Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 14. december 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV og LA) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de til
det under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag
og indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de til det under B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til det under B nævnte
lovforslag. Mindretallet vil stemme for de til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Fornyet udvalgsbehandling
Skatteministeren har den 8. december 2021
ved oversendelse af ændringsforslag til 2. behandling af
lovforslaget, jf. bilag 7, foreslået at dele lovforslaget,
således at den del, der vedrører refusionsordningen
for sandsugere, udskilles til et selvstændigt lovforslag, med
henblik på at 3. behandling af det under B nævnte
lovforslag udskydes, indtil Kommissionen har godkendt de
ændringer af refusionsordningen, som fremgår af
lovforslaget. Tidsplanen for lovforslagets øvrige dele, dvs.
det under A nævnte lovforslag, foreslås ikke
ændret.
Udvalget vil efter 2. behandling af
lovforslaget, begære det under B nævnte lovforslag
henvist til fornyet udvalgsbehandling i Skatteudvalget.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF kan støtte det under A
nævnte lovforslag, om end SF mener, at det er
afgørende, at der igangsættes yderligere indsatser for
at imødegå brugen af skattely, såvel i
fællesskab i EU som fra dansk side. SF kan således
acceptere, at listen over lande omfattet af de danske defensive
foranstaltninger mod landene på EU's sortliste ændres i
overensstemmelse med opdateringen af EU's sortliste. Det
øger imidlertid behovet for, at vi fra dansk side
sætter hårdt ind imod brugen af skattely og aggressiv
skatteplanlægning generelt med bedre kontrol, færre
muligheder for fradrag m.v. og krav om gennemsigtighed i
skattebetalinger og ejerskabsstrukturer.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven og
ligningsloven (Tilpasning af sømandsfradragsordningen m.v.
til EU-retten og ændring af listen over lande omfattet af
defensive foranstaltninger)« omfattende § 1, nr. 1, 2,
4, 5 og 7-11, § 2 og § 3, stk. 1, 3, 5 og 6.
B. »Forslag
til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven (Bedre
vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for
sandsugere)« omfattende § 1, nr. 3, 6 og 12-14, og
§ 3, stk. 2 og 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
nr. 1 udgår i den indledende
tekst »1. pkt.,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
3) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 3
4) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»ikrafttrædelse af § 1, nr. 3, 6 og 12-14«
til: »lovens ikrafttræden«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
5) I
stk. 4 ændres »§ 1,
nr. 3, 6 og 12-14,« til: »Loven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at opdele lovforslaget i
to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører de
dele, der omhandler tilpasning af sømandsfradragsordningen
m.v. til EU-retten og ændring af listen over lande omfattet
af defensive foranstaltninger. Det andet forslag (B)
vedrører den del, der omhandler bedre vilkår ved
anvendelse af refusionsordningen for sandsugere.
Den foreslåede opdeling af
lovforslaget skal ses i lyset af, at Europa-Kommissionen har
oplyst, at Europa-Kommissionen ikke forventer at kunne nå at
træffe en afgørelse om godkendelse af de
foreslåede ændringer af refusionsordningen for
sandsugere inden årsskiftet. Derimod forventer
Europa-Kommissionen at kunne træffe en afgørelse i
januar 2022.
På den baggrund vurderes det at
være mere hensigtsmæssigt at opdele lovforslaget med
henblik på at udskyde den resterende behandling af den del af
lovforslaget, der vedrører refusionsordningen for
sandsugere, end at få vedtaget ændringerne, inden de er
endeligt godkendt af Europa-Kommissionen.
Det er fortsat forventningen, at de
ændringer af refusionsordningen for sandsugere, som
fremgår af lovforslaget, vil kunne godkendes af
Europa-Kommissionen. Det kan dog ikke garanteres. Med opdelingen af
lovforslaget bevares muligheden for at stille
ændringsforslag, hvis det viser sig, at Europa-Kommissionen
måtte have visse - formelle eller materielle - krav til
udformningen af ændringerne, og der vil i givet fald
også være mulighed for at drøfte eventuelle krav
fra Europa-Kommissionen under den sidste del af behandlingen af
lovforslaget.
Med opdelingen af lovforslaget sikres det,
at der er overensstemmelse mellem de ændringer, som
Folketinget vedtager, og de ændringer, som
Europa-Kommissionen kan godkende, således at
ikrafttrædelsen af de forbedrede vilkår for
sandsugerrederierne ikke forsinkes unødigt, hvis
Europa-Kommissionens godkendelse forudsætter justering af de
foreslåede regler.
Det bemærkes, at selv om forslaget
først vedtages efter årsskiftet, vil ændringerne
af refusionsordningen efter forslaget få virkning fra den 1.
januar 2022.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring,
som ikke medfører indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3-5
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 19. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 27. august 2021 og den 14. september
2021 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 305 og 320
(folketingsåret 2020-21). Den 11. og den 22. november 2021
sendte skatteministeren høringssvarene og
høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt
(S) Brian Bressendorff (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Karsten Filsø
(SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |