Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Beskæftigelsesministeren (Mattias
Tesfaye, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge, og
forskellige andre love (En styrket og forenklet ungeindsats og
samtaler over video eller telefon m.v.)
(Lovforslag nr. L 67)
Lovforslaget indeholder en lempelse af
proceskrav til indsatsen for uddannelses- og aktivitetsparate unge
under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse,
således at der må der være fire måneder
mellem hvert tilbud, hvor der i dag højest må
være fire uger.
Lovforslaget indeholder også en
ændring, der giver målgruppen ret til selvfunden
virksomhedspraktik og løntilskud. Dermed får denne
målgruppe bedre muligheder for at tage et større
ansvar for deres eget forløb.
Lovforslaget giver endvidere
målgruppen ret til mentorstøtte i overgangen fra
uddannelseshjælp til uddannelse for at understøtte, at
den unge fastholdes i uddannelsen. I forlængelse heraf
forpligtes jobcentrene med lovforslaget til at reagere på
beskeder om risiko for frafald, der kommer fra
uddannelsesinstitutionerne inden for de første seks
måneder efter studiestart.
Med lovforslaget får ledige desuden
efter seks måneders ledighed mulighed for at vælge, om
samtaler med jobcenter eller arbejdsløshedskasse skal
afholdes ved personligt fremmøde, over video eller
telefonisk. Jobcenter og arbejdsløshedskasse kan ændre
samtaleformen fra video eller telefonisk til personligt
fremmøde, såfremt de vurderer, at der er behov for
det.
Lovforslaget udmønter Første delaftale om nytænkning af
beskæftigelsesindsatsen, der blev indgået mellem
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten den 19. juni 2021.
Lovforslaget indeholder endvidere en
række mindre ændringer, der ikke er en del af Første delaftale om nytænkning af
beskæftigelsesindsatsen.
Lovforslaget indeholder ændringer i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., således at der
overføres en række statslige opgaver fra Workindenmark
til kommuner, der er udpeget som International Citizen Service
kommuner, i forlængelse af Aftale om
kommunernes økonomi for 2022 mellem regeringen og
KL.
Lovforslaget indeholder endvidere en mindre
ændring af en overgangsregel vedrørende
indsatsgarantien i lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik, lov om social pension og lov om kompensation
til handicappede i erhverv m.v. (Bedre ressourceforløb
m.v.). Ændringen betyder, at der kommer til at gælde
samme regler for en person, der er omfattet af overgangsreglen, som
for en person, der påbegynder et ressourceforløb efter
lovens ikrafttræden 1. januar 2022 for så vidt
angår opgørelse af indsatser i
ressourceforløbet m.v.
Lovforslaget indeholder ligeledes en
ændring til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der
medfører en målretning af de oplysninger om den unge,
som kommunerne sender til uddannelsesinstitutionerne, når en
ung starter på en uddannelse. Det medfører desuden en
forpligtelse til udveksling af relevante kontaktoplysninger mellem
jobcenteret og uddannelsesinstitutionen. Denne del af lovforsalget
udmønter anbefalingerne fra Eftersyn af
understøttelsen af den digitale ungeindsats.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.