Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Justitsministeren (Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, straffuldbyrdelsesloven og straffeloven
(Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til
imødegåelse af udfordrin-gerne med fangeflugter og
delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for
personer anbragt i hospital eller institution ved dom)
(Lovforslag nr. L 77)
Enhver flugt fra et dansk fængsel,
arresthus eller en retspsykiatrisk afdeling er en meget alvorlig
sag. Fangeflugter skaber utryghed i samfundet og belaster de
medarbejdere, der går på arbejde for at sikre andres
tryghed. Det siger sig selv, at vi har en forpligtelse til at
sikre, at personer, der er varetægtsfængslet eller
afsoner en dom, ikke flygter. Det er for mig helt afgørende
for et velfungerende retssamfund, at de, der skal være
indespærret, forbliver indespærret.
Jeg anmodede umiddelbart efter en
undvigelse fra Psykiatrisygehus Slagelse i 2019 Rigspolitiet,
Rigsadvokaten og Direktoratet for Kriminalforsorgen om i
fællesskab at udarbejde en handlingsplan til at
imødegå udfordringerne med fangeflugter.
Handlingsplanen indeholder en række initiativer, som kan
være med til at mindske risikoen for fangeflugter.
Formålet med dette lovforslag er at
implementere de initiativer, der er indeholdt i den
myndighedsfælles handlingsplan, som på
Justitsministeriets område kræver
lovændringer.
Med lovforslaget forslås for det første ændringer i
retsplejeloven med henblik på at skabe øgede
muligheder for anvendelse af brev- og besøgskontrol over for
varetægtsfængslede, der er undvigelsestruede, og
besøgskontrol over for varetægtsfængslede
rocker- og bandemedlemmer.
Baggrunden for dette forslag er, at flere
af de seneste års fangeflugter, har været planlagte og
er blevet gennemført med bistand fra personer, som ikke var
frihedsberøvede.
Myndighederne har vurderet, at en
øget anvendelse af brev- og besøgskontrol over for
varetægtsfængslede kan forbedre politiets mulighed for
at afdække og derved forhindre planlagte fangeflugter.
Med lovforslaget forslås for det andet ændringer i
retsplejeloven med henblik på at skabe øgede
muligheder for at afholde videoretsmøder, hvis den sigtede
eller tiltalte vurderes undvigelsestruet.
Baggrunden for dette forslag er, at der i
de seneste år er konstateret flere undvigelser i forbindelse
med afholdelse af retsmøder. Denne risiko kan nedbringes ved
at udvide mulighederne for at afholde videoretsmøder, hvis
den sigtede eller tiltalte er vurderet undvigelsestruet.
De foreslåede regler omfatter
både retsmøder forud for hovedforhandlingen, samt
enkeltstående retsmøder i forbindelse med
hovedforhandlingen. Den foreslåede bestemmelse, der
øger muligheden for at afholde videoretsmøder i
forbindelse med hovedforhandlingen forudsættes f.eks. anvendt
i sager med flere tiltalte, hvor en af de tiltalte måske er
tiltalt for færre forhold end de andre, samt i større
sager som berammes med adskillige retsmøder, hvor retten
henset til formålet med visse af disse retsmøder
finder det ubetænkeligt, at den tiltalte deltager via
video.
Med lovforslaget forslås for det tredje ændringer i
straffuldbyrdelsesloven med henblik på at give
kriminalforsorgen øgede muligheder for anvendelse af
håndjern og øvrige sikringsmidler.
Baggrunden for dette er, at myndighederne
har vurderet, at reglerne for kriminalforsorgens brug af
håndjern under transport af indsatte er for restriktive, og
at håndjern er et virkningsfuldt redskab til at undgå
undvigelser og at imødegå vold mod personalet.
Det foreslås på den baggrund,
at der gives kriminalforsorgen øgede muligheder for at
anvende håndjern i forbindelse med, at kriminalforsorgen skal
håndtere de indsatte uden for institutionerne, f.eks. i
forbindelse med transport.
Det foreslås derudover, at der gives
kriminalforsorgen øgede muligheder for at anvende
håndjern inden for institutionerne i det tilfælde, hvor
en indsat har opført sig voldeligt eller groft utilladeligt
over for personalet, eller hvis en indsat er tilknyttet en bande,
der har udøvet vold mod personalet.
I takt med at sikkerhedsorganisationen i
kriminalforsorgen opbygges og styrkes, stiger også
organisationens muligheder for at undersøge, teste og
implementere yderligere relevante værktøjer, herunder
også sikringsmidler.
Det forslås derfor, at der etableres
hjemmel til at fastsætte regler, der muliggør
anvendelse af yderligere sikringsmidler ud over de allerede
anførte i straffuldbyrdelsesloven. Dette vil sikre
muligheden for hurtigt at implementere eventuelle nye
sikringsmidler og derved generelt eller konkret styrke sikkerheden
og muligheden for at sikre en indsats tilstedeværelse, samt
at undgå undvigelse og overfald på personalet.
Med lovforslaget forslås for det fjerde ændringer i straffeloven
med henblik på at etablere hjemmel til at muliggøre
delegation af afgørelseskompetence i visse sager om udgang
m.v. for personer anbragt på psykiatrisk afdeling eller i
institution ved dom.
Denne del af lovforslaget har blandt andet
til formål at muliggøre en ordning, hvor
institutionsledelsen eller overlægen får mulighed for
at tilbagekalde afgørelser om udgang truffet af en
myndighed, hvis der umiddelbart forud for en planlagt udgang
vurderes at være behov for at tilbagekalde udgangstilladelsen
på baggrund af en forsvarlighedsvurdering.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.