillæg til Aftale om
en ny, moderniseret blankmedieordning af 7. september 2021, at
aftalepartierne er enige om, at kompensationen til
rettighedshaverne beregnes på baggrund af de af ordningen
omfattede lagringsmedier, der er solgt til private forbrugere.
Aftalepartierne er ligeledes enige om, at taksterne for de af
ordningen omfattede lagringsmedier fastsættes således,
at de ville give et provenu på 93 mio. kr. baseret på
et gennemsnit af salgstallene for lagringsmedierne i 2018, 2019 og
2020. Det løbende provenu til rettighedshaverne opstår
derefter ved, at de fastsatte takster pålægges det
løbende salg i det pågældende år
(første gang i 2022).
Det følger endvidere af aftalen, at taksterne
fastsættes af kulturministeren efter drøftelse med
aftalepartierne - første gang i 2021 med virkning fra 2022,
og at de fastsatte takster og de omfattede medier forbliver
gældende, indtil aftalepartierne er enige om at ændre
dem.
Kulturministeriet finder i den forbindelse anledning til at
præcisere, at taksterne er fastsat ved lov, jf.
ophavsretslovens § 40 (lovforslagets § 1, nr. 5), og at
taksterne således ikke kan ændres uden en
lovændring.
Som det fremgår af afsnit 2.1.2 ovenfor foreslås
følgende lagringsmedier omfattet af vederlagsordningen:
Harddisk (usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk, intern
harddisk, netværksharddisk o.l.), tablet, smartphone,
bærbar computer og stationær computer.
Kulturministeriet har indhentet følgende salgstal for
2018, 2019 og 2020 fra fællesorganisationen Copydan
KulturPlus og analyseinstituttet GfK. Tallene dækker over
indberetninger til Copydan KulturPlus og indberettede salg fra
danske detailled til privatpersoner:
Medie | Salgstal
2018 | Salgstal
2019 | Salgstal
2020 | Gns. | Usb-stik | 437.348 | 437.671 | 327.344 | 400.788 | Hukom- melseskort | 318.120 | 287.730 | 254.702 | 286.851 | Smartphone | 1.325.295 | 1.258.952 | 1.311.730 | 1.298.659 | Bærbar computer | 302.424 | 298.070 | 347.222 | 315.905 | Stationær computer | 49.095 | 43.768 | 52.433 | 48.432 | Tablet | 275.005 | 266.660 | 276.975 | 272.880 | Ekstern harddisk | 130.385 | 116.323 | 118.466 | 121.725 | Netværks-harddisk | 5.922 | 5.294 | 6.259 | 5.825 | Intern harddisk | 38.430 | 46.793 | 74.858 | 53.360 |
|
På baggrund af disse tal foreslås det, at vederlaget
for de af ordningen foreslåede omfattede lagringsmedier
fastsættes således:
- Harddisk (usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk, intern
harddisk, netværksharddisk o.l.) ≤ 128 gb: 4,00 kr.
- Harddisk (usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk, intern
harddisk, netværksharddisk o.l.) > 128 gb: 16,00 kr.
- Tablet: 45,00 kr.
- Smartphone: 45,00 kr.
- Bærbar computer: 45,00 kr.
- Stationær computer: 45,00 kr.
For at imødegå eventulle udfordringer ved
smartphones, tablets og bærbare computeres konvergens, har
Kulturministeriet valgt at ensarte de foreslåede vederlag
på disse lagringsmedier (sammen med stationære
computere).
Samlebetegnelsen "harddisk" for usb-stik, hukommelseskort,
ekstern harddisk, intern harddisk, netværksharddisk o.l. og
den differentierede vederlagsfastsættelse foreslås
anvendt for at imødegå de situationer, hvor
lagringsmedierne konvergerer og således kan substituere
hinanden. Standardkapaciteten for de nævnte lagringsmedier
varierer, men det er muligt at erhverve f.eks. usb-stik og
hukommelseskort med stor lagringskapacitet, der fuldt ud kan
måle sig med den lagringskapacitet, som f.eks. en ekstern
harddisk har.
Den foreslåede differentierede vederlagsfastsættelse
for harddiske henholdsvis under (til og med) og over 128 gb er
valgt for at tage højde for, at usb-stik og hukommelseskort
både findes med en relativ lav kapacitet og salgspris og med
en kapacitet og salgspris, der er sammenlignelig med eksterne
harddiskes.
Den foreslåede differentierede vederlagsfastsættelse
for harddiske er på grund af manglende datagrundlag ikke
foretaget på baggrund af differentierede salgstal for
harddiske henholdsvis under og over 128 gb. Det er dog
Kulturministeriets umiddelbare vurdering, at den differentierede
vederlagsfastsættelse i praksis kun eventuelt vil få
betydning for et begrænset antal lagringsmedier, herunder
primært usb-stik og hukommelseskort med en kapacitet over 128
gb.
De foreslåede vederlag er fastsat sådan, at de tager
højde for enhver lovlig og kompensationsberettigende
privatkopiering af lyd og billeder (audiovisuelle medier), som
lagringsmedierne giver mulighed for. Dette inkluderer eksempelvis
også den eventuelle lagring, som via et af de
foreslåede omfattede lagringsmedier måtte finde sted
på en cloud-tjeneste i et omfang, hvor skaden for
rettighedshaverne derved ikke er minimal. Muligheden for eventuel
kompensationsberettigende cloud-lagring er således indregnet
i vederlagsfastsættelsen på de herfor relevante
lagringsmedier, og cloud-tjenester foreslås ikke
særskilt vederlagspålagt.
For nærmere om vederlagsfastsættelsen henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
2.3. Lagringsmedier erhvervet fra udenlandske virksomheder
til privat brug
2.3.1. Gældende ret
Der er ikke i ophavsretsloven eller i bekendtgørelse om
vederlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i henhold til
ophavsretsloven fastsat bestemmelser om privatpersoners eller
ikke-anmeldte erhvervsdrivendes, offentlige myndigheders eller
andre juridiske personers erhvervelse af lagringsmedier fra
udenlandske virksomheder.
Det følger af EU-Domstolens dom af 16. juni 2011 i sag
C-462/09 - Stichting de Thuiskopie, at hvis en medlemsstat har
indført undtagelsen for privatkopiering i national ret, og
hvis de slutbrugere, som til privat brug foretager reproduktion af
et beskyttet værk, er bosiddende på denne medlemsstats
område, er denne stat i medfør af sin stedlige
kompetence forpligtet til at sikre en effektiv opkrævning af
den rimelige kompensation for den skade, som ophavsmændene
har lidt på denne stats område uagtet, at der
måtte være tale om distancesalg, og at den
erhvervsdrivende sælger således er hjemmehørende
i en anden medlemsstat.
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er Kulturministeriets vurdering, at den
resultatforpligtelse, der følger af EU-Domstolens dom af 16.
juni 2011 i sag C-462/09 - Stichting de Thuiskopie, til at sikre en
effektiv opkrævning af den rimelige kompensation for den
lovlige og kompensationsberettigende privatkopiering, der finder
sted i Danmark, bedst opfyldes ved en udvidelse af de
nuværende regler således, at også lagringsmedier
fra udenlandske virksomheder solgt direkte til privatpersoner i
Danmark (privat import) omfattes af vederlagsordningen.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i
ophavsretslovens § 39 a, hvorefter virksomheder, der fra
udlandet sælger de af ordningen foreslåede omfattede
lagringsmedier til privatpersoner i Danmark, skal betale vederlag
til ophavsmændene til de i ophavsretslovens § 39, stk.
2, nævnte værker på samme måde som den, der
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører
lagringsmedier, jf. ophavsretslovens § 39, stk. 1.
Det foreslås samtidig, at der i den nævnte
bestemmelse indføres en pligt for erhvervsdrivende,
offentlige myndigheder og andre juridiske personer, der ikke er
omfattet af ophavsretslovens § 39, stk. 1, til at betale
vederlag til ophavsmændene til de i ophavsretslovens §
39, stk. 2, nævnte værker på samme måde som
den, der erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører
lagringsmedier, jf. ophavsretslovens § 39, stk. 1,
såfremt lagringsmedier, der er erhvervet fra udenlandske
virksomheder, udleveres til privatpersoner til privat brug.
For nærmere om lagringsmedier erhvervet fra udenlandske
virksomheder til privat brug henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
2.4. Afskaffelse af dvd-kompensationen
2.4.1. Gældende ret
Det fremgår af ophavsretslovens § 46 a, at
kulturministeren kan yde rettighedshaverne kompensation for
forskellen mellem provenuet for salg af blanke dvd'er i et bestemt
år og for provenuet for salg af blanke dvd'er i 2005, i det
omfang førstenævnte provenu er mindre end i 2005.
Ordningen medfører således en pligt for staten til
at kompensere rettighedshaverne for forskellen mellem provenuet for
salg af blanke dvd'er i et givent år og provenuet i 2005, i
det omfang provenuet er mindre end i 2005 (dog max 18,1 mio. kr.
2005-pl, svarende til provenuet fra dvd-vederlaget i 2005).
Rettighedshaverne har de seneste år fået udbetalt
omkring 22 mio. kr. årligt via dvd-kompensationen.
2.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det fremgår af Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021, at den fremtidige
vederlagsordning skal være fuldt ud brugerfinansieret, og at
aftalepartierne derfor er enige om, at den statslige
medfinansiering af ordningen i form af dvd-kompensationen skal
afskaffes, således at dvd-kompensationen udbetales sidste
gang i 2022 for afregningsåret 2021.
På den baggrund og henset til, at dvd'er med lovforslaget
foreslås fritaget ordningen, foreslås det, at statens
medfinansiering af vederlaget for eksemplarfremstilling til privat
brug i form af dvd-kompensationen afskaffes.
For nærmere om dvd-kompensationen henvises til
bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 15.
2.5. Evaluering
2.5.1. Gældende ret
Der er ikke i ophavsretsloven eller bekendtgørelse om
vederlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i henhold til
ophavsretsloven fastsat bestemmelser om en løbende
evaluering af vederlagsordningen.
2.5.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det følger af Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021, at aftalepartierne er enige
om, at ordningen skal evalueres første gang i 2023 baseret
på salgstallene i 2022, og efterfølgende hvert 3.
år. Evalueringen skal belyse udviklingen i danskernes
privatkopieringsadfærd og markedet for lagringsmedier, og
kulturministeren skal indkalde til drøftelser med
aftalepartierne med henblik på at drøfte eventuelle
forslag til ændringer i omfattede medier og de gældende
takster, når resultatet af evalueringen foreligger og
efterfølgende hvert 3. år. Eventuelle ændringer
vil kræve en lovændring.
Det følger videre af aftalen, at omkostningerne til
evalueringerne skal afholdes af ordningens provenu.
Det foreslås derfor, at der indføres en ny
bestemmelse, hvorefter kulturministeren forpligtes til
første gang i 2023 og efterfølgende hvert 3. år
at foretage en evaluering af vederlagsordningen med henblik
på at vurdere behovet for en ændring heraf.
Det foreslås, at udgiften til evalueringerne skal
dækkes af vederlaget fra ordningen, og at Kulturministeriet,
der skal forestå evalueringerne, opkræver
beløbet hos fællesorganisationen på baggrund af
de konkrete udgifter.
Bestemmelsen foreslås indført i form af en
nyaffattelse af ophavsretslovens § 46 a, der på
nuværende tidspunkt hjemler dvd-kompensationen, men som
foreslås afskaffet, jf. nærmere afsnit 2.4.
For nærmere om evaluering af ordningen henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører positive økonomiske
konsekvenser for staten, idet den statslige medfinansiering i form
af bevillingen på finansloven til dvd-kompensationen
afskaffes (forudsat til 22,7 mio. kr. i 2022 på forslag til
finanslov for finansåret 2022).
Skatteministeriet skønner, at følgevirkningerne af
den foreslåede udvidelse af vederlagsordningen til at omfatte
flere lagringsmedier i form af tilbageløb og arbejdsudbud
vil reducere statens øvrige skatte- og
afgiftsindtægter med ca. 5 mio. kr. Herudover skønner
Skatteministeriet, at der kan forekomme andre
adfærdsvirkninger i form af mindsket forbrug og øget
grænsehandel, der kan reducere statens øvrige skatte-
og afgiftsindtægter med yderligere 5 mio. kr. Samlet set vil
lovforslaget dog medføre positive økonomiske
konsekvenser for staten fra 2023 og frem.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Udvidelsen af vederlagsordningen til at omfatte flere
lagringsmedier betyder, at flere producenter og importører
vil blive omfattet af ordningen og dermed af indberetnings- og
betalingspligten.
Udgiften til vederlagsbetalingen forventes dog i
overensstemmelse med formålet bag reglerne overvæltet
på de næste salgsled og i sidste ende forbrugerne, og
der vil således i praksis ikke være økonomiske
konsekvenser for de erhvervsdrivende.
Lovforslaget medfører positive konsekvenser for de
vederlagsberettigede rettighedshavere, som i nogle tilfælde
er erhvervsdrivende.
Lovforslaget vurderes at medføre mindre administrative
konsekvenser for erhvervslivet som følge af, at flere
producenter og importører skal indberette og evt. betale
vederlag for udleverede lagringsmedier eller evt. søge om
tilbagebetaling af erlagt vederlag, ligesom flere virksomheder m.v.
end i dag vil skulle godkendes af fællesorganisationen, hvis
lagringsmedier ønskes erhvervet fra producenter og
importører uden vederlagserlæggelse.
Principperne for agil, erhvervsrettet lovgivning vurderes ikke
relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF af 22.
maj 2001 om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og
beslægtede rettigheder i informationssamfundet
(Infosoc-direktivet) blev implementeret i dansk ret ved lov nr.
1051 af 17. december 2002 om ændring af ophavsretsloven
(Gennemførelse af infosoc-direktivet, nye aftalelicenser
m.v.).
Det fremgår af Infosoc-direktivets artikel 2, at
ophavsmænd, udøvende kunstnere m.fl. skal have en
eneret til at tillade eller forbyde direkte eller indirekte,
midlertidig eller permanent og hel eller delvis
eksemplarfremstilling af deres frembringelser på en hvilken
som helst måde og i en hvilken som helst form. Bestemmelsen
er gennemført i ophavsretslovens § 2, stk. 1.
Det fremgår af Infosoc-direktivets art. 5, stk. 2, litra
b), at medlemsstaterne kan indføre undtagelser fra eller
indskrænkninger i den ophavsretlige eneret blandt andet for
så vidt angår reproduktioner på ethvert medium
foretaget af en fysisk person til privat brug, forudsat at
rettighedshaverne modtager en rimelig kompensation i forbindelse
med hvilken, der tages hensyn til anvendelse eller ikke-anvendelse
af de i direktivets artikel 6 nævnte tekniske
foranstaltninger på det pågældende værk
eller den pågældende frembringelse.
Bestemmelsen skal bl.a. læses i lyset af
Infosoc-direktivets præambelbetragtning 35, hvoraf det bl.a.
fremgår, at når det fastsættes, hvilken form en
sådan rimelig kompensation skal have, hvilke nærmere
bestemmelser der skal gælde for den og hvilket omfang, den
eventuelt skal have, bør der tages hensyn til de
særlige omstændigheder i hvert enkelt tilfælde,
herunder om rettighedshaverne eventuelt har lidt en skade som
følge af den pågældende
privatkopieringshandling, eller om rettighedshaverne allerede har
modtaget en anden form for betaling, f.eks. som del af en
licensafgift. Af præambelbetragtningen fremgår det
ligeledes, at der i visse situationer, hvor skaden for
rettighedshaveren er minimal, ikke bør være
betalingspligt.
Det følger således af Infosoc-direktivet, at EU's
medlemsstater kan tillade privatkopiering af ophavsretligt
beskyttet materiale under forudsætning af, at
rettighedshaverne modtager en rimelig kompensation for den skade,
de herved måtte lide, forudsat at denne skade ikke er
minimal.
Med lovforslaget revideres de af vederlagsordningen for
eksemplarfremstilling til privat brug omfattede lagringsmedier
på baggrund af Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021 og tillæg til Aftale om
en ny, moderniseret blankmedieordning af 7. september 2021 i
overensstemmelse med Infosoc-direktivets artikel 5, stk. 2, litra
b).
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. september
2021 til den 7. oktober 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokat Anders Kildsgaard, Advokat Christine Ulrich Andersen,
Advokat Emil Jurcenoks, Advokat Hanne Bender, Advokat Hanne Kirk,
Advokat Hans Bremholm Jahn, Advokat Joachim Nydam Bjerregaard,
Advokat Karen Rønde, Advokat Martin Von Haller
Grønbæk, Advokat Mette Lindskoug, Advokat Niels M.
Andersen, Advokat Nina Henningsen, Advokat Nina Ringen, Advokat
Peter Christian Binau-Hansen, Advokat Peter Nørgaard,
Advokat Peter Schønning, Advokat Sture Rygård,
Advokatrådet, Akademiet for de Skønne Kunster,
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademisk Arkitektforening,
Amtrup, ANGI Nordic, Arbejdermuseet og Arbejderbevægelsens
Bibliotek og Arkiv og Tænketank for Museumsattraktioner,
arbejdsliv.dk, Basepoint Media, Bibliotekarforbundet,
Bibliotekschefforeningen, Billedkunstnernes Forbund, Bird &
Bird, Bladpuljens Fordelingsudvalg, Boxer TV ApS, Brancheforeningen
for Undervisningsmidler, Business Software Alliance, CAB, Canal
Digital, Consumer Electronics Danmark (APPLiA Danmark), Copydan
AVU-medier, Copydan Billeder, Copydan KulturPlus, Copydan Tekst
& Node, Copydan Verdens TV, Create Denmark, Creative Commons
Danmark, Danmarks Akkrediteringsinstitution, inklusiv
Akkrediteringsrådet, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks
Biblioteksskole, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd, Danmarks Forskningsbiblioteksforening, Danmarks
Idrætsforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Artist
Forbund, Dansk BiblioteksCenter, Dansk Blindesamfund, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Filmfotograf Forbund, Dansk Folkemindesamling,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forening til
Bekæmpelse af Produktpirateri, Dansk Forfatterforening, Dansk
Forfatterforening, Illustratorgruppen, Dansk Fotografisk Forening,
Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk ICOM, Dansk Industri, Dansk
Industri Digital, Dansk IT, Dansk Iværksætter Forening,
Dansk Journalistforbund, Dansk Kapelmesterforening, Dansk
Komponistforening, Dansk Korforbund, Dansk Kunstnerråd, Dansk
Metalarbejderforbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk
Skuespillerforbund, Dansk Solistforbund, Dansk Standard, Dansk
Teater, Danske Advokater, Danske Annoncører og
Markedsførere, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Bedemænd, Danske Billedautorer, Danske Billedkunstneres
Fagforening, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Fag-, Forsknings-
og Uddannelsesbiblioteker, Danske Filminstruktører, Danske
Forlag, Danske Gymnasier, Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer, Danske
Jazz-, Beat- og Folkemusikautorer, Danske
Kunsthåndværkere & Designere, Danske Maritime,
Danske Mediedistributører, Danske Medier, Danske Mediers
Forum, Danske Populærautorer, Danske Reklamebureauers
Brancheforening, Danske Skønlitterære Forfattere,
Danske Specialmedier, Danske Tegneserieskabere, Danske
Uafhængige Pladeselskaber (DUP), Danske Universiteter,
Datatilsynet, DBU, Den Danske Boghandlerforening, Den Kristne
Producent Komite, Design denmark, Det Danske Akademi, Det Danske
Filminstitut, Det Kgl. Bibliotek, Det Kgl. Teater, DFI, DIGI-TV,
DILEM, Discovery Networks Denmark, DK 4, DK Hostmaster, DOKS,
Domstolsstyrelsen, DR, DR Jura, Døvefilm Video, Egmont Int.,
Erhvervs postdoc Sebastian Felix Schwemer, Erhvervsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen Bedre Regulering, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Film- og TV-arbejderforeningen, Filmex,
Filmkopi, Filmret ApS, Fonden for Aktive Blinde - Blindefonden,
FORA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbundet
Arkitekter og Designere, Forenede Danske Antenneanlæg,
Foreningen af Arbejderbevægelsens Medievirksomheder,
Foreningen af Auktionsledere i Danmark, Foreningen af Danske
Interaktive Medier, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter,
Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Foreningen af Danske
Videodistributører, Foreningen af Filmudlejere i Danmark,
Foreningen Danske Døvblinde, Foreningen for Dansk Internet
Handel, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark,
Forfatternes Forvaltningsselskab, Forretningsudvalg for
Samrådet for Ophavsret, Forskningsbibliotekernes
Chefkollegium, FTVS - Fællesrådet for tv-sendesamvirker
i DK, Fællesrådet for Udøvende Kunstnere, Gold
FM, Google Denmark A/S, Gorrissen Federspiel, GRAKOM, Gramex, HBO,
HBO Europe, HK, HORESTA, HTS Handel, Transport og Service,
Håndværksrådet, IFPI Danmark,
IT-Brancheforeningen, IT-Politisk forening, Juridisk konsulent
Morten Madsen, Jurist i Folketingets Administration, Bibliotek og
Oplysning Anette Vedel, KL, KODA, Kommunernes
Skolebiblioteksforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kreativitet og Kommunikation, Kristeligt Lydbibliotek,
Kræftens Bekæmpelse, Kulturministeriets Rektorer - KUR,
Kunsthandlerforeningen, Københavns Kommune, Landsforeningen
til bevaring af fotografier og film, Lars Kragh (jurist), Lektor
Niels Reeh, Lægemiddelindustriforeningen, Medienævnet,
Mino Danmark, MPLC Danmark A/S, Musikforlæggerne,
Musikproducenternes Forvaltningsorganisation (MPO), Naalakkersuisut
(Landsstyret), Nationalmuseet, Netflix, Nordic Entertainment Group
A/S, Nordisk Copyright Bureau, Nordisk Copyright Protection,
Nordisk Film, Nota, Nye Medier, OpenDenmark, Ophavsretligt Forum,
Ophavsretslicensnævnet, Ordblinde/Dysleksiforeningen i DK,
Organisationen Danske Museer, Patent- og Varemærkestyrelsen,
Performex, Producent Rettigheder Danmark, Producentforeningen,
Professor Henrik Udsen, Professor Jens Schovsbo, Professor Mads
Bryde Andersen, Professor Morten Rosenmeier, Professor Palle Bo
Madsen, Professor Søren Sandfeld Jakobsen, Professor Thomas
Riis, dr.jur., PROSA, Radio- og tv-nævnet, Radio4,
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
(RKU), RettighedsAlliancen, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, Roskilde
Festival, RUC, Rud Pedersen Public Affairs, Rådet for
Større IT-sikkerhed, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Sammenslutningen af Lokale radio-
og tv-stationer, Sammenslutningen af Medieforskere i Danmark,
Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet (SAML),
Sammenslutningen af Museumsforeninger, Samrådet for
ophavsret, Slots- og Kulturstyrelsen, Solistforeningen af 1921,
Speaker- og Indlæserforeningen, Spotify, Statens Museum for
Kunst, STOFA A/S, TDC, Teaterteknikerforbundet, Tegnerforbundet af
1919, Telekommunikationsindustrien (TI), Telenor, TV 2/Bornholm, TV
2/DANMARK A/S, TV 2/Fyn, TV 2/Lorry, TV 2/Midtvest, TV 2/Nord, TV
2/Syd, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TvDanmark, Twitter,
UBOD, UBVA/Akademikerne, UBVA-sekretariatet, Viktoria Egsgaard,
VISDA, WAOO og Aalborg Universitetsbibliotek.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget medfører positive
økonomiske konsekvenser for staten, idet den statslige
medfinansiering via bevillingen på finansloven til
dvd-kompensationen afskaffes fra 2023 og frem (forudsat til 22,7
mio. kr. i 2022 på FFL22). | Lovforslaget medfører negative
økonomiske konsekvenser for staten i form af
følgevirkningerne af den foreslåede udvidelse af
vederlagsordningen på 10 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget medfører positive
konsekvenser for de vederlagsberettigede rettighedshavere, som i
nogle tilfælde er erhvervsdrivende. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil medføre mindre
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Producenter og
importører skal indberette og evt. betale vederlag for
udleverede lagringsmedier eller evt. søge om tilbagebetaling
af erlagt vederlag og virksomheder m.v. vil skulle godkendes af
fællesorganisationen, hvis lagringsmedier ønskes
erhvervet fra producenter og importører uden
vederlagserlæggelse. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget revideres de af
vederlagsordningen for eksemplarfremstilling til privat brug
omfattede lagringsmedier i overensstemmelse med artikel 5, stk. 2,
litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF
af 22. maj 2001 om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og
beslægtede rettigheder i informationssamfundet
(Infosoc-direktivet), som blev implementeret i dansk ret ved lov
nr. 1051 af 17. december 2002 om ændring af ophavsretsloven
(Gennemførelse af infosoc-direktivet, nye aftalelicenser
m.v.). | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I ophavsretsloven anvendes terminologien "lyd- eller
videobånd".
Det foreslås, at »lyd- eller videobånd«
overalt i ophavsretsloven ændres til:
»lagringsmedier«.
Den foreslåede ændring er en nødvendig
terminologisk tilpasning som følge af den foreslåede
ændring af vederlagsordningen til at omfatte lagringsmedier,
der ikke kan kategoriseres som "lyd- eller videobånd",
eksempelvis smartphones og computere, jf. nærmere
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 2
Det fremgår af ophavsretslovens § 39, stk. 1, at den,
der erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører lyd-
eller videobånd eller andre indretninger, hvorpå lyd
eller billeder kan optages, skal betale vederlag til
ophavsmændene til de i § 39, stk. 2, nævnte
værker.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 39,
stk. 1, således, at »eller
andre indretninger« udgår, og at der efter
»optages« indsættes: »eller på anden
måde kopieres«.
Sletningen af "eller andre indretninger" før
"hvorpå lyd eller billeder kan optages" er en sproglig
tilpasning som følge af den foreslåede ændring
af § 39, stk. 1, sammenholdt med den foreslåede
ændring af § 40, stk. 1.
Tilføjelsen af "eller på anden måde kopieres"
efter "hvorpå lyd eller billeder kan optages" skyldes, at
privatkopiering på de af ordningen foreslåede omfattede
lagringsmedier ikke nødvendigvis sker ved optagelse, men
også kan ske ved kopiering. Tilføjelsen skal ses i
sammenhæng med den foreslåede ændring af §
39, stk. 1, sammenholdt med den foreslåede ændring af
§ 40, stk. 1.
De foreslåede ændringer betyder, at den, der
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører de i §
40, stk. 1, oplistede lagringsmedier, skal betale vederlag til
ophavsmændene til de i § 39, stk. 2, nævnte
værker.
Til nr. 3
Det fremgår af ophavsretslovens § 39, stk. 2, at
vederlaget skal betales for bånd m.v., der er egnet til
fremstilling af eksemplarer til privat brug, og kun for
værker, som er udsendt i radio eller fjernsyn, eller som er
udgivet på fonogram, film, videogram eller lignende.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 39,
stk. 2, således, at
»bånd m.v.« ændres til:
»lagringsmedier«, og »eller som er udgivet
på fonogram, film, videogram eller lignende«
ændres til: »som er udgivet på fonogram, film,
videogram eller lignende, eller som er stillet til rådighed
på en sådan måde, at almenheden har adgang til
dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt«.
Den foreslåede ændring af "bånd m.v." til
"lagringsmedier" skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt
med den foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
Ændringen betyder, at vederlaget skal betales for de i §
40, stk. 1, oplistede lagringsmedier, der er udtryk for de
lagringsmedier, der på nuværende tidspunkt
skønnes at blive anvendt til kompensationsberettigende
privatkopiering i et omfang, hvor skaden for rettighedshaverne
derved ikke skønnes at være minimal. Vederlaget skal
betales for de af ordningen foreslåede omfattede
lagringsmedier, der er solgt til private forbrugere. Vederlaget
skal således ikke betales for lagringsmedier, der erhverves
af erhvervsdrivende, offentlige myndigheder eller andre juridiske
personer, og som led i ansættelsesforhold udleveres til
medarbejdere.
Den foreslåede tilføjelse af, at vederlaget
også skal betales for værker, der er stillet til
rådighed på en sådan måde, at almenheden
har adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt
betyder, at tilgængeliggjorte musik- og filmværker
m.v., der ikke er udgivet fysisk, kan danne baggrund for vederlag
på samme måde som udgivne musik- og filmværker
m.v., forudsat at tilrådighedsstillelsen er sket af
ophavsmanden eller med dennes samtykke.
Begrundelsen herfor er, at afgrænsningen i forhold til
værker udgivet på fonogram, film, videogram eller
lignende i lyset af den teknologiske udvikling ikke længere
er dækkende, idet musik og film i dag ofte gøres
tilgængeligt på andre måder end de nævnte,
herunder bl.a. udelukkende digital tilgængeliggørelse
uden udgivelse af fysiske eksemplarer.
De foreslåede ændringer ændrer ikke på
hvilke typer af værker og dermed hvilke rettighedshavere, der
omfattes af bestemmelsen.
Til nr. 4
Der er ikke i ophavsretsloven eller i bekendtgørelse om
vederlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i henhold til
ophavsretsloven fastsat bestemmelser om privatpersoners eller
ikke-anmeldte erhvervsdrivendes, offentlige myndigheders eller
andre juridiske personers erhvervelse af lagringsmedier fra
udenlandske virksomheder.
Det foreslås, at der i ophavsretslovens § 39 a
indføres en ny bestemmelse vedrørende udenlandske
virksomheders salg af lagringsmedier til privatpersoner i Danmark
(privat import) og om ikke-anmeldte erhvervsdrivendes, offentlige
myndigheders og andre juridiske personers køb af
lagringsmedier fra udenlandske virksomheder.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 39 a,
stk. 1, således:
»Virksomheder, der fra udlandet sælger lagringsmedier
til privatpersoner i Danmark, hvorpå lyd eller billeder kan
optages eller på anden måde kopieres, skal betale
vederlag til ophavsmændene til de i § 39, stk. 2,
nævnte værker.«
Den foreslåede bestemmelse betyder, at virksomheder, der
fra udlandet sælger de af ordningen foreslåede
omfattede lagringsmedier direkte til privatpersoner i Danmark via
distancesalg, hvilket typisk sker i form af nethandel, skal betale
vederlag til ophavsmændene til de i § 39, stk. 2,
nævnte værker på samme måde som den, der
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører
lagringsmedier, jf. § 39, stk. 1.
Bestemmelsen foreslås indført på baggrund af
EU-Domstolens dom i sag C-462/09 - Stichting de Thuiskopie, hvoraf
det kan udledes, at en medlemsstat, der har tilladt
privatkopiering, og som følge deraf også har
indført en kompensationsordning til rettighedshaverne, har
en resultatforpligtelse til at sikre en effektiv opkrævning
af kompensationen for privatkopiering på medlemsstatens
område, også selvom medlemsstaten har indført en
ordning som i Danmark, hvor kompensationen i første led
pålægges producenter eller importører af de af
kompensationsordningen omfattede lagringsmedier, og
lagringsmedierne erhverves af privatpersoner direkte fra
udenlandske virksomheder, eksempelvis via nethandel.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 39 a,
stk. 2, således:
»Erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og andre juridiske
personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1, og som fra
udenlandske virksomheder køber lagringsmedier, hvorpå
lyd eller billeder kan optages eller på anden måde
kopieres, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i
§ 39, stk. 2, nævnte værker, såfremt
lagringsmedierne udleveres til privatpersoner til privat
brug.«
Den foreslåede bestemmelse betyder, at der indføres
en pligt for erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og andre
juridiske personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1, til
at betale vederlag til ophavsmændene til de i § 39, stk.
2, nævnte værker på samme måde som den, der
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører
lagringsmedier, jf. § 39, stk. 1, såfremt
lagringsmedier, der er erhvervet direkte fra udenlandske
virksomheder, udleveres til privatpersoner udelukkende til privat
brug, og ikke eksempelvis anvendes til erhvervsmæssig brug i
virksomheden m.v.
Bestemmelsen finder anvendelse for virksomheder m.v., der ikke
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører
lagringsmedier, jf. § 39, stk. 1, og som derfor ikke er
anmeldt til fællesorganisationen i overensstemmelse med
§ 41, stk. 1, og det primære sigte med bestemmelsen er
virksomheder m.v., der erhverver de af ordningen omfattede
lagringsmedier fra udenlandske virksomheder og anvender disse til
eksempelvis reklamegaver til privatpersoner.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 39 a,
stk. 3, således:
»Bestemmelserne i § 39, stk. 2-4, finder tilsvarende
anvendelse på § 39 a, stk. 1 og 2.«
Den foreslåede bestemmelse betyder, at bestemmelserne i
§ 39, stk. 2-4, der vedrører vederlagsbetaling,
administration og kontrol hermed samt retningslinjer for udbetaling
af vederlaget finder tilsvarende anvendelse i forhold til
lagringsmedier solgt eller erhvervet fra udenlandske virksomheder
efter § 39 a, stk. 1 og 2.
Til nr. 5
Det fremgår af ophavsretslovens § 40, stk. 1, at
vederlaget for 2006 for analoge lydbånd udgør 0,0603
kr. pr. minut spilletid og for analoge videobånd udgør
0,0839 kr. pr. minut spilletid. Af lovens § 40, stk. 2,
fremgår det, at vederlaget for 2006 for digitale lydmedier
udgør 1,88 kr. pr. stk., for digitale billedmedier
udgør 3 kr. pr. stk. og for digitale hukommelseskort
udgør 4,28 kr. pr. stk. Af lovens § 40, stk. 3,
fremgår det, at de i § 40, stk. 1 og 2, nævnte
vederlag fra 2007 årligt reguleres med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Aftalepartierne bag Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021 er enige om, at de af
vederlagsordningen for eksemplarfremstilling til privat brug
omfattede lagringsmedier skal revideres med den virkning, at nogle
af de af den eksisterende ordning omfattede lagringsmedier fremover
skal undtages ordningen (kassettebånd, vhs-bånd, cd,
dvd/Blu-ray og Mini Disc), mens andre lagringsmedier (ekstern
harddisk, intern harddisk, netværksharddisk, tablet,
smartphone, bærbar computer og stationær computer) skal
inkluderes i ordningen.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 40, stk. 1, således: »De
vederlagspligtige lagringsmedier, jf. § 39, stk. 2, og
vederlaget for disse er fra den 1. januar 2022 følgende:
1) Harddisk ≤ 128 gb: 4,00 kr.
2) Harddisk > 128 gb: 16,00 kr.
3) Tablet: 45,00 kr.
4) Smartphone: 45,00 kr.
5) Bærbar computer: 45,00 kr.
6) Stationær computer: 45,00
kr.«
Ved en harddisk, jf. § 40, stk. 1, nr. 1 og 2, skal
forstås et ikke-multifunktionelt og ikke-indbygget
lagringsmedie, hvis primære funktion er lagring af filer,
herunder usb-stik, hukommelseskort, ekstern harddisk, intern
harddisk (harddisk til indbygning i eksempelvis en stationær
computer), netværksharddisk (ekstern harddisk med mulighed
for netværkstilslutning) o.l. At en ekstern harddisk f.eks.
giver mulighed for at oplade et andet medie, eksempelvis en
smartphone, betyder ikke, at harddisken dermed karakteriseres som
multifunktionel.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at de oplistede
lagringsmedier vederlagspålægges med de angivne
beløb. De oplistede lagringsmedier er udtryk for de
lagringsmedier, der på nuværende tidspunkt
skønnes at blive anvendt til kompensationsberettigende
privatkopiering i et omfang, hvor skaden for rettighedshaverne
derved ikke skønnes at være minimal.
De foreslåede vederlagspligtige lagringsmedier, jf. §
40, stk. 1, omfatter kun nye lagringsmedier, der første gang
introduceres på det danske marked. Ibrugtagne (brugte)
lagringsmedier vederlagspålægges således ikke ved
import til eller salg på det danske marked.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 40, stk. 2, således: »De i stk. 1
nævnte vederlag reguleres fra den 1. januar 2023 årligt
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.«.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at de i stk. 1
nævnte vederlag fra og med den 1. januar 2023 årligt
skal reguleres med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.
Til nr. 6
Det fremgår af ophavsretslovens § 42, stk. 2, at
anmeldte virksomheder skal opgøre det vederlagspligtige
antal lyd- og videobånd, der i perioden er udleveret fra
virksomheden samt disses spilletid.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 42,
stk. 2, således, at »lyd-
og videobånd, der i perioden er udleveret fra virksomheden,
samt disses spilletid« ændres til:
»lagringsmedier efter type, der i perioden er udleveret fra
virksomheden«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng
med den foreslåede ændring af § 39, stk. 1,
sammenholdt med den foreslåede ændring af § 40,
stk. 1. Ændringen betyder, at anmeldte virksomheder skal
opgøre det vederlagspligtige antal lagringsmedier efter
type, jf. nærmere oplistningen i § 40, stk. 1, der i
perioden er udleveret fra virksomheden.
Til nr. 7
Det fremgår af ophavsretslovens § 42, stk. 5, at
kulturministeren kan fastsætte regler, der har til
formål at forenkle ordningen med fradrag eller
tilbagebetaling af vederlag for lyd- og videobånd m.v., der
anvendes til professionelle formål, jf. § 43, stk. 1,
nr. 3, og § 44, stk. 1, nr. 2. Hjemlen er ikke udnyttet.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 42,
stk. 5, således, at »lyd-
og videobånd m.v., der anvendes til professionelle
formål« ændres til: »lagringsmedier, der
anvendes til professionelle formål, herunder
undervisningsformål og erhvervsmæssige
formål«.
Den foreslåede ændring af "lyd- og videobånd"
til "lagringsmedier" skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt
med den foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
Den foreslåede indsættelse af "herunder
undervisningsformål og erhvervsmæssige formål"
skal ses i sammenhæng med den foreslåede
tilføjelse til § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk.
1, nr. 2, jf. nærmere bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 10, og § 1, nr. 12, og har til formål at
tilpasse bestemmelsens ordlyd til ordlyden i den foreslåede
bestemmelse i § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1, nr.
2, og samtidig præcisere, at erhvervsmæssige
formål henhører under professionelle formål, og
at ministeren således kan fastsætte regler, der har til
formål at forenkle ordningen med fradrag eller
tilbagebetaling af vederlag for lagringsmedier, der anvendes til
professionelle formål, herunder bl.a. erhvervsmæssige
formål.
De foreslåede ændringer betyder, at kulturministeren
kan fastsætte regler, der har til formål at forenkle
ordningen med fradrag eller tilbagebetaling af vederlag for
lagringsmedier, der anvendes til professionelle formål,
herunder undervisningsformål og erhvervsmæssige
formål, jf. § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1,
nr. 2.
Til nr. 8
Det fremgår af ophavsretslovens § 42, stk. 6, at
enhver, som videresælger lyd- og videobånd m.v., har
pligt til efter anmodning fra organisationen inden 4 uger at
oplyse, hvem båndene m.v. er købt af.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 42,
stk. 6, således, at »lyd-
og videobånd m.v.« ændres til:
»lagringsmedier«, og »båndene m.v.«
ændres til: »lagringsmedierne«.
Den foreslåede ændring af "lyd- og videobånd
m.v." til "lagringsmedier" og "båndene m.v." til
"lagringsmedierne" skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt
med den foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
Ændringerne betyder, at enhver, som videresælger de i
§ 40, stk. 1, oplistede lagringsmedier har pligt til efter
anmodning fra fællesorganisationen inden 4 uger at oplyse,
hvem lagringsmedierne er købt af.
Til nr. 9
I ophavsretsloven anvendes terminologien "lyd- og
videobånd".
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 43,
stk. 1, nr. 1, § 43, stk. 1, nr. 2, § 43, stk. 1, nr. 3,
§ 43, stk. 1, nr. 4, og § 45, stk. 1, således, at
»lyd- og videobånd« ændres til:
»lagringsmedier«.
Den foreslåede ændring er en nødvendig
terminologisk tilpasning som følge af den foreslåede
ændring af § 39, stk. 1, sammenholdt med den
foreslåede ændring af § 40, stk. 1.
Til nr. 10
Det fremgår af ophavsretslovens § 43, stk. 1, nr. 3,
at i det vederlagspligtige antal opgjort efter § 42, stk. 2,
fradrages antallet af lyd- og videobånd, der vil blive
anvendt til professionelle formål, herunder
undervisningsformål.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 43,
stk. 1, nr. 3, således, at efter
»undervisningsformål« indsættes: »og
erhvervsmæssige formål«.
Den foreslåede indsættelse af "og
erhvervsmæssige formål" har til formål at
præcisere, at erhvervsmæssige formål
henhører under professionelle formål, og at det
således ikke er afgørende for en anmeldt virksomheds
fradragsmulighed, om formålet med anvendelsen betegnes som
professionelt eller som erhvervsmæssigt. I praksis betyder
denne fradragsmulighed, at den anmeldte virksomhed kan
videresælge lagringsmedier til erhvervsdrivende, offentlige
myndigheder m.v. uden vederlag, hvis lagringsmedierne skal anvendes
til eksempelsvis erhvervsmæssige formål, herunder hvis
lagringsmedierne udleveres til ansatte som led i et
ansættelsesforhold.
Den foreslåede ændring betyder, at en anmeldt
virksomhed kan fradrage og dermed undlade at betale vederlag for
lagringsmedier, der vil blive anvendt til professionelle
formål, herunder undervisningsformål og
erhvervsmæssige formål.
Til nr. 11
Det fremgår af ophavsretslovens § 43, stk. 1, nr. 4,
at i det vederlagspligtige antal opgjort efter § 42, stk. 2,
fradrages antallet af lyd- og videobånd, der vil blive
anvendt til fremstilling af optagelser til brug for syns- og
hørehandicappede.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 43,
stk. 1, nr. 4, således, at
»optagelser til brug for syns- og
hørehandicappede« ændres til: »eksemplarer
til brug for personer med syns- eller
hørehandicap«.
Den foreslåede ændring af " syns- og
hørehandicappede" til "personer med syns- eller
hørehandicap" har til formål at tilpasse betegnelsen
til overskriften før ophavsretslovens § 17.
Den foreslåede ændring af "optagelser" til
"eksemplarer" skyldes, at privatkopiering på de af ordningen
foreslåede omfattede lagringsmedier, jf. § 40, stk. 1,
ikke nødvendigvis sker ved optagelse. Ændringen skal
ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af
§ 39, stk. 1, sammenholdt med den foreslåede
ændring af § 40, stk. 1.
De foreslåede ændringer betyder, at en anmeldt
virksomhed kan fradrage og dermed undlade at betale vederlag for
lagringsmedier, der vil blive anvendt til fremstilling af
eksemplarer for personer med syns- eller hørehandicap.
Til nr. 12
Det fremgår af ophavsretslovens § 44, stk. 1, nr. 2,
at vederlaget tilbagebetales ved anvendelse af vederlagsberigtigede
lyd- eller videobånd til professionelle formål,
herunder undervisning. Bestemmelsen finder anvendelse for
både anmeldte og ikke-anmeldte virksomheder m.v.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 44,
stk. 1, nr. 2, således, at
»herunder undervisning« ændres til:
»herunder undervisningsformål og erhvervsmæssige
formål«.
Den foreslåede ændring af "undervisning" til
"undervisningsformål" er udtryk for en sproglig tilpasning,
mens den foreslåede indsættelse af "og
erhvervsmæssige formål" har til formål at
præcisere, at det ikke er afgørende for
tilbagebetaling af et erlagt vederlag, om formålet med
anvendelsen betegnes som professionelt eller
erhvervsmæssigt.
De foreslåede ændringer betyder, at en anmeldt
virksomhed kan få tilbagebetalt vederlag, der er betalt til
fællesorganisationen, men hvor lagringsmedierne kunne
være fradraget efter § 43, stk. 1, nr. 3, og
således videresolgt vederlagsfrit. Også
erhvervsdrivende m.v., der har erhvervet lagringsmedier, og som i
den forbindelse har erlagt det til lagringsmedierne svarende
vederlag, kan få vederlaget tilbagebetalt, hvis
lagringsmedierne skal anvendes eksempelvis erhvervsmæssigt,
herunder hvis lagringsmedierne udleveres til ansatte som led i et
ansættelsesforhold.
En anmodning om tilbagebetaling af vederlag inklusiv
erklæring om, at lagringsmedierne udelukkende anvendes til de
i § 44, stk. 1, nævnte formål samt dokumentation
for, at vederlaget er betalt ved købet af de omhandlede
lagringsmedier indgives til fællesorganisationen, jf. §
6 i bekendtgørelse om vederlagsordningen for uindspillede
bånd m.v. i henhold til ophavsretsloven.
Til nr. 13
Det fremgår af ophavsretslovens § 44, stk. 1, nr. 3,
at vederlaget tilbagebetales ved anvendelse af vederlagsberigtigede
lyd- eller videobånd til fremstilling af optagelser, som
anvendes af syns- eller hørehandicappede. Bestemmelsen
finder anvendelse for både anmeldte og ikke-anmeldte
virksomheder m.v.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens 44, stk. 1, nr. 3, således, at
»optagelser, som anvendes af syns- eller
hørehandicappede« ændres til:
»eksemplarer, som anvendes af personer med syns- eller
hørehandicap«.
Den foreslåede ændring af "syns- eller
hørehandicappede" til "personer med syns- eller
hørehandicap" har til formål at tilpasse betegnelsen
til overskriften før ophavsretslovens § 17.
Den foreslåede ændring af "optagelser" til
"eksemplarer" skyldes, at privatkopiering på de af ordningen
foreslåede omfattede lagringsmedier, jf. § 40, stk. 1,
ikke nødvendigvis sker ved optagelse. Ændringen skal
ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af
§ 39, stk. 1, sammenholdt med den foreslåede
ændring af § 40, stk. 1.
De foreslåede ændringer betyder, at vederlaget
tilbagebetales ved anvendelse af vederlagsberigtigede
lagringsmedier til fremstilling af eksemplarer til brug for
personer med syns- eller hørehandicap.
Til nr. 14
Det fremgår af ophavsretslovens § 46, at anmeldte
virksomheder efter udløbet af hver vederlagsperiode og
senest ved udgangen af den følgende måned til
fællesorganisationen skal angive mængden af udleverede
lyd- og videokassettebånd og disses spilletid, jf.
§§ 42 og 43.
Det foreslås at ændre ophavsretslovens § 46 således, at »mængden af
udleverede lyd- og videokassettebånd og disses spilletid, jf.
§§ 42 og 43« ændres til: »mængden
og typen af udleverede lagringsmedier, jf. §§ 42 og 43,
medmindre fællesorganisationen efter anmodning har besluttet
at udskyde tidspunktet for angivelsen«.
Den foreslåede ændring betyder, at anmeldte
virksomheder skal opgøre mængden og typen af
lagringsmedier, jf. § 40, stk. 1, der er udleveret fra
virksomheden efter § 42 og fradraget efter § 43, og at
fællesorganisationen på baggrund af en anmodning fra en
anmeldt virksomhed kan beslutte at udskyde tidspunktet for
indberetningen, der som udgangspunkt indtræder efter
udløbet af den månedlige vederlagsperiode.
Aftalefriheden med hensyn til indberetningshyppigheden
foreslås indført for at gøre ordningen mere
fleksibel og for at lette de administrative byrder for
virksomhederne. Kulturministeriet er i forbindelse med arbejdet med
nærværende lovforslag blevet gjort opmærksom
på, at fællesorganisationen allerede i dag
administrerer efter en lempeligere indberetningshyppighed end den i
bestemmelsen anførte af hensyn til en så fleksibel og
mindst mulig administrativ byrdefuld håndtering af ordningen
for de involverede parter. Det er Kulturministeriets vurdering, at
denne allerede eksisterende praksis imødekommer
virksomhedernes praktiske behov, og at den derfor bør
kodificeres.
Det er Kulturministeriets forventning, at
fællesorganisationen fortsat vil administrere ordningen
på den mindst byrdefulde måde for de berørte
virksomheder.
Til nr. 15
Det fremgår af ophavsretslovens § 46 a, at
kulturministeren kan yde rettighedshaverne kompensation for
forskellen mellem provenuet for salg af blanke dvd'er i et bestemt
år og provenuet for salg af blanke dvd'er i 2005, i det
omfang førstnævnte provenu er mindre end i 2005.
Bestemmelsen hjemler den statslige medfinansiering af
vederlagsordningen for eksemplarfremstilling til privat brug i form
af dvd-kompensationen.
Det fremgår af Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021, at den fremtidige
vederlagsordning skal være fuldt ud brugerfinansieret, og at
aftalepartierne derfor er enige om, at den statslige
medfinansiering af ordningen i form af dvd-kompensationen skal
afskaffes, således at dvd-kompensationen udbetales sidste
gang i 2022 for afregningsåret 2021.
På den baggrund og henset til, at dvd'er med lovforslaget
fremover foreslås undtaget ordningen, foreslås det, at
statens medfinansiering af vederlaget for eksemplarfremstilling til
privat brug i form af dvd-kompensationen afskaffes.
Den foreslåede nyaffattelse af § 46 a betyder, at
hjemlen til at udbetale dvd-kompensationen til rettighedshaverne
ophæves. Da dvd-kompensationen udbetales bagudrettet, sikres
hjemlen til udbetaling af dvd-kompensation til rettighedshaverne
for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 ved optagelse af
bevilling til § 21.21.12. Dvd-kompensation til
rettighedshavere på finansloven for finansåret
2022.
Det fremgår af Aftale om en ny, moderniseret
blankmedieordning af 10. februar 2021, at aftalepartierne er enige
om, at ordningen skal evalueres første gang i 2023 baseret
på salgstallene i 2022, og herefter hvert 3. år.
Evalueringen skal belyse udviklingen i danskernes
privatkopieringsadfærd og markedet for lagringsmedier, og
kulturministeren skal indkalde til drøftelser med
aftalepartierne med henblik på at drøfte eventuelle
forslag til ændringer i omfattede lagringsmedier og de
gældende takster, når resultatet af evalueringen
foreligger, og efterfølgende hvert 3. år. Det
fremgår endvidere, at omkostningerne til evalueringerne skal
afholdes af ordningens provenu.
Det foreslås at affatte ophavsretslovens § 46 a således: »Kulturministeren
skal i 2023 og efterfølgende hvert 3. år foretage en
evaluering af denne lovs §§ 39-46 med henblik på at
vurdere behovet for en ændring af bestemmelserne. Udgiften
til evalueringerne dækkes af vederlaget, jf. §§ 39
og 39 a, og afholdes af fællesorganisationen.«.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at kulturministeren
første gang i 2023 og efterfølgende hvert 3. år
forpligtes til et foretage en evaluering af vederlagsordningen med
henblik på at vurdere behovet for en ændring heraf,
eksempelvis i forhold til de af ordningen foreslåede
omfattede lagringsmedier og vederlagsfastsættelsen
herpå eller den administrative indretning af ordningen.
Kulturministeren skal indkalde til drøftelser med
aftaleparterne om eventuelle ændringer, når resultatet
af evalueringerne foreligger.
Udgiften til evalueringerne dækkes af det samlede
vederlag, jf. §§ 39 og 39 a, og afholdes af den i §
39, stk. 3, nævnte fællesorganisation.
Kulturministeriet forestår evalueringerne, og
fællesorganisationen betaler på baggrund af de afholdte
udgifter. Kulturministeriet skønner, at udgiften til en
evaluering ligger i omegnen af 400.000 - 700.000 kr. (inkl.
moms).
Det følger af bl.a. EU-Domstolens afgørelse i sag
C-521/11 - Amazon.com International Sales m.fl., at medlemsstaterne
har en bred skønsmargin ved afgørelsen af hvem, der
skal betale den rimelige kompensation, hvilken form kompensationen
skal have, hvilke nærmere bestemmelser der skal gælde
for den og hvilket omfang, den eventuelt skal have.
Det er Kulturministeriets vurdering, at det er inden for de
rammer, som EU-retten sætter for medlemsstaternes indretning
af deres kompensationsordninger, herunder medlemsstaternes brede
skønsmargin, at omkostningerne til den løbende
evaluering som foreslået dækkes af det samlede
vederlag. Ved den foreslåede vederlagsfastsættelse for
de af ordningen foreslåede omfattede lagringsmedier er der
taget højde for både udgifter til den løbende
evaluering af ordningen og den rimelige kompensation til
rettighedshaverne.
Det følger desuden af ophavsretslovens § 39, stk. 4,
2. pkt., at en tredjedel af det årlige vederlag til
rettighedshaverne skal anvendes til støtte af formål,
der er fælles for ophavsmændene m.fl. inden for de
grupper, som repræsenteres af fællesorganisationen.
Denne del af vederlaget, der udbetales efter andre kriterier end
den brug af værket, der har fundet sted, går
således ikke direkte til rettighedshaverne men anvendes til
kollektive formål, eksempelvis støtte til
udviklingsprojekter inden for musik og film, som kunstnere og
producenter kan søge støtte til. Dermed er der
allerede efter den nuværende vederlagsordning fastsat regler
om anvendelsen af vederlaget.
Den løbende evaluering af ordningen har til formål
at sikre, at ordningen afspejler danskernes
privatkopieringsadfærd, den teknologiske udvikling og det
aktuelle marked for lagringsmedier, og at rettighedshaverne
således hverken under- eller overkompenseres.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2022.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Loven skal ikke gælde ikke for Færøerne, da
Færøerne har overtaget det ophavsretlige
område.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | § 1 I lov om ophavsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23. oktober 2014, som
ændret ved § 42 i lov nr. 321 af 5. april 2016, lov nr.
719 af 8. juni 2018 og lov nr. 1121 af 4. juni 2021, foretages
følgende ændringer: | | 1. Overalt i
loven ændres »lyd- eller videobånd« til:
»lagringsmedier«. | § 39.
Den, der erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører
lyd- eller videobånd eller andre indretninger, hvorpå
lyd eller billeder kan optages, skal betale vederlag til
ophavsmændene til de i stk. 2 nævnte
værker. Stk. 2. Vederlaget skal betales for
bånd m.v., der er egnet til fremstilling af eksemplarer til
privat brug, og kun for værker, som er udsendt i radio eller
fjernsyn, eller som er udgivet på fonogram, film, videogram
eller lignende. Stk. 3-5. - - - | 2. I § 39, stk. 1, udgår » eller
andre indretninger«, og efter »optages«
indsættes: »eller på anden måde
kopieres«. 3. I § 39, stk. 2, ændres
»bånd m.v.« til: »lagringsmedier«, og
»eller som er udgivet på fonogram, film, videogram
eller lignende« ændres til: »som er udgivet
på fonogram, film, videogram eller lignende, eller som er
stillet til rådighed på en sådan måde, at
almenheden har adgang til dem på et individuelt valgt sted og
tidspunkt«. | | 4. Efter
§ 39 indsættes: »§ 39
a. Virksomheder, der fra udlandet sælger
lagringsmedier til privatpersoner i Danmark, hvorpå lyd eller
billeder kan optages eller på anden måde kopieres, skal
betale vederlag til ophavsmændene til de i § 39, stk. 2,
nævnte værker. Stk. 2.
Erhvervsdrivende, offentlige myndigheder og andre juridiske
personer, der ikke er omfattet af § 39, stk. 1, og som fra
udenlandske virksomheder køber lagringsmedier, hvorpå
lyd eller billeder kan optages eller på anden måde
kopieres, skal betale vederlag til ophavsmændene til de i
§ 39, stk. 2, nævnte værker, såfremt
lagringsmedierne udleveres til privatpersoner til privat
brug. Stk. 3.
Bestemmelserne i § 39, stk. 2-4, finder tilsvarende anvendelse
på § 39 a, stk. 1 og 2.« | § 40.
Vederlaget udgør for 2006 pr. minut spilletid for analoge
lydbånd 0,0603 kr. og for analoge videobånd 0,0839
kr. Stk. 2. Vederlaget udgør for 2006
for digitale lydmedier 1,88 kr. pr. stk., for digitale billedmedier
3 kr. pr. stk. og for digitale hukommelseskort 4,28 kr. pr.
stk. Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte
vederlag reguleres fra 2007 årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. | 5. § 40 affattes således: »§
40. De vederlagspligtige lagringsmedier, jf. § 39, stk.
2, og vederlaget for disse er fra den 1. januar 2022
følgende: 1) Harddisk ≤
128 gb: 4,00 kr. 2) Harddisk >
128 gb: 16,00 kr. 3) Tablet: 45,00
kr. 4) Smartphone:
45,00 kr. 5) Bærbar
computer: 45,00 kr. 6) Stationær
computer: 45,00 kr. Stk. 2. De i
stk. 1 nævnte vederlag reguleres fra den 1. januar 2023
årligt med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent.« | § 42. - -
- Stk. 2. Anmeldte virksomheder skal
opgøre det vederlagspligtige antal lyd- og videobånd,
der i perioden er udleveret fra virksomheden, samt disses
spilletid. Stk. 3. Anmeldte virksomheder, der
udtager lyd- eller videobånd til brug i virksomheden, skal
medregne forbruget til udleveringen efter stk. 2. Stk. 4. - - - Stk. 5. Kulturministeren kan
fastsætte regler, der har til formål at forenkle
ordningen med fradrag eller tilbagebetaling af vederlag for lyd- og
videobånd m.v., der anvendes til professionelle formål,
jf. § 43, stk. 1, nr. 3, og § 44, stk. 1, nr. 2. Stk. 6. Enhver, som videresælger
lyd- og videobånd m.v., har pligt til efter anmodning fra
organisationen inden 4 uger at oplyse, hvem båndene m.v. er
købt af. | 6. I § 42, stk. 2, ændres »lyd-
og videobånd, der i perioden er udleveret fra virksomheden,
samt disses spilletid« til: »lagringsmedier efter type,
der i perioden er udleveret fra virksomheden«. 7. I § 42, stk. 5, ændres »lyd-
og videobånd m.v., der anvendes til professionelle
formål« til: »lagringsmedier, der anvendes til
professionelle formål, herunder undervisningsformål og
erhvervsmæssige formål«. 8. I § 42, stk. 6, ændres »lyd-
og videobånd m.v.« til: »lagringsmedier«,
og »båndene m.v.« ændres til:
»lagringsmedierne«. | § 43. I
det vederlagspligtige antal opgjort efter § 42, stk. 2,
fradrages: 1) Antallet af lyd- og videobånd,
der er udleveret til en anden anmeldt virksomhed efter § 41,
stk. 3. 2) Antallet af lyd- og videobånd,
der er udført. 3) Antallet af lyd- og videobånd,
der vil blive anvendt til professionelle formål, herunder
undervisningsformål. 4) Antallet af lyd- og videobånd,
der vil blive anvendt til fremstilling af optagelser til brug for
syns- og hørehandicappede. 5) Antallet af lyd- eller
videobånd, der vil blive anvendt til særlige
formål, som af kulturministeren er undtaget fra
vederlaget. Stk. 2. - - - | 9. I § 43, stk. 1, nr. 1, § 43, stk. 1, nr. 2,
§ 43, stk. 1, nr. 3, § 43, stk. 1, nr. 4 og § 45, stk. 1, ændres »lyd-
og videobånd« til: »lagringsmedier«. 10. I § 43, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »undervisningsformål«: »og
erhvervsmæssige formål«. 11. I § 43, stk. 1, nr. 4, ændres
»optagelser til brug for syns- og
hørehandicappede« til: »eksemplarer til brug for
personer med syns- eller hørehandicap«. | § 44.
Vederlaget tilbagebetales ved 1) erhvervsmæssig udførsel
af vederlagsberigtigede lyd- eller videobånd, 2) anvendelse af vederlagsberigtigede
lyd- eller videobånd til professionelle formål,
herunder undervisning, 3) anvendelse af vederlagsberigtigede
lyd- eller videobånd til fremstilling af optagelser, som
anvendes af syns- eller hørehandicappede, eller 4) anvendelse af vederlagsberigtigede
lyd- eller videobånd til særlige formål, som af
kulturministeren er undtaget fra vederlaget. Stk. 2. - - - | 12. I § 44, stk. 1, nr. 2, ændres
»herunder undervisning« til: »herunder
undervisningsformål og erhvervsmæssige
formål«. 13. I § 44, stk. 1, nr. 3, ændres
»optagelser, som anvendes af syns- eller
hørehandicappede« til: »eksemplarer, som
anvendes af personer med syns- eller
hørehandicap«. | § 46.
Anmeldte virksomheder skal efter udløbet af hver
vederlagsperiode og senest ved udgangen af den følgende
måned til fællesorganisationen angive mængden af
udleverede lyd- og videokassettebånd og disses spilletid, jf.
§§ 42 og 43. Virksomheden skal senest samtidig med
angivelsen indbetale vederlaget til organisationen. Angivelsen skal
underskrives af virksomhedens ledelse. | 14. I § 46 ændres »mængden
af udleverede lyd- og videokassettebånd og disses spilletid,
jf. §§ 42 og 43 til: »mængden og typen af
udleverede lagringsmedier, jf. §§ 42 og 43, medmindre
fællesorganisationen efter anmodning har besluttet at udskyde
tidspunktet for angivelsen«. | § 46 a.
Kulturministeren kan yde rettighedshaverne kompensation for
forskellen mellem provenuet for salg af blanke dvd'er i et bestemt
år og provenuet for salg af blanke dvd'er i 2005, i det
omfang førstnævnte provenu er mindre end i 2005. | 15. § 46 a affattes således: »§ 46
a. Kulturministeren skal i 2023 og efterfølgende
hvert 3. år foretage en evaluering af denne lovs §§
39-46 med henblik på at vurdere behovet for en ændring
af bestemmelserne. Udgiften til evalueringerne dækkes af
vederlaget, jf. §§ 39 og 39 a, og afholdes af
fællesorganisationen.« |
|