Skriftlig fremsættelse (11. november
2021)
Sundhedsministeren
(Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Husordener
på psykiatriske afdelinger, notatpligt for den faste vagt for
bæltefikserede patienter, sikkerhedskontroller i
retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte,
interval mellem lægelige vurderinger m.v.)
(Lovforslag nr. L 84)
Det psykiatriske område har i en
længere årrække været underprioriteret. Det
er derfor en vigtig prioritet for regeringen, at det psykiatriske
område løftes. Regeringens første skridt var at
prioritere 600 mio. kr. årligt fra 2020 og frem til
psykiatrien med Aftale om finansloven for 2020 sammen med de
øvrige aftalepartier. Regeringen besluttede endvidere af
igangsætte arbejdet med en 10-års plan for psykiatrien,
som skal adressere de grundlæggende udfordringer på
tværs af sundheds- og socialområdet, og som skal
sætte den langsigtede retning for udviklingen af psykiatrien.
Med aftale om finansloven for 2020 blev aftaleparterne endvidere
enige om at afsætte 90 mio. årligt af psykiatrimidlerne
fra 2020, for at styrke retspsykiatrien.
Antallet af retspsykiatriske patienter er
gennem de seneste 20 år ca. tredoblet, og i 2019 blev der
afsagt over 800 domme til behandling i psykiatrien. Det
retspsykiatriske område er komplekst, med en patientgruppe
som udfordrer både kapacitet og ressourcer i forhold til
problemer med vold og konflikter på afdelingerne. Der er
inden for de seneste år set eksempler på, at
sikkerhedsniveauet på de psykiatriske afdelinger ikke har
været tilstrækkeligt. I 2019 undveg en person med
relation til bandemiljøet i varetægtssurrogat fra en
retspsykiatrisk afdeling på Sjælland ved hjælp af
indsmugling af våben og trusler mod personalet. Sikkerheden
på de psykiatriske- og retspsykiatriske afdelinger er af
afgørende betydning for regeringen. Det sundhedsfaglige
personale skal kunne udføre deres arbejde uden at blive
udsat for vold eller trusler, ligesom sårbare patienter skal
beskyttes mod patienter med voldelig eller kriminel
adfærd.
Regeringen stiller bl.a. derfor forslag om,
at der rutinemæssigt kan anvendes krops- og bagagescannere
på de retspsykiatriske afdelinger. Regeringen stiller
derudover forslag om, at der kan oprettes særlige afdelinger
for personer anbragt i varetægtssurrogat, og at der på
disse afdelinger kan iværksætte begrænsninger
uden foregående mistanke om indførelse af rusmidler
eller farlige gentande, ligesom adgangen til mobiltelefoner,
computere og lignende, kan afskæres.
Som en del af prioriteringen af det
psykiatriske område, er det endvidere regeringens
ønske, at den generelle retssikkerhed for psykiatriske
patienter højnes. Som en del heraf er det afgørende,
at der er sker en nedbringelse af tvang på de psykiatriske
afdelinger, og at tvang alene anvendes, når mindre
indgribende midler ikke er tilstrækkelige.
Regeringen så derfor også med
stor alvor på, at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol den 15. september 2020 fandt at der
samlet set var sket en overtrædelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 3 om forbud mod bl.a.
umenneskelig eller nedværende behandling i forbindelse med
bæltefikseringen af en patient i 2013. Som opfølgning
på ét af kritikpunkterne i dommen, stiller regeringen
derfor forslag om, at de tre lægelige vurderinger i
døgnet af bæltefikserede patienter bliver fastsat med
maksimale intervaller.
Der stilles endvidere forslag om, at det
klart fremgår af psykiatrilovens bestemmelser, hvilke
begrænsninger der kan fastsættes i husordener på
de psykiatriske afdelinger. Husordeners formål er at skabe
trygge rammer på afdelingen, som understøtter
patienternes behandling og udfoldelsesmuligheder. Samtidig skal der
tages hensyn til sikkerheden for personale og patienter.
Endelig stilles der forslag om, at der
indføres en notatpligt for den faste vagt for patienter der
er tvangsfikseret med bælte, så vagten skal udarbejde
et notat med en objektiv beskrivelse af patientens tilstand, mens
den faste vagt fører opsyn med patienten. Formålet er
bl.a. en styrkelse af retssikkerheden for patienter i bælte,
ligesom notatpligten kan være et supplement for den
ansvarlige læge.
Idet jeg i
øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.