Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
pensionsbeskatningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven og
forskellige andre love (Korrektion af fejlindbetalinger til
pensionsordninger, flytning af årets pensionsindbetalinger
til andet pensionsinstitut og justeringer af bl.a.
pensionsbeskatningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven)
(Lovforslag nr. L 75)
Formålet med dette lovforslag er
overordnet at sikre robuste og smidigere pensionsbeskatningsregler
og at rette op på uhensigtsmæssigheder og uklarheder i
disse regler.
Skattelovgivningen skal være udformet
på en sådan måde, at reglerne er robuste og
fungerer efter hensigten. Det er vigtigt for tilliden til
skattesystemet, at reglerne indrettes, så de ikke kan
udnyttes i strid med hensigten.
Skatteministeriet har modtaget en
såkaldt early warning fra Skatteforvaltningen, der har
konstateret et hul i reglerne for pensionsinstitutters
investeringer i f.eks. vindmølleparker gennem
skattetransparente enheder. Hullet giver en utilsigtet mulighed for
at fradrage samme værditab to gange ved at skifte princip for
indkomstopgørelsen.
For regeringen har det prioritet, at der
reageres med det samme, når skattereglerne udnyttes til at
opnå utilsigtede skattemæssige fordele. Derfor
foreslås det at lukke dette hul i reglerne med virkning fra
tidspunktet for fremsættelse af dette lovforslag.
Et andet vigtigt element i lovforslaget er
at skabe mulighed for, at fejlindbetalinger til pensionsordninger
vil kunne korrigeres inden for 3 år uden krav om godkendelse
fra Skatteforvaltningen. Herudover foreslås det, at
årets pensionsindbetalinger uden skattemæssige
konsekvenser skal kunne flyttes til andre pensionsinstitutter.
Det foreslås desuden at forbyde
placering af midler i visse pensionsordninger, der er oprettet
før 1992, i unoterede aktier m.v. Med forslaget
indføres desuden en tidsbegrænset mulighed for at
udtage unoterede aktier fra børneopsparinger og
selvpensioneringskonti.
Forslaget indeholder også enkelte
mindre justeringer af pensionsbeskatningsloven, bl.a. at adgangen
til at indskyde på en rateopsparing først skal
ophøre ved første udbetaling fra rateopsparingen, i
stedet for ved udgangen af kalenderåret før
første udbetaling.
Herudover foreslås det, at det i
pensionsafkastbeskatningslovens lempelsesregler for
pensionsinstitutter og for individuelle ordninger i
pengeinstitutter m.v. og kapitalpensionsfonde præciseres, at
den lempelsesberettigede udenlandske indkomst skal nedsættes
forholdsmæssigt med hensættelser og udbetalinger af
formueafkast til ordninger, der ikke er
pensionsafkastskattepligtige eller helt eller delvist fritaget for
pensionsafkastskat.
Endelig foreslås det at sikre
pensionsafkastbeskatning af fradragsberettigede beløb, som
tilbagebetales til et pensionsinstitut eller dets kunder, f.eks. i
form af rabat på omkostninger for investering eller
forvaltning af pensionsmidlerne (kickback), og af fortjeneste, som
pensionsinstituttet indregner i kundernes betaling for forvaltning
af pensionsmidlerne.
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2022 og er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer. Det foreslås, at
ændringerne vedrørende reglerne for
pensionsinstitutters investeringer gennem skattetransparente
enheder tillægges virkning fra
fremsættelsestidspunktet, idet lovforslaget indeholder en
beskrivelse af udnyttelsesmulighederne, og at der dermed er risiko
for spekulation i reglerne, forud for de stramninger, som
foreslås gennemført ved lovforslaget. Denne del af
lovforslaget er - med samme begrundelse - først sendt i
ekstern høring samtidig med fremsættelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.