Skriftlig fremsættelse (11. november
2021)
Sundhedsministeren
(Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ændring af
sundhedsloven, lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om
tobaksvarer m.v. (Mellemkommunal refusion for kommunale
sundhedsydelser til borgere på sociale botilbud m.v. og
tilpasning af gebyrmodellerne for produkter omfattet af lov om
elektroniske cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer m.v.)
(Lovforslag nr. L 85)
Med ændring af sundhedsloven
etableres mulighed for mellemkommunal refusion for kommunale
sundhedsydelser, der leveres til borgere på offentlige eller
private specialiserede sociale botilbud m.v. af den kommune, hvori
tilbuddet er beliggende. Med dette forslag vil kommunen, hvori
tilbuddet er beliggende, få mulighed for at søge
refusion for udgifter til kommunale sundhedsydelser, som kommunen
leverer til borgere, der er visiteret til et specialiseret socialt
botilbud af en anden kommune. Refusionen ydes af den kommune, der
endeligt afholder udgifterne til hjælp efter lov om social
service til den pågældende borger. Formålet er at
understøtte etablering og fastholdelse af specialiserede
sociale botilbud af høj kvalitet.
Efter gældende bestemmelser i
sundhedsloven er det de kommuner, hvor et specialiseret socialt
botilbud er beliggende, der har pligt til at levere og afholde
udgifter til de kommunale sundhedsydelser, som de
pågældende borgere har behov for. Det kan mindske det
kommunale incitament til at oprette og drive specialiserede sociale
tilbud til gavn for såvel egne som andre kommuners borgere.
Det vurderes derfor hensigtsmæssigt at ændre
gældende regler på en måde, som kan fjerne
barrieren for, at der fx oprettes nye specialiserede tilbud.
Denne del af lovforslaget er
udgiftsneutralt og indebærer ikke økonomiske
konsekvenser for kommunerne under ét. Det vurderes, at denne
del af lovforslaget vil medføre byrdemæssige
konsekvenser kommunerne imellem, idet fx det eksisterende tab
bliver reduceret for kommunen, hvor botilbuddet ligger.
Med ændring i lov om elektroniske
cigaretter m.v. og lov om tobaksvarer m.v. tilsigtes det at bringe
kontrolmodellen for tobak og e-cigaretter i overensstemmelse med
forudsætningerne fra den nationale handleplan mod børn
og unges rygning samt at sætte hårdere ind over for
ulovlige produkter. Samtidig vil den foreslåede ændring
medføre, at forhandlere, producenter og importører af
elektroniske cigaretter, genopfyldningsbeholdere osv. vil blive
pålagt et årligt gebyr.
Det foreslås, at der gives hjemmel
til, at Sikkerhedsstyrelsen kan erstatte den nuværende
gebyrordning med en ny samtidig med at kontrollen vil rette sig mod
de virksomheder og produkter, hvor risikoen for
lovovertrædelser vurderes at være størst. Det
foreslås desuden, at Sikkerhedsstyrelsen får adgang til
at udstede markedsføringsforbud over for tobakssurrogater,
som ikke overholder gældende lovgivning således, at
ulovlige produkter ikke florerer på markedet, mens
sagsbehandlingen foregår.
Denne del af lovforslaget medfører
ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige, men
omkostninger for erhvervslivet. Samlet set forventes denne del af
lovforslaget at medføre økonomiske og administrative
konsekvenser, som ligger under 4 mio. kr. årligt, hvorfor
Sundhedsministeriet ikke finder anledning til at kvantificere dette
yderligere.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.