Tillægsbetænkning afgivet af
Social- og Ældreudvalget den 16. december 2021
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvor i det
foreligger efter 2. behandling.
Et andet mindretal i udvalget (V, RV og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal (DF og NB) indstiller lovforslaget
til forkastelse. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse. Mindretallet vil stemme
imod det stillede ændringsforslag.
Et femte mindretal (ALT) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme imod det stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiets og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det er vigtigt, at
både socialtilsynene og de sociale tilbud får
tilstrækkelig tid til at forberede implementeringen af de
ændringer, som lovforslaget medfører. S og SF noterer
sig, at dette sikres med lovforslaget, idet hovedparten af
ændringerne først implementeres senere end den 1.
januar 2022. Det gælder ændringerne vedrørende
tilbuddenes budgetter og regnskaber, som først skal
gælde fra og med budgetter for 2023 og regnskab for 2022.
Endvidere vil socialtilsynenes oprettelse af specialistfunktionerne
og nye regler om karensperioden på 1 år ved skift af
adresse først træde i kraft den 1. juli 2022.
Derudover vil personligt ejede virksomheder, som fremadrettet skal
drives i en anden virksomhedsform, få en 3-årig
overgangsperiode og skal således som udgangspunkt opfylde
dette krav senest den 1. januar 2025.
S og SF lægger desuden vægt
på, at en ikrafttrædelse den 1. januar 2022 betyder, at
de foreslåede ændringer kommer ud og får effekt
hurtigst muligt, herunder at socialtilsynene kan benytte de nye
redskaber om f.eks. skærpet tilsyn uden påbud. Dette er
samtidig med, at der er taget højde for, at der er
særlige områder, hvor der er behov for en længere
implementeringsperiode.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (RV, DF,
KF og NB):
1) I
stk. 1 ændres »1. januar
2022« til: »1. februar 2022«.
[Ændret ikrafttrædelse
af lovforslaget for at sikre, at implementeringen kan
gennemføres rettidigt af socialtilsynene]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
ikrafttrædelsesdatoen skyldes, at det er nødvendigt at
udsætte lovforslagets ikrafttrædelse i stk. 1 fra den
1. januar 2022 til den foreslåede nye dato, da den
foreslåede lovændring har væsentlige
implementeringskonsekvenser. De berørte virksomheder og
socialtilsynene har således brug for en længere
omstillingsperiode, så de har mulighed for at tilpasse den
nye regulering og sikre god vejledning og efterlevelse. Den
foreslåede ændring af lovforslagets
ikrafttrædelse sikrer desuden, at lovforslaget lever op til
Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning, hvoraf det
fremgår, at lovforslag og bekendtgørelser, der skal
træde i kraft på næstkommende dato, senest skal
være vedtaget/udstedt mindst 4 uger før
ikrafttrædelsesdatoen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 25. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget. Udvalget afgav betænkning den 9.
december 2021. Lovforslaget var til 2. behandling den 14. december
2021, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 2 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 1 spørgsmål til social- og
ældreministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt
(S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Kim Aas (S) Rasmus Stoklund (S) Trine
Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Christina
Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL) Jakob
Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem
(V) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Marie Krarup (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette
Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |