Fremsat den 11. november 2021 af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink1)
(Forlængelse af det midlertidige
forbud mod hold af mink)
§ 1
I lov om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 1211 af 7. juni
2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1 og 2, ændres »31. december
2021« til: »31. december 2022«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Forlængelse af det midlertidige
forbud mod hold af mink | | | 2.1.1. Gældende ret | | | 2.1.2. Den politiske aftale om erstatning
m.v. | | | | 2.1.2.1. Dvalekompensation | | | | 2.1.2.2. Nedlukningserstatning | | | 2.1.3. Statens Serum Instituts
sundhedsfaglige vurdering af risiko for den humane sundhed ved en
evt. genoptagelse af minkhold efter 2021 | | | 2.1.4. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Konsekvenser for FN's
verdensmål | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Klimamæssige konsekvenser | 8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 11. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Med lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
blev hold af mink med virkning fra 1. januar 2021 forbudt frem til
og med 31. december 2021.
Formålet med dette lovforslag er at forlænge det
midlertidige forbud mod hold af mink med yderligere et
år.
Sundhedsmyndighederne vurderer, at hold af mink i Danmark efter
2021 kan medføre en sundhedsrisiko for mennesker af ukendt
størrelse. Dette fremgår af Statens Serum Instituts
opdaterede risikovurdering af 14. juni 2021 "Sundhedsfaglig
vurdering af risiko for den humane sundhed ved evt. genoptagelse af
hold af mink efter 2021" (herefter "Risikovurderingen").
Det fremgår desuden af Risikovurderingen af 14. juni 2021,
at denne usikkerhed alt andet lige mindskes over tid og må
forventes at være særligt udtalt på kort sigt,
indtil Danmark og resten af verden har opnået en
større vaccinationsdækning samt erfaring omkring
varighed af immunitet efter vaccination, effekt af vaccination over
for nye virusvarianter og evt. behov for revaccination. Statens
Serum Institut vurderer, at det er relevant at opnå
større erfaring med sæsonvariationen hen over endnu et
efterår og vinter i en delvist vaccineret befolkning, og at
det derfor også må forventes, at der i løbet af
2022 generelt vil være et bedre vidensgrundlag for
risikovurderingen end på nuværende tidspunkt.
Statens Serum Institut har på et møde den 28.
september 2021 givet Folketingets partier en mundtlig opdatering af
Risikovurderingen af 14. juni 2021. Statens Serum Institut oplyste
forud for mødet, at det er Statens Serum Instituts
vurdering, at konklusionerne i Risikovurderingen ved en evt.
genoptagelse af minkhold efter 2021 fortsat er gældende.
Det foreslås på den baggrund at forlænge det
midlertidige forbud mod hold af mink til og med den 31. december
2022.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold
af mink
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1211 af 7. juni 2021, at hold af mink ikke er tilladt til og
med den 31. december 2021.
Det fremgår endvidere af lovens § 1, stk. 2, at det
til og med den 31. december 2021 er forbudt at ind- og
udføre levende mink til og fra Danmark, at til- og
fraføre levende mink mellem besætninger i Danmark og
at tilføre mink til de i stk. 3 og 4 nævnte
dyrehold.
Bestemmelsen blev indført med henblik på at hindre
omgåelse af forbuddet mod hold af mink i lovens stk. 1 ved
f.eks. at flytte mink fra minkfarme omfattet af forbuddet til en
zoologisk have, dyrepark eller til privat hold.
Af lovens § 1, stk. 3, fremgår det, at forbuddet mod
hold af og ind- og udførsel m.v. af mink som udgangspunkt
ikke omfatter hold af mink i zoologiske haver, dyreparker og
lignende, hold af mink i cirkus, forlystelsesparker og lignende
virksomheder, og privates hold af domesticerede former af mink, dog
maksimalt fem mink.
Herudover fremgår det af lovens § 1, stk. 4, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter
ansøgning kan give tilladelse til at fravige stk. 1 og 2 med
henblik på tekniske og videnskabelige undersøgelser,
der udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet. Der
kan fastsættes vilkår for sådanne hold af
mink.
Endelig er ministeren efter lovens § 1, stk. 5, bemyndiget
til at fastsætte regler om ændring af undtagelserne i
lovens § 1, stk. 3 og 4.
Det midlertidige forbud blev indført med baggrund i en
risikovurdering af 3. november 2020 fra Statens Serum Institut. Det
fremgik heraf, at fortsat minkavl under en igangværende
COVID-19 epidemi indebar en betydelig risiko for folkesundheden,
herunder for mulighederne for at forebygge COVID-19 med vacciner.
Det fremgik desuden, at fortsat minkavl under epidemien indebar en
betydelig risiko for gentagelse af smittespredning blandt mink og
mennesker, som var set i Vestdanmark i 2020. Statens Serum Institut
vurderede, at dette indebar en stor risiko for folkesundheden,
både ved at medføre større sygdomsbyrde blandt
mennesker, og ved at et stort virusreservoir i mink øgede
risikoen for, at der opstod nye virusmutationer, som vacciner ikke
gav optimal beskyttelse imod. Statens Serum Institut vurderede, at
den flokimmunitet, der ville blive opnået ved vaccination
eller overstået infektion, samlet set kunne risikere at blive
svækket eller udeblive, og at det samtidig måtte
forventes at betyde en væsentlig forringelse af mulighederne
for at bevare epidemikontrol i Danmark.
Det fremgår af lovens § 8, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om
erstatning og kompensation som følge af aflivningen og
forbuddet mod hold af mink, herunder erstatning og kompensation til
visse følgeerhverv.
Bestemmelsen er indtil videre udmøntet i
bekendtgørelse nr. 165 af 3. februar 2021 om forskud
på erstatning og tempobonus ved aflivning af mink som
følge af COVID-19, bekendtgørelse nr. 1781 af 7.
september 2021 om endelig skinderstatning m.v. ved aflivning af
mink som følge af COVID-19, bekendtgørelse nr. 1916
af 6. oktober 2021 om driftstabserstatning ved aflivning af mink
som følge af COVID-19 og bekendtgørelse nr. 1915 af
6. oktober 2021 om erstatnings- og taksationskommissionerne og
overerstatnings- og taksationskommissioner til behandling af sager
om erstatning og kompensation til minkvirksomheder og visse
følgeerhverv. Regler om erstatning og kompensation til
minkvirksomheder og følgeerhvervsvirksomheder for permanent
nedlukning af minkrelateret virksomhed og kompensation til
minkvirksomheder for midlertidig nedlukning (dvalekompensation) er
under udarbejdelse.
2.1.2. Den politiske aftale om erstatning m.v.
Den 25. januar 2021 blev der indgået en aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning mv. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19.
Aftalepartierne er enige om, at der ydes fuldstændig
erstatning til minkavlere og minkafhængige
følgeerhverv, uanset om der juridisk set er tale om
ekspropriation efter grundlovens § 73 eller ej.
2.1.2.1. Dvalekompensation
Det fremgår af den politiske aftale, at det skal
være muligt for de avlere, der ønsker at blive i
minkavlererhvervet, at lægge deres produktion i dvale til og
med 31. december 2021, indtil det igen er muligt og sundhedsfagligt
forsvarligt at drive minkavl i Danmark. Disse avlere skal modtage
kompensation for deres faste omkostninger inkl. uundgåelige
driftsomkostninger til vedligehold og service af
produktionsfaciliteter i dvaleperioden, ligesom de vil modtage en
driftstabserstatning for avlsdyr, såfremt denne ikke er ydet
som del af erstatningen i forbindelse med aflivning.
Det er en forudsætning for at få kompensation, at
der har været minkavl på farmen frem til udbruddet af
COVID-19 ramte minkerhvervet, og at der har været de
relevante miljøtilladelser mv. til de producerede mink.
Det fremgår endvidere af den politiske aftale, at
såfremt det viser sig nødvendigt at forlænge
perioden med forbud mod hold af mink, vil aftalepartierne inden
udgangen af 2021 træde sammen og drøfte muligheden
for, at avlere, der har valgt dvalemodellen, kan forlænge
perioden. Det er en forudsætning i den politiske aftale, at
dvaleordningen højst kan forlænges med yderligere et
år. Avlerne kan vælge at træde helt ud af
erhvervet og modtage fuldstændig erstatning, dog fraregnet
allerede modtaget kompensation for faste omkostninger
(dvalekompensation).
2.1.2.2. Nedlukningserstatning
Minkavlere, som vælger at nedlukke deres minkproduktion
permanent som følge af det midlertidige forbud, ydes
fuldstændig erstatning for tabet af deres minkvirksomhed.
Erstatningen skal udmåles af en erstatnings- og
taksationskommission.
Den aftalte erstatningsordning indebærer, at minkavlere,
som har haft minkproduktion i 2020, kan vælge, at
værdiansættelsen af minkvirksomheden skal ske på
baggrund af den "skemalagte model", dvs. tabt fremtidig indtjening
i perioden 2022-2030 tilbagediskonteret til 2021 og den forventede
restværdi af kapitalapparatet, herunder stalde, bure m.m., i
2030 tilbagediskonteret til 2021, eller værdiansættelse
efter en opgørelsesmetode baseret på værdien i
handel og vandel, dvs. en vurdering baseret på
markedsværdien. Herudover ydes minkavleren erstatning for
uudnyttet kapacitet efter opgørelsesmetoden baseret på
værdien i handel og vandel, og erstatning for tabt indtjening
i 2021 fra produktionen af mink i 2020.
Den aftalte erstatningsordning indebærer, at minkavlere,
som ikke har haft produktion i 2020, men som har haft produktion i
2019 og/eller 2018, ydes erstatning efter opgørelsesmetoden
baseret på værdien i handel og vandel.
Aflivningen af alle mink i Danmark har ikke kun betydning for
minkavlerne, men også for en række følgeerhverv.
En række fodercentraler, pelserier og
minkforarbejdningsvirksomheder samt minkauktionshuse er
således også afhængige af minkavl for at kunne
drive deres forretning.
I henhold til den politiske aftale fastlægges erstatningen
til følgevirksomheder ved en vurdering af virksomhedens
værdi i handel og vandel.
Den politiske aftale faslægger kriterier for, hvilke
følgeerhverv der er kompensationsberettigede. Det
følger således af den politiske aftale, at der ydes
erstatning til følgeerhverv, der opfylder følgende
kriterier:
- Over halvdelen af virksomhedens omsætning i 2017-19 skal
hidrøre fra handel med danske minkproducenter.
- Virksomhedens produktion kan ikke umiddelbart omlægges
til anden aktivitet.
Kravet om, at over halvdelen af virksomhedens omsætning
skal hidrøre fra handel med dansk minkproduktion, fraviges i
to tilfælde: udlejning af staldkapacitet og pelserier.
2.1.3. Statens Serum Instituts sundhedsfaglige vurdering af
risiko for den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold
efter 2021
Statens Serum Institut konkluderer i Risikovurderingen af 14.
juni 2021, at hold af mink i Danmark efter 2021 kan medføre
en sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse. Det
fremgår af Risikovurderingen, at vurderingen er koordineret
med Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed. Derudover
har der været dialog med Københavns Universitet.
Statens Serum Institut har på et møde den 28.
september 2021 givet Folketingets partier en mundtlig opdatering af
Risikovurderingen af 14. juni 2021. Statens Serum Institut oplyste
forud for mødet, at det er Statens Serum Instituts
vurdering, at konklusionerne i Risikovurderingen ved en evt.
genoptagelse af minkhold efter 2021 fortsat er gældende.
Det fremgår af Risikovurderingen af 14. juni 2021, at
Statens Serum Institut overordnet vurderer, at reetablering af
minkhold principielt vil kunne medføre tre typer af risici
for mennesker: For det første en erhvervsrisiko i form af
gennembrudsinfektioner for eksponerede medarbejdere i det
genetablerede minkerhverv, herunder pelserier. For det andet et
smittereservoir, der kan give anledning til yderligere
samfundssmitte blandt ikke-vaccinerede personer, personer, der ikke
har responderet tilstrækkeligt på vaccinen, og evt.
personer, der har aftagende immunitet efter vaccination. For det
tredje kan der opstå flere varianter af SARS-CoV-2 i
samfundet, idet sandsynligheden for nye varianter hænger
direkte sammen med omfanget af virusreplikation i de værter,
som smittes. Dette kan i værste tilfælde påvirke
muligheden for at forebygge COVID-19 med de eksisterende humane
vacciner.
Det fremgår endvidere af Risikovurderingen af 14. juni
2021, at Statens Serum Institut forventer, at SARS-CoV-2 fortsat
vil være endemisk blandt mennesker i de kommende år, og
mink vil derfor uden tilstrækkelig forebyggelse forventeligt
også kunne blive smittet og udgøre et zoonotisk
reservoir af SARS-CoV-2. Statens Serum Institut konstaterer, at
idet mink kan smitte mennesker, kan kontrollen af COVID-19
også potentielt blive udfordret fra et nyt minkreservoir, og
at smitte mellem mennesker og mink samtidig vil kunne give ophav
til nye virusvarianter.
Statens Serum Institut vurderer, at risikoen for den humane
sundhed vil variere efter omfang og den konkrete
tilrettelæggelse af minkhold samt udviklingen i den humane
epidemi. Statens Serum Institut konkluderer videre, at i forhold
til udviklingen i den humane epidemi vil risikoen variere efter,
hvor godt den humane smittespredning er kontrolleret.
Statens Serum Institut konstaterer i Risikovurderingen af 14.
juni 2021, at der fortsat mangler mere viden om
vaccinationsdækning, vaccinernes effekt i særlige
sårbare grupper og deres varighed, herunder behov for evt.
revaccination, samt viden om egenskaberne ved de kommende,
cirkulerende SARS-CoV-2-varianter, herunder deres smitsomhed, evne
til at give alvorlig sygdom og muligheden for at forebygge nye
varianter med eksisterende vacciner. Statens Serum Institut
konkluderer, at det derfor ikke vides, hvor stor en effekt en
delvist vaccineret human population vil kunne have på graden
af smitte mellem mink og mennesker.
Statens Serum Institut konstaterer, at denne usikkerhed alt
andet lige mindskes over tid og må forventes at være
særlig udtalt på kort sigt, dvs. indtil Danmark og
resten af verden har opnået en større
vaccinationsdækning samt erfaring omkring varighed af
immunitet efter vaccination, effekt af vaccination over for nye
virusvarianter og evt. behov for revaccination. Statens Serum
Institut vurderer, at det er relevant at opnå større
erfaring med sæsonvariationen hen over endnu et efterår
og vinter i en delvist vaccineret befolkning, og at det derfor
også må forventes, at der i løbet af 2022
generelt vil være et bedre vidensgrundlag for
risikovurderingen.
2.1.4. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
overvejelser og den foreslåede ordning
Efter lov om aflivning af og forbud mod hold af mink er det
forbudt at holde mink til og med den 31. december 2021. En
forlængelse af forbuddet skal således ske ved en
lovændring.
Det fremgår af Risikovurderingen af 14. juni 2021, at
Statens Serum Institut forventer, at der i løbet af 2022
generelt vil være et bedre vidensgrundlag for
risikovurderingen.
På baggrund af Risikovurderingen samt States Serum
Instituts mundtlige opdatering af 28. september 2021, jf. afsnit
2.1.3, foreslås det at forlænge forbuddet mod hold af
mink til og med den 31. december 2022.
Tilsvarende foreslås det, at forbuddet mod at ind- og
udføre levende mink til og fra Danmark, at til- og
fraføre levende mink mellem besætninger i Danmark og
at tilføre mink til de i stk. 3 og 4 nævnte dyrehold
videreføres i samme periode.
Forbuddet mod hold af og ind- og udførsel m.v. af mink
omfatter som udgangspunkt fortsat ikke hold af mink i zoologiske
haver, dyreparker og lignende samt hold af mink i cirkus,
forlystelsesparker og lignende virksomheder. Ligeledes er privates
hold af domesticerede former af mink, dog maksimalt fem mink, og
hold af mink med henblik på tekniske og videnskabelige
undersøgelser, der udføres under tilsyn af
Dyreforsøgstilsynet, fortsat undtaget fra forbuddet. Med
lovforslaget foreslås det at forlænge det forbud m.v.
mod hold af mink, der blev indført ved lov nr. 2185 af 29.
december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink, til og med den 31. december 2022.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink (Folketingstidende
2020-21, A, L 77, som fremsat, side 8) bl.a., at det er
vurderingen, at det foreslåede midlertidige forbud mod hold
af mink ikke i almindelighed vil udgøre et ekspropriativt
indgreb over for de erhvervsdrivende, men at det imidlertid ikke
kan udelukkes, at den foreslåede ordning vil kunne
udgøre et ekspropriativt indgreb over for konkrete
erhvervsdrivende. Det bemærkes i den forbindelse navnlig, at
der knytter sig en vis usikkerhed til omstændighederne efter
udløbet af den pågældende dvaleperiode, herunder
om det i praksis kan vise sig uforholdsmæssigt vanskeligt
eller umuligt for nogle af de erhvervsdrivende, som på dette
tidspunkt ønsker at genoptage erhvervet, at genetablere
virksomheden inden for en rimelig tidshorisont efter ophør
af dvaleperioden.
Det er vurderingen, at tilsvarende gør sig gældende
for den forlængelse af forbuddet mod hold af mink, der
foreslås med nærværende lovforslag.
Som det fremgår af den politiske aftale fra 25. januar
2021 om erstatning til minkavlerne og følgeerhverv
berørt af COVID-19, vil aftalepartierne inden udgangen af
2021 træde sammen og drøfte muligheden for, at avlere,
der ønsker at genoptage produktionen, også i en
forlænget periode med forbud mod hold af mink kan modtage
kompensation for deres faste omkostninger inkl. uundgåelige
driftsomkostninger til vedligehold og service af
produktionsfaciliteter i dvaleperioden.
Det fremgår af den politiske aftale, at minkavlere, som
vælger at nedlukke minkproduktionen midlertidigt, og
således modtager dvalekompensation, har mulighed for at
vælge at nedlukke produktionen permanent og i stedet modtage
erstatning for permanent nedlukning af minkvirksomheden. Der vil i
givet fald ske modregning af allerede udbetalt dvalekompensation,
hvis avleren senere vælger nedlukningserstatning.
3. Konsekvenser for FN's verdensmål
Lovforslaget har ikke umiddelbart direkte, væsentlige
eller relevante konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål i en dansk kontekst. Det vurderes dog, at en
forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink til
31. december 2022 vil have positive afledte sundheds-, klima-,
miljø- og naturmæssige konsekvenser indbefattet i
henholdsvis verdensmål 3, 13, 14 og 15. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne i pkt. 7 og 8.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
I forbindelse med den politiske aftale om erstatning m.v. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19 er der
afsat 60 mio. kr. til dvalekompensation i 2021. Det følger
af aftalen, at parterne skal træde sammen inden udgangen af
2021 og drøfte muligheden for, at avlere, der ønsker
at genoptage produktionen, også i en forlænget periode
med forbud mod hold af mink i 2022 kan modtage dvalekompensation.
En forlængelse af ordningen med udbetaling af
dvalekompensation i 2022 forventes at betyde en tilsvarende udgift
på ca. 60 mio. kr. i 2022.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige. Det vurderes, at principperne for
digitaliseringsklar lovgivning heller ikke er relevante for
lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Da lovændringen består i en forlængelse af det
midlertidige forbud, skal konsekvenserne ses i forhold til en
situation, hvor minkavl kan genoptages i 2022. Antallet og
identifikationen af virksomheder, der ønsker at
genåbne i 2022, kendes ikke på nuværende
tidspunkt. Minkavlerne skal indsende en ansøgning om
erstatning for permanent nedlukning af deres minkproduktion eller
kompensation for midlertidig nedlukning af deres minkproduktion.
Herefter kan Fødevarestyrelsen opgøre antallet af
avlere, som omfattes af dvaleordningen i 2021-2022. På grund
af det midlertidige forbud mod hold af mink, og fordi minkbranchen
generelt oplever store udsving i skindpriserne, er de
økonomiske konsekvenser for minkavlerne i relation til
dvaleperioden i 2022 vanskelige at vurdere. Skindprisen bliver
formentligt højere på kort sigt grundet det relativt
lavere udbud, mens produktionsomkostningerne må forventes at
kunne blive højere, da hele minkproduktionen har været
sat i stå. På lidt længere sigt kan udenlandske
minkproducenter måske opveje den produktion af minkskind, som
Danmark leverede; alt andet lige med prisfald til følge.
På det foreliggende grundlag kan størrelsesordenen
af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ikke vurderes.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
vurdering, at lovforslaget ikke har administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Det er endvidere Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse med
principperne for agil erhvervsrettet regulering, da lovforslaget
ikke påvirker virksomhedernes muligheder for at teste,
udvikle og anvende digitale teknologier og forretningsmodeller.
Et udkast til lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering (OBR). OBR
vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet, og OBR er for så vidt
angår principperne for agil erhvervsrettet regulering enig i
ministeriets vurdering.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
En forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
til 31. december 2022 vurderes ikke umiddelbart at have
mærkbare klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
En forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink
til 31. december 2022 vurderes at have ikke uvæsentlige,
positive miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Ifølge den seneste emissionsopgørelse var
ammoniakudledningen relateret til minkproduktion på ca. 5.200
ton i 2019.
Skadesomkostningen ved udledning af ammoniak er 27 kr. pr. kg.
eksklusiv sideeffekter (dvs. skadeomkostningen omfatter kun direkte
helbredseffekter ved luftforurening med ammoniak). Tages der
udgangspunkt i den vurderede skadesomkostning på 27 kr. per
kg. udledt ammoniak og at ammoniakudledningen fra mink i 2019 var
på 5.200 ton, kan der dermed forventes positive miljø-
og naturmæssige konsekvenser svarende til ca. 140 mio. kr.
eksklusiv sideeffekter (27 kr./kg * 5.200.000 kg. = 140.400.000,-
kr.). En del af denne positive effekt forventes dog at være
opnået i 2020 uafhængig af forbuddet, som følge
af et fald i antal dyr. Betydningen af nedgang i dyr i 2020 vil
blive estimeret i forbindelse med emissionsopgørelsen for
2020. Dog er det ud fra de givne forudsætninger rimeligt at
antage, at en yderligere indstilling af produktionen vil have ikke
uvæsentlige positive miljø- og naturmæssige
konsekvenser som følge af en markant reduktion i
ammoniakudledning.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod
ind- og udførsel af levende mink og forslagets midlertidige
forbud mod hold af mink vil efter Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris opfattelse ligge inden for rammerne af
EUF-traktatens artikel 34 om forbud mod kvantitative
indførselsrestriktioner såvel som alle
foranstaltninger med tilsvarende virkning og artikel 35 om forbud
mod kvantitative udførselsrestriktioner såvel som alle
foranstaltninger med tilsvarende virkning. Der er således
efter EUF-traktatens artikel 36 mulighed for at fravige disse
forbud, hvis det er begrundet i hensynet til bl.a. beskyttelse af
menneskers liv og sundhed. Efter bestemmelsen må
sådanne restriktioner dog hverken udgøre et middel til
vilkårlig forskelsbehandling eller en skjult
begrænsning af samhandlen mellem medlemsstaterne.
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod
hold af mink vurderes også at være i overensstemmelse
med EUF-traktatens regler om den fri etableringsret i artikel 49.
Som udgangspunkt er der efter EU-retten fri adgang til at etablere
sig som avler af mink i Danmark, og selv blot et midlertidigt
forbud herfor må anses som en hindring for den fri
etableringsret. Artikel 52 i EUF-traktaten giver imidlertid
mulighed for, at medlemsstaterne kan indføre undtagelser fra
etableringsretten, som er begrundet i hensynet til den offentlige
sundhed.
Da den foreslåede forlængelse af det midlertidige
forbud mod hold af mink og mod ind- og udførsel af levende
mink netop er begrundet i hensynet til menneskers sundhed, må
de anses for at kunne begrundes med henvisning til EUF-traktatens
artikel 36 og 52. Efter EU-retten skal sådanne
begrænsninger i den fri bevægelighed også
overholde det EU-retlige proportionalitetsprincip. Dette betyder,
at foranstaltningen skal være egnet til at forfølge
hensynet til den offentlige sundhed på en
sammenhængende og systematisk måde, og at den ikke
må gå videre end nødvendigt for at opnå
det tilsigtede mål om sikring af menneskers sundhed. I dette
tilfælde er forlængelsen af det midlertidige forbud mod
hold af mink og mod ind- og udførsel af levende mink netop
for at hindre risiko for udbredelse af COVID-19 i mink af hensyn
til folkesundheden, og forbuddene vurderes derfor egnede til at
forfølge hensynet til den offentlige sundhed. Forbuddene kan
heller ikke anses for at gå videre end nødvendigt,
særligt fordi der alene er tale om et midlertidigt
forbud.
Lovforslagets forlængelse af det midlertidige forbud mod
ind- og udførsel af levende mink vurderes at være
omfattet af definitionen af en såkaldt teknisk forskrift
efter informationsproceduredirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation)). Lovforslaget skal
derfor notificeres til EU-Kommissionen. Når en forskrift
notificeres efter informationsproceduredirektivet, vil der normalt
indtræde en såkaldt stand-still periode. En stand-still
periode indebærer, at der som minimum skal forløbe tre
måneder, før den tekniske forskrift kan vedtages.
Informationsproceduredirektivet giver imidlertid mulighed for,
at en medlemsstat efter hasteproceduren kan vedtage en teknisk
forskrift uden at iagttage stand-still perioden, hvis det er
nødvendigt af presserende grunde, der skyldes en alvorlig,
uforudsigelig situation, som vedrører beskyttelse af
menneskers og dyrs sundhed. En teknisk forskrift, der er omfattet
af denne undtagelsesmulighed, vil dog som udkast skulle notificeres
til EU-Kommissionen, der efter informationsproceduredirektivet vil
udtale sig om ordningen snarest muligt. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer, at lovforslaget
opfylder de nævnte betingelser og derfor er omfattet af denne
undtagelsesmulighed. Lovforslaget er således ikke omfattet af
stand-still perioden, men er notificeret i udkast til
EU-Kommissionen inden vedtagelse for at overholde
notifikationspligten ifølge
informationsproceduredirektivet.
Erstatningsordningen til minkavlerne, herunder visse
følgeerhverv, som følge af forbuddet mod hold af
mink, er statsstøttenotificeret og godkendt af
EU-Kommissionen med en individuel godkendelse af 7. april 2021 (SA.
61945). Det fremgår af EU-Kommissionens
statsstøttegodkendelse, at den omfatter en eventuel
forlængelse af kompensationsordningen for minkavlere, der
nedlukker minkproduktionen midlertidigt (dvalekompensation), med op
til et år, dvs. til og med 2022.
Det fremgår endvidere af den politiske aftale om
erstatning m.v. af 25. januar 2021, at såfremt det viser sig
nødvendigt at forlænge perioden med forbud mod hold af
mink, vil aftalepartierne inden udgangen af 2021 træde sammen
og drøfte muligheden for, at avlere, der har valgt
dvalemodellen, kan forlænge perioden. Det er en
forudsætning i den politiske aftale, at dvaleordningen
højst kan forlænges med yderligere et år.
Avlerne kan vælge at træde helt ud af erhvervet og
modtage fuld erstatning, dog fraregnet allerede modtaget
kompensation for faste omkostninger.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. oktober 2021
til den 20. oktober 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet - Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet,
Aarhus Universitet - Health, A/S Mortalin, Advokatrådet,
Akademisk Arkitektforening, Alternativfondet, ANIMA, Anticimex,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi
Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech-Bruun
Advokatfirma, Bech Food - DinFødevarekonsulent, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The
(Niels Gade)/Kaffe og Te importørforeningen,
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF),
Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark,
Center for Miljø og Toksologi på DHI Vand -
Miljø - Sundhed, Chem Trust, Comida
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks civile
Hundeførerforening (DcH), Danmarks Farve- og Lakindustri,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks
Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks
Tekniske Universitet (dtu), Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion,
Dansk Erhverv (høring), Dansk Fåreavl, Dansk Galop,
Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel
Klub, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Pelsdyravlerforening/Danske Minkavlere, Dansk Planteværn,
Dansk Primat Sammenslutning, Dansk Rideforbund, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Skalddyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik
(DTL), Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening,
Dansk Veterinær Konsortium-KU, Danske Advokater, Danske
Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske
Lammeproducenter, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske
Svineproducenter, Danske Universiteter, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, DAZA (Danske Zoologiske Haver
og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Deanfood ApS, Den
Danske Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske
Fjerkræråd (JNL), Det Danske Minkerhverv, Det
Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, DFO,
DLA Piper Denmark Advokatpartnerselskab, Dansk Flavour
Organisation, DHI A/S, DHI, Center for Miljø og Toksologi,
DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley,
DOSO-DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
DTU-Fødevareinstituttet, DTU-Veterinærinstituttet,
Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyrenes Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety
Advise, Elite-smiley, EMCON, eSmiley, Eurofins Steins Laboratorium
A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade
Mærket, FEHA, Felis Danica, Finans Danmark, Fokus på
Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics ApS, Foodcare,
FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk, Force Technology,
Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen for Biodynamisk
Jordbrug (biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk
(Food Safety Consult), FSR - danske revisorer,
Færøernes Landsstyre, Fødevare og Egenkontrol,
FødevareDanmark, FødevareExperten,
Fødevaregruppen, Fødevarekonsulenten,
Fødevarepaletten ApS, Fødevarer til Medicinske
Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn
Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
Horesta, Højmarkslaboratoriet A/S, International Transport
Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen
Group, KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige,
Kliniske Diætister, Kopenhagen Fur, Kommunernes
Landsforening, Kontrolgruppen, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost
& Ernæringsforbundet, Kost, Motion & Sund fornuft
(KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse
Høring, KU/IFRO, KU SUND/Institut for Veterinær- og
Husdyrvidenskab, Københavns Universitet, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod
Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS,
Lægeforeningen, Maistic Bio Group, Marine Ingredients,
Mejeriforeningen (ddb), Møllers
Fødevarerådgivning, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat
(noah), NOPALAX, Nordic Petfood Association (NPFA), Nyt Hesteliv,
Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for
Danmark, Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark, Pernod
Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark,
QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, QMS
- Consult, Quality Consulting Denmark, Roskilde Universitet,
Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAGA FURS A/S,
SAMMARK, SEDAN, SEGES, Sills & Løndal Rådgivning
ApS, Smiley-One, SMVdanmark, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut,
Stop Spild Af Mad, Sundhedsrådet, Syddansk Universitet, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Teknologisk Institut, TOMO
Fødevarerådgivning, VAREFAKTA, Videncenter For
Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic - Veterinary Industry
Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden,
Würtz QA, Yngre Læger, Ældresagen og
Økologisk Landsforening.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | I forbindelse med den politiske aftale om
erstatning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv
berørt af COVID-19 er der afsat 60 mio. kr. til
dvalekompensation i 2021. Det følger af aftalen, at parterne
skal træde sammen inden udgangen af 2021 og drøfte
muligheden for, at avlere, der ønsker at genoptage
produktionen, også i en forlænget periode med forbud
mod hold af mink i 2022 kan modtage dvalekompensation. Hvis ordningen med dvalekompensation
forlænges i 2022, forventes de offentlige økonomiske
konsekvenser at være tilsvarende ca. 60 mio. kr. i
2022. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | På det foreliggende grundlag kan
størrelsesordenen af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser ikke vurderes. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Lovforslaget vurderes ikke umiddelbart at
have mærkbare klimamæssige konsekvenser. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Lovforslaget vurderes at kunne få
positive miljø- og naturmæssige konsekvenser. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med EU-rettens regler om den fri
bevægelighed for varer og den fri etableringsret. Lovforslaget notificeres i udkast inden
vedtagelse i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1211 af 7. juni 2021, at hold af mink ikke er tilladt til og
med den 31. december 2021.
Det fremgår endvidere af lovens § 1, stk. 2, at det
til og med den 31. december 2021 er forbudt at ind- og
udføre levende mink til og fra Danmark, at til- og
fraføre levende mink mellem besætninger i Danmark og
at tilføre mink til de i stk. 3 og 4 nævnte dyrehold.
Bestemmelsen blev indført med henblik på at hindre
omgåelse af forbuddet mod hold af mink i lovens stk. 1 ved
f.eks. at flytte mink fra minkfarme omfattet af forbuddet til en
zoologisk have, dyrepark eller til privat hold.
Forbuddet mod hold af og ind- og udførsel m.v. af mink
gælder som udgangspunkt ikke privates hold af domesticerede
mink, hold af mink i zoologiske haver, dyreparker og lignende eller
mink, der holdes med henblik på tekniske og videnskabelige
undersøgelser, jf. lovens § 1, stk. 3 og 4.
Med den foreslåede ændring til § 1, stk. 1, ændres 31. december
2021 til 31. december 2022. Den foreslåede ændring
indebærer således, at forbuddet mod hold af mink
forlænges til og med den 31. december 2022.
Med den foreslåede ændring til § 1, stk. 2, ændres 31. december
2021 til 31. december 2022. Den foreslåede ændring
indebærer således, at forbuddet mod ind- og
udførsel af levende mink til Danmark, til- og
fraførsel af levende mink mellem besætninger i Danmark
og tilførsel af mink i de i stk. 3 og 4 nævnte
dyrehold, som er undtaget forbuddet i lovens stk. 3, og stk. 4,
forlænges til og med den 31. december 2022.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2022.
Loven gælder ikke for Færørene og
Grønland, idet hovedloven, lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink, ikke gælder for og
heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink, jf. lovbekendtgørelse nr. 1211 af
7. juni 2021 foretages følgende ændringer: | | | | § 1. Hold
af mink er ikke tilladt til og med den 31. december 2021. Stk. 2. Det
er til og med den 31. december 2021 forbudt at 1) --- 2) --- 3) --- Stk. 3.
--- Stk. 4.
--- Stk. 5.
--- | | 1. I § 1, stk. 1 og 2, ændres »31. december
2021« til: »31. december 2022«. |
|
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).