Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 14. december 2021
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF, EL og FG) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget stemmer imod regeringens forslag om at
forlænge det midlertidige forbud mod hold af mink yderligere
1 år. Det skyldes, at partierne ikke mener, at regeringen i
tilstrækkelig grad har forsøgt at finde en
løsning, for at minkerhvervet kunne genetableres efter
nytår i 2022.
Tværtimod har regeringen med sine
handlinger udvist en klar modvilje mod, at minkerhvervet skulle
have en mulighed for at blive reetableret i 2022. Havde regeringen
haft et oprigtigt ønske om, at minkerhvervet i Danmark kunne
blive reetableret, og at minkavlere i dvaleordningen kunne
igangsætte deres produktion igen, havde regeringen ikke
afbestilt den veterinære vurdering af, under hvilke
vilkår minkerhvervet kunne genetableres i Danmark. I stedet
har regeringen valgt at stoppe vurderingen hos Dansk
Veterinær Konsortium (DK-VET) og alene vurdere situationen
med udgangspunkt i en human risikovurdering fra Statens Serum
Institut (SSI).
Med den tilgang har regeringen klart
tilkendegivet, at den ikke ønsker en fremtid for
minkerhvervet i Danmark. Udvalgets arbejde med lovforslaget,
herunder ekspertmødet med DK-VET, har på alle
måder afsløret, at regeringen ikke har været
indstillet på at finde løsninger for genetablering af
minkerhvervet i Danmark.
På baggrund af det uacceptable
beslutningsgrundlag stemmer Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige derfor
imod regeringens forslag om at forlænge forbuddet mod hold af
mink i Danmark i yderligere 1 år.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
præciserer herudover, at partiet lægger
afgørende vægt på snarest at få skabt det
bedst mulige grundlag for at beslutte, hvordan man kan reducere
risikoen ved minkproduktion i Danmark efter dvaleperiodens
ophør. Dansk Veterinær Konsortiums risikovurdering
foretages ud fra et helhedssyn på sundhed for dyr og
mennesker. Da ministeren ved besvarelse af MOF alm. del -
samrådsspørgsmål D den 14. december 2021
tilkendegav, at ministeren ikke vil tage initiativ til at få
DK-VET til snarest at igangsætte en undersøgelse af,
hvordan man kan reducere risikoen ved minkproduktion i Danmark
efter dvaleperiodens ophør, vil DF stemme imod
lovforslaget.
Enhedslisten og
Frie Grønne
Enhedslistens og Frie Grønnes
medlemmer af udvalget mener, at der ud fra Statens Serum Instituts
(SSI's) udtalelse den 14. juni 2021 om hold af mink efter 2021 er
tilstrækkelig grundlag til at konkludere, at Folketinget
bør beslutte et permanent forbud mod hold af mink ud fra
sundhedsmæssige hensyn. Derfor har Enhedslisten stillet
ændringsforslag til lovforslaget om at vedtage det permanente
forbud nu.
»Sundhedsfaglig vurdering af risiko
for den humane sundhed ved en evt. genoptagelse af minkhold efter
2021« fra SSI den 14 juni 2021 har en overordnet vurdering,
hvor der fremhæves tre punkter: om erhvervsrisiko i
minkerhvervet, om smittereservoir, der kan give yderligere
samfundssmitte, og om, at der kan opstå flere varianter af
Sars-CoV-2, som kan påvirke muligheden for at forebygge med
eksisterende humane vacciner.
Blandt andet ud fra dette konkluderes det,
»at hold af mink i Danmark efter 2021 kan medføre en
sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse.«
Enhedslisten og Frie Grønne noterer,
at SSI har lavet den sundhedsfaglige vurdering, inden
deltavarianten af corona bredte sig hurtigt, og længe inden
at omikron blev udbredt. Regeringen har lovet, at der efter
vinteren vil blive bestilt en ny sundhedsfaglig vurdering, så
det på den baggrund kan drøftes, om det midlertidige
forbud mod hold af mink i Danmark igen skal forlænges eller
gøres permanent.
Enhedslisten og Frie Grønne vil
stemme for lovforslaget om at forlænge minkforbuddet,
så hold af mink er ulovligt i 2022.
Enhedslisten og Frie Grønne er
også for forbud mod at holde mink ud fra dyreetiske
holdninger, og mindretallet noterer, at der er nye anbefalinger fra
Det Dyreetiske Råd, som regeringen tidligere har lovet at
forholde sig til.
Selv om rådet vurderer, »at
minkenes velfærd på nogle områder, f.eks.
sundhedsmæssigt, kan være acceptabel, mener Rådet
derfor samlet set, at hold af mink i de (til 2020) eksisterende
bure med så begrænset bevægelsesfrihed og
få muligheder for indretning med tilstrækkelig
berigelse ikke er acceptabel« (»Udtalelse om
minkproduktion«, Det Dyreetiske Råd, den 1. november
2021, side 15).
Enhedslisten og Frie Grønne mener,
at minkavl ikke er acceptabelt, og mener, at også Danmark
skal træffe beslutning om et permanent forbud mod hold af
mink, som en lang række lande i EU allerede har gjort.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(FG):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Forbud mod hold af mink)«.
[Konsekvens af indførelse af
permanent forbud mod hold af mink]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Lovens titel affattes således:
»Lov om aflivning af og forbud mod
hold af mink««.
[Konsekvens af indførelse af
permanent forbud mod hold af mink]
3) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, stk. 1, affattes således:
»Hold af mink er forbudt.««
[Indførelse af permanent
forbud mod hold af mink]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets undertitel tilpasses som
konsekvens af indførelse af et permanent forbud.
Til nr. 2
Lovens titel tilpasses som konsekvens af
indførelse af et permanent forbud.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring
indføres et permanent forbud mod hold af mink. Forbuddet mod
hold af mink og ind- og udførsel m.v. af mink omfatter som
udgangspunkt ikke hold af mink i zoologiske haver, dyreparker og
lign., hold af mink i cirkus, forlystelsesparker og lignende
virksomheder og privates hold af domesticerede former af mink, dog
maksimalt fem mink.
Herudover kan ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri efter ansøgning give
tilladelse til hold af mink med henblik på tekniske
videnskabelige undersøgelser, der kan udføres under
tilsyn af Dyreforsøgstilsynet. Der kan fastsættes
vilkår for sådanne hold af mink.
Forslaget om indførelse af et
permanent forbud mod hold af mink skal notificeres for
Europa-Kommissionen i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet, og notifikationsperioden
være udløbet, før det permanente forbud mod
hold af mink kan sættes i kraft. Notifikationsperioden er som
udgangspunkt 3 måneder, men kan under visse
omstændigheder forlænges.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2021 og var til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri sendte den 4.
oktober 2021 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag
825 (folketingsåret 2020-21). Den 11. november 2021 sendte
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Ekspertmøde
Udvalget afholdt den 2. december 2021 et
ekspertmøde om mulige scenarier for fremtidig minkavl i
Danmark og om risikovurdering i forbindelse hermed.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret
i åbne samråd med udvalget henholdsvis den 18. november
2021, den 10. december 2021 og den 14. december 2021.
Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri har efterfølgende sendt udvalget de talepapirer,
der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til henholdsvis ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministrene har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Brian
Bressendorff (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Karsten Filsø (SF) Zenia Stampe (RV) Kathrine
Olldag (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL)
Susanne Zimmer (FG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen
(V) Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |