Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 9. december 2021
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 3
affattes således:
»3. Overalt i loven ændres
»Stormflods- og oversvømmelsespuljen« til:
»Stormflods-, oversvømmelses- og
tørkepuljen«, »stormflods- og
oversvømmelsespuljen« til: »stormflods-,
oversvømmelses- og tørkepuljen«, og
»stormflods- og oversvømmelsespuljens« til:
»stormflods-, oversvømmelses- og
tørkepuljens«.«
[Lovteknisk korrektion]
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 1, stk. 2, affattes 1. pkt., således:
»Efter reglerne i denne lov ydes endvidere
tilskud til gentilplantning med robust skov på private
fredskovsarealer, der er ramt af stormfald.«
[Præcisering og sproglig
justering]
3) Nr.18
affattes således:
»18. I §
5 ændres »stormflod eller af
oversvømmelse fra vandløb og søer« til:
»stormflod, af oversvømmelse fra vandløb og
søer eller af tørke«.«
[Lovteknisk korrektion]
4)
Efter nr. 20 indsættes som nye numre:
»01. I §
8, stk. 1, 1. pkt., ændres »stormflod eller
oversvømmelse fra vandløb og søer« til:
»stormflod, af oversvømmelse fra vandløb og
søer eller af tørke«.
02. I
§ 8, stk. 2, 1. pkt., ændres
»stormflod og oversvømmelse fra vandløb og
søer« til: »stormflod, oversvømmelse fra
vandløb og søer og tørke«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
5) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 21 og 27, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 3, er det
foreslået, at »stormflods- og
oversvømmelsespuljen« ændres til:
»stormflods-, oversvømmelses- og
tørkepuljen«, og at »stormflods- og
oversvømmelsespuljens« ændres til:
»stormflods-, oversvømmelses- og
tørkepuljens«. Hensigten med lovforslaget er, at
tørke fremover også skal være omfattet af den
hidtidige pulje. Da der ikke er taget højde for, at der i
§ 23 i loven står »Stormflods- og
oversvømmelsespuljen« med stort begyndelsesbogstav,
omfatter lovforslaget ikke dette sted i loven. Dette har ikke
været hensigten, og det sikres med ændringsforslaget,
at stormflods- og oversvømmelsespuljen overalt udvides med
tørkepuljen. Der er tale om en lovteknisk korrektion.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 4, er der
foreslået et nyt stk. 2, som ifølge
bemærkningerne til lovforslaget skal være en
videreførelse af det gældende § 1, stk. 1, nr. 3,
idet der med lovforslaget ikke er tiltænkt ændringer i
stormfaldsordningen. Formuleringen af det foreslåede §
1, stk. 2, 1. pkt., svarer imidlertid ikke til det gældende
§ 1, stk. 1, nr. 3, 1. pkt., idet betingelsen om, at skoven
skal være privat fredskov, ikke fremgår, hvilket ikke
har været hensigten. Formuleringen er endvidere sprogligt
upræcis i forhold til den gældende bestemmelse, idet
tilskud til gentilplantning med robust skov for skader efter
stormfald ikke er korrekt sprogbrug.
Med ændringsforslaget sikres, at der
kan ydes tilskud i forbindelse med stormfald som i det
gældende § 1, stk. 1, nr. 3. Der er tale om en
præcisering og sproglig justering, som bringer lovforslaget i
overensstemmelse med intentionen om ikke at ændre på
stormfaldsordningen.
Til nr. 3 og 4
Af det foreslåede § 1, nr. 18,
fremgår det, at formuleringen »stormflod eller af
oversvømmelse fra vandløb og søer« i
§ 5 og § 8 ændres til »stormflod, af
oversvømmelse fra vandløb og søer eller af
tørke«. Hensigten har her alene været, at de
steder, hvor stormflod og oversvømmelse fra vandløb
og søer står nævnt i loven, fremover også
skal omfatte tørke. Formuleringerne i den gældende
§ 5, det gældende § 8, stk. 1, 1. pkt., og det
gældende § 8, stk. 2, 1. pkt., afviger imidlertid fra
hinanden, hvorfor det foreslåede § 1, nr. 18, alene
vedrører ændring af formuleringen i § 5.
Det foreslås i
ændringsforslaget at indsætte to nye numre, som tager
højde for de i § 8, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1.
pkt., afvigende formuleringer, sådan at der foretages de
korrekte ændringer i de nævnte bestemmelser med det ene
sigte at inkorporere tørke de nævnte steder.
Der er tale om en lovteknisk
korrektion.
Til nr. 5
Af det foreslåede § 2, stk. 2,
fremgår det, at de foreslåede § 1, nr. 21 og 27,
skal have fremskudt ikrafttræden og således træde
i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende. Hensigten er at
sikre rettidig hjemmel til, at rimelige omkostninger til brug for
andre ordningers anvendelse af Naturskadebasen kan afholdes fra og
med starten af 2022 i takt med den planlagte ændring af det
eksisterende it-system. Det er imidlertid ikke
hensigtsmæssigt, at hjemmelen sikres på et bestemt
tidspunkt på en given dag, med den kontrol af tidspunkt for
bekendtgørelse, der ville være en følge heraf,
da det i praksis ikke ændrer noget i forhold til afholdelse
af omkostninger til it-systemet. Det foreslås derfor som en
mere hensigtsmæssig fremskudt ikrafttræden, at denne
sker dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette sikrer,
som det er hensigten, at ikrafttrædelsen af de to
foreslåede bestemmelser sker rettidigt.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 19. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 1. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 414, folketingsåret
2020-21. Den 10. november 2021 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders
Kronborg (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina
Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa
(RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen
(V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Marie
Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |