Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 13. januar 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, 3-6, 9 og 10, og
justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 7 og
8.
2. Justitsministerens
præciseringer af lovforslagets bemærkninger
Justitsministeren har anmodet om, at
følgende præcisering optages i betænkningen:
Præcisering af
bemærkningerne til lovforslagets § 65 a, stk.
4
Aftalepartierne bag flerårsaftalen
for kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 er enige om at
fjerne kravet om håndjernsrapport og registrering i
forbindelse med brug af håndjern uden for fængslet,
f.eks. i forbindelse med transport, og at der ved brug af
håndjern i fængslet alene skal ske registrering uden
udarbejdelse af håndjernsrapport.
Initiativet er begrundet i et ønske
om, at fængselsbetjente skal have mere tid til at
udføre deres kerneopgave frem for at bruge tiden på
administrativt arbejde.
Efter de gældende administrative
regler skal kriminalforsorgsområdet så hurtigt som
muligt udarbejde en håndjernsrapport i Klientsystemets
håndjerns- eller sikringscellemodul ved anvendelse af
håndjern.
Det følger af de specielle
bemærkninger til den foreslåede § 65 a, stk. 4, at
der ikke vil blive indført en tilsvarende pligt til at
udarbejde håndjernsrapport på baggrund af
håndjernsbelægninger efter de foreslåede regler i
straffuldbyrdelseslovens § 65 a.
Der forudsættes i lovforslaget, at
der i stedet fastsættes regler om registrering af brugen af
håndjern efter den foreslåede § 65 a, stk. 1, om
anvendelse af håndjern ved den indsattes enkeltstående
fravær fra lukkede fængsler og arrester.
På baggrund af den politiske aftale
af 15. december 2021 om flerårsaftalen for kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025 vil der ikke - som ellers forudsat i
lovforslaget - blive fastsat regler om registrering af brugen af
håndjern efter den foreslåede § 65 a, stk. 1.
Da initiativet er begrundet i et
ønske om at skabe mindre administrativt arbejde for
fængselsbetjentene, vil der tilsvarende ikke blive fastsat
regler om registrering af brugen af håndjern efter den
foreslåede § 65 a, stk. 2.
Baggrunden herfor er, at afgørelser
efter den foreslåede § 65 a, stk. 2, muliggør
anvendelse af håndjern ved ophold uden for cellen for en
periode på op til 4 uger, hvorfor en nødvendig brug af
håndjern vil kunne få et mere rutinemæssigt
præg i den pågældende afgrænsede periode.
Det vil derfor medføre et unødigt højt
ressourceforbrug, hvis der skulle stilles krav om registrering af
enkelte håndjernsbelægninger efter denne
bestemmelse.
Som det følger af lovforslaget, vil
de almindelige forvaltningsretlige regler, herunder
forvaltningsloven og forvaltningsretlige grundsætninger,
finde anvendelse. En afgørelse om anvendelse af
håndjern efter den foreslåede bestemmelse i § 65
a, stk. 2, skal således leve op til forvaltningsretlige krav
om f.eks. klagevejledning og begrundelse.
Proportionalitetsprincippet skal i den
forbindelse være iagttaget både i forhold til
iværksættelse af foranstaltningen og i forhold til
fastsættelsen af den periode, hvor foranstaltningen skal
gælde. Foranstaltningen skal ikke opretholdes længere
tid, end det er nødvendigt.
Det hensyn, der ligger bag
flerårsaftalens del om registrering af håndjernsbrug i
fængslet, ses imødekommet, derved at der efter §
65 a, stk. 2, skal træffes en afgørelse om anvendelse
af håndjern i en periode ved ophold uden for cellen, som skal
leve op til forvaltningsloven, og at kriminalforsorgen
løbende skal være opmærksom på ikke at
opretholde afgørelsen i længere tid, end det er
nødvendigt.
Ovenstående bemærkninger vil
herefter skulle lægges til grund ved administrationen af
loven.
Justitsministeriet påtænker i
øvrigt at lægge op til en fjernelse af kravet om at
udarbejde håndjernsrapport ved brug af håndjern efter
den gældende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 65
- og erstatte det med registreringskravet i fængslerne efter
flerårsaftalen - i forbindelse med et kommende lovforslag om
opfølgning på flerårsaftalen for
kriminalforsorgens økonomi 2022-2025.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL, FG og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG))
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
justitsministeren under nr. 2 og 8 stillede ændringsforslag
og vil stemme for de af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
justitsministeren under nr. 7 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og IA) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag og det af Socialistisk Folkeparti
under nr. 10 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af Socialistisk Folkeparti under nr. 1, 3-6 og 9
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SIU) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at vi har en forpligtigelse til at
begrænse fangeflugter, og derfor er forslaget relevant, men
der er dog flere kritiske høringssvar til lovforslaget, end
der er positive. Først og fremmest ønsker SF ikke, at
der skal indføres en hjemmel, der giver carte blanche til at
indføre nye sikringsmidler efter myndighedernes smag og
behag. Vi har her at gøre med indsatte, der både kan
være undvigelsestruede og meget syge på en og samme
tid, og derfor bør det være Folketinget, som bestemmer
udviklingen og har hånd i hanke med magtmidler og
sikringsmidler. Der bør være en åben politisk
debat om, hvilken vej vi skal gå, hvorfor SF har stillet
ændringsforslag herom.
SF er bekymret for, at vi bevæger os
mod mere amerikaniserede tilstande, ikke mindst fordi
personalemanglen gør, at vi ikke længere er i stand
til at have en god menneskelig kontakt til de indsatte. Det
risikerer at skabe konflikter, og så kan det være
fristende at indføre effektiviseringer og sikringsmidler som
erstatning, men det må efter SF's opfattelse aldrig blive en
undskyldning for manglende hænder.
SF bakker op om, at der kan indføres
besøgs- og brevkontrol over for personer, som er
undvigelsestruede - ikke mindst fordi vi kan se, at nogle flugter
begås med hjælp fra andre, og hvor der her
skønnes, at besøgs- og brevkontrol kan forebygge det.
I den forbindelse mener SF, at vi principielt bør have fokus
på, at vi i forvejen anvender muligheden enormt meget i
Danmark, omtrent i 50 pct. af alle
varetægtsfængslinger, hvilket er meget indgribende over
for indsattes børn.
I forhold til videomøder bakker SF
op om flere videomøder i retsplejen generelt. Det giver
også mening at bruge den slags i forbindelse med indsatte,
der er flugttruede. SF finder det positivt, at det er retten, som
kan afgøre, om det skal være en mulighed. Vi har jo
allerede muligheden, når det handler om
fristforlængelser. Til gengæld skal vi holde øje
med, om muligheden bliver overforbrugt, men SF har også
tillid til, at domstolene vil agere bolværk her. SF vil
foreslå, at der laves en evaluering af, hvordan det er
gået med dette regelsæt.
I SF anerkender vi, at udviklingen i
kriminalforsorgen går mod, at vi har brug for håndjern
til nogle af de indsatte. Det er ikke en ønskværdig
situation, og de må aldrig blive en erstatning for samtale,
dialog og hjælp. Men desværre har Retsudvalget på
besøg i fængslerne oplevet, at nogle af de indsatte
har været så voldsomme, at de skal være op til
seks betjente til at håndtere dem. Derfor har SF
forståelse for behovet, men er samtidig bekymrede for, om det
kan blive en glidebane mod at overforbruge håndjern, hvilket
SF finder problematisk, især hvis det rammer meget syge
mennesker, der bør have hjælp.
Danske Regioner efterlyser
udredningspladser i kriminalforsorgen, og justitsministerens
svarer, at de skal laves to steder. Det bekymrer SF, at ministeren
svarer, at disse pladser kan laves uden ny lovgivning. Pladserne
kræver i SF's optik, at der følger ressourcer med til
dem og måske nye muligheder, som der bør lovgives om.
Vi er dog glade for, at der nu kommer flere psykiatere i
flerårsaftalen, som netop er indgået.
Sidst, men ikke mindst, mener SF, at
når det forhold, at man er bandemedlem, tillægges stor
betydning i forbindelse med de nye indgrebsmuligheder med
lovforslaget, bør man af retssikkerhedsmæssige
årsager have indsigt i en eventuel banderegistrering. Det har
SF ønsket at lave et ændringsforslag om, men det er
åbenbart ikke muligt, fordi området reguleres ved
bekendtgørelse - ikke lovgivning, jf. REU alm. del - svar
på spørgsmål 139. SF finder fortsat, at der skal
afsøges veje til, at et registeret bandemedlem kan få
indsigt i begrundelsen, da dette både kan udløse
dobbeltstraf og nu også restriktioner i et fængsel. SF
stemmer hverken for eller imod forslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker følgende: Når vi forholder os til de
helt grundlæggende rettigheder, mener Enhedslisten, at det er
ganske problematisk, at man vil indskrænke en tiltalts
mulighed for at deltage fysisk i vedkommendes egen retssag. Det er
er en helt grundlæggende forudsætning for et godt
forsvar, at alle parterne er samlet i et rum, at advokaten
løbende kan drøfte sagen med sin klient, og at
dommeren kan se den tiltalte i øjnene. Vi har ikke oplevet
en situation i Danmark, hvor der har været en fange, der har
været så undvigelsestruet, at vi ikke har kunnet
planlægge os ud af det.
I forhold til øget besøgs- og
brevkontrol og øget anvendelse af håndjern medgiver
Enhedslisten, at der i de særlige situationer, som loven
nævner, kan være et behov, men Enhedslisten vil
samtidig understrege, at det er en forudsætning for, at
Enhedslisten støtter den del af lovforslaget, at
forvaltningslovens regler samt menneskerettighederne fortsat
gælder på det her område. Enhedslisten kan ikke
støtte lovforslaget, som det ser ud i sin helhed.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøl-Bille (UFG)):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 748 a, stk. 2, indsættes efter
1. pkt. som nye punktummer:
»Retten begrunder beslutningen.
Anklagemyndighedens begæring om afgørelse efter 1.
pkt. afgives skriftligt og skal oplyse om aktuelle og konkrete
omstændigheder, der fører til vurderingen af, at den
pågældende er undvigelsestruet.«
[Begæring om anvendelse af
telekommunikation med billede og rettens begrundelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelsen af
SIU):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
748 a, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk.
2« til: »stk. 3«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøl-Bille (UFG)):
3) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
748 b, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nye
punktummer:
»Retten kan tilsvarende træffe
sådan bestemmelse, hvis sigtedes forhold gør det
nødvendigt for at forebygge undvigelse. Retten begrunder
beslutningen. Anklagemyndighedens begæring om
afgørelse efter 2. pkt. afgives skriftligt og skal oplyse om
aktuelle og konkrete omstændigheder, der fører til
vurderingen af, at den pågældende er
undvigelsestruet.««
[Begæring om anvendelse af
telekommunikation med billede og rettens begrundelse]
4) I
det under nr. 3 foreslåede § 771, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
»Der skal være en aktuel og konkret
risiko for undvigelse, der vurderes løbende.«
[Kvalificering af
nødvendighedskravet]
5) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 771
indsættes efter det foreslåede stk. 4 som nye
stykker:
»Stk. 5.
Politiet begrunder en beslutning efter stk. 2-4.
Stk. 6.
Offentligt ansatte, herunder socialrådgivere, er ikke
omfattet en beslutning efter stk. 2-4.«
[Pligt til at begrunde afslag
på besøg]
6)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
772, stk. 1, indsættes efter 3. pkt. som nyt
punktum:
»Der skal være en aktuel og konkret
risiko for undvigelse, der vurderes
løbende.««
[Kvalificering af
nødvendighedskravet]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, SF, KF, NB og IA):
7)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
775, stk. 4, indsættes efter »§§
65«: », 65 a«, efter »66«
indsættes: »samt regler udstedt i medfør af
§ 65 b«, og »håndjern og
sikringscelle« ændres til: »håndjern,
sikringscelle og øvrige sikringsmidler«.«
[Anvendelse af håndjern og
andre sikringsmidler over for varetægtsarrestanter]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SIU):
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
785, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 748 a, stk.
2« til: »§ 748 a, stk. 3«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøl-Bille (UFG)):
9) I
det under nr. 6 foreslåede § 854, stk. 2, indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»Retten begrunder beslutningen.
Anklagemyndighedens begæring om afgørelse efter 1.
pkt. afgives skriftligt og skal oplyse om aktuelle og konkrete
omstændigheder, der fører til vurderingen af, at den
pågældende er undvigelsestruet.«
[Begæring om anvendelse af
telekommunikation med billede og rettens begrundelse]
Til § 2
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DF, RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøl-Bille
(UFG)):
10) I
nr. 1 udgår den foreslåede
§ 65 b.
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om godkendelse af nye sikringsmidler
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes
to nye punktummer i den foreslåede § 748 a, stk. 2.
Det foreslås i 2. pkt., at retten
skal begrunde beslutningen. Ændringen indebærer, at
rettens beslutning skal indeholde en konkret begrundelse for, at
sigtede aktuelt er undvigelsestruet, og at
proportionalitetsbetragtninger ikke er til hinder for, at sigtede
ikke er personligt til stede.
Det foreslås i 3. pkt., at
anklagemyndighedens begæring om afgørelse efter 1.
pkt. afgives skriftligt og skal oplyse om aktuelle og konkrete
omstændigheder, der fører til vurderingen af, at den
pågældende er undvigelsestruet. Det forudsættes,
at vurderingen af undvigelsesrisikoen sker løbende.
Til nr. 2
Det fremgår af retsplejelovens §
748 a, stk. 3, at retten kan tillade, at anklageren deltager i et
retsmøde ved anvendelse af telekommunikation med billede,
hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås der indført et nyt stykke i retsplejelovens
§ 748 a. Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Henvisningen til stk. 2 i retsplejelovens
§ 748 a, stk. 3, der bliver § 748 a, stk. 4, skal som en
konsekvens heraf ændres til en henvisning til stk. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes
tre nye punktummer i § 748 b, stk. 1.
Det foreslås i 2. pkt., at retten
tilsvarende kan træffe sådan bestemmelse, hvis sigtedes
forhold gør det nødvendigt for at forebygge
undvigelse.
Bestemmelsen er en videreførelse af
den foreslåede § 748 b, stk. 1, 2. pkt., jf. § 1,
nr. 2, i lovforslag nr. L 77, forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, straffuldbyrdelsesloven og straffeloven
(Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til
imødegåelse af udfordringerne med fangeflugter og
delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for
personer anbragt i hospital eller institution ved dom), jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 77 som fremsat.
Det foreslås i 3. pkt., at retten
skal begrunde beslutningen. Ændringen indebærer, at
rettens beslutning skal indeholde en konkret begrundelse for, at
sigtede aktuelt er undvigelsestruet, og at
proportionalitetsbetragtninger ikke er til hinder for, at sigtede
ikke er personligt til stede.
Det foreslås i 4. pkt., at
anklagemyndighedens begæring om afgørelse efter 1.
pkt. afgives skriftligt og skal oplyse om aktuelle og konkrete
omstændigheder, der fører til vurderingen af, at den
pågældende er undvigelsestruet. Det forudsættes,
at vurderingen af undvigelsesrisikoen sker løbende.
Til nr. 4
Det foreslås, at
nødvendighedskravet kvalificeres således, at det
fremgår af lovteksten, at der skal være en aktuel og
konkret risiko for undvigelse, der vurderes løbende.
Det forudsættes, at der vil skulle
gøres skriftligt notat om beslutningen. Hvis
ændringsforslaget vedtages, vil der derfor blive foretaget de
nødvendige ændringer i bekendtgørelse nr. 1839
af 18. september 2021 om ophold i varetægt
(varetægtsbekendtgørelsen).
Til nr. 5
Det foreslås, at politiet skal
begrunde en beslutning om besøgskontrol efter de
foreslåede bestemmelser i § 771, stk. 2-4.
Det foreslås endvidere, at offentligt
ansatte, herunder socialrådgivere, ikke er omfattet af en
beslutning efter stk. 2-4. Den foreslåede ændring
medfører, at f.eks. kommunale medarbejdere, herunder
socialrådgivere, ikke omfattes af en eventuel brev- og
besøgskontrol.
Til nr. 6
Det foreslås, at
nødvendighedskravet kvalificeres således, at det
fremgår af lovteksten, at der skal være en aktuel og
konkret risiko for undvigelse, der vurderes løbende.
Det forudsættes, at der vil skulle
gøres skriftligt notat om beslutningen. Hvis
ændringsforslaget vedtages, vil der derfor blive foretaget de
nødvendige ændringer i bekendtgørelse nr. 1839
af 18. september 2021 om ophold i varetægt
(varetægtsbekendtgørelsen).
Til nr. 7
Det fremgår af retsplejelovens §
775, stk. 4, at bestemmelserne i §§ 65 og 66 i lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. om anvendelse af håndjern og
sikringscelle finder tilsvarende anvendelse for
varetægtsarrestanter.
Det foreslås, at bestemmelsen i den
foreslåede § 65 a og regler udstedt i medfør af
den foreslåede § 65 b, jf. lovforslagets § 2, nr.
1, også skal finde tilsvarende anvendelse for
varetægtsarrestanter.
Det bemærkes hertil, at det i
lovforslaget allerede er forudsat, at der i medfør af
retsplejelovens § 776 vil blive fastsat regler om, at
bestemmelsen i § 65 a også vil finde anvendelse for
netop varetægtsarrestanter, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 77 som fremsat, side 9 og 25.
Justitsministeriet har fundet det rigtigst,
at dette fastsættes ved lov.
Ændringen vil derudover
medføre, at regler udstedt i medfør af den
foreslåede § 65 b tilsvarende vil finde anvendelse for
varetægtsarrestanter.
Der henvises til lovforslagets § 2,
nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 8
Det fremgår af retsplejelovens §
785, stk. 2, 1. pkt., at bestemmelserne om beskikkede forsvarere i
kapitel 66, § 746, stk. 1, og § 748 a, stk. 2, og
bestemmelserne i kapitel 91 om sagsomkostninger finder tilsvarende
anvendelse på den beskikkede advokat.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås der indført et nyt stykke i retsplejelovens
§ 748 a. Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Henvisningen til § 748 a, stk. 2, skal
som en konsekvens heraf ændres til en henvisning til §
748 a, stk. 3.
Til nr. 9
Det foreslås, at der indsættes
to nye punktummer i den foreslåede § 854, stk. 2.
Det foreslås i 2. pkt., at retten
skal begrunde beslutningen. Ændringen indebærer, at
rettens beslutning skal indeholde en konkret begrundelse for, at
sigtede aktuelt er undvigelsestruet, og at
proportionalitetsbetragtninger ikke er til hinder for, at sigtede
ikke er personligt til stede.
Det foreslås i 3. pkt., at
anklagemyndighedens begæring om afgørelse efter 1.
pkt. afgives skriftligt og skal oplyse aktuelle og konkrete
omstændigheder, der fører til vurderingen af, at den
pågældende er undvigelsestruet. Det forudsættes,
at vurderingen af undvigelsesrisikoen sker løbende.
Til nr. 10
Det foreslås, at bemyndigelsen til at
fastsætte regler om godkendelse af nye sikringsmidler
udgår.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 26. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 13. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 433 (folketingsåret
2020-21). Den 10. november 2021 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Jeppe
Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Eva Flyvholm (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar Siddique (FG)
Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne
Rasmussen (V) Karsten Lauritzen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(DF) Rasmus Jarlov (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |