Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 9. december 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, Nye Borgerliges medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2, 5 og 6, social- og
ældreministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, og
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1 og
3. Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 og
4-6.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1 og 3.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2 og 4-6.
Et fjerde
mindretal (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal (ALT) vil ved 2. behandling redegøre for
sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
det er vigtigt med et mangfoldigt udbud af sociale tilbud. V mener,
at der skal være både offentlige og private sociale
tilbud. V mener, at det er fornuftigt at styrke socialtilsynene og
styrke det økonomiske tilsyn med sociale tilbud, men for V
er det vigtigt, at offentlige og private tilbud ligestilles. V er
dog meget kritisk over for den forhastede lovgivningsproces. I V's
optik strider processen mod Justitsministeriets vejledning om god
lovkvalitet. V mener således, at ikrafttrædelsen af
lovforslaget bør udskydes til en senere dato, hvorfor vi
også har stillet ændringsforslag herom.
V kan støtte forslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
enige i nogle af intentionerne i lovforslaget. DF ønsker
også et stærkt, opkvalificeret og kompetent
socialtilsyn, som kan føre et tilsyn, som har fokus på
læring, og som arbejder fagligt og ordentligt.
Det er vigtigt, at tilsynet tør
gribe ind og stille rimelige krav til ændringer, ligesom
tilsynet løbende skal være med til at
synliggøre problemstillinger, der er inden for de
eksisterende rammer og strukturer.
DF ønsker også at sikre, at
personalet og ledelsen på institutionerne har de
nødvendige kvalifikationer og den nødvendige
faglighed, og at de formår at anvende kompetencerne i praksis
til gavn for borgerne.
De indkomne høringssvar
påpeger bl.a., at lovforslaget peger i kraftig retning af en
nationalisering af private virksomheder, og at lovforslaget ikke
udmønter aftalen fra april 2021.
DF ønsker også at sikre, at
uanset om tilbuddet er privat eller offentligt, skal man kunne
stille enslydende krav. Det er ret og rimeligt.
DF er helt enige i, at tilbud skal levere
en kvalificeret indsats, og at det skal gælde, uanset om der
er tale om en privat eller en offentlig leverandør.
Endelig finder DF det problematisk, at
private ejere skal anmode om godkendelse, hvis de ønsker at
iværksætte større renoverings- eller
vedligeholdelsesarbejder for at forbedre tilbuddets fysiske rammer.
Det er ikke et rimeligt krav, at private virksomheder skal have
godkendt et renoveringsarbejde, når det samme krav ikke
gælder for kommunale ejere.
Lovforslaget lægger op til en
urimelig forskelsbehandling, når det gælder kontrol i
selvejende tilbud kontra de offentlig tilbud.
For DF handler det ikke om, om det er
offentligt eller privat. Det handler om, at vi skal sikre en
kvalitet. Det handler om at sikre, at sårbare og udsatte
borgere får den hjælp og den støtte, de har brug
for.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte
forslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
vurderer, at lovforslaget imødekommer »Aftale om
styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske
tilsyn med sociale tilbud« fra april 2021, men RV har i
forbindelse med udvalgsbehandlingen søgt at få
præciseret vurderingsgrundlaget af sammenhængen mellem
pris og kvalitet, da RV mener, at vurderingen fortsat i høj
grad kommer til at bero på et skøn, således som
lovforslaget foreligger nu.
Det er vigtigt for RV, at der bliver skabt
en mere ensartet praksis på tværs af de fem
socialtilsyn, som i højere grad beror på et
fælles fagligt vidensgrundlag. RV har i den forbindelse fokus
på præcisering i vejledning og bekendtgørelse,
og foreslået nøgletal, som RV vurderer i højere
grad ville give de fem socialtilsyn et mere ensartet grundlag i
forhold til vurderingen af, om et socialt tilbud er dyrt.
RV lægger vægt på, at
Socialstyrelsens kompetencer styrkes med lovforslaget, og at
Socialstyrelsen skal udarbejde statistikker, som giver
socialtilsynene et bedre grundlag for en ensartet vurdering af
tilbuddenes økonomi og kvalitet på tværs af de
fem socialtilsyn.
RV vil følge op på, om
evalueringen af lovændringen vil føre til en mere
ensartet vurdering.
RV bemærker, at private og offentlige
tilbud i højere grad vil kunne ligestilles i vurderingen af
sammenhængen mellem et tilbuds pris og kvalitet, end det sker
i lovforslaget, ved at offentlige tilbud også skal lave
årsregnskab på tilbudsniveau. RV vurderer, at dette
ville kunne skabe større gennemsigtighed, i forhold til om
der er sammenhæng mellem pris og kvalitet i offentlige
tilbud.
RV bemærker, at formuleringen i
§ 5, stk. 8, kan have den uheldige konsekvens, at tilbud med
dårlig kvalitet lukker sig selv for at
imødegå/undgå karantæneregler for
tilbuddets leder.
RV bemærker, at offentlige tilbud kan
have en koncernlignende konstruktion, når kommuner
leverer ydelser mellem tilbud i kommunen, uden at der er
gennemsigtighed i, hvordan pengestrømmene er, og hvordan der
afregnes.
RV bemærker, at friplejeboliger, som
er boliger for mennesker med behov for omfattende service og pleje,
fremadrettet bør være omfattet af lov om
socialtilsyn.
RV bemærker, at
ændringsforslaget om mulighed for at forlænge det
skærpede tilsyn til op til 6 måneder, vil skabe mindre
bureaukrati i arbejdet med at styrke kvaliteten i de sociale
tilbud.
RV lægger vægt på, at
social- og ældreministeren i et svar på spm. 52 til
lovforslaget har anført, hvilke konkrete socialtilsyn der
skal varetage specialistfunktionerne, og at dette er sket i
overensstemmelse med lovforslaget, hvoraf det fremgår, at det
sker med inddragelse af Socialstyrelsen på baggrund af en
faglig vurdering.
Endelig lægger RV vægt
på, at flere specialistfunktioner bliver fordelt på to
tilsyn.
RV kan støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et flertal (S,
V, DF, SF, EL og KF):
1) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 1,
ændres »3 måneder« til: »6
måneder«.
[Udvidelse af varighed for
skærpet tilsyn]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(V, DF og KF):
2)
Efter nr. 52 indsættes som nye numre:
»01. Efter § 17
indsættes:
Ȥ 17 a. Kommunale og
regionale tilbud aflægger regnskab efter regler
tilnærmet reglerne for private tilbud, jf. § 18.
Stk. 2. Social-
og ældreministeren fastsætter nærmere regler for
kommunale og regionale tilbuds regnskabsaflæggelse, jf. stk.
1.«
02. I
§ 18, stk. 1, 1. pkt., udgår
»private«.«
[Revisorpåtegnede regnskaber
for offentlige tilbud]
Af social- og
ældreministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DF, SF, RV, EL og KF):
3)
Efter nr. 56 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
18 c, stk. 2, nr. 1, ændres »§ 18 g, stk. 1
og 2,« til: »§ 18 g, stk. 1 og
4,«.«
[Teknisk ændring]
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF
og NB):
4) Stk.
1 og 2 udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 2-7.
[Ændret ikrafttrædelse
af lovforslaget for at sikre, at implementeringen kan
gennemføres rettidigt af socialtilsynet]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(V, DF og KF):
5) I
stk. 1 indsættes efter
»stk. 2«: »og stk. 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
6)
Efter stk. 2 indsættes:
»Stk. 01.
Social- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 01 og 02.«
[Ikrafttrædelse af krav om
revisorpåtegnede regnskaber for offentlige tilbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det nyaffattede § 8, stk. 1, i
socialtilsynsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 25,
medfører, at socialtilsynet kan træffe
afgørelse om skærpet tilsyn, hvis konkrete forhold i
et tilbud skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis
socialtilsynet ud fra en samlet vurdering af tilbuddet finder, at
tilbuddet ikke længere har den fornødne kvalitet.
Afgørelse om skærpet tilsyn kan træffes for en
periode på højst 3 måneder ad gangen og oplyses
på Tilbudsportalen.
Med ændringsforslaget til den
foreslåede nyaffattelse af § 8, stk. 1, i
socialtilsynsloven vil varigheden af det skærpede tilsyn
blive ændret fra at kunne være højst 3
måneder til højst 6 måneder.
Ændringsforslaget vil medføre,
at socialtilsynet vil kunne træffe afgørelse om
skærpet tilsyn i en periode på op til 6 måneder i
de tilfælde, hvor konkrete forhold i et tilbud skaber
bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis socialtilsynet ud fra
en samlet vurdering af tilbuddet finder, at tilbuddet ikke
længere har den fornødne kvalitet.
Det bemærkes, at varigheden af det
skærpede tilsyn skal være proportionel med
årsagen til, at dette iværksættes, således
at det ikke løber længere, end hvad der vurderes
nødvendigt af hensyn til, at tilbuddet kan nå at
opfylde de angivne forhold. Dette vil således også
skulle begrundes i afgørelsen, så det er tydeligt for
tilbuddet, hvad der kræves, for at det skærpede tilsyn
kan bortfalde, og hvornår dette i så fald vil ske.
Dette er af hensyn til retssikkerheden for borgerne og tilbuddene.
Afgørelsen vil kunne påklages efter reglerne i
retssikkerhedslovens kapitel 10, ligesom socialtilsynet forud for
afgørelsen vil skulle iagttage gældende
forvaltningsretlige regler og grundsætninger om f.eks.
proportionalitet og partshøring.
Til nr. 2
Det foreslås, at der fastsættes
regler i socialtilsynsloven om regnskabsaflæggelse for
kommunale og regionale tilbud. Det foreslås, at social- og
ældreministeren fastsætter nærmere regler herom i
en bekendtgørelse, således at reglerne om
regnskabsaflæggelse for henholdsvis offentlige tilbud og
private tilbud, som, jf. § 17, stk. 1, i socialtilsynsloven,
aflægger regnskab i overensstemmelse med
årsregnskabslovens afsnit II eller III, bliver
tilnærmelsesvis ens.
Det foreslås desuden, at kommunale og
offentlige tilbud bliver omfattet af socialtilsynslovens § 18
om revision.
Forslaget skal bl.a. sikre 1)
uafhængig kontrol med, at de indberettede kommunale
nøgletal er korrekte, 2) at Tilbudsportalen rummer
retvisende takster for sociale tilbud på tværs af
ejerskabsformerne, 3) mulighed for sammenligning af pris og
kvalitet på tværs af ejerskabsformerne gennem ensartet
indberetning til Tilbudsportalen, 4) øget gennemsigtighed
på socialområdet generelt med retvisende takster for
sociale tilbud på tværs af ejerskabsformerne og 5) at
der således tilvejebringes tilbud af høj kvalitet
på socialområdet på tværs af
ejerskabsformerne.
Til nr. 3
Ved lovforslagets § 1, nr. 58, er det
foreslået, at der indsættes et nyt stk. 2 og 3 i §
18 g i socialtilsynsloven. Ved lovforslagets § 1, nr. 58,
foreslås det derfor endvidere, at § 18 g, stk. 2 og 3,
bliver § 18 g, stk. 4 og 5.
I § 18 c, stk. 2, nr. 1, i
socialtilsynsloven henvises til lovens § 18 g, stk. 1 og 2.
Denne henvisning er ved en fejl ikke ændret i lovforslaget.
Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen.
Der er alene tale om en teknisk
ændring.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af
ikrafttrædelsesdatoen skyldes, at det er nødvendigt at
udsætte lovforslagets ikrafttrædelse fra den 1. januar
2022 til den foreslåede nye dato, da den foreslåede
lovændring har væsentlige implementeringskonsekvenser.
De berørte virksomheder og socialtilsynene har således
brug for en længere omstillingsperiode, så de har
mulighed for at tilpasse sig den nye regulering og sikre god
vejledning og efterlevelse. Den foreslåede ændring af
lovforslagets ikrafttrædelse sikrer desuden, at lovforslaget
lever op til Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning, hvoraf det
fremgår, at lovforslag og bekendtgørelser, der skal
træde i kraft på næstkommende dato, senest skal
være vedtaget/udstedt mindst 4 uger før
ikrafttrædelsesdatoen
Til nr. 5 og 6
Det foreslås, at social- og
ældreministeren fastsætter ikrafttrædelsen af
lovforslagets § 1, nr. 01 og 02.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 25. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og ældreministeren sendte den 5. juli 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 334, folketingsåret
2020-21. Den 10. november 2021 sendte social- og
ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
54 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt
(S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Kim Aas (S) Rasmus Stoklund (S) Trine
Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Christina
Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL) Jakob
Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem
(V) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Marie Krarup (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette
Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |