Skriftlig fremsættelse (11. november
2021)
Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (Rasmus Prehn):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
(Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink)
(Lovforslag nr. L 81)
Lovforslaget
har til formål at forlænge det midlertidige forbud mod
hold af mink til den 31. december 2022 for at hindre risiko for
udbredelse af COVID-19 i mink og mellem mink og mennesker af hensyn
til folkesundheden.
Ved vedtagelse
af Lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink blev
hold af mink forbudt frem til og med 31. december 2021.
Statens Serum
Institut vurderede i sin opdaterede risikovurdering af 14. juni
2021 "Sundhedsfaglig vurdering af risiko for den humane sundhed ved
evt. genoptagelse af hold af mink efter 2021", at hold af mink i
Danmark efter 2021 kan medføre en sundhedsrisiko for
mennesker af ukendt størrelse.
Det
fremgår herudover af Statens Serum Instituts risikovurdering,
at denne usikkerhed alt andet lige mindskes over tid og må
forventes at være særligt udtalt på kort sigt,
indtil Danmark og resten af verden har opnået en
større vaccinationsdækning samt erfaring omkring
varighed af immunitet efter vaccination, effekt af vaccination over
for nye virusvarianter og evt. behov for revaccination.
Endeligt
vurderer Statens Serum Institut, at det er relevant at opnå
større erfaring med sæsonvariationen hen over endnu et
efterår og vinter i en delvist vaccineret befolkning, og at
det derfor også må forventes, at der i løbet af
2022 generelt vil være et bedre vidensgrundlag for
risikovurderingen end på nuværende tidspunkt.
Statens Serum
Institut har på et møde den 28. september 2021 givet
Folketingets partier en mundtlig opdatering af Risikovurderingen af
14. juni 2021. Statens Serum Institut har forud for mødet
oplyst, at det er Statens Serum Instituts vurdering, at
konklusionerne i risikovurderingen "Sundhedsfaglig vurdering af
risiko for den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold
efter 2021" fortsat er gældende.
Økonomisk kompensation
Det
fremgår af den politiske aftale om erstatning mv. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19 af 15.
januar 2021, at det skal være muligt for de avlere, der
ønsker at blive i minkavlererhvervet, at lægge deres
produktion i dvale til og med 31. december 2021, og at disse avlere
skal modtage kompensation for deres faste omkostninger inkl.
uundgåelige driftsomkostninger til vedligehold og service af
produktionsfaciliteter i dvaleperioden, ligesom de vil modtage en
driftstabserstatning for avlsdyr, såfremt denne ikke er ydet
som del af erstatningen i forbindelse med aflivning.
Der
lægges op til en forlængelse af ordningen med
udbetaling af dvalekompensation, og ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri har derfor indkaldt
aftalepartierne til drøftelse af en forlængelse af
ordningen.
Minkavlere,
som vælger dvalemodellen, har mulighed for senere at
vælge at nedlukke produktionen permanent og i stedet modtage
erstatning for permanent nedlukning af minkvirksomheden. Der
lægges op til, at avlerne vil få mulighed for senest
den 31. december 2023 "at vælge om" og i stedet modtage
nedlukningserstatning. Der skal ske en modregning af allerede
udbetalt dvalekompensation, hvis avleren senere vælger
nedlukningserstatning.
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
I forbindelse
med den politiske aftale om erstatning m.v. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af COVID-19 er der afsat 60 mio.
kr. til dvalekompensation i 2021. En forlængelse af ordningen
med udbetaling af dvalekompensation i 2022 forventes at betyde en
tilsvarende udgift på ca. 60 mio. kr. i 2022, som dog ligger
inden for den samlede økonomi på ca. 19 mia. kr. i den
politiske aftale.
Det
foreslås med lovforslaget, at loven træder i kraft den
1. januar 2022.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.