Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 16. december 2021
Forslag
til
Lov om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfonden1)
Kapitel 1
Formål,
anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde
støtte i Danmark fra Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og
Akvakulturfond efter denne lov og EU-retsgrundlaget for fonden, som
er følgende:
1)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1139/2021/EU af 7.
juli 2021 om oprettelse af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og
Akvakulturfond og om ændring af forordning (EU) 2017/1004
(EHFAF) samt gennemførelsesretsakter hertil.
2)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1060/2021/EU af 24.
juni 2021 om fælles bestemmelser for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond Plus,
Samhørighedsfonden, Fonden for Retfærdig Omstilling og
Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond og om
finansielle regler for nævnte fonde og for Asyl-, Migrations-
og Integrationsfonden, Fonden for Intern Sikkerhed og instrumentet
for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visumpolitik (forordningen om fælles bestemmelser) samt
gennemførelsesretsakter hertil.
3) Øvrige
EU-regler om forhold, der er omfattet af denne lov.
Stk. 2.
Ministeren kan i henhold til stk. 1 yde støtte til
initiativer vedrørende følgende:
1) Fremme af
bæredygtigt fiskeri og genopretning og bevarelse af akvatiske
biologiske ressourcer i henhold til afsnit II, kapitel II, i den i
stk. 1, nr. 1, nævnte forordning.
2) Fremme af
bæredygtige akvakulturaktiviteter og forarbejdning og
afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter, som bidrager
til fødevaresikkerheden i Unionen, i henhold til afsnit II,
kapitel III, i den i stk. 1, nr. 1, nævnte forordning.
3)
Muliggørelse af en bæredygtig blå økonomi
i kyst-, ø- og indlandsområder og støtte til
udvikling af fiskeri- og akvakulturafhængige lokalsamfund i
henhold til afsnit II, kapitel IV, i den stk. 1, nr. 1,
nævnte forordning.
4) Styrkelse af
den internationale havforvaltning og muliggørelse af sikre,
rene og bæredygtigt forvaltede have i henhold til afsnit II,
kapitel V, i den stk. 1, nr. 1, nævnte forordning.
5) Finansielle
instrumenter i henhold til afsnit V, kapitel II, i den stk. 1, nr.
2, nævnte forordning.
§ 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe afgørelser vedrørende de initiativer,
der er nævnt i § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler, herunder regler om vilkår i tilsagn
og meddelelser, som er nødvendige for at etablere og
administrere støtteordninger, om betingelser for
ansøgning om støtte, om betingelser for
støtteniveau, om beregning af og udbetaling af
støtte, om kriterier for prioritering af initiativer og om
ansøgeres revision og regnskab, jf. dog stk. 4.
Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan endvidere
fastsætte regler om reduktion af ansøgt støtte
samt bortfald og tilbagebetaling af støtte ved manglende
overholdelse af denne lovs bestemmelser, de i medfør af
denne lov fastsatte bestemmelser og vilkår fastsat i tilsagn
samt ved manglende overholdelse af EU-retsgrundlaget for denne lov,
jf. § 1, stk. 1.
Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om støtte
til kommunale projekter om vandløbsrestaurering og om det
vandløbsfaglige indhold i og kriterier for den
vandløbsfaglige vurdering af ansøgninger om
støtte til initiativer omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1,
herunder om prioritering af og indstilling til ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri vedrørende disse
ansøgninger.
§ 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter ikke
finder anvendelse for private udbydere af bygge- og
anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte efter
denne lov, i det omfang størrelsen af den offentlige
støtte er fastsat på baggrund af
standardomkostninger.
Kapitel 2
Administrative
bestemmelser
§ 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
indgå aftaler og iværksætte foranstaltninger, der
er nødvendige i forbindelse med administration af
støtteordninger omfattet af denne lov.
§ 5.
Kommuner, regioner, andre offentlige myndigheder, offentligretlige
organer og offentlige fonde kan deltage i finansieringen af
initiativer, som er nævnt i § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte nærmere regler om finansieringen nævnt
i stk. 1.
Kapitel 3
Rentekrav og
forældelse
§ 6.
Støtte, der skal tilbagebetales i henhold til regler fastsat
i medfør af § 2, stk. 3, skal tilbagebetales med
tillæg af renter. Rentetillægget fastsættes i
henhold til renteloven. Rentekrav, der udgør under 50 kr.,
tillægges dog ikke.
Kapitel 4
Obligatorisk
digital kommunikation
§ 7.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
ministeriet om forhold, som er omfattet af denne lov eller af
regler udstedt i medfør heraf, skal foregå
digitalt.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses efter denne lov for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 4. Hvor det
efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf er et
krav, at et dokument, som er udstedt af andre end ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 5. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med underskrift.
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om opfyldelse
af underskriftskrav, jf. stk. 4.
Kapitel 5
Udvalg og
rådgivning
§ 8.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
nedsætter et overvågningsudvalg med
repræsentanter for berørte myndigheder,
interesseorganisationer, arbejdsmarkedets parter, foreninger og
partnerskaber til at varetage tilsyns- og
opfølgningsfunktioner ved administrationen af
støtteordninger efter denne lov.
Stk. 2.
Ministeren kan nedsætte rådgivende udvalg for
støtteordninger efter denne lov.
Stk. 3.
Ministeren kan indhente rådgivning hos andre udvalg, som er
nedsat i medfør af anden lovgivning.
Kapitel 6
Oplysningspligt
§ 9.
En modtager af støtte efter denne lov eller regler udstedt i
medfør af denne lov skal i hele perioden, hvor betingelserne
for støtte skal være opfyldt, på forlangende af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri afgive
erklæring om, hvorvidt betingelserne for støtte er
opfyldt.
Stk. 2.
Støttemodtageren skal i hele perioden, hvor betingelserne
for støtte skal være opfyldt, underrette ministeren,
hvis betingelserne for støtte ikke længere er
opfyldt.
Kapitel 7
Kontrol
m.v.
§
10. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse
adgang til offentlig og privat ejendom, lokaliteter,
køretøjer og fartøjer, der ejes eller drives
af en fysisk eller juridisk person, der er støttemodtager
efter denne lov, for at tilvejebringe oplysninger, der er
nødvendige til brug for kontrol i henhold til denne lov,
regler fastsat i medfør heraf eller EU-retsgrundlaget, jf.
§ 1, stk. 1. På tilsvarende måde har ministeren
adgang til regnskaber, forretningsbøger, papirer m.v.,
herunder også materiale, der opbevares i elektronisk form,
for at tilvejebringe oplysninger til brug for kontrol i henhold til
denne lov, regler fastsat i medfør heraf eller
EU-retsgrundlaget, jf. § 1, stk. 1.
Stk. 2. Den, der
er støttemodtager i henhold til denne lov eller regler
udstedt i medfør af denne lov, skal efter anmodning fra
ministeren give alle oplysninger, herunder om økonomiske og
regnskabsmæssige forhold, som har betydning for kontrollens
gennemførelse, og vederlagsfrit yde ministeren
fornøden vejledning og hjælp ved kontrol,
prøvetagning, kopiering og udlevering af skriftligt
materiale og udskrifter af oplysninger, som opbevares i elektronisk
form. Ministeren kan udtage prøver m.v. til
undersøgelse uden at skulle erlægge betaling
herfor.
Stk. 3. Politiet
yder om nødvendigt bistand til gennemførelse af
kontrol, som er nævnt i stk. 1. Ministeren kan efter aftale
med justitsministeren fastsætte nærmere regler
herom.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om kontrol af
de initiativer, hvortil der ydes støtte efter denne lov.
§
11. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
hos andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er
nødvendige for at kontrollere overholdelsen af denne lov, de
regler, der er udstedt i medfør heraf, og EU-retsgrundlaget,
jf. § 1, stk. 1, bl.a. med henblik på
registersamkøring og sammenstilling af oplysninger i
kontroløjemed.
Stk. 2.
Ministeren kan til brug for behandling af en ansøgning om
støtte til fremme af bæredygtige akvakulturaktiviteter
i henhold til § 1, stk. 2, nr. 2, i denne lov og § 1,
stk. 2, nr. 2, i lov om Hav- og Fiskerifonden om bæredygtig
udvikling af akvakultur indhente oplysninger om ansøgeres
tidligere strafbare forhold fra Rigspolitichefen, som har betydning
for behandlingen af ansøgningen. Indhentelse af oplysninger
om strafbare forhold kræver skriftligt samtykke fra
ansøgeren.
Kapitel 8
Klage og
delegation
§
12. Afgørelser truffet i henhold til denne lov eller
regler udstedt i medfør heraf kan, hvis ikke andet er
fastsat i loven eller i regler udstedt i medfør heraf,
påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet og kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 2. Klage
til Miljø- og Fødevareklagenævnet indgives
skriftligt til den myndighed, der har truffet afgørelsen,
ved anvendelse af digital selvbetjening, jf. dog § 21, stk.
2-4, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Myndigheden skal, hvis den vil fastholde afgørelsen, snarest
og som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter modtagelsen af
klagen videresende klagen til klageinstansen. Klagen skal ved
videresendelsen være ledsaget af den påklagede
afgørelse, de dokumenter, der er indgået i sagens
bedømmelse, og en udtalelse fra myndigheden med dennes
bemærkninger til sagen og de i klagen anførte
klagepunkter.
§
13. Henlægger ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri sine beføjelser efter denne lov til en
underliggende myndighed, kan ministeren fastsætte regler om
adgangen til at klage over myndighedens afgørelser truffet i
henhold til denne lov, regler udstedt i medfør heraf eller
EU-retsgrundlaget, herunder om, at afgørelserne ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens
adgang til at genoptage en sag, efter at der er indgivet klage.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om indgivelse af
klager, herunder om formkrav til klager.
Stk. 2.
Ministeren kan efter forhandling med vedkommende minister eller
vedkommende kommune helt eller delvis henlægge
beføjelser efter denne lov til andre offentlige myndigheder
eller institutioner. Ministeren kan i forbindelse hermed
fastsætte regler om adgangen til at klage over disse
myndigheders eller institutioners afgørelser truffet i
henhold til denne lov, regler udstedt i medfør heraf eller
EU-retsgrundlaget, herunder om, at afgørelserne ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed, og om myndighedens
eller institutionens adgang til at genoptage en sag, efter at der
er indgivet klage. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om indgivelse af klager, herunder om formkrav til klager.
Ministeren kan ændre afgørelserne, uden at der
foreligger klage. Ministeren har fuld instruktionsbeføjelse
over for en kommune.
Stk. 3.
Ministeren kan henlægge sine beføjelser
vedrørende støtteordninger etableret efter denne lov
til en privat organisation. Ministeren kan i forbindelse hermed
fastsætte regler om adgangen til at klage over den private
organisations afgørelser truffet i henhold til denne lov,
regler udstedt i medfør heraf eller EU-retsgrundlaget,
herunder om den private organisations adgang til at genoptage
en sag, efter at der er indgivet klage. Ministeren kan ændre
afgørelserne, uden at der foreligger klage. Ministeren har
fuld instruktionsbeføjelse over for en privat
organisation.
Kapitel 9
Straf
§
14. Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af
betydning for afgørelser, der træffes i henhold til
denne lov eller regler udstedt i medfør heraf,
2) handler i
strid med vilkår, der er fastsat i afgørelser, der
træffes i henhold til denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf,
3) undlader at
afgive den dokumentation og de oplysninger, som den
pågældende har pligt til at afgive i henhold til denne
lov eller regler udstedt i medfør heraf,
4) afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger,
som den pågældende har pligt til at afgive i henhold
til denne lov eller regler udstedt i medfør heraf,
5) undlader at
give kontrolmyndigheden adgang til virksomheden m.v. efter §
10, stk. 1, eller
6) undlader at
udlevere eller indsende materiale eller yde kontrolmyndigheden
bistand efter § 10, stk. 2.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttræden m.v.
§
15. Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§
16. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1) I
loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 1139/2021/EU af 7. juli 2021 om oprettelse
af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond og om
ændring af forordning (EU) 2017/1004 (EHFAF), EU-Tidende
2021, nr. L 247, side 1, samt gennemførelsesretsakter hertil
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1060/2021/EU af
24. juni 2021 om fælles bestemmelser for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond Plus,
Samhørighedsfonden, Fonden for Retfærdig Omstilling og
Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond og om
finansielle regler for nævnte fonde og for Asyl-, Migrations-
og Integrationsfonden, Fonden for Intern Sikkerhed og instrumentet
for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visumpolitik (forordningen om fælles bestemmelser),
EU-Tidende 2021, nr. L 231, side 159, samt
gennemførelsesretsakter hertil. Ifølge artikel 288 i
EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningernes umiddelbare gyldighed i
Danmark.