Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 15. december 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget og ændringsforslag nr. 2.
Sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3 og 4.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 5-7.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB og LA) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB og LA) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, RV og FG) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller de under A og
B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag til det under B
nævnte lovforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget deler
ambitionen om at skærpe sikkerheden på de psykiatriske
og retspsykiatriske afdelinger. Flugter fra såvel
retspsykiatriske afdelinger og lukkede psykiatriske afdelinger er
uacceptable. Det skal være trygt for personalet at gå
på arbejde på såvel psykiatriske som
retspsykiatriske afdelinger, ligesom det skal være trygt at
være patient, medpatient eller pårørende
på besøg. Venstre anerkender, at det kan være en
svær balance på den ene side at øge sikkerheden
og samtidig sikre patienternes retsstilling. For Venstre har det
været helt afgørende at blive betrygget i, at
mindstemiddelprincippet er og vil være gældende nu og i
fremtiden. De forhold blev bl.a. drøftet ved den tekniske
gennemgang og det efterfølgende lukket samråd med
sundhedsministeren om lovforslaget.
Venstre støtter den foreslåede
notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter
som en styrkelse af patienternes retssikkerhed. Venstre kan
støtte ændringsforslag nr. 2 stillet af SF og EL.
Venstre lægger vægt på, at der i de nærmere
retningslinjer, som sundhedsministeren skal fastsætte, sikres
konkret vurdering af den individuelt bæltefikserede patient,
og at notatpligten kan udøves af vagterne i
veltilrettelagte, smidige og ubureaukratiske arbejdsprocesser.
Venstre har et ønske om at nedbringe
tvangstallene. På trods af et bredt fælles politisk
ønske i den retning er vi endnu ikke i mål. Venstre
har under de netop afsluttede forhandlinger om SSA-reserven rejst
problemstillingerne vedrørende tvang med et ønske om
at prioritere midler til fornyede indsatser. Det ønske
opnåede vi ikke politisk flertal for. Venstre er
ærgerlige over, at lovforslaget her ikke adresserer de
problemstillinger, som knytter sig til tvangstallene, og har derfor
en forventning om, at når regeringen i januar 2022
fremlægger sit forslag til en ny 10-årsplan for
psykiatrien, så vil problemstillingerne omkring nedbringelse
af brugen af tvang i psykiatrien blive adresseret og behandlet med
forslag til, hvordan vi får nedbragt tallene.
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
SF's og Enhedslistens medlemmer af udvalget
imødekommer lovforslaget for at tage vigtige dele af
psykiatrien op. SF og EL anerkender, at det er fine balancer at
ramme i forhold til sikkerhed og personlig frihed, men at vi skal
passe på ikke at gøre psykiatriske afdelinger til mere
indgribende og mistænkeliggørende, end der er brug
for. Med 10-årsplanen er det Enhedslistens og SF´s
ambition at tage fat hele vejen rundt, og dette lovforslag
adresserer en mindre del.
I de kommende politiske forhandlinger om en
10-årsplan for psykiatrien ønsker EL og SF bl.a., at
der sikres et særskilt spor for retspsykiatrien, hvor
både sundhedsministeren, social- og ældreministeren og
justitsministeren inddrages for at sikre sammenhæng og
overensstemmelse mellem behov, indsatser og den fremadrettede
retning.
Angående husordner på
psykiatriske afdelinger:
SF og Enhedslisten anerkender intentionen
om at ville styrke indlagte patienters retsstilling gennem forslag
om lov om husordener på psykiatriske afdelinger, men mener
ikke, at tilgangen i dette lovforslag er den rette. SF og EL
ønsker ikke at ophæve husordener, som bør
være tryghedsskabende og udformet lokalt med inddragelse af
relevante parter, så de passer til den enkelte afdeling,
patientsammensætning, personalets behov m.v., til at
udgøre hjemmel for en række potentielt indgribende
foranstaltninger. Den nødvendige hjemmel til
nødvendige begrænsninger på de enkelte
afdelinger bør i stedet sikres f.eks. i en særskilt
paragraf med en godkendelsesordning og klare klagemuligheder og
efter-prøvelse i Patientklagenævnet. I Enhedslistens
og SF's øjne bør husordener ikke kunne udgøre
hjemmel til indgribende begrænsninger for indlagte patienter
bredt set.
Angående sikkerhedskontroller i
retspsykiatrien og særlige regler for personer anbragt i
varetægtssurrogat:
SF og Enhedslisten anerkender behovet for
at kunne gribe ind med særlige foranstaltninger i
situationer, hvor der er behov herfor, men mener, at disse
lovændringer resulterer i en generel
mistænkeliggørelse af alle indlagte på de
pågældende afdelinger uden den nødvendige
individuelle vurdering og eventuelle mistanke om den enkelte
patient. SF og EL mener, at sådanne ændringer
bør ske i sammenhæng med de aktuelle forhandlinger om
kriminalforsorgen, de samlede initiativer på baggrund af
handleplanen vedrørende fangeflugter samt de kommende
politiske forhandlinger om 10-årsplanen for psykiatrien.
Herudover er SF og EL bekymrede for, at indførelsen af disse
lovændringer uden tilførelse af ekstra ressourcer vil
risikere at presse systemet yderligere, og kan betyde, at
personaleressourcer går fra øvrige afsnit og
patienter.
Angående det lægelige tilsyn i
forbindelse med tvangsfikseringer:
Lovændringerne vedrørende det
lægelige tilsyn i forbindelse med tvangsfikseringer er en
forbedring af de nuværende regler, som SF og EL bakker op om.
Det er dog vigtigt, at intentionen om, at nedbringe og minimere
brugen af tvang, tydeligt fremgår, og SF og EL mener derfor,
det er vigtigt, at tilsyn foretages mindst tre gange i
døgnet, og at intervallerne højest må
være efter 4, 10 og 10 timer fra tvangsfikseringens
opstart.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget med de dertil stillede
ændringsforslag, som er med til at sikre øget kontrol.
Det er vigtigt, at der sker en øget overvågning af
personer, der er bæltefikseret, samt at vi sikrer personalets
sikkerhed.
Dansk Folkeparti finder det vigtigt, at
sikkerheden i retspsykiatrien ikke kun skærpes for personer,
der er anbragt i varetægtssurrogat, men også personer
med en foranstaltningsdom.
Med lovforslaget får overlæger
adgang til uden mistanke at åbne post, visitere m.v. for
personer i varetægtssurrogat.
Dansk Folkeparti bemærker, at de
samme sikkerhedsmæssige problemstillinger også
gør sig gældende for personer med en
foranstaltningsdom, der ofte har alvorlig og bl.a. personfarlig
kriminalitet bag sig. På den baggrund stiller Dansk
Folkeparti ændringsforslag om, at den nye adgang for
overlæger til at åbne post, visitere mv. uden mistanke
for personer, der er anbragt i varetægtssurrogat, også
skal gælde personer med en foranstaltningsdom.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
lægger vægt på, at grundlæggende
proportionalitets- og mindstemiddelprincipper finder anvendelse,
når lovens bestemmelser bliver udmøntet, og at
lovforslaget fuldt og helt lever op til Danmarks
menneskerettighedsforpligtigelse med de stramninger, loven
indebærer.
Radikale Venstre lægger politisk og
faglig vægt på fokus på at forebygge tvang. Dette
er væsentligt at bemærke, særligt i forhold til
Statsrevisorernes beretning fra 2020, som viser, at trods
kontinuerligt arbejde med målsætningen for at reducere
tvang i psykiatrien i perioden 2014-20, er målsætningen
ikke nået.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (SF
og EL), tiltrådt af et flertal
(S, V, DF, RV, KF og FG):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. og sundhedsloven (Notatpligt for den faste vagt
for bæltefikserede patienter, interval mellem lægelige
vurderinger m.v.)« omfattende § 1, nr. 4-9, 12 og 14-21,
og §§ 2-4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. (Husordener på psykiatriske afdelinger,
sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for
surrogatanbragte m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-3, 10, 11
og 13, § 3 og § 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 16, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvor ofte den faste vagt skal observere patientens aktuelle
tilstand, hvad vagten skal observere, og hvad vagten skal
notere.«
[Udbygning af den faste vagts
opgaver]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
3)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
19 a, stk. 5, ændres »nr. 3« til:
»nr. 4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
4) Nr. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»1. § 212 b som indsat ved lov nr. 1854 af
9. december 2020 ophæves.
01.
Efter § 212 b indsættes:
Ȥ 212 c. Styrelsen for
Patientklager foretager efter anmodning fra et udvalg, der er
nedsat af Folketinget, en vurdering af lægeerklæringer,
som er udfærdiget til brug for behandlingen af sager om
naturalisation. Anmodningen om vurdering fremsendes gennem
Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientklager kan af sundhedspersoner, af private og
af myndigheder afkræve enhver oplysning, som er
nødvendig for styrelsens vurdering efter stk. 1.
Stk. 3.
Styrelsen for Patientklager kan videregive sin vurdering efter stk.
1 til Styrelsen for Patientsikkerhed, som kan anvende den modtagne
vurdering til brug for sit tilsyn med sundhedspersoner og
behandlingssteder.««
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V
og KF):
5) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 5 b ændres kapiteloverskriften
til:
»Særlige regler for
personer anbragt i varetægtssurrogat og personer med en
foranstaltningsdom.«
[Adgang for overlægen til
uden mistanke at åbne post, visitere m.v. for personer med en
foranstaltningsdom]
6) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 5 b indsættes i § 19 b efter
»varetægtssurrogat« ordene: »og personer
med en foranstaltningsdom«.
[Adgang for overlægen til
uden mistanke at åbne post, visitere m.v. for personer med en
foranstaltningsdom]
7) I
det under nr. 13 foreslåede kapitel 5 b indsættes i § 19 c, stk. 1, efter
»varetægtssurrogat« ordene: »og personer
med en foranstaltningsdom«, og efter
»retskendelse« indsættes:
»rutinemæssigt«.
[Adgang for overlægen til
uden mistanke at åbne post, visitere m.v. for personer med en
foranstaltningsdom]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag (A og B).
Ændringsforslaget vil indebære,
at den del af det fremsatte lovforslag, som vedrører
husordner på psykiatriske afdelinger, sikkerhedskontroller i
retspsykiatrien og særlige regler for personer anbragt i
varetægtssurrogat, udskilles til lovforslaget nævnt
under B, mens den øvrige del af det fremsatte lovforslag
udskilles til lovforslaget nævnt under A.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 4, at »Den faste vagt skal udarbejde en objektiv
beskrivelse af patientens aktuelle tilstand, mens patienten er
tvangsfikseret med bælte.«
Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, at notatet vil skulle udarbejdes så ofte,
som det vurderes relevant, forventeligt hver 30. - 60. minut.
Ændringsforslaget indebærer, at
sundhedsministeren skal fastlægge klare retningslinjer for,
hvor ofte den faste vagt skal observere, hvad vagten skal
observere, og hvad vagten skal notere.
Det forudsættes herved, at det i
retningslinjerne fastlægges, at notater skal foretages som
minimum hvert 15. minut.
Dette er parallelt til
bekendtgørelsen om anvendelse af sikringsmidler i
kriminalforsorgens institutioner, hvorefter en indsat, der er
tvangsfikseret, skal have en fast vagt, og der skal ske notat om
tilsynet med den indsatte hvert kvarter.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af lovforslagets § 1, nr. 8, så
henvisningen bliver korrekt. Der er således ikke tale om en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Der er alene tale om lovtekniske
ændringer.
Ved lov nr. 1854 af 9. december 2020 blev
der i sundhedsloven indsat en § 212 b, som vedrører
Styrelsen for Patientklagers vurdering af
lægeerklæringer på
indfødsretsområdet. Samtidigt blev der ved § 1 i
lov nr. 1855 af 9. december 2020 indsat en anden § 212 b i
sundhedsloven, som er en myndighedsbestemmelse for Styrelsen for
Patientklager.
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås lovtekniske justeringer af sundhedsloven som
følge af, at Folketinget har vedtaget førnævnte
samtidige ændringer af sundhedsloven, hvorved der i
sundhedsloven blev indsat to § 212 b med forskellig ordlyd og
indhold.
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås § 212 b, som indsat i sundhedsloven ved lov nr.
1854 ophævet og en ny § 212 c indsat i
sundhedsloven.
Hensigten med lovforslaget er at sikre, at
der fremover i sundhedsloven ikke gælder to § 212 b, men
derimod en § 212 b og en § 212 c. Det er således
hensigten, at § 212 b, som indsat i sundhedsloven ved § 1
i lov nr. 1855 af 9. december 2020 skal forblive § 212 b, mens
indholdet af § 212 b, som indsat i sundhedsloven ved lov nr.
1854 af 9. december 2020, skal fastsættes i en § 212 c i
sundhedsloven.
Sundhedsministeriet er blevet
opmærksomt på, at de forslåede ændringer af
sundhedsloven af lovtekniske grunde ikke kan gennemføres ved
én samtidig ændring, men at ændringerne skal
foreslås ved to ændringer af sundhedsloven. Der er
således af lovtekniske grunde behov for ændringer af
lovforslagets § 2, der sikrer, at de tilsigtede
ændringer af sundhedsloven foreslås lovteknisk
korrekt.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 4, at lovforslagets § 2, nr. 1,
udgår, og at indholdet heraf indsættes i to nye
ændringsnumre i lovforslagets § 2.
Med det i ændringsforslag nr. 4
foreslåede nye nr. 1 i lovforslagets § 2 foreslås
det, at § 212 b som indsat ved lov nr. 1854 af 9. december
2020 ophæves.
Ændringsforslaget vil medføre,
at sundhedslovens § 212 b, som indsat ved lov nr. 1854 af 9.
december 2020, foreslås ophævet med lovforslaget.
Den foreslåede ophævelse af
sundhedslovens § 212 b, som indsat ved lov nr. 1854 af 9.
december 2020 vil ikke medføre ændringer af
sundhedslovens § 212 b, som indsat ved § 1 i lov nr. 1855
af 9. december 2020. Sundhedslovens § 212 b, som indsat ved
§ 1 i lov nr. 1855 af 9. december 2020, vil således
fortsat være gældende.
Med det i ændringsforslag nr. 4
foreslåede nye nr. 01 i lovforslagets § 2 foreslås
det, at der efter § 212 b indsættes en § 212 c i
sundhedsloven.
Den foreslåede § 212 c er
identisk med både den gældende § 212 b i
sundhedsloven, som indsat ved lov nr.
1854 af 9. december 2020, og med den § 212 c, som med
lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås indsat i
sundhedsloven.
Til nr. 5-7
Som lovgivningen er nu, kan overlæger
kun ved konkret mistanke få adgang til at åbne post,
visitere for mv. personer med en foranstaltningsdom i
retspsykiatrien. Med L 84 får overlægen adgang til uden
mistanke at åbne post, visitere m.v. for personer i
varetægtssurrogat. Men de samme sikkerhedsmæssige
problemstillinger gør sig også gældende for
personer med en foranstaltningsdom, der også har vist, at de
kan begå bl.a. personfarlig kriminalitet m.v.
Ændringsforslagene indebærer,
at den nye adgang til at åbne post, visitere m.v. også
skal gælde personer med en foranstaltningsdom.
Det vil være enormt tidsbesparende
for overlæger, såfremt der rutinemæssigt og uden
krav om konkret mistanke kan iværksættes
sikkerhedsmæssige tiltag over for personer med
foranstaltningsdomme.
Det er de samme sikkerhedsmæssige
hensyn, som gør sig gældende for personer med
foranstaltningsdomme som med personer i varetægtssurrogat.
Begge har vist, at de kan begå bl.a. personfarlig
kriminalitet m.v.
Det vil øge friheden for og
behandlingen af retspsykiatriske patienter, såfremt
overlægen - udover at få mere tid til at fokusere
på behandlingen - får mulighed for at
iværksætte fortløbende sikkerhedsmæssige
tiltag såsom visitation m.v. i stedet for løbende at
skulle bruge tid og kræfter på enkeltstående
sikkerhedstiltag ved konkret mistanke. Dette skyldes, at
overlægen vil være mere tilbøjelig til at give
visse retspsykiatriske patienter, der udviser fremgang under og er
imødekommende over for behandlingen, større frihed
under indlæggelsen.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2021 og var til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 31. august 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - 554 (folketingsåret 2021-21).
Den 11. november 2021 sendte sundhedesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Teknisk gennemgang
Sundhedsministeren har den 14. december
2021 over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til sundhedsministeren og 2
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministrene har besvaret, pånør
spørgsmål 11, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Samrådspørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til sundhedsministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et lukket samråd den 14.
december 2021.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Kim Aas (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper
Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Christina Thorholm (RV) Lotte Rod (RV) Peder Hvelplund (EL)
Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF)
Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |