Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sømandsbeskatningsloven og ligningsloven (Tilpasning af
sømandsfradragsordningen m.v. til EU-retten, bedre
vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for sandsugere og
ændring af listen over lande omfattet af defensive
foranstaltninger)
(Lovforslag nr. L 74)
Tilstedeværelsen af en stærk
søfartssektor spiller en vigtig rolle for økonomi,
beskæftigelse og værdidannelse i hele Danmark. Da
søfarten overordnet er i hård international
konkurrence, har en lang række nationer - både inden
for og uden for EU - etableret favorable økonomiske
rammevilkår for at øge mulighederne for at fastholde
og/eller tiltrække rederivirksomheder. Der er således
også i Danmark indført særlige regler, herunder
skatteregler, for rederivirksomheder, som skal sikre, at
konkurrencevilkårene i Danmark kan matche vilkårene i
andre lande, og at det dermed er attraktivt for rederier at drive
virksomhed fra og skabe arbejdspladser i Danmark.
Regeringen lægger stor vægt
på, at dansk erhvervsliv har gode rammevilkår.
Formålet med lovforslaget er derfor at sikre, at nogle af de
etablerede skatteordninger, der indebærer statsstøtte
til den maritime sektor, kan opretholdes og udformes på bedst
mulig vis inden for rammerne af EU-retten, herunder EU's
retningslinjer for statsstøtte til
søtransportsektoren.
Ved lovforslaget foreslås for det
første en tilpasning af sømandsfradragsordningen, som
skal sikre, at ordningen kan statsstøttegodkendes og
videreføres i overensstemmelse med EU-retten. Med
tilpasningen vil betingelserne for Kommissionens nye godkendelse af
ordningen ved afgørelse C(2021) 7557 af 25. oktober 2021
være opfyldt. Det indebærer bl.a., at der
indføres et krav om, at søfolk, der arbejder om bord
på fartøjer, som sejler i regelmæssig
passagersejlads mellem havne i EU- eller EØS-medlemsstater,
alene vil kunne få sømandsfradrag, såfremt
søfolkene er statsborgere i en EU- eller
EØS-medlemsstat. For i videst muligt omfang at sikre, at
ændringen ikke får negative konsekvenser for
søfolk, der er statsborgere i et tredjeland, og som har
indrettet deres tilværelse i Danmark eller en anden EU- eller
EØS-medlemsstat i forhold til et ansættelsesforhold,
der indebærer arbejde på et fartøj, som sejler i
regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU- eller
EØS-medlemsstater, foreslås det, at kravet alene vil
gælde for ansættelsesforhold, der påbegyndes 1.
januar 2022 eller senere.
Ved lovforslaget foreslås det for det
andet at tydeliggøre, at personer, der er statsborgere i Det
Forenede Kongerige, og som er omfattet af udtrædelsesaftalen
mellem EU og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland,
sidestilles med personer, der er statsborgere i en EU-medlemsstat,
ved anvendelsen af sømandsbeskatningslovens regler. I den
forbindelse foreslås det endvidere præciseret, at
personer, der er statsborgere i Schweiz, også opfylder
sømandsbeskatningslovens krav til statsborgerskab.
For det tredje foreslås en
række ændringer af refusionsordningen for sandsugere,
som har til formål at give rederier, der udøver
virksomhed med sandsugning m.v., bedre vilkår og dermed
sikre, at det fortsat er attraktivt for sandsugerrederier at drive
virksomhed fra Danmark. Det var ikke et ønske fra
regeringen, at refusionsordningen i forbindelse med den seneste
statsstøttegodkendelse blev indskrænket. Med
ændringerne bringes støtten efter ordningen
således på et niveau, der i høj grad svarer til
det tidligere støtteniveau - under forudsætning af, at
ændringerne kan godkendes af Kommissionen.
Endeligt foreslås det at ændre
listen over de lande, der er omfattet af de defensive
foranstaltninger mod lande på EU's liste over
ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner (EU's sortliste over
skattely). Ændringen tager højde for, at Anguilla,
Dominica og Seychellerne ved Rådets beslutning af 5. oktober
2021 blev fjernet fra sortlisten. Desuden medtages Trinidad og
Tobago på listen over lande omfattet af de defensive
foranstaltninger, da opsigelsen af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med virkning fra 1. januar 2022 gør det muligt at
gennemføre de defensive foranstaltninger over for Trinidad
og Tobago. Et udkast til denne del af lovforslaget er sendt i
høring den 15. oktober 2021 med frist efter
fremsættelsen den 12. november 2021.
Det skønnes med en vis usikkerhed,
at lovforslaget samlet set vil medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 19 mio. kr. i 2022 og fremadrettet.
Lovforslaget er som udgangspunkt omfattet
af de fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet
lovgivning og foreslås derfor at træde i kraft den 1.
januar 2022. Den del af lovforslaget, der vedrører
refusionsordningen for sandsugere, indebærer imidlertid
ændringer af en eksisterende statsstøtteordning, som
skal godkendes af Kommissionen, inden de kan træde i
kraft.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.