Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 14. december 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2 og 4, og Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringforslag nr. 3, 5 og 6.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, NB og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til de af Venstre
stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer,
at lovgivningen som foreslået bryder med »Aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning mv. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19«
af 25. januar 2021. For Venstre har det været
afgørende at sikre overensstemmelse mellem den politiske
aftale og lovforslaget af hensyn til de mange minkavlere. Venstre
finder det skuffende, at skatteministeren har fremsat et
lovforslag, som de facto ikke giver ret til fuld erstatning
på grund af tidspunktet for beskatning af skattepligtige
erstatnings- og kompensationsbeløb til minkavlere og
følgeerhverv som følge af beslutningen om at aflive
alle mink i Danmark. For Venstre har det været helt
afgørende at sikre fuld erstatning til minkavlere m.fl.
Derfor har det også været nødvendigt at anmode
skatteministeren om teknisk bistand til ændringsforslag, der
sikrer, at alle erstatninger m.v., der konkret vedrører
2020, valgfrit kan beskattes i 2020, ligesom erstatninger m.v., der
vedrører 2021, også skal beskattes i 2021.
Det er Venstres klare opfattelse, at dette
er i fuld overensstemmelse med den politiske aftale af 25. januar
2021. Venstre er meget enig i ministerens egen formulering,
hvorefter den overordnede hensigt med ønsket om et
ændringsforslag er, at minkavlerne m.fl. skal kunne
vælge et beskatningstidspunkt, der indebærer, at de i
2020 så vidt muligt stilles skattemæssigt på
samme måde, som hvis minkbesætningerne ikke var blevet
aflivet. Indføres der ikke valgfri
indtægtsførsel af erstatningsudbetalinger m.v., der
vedrører indkomståret 2020, vil mange - især de
mindre - avlere (ca. 30 pct.) faktuelt ikke opnå fuld
erstatning. Det skyldes bl.a., at skatteværdien af
personfradrag for 2020 vil gå tabt, at
beskæftigelsesfradraget ikke kan udnyttes, at mange avlere
risikerer at blive ramt af topskattegrænsen i 2021, og at
reglen om overførsel til medarbejdende ægtefælle
ikke kan udnyttes. Det er derfor Venstres klare opfattelse, at der
kun tildeles fuld erstatning - uden aftalebrud - hvis de af Venstre
stillede ændringsforslag vedtages.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 Q indsættes i stk. 3 efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Omvalg efter 2. pkt. kan altid foretages til
og med den 30. juni 2022 og kan inden for denne frist også
omfatte valg vedrørende indkomståret 2021.«
[Forlængelse af fristen for
omvalg for visse skattepligtige med bagudforskudt
indkomstår]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 Q ændres i stk. 3, 3. pkt., der bliver 4. pkt.,
»2. pkt.« til: »2. og 3. pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, NB
og LA):
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 Q indsættes i stk. 4 som 2.-5.
pkt.:
»Erstatninger og kompensationer, der ydes til
dækning af minkavleres og minkafhængige
følgeerhvervs mistede indtægter i perioden frem til og
med den 31. december 2020, kan ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst altid vælges medregnet i det
indkomstår, hvor de mistede indtægter ville have
været skattepligtige. Tempobonus til minkavlere kan ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst altid vælges
medregnet i det indkomstår, hvor minkbesætningen er
aflivet. Bindende valg om medregning af beløb efter 2. og 3.
pkt. skal være truffet senest den 30. juni 2022, og valget
gælder for alle beløb omfattet af 2. og 3. pkt.
Fristen for at træffe et valg efter 4. pkt. udløber
dog tidligst ved udløbet af oplysningsfristen efter
skattekontrollovens §§ 11-13 for det indkomstår,
hvor den skattepligtige første gang har fået udbetalt
et endeligt eller forskudsvis opgjort beløb omfattet af 2.
eller 3. pkt.«
[Mulighed for at lade visse
erstatninger og kompensationer samt tempobonus til minkavlere m.fl.
beskatte i det indkomstår, som beløbene kan
henføres til]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 1, stk. 3,
ændres i den indledende tekst »5.-7. pkt.« til:
»5.-9. pkt.«, og som 8. og
9. pkt. indsættes:
»Omsætningsgrænsen i stk. 1, nr.
3, anses også for opfyldt i indkomstår efter det
indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om
erstatning eller kompensation til andelsforeningen, når
andelsforeningens eventuelle omsætning udelukkende har
direkte sammenhæng med afsætning af aktiver, som
foreningen ejer eller er i besiddelse af på tidspunktet for
tildelingen af erstatningen eller kompensationen. Andelsforeninger
omfattet af 5. pkt., hvis udlodning til medlemmerne for at tage
højde for den mistede omsætning som følge af
lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink baseres
på en fiktiv omsætning, anses for at have opfyldt
udlodningsbetingelsen i stk. 1, nr. 3.«
[Yderligere lempelser for at
muliggøre, at andelsforeninger, hvis omsætning med
medlemmerne i væsentligt omfang er ophørt som
følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink, kan opretholde adgangen til kooperationsbeskatning]
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, NB
og LA):
5) I
stk. 1 ændres »1. januar
2022« til: »1. januar 2022, jf. dog stk. 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af ligningslovens § 8 Q, stk. 4, 2.-5.
pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.«
[Bemyndigelse til skatteministeren
til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for
bestemmelserne i ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I den i lovforslaget foreslåede
bestemmelse i ligningslovens § 8 Q, stk. 3, foreslås
det, at bindende valg om medregning af foreløbigt udbetalte
beløb efter en covid-19-hjælpepakke efter den i
lovforslaget foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8
Q, stk. 1, skal foretages inden udløbet af oplysningsfristen
for det indkomstår, valget vedrører. Konsekvensen af
bestemmelsen vil være, at det valg, den skattepligtige har
truffet, med hensyn til om der skal ske beskatning af et
sådant beløb i et givet indkomstår eller ej, vil
være bindende ved udløbet af oplysningsfristen for det
indkomstår, valget vedrører.
Med hensyn til foreløbigt udbetalte
beløb modtaget i indkomståret 2020 foreslås det
i de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i ligningslovens
§ 8 Q, stk. 3, 2. og 3. pkt., at den skattepligtige dog skal
kunne ændre sit valg vedrørende indkomståret
2020 inden udløbet af oplysningsfristen for
indkomståret 2021, og at et sådant omvalg skal
være bindende. De foreslåede bestemmelser vil
indebære, at den skattepligtige vil kunne ændre det
valg, der er truffet vedrørende indkomståret 2020,
én gang inden udløbet af oplysningsfristen for 2021,
hvorefter dette omvalg er bindende.
Det er foreslået, at loven
træder i kraft den 1. januar 2022.
Det er blevet påpeget, at
skattepligtige med bagudforskudt indkomstår, som
udløber den 30. juni 2021 eller tidligere, ikke vil kunne
gøre brug af den foreslåede bestemmelse om omvalg
vedrørende foreløbigt udbetalte beløb modtaget
i indkomståret 2020. Dette skyldes, at oplysningsfristen for
indkomståret 2021 for disse skattepligtige udløber den
31. december 2021 eller tidligere.
Da oplysningsfristen for indkomståret
2021 for de pågældende skattepligtige vil være
udløbet inden den 1. januar 2022, vil de inden lovens
ikrafttræden også kunne have foretaget et valg, med
hensyn til om foreløbigt udbetalte kompensationsbeløb
skal beskattes i indkomståret 2021. Der er ikke efter den i
lovforslaget foreslåede bestemmelse mulighed for at foretage
et omvalg vedrørende indkomståret 2021.
Det foreslås derfor i
ændringsforslag nr. 1, at omvalg vedrørende
beskatningstidspunktet for foreløbigt udbetalte beløb
omfattet af § 8 Q, stk. 1, altid skal kunne foretages til og
med den 30. juni 2022, og at omvalg inden for denne frist
også skal kunne omfatte valg vedrørende
indkomståret 2021.
Skattepligtige med bagudforskudt
indkomstår, der udløber den 30. juni 2021 eller
tidligere, vil således også kunne foretage et omvalg
med hensyn til valg, de inden lovens ikrafttræden har
foretaget vedrørende beskatning af foreløbigt
udbetalte kompensationsbeløb.
Der foreslås i ændringsforslag
nr. 2 desuden en konsekvensændring, således at
også omvalg omfattet af ændringsforslag nr. 1 vil
være bindende.
Til nr. 3
De i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede bestemmelser i ligningslovens § 8 Q, stk.
1-3, vil indebære, at modtagere af forskudsvis udbetalte
beløb efter covid-19-hjælpepakker inden for visse
frister vil kunne vælge at lade beløbene beskatte
på udbetalingstidspunktet eller på et senere tidspunkt,
dog senest på det tidspunkt, hvor der er truffet
administrativ afgørelse om retten til beløbet.
Forslaget til bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4, vil
indebære, at en tilsvarende valgmulighed vil gælde for
forskudsvis udbetalte erstatninger og kompensationer, der er
modtaget som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
Ved ændringsforslaget foreslås
det at indsætte fire nye punktummer i § 8 Q, stk. 4, som
vil give dels modtagere af tempobonus udbetalt i forbindelse med
aflivning af mink, dels modtagere af visse erstatninger og
kompensationer som følge af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink adgang til at lade
beløbene beskatte i et indkomstår, der omfatter en
periode forud for den 1. januar 2021.
Efter ændringsforslagets forslag til
bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4, 2. pkt., skal erstatninger og
kompensationer, der ydes til dækning af minkavleres og
minkafhængige følgeerhvervs tabte indtægter i
perioden frem til og med den 31. december 2020, altid kunne
vælges medregnet ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst i det indkomstår, hvor de mistede indtægter
ville have været skattepligtige.
Såfremt f.eks. en minkavler, hvis
besætning ikke var blevet aflivet som følge af
risikoen for spredning af covid-19, ville have konstateret
indtægter ved salg af minkskind i indkomståret 2020,
vil den foreslåede bestemmelse således indebære,
at minkavleren får mulighed for at lade skinderstatningen
blive beskattet i indkomståret 2020, selv om der først
efter udløbet af indkomståret 2020 er udbetalt
beløb som forskudsvis eller endelig skinderstatning.
Det vil være den skattepligtige selv,
der skal sandsynliggøre, i hvilket omfang udbetalte
erstatnings- og kompensationsbeløb dækker
indtægter, som den skattepligtige har mistet, og som under
normale omstændigheder ville have været skattepligtige
forud for den 1. januar 2021.
Efter ændringsforslagets forslag til
bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4, 3. pkt., vil tempobonus til
minkavlere ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
kunne vælges medregnet i det indkomstår, hvor
vedkommendes minkbesætning er blevet aflivet. Tempobonus er
blevet udbetalt efter reglerne i § 3 i bekendtgørelse
nr. 165 af 3. februar 2021 om forskud på erstatning og
tempobonus ved aflivning af mink som følge af covid-19, og
de er ydet i tilfælde, hvor aflivningen af
besætningerne er gennemført senest den 19. november
2020, idet der dog i ekstraordinære tilfælde har kunnet
bortses fra denne frist.
Den ved ændringsforslaget
foreslåede bestemmelse vil indebære, at minkavlerne
får mulighed for at lade beskatningen af tempobonus ske i det
indkomstår, hvor aflivningen faktisk er gennemført,
dvs. indkomståret 2020 for skattepligtige, hvis
indkomstår følger kalenderåret.
Efter ændringsforslagets forslag til
bestemmelsen i § 8 Q, stk. 4, 4. pkt., skal bindende valg om
medregning af beløb omfattet af de ved
ændringsforslaget foreslåede bestemmelser i § 8 Q,
2. og 3. pkt., være truffet senest den 30. juni 2022, og
valget gælder for alle beløb omfattet af 2. og 3.
pkt.
Forslaget om, at de berørte
skattepligtige skal træffe et bindende valg for alle de
omhandlede beløb om eventuel medregning af beløbene i
et indkomstår, der omfatter en periode, der ligger forud for
den 1. januar 2021, skal ses i lyset af, at de
pågældende skattepligtige ikke helt frit bør
kunne fordele beskatningen af beløbene hen over flere
indkomstår, alt efter hvad der konkret vurderes at være
mest fordelagtigt.
Det bemærkes, at det også ville
kunne være forbundet med væsentlige administrative
byrder for Skatteforvaltningen, såfremt der blev
indrømmet en sådan fri adgang til at fordele
beløbene til beskatning hen over flere indkomstår. Det
er derfor også hensynet til at mindske de administrative
byrder for Skatteforvaltningen, der er baggrunden for forslaget om,
at det bindende valg skal være truffet senest den 30. juni
2022.
Det vil være en konsekvens af
forslaget om, at det bindende valg skal træffes samlet for
alle beløb omfattet af de ved ændringsforslaget
foreslåede bestemmelser i § 8 Q, 2. og 3. pkt., at
beslutningen om at udnytte valgmuligheden også vil skulle
omfatte eventuelle yderligere beløb, der senere udbetales,
f.eks. som følge af en senere domstolsafgørelse.
Det foreslås i
ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q,
stk. 4, 5. pkt., at fristen for at træffe et valg efter
ændringsforslagets forslag til bestemmelsen i § 8 Q,
stk. 4, 4. pkt., dog tidligst udløber ved udløbet af
oplysningsfristen for det indkomstår, hvor den skattepligtige
første gang har fået udbetalt et endeligt eller
forskudsvis opgjort beløb omfattet af bestemmelserne i
ændringsforslagets forslag til bestemmelserne i § 8 Q,
stk. 4, 2. og 3. pkt.
Forslaget har til formål at tage
højde for, at der vil kunne forekomme tilfælde, hvor
der slet ikke er udbetalt endelige eller forskudsvis opgjorte
beløb i erstatning eller kompensation til f.eks. en ejer af
et minkafhængigt følgeerhverv i et indkomstår,
for hvilket oplysningsfristen efter skattekontrollovens
§§ 11-13 er udløbet senest den 30. juni 2022.
Forslaget sikrer således, at fristen for at træffe det
bindende valg tidligst udløber ved udløbet af den
generelle oplysningsfrist for det indkomstår, hvor den
skattepligtige ved indlevering af oplysningsskemaet i almindelighed
vil have anledning til at tage stilling til, hvordan valget skal
udøves.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Muligheden for minkavlere m.v. for at
fremrykke beskatningen af visse kompensationer m.v. til
indkomstår forud for den 1. januar 2021 vil betyde en
fremrykning af beskatningen for de modtagere, der anvender
muligheden. Rentevirkningen heraf for det offentlige vil medvirke
til et merprovenu, som dog vurderes at være af en ubetydelig
størrelse grundet den begrænsede personkreds, der kan
anvende muligheden.
Samtidig kan muligheden for at fremrykke
indkomster på tværs af indkomstår betyde
øget mulighed for progressionsudjævning af den samlede
skattebetaling med et potentielt mindreprovenu som følge.
Progressionsudjævningen vurderes med stor usikkerhed at kunne
bevirke et engangsmindreprovenu i størrelsesordenen 5 mio.
kr. Det skal bl.a. ses i lyset af, at en andel af personkredsen kan
formodes at have haft meget lave indkomster i 2020 og derved
potentielt kan opnå en forholdsvis stor progressionsfordel
ved at anvende muligheden for at få fremrykket beskatningen
til dette år.
Skatteforvaltningen vurderer, at
ændringsforslaget forventes at medføre administrative
udgifter på 4,4 mio. kr. i 2022. Udgifterne kan primært
henføres til sagsbehandling af genoptagelsesanmodninger.
Til nr. 4
Efter de i lovforslaget foreslåede
bestemmelser i selskabsskattelovens § 1, stk. 3, 5.-7.
pkt., skal andelsforeninger, hvis hidtidige omsætning
ophører som følge af det midlertidige forbud mod hold
af mink, kunne fortsætte med at anvende
kooperationsbeskatningen og ikke overgå til almindelig
selskabsbeskatning, selv om omsætningen med ikkemedlemmer
overskrider grænsen i selskabsskattelovens § 1, nr. 3.
Efter forslaget skal andelsforeningerne dog kun kunne
påberåbe sig den mulighed for at fortsætte med at
anvende kooperationsbeskatningen, som de foreslåede
bestemmelser vil indebære, til og med det indkomstår,
hvor der er truffet afgørelse om erstatning eller
kompensation til andelsforeningerne som følge af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Det er dog blevet fremført, at en
forening kan have et lager af minkskind i kommission, som endnu
ikke vil være afsat på det tidspunkt, hvor de modtager
en afgørelse om erstatningen eller kompensationen.
Foreningen forventer derfor at være nødsaget til at
fortsætte sin virksomhed også efter det
indkomstår, hvor der er truffet afgørelse om
erstatningen eller kompensationen.
Det foreslås på den baggrund i
ændringsforslaget at indsætte yderligere to punktummer
som 8. og 9. pkt. I forslag til selskabsskattelovens § 1, stk.
3, 8. pkt., foreslås, at de berørte andelsforeninger
uanset overskridelse af omsætningsgrænsen med
ikkemedlemmer skal kunne fortsætte med at anvende
kooperationsbeskatningen også efter det indkomstår,
hvor der er truffet afgørelse om erstatningen. Det
foreslås samtidig, at det skal være en betingelse
herfor, at andelsforeningens eventuelle omsætning udelukkende
har direkte sammenhæng med afsætning af aktiver, som
foreningen ejer eller er i besiddelse af på tidspunktet for
tildelingen af erstatningen eller kompensationen.
Indtægter ved f.eks. udleje af
lokaler, der sker med henblik på afsætning af de
nævnte aktiver, foreslås efter ændringsforslaget
at kunne oppebæres også i indkomstår efter
modtagelsen af erstatningen eller kompensationen, uden at det
medfører, at retten til fortsat kooperationsbeskatning
fortabes. Har de berørte foreninger i en periode efter
modtagelsen af erstatningen eller kompensationen og frem til
foreningens endelige afvikling slet ingen omsætning, vil
dette heller ikke medføre, at de fortaber retten til fortsat
andelsbeskatning.
Hensigten med den foreslåede
bestemmelse er at sikre, at der kan ske en hensigtsmæssig
afvikling af de hidtidige aktiviteter frem til den endelige
likvidation af de berørte andelsforeninger, uden at de skal
overgå til almindelig selskabsbeskatning og derved
overgangsbeskattes i forbindelse hermed.
Ændringsforslagets forslag til
selskabsskattelovens § 1, stk. 3, 9. pkt., indeholder en
undtagelse fra det såkaldte udlodningskrav i
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3. Det er bl.a. en
betingelse for, at andelsforeninger kan anvende
kooperationsbeskatningen i selskabsskattelovens § 1, nr. 3, at
udlodningen til medlemmerne sker på baggrund af den
stedfundne omsætning med disse. Den omsætning, der skal
danne grundlag for overskudsfordelingen, er de faktiske leverancer
til eller fra medlemmerne.
Det er blevet påpeget, at det kan
forekomme, at en forening modtager erstatning eller kompensation
for den omsætning, som foreningen har mistet, som
følge af at nogle medlemmer på grund af aflivningen af
mink ikke har kunnet levere minkskind. En udlodning til medlemmerne
baseret på den faktiske omsætning vil i denne situation
ikke være rimelig. I disse situationer forventes det, at
foreningen ændrer sine vedtægter, således at
udlodningen til medlemmerne i stedet kan baseres på fiktiv
omsætning svarende til den omsætning med foreningen,
som medlemmerne ville have haft, hvis aflivningen ikke var blevet
gennemført. Dette vil sikre, at medlemmer, der ikke har haft
den forventede omsætning, modtager en korrekt andel af den
erstatning eller kompensation, som andelsforeningen modtager.
Det foreslås derfor, at de
berørte andelsforeninger fortsat skal kunne anvende
kooperationsbeskatningen efter selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 3, selv om udlodningen baseres på en fiktiv
omsætning.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 3, stk. 1, skal
loven træde i kraft den 1. januar 2021. Som konsekvens af
ændringsforslag nr. 6 foreslås det ved
ændringsforslaget, at det i § 3, stk. 1, anføres,
at der dog gælder en undtagelse herfra, jf. § 3, stk.
01.
Til nr. 6
Det foreslås i den ved
ændringsforslaget foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 3, stk. 01, at skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af de
bestemmelser i ligningslovens § 8 Q, stk. 4, 2.-4. pkt., der
er foreslået ved ændringsforslag nr. 3.
Baggrunden herfor er, at forslaget om at
give minkavlere og minkafhængige følgeerhverv mulighed
for at henføre beskatningen af modtagen tempobonus og visse
erstatninger og kompensationer til et indkomstår, der
omfatter en periode, der ligger forud for den 1. januar 2021,
vurderes at indebære statsstøtte. Bestemmelserne vil
derfor ikke kunne sættes i kraft uden en forudgående
godkendelse fra Europa-Kommissionen efter
statsstøttereglerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 17. juni 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 270, folketingsåret
2020-21. Den 6. oktober 2021 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
17 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt
(S) Brian Bressendorff (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Filsø
(SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |