Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser, lov om
private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Udskydelse af
solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister, begrænsning
af mulighed for institutionsskift, etablering af tilskudsloft for
elever på private gymnasier og midlertidigt stop for
optag)
(Lovforslag nr. L 68)
Regeringen (Socialdemokratiet) og Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne er som et element
i aftale af 10. juni 2021 om Den Koordinerede Tilmelding til
Gymnasiale Ungdomsuddannelser blevet enige om en ny model for
elevfordeling på de gymnasiale uddannelser.
Aftalepartierne er enige om, at den ny
elevfordelingsmodel skal have virkning for skoleåret 2023/24.
Lovforslag forventes fremsat primo 2022.
For at afhjælpe udfordringer på
allerede udfordrede institutioner indtil den samlede
elevfordelingsmodel kan implementeres, er aftalepartierne blevet
enige om at iværksætte en række tiltag i
overgangsperioden. Nogle af tiltagene indgår også i den
samlede elevfordelingsmodel.
Nærværende lovforslag har
på den baggrund til formål at udskyde den i lov nr.
1562 af 27. december 2019, som ændret ved lov nr. 1714 af 30.
november 2020 fastsatte solnedgangsklausul med ét år,
således at muligheden for fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler, herunder at elevrådene på de
institutioner, der indgår i fordelingsudvalgene, kan udpege
én repræsentant uden stemmeret til fordelingsudvalget,
også kan virke for skoleåret 2022/2023.
Lovforslaget har endvidere til formål
at afskaffe de offentlige gymnasiers adgang til at anvende
ventelister samt begrænse elevernes mulighed for
institutionsskift, herunder begrænse den ret til at skifte
institution uden tab af tid indtil afslutningen af
grundforløbet på de 3-årige gymnasiale
uddannelser, som elever på de gymnasiale uddannelser har
efter de gældende regler.
Desuden har lovforslaget til formål
at etablere et tilskudsloft for elever på visse private
gymnasier i en periode.
Hertil kommer, at regeringen
(Socialdemokratiet) og Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
den 4. oktober 2021 indgik tillægsaftale til aftale om Den
Koordinerede Tilmelding om midlertidigt stop for optag på
udvalgte institutioner. Lovforslaget har på den baggrund
også til formål at implementere en sådan ordning
med stop for optag på udvalgte gymnasiale institutioner for
at give dem en ny start, herunder sikre institutionerne
kompensation herfor.
Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for ca. 1,8 mio. kr. for staten til DUT-kompensation af
regionerne, som finansieres af de på § 20.11.79.
Reserver og budgetregulering på Børne- og
Undervisningsministeriets område opførte midler.
Hertil kommer 132,2 mio. kr. i 2021 for staten til særtilskud
til institutioner omfattet af midlertidigt stop, som finansieres
dels af 86,6 mio. kr. af de på § 20.89.01.
Forsøgs- og udviklingsarbejde mv. opførte midler og
dels af 45,6 mio. kr. af de på § 20.11.79. Reserver og
budgetregulering på Børne- og
Undervisningsministeriets område opførte midler.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 28. december 2021, dog således at børne- og
undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovforslagets § 3 om begrænsning
af mulighed for institutionsskift til de tilfælde, hvor skift
skyldes mistrivsel eller flytning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.