Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, NB, LA og FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er
stærkt bekymrede for, at flere af initiativerne i aftalen af
10. juni 2021 om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale
Ungdomsuddannelser, herunder overgangsinitiativerne, som
igangsættes med vedtagelsen af lovforslaget, begrænser
og strider mod den unges ret til frit at vælge
uddannelsesinstitution, når man ønsker at tage en
ungdomsuddannelse i Danmark. Desuden mener Venstres medlemmer af
udvalget, at aftalen kan give flere pressede unge og flere, som
dropper ud af uddannelsen, da elevernes mulighed for at skifte
gymnasium bliver begrænset, og at det udelukkende vil
være rektoren på gymnasiet, som kan give en
dispensation. Venstres medlemmer af udvalget mener, det er
kritisabelt, at eleverne reelt ikke har nogen mulighed for at
klage, hvis de er uenige i rektors vurdering. Aftalen betyder en
markant begrænsning af de unges valgmuligheder, og derfor kan
Venstre ikke bakke op om forslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at regeringens forslag om elevfordeling ud fra
forældrenes indkomst fratager de unge det frie valg til at
vælge gymnasium. Endvidere er der ikke tilstrækkeligt
grundlag for at vurdere, om en socioøkonomisk fordeling kan
afhjælpe udfordringer med dårlig integration på
en række gymnasier. KF mener, at flere tiltag kunne
være afprøvet først. KF er meget kritisk over
for de såkaldte fordelingszoners geografiske
størrelse. Elever kan risikere at få op til 1 times
transporttid hver vej, som kan vanskeliggøre muligheden for
at deltage i sport og andre fritidsinteresser eller passe et
fritidsjob. Den socioøkonomiske omfordeling kan risikere at
øge mistrivslen blandt elever, fordi flytning til en anden
uddannelsesinstitution pga. mistrivsel er blevet vanskeliggjort,
bl.a. fordi klageadgangen er fjernet, og fordi der er et
økonomisk incitament til at fastholde elever frem for at
hjælpe elever videre til en anden uddannelsesinstitution.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, SF, RV og EL):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 b ændres i stk. 1, 1. pkt.,
»årselever« tre steder til: »elever«,
efter »de modtog tilskud for i« indsættes:
»december«, »2018/2019, 2019/2020 og
2020/2021« ændres til: »2018/19, 2019/20, 2020/21
og 2021/22«, og »Team Danmark Uddannelsespartner«
ændres til: »Team
Danmark-uddannelsespartner«.
[Præcisering i forhold til
opgørelse af elevtal og justering af referenceperiode]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 b udgår stk. 1, 2. pkt., og i stedet
indsættes:
»For en institution, som udbyder
uddannelsen til almen studentereksamen og uddannelsen til
hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke
fastsættes under 28 elever pr. uddannelse pr. årgang.
For en institution, som udbyder enten uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, kan
tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 40
elever på uddannelsen pr. årgang.«
[Justering af bundniveau for
tilskudsloft]
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 b ændres i stk. 2
»årselever« til:
»elever«.
[Præcisering i forhold til
opgørelse af elevtal]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr.
1, fremgår det, at der efter § 8 a foreslås indsat
en ny § 8 b. Af det foreslåede § 8 b, stk. 1, 1.
pkt., fremgår det, at en institution beliggende i Aarhus,
Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør,
Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve,
Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj,
Københavns, Lyngby-Taarbæk, Odense, Rudersdal,
Rødovre, Tårnby eller Vallensbæk Kommune uanset
tilskudsbestemmelser i denne lov ikke modtager
aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og
Undervisningsministeriet for det antal årselever, der
overstiger antallet af årselever, de modtog tilskud for i det
år, hvor de havde det højeste antal årselever i
skoleårene 2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021, bortset fra
institutioner, som er Team Danmark-uddannelsespartner.
Med ændringsforslaget til det
foreslåede § 8 b, stk. 1, 1. pkt., foreslås det,
at »årselever« tre steder ændres til
»elever«, »2018/2019, 2019/2020 og
2020/2021« ændres til »2018/19, 2019/20, 2020/21
og 2021/22«, at der efter »de modtog tilskud for
i« indsættes »december«, og at »Team
Danmark Uddannelsespartner« ændres til »Team
Danmark-uddannelsespartner«.
Baggrunden for ændringsforslaget er
enighed blandt aftalepartierne om at udvide referenceperioden med
2021/22. Hertil kommer præcisering i forhold til
opgørelsen af elevtal og en enkelt sproglig
præcisering.
Den foreslåede ændring af
referenceperioden vil indebære, at det nuværende
skoleår indgår som et referenceår for loft for
tilskud til private gymnasier, således at ingen af de af
tilskudsloftet omfattede private institutioner på grund af
loftet bliver nødt til at tilbagerulle eventuelle stigninger
i elevtallet, de måtte have haft i indeværende
skoleår, sammenlignet med elevtallet i det skoleår,
hvor de havde flest elever, i den oprindeligt foreslåede
referenceperiode.
Den foreslåede præcisering i
forhold til opgørelsen af elevtal vil endvidere
indebære, at loftet vil blive fastsat pr. årgang pr.
uddannelse ud fra det højeste antal tilskudsudløsende
elever (og således ikke årselever) i hhv. 1.g/1.hf, som
skolerne har indberettet i december i skoleårene 2018/19,
2019/20, 2020/21 og 2021/22. Loftet administreres, således at
skolerne maksimalt kan få tilskud op til dette loft
gældende for årgange, der er startet i skoleåret
2022/23 samt i efterfølgende år, uanset hvor mange
elever skolerne indberetter efterfølgende i de
skoleår, hvor der er fastsat et loft for den
tilskudsudløsende aktivitet. Det betyder således, at
tilskudsloftet sættes pr. årgang pr. uddannelse og
ikke samlet for institutionens elevtal på tværs af de
to af loftet omfattede uddannelser.
Med den foreslåede ændring til
»Team Danmark-uddannelsespartner« er der alene tale om
en sproglig præcisering.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr.
1, fremgår det, at der efter § 8 a foreslås indsat
en ny § 8 b. Af det foreslåede § 8 b, stk. 1, 2.
pkt., fremgår det, at tilskudsloftet efter 1. pkt. ikke kan
fastsættes under årselevtalskravet i § 17, stk. 1,
nr. 1, eller efter regler fastsat i medfør af § 17,
stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at 2. pkt. af det foreslåede § 8 b udgår, og
at det i stedet indsættes, at for en institution, som udbyder
både uddannelsen til almen studentereksamen og uddannelsen
til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke
fastsættes under 28 elever pr. uddannelse pr. årgang.
For en institution, som udbyder enten uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, kan
tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under
40 elever på uddannelsen pr. årgang.
Baggrunden for ændringsforslaget er
enighed blandt aftalepartierne om at justere bundniveauet for
loftet over tilskudsudløsende elever på private
gymnasier.
Det foreslåede vil indebære, at
bundniveauet for loft over tilskudsudløsende elever på
private gymnasier hæves, således at private gymnasier,
der i dag har et elevtal tæt på mindsteelevtalskravet,
ikke på grund af tilskudsloftet kan fastholdes på et
elevtal svarende til mindsteelevtalskravet, men i stedet får
mulighed for inden for tilskudsloftet at vokse til et elevtal
på et vist niveau over mindsteelevtalskravet, hvilket giver
dem bedre manøvrerum for også på længere
sigt at overholde mindsteelevtalskravet.
Til nr. 3
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr.
1, fremgår det, at der efter § 8 a foreslås indsat
en ny § 8 b. Af det foreslåede § 8 b, stk. 2,
fremgår det, at børne- og undervisningsministeren i
forbindelse med godkendelse af skoler og kurser efter § 1
fastsætter et tilskudsloft for, hvor mange årselever
skolen eller kurset vil kunne få tilskud til.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre »årselever« til
»elever«.
Baggrunden for ændringsforslaget er
et ønske om præcisering i forhold til
opgørelsen af elevtal.
Det foreslåede vil indebære, at
loftet vil blive fastsat pr. årgang pr. uddannelse ud fra det
højeste antal tilskudsudløsende elever (og
således ikke årselever). Loftet administreres,
således at skolerne maksimalt kan få tilskud op til
dette loft, uanset hvor mange elever skolerne indberetter
efterfølgende i de skoleår, hvor der er fastsat et
loft for den tilskudsudløsende aktivitet. Det betyder
således, at tilskudsloftet sættes pr. årgang pr.
uddannelse og ikke samlet for institutionens elevtal på
tværs af de to af loftet omfattede uddannelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at
den i ændringsforslag nr. 2 foreslåede justering af
bundniveauet for tilskudsudløsende elever på private
gymnasier vil have afsmittende effekt på bundniveauet ved
godkendelse af nye private gymnasier og kurser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 17. august 2021
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 247
(folketingsåret 2020-21). Den 11. november 2021 sendte
børne- og undervisningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan
Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla Hav
(S) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte
Rod (RV) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Sophie
Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL)
Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG) Anni Matthiesen (V)
Jane Heitmann (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen
(V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Erling Bonnesen (V) Marie Krarup
(DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina
Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |