Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, EL, SF og ALT) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Flertallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, RV, KF) indstiller det under A nævnte lovforslag
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til det under A nævnte
lovforslag og de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
ved 3. behandling redegøre for sin stilling til det under B
nævnte lovforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er tilfredse
med, at ministeren har stillet forslag om at dele lovforslaget, da
Venstre ikke kan støtte den del af lovforslaget, der handler
om at reducere hjælpen til de unge.
Venstre mener ikke, at der skal
slækkes på kravene til
uddannelseshjælpsmodtagere. Venstre kan ikke støtte,
at den hjælp, som de unge er sikret i dag - en ret til en
hurtig samtale og ret til hyppige samtaler, hvis man som ung er
ledig - skal lempes, som aftalepartierne bag »Aftale om en ny
ret til tidlig pension« har aftalt.
Venstre mener derimod, at det er vigtigt,
at unge ledige under 30 år, som hverken er i uddannelse eller
job, får en tilknytning og en hjælp til at komme i
arbejde igen hurtigst muligt, så de ikke falder igennem og
forlænger deres ledighedsperiode.
Venstre kan omvendt godt støtte den
del af lovforslaget, der handler om digitalisering af
beskæftigelsesindsatsen. Det er der brug for. Venstre har
længe kæmpet for at få indført gode
muligheder for digitale samtaler med jobcenteret, og derfor
støtter Venstre det lovforslag, der indfører
dette.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Det var særlig vigtigt for
Enhedslisten, da den forudgående aftale blev indgået,
at omstrukturering af beskæftigelsesindsatsen skulle ske ved
en fælles behandling, fordi området er enormt
komplekst. Alligevel valgte regeringen at dele det op og tage det i
bidder. Enhedslisten er derfor betænkelig ved den fortsatte
proces, og at regeringen kan miste det overblik, der er behov for,
så vi samlet set får en bedre
beskæftigelsesindsats.
Enhedslisten noterer dog en række
positive aspekter i lovforslaget. Lovforslaget lemper
formålsløs tvangsaktivering i indsatsen for, at de
unge kommer i beskæftigelse eller uddannelse. Lovforslaget
sikrer samtidig en mere håndholdt indsats med
mentorstøtte til de unge, der er i risiko for at falde ud af
deres uddannelse. Dertil har Enhedslisten fået sikkerhed for,
at en ung, der har et særligt ønske om en bestemt
praktik, et job med løntilskud el.lign., kan få det
tildelt. Derfor tror Enhedslisten, at der rent faktisk kan komme
noget godt ud af det for de unge. Det er afgørende, at der
med denne omstrukturering sikres en bedre og mere nær indsats
for den enkelte unge, der betyder, at de kan få en langt
bedre oplevelse med at være en del af
beskæftigelsessystemet.
I forhold til den anden del af lovforslaget
vedrørende samtaler er det afgørende for
Enhedslisten, at folk, der ønsker ikkedigitale samtaler,
altid har ret til dem.
For Enhedslisten er det helt
afgørende, at det videre arbejde tager udgangspunkt i, at
der gennemføres en 1-årig afklaringsgaranti, så
ingen tvinges unødigt længe igennem
beskæftigelsessystemet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om ændring af lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
(Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen og en styrket og
forenklet ungeindsats m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og
6-11, og §§ 3-6.
B. »Forslag til lov om ændring af lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om sygedagpenge
(Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen og samtaler over
video eller telefon)« omfattende § 1, nr. 3-5, og
§§ 2 og 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
det under nr. 11 foreslåede § 167, stk. 3, ændres i 3. pkt. »stk. 1« til: »stk.
1, 2. pkt«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 3
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2 udgår », jf. dog § 22«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 2, om ophævelse
af § 22]
4) Nr. 1
affattes således:
»1. Efter § 3 indsættes
før overskriften før § 4:
Ȥ 3 a.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for og varetager opgaver i
medfør af artikel 64, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger og artikel 55, stk.
2-6, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
987/2009 af 16. september 2009 om de nærmere regler til
gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger.
Stk. 2. En
kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller delvis overlade
opgaver efter stk. 1 til en anden kommunalbestyrelse, som i et
International Citizen Service varetager opgaver efter stk.
1.««
[Ændring af kompetencen til
at varetage opgaver med modtagelse, registrering og
opfølgning for jobsøgere fra EU/EØS med
arbejdsløshedsydelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i 2
lovforslag. Begge lovforslag udmønter dele af
»Første delaftale om nytænkning af
beskæftigelsesindsatsen«.
Det ene lovforslag vedrører en
styrket og forenklet ungeindsats, således at der for
uddannelses- og aktivitetsparate unge under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse må være 4
måneder mellem hvert tilbud, hvor der i dag højst
må være 4 uger. Lovforslaget giver endvidere ret til
selvfunden virksomhedspraktik og løntilskud. Dermed
får denne målgruppe bedre muligheder for at tage et
større ansvar for deres eget forløb. Endelig gives
der med lovforslaget ret til mentorstøtte i overgangen fra
uddannelseshjælp til uddannelse for at understøtte, at
den unge fastholdes i uddannelsen. I forlængelse heraf
forpligtes jobcentrene med lovforslaget til at reagere på
beskeder om risiko for frafald, der kommer fra
uddannelsesinstitutionerne inden for de første 6
måneder efter studiestart.
Lovforslaget indeholder desuden en
række mindre ændringer, der ikke er en del af
»Første delaftale om nytænkning af
beskæftigelsesindsatsen«, herunder en
overførelse af en række statslige opgaver fra
Workindenmark til kommunerne, en mindre ændring af en
overgangsregel vedrørende indsatsgarantien for personer i
ressourceforløb (bedre ressourceforløb) og en
ændring, der sikrer en bedre udveksling af relevante
oplysninger om unge mellem kommunerne og
uddannelsesinstitutionerne.
Det andet lovforslag vedrører, at
ledige efter 6 måneders ledighed får mulighed for at
vælge, om samtaler med jobcenteret eller
arbejdsløshedskassen skal afholdes ved personligt
fremmøde, over video eller telefonisk.
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en
henvisning.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til
§ 22 udgår.
Ændringen er en konsekvens af, at
lovens § 22 ophæves i det fremsatte lovforslags §
3, nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås, at den foreslåede
§ 3 a nyaffattes.
Det foreslås, at det er
kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune - og ikke kommuner
udpeget som International Citizen Service-kommuner
(København, Århus, Odense og Aalborg) - der har
ansvaret for og varetager opgaver over for jobsøgere fra
EU/EØS med arbejdsløshedsydelse fra hjemlandet efter
EU-/EF-regler, artikel 64, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger og artikel 55, stk.
2-6, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
987/2009 af 16. september 2009 om de nærmere regler til
gennemførelse af forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger. Det foreslås
samtidig, at overskriften til § 3 a, udgår.
Dermed vil det fremover være
kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der har ansvaret for og
varetager opgaverne efter forordningerne med modtagelse,
registrering og opfølgning for europæiske
jobsøgere, der har arbejdsløshedsydelse med fra
hjemlandet.
Der foreslås endvidere, at der i
§ 3 a indsættes et stk. 2, hvorefter en
kommunalbestyrelse efter aftale helt eller delvis kan overlade
disse opgaver til en anden kommunalbestyrelse, som i et
International Citizen Service (ICS) varetager disse opgaver.
Dermed vil kommunalbestyrelsen i en kommune
kunne overlade opgaverne vedrørende modtagelse, registrering
og opfølgning for europæiske jobsøgere med
arbejdsløshedsydelse fra hjemlandet, som har
bopæl/ophold i kommunen, til en anden kommunalbestyrelse.
Det er en betingelse, at den bemyndigede
kommunalbestyrelse varetager disse opgaver i et ICS, og at
opgaveudførelsen på vegne af den delegerende
kommunalbestyrelse finder sted i et ICS. Det er dermed en
betingelse for overladelse af opgaver efter den foreslåede
bestemmelse, at opgaven overlades til en kommune, som i et ICS i
øvrigt varetager disse opgaver vedrørende
europæiske jobsøgere. En kommune, der har overladt
opgaven til en anden kommune efter den foreslåede
bestemmelse, vil til enhver tid kunne vælge at kalde
delegationen tilbage og fremover varetage opgaven selv.
Den delegerende kommune vil fortsat med
opgaveoverladelsen skulle varetage opgaven, hvis tilflyttende
europæiske jobsøgere ikke ønsker at gøre
brug af den service, som ydes i et ICS. Den delegerende kommune vil
således ikke i et sådant tilfælde kunne afvise
personen under henvisning til, at kommunalbestyrelsen har delegeret
varetagelse af opgaverne til en anden kommunalbestyrelse.
Baggrunden for ændringsforslaget er
en henvendelse fra Kommunernes Landsforening (KL) efter den
eksterne høring, hvor KL har opfordret til
ændringerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 9. september 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 413
(folketingsåret 2020-21). Den 10. november 2021 sendte
beskæftigelsesministeren (fg.) høringssvarene, et
høringsnotat og ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Alexander Grandt (S) Bjarne
Laustsen (S) fmd. Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik
Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge
(SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Jette
Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten
Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard
(V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs
(V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |