Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love og lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Udskydelse
af solnedgangsklausuler)
(Lovforslag nr. L 69)
Den 15. oktober 2021 indgik regeringen og
arbejdsmarkedets parter (Dansk Arbejdsgiverforening,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, FH, AC, KL og Danske
Regioner) "Aftale om 1-årig forlængelse af
Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og
videreuddannelse. "
Trepartsaftalen om styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse, der blev
indgået den 29. oktober 2017 mellem den daværende
regering og arbejdsmarkedets parter, indeholder 81 initiativer, som
har til formål at øge kvaliteten og fleksibiliteten i
det offentlige voksen- og efteruddannelsessystem (VEU) og tilskynde
virksomheder og lønmodtagere til opkvalificering.
For enkelte af initiativerne i
trepartsaftalen blev det med aftalen af 29. oktober 2017 besluttet,
at de skulle indføres varigt, mens de resterende initiativer
som udgangspunkt udløber med udgangen af aftaleperioden
2018-2021.
Initiativerne blev implementeret ved
lovændringer i 2017 hhv. 2018, hvor det samtidig blev
indført solnedgangsklausuler, således at de lovbundne
initiativer udløber med udgangen af 2021.
Med aftalen om 1-årig
forlængelse er regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om
at videreføre en række initiativer, der skal
understøtte et stærkere voksen-, efter- og
videreuddannelsessystem, således at samfundsmålene om
høj velstand og gode muligheder for livslang læring
kan indfries. Disse initiativer skal bidrage til, at arbejdsgivere
og medarbejdere har adgang til en stærk, målrettet,
overskuelig og fleksibel voksen-, efter-, og
videreuddannelsesindsats. Samtidig kan der indhentes flere
erfaringer med tiltagene forud for drøftelser om langsigtede
løsninger.
I aftale om tiltag målrettet
langtidsledige under coronakrisen, som regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Konservative og Alternativet indgik den 28. maj 2021,
blev der bl.a. aftalt en videreførelse af VEU-koordinatorer
i 2022. Indsatsen er baseret på Job-VEU modellen, hvor de
regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) udpeger områder, hvor
koordination og aktørsamarbejde skal styrkes, og
fastlægger strategier herfor. VEU-koordinatorerne er
indført med trepartaftalen fra oktober 2017, og er omfattet
af solnedgangsklausulerne.
Lovforslaget har på den baggrund til
formål at udskyde de i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og
lov nr. 1701 af 27. december 2018 fastsatte solnedgangsklausuler
med et år, således at de lovbundne midlertidige
ordninger forlænges indtil udgangen af 2022.
Forslaget indebærer ligeledes
konsekvensændringer i lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne.
Et udkast til lovforslag er sendt i
høring i perioden den 18. oktober 2021 - 11. november 2021.
Høringssvar og høringsnotat oversendes til
Folketinget i forbindelse med 1. behandlingen. Ministeriet vil
sørge for, at høringssvar, der evt. måtte
indgå efter høringsfristens udløb, vil blive
sendt til Folketinget, sådan at alle modtagne
høringssvar vil indgå i behandlingen af
lovforslaget.
Lovforslaget medfører samlet set
statslige merudgifter på 61,4 mio. kr., som vedrører
de lovbundne dele af trepartsaftalen, der forlænges. Samlet
set medfører forlængelsen af trepartsaftalen statslige
merudgifter på 328,5 mio. kr.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.