Fremsat den 10. november 2021 af social- og ældreministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og
sundhedsloven
(Udveksling af visse oplysninger mellem
kommuner og sundhedssektoren for at sikre bedre
sammenhængende behandling og omsorg for borgerne)
§ 1
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
1647 af 4. august 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 12 c, 1. pkt., ændres
»og kapitel 16« til: », kapitel 16 og
§§ 107 og 108«, og efter »kommunen«
indsættes: »samt borgernes akutte sygehusophold, hvor
borgeren opholder sig på sygehuset til vurdering og
behandling uden at være indlagt.«
2.
Efter § 12 f indsættes:
Ȥ 13. Til brug for
planlægningen af aftaler kan kommunalbestyrelser videregive
oplysninger om, hvornår en borger modtager forebyggende
hjemmebesøg efter § 79 a i lov om social service og
omsorg m.v. efter §§ 83-84 og 86 i lov om social service,
til Sundhedsdatastyrelsen med henblik på behandling, herunder
opbevaring, i den fælles digitale infrastruktur, jf. §
193 b i sundhedsloven. Videregivelsen kan ske automatisk og uden
borgerens samtykke.
Stk. 2. En
borger kan ved tilkendegivelse frabede sig, at der indhentes
oplysninger i den fælles digitale infrastruktur, som er
videregivet til Sundhedsdatastyrelsen i medfør af
stk. 1, jf. sundhedslovens § 42 a, stk. 5, og § 42
b, stk. 2.«
§ 2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 903 af 26. august 2019, som ændret bl.a. ved lov nr. 273
af 26. marts 2019 og senest ved lov nr. 1184 af 8. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 193 b, stk. 3, nr. 1,
ændres »typen af oplysninger« til: »hvilke
oplysningstyper«.
2. I
§ 193 b, stk. 3, nr. 7,
ændres »tilknyttes« til »knyttes
til«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forbedre koordinationen
mellem kommuner og sundhedssektoren til gavn for borgerne.
For det første indeholder lovforslaget et forslag til
ændring af bestemmelsen om sygehusadvis'er i § 12 c i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1647 af 4. august
2021 (retssikkerhedsl?o?ven). Formålet er at sikre
koordination mellem kommune og sygehuse, når en borger kommer
på sygehuset enten akut eller planlagt.
Bestemmelsen i § 12 c i retssikkerhedsloven om
sygehusadvis'er sikrer, at kommunalbestyrelsen i borgerens
opholdskommune modtager oplysninger om borgerens indlæggelse
og udskrivning fra et sygehus, ligesom sygehuset får
kontaktoplysninger på kommunen. Der modtages kun et
automatisk sygehusadvis med hjemmel i retsssikkerhedslovens §
12 c, hvis borgeren modtager forebyggende hjemmebesøg efter
§ 79 a i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1548 af 1. juli 2021, (serviceloven) eller personlig
hjælp, pleje og omsorg efter kapitel 16 i serviceloven.
På grund af ændringer i kommunernes
registreringspraksis modtages der ikke længere et
sygehusadvis, hvis borgeren har ophold på et midlertidigt
eller længerevarende botilbud efter servicelovens
§§ 107 eller 108, uanset at borgeren modtager ydelser
efter § 79 a eller kapitel 16 i servicelo?ven. Lovforslaget
indeholder forslag om at rette op på denne utilsigtede
konsekvens af ændringen af kommunernes
registreringspraksis.
Derudover indeholder lovforslaget en opdatering af § 12 c i
retssikkerhedsloven, så den afspejler den udvikling, der er
sket i sygehusvæsenet, hvor ambulant behandling kan
indebære sygehusophold på op til 72 timer. Med
lovforslaget foreslås således, at der ikke skelnes
mellem, om borgerens sygehusophold er en del af akut ambulant
behandling eller en indlæggelse.
For det andet indeholder lovforslaget et forslag om en ny
bestemmelse i § 13 i retssikkerhedsloven. Den foreslåede
bestemmelse har til formål at sikre, at visse ydelser til
ældre m.v. efter serviceloven omfattes af den aftaleoversigt,
som er i færd med at blive etableret i regi af
sundhedssektoren. Med aftaleoversigten kan borgeren selv eller en
pårørende med fuldmagt få et overblik over sine
aftaler i sundhedsvæsenet m.v. Samtidigt kan aktører i
sundhedssektoren se, hvornår borgeren har aftaler med henblik
på at undgå dobbeltbookninger. Lovforslaget har til
formål at sikre, at også visse ydelser til ældre
m.v. efter serviceloven omfattes af aftaleoversigten og dermed
vises for både borgeren selv og for aktørerne i
sundhedssektoren. Den foreslåede bestemmelse er en
udmøntning af økonomiaftalerne for 2020 mellem
regeringen, KL og Danske Regioner.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sygehusadvis
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 12 c i retssikkerhedsloven, at
kommunalbestyrelser og sygehuse til brug for
tilrettelæggelsen af omsorgsopgaver m.v. efter § 79 a og
kapitel 16 i serviceloven og sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 2. august 2019, samt til brug
for opfølgning af sager efter §§ 8-10 i lov om
sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223 af 12. februar
2021, kan udveksle oplysninger om indlæggelse på og
udskrivning fra sygehuse af borgere i kommunen. Udvekslingen kan
ske automatisk og uden borgerens samtykke.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 398 af 28. maj 2003
om ændring af lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område og andre love (Præcisering af
reglerne om borgernes medvirken, myndighedernes oplysningspligt,
myndighedernes beføjelser til at indhente fortrolige
oplysninger om borgerne samt indførelse af bestemmelser om
uanmeldt eftersyn i virksomheder, bødestraf for groft
uagtsom vildledelse af de sociale myndigheder og mulighed for
udveksling af oplysninger mellem kommunalbestyrelsen og sygehuse om
borgernes indlæggelse på og udskrivning fra
sygehuse).
Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 3384, at
formålet med bestemmelsen er, at sygehuse automatisk kan
sende meddelelse til kommuner om, at en borger er blevet indlagt
eller udskrevet. Formålet med meddelelsen er, at kommunerne
på denne måde kan indstille eller genoptage
udførelsen af forskellige serviceydelser, mens borgeren er
indlagt, f.eks. hjemmehjælp og madudbringning, samt foretage
en effektiv opfølgning i sager efter lov om
sygedagpenge.
Bestemmelsen er ikke siden ændret bortset fra enkelte
redaktionelle ændringer, bl.a. som følge af
vedtagelsen af ny lovgivning.
§ 12 c i retssikkerhedsloven giver kommunalbestyrelser og
sygehuse hjemmel til, at de gennem en digital
sagsoverbliksløsning kan udveksle oplysninger automatisk og
uden borgerens samtykke om borgerens indlæggelse på og
udskrivning fra et sygehus. Udvekslingen sker i form af et
indlæggelsesadvis, som sendes fra sygehuset til kommunen, der
sender automatisk svar til sygehuset med kontaktoplysninger til
kommunen. Endelig sender sygehuset et udskrivningsadvis.
Løsningen fungerer teknisk på den måde, at
sygehusenes patientadministrative systemer automatisk sender
meddelelser om alle indlagte patienter til den digitale
sagsoverblik?sløsning i borgerens bopælskommune.
Bopælskommunen modtager advis'er om de indlagte patienter,
der er oprettet i løsningen, og hvor der er hjemmel til
udvekslingen, f.eks. fordi borgeren modtager ydelser fra
hjemmeplejen. Såfremt sygehusadvis'et falder uden for den
målgruppe, der er omfattet af lovhjemlen til udveksling af
oplysninger, frasorteres advis'et automatisk, og meddelelsen
slettes.
National udbredelse af elektroniske sygehusadviser er
opnået, som et fælles mål for regioner og
kommuners samarbejde om sammenhængende patientforløb.
Sygehusadvis'erne sendes tidstro, når patienten registreres
som indlagt og udskrevet i det patientadministrative system.
Udvekslingen af sygehusadvis'er baserer sig på Elektronisk
Omsorgs Journalsystem (EOJ-system), der er kommunernes
sagsbehandlings- og visitationssystem, som bl.a. anvendes til at
registrere voksne personers ydelser efter serviceloven, herunder
ydelser efter kapitel 16 i serviceloven og botilbud. EOJ-systemet
indeholder også oplysninger om ydelser efter sundhedsloven,
bl.a. hjemmesygepleje. EOJ-systemet indeholder en database med
angivelse af de personer, som modtager en eller flere ydelser i
kommunen.
Sygehusadvis'er er gradvist taget i brug fra 2003 og har
været fuldt implementeret i alle regioner og alle 98 kommuner
siden 2011.
Et indlæggelsesadvis indeholder oplysninger om patientens
kommunenummer, personnummer, sygehusafdeling og tidspunkt.
Kommunens svar indeholder oplysninger om afsenderkommune og
oplysninger om kontaktperson og træffetider i kommunen. Et
udskrivningsadvis indeholder oplysninger om patientens
personnummer, dato og tidspunkt for udskrivningen og oplysning om,
hvad patienten er udskrevet til.
Systemet videregiver ikke andre oplysninger end de nævnte
advis, og det er ikke muligt for andre end den relevante
sagsbehandler i kommunen og sundhedsperson på sygehuset at
læse det pågældende advis.
Efter § 12 c i retssikkerhedsloven er det alene muligt at
udveksle de elektroniske oplysninger, som indgår i de omtalte
indlæggelses- og udskrivningsadvis samt i kommunens svar med
kontaktoplysninger. Bestemmelsen giver ikke hjemmel til, at
sygehuse og kommunalbestyrelser kan aftale at udveksle andre
oplysninger elektronisk uden borgerens samtykke, såsom
oplysninger om diagnose, behandling eller medicinering.
Hvis sygehuse og kommuner aftaler at udveksle andre oplysninger
elektronisk end oplysninger om udskrivning eller indlæggelse
som beskrevet ovenfor, f.eks. oplysninger om diagnose, behandling
eller medicinering , skal dette ske i overensstemmelse med reglerne
i kapitel 9 i sundhedsloven samt Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
(databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven). Da disse oplysninger typisk vil have
karakter af helbredsoplysninger vil udveksling alene kunne ske
under overholdelse af kravene i artikel 9 i
databeskyttelsesforordningen.
Behandling af oplysninger i en digital
sagsoverbliksløsning er omfattet af reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Den
gældende § 12 c vurderes at være inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningen, herunder særligt
artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2, litra h.
Kommunalbestyrelsen skal informere de berørte borgere om
adgangen til at udveksle oplysninger om indlæggelse og
udskrivning fra sygehuse, herunder karakteren af de oplysninger,
som vil kunne udveksles uden samtykke.
Borgeren skal altid have besked, når sygehuset og
kommunalbestyrelsen konkret har udvekslet oplysninger elektronisk
om indlæggelse og udskrivning, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 14.
Som udgangspunkt har både den dataansvarlige myndighed,
der afgiver og modtager oplysninger, pligt til at underrette
borgeren om udvekslingen. Der kan dog aftales mellem
kommunalbestyrelsen og sygehuset, at alene den ene myndighed
foretager underretningen på vegne af begge.
2.1.2. Social- og Ældreministeriets
overvejelser
Social- og Ældreministeriet finder, at § 12 c i
retssikkerhedsloven bør ændres af to
årsager.
For det første blev der i 2017 aftalt en lempelse af
kommunale registreringer i EOJ-systemet mellem det daværende
børne- og socialministerium og KL. Aftalen betyder, at det
ikke er nødvendigt, at kommunen både registrerer, at
en borger har ophold på et botilbud, f.eks. et
længerevarende botilbud efter § 108 i serviceloven, og
at borgeren modtager en serviceydelse, f.eks.
socialpædagogisk støtte efter § 85 i
serviceloven. Aftalen var begrundet i, at borgere, der modtager en
opholdsydelse, f.eks. ved ophold på et botilbud, i langt de
fleste tilfælde også modtager serviceydelser, f.eks.
socialpædagogisk støtte, herunder
socialpædagogisk ledsagelse. Registreringen af både
opholds- og serviceydelsen gav derfor ikke nogen merværdi,
men medførte alene merarbejde for kommunerne.
Efter § 12 c i retssikkerhedsloven kan der alene sendes et
sygehusadvis om borgerens indlæggelse eller udskrivning fra
et sygehus, når borgeren modtager støtte efter §
79 a eller kapitel 16 i serviceloven. Disse bestemmelser i
serviceloven indeholder serviceydelser, såsom
socialpædagogisk støtte. Den ovenfor omtalte
ændring i registreringspraksis betyder, at hvis borgeren har
ophold på et botilbud, så er borgeren ikke
længere registreret som modtager af serviceydelser efter
§ 79 a eller kapitel 16 i serviceloven, uanset at borgeren
modtager sådanne serviceydelser. Den manglende registrering
betyder, at der ikke længere udveksles sygehu?sadvis'er
efter § 12 c i retssikkerhedsloven, om at en borger, der har
ophold på et botilbud, er blevet indlagt eller udskrevet fra
sygehuset.
Social- og Ældreministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at der rettes op på denne utilsigtede
konsekvens af lempelsen i registreringskravene til kommunerne,
således at der også udveksles sygehusadvis'er om
borgerens indlæggelse eller udskrivning fra sygehuset,
når borgeren har ophold i et botilbud. Det findes ikke
hensigtsmæssigt at genindføre kommunernes tidligere
registrering af både service- og opholdsydelser, idet aftalen
fra 2017 mellem KL og det daværende børne- og
socialministerium havde til formål at begrænse antallet
af registreringer og indberetningskrav. Ministeriet finder derfor,
at der bør ske en ændring af § 12 c i
retssikkerhedsloven, således at der også udveksles et
sygehusadvis, når borgeren har ophold på et botilbud
efter §§ 107 og 108 i serviceloven.
For det andet er der siden vedtagelsen af § 12 c i
retssikkerhedsloven sket ændringer i, hvordan
sundhedsvæsenet registrerer en borgers ophold på et
sygehus. Udviklingen i sundhedsvæsenet er gået i den
retning, at borgerne sjældnere indlægges, og at de
fleste sundhedsydelser ydes ambulant. Anvendelse af akut ambulant
kontaktregistrering er således i dag almindelig praksis i
alle regioner ved modtagelse af patienter i akutmodtagelserne, og
der sker i modsætning til tidligere færre egentlige
indlæggelser. Et akut ambulant ophold kan vare op til 72
timer på sygehusene og kan dermed i praksis vare
længere end en indlæggelse. Det giver således
ikke længere mening at sondre mellem ambulant behandling og
indlæggelse. I stedet skelnes mellem akutte og planlagte
ophold, som begge kan være ambulante eller med
indlæggelse.
Da det er et krav efter § 12 c i retssikkerhedsloven, at
der er tale om en indlæggelse, modtager kommunalbestyrelsen
ikke et sygehusadvis, når en borger opholder sig i
akutmodtagelsen til vurdering og evt. behandling, uden at
være registreret som indlagt. KL har givet udtryk for, at
dette er en væsentlig udfordring i det tværsektorielle
samarbejde mellem sygehusvæsener og kommuner. Det handler
bl.a. om, at kommunen ikke modtager oplysninger om, at en borger,
der modtager støtte og indsatser fra hjemmeplejen, fra
hjemmesygeplejen, forebyggende hjemmebesøg, madservice eller
bostøtte i eget hjem eller på et midlertidigt eller
længerevarende botilbud, er kommet akut på sygehuset.
Kommunen har derved ikke mulighed for midlertidigt at indstille de
ydelser, som borgeren normalt modtager, mens borgeren er på
sygehuset, og genoptage dem igen, når borgeren er kommet
hjem. Den manglende advisering medfører forgæves
besøg og eftersøgning af, hvor borgeren opholder sig.
Derudover mangler kommunen også oplysningerne til brug for
forvaltningen af sygedagpenge, revalidering o.l. De manglende
sygehusadvis'er skaber også problemer for sygehusene, idet de
uden et sygehusadvis ikke modtager oplysninger fra kommunen om en
kontaktperson, der kan give supplerende oplysninger om patientens
situation.
Det er Social- og Ældreministeriets vurdering, at
ovenstående udfordringer for borgere, kommuner og sygehuse
bør føre til en ændring af bestemmelsen i
§ 12 c i retssikkerhedsloven, således at bestemmelsen
afspejler den udvikling, der er sket i sundhedsvæsenet, hvor
akutte ambulante forløb kan indebære ophold på
et sygehus i op til 72 timer og derfor systemteknisk bør
ligestilles med indlæggelser.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det for det første, at
§ 12 c i retssikkerhedsloven ændres, således at
også borgere, der har ophold på et midlertidigt
botilbud efter § 107 i serviceloven eller et
længerevarende botilbud efter § 108 i serviceloven, vil
blive omfattet af bestemmelsen. Det vil medføre, at
kommunalbestyrelser og sygehuse må udveksle et sygehusadvis,
såfremt en borger med ophold på et botilbud efter
§§ 107 eller 108 i serviceloven kommer på
sygehuset. Retstilstanden vil herefter svare til praksis før
ændringen af den kommunale registreringspraksis, hvor der for
sådanne borgere blev registreret, at de modtog hjælp
efter såvel §§ 107 eller 108 og efter kapitel 16 i
serviceloven.
Borgere med ophold på et botilbud efter §§ 107
eller 108 i serviceloven modtager i praksis så godt som altid
en eller flere serviceydelser efter kapitel 16 i serviceloven. Den
foreslåede ændring vil derfor alene betyde, at et meget
begrænset antal borgere, der ikke er omfattet af den
gældende bestemmelse om udveksling af sygehusadvis, vil blive
omfattet af bestemmelsen med den foreslåede
ændring.
For det andet foreslås med lovforslaget, at § 12 c i
retssikkerhedsloven ændres således, at der ikke
længere skelnes mellem akut ambulant behandling og
indlæggelse på et sygehus. Dette på baggrund af,
at det i den akutte regionale indsats i vid udstrækning
tilstræbes at vurdere og behandle akutte patienter uden
indlæggelse. Således kan akut ambulant behandling
indebære sygehusophold på op til 72 timer.
Med ændringen vil det i stedet være således,
at der vil kunne udveksles et sygehusadvis, når borgeren er
indlagt, eller ved borgerens akutte sygehusophold. Dette vil
indebære en udvidelse i forhold til gældende ret, hvor
der udveksles sygehusadvis, når borgere inden for
målgruppen indlægges og udskrives til også at
omfatte advis'er ved borgernes akutte ophold på sygehuset af
kortere eller længere varighed. Det vil betyde, at
Elektronisk Patient Journal-systemerne (EPJ) afsender automatisk
advis til kommunen på det tidspunkt, hvor borgeren
registreres ved ankomst til akutmodtagelsen, herunder til
skadestuebehandling. Der vil også blive sendt et automatisk
advis til kommunen, når borgerens akutte sygehusophold
afsluttes. Udvidelsen af adviseringen vil sikre, at kommunens behov
for at vide, hvor borgeren opholder sig, dækkes, ligesom
sygehuspersonalets behov for at vide, hvorvidt borgeren har kontakt
med kommunen. Udvidelsen i adviseringen vil give kommunen og
sygehuset effektiv mulighed for at koordinere forløbet for
borgeren, hvor det er nødvendigt. Udvidelsen af adviseringen
vil medføre en understøttelse af sygehuspersonalets
arbejdsgange, idet adviseringen sker automatisk på baggrund
af registreringen af borgens akutte sygehusophold.
Det foreslås dermed med ændringen, at der altid
sendes sygehusadvis fra sygehuset til kommunalbestyrelsen om
borgere, der indlægges, eller som har akut sygehusophold,
uden at borgeren er registreret indlagt, såfremt borgeren
modtager støtte efter § 79 a eller kapitel 16 i
serviceloven, eller efter det foreslåede har ophold i et
botilbud efter §§ 107 eller 108 i serviceloven.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af
§ 12 c i retssikkerhedsloven ligesom de gældende regler
er inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen med
henvisning til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra e og artikel 9, stk. 2, litra h. Der foreslås ikke
ændringer i, hvilke oplysninger der kan udveksles mellem
kommunalbestyrelserne og sygehuse.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
2.2. Aftaleoversigten
2.2.1. Gældende ret
Det følger af sundhedslovens § 193 b, stk. 1, at
Sundhedsdatastyrelsen er ansvarlig for at drive en fælles
digital infrastruktur til udveksling og registrering af udvalgte
oplysninger om de enkelte borgeres helbredsforhold og andre
fortrolige oplysninger.
Det følger af sundhedslovens § 193 b, stk. 2, at
oplysninger, der opbevares i den fælles digitale
infrastruktur, kun må behandles, hvis det er
nødvendigt med henblik på forebyggende
sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje,
patientbehandling eller forvaltning af læge- og
sundhedstjenester og behandlingen af oplysningerne foretages af en
person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er
undergivet tavshedspligt.
Sundhedsministeren fastsætter efter sundhedslovens
§ 193 b, stk. 3, nærmere regler om driften
m.v. af den i § 193 b, stk. 1, nævnte digitale
infrastruktur og fastsætter herunder nærmere regler om
typen af oplysninger, der må registreres i den digitale
infrastruktur, pligt til opbevaring og sletning af registrerede
oplysninger, den registreredes direkte elektroniske adgang til de
elektroniske oplysninger, der er registreret om vedkommende i den
digitale infrastruktur, den registreredes direkte elektroniske
adgang til registrering (logning) af anvendelser af de registrerede
oplysninger, den dataansvarliges adgang og pligt til indberetning
til den digitale infrastruktur, herunder tekniske krav og formkrav
til sådanne indberetninger, og den dataansvarliges pligt til
at opdatere og korrigere urigtige oplysninger hidrørende fra
den digitale infrastruktur, herunder tekniske krav og formkrav til
sådanne opdateringer og korrektioner, tekniske og
forretningsmæssige krav vedrørende sundhedspersoners
og myndigheders tilslutning til den digitale infrastruktur, og
hvilke systemer der skal tilknyttes den digitale infrastruktur som
kildesystemer.
Det følger af forarbejderne til sundhedslovens § 193
b, at det kun er oplysninger, der hidrører fra
sundhedsvæsenets elektroniske systemer, der må
opbevares i den fælles digitale infrastruktur. Det er
således kun kildesystemer inden for sundhedsvæsenet,
der kan tilknyttes den fælles digitale infrastruktur, f.eks.
elektroniske patientjournaler, Det Fælles Medicinkort m.v.
Det er efter forarbejderne til § 193 b i sundhedsloven en
forudsætning, at de oplysninger, der skal kunne opbevares i
den fælles digitale infrastruktur skal kunne
understøtte etableringen af et samlet patientoverblik, jf.
Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 127 som
fremsat, side 17.
Det følger endvidere af forarbejderne, at alle systemer,
der bruges til at dele oplysninger i sundhedsvæsenet, vil
kunne tilknyttes den fælles digitale infrastruktur som
kildesystemer efter den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse,
jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 127
som fremsat, side 51.
Det følger herudover af
forarbejderne til § 193 b, at adgangen til at indhente
oplysninger i den fælles digitale infrastruktur følger
af sundhedslovens §§ 42 a og 42 b, jf. Folketingstidende
2018-19 (1. samling), tillæg A, L 127 som fremsat, side
17.
Bemyndigelsen i sundhedslovens
§ 193 b, stk. 3, er udmøntet i bekendtgørelse
nr. 1101 af 29. juni 2020 om drift m.v. af den fælles
digitale infrastruktur.
Det følger af § 1, stk.
2, i denne bekendtgørelse, at Sundhedsdatastyrelsen i
medfør af denne bekendtgørelse og som dataansvarlig
for de oplysninger som Sundhedsdatastyrelsen får adgang til,
jf. § 2, stk. 3, må behandle, herunder registrere, de
oplysninger om helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, som
fremgår af bekendtgørelsens bilag 1, i den
fælles digitale infrastruktur. Af bilag 1 fremgår
bl.a., at oplysninger om aftaler i sundhedsvæsenet må
registreres i den fælles digitale infrastruktur. Det
fremgår videre af bekendtgørelsens bilag 1, at
oplysninger om aftaler i sundhedsvæsenet omfatter alle former
for aftaler vedrørende tidspunkt, sted og indhold m.v., der
er indgået mellem en patient og de parter, der er tilsluttet
til den fælles digitale infrastruktur, jf. § 2.
Det følger af
bekendtgørelsens § 2, at de kildesystemer, herunder
serviceplatforme m.v., der kan tilknyttes den fælles digitale
infrastruktur i medfør af denne bekendtgørelse,
fremgår af bilag 2. I bilag 2 er nævnt en række
kildesystemer, herunder systemer, der understøtter den
kommunale sundheds- og omsorgsindsats, herunder kommunale sundheds-
og omsorgssystemer (f.eks. EOJ-systemer).
Det bemærkes, at EOJ-systemer
er kommunale elektroniske omsorgsjournaler, som bl.a. indeholder
oplysninger om visitation, hjemmepleje, sygepleje, sundhedsfremme
og forebyggelse, hjælpemidler og forebyggende
hjemmebesøg. De kommunale elektroniske omsorgsjournaler
indeholder således både oplysninger vedrørende
kommunens opgaver udført efter serviceloven og oplysninger
vedrørende kommunens opgaver udført efter
sundhedsloven, herunder de sygeplejefaglige optegnelser.
Det følger af
bekendtgørelsens § 4, at sundhedspersoner og andre
personer ved opslag i den fælles digitale infrastruktur via
patientoverblikket kan indhente oplysninger om helbredsforhold og
andre fortrolige oplysninger, jf. sundhedslo?vens § 42
a.
Det følger af sundhedslovens
§ 42 a, stk. 1, at sundhedspersoner ved opslag i elektroniske
systemer i fornødent omfang kan indhente oplysninger om en
patients helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, når
det er nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling af
patienten.
Sundhedspersoner skal forstås
i overensstemmelse med sundhedslovens § 6 og omfatter
således personer, der er autoriserede i henhold til
særlig lovgivning til at varetage opgaver, og personer, der
handler på disses ansvar.
Ifølge sundhedslovens §
42 a, stk. 4, kan andre personer, der efter lovgivningen er
undergivet tavshedspligt, indhente oplysninger som nævnt i
§ 42 a, stk. 1, hvis det er nødvendigt af hensyn til
den samlede aktuelle behandling af patienten, eller hvis det er
nødvendigt med henblik på at yde teknisk bistand til
sundhedspersoners indhentning af oplysninger efter § 42 a,
stk. 1 og stk. 2, i det omfang ledelsen på behandlingsstedet
har givet tilladelse hertil.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.2. i de almindelige bemærkninger til forslag til
lov om ændring af sundhedsloven m.v., (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til
forældre vedrørende børnevaccination og
bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og
Grønland) (L127) fremsat den 13. december 2018 af
sundhedsministeren for en nærmere beskrivelse af, hvem der er
omfattet af adgangen til at indhente oplysninger efter
sundhedslovens § 42 a.
Det følger endvidere af
§ 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1101 af 20. juni 2020
om drift m.v. af den fælles digitale in?frastruktur, at
borgeren ved tilkendegivelse kan frabede sig, at sundhedspersoner
og andre personer indhenter oplysnin?ger fra den fælles
digitale infrastruktur, jf. sundhedslo?vens § 42 a,
stk. 5, og § 42 b.
Det følger af forarbejderne
til sundhedslovens § 42 a, stk. 5, at patienten
afhængigt af, hvad der er teknisk muligt, vil kunne frabede
sig, at en sundhedsperson - eller flere bestemte sundhedspersoner,
f.eks. en bestemt læge eller sygeplejerske på en
sygehusafdeling, i et sundhedsfagligt team eller lignende -
indhenter oplysninger efter § 42 a, stk. 1. Det følger
endvidere af bestemmelsens forarbejder, at patienten vil kunne
frabede sig, at andre personer, der af ledelsen på
behandlingsstedet har fået adgang til at foretage opslag i
elektroniske systemer, kan indhente helbredsoplysninger efter
§ 42 a, stk. 4. Andre personer kan f.eks. være
sekretærer eller medicinstuderende. Afhængigt af, hvad
der er teknisk muligt, vil patienten endvidere kunne frabede sig,
at oplysninger fra en bestemt enhed, f.eks. et sygehus eller en
afdeling på et sygehus eller lign., kan indhentes, ligesom
patienten kan frabede sig indhentning af oplysninger fra et bestemt
tidsrum. Det forudsættes, at patienterne informeres om deres
ret til at frabede sig indhentning af oplysninger, jf.
Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 127 som
fremsat, side 39.
Det følger af sundhedslovens
§ 42 b, stk. 2, at en tilkendegivelse om frabedelse af
indhentning af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger
i et elektronisk system, som drives af en central
sundhedsmyndighed, skal ske til denne myndighed, som sikrer, at
tilkendegivelsen registreres i det elektroniske system.
Det følger bl.a. af
forarbejderne til bestemmelsen, at såfremt patienten
ønsker at frabede sig indhentning af helbredsoplysninger
m.v. i den fælles digitale infrastruktur, kan patienten
meddele dette direkte til Sundhedsdatastyrelsen.
Sundhedsdatastyrelsen vil efter
bestemmelsen være forpligtet til sikre, at tilkendegivelsen
om frabedelse registreres i det elektroniske system, således
at det for sundhedspersoner, der har adgang til indhente
oplysninger i den fælles digitale infrastruktur, vil
fremgå, at patienten har frabedt sig indhentning af
helbredsoplysninger m.v.
Det er i overensstemmelse med
bestemmelsen, hvis patientens tilkendegivelse om frabedelse kan
registreres direkte i brugergrænsefladen (f.eks.
patientoverblikket) til den fælles digitale infrastruktur,
jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 127
som fremsat, side 39.
Det følger herudover af
§ 5 i bekendtgørelse nr. 1101 af 29. juni 2020 om drift
m.v. af den fælles digitale infrastruktur, at
Sundhedsdatastyrelsen har pligt til at sikre, at borgeren har
elektronisk adgang til de oplysninger om helbredsforhold og andre
fortrolige oplysninger vedrørende borgeren, der registreres
og udstilles i patientoverblikket gennem den fælles digitale
infrastruktur.
Sundhedsdatastyrelsen er efter
bekendtgørelsens § 6, stk. 1, 1. pkt., desuden
forpligtet til at foretage maskinel registrering (logning) af alle
anvendelser af personoplysninger i den fælles digitale
infrastruktur.
Der er ikke fastsat særlige
regler, der giver hjemmel til, at kommunalbestyrelsen automatisk og
uden samtykke fra borgeren kan videregive oplysninger om,
hvornår borgeren modtager forebyggende hjemmebesøg
efter § 79 a i serviceloven eller personlig hjælp,
omsorg og pleje efter §§ 83-84 eller 86 i serviceloven
til Sundhedsdatastyrelsen med henblik på, at oplysningerne
kan indgå i aftaleoversigten i den fælles digitale
infrastruktur. Kommunalbestyrelsens videregivelse af oplysninger
herom til andre myndigheder eller andre personer inden for
sundhedsvæsenet vil efter en konkret vurdering kunne ske i
medfør af de generelle databeskyttelsesretlige regler, som
er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
2.2.2. Social- og Ældreministeriets
overvejelser
Det følger af økonomiaftalerne for 2020 mellem
regeringen, KL og Danske Regioner, at der skal ske en national
udbredelse af en aftaleoversigt. Aftaleoversigten skal for det
første gøre det muligt for borgeren at se,
hvornår borgeren har en aftale om f.eks. en
undersøgelse på et sygehus, en aftale hos alment
praktiserende læge eller en aftale andre steder, hvor der
udføres sundhedsfaglig behandling efter sundhedsloven, jf.
§ 5 i sundhedsloven. For det andet skal aftaleoversigten give
myndigheder, der behandler eller yder støtte til borgeren,
mulighed for at se, hvornår en borger har en anden aftale,
så borgeren ikke risikerer at have flere aftaler på
samme tid. Parterne til økonomiaftalerne ønsker med
aftaleoversigten dermed at opnå en understøttelse af
et bedre digitalt samarbejde med et samlet patientoverblik for
patienter, pårørende og sundhedspersonale. Initiativet
indgår i den fællesoffentlige strategi for digital
sundhed 2018-2022.
I aftalerne om regionernes og kommunernes økonomi for
2020 er det aftalt, at det er hensigten, at aftaleoversigten
gøres tilgængelig for borgeren på sundhed.dk, og
for sundhedspersonalet i de it-systemer, som de benytter til
daglig. Lov nr. 273 af 26. marts 2019 om ændring af
sundhedsloven (Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsnet,
påmindelser til forældre vedrørende
børnevaccination og bestemmelser om territorial gyldighed
for Færøerne og Grønland) indeholder de retlige
rammer for den fælles digitale infrastruktur, som
aftaleoversigten indgår i.
Sundheds- og omsorgsydelser er for mange borgere tæt
forbundne. Det gælder f.eks. de borgere, som ikke ser et skel
mellem de sundhedsydelser, de modtager på sygehuse, og de
omsorgsydelser, de modtager af f.eks. hjemmeplejen. Internt i
hjemmeplejen kan sundheds- og omsorgsydelser i praksis blive
udført af samme medarbejdere og ofte inden for samme aftale.
Men hverken borgere, kommunen eller sundhedspersonalet har i dag et
sted, hvor de kan få et samlet overblik over aftaler
relateret til både sundheds- og omsorgsydelser.
Social- og Ældreministeriet finder, at der i
retssikkerhedslo?ven bør indsættes en
bestemmelse, der muliggør, at borgere, der har mange
kontaktflader med både sundhedssektoren og kommunal
hjælp og støtte efter servicelo?ven, herunder
særligt ældre, ét sted kan få et samlet
overblik over deres aftaler i sundhedsvæsenet og visse
ydelser efter servi?celo?ven. Samtidig bør bestemmelsen
sikre, at de sundhedspersoner, der er involveret i
patientbehandlingen på sygehuset, i praksissektoren, i de
kommunale sundhedstilbud og andre behandlingssteder, f.eks.
bosteder, skal kunne tilgå borgerens aftaler både i
sundhedsvæsenet og de aftaler, som borgeren har
vedrørende omsorgsydelser efter serviceloven, som har en
nær sammenhæng med patientbehandlingen. Herved kan det
undgås, at borgeren dobbeltbookes og på baggrund heraf
skal have ændret sin aftale eller eventuelt udebliver.
KL har tilkendegivet, at det er kommunernes ønske, at der
tilvejebringes en hjemmel til udveksling af oplysninger med
sundhedssektoren om borgerens aftaler om visse
servicelovsydelser.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der som en ny bestemmelse i
retssikkerhedslovens § 13 til brug for planlægningen af
aftaler indføres en hjemmel til, at kommunalbestyrelser kan
videregive oplysninger om, hvornår en borger modtager
forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i serviceloven og
omsorg m.v. efter §§ 83-84 og 86 i serviceloven til
Sundhedsdatastyrelsen med henblik på behandling, herunder
opbevaring, i den fælles digitale infrastruktur, jf. §
193 b i sundhedsloven. Det foreslås endvidere, at
videregivelsen kan ske automatisk og uden borgerens samtykke.
Forslaget vil indebære, at borgeren selv eller en
pårørende med fuldmagt vil kunne få et samlet
overblik i aftaleoversigten over både borgerens aftaler i
sundhedsvæsenet og udvalgte aftaler om forebyggende
hjemmebesøg efter servicelovens § 79 a, og om personlig
hjælp og pleje efter servicelovens §§ 83-84 og 86.
Med lovforslaget får sundhedspersoner og andre personer, der
deltager i borgerens samlede aktuelle behandling, desuden mulighed
for at se hvornår borgeren har aftaler med henblik på
at kunne planlægge aftaler hensigtsmæssigt og
undgå dobbeltbookinger.
Borgeren vil med forslaget få mulighed for at frabede sig,
at oplysningerne om aftaler efter serviceloven, som omfattes af
forslaget, kan indhentes i aftaleoversigten i den fælles
digitale infrastruktur. Borgerens mulighed for at frabede sig
indhentning af oplysninger vil efter forslaget svare til den
adgang, som borgeren efter gældende regler har for at frabede
sig indhentning af oplysninger i den fælles digitale
infrastruktur om aftaler inden for sundhedsvæsenet.
Muligheden for at frabede sig indhentning af oplysninger vil
således kunne ske ved, at borgeren enten selv kan gå
ind via sundhed.dk og spærre for adgangen til oplysninger,
eller borgeren kan anmode Sundhedsdatastyrelsen om at spærre
for adgang, således at oplysningen ikke kan tilgås af
sundhedspersonen.
Der vil med den foreslåede bestemmelse i § 13 blive
etableret en specifik hjemmel inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven til at
regulere udvekslingen af oplysninger i situationer, der vil
være omfattede af den foreslåede bestemmelse i §
13. Oplysninger, der vil være omfattede af § 13, vil med
hjemmel i den foreslåede bestemmelse kunne videregives uden
samtykke fra den registrerede.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse kunne videregives
oplysninger til Sundhedsdatastyrelsen med henblik på
behandling, herunder opbevaring, i den fælles digitale
infrastruktur om hvilket tidsrum, hvilken type støtte efter
serviceloven der er tale om, f.eks. om der er tale om
hjemmehjælp i form af personlig pleje eller praktisk
hjælp, og hvor aftalen finder sted. Kommunalbestyrelsen vil
således ikke kunne videregives oplysninger om begrundelsen
for, at en borger modtager personlig pleje eller praktisk
hjælp.
Videregivelsen af oplysningerne fra kommunalbestyrelsen er
desuden underlagt en formålsbegrænsning, idet
oplysningerne alene må videregives med det formål at
planlægge aftaler. Sundhedsdatastyrelsens behandling af de
oplysninger, der videregives fra kommunalbestyrelsen om de
nævnte omsorgsaftaler om forebyggende hjemmebesøg,
hjemmehjælp m.v., vil herudover være underlagt en
formålsbegrænsning, idet Sundhedsdatastyrelsen alene
må behandle de omhandlede oplysninger til de formål,
som er nævnt i sundhedslovens § 193 b, stk. 2, dvs. at
oplysningerne kun må behandles, hvis det er nødvendigt
med henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse,
medicinsk diagnose, sygepleje, patientbehandling eller forvaltning
af læge- og sundhedstjenester, og behandlingen af
oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren,
der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt. Det er en
formålsbegrænsning, som allerede gælder for de
oplysninger, som Sundhedsdatastyrelsen behandler om aftaler inden
for sundhedsvæsenet.
Det vil efter forslaget alene være personer omfattet af
sundhedslovens § 42 a, der vil kunne indhente oplysninger om
de aftaler, der omfattes af forslaget. Det betyder, at det kun vil
være sundhedspersoner og andre personer, der deltager i den
samlede aktuelle behandling, der vil kunne indhente oplysningerne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1.1 i de almindelige
bemærkninger samt bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Der foreslås samtidigt en justering af sundhedslovens
§ 193 b, der har til formål at præcisere
at også nærmere omsorgsaftaler efter serviceloven kan
opbevares i den fælles digitale infrastruktur.
Der vil med forslaget blive taget hensyn til borgerens ret til
beskyttelse af personoplysninger ved, at kommunalbestyrelsen efter
den foreslåede bestemmelse i § 13 alene vil kunne
videregive oplysninger om hvilket tidsrum, hvilken type
støtte efter serviceloven der er tale om, f.eks. om der er
tale om hjemmehjælp efter servicelovens § 83 i form af
personlig pleje eller praktisk hjælp, og hvor aftalen finder
sted. Kommunalbestyrelsen vil således ikke kunne videregive
oplysninger om begrundelsen for, at borger modtager personlig pleje
eller praktisk hjælp.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2, og § 2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De foreslåede ændringer i § 12 c i
retssikkerhedsloven vurderes at understøtte en bedre
ressourceudnyttelse i kommuner og regioner.
De foreslåede ændringer i § 12 c i
retssikkerhedsloven vurderes ikke at medføre
selvstændige implementeringskonsekvenser. Regionerne,
kommunerne og Medcom har i en årrække samarbejdet om en
moderniseret standard. It-leverandørerne af
patientjournalsystemer og omsorgssystemer er i gang med at tilpasse
deres systemer til den nye standard, så der i udvekslingen af
beskeder mellem EPJ-systemer og EOJ-systemer ikke længere
skelnes mellem ambulant behandling og indlæggelse på et
sygehus.
De foreslåede ændringer i § 12 c i
retssikkerhedsloven vurderes ikke at medføre
selvstændige økonomiske konsekvenser.
Den foreslåede bestemmelse i § 13 i
retssikkerhedsloven om aftaleoversigten vil kræve
systemtilpasninger i de kommunale omsorgssystemer for at koble dem
op på aftaleoversigten, men implementering gennemføres
uafhængigt af lovforslaget, da aftaler efter sundhedsloven
under alle omstændigheder skal indgå i overblikket, jf.
aftalerne om regionernes og kommunernes økonomi for 2020. At
lade aftaler efter serviceloven indgå vurderes ikke
selvstændigt at medføre væsentlige
implementeringskonsekvenser. På samme baggrund vurderes den
foreslåede bestemmelse ikke at medføre
væsentlige økonomiske konsekvenser.
National ibrugtagning af aftaleoversigten forventes at
medføre en række positive økonomiske
konsekvenser i sundhedsvæsenet, herunder bl.a. mere effektiv
koordinering og planlægning og bedre kvalitet i
behandling.
Det er Social- og Ældreministeriets vurdering, at de
foreslåede ændringer ikke giver anledning til
regulering af de kommunale og regionale bloktilskud.
Det er Social- og Ældreministeriets vurdering, at
lovforslaget overholder de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning.
Lovforslaget er udformet under hensyntagen til ambitionen i
aftalen om en digitaliseringsklar lovgivning, så loven kan
understøttes digitalt. Lovteksten er i videst muligt omfang
udformet med objektive kriterier, så lovgivningen er
digitaliseringsklar, og der er mulighed for effektiv it-anvendelse.
Lovteksten er i videst muligt omfang udformet med objektive
kriterier, så lovgivningen er digitaliseringsklar, og der er
mulighed for effektiv it-anvendelse. Lovforslaget udnytter digitale
muligheder for at skabe sammenhæng ved at dele og genbruge
data på tværs af sundhedsvæsenet (princip nr. 4),
og der skabes gennemsigtighed om borgernes data, idet borgerne
på sundhed.dk får mulighed for at se deres aftaler og
styre, hvem der har adgang til at se dem (princip nr. 5). Samtidig
er der ved udarbejdelse af lovforslaget taget højde for at
anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur (princip nr.
6), og at behandlingen af borgernes oplysninger er sikker og kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne (princip
nr. 5).
Reglerne er formuleret teknologineutralt, så de også
kan rumme fremtidig teknologisk udvikling, og med lovforslaget
bliver flere ordninger understøttet af digitale
løsninger.
Ved udarbejdelse af lovforslaget er der taget højde for
at anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur, og at
behandlingen af borgernes oplysninger kan finde sted inden for
rammerne af databeskyttelsesreglerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Hvad angår retssikkerhedslovens § 12 c, vil
oplysninger om borgeres akutte ambulante ophold automatisk blive
videreformidlet til kommunen, så kommunen har mulighed for at
koordinere borgerens forløb, hvor det er nødvendigt.
Det vil sikre en bedre oplevelse for borgere i en række
tilfælde, herunder at borgeren ikke forgæves
forsøges besøgt og eftersøgt, fordi borgeren
opholder sig på sygehuset, samt at de ydelser, borgeren
modtager, automatisk indstilles, mens borgeren er på
sygehuset, og automatisk genoptages, når borgeren er kommet
hjem.
Hvad angår den foreslåede bestemmelse i
retssikkerhedslovens § 13, vil lovforslaget medføre, at
borgerne på sundhed.dk vil blive tilbudt et samlet overblik
over deres aftaler på sundhedsområdet og visse ydelser
efter serviceloven. Det skal sikre, at den enkelte får et
lettilgængeligt overblik over sit forløb og dermed i
højere grad føler sig inddraget i sin behandling og
sociale tilbud. Lovforslaget vil medføre, at oplysninger om
de omfattede aftaler efter serviceloven automatisk og på
sikker vis bliver overført til den fælles digitale
infrastruktur på sundhedsområdet, som varetages af
Sundhedsdatastyrelsen, og som sundhedspersonale vil kunne
tilgå, hvis de har borgeren i aktiv patientbehandling.
Såfremt borgeren ønsker at begrænse
sundhedspersonales adgang til oplysningerne, vil borgeren kunne
spærre for adgang på sundhed.dk.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Natur-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke natur- og miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. juni 2021
til den 20. juli 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: 3F - Den
Offentlige Gruppe, Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Akademikerne, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Børne- og
Kulturchefforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, De Private Sociale Tilbud (LOS), DemensKoordinatorer
i Danmark, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Ergoterapeutforeningen, Etisk Råd, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS),
Forhandlingsfællesskabet, HK Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Kommunaldirektørforeningen, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen Sind,
Ledernes Hovedorganisation, Lægeforeningen, Nationalt
Videnscenter for Demens, PLO, Pårørendegruppen for
svage ældre, Rådet for etniske minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, Sand, Selveje Danmark, Sjældne
Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO
(Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende
hjemmebesøg), Udbetaling Danmark, ULF
Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | National ibrugtagning af aftaleoversigten
forventes at medføre en række positive
økonomiske konsekvenser i sundhedsvæsenet, herunder
bl.a. mere effektiv koordinering og planlægning og bedre
kvalitet i behandling. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 12 c i retssikkerhedsloven kan kommunalbestyrelser
og sygehuse udveksle oplysninger om indlæggelse på og
udskrivning fra sygehuse af borgere i kommunen til brug for
tilrettelæggelsen af omsorgsopgaver m.v. efter § 79 a og
kapitel 16 i serviceloven og sundhedsloven samt til brug for
opfølgning af sager efter §§ 8-10 i lov om
sygedagpenge.
Som følge af en ændret registreringspraksis i
kommunerne, hvorefter kommunerne kun registrerer, at en borger har
ophold på et botilbud frem for både at registrere en
servicey?delse, og at borgeren har ophold på et
botilbud, udveksles der ikke sygehusadvis om en borgers
indlæggelse på eller udskrivning fra sygehuset, hvis
borgeren har ophold i et midlertidigt eller længerevarende
botilbud efter §§ 107 eller 108 i serviceloven. Endvidere
udveksles der ikke et sygehusadvis, når borgeren opholder sig
akut på sygehuset til vurdering og behandling i
akutmodtagelsen uden indlæggelsesregistrering, hvilket kan
vare op til 72 timer.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at § 12 c, 1. pkt., i retssikkerhedsloven
ændres, således at der til henvisningen til kapitel 16
i serviceloven tilføjes en henvisning til §§ 107
og 108 i serviceloven. Det foreslås endvidere, at det
tilføjes, at der efter bestemmelsen kan udveksles
oplysninger om borgernes akutte sygehusophold, hvor borgeren
opholder sig på sygehuset til vurdering og behandling uden at
være indlagt.
Med den foreslåede ændring af § 12 c i
retssikkerhedsloven vil sygehusadvis kunne udveksles til brug for
tilrettelæggelsen af omsorgsopgaver m.v. efter § 79 a,
kapitel 16 og §§ 107 og 108 i serviceloven. Dette
vil betyde, at der vil kunne udveksles et sygehusadvis, hvis der er
tale om en borger, der modtager støtte efter § 79 a
eller kapitel 16 i serviceloven, eller som har ophold på et
midlertidigt eller læn?gerevarende botilbud efter
§§ 107 eller 108 i servicelo?ven.
Med den foreslåede ændring vil der endvidere kunne
udveksles sygehusadvis, når en borger omfattet af
målgruppen indlægges, eller når en borger i
målgruppen opholder sig akut på sygehuset til vurdering
og behandling uden at være registreret som indlagt. Dette vil
indebære en udvidelse i forhold til gældende ret,
hvorefter der udveksles sygehusadvis, når borgere inden for
målgruppen indlægges og udskrives til også at
omfatte advis ved borgernes akutte ophold på sygehuset af
kortere eller længere varighed. Det vil betyde, at
Elektronisk Patient Journal-systemerne (EPJ) vil afsende automatisk
advis til kommunen på det tidspunkt, hvor borgeren
registreres ved ankomst til akutmodtagelsen, herunder til
skadestuebehandling. Der vil også blive sendt et automatisk
advis til kommunen, når borgerens akutte sygehusophold
afsluttes. Den foreslåede udvidelse af adviseringen vil
sikre, at kommunens behov for at vide, hvor borgeren opholder sig,
dækkes, ligesom sygehuspersonalets behov for at vide,
hvorvidt borgeren har kontakt med kommunen, dækkes. Den
foreslåede udvidelse af adviseringen vil give kommunen og
sygehuset effektiv mulighed for at koordinere forløbet for
borgeren, hvor det er nødvendigt. Den foreslåede
udvidelse af adviseringen vil medføre en
understøttelse af sygehuspersonalets arbejdsgange, idet
adviseringen vil ske automatisk på baggrund af registreringen
af borgens akutte sygehusophold.
Udvekslingen af oplysninger vil i lighed med efter
gældende regler ske uden indhentelse af patientens
forudgående samtykke, da der i praksis vil forekomme
situationer, hvor det på grund af patientens helbredsforhold
ikke vil være praktisk muligt eller unødigt bebyrdende
for patienten at afgive samtykke.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Der er ikke efter retssikkerhedsloven mulighed for automatisk og
uden samtykke fra den enkelte borger at videregive oplysninger fra
kommunalbestyrelsen til sundhedssektoren om, hvornår en
borger modtager forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i
serviceloven eller omsorg m.v. efter §§ 83-84 eller 86 i
serviceloven. Såfremt der skal udveksles sådanne
oplysninger i konkrete tilfælde, skal det ske efter reglerne
i databeskyttelseslovgivningen.
Det foreslås, at det som en ny bestemmelse som § 13, stk. 1, i retssikkerhedsloven
indsættes, at til brug for planlægningen af aftaler kan
kommunalbestyrelser videregive oplysninger om, hvornår en
borger modtager forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i
serviceloven og omsorg m.v. efter §§ 83-84 og 86 i
serviceloven, til Sundhedsdatastyrelsen med henblik på
behandling, herunder opbevaring, i den fælles digitale
infrastruktur, jf. § 193 b i sundhedsloven. Det foreslås
videre, at videregivelsen kan ske automatisk og uden borgerens
samtykke.
Med den foreslåede bestemmelse vil der blive at skabt
specifik hjemmel til, at kommunalbestyrelser med henblik på
planlægningen af aftaler vil kunne videregive oplysninger til
Sundhedsdatastyrelsen med henblik på behandling, herunder
opbevaring, i den fælles digitale infrastruktur om,
hvornår en borger modtager forebyggende hjemmebesøg
efter § 79 a i serviceloven og omsorg m.v. efter
§§ 83-84 og § 86 i serviceloven. Med den
foreslåede bestemmelse vil denne videregivelse vil kunne ske
automatisk og uden borgerens samtykke.
Den foreslåede bestemmelse vil alene omfatte oplysninger
om de borgere, der modtager forebyggende hjemmebesøg efter
§ 79 a i serviceloven, personlig hjælp og pleje,
hjælp eller støtte til nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet og madservice (hjemmehjælp) efter § 83
i serviceloven, rehabiliteringsforløb efter § 83 a i
serviceloven, afløsning eller aflastning efter § 84 i
serviceloven eller genoptræning efter § 86 i
serviceloven. Såfremt en borger ikke modtager støtte
efter en af de ovennævnte bestemmelser i serviceloven, vil
kommunalbestyrelsen ikke kunne videregive oplysninger efter den
foreslåede bestemmelse. Hjemmel til udvekslingen vil i stedet
skulle findes på anden måde f.eks. ved samtykke fra
borgeren. Det afgørende for, hvorvidt en borger vil
være omfattet af den foreslåede bestemmelse, vil
være, hvorvidt borgeren på tidspunktet for udvekslingen
af oplysninger modtager støtte efter de nævnte
bestemmelser, dvs. at der er truffet afgørelse om
støtten.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse alene kunne
videregives oplysninger til Sundhedsdatastyrelsen med henblik
på behandling, herunder opbevaring, i den fælles
digitale infrastruktur om, hvornår støtten efter
serviceloven ydes, dvs. i hvilket tidsrum, hvilken type
støtte efter serviceloven, der er tale om, og hvor aftalen
finder sted. Der vil således ikke kunne udveksles oplysninger
om det nærmere indhold af støtten, ud over typen af
støtte, eller på hvilket grundlag støtten er
bevilget. Oplysninger, der kan udveksles, vil f.eks. kunne
være, at borgeren identificeret ved et specifikt cpr-nummer
modtager personlig hjælp og pleje efter § 83 i
serviceloven hver dag i sit hjem i tidsrummet fra kl. 7.00 til kl.
8.00.
Forslaget vil indebære, at oplysninger om borgere, der
modtager forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i
servicelo?ven, personlig hjælp og pleje, hjælp
eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i
hjemmet og madservice (hjemmehjælp) efter § 83 i
serviceloven, rehabiliteringsforløb efter § 83 a i
serviceloven, afløsning eller aflastning efter § 84 i
serviceloven eller genoptræning efter § 86 i
serviceloven vil indgå i aftaleoversigten i den fælles
digitale infrastruktur.
Formålet med videregivelsen af oplysninger efter den
foreslåede bestemmelse er at undgå, at der sker
dobbeltbooking af borgeren, dvs. at hjemmehjælpen f.eks.
møder op hos borgeren, mens denne er til undersøgelse
på sygehuset og derfor ikke er hjemme. Videregivelse af
oplysninger efter den foreslåede bestemmelse må ikke
finde sted til andet formål end planlægning.
Det følger af sundhedslovens § 193 b, stk. 2, at
Sundhedsdatastyrelsen alene må anvende oplysningerne til brug
for de formål, der fremgår af sundhedslovens § 193
b, stk. 2, dvs. at Sundhedsdatastyrelsen kun må behandle
oplysningerne, hvis det er nødvendigt med henblik på
forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose,
sygepleje, patientbehandling eller forvaltning af læge- og
sundhedstjenester og behandlingen af oplysningerne foretages af en
person inden for sundhedssektoren, der efter lovgivningen er
undergivet tavshedspligt. Planlægning af en borgers
sundhedsaftaler vurderes at være omfattet af denne
formålsbegrænsning.
Det er alene personer omfattet af sundhedslovens § 42 a,
der vil kunne indhente oplysningerne i aftaleoversigten i den
fælles digitale infrastruktur, jf. § 4, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1101 af 29. juni 2020 om drift m.v. af
den fælles digitale infrastruktur.
Forslaget indebærer således, at sundhedspersoner via
aftaleoversigten udover at kunne indhente oplysninger om borgerens
aftaler i sundhedsvæsenet (tidspunkt, sted og indhold m.v.) i
overensstemmelse med sundhedslovens bestemmelser, også vil
få adgang til en borgers aftaler om forebyggende
hjemmebesøg efter § 79 a i lov om social service og
omsorg m.v. efter §§ 83-84 og 86 i lov om social service.
Andre personer, der efter lovgivningen er undergivet tavshedspligt
vil ligeledes kunne indhente oplysninger, hvis det enten er
nødvendigt af hensyn til den samlede behandling af borgeren,
eller hvis det er nødvendigt med henblik på at yde
teknisk bistand til sundhedspersoners indhentning af oplysninger,
og ledelsen på behandlingsstedet har givet tilladelse
hertil.
Forslaget vil herudover give mulighed for, at borgerne selv ud
over deres aftaler på sygehuset og hos egen praktiserende
læge også vil kunne se, hvornår de modtager
kommunal pleje i et digitalt patientoverblik, som vil kunne
tilgås af borgeren selv. Aftaleoversigten kan eksempelvis
tilgås for borgeren selv via sundhed.dk. Ligeledes kan
borgeren give fuldmagt til pårørende, som derved kan
få adgang til de oplysninger, der deles i den fælles
infrastruktur og for borgeren udstilles på bl.a.
sundhed.dk.
Det foreslås med
indsættelsen af § 13, stk.
2, i retssikkerhedsloven, at en borger ved tilkendegivelse
kan frabede sig, at der indhentes oplysninger i den fælles
digitale infrastruktur, som er videregivet til
Sundhedsdatastyrelsen i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 13, stk. 1, jf. sundhedslovens § 42 a,
stk. 5, og § 42 b, stk. 2.
Forslaget indebærer, at en
borger vil kunne frabede sig, at der indhentes oplysninger i den
fælles digitale infrastruktur om aftaler om forebyggende
hjemmebesøg efter § 79 a i serviceloven, personlig
hjælp og pleje, hjælp eller støtte til
nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og madservice
(hjemmehjælp) efter § 83 i serviceloven,
rehabiliteringsforløb efter § 83 a i serviceloven,
afløsning eller aflastning efter § 84 i serviceloven
eller genoptræning efter § 86 i serviceloven på
samme måde, som en patient efter gældende regler i
sundhedslovens § 42 a, stk. 5 og § 42 b, stk. 2, kan
frabede sig indhentning af andre oplysninger, som opbevares i den
fælles digitale infrastruktur, herunder eksempelvis
oplysninger om aftaler i sundhedsvæsenet.
Forslaget vil således
indebære, at en borger vil kunne gå ind via
patientoverblikket på sundhed.dk og frabede sig, at der
indhentes oplysninger. Borgeren vil efter forslaget få
mulighed for at frabede sig, at bestemte personer indhenter
oplysninger, at der indhentes oplysninger fra en bestemt
behandlingssted eller en bestemt kommune, eller borgeren vil kunne
frabede sig, at der indhentes oplysninger for en nærmere
bestemt periode.
Forslaget vil desuden
indebære, at en borger, der eksempelvis ikke ønsker
eller ikke kan benytte sig af de digitale muligheder for frabedelse
af indhentning af oplysninger om aftaler efter serviceloven i
aftaleoversigten i den fælles digitale infrastruktur, vil
kunne meddele sin tilkendegivelse om frabedelse direkte til
Sundhedsdatastyrelsen. Sundhedsdatastyrelsen vil herefter
være forpligtet til sikre, at tilkendegivelsen om frabedelse
registreres, således at det for sundhedspersoner og andre
personer, der har adgang til indhente oplysninger i den
fælles digitale infrastruktur, vil fremgå, at patienten
har frabedt sig indhentning af oplysningerne. Sundhedsdatastyrelsen
vil hermed sikre, at der bliver spærret for adgangen til at
indhente oplysninger.
Det følger af § 7, stk.
1, i forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22.
april 2014, at en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang
skal yde vejledning til personer, der retter henvendelse om
spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Det
følger endvidere af forvaltningslovens § 7, stk.
2, at hvis en forvaltningsmyndighed modtager en skriftlig
henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde,
videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.
Såfremt en kommunalbestyrelse modtager en tilkendegivelse fra
en patient om frabedelse af indhentning af oplysninger i den
fælles digitale infrastruktur, vil det følge af god
forvaltningsskik, at behandlingsstedet videresender
tilkendegivelsen om frabedelse til Sundhedsdatastyrelsen, der
herefter er forpligtet til at registrere tilkendegivelsen.
Forslaget indebærer ligeledes, at borgeren skal informeres
om retten til at frabede sig indhentning af oplysninger. Det vil
eksempelvis være tilstrækkelig at informationen om
frabedelse gives på den hjemmeside, hvor frabedelsen
registreres, f.eks. på sundhed.dk.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i § 13
er at forbedre mulighederne for planlægningsmæssig
koordination mellem kommunalbestyrelserne og sundhedssektoren ved,
at der kan videregives oplysninger om, hvornår borgere, der
modtager visse typer af støtte efter serviceloven, modtager
denne støtte, og hvornår denne gruppe af borgere har
aftaler i sundhedssektoren. En bedre koordination af, hvornår
borgeren modtager visse typer af støtte efter serviceloven
og indkaldes til aftaler i sundhedssektoren, vil være til
gavn for borgeren, der i højere grad end i dag vil
undgå at blive dobbeltbooket med deraf følgende behov
for at kontakte forskellige myndigheder med henblik på at
få lavet aftaler om. Dette gælder særligt for en
del af målgruppen, der kan have svært ved at overskue
kontakt til mange myndigheder. Samtidigt vil øget
planlægningsmæssig koordination være til gavn for
de involverede myndigheder bl.a. ved færre udeblivelser
på grund af dobbeltbookninger og ved mulighed for at
tilrettelægge f.eks. hjemmehjælp efter oplysninger om,
at borgeren er på sygehuset til undersøgelse i et
bestemt tidsrum.
Det er forventningen, at oplysningerne vil blive udvekslet ved
brug af servicen for aftaleoversigten i den fælles digitale
infrastruktur på sundhedsområdet. Aftaleoversigten
giver også mulighed for, at borgerne selv kan se deres
aftaler på hospitalet og egen praktiserende læge, samt
hvornår de modtager kommunal pleje. Aftaleoversigten kan
eksempelvis tilgås for borgeren selv via sundhed.dk. Der er
endvidere mulighed for at borgeren kan give pårørende
adgang til oversigten. Aftaleoversigten giver endvidere
myndighederne adgang til oversigten over borgerens aftaler på
tværs af kommune, region og almen praksis. Ønsker
borgeren at begrænse fagpersonales eller myndigheders adgang,
kan der oprettes en spærring på sundhed.dk.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af sundhedslovens § 193 b, stk. 3, nr. 1,
at sundhedsministeren fastsætter nærmere om typen af
oplysninger, der må registreres i den digitale
infrastruktur.
Det følger bl.a. af
forarbejderne til sundhedslovens § 193 b, at det kun
er oplysninger, der hidrører fra sundhedsvæsenets
elektroniske systemer, der må opbevares i den fælles
digitale infrastruktur. Det er således kun kildesystemer
inden for sundhedsvæsenet, der kan tilknyttes den
fælles digitale infrastruktur, f.eks. elektroniske
patientjournaler, Det Fælles Medicinkort m.v., jf.
Folketingstidende 2018-19 (1. samling), tillæg A, L 127 som
fremsat, side 17.
Det foreslås, at typen af oplysninger i § 193 b, stk. 3, nr. 1, i sundhedsloven
ændres til hvilke oplysningstyper.
Der er tale om en sproglig ændring af lovteksten.
Den med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede
indsættelse af § 13 i retssikkerhedsloven, vil
gøre det muligt for kommunalbestyrelser til brug for
planlægningen af aftaler at kunne videregive oplysninger om,
hvornår en borger modtager forebyggende hjemmebesøg
efter § 79 a i serviceloven og omsorg m.v. efter §§
83-84 og 86 i serviceloven til Sundhedsdatastyrelsen med henblik
på behandling, herunder opbevaring, i den fælles
digitale infrastruktur, jf. sundhedslovens § 193 b.
Forslaget vil indebære, at de nævnte aftaler om
forebyggende hjemmebesøg og omsorgsydelser efter
serviceloven vil kunne opbevares i den fælles digitale
infrastruktur.
Det er hensigten, at sundhedsministeren, såfremt
lovforslaget vedtages, vil ændre bekendtgørelse nr.
1101 af 29. juni 2020 om drift m.v. af den fælles digitale
infrastruktur, således at det fremgår heraf, at
kommunalbestyrelsen kan give Sundhedsdatastyrelsen adgang til
oplysninger om aftaler om forebyggende hjemmebesøg efter
§ 79 a i serviceloven og omsorg m.v. efter §§ 83-84
og 86 i serviceloven med henblik på registrering i den
fælles digitale infrastruktur.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af sundhedslovens § 193 b, stk. 3, nr. 7,
at sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke systemer der skal tilknyttes den digitale infrastruktur som
kildesystemer.
Det foreslås, at tilknyttes i §
193 b, stk. 3, nr. 7, i sundhedsloven ændres til
knyttes til.
Der er tale om en sproglig ændring af lovteksten.
Det fremgår af bilag 2 i bekendtgørelse nr. 1101 af
29. juni 2020 om drift m.v. af den fælles digitale
infrastruktur, at systemer, der understøtter den kommunale
sundheds- og omsorgsindsats, herunder kommunale sundheds- og
omsorgssystemer (fx EOJ-systemer), i medfør af
bekendtgørelsens § 2, stk. 1, kan tilknyttes den
fælles digitale infrastruktur som kildesystem.
Baggrunden herfor er, at kommunale elektroniske omsorgsjournaler
både indeholder oplysninger vedrørende kommunens
opgaver udført efter serviceloven, og oplysninger
vedrørende kommunens opgaver udført efter
sundhedsloven, herunder de sygeplejefaglige optegnelser.
EOJ-systemerne kan således allerede efter de gældende
regler tilknyttes den fælles digitale infrastruktur som
kildesystem med henblik på at sikre, at aftaler i
sundhedsvæsenet, som er registreret i EOJ-systemerne, kan
opbevares i den fælles digitale infrastruktur.
Forslaget indebærer således alene, at det
præciseres, at den del af kommunernes EOJ-system, som
indeholder aftaler om omsorgsydelser efter serviceloven, også
vil kunne tilknyttes den fælles digitale infrastruktur som
kildesystem.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2022. Dette vil, for så vidt angår den i lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslåede ændring af § 12 c i
retssikkerhedsloven, betyde, at udvek?slingen af sygehusadvis
efter den 1. januar 2022 vil kunne ske efter den ændrede
bestemmelse. For så vidt angår den i lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslåede § 13 i
retssikkerhedslo?ven vil det betyde, at den foreslåede
bestemmelse vil finde anvendelse fra og med den 1. januar 2022,
dvs. at der vil kunne ske videregivelse af oplysninger efter den
foreslåede bestemmelse fra og med den 1. januar 2022 for
aftaler fra og med den 1. januar 2022.
Da retssikkerhedsloven, jf. lovens § 90, stk. 1, og
sundhedsloven, jf. lovens § 278, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget, vil loven ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
1647 af 4. august 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 12 c. Til
brug for tilrettelæggelsen af omsorgsopgaver m.v. efter
§ 79 a og kapitel 16 i lov om social service og sundhedsloven
samt til brug for opfølgning af sager efter §§
8-10 i lov om sygedagpenge kan kommunalbestyrelser og sygehuse
udveksle oplysninger om indlæggelse på og udskrivning
fra sygehuse af borgere i kommunen. Udvekslingen kan ske automatisk
og uden borgerens samtykke. | | 1. I § 12 c, 1. pkt., ændres »og
kapitel 16« til: », kapitel 16 og §§ 107 og
108«, og efter »kommunen« indsættes:
»samt borgernes akutte sygehusophold, hvor borgeren opholder
sig på sygehuset til vurdering og behandling uden at
være indlagt.« | | | 2. Efter
§ 12 f indsættes: | | | | | | »§ 13.
Til brug for planlægningen af aftaler kan kommunalbestyrelser
videregive oplysninger om, hvornår en borger modtager
forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i lov om social
service og omsorg m.v. efter §§ 83-84 og 86 i lov om
social service, til Sundhedsdatastyrelsen med henblik på
behandling, herunder opbevaring, i den fælles digitale
infrastruktur, jf. § 193 b i sundhedsloven. Videregivelsen kan
ske automatisk og uden borgerens samtykke. | | | Stk. 2. En
borger kan ved tilkendegivelse frabede sig, at der indhentes
oplysninger i den fælles digitale infrastruktur, som er
videregivet til Sundhedsdatastyrelsen i medfør af stk. 1,
jf. sundhedslovens § 42 a, stk. 5, og § 42 b, stk.
2.« | | | | | | § 2 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, som
ændret bl.a. ved lov nr. 273 af 26. marts 2019 og senest ved
lov nr. 1184 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | § 193
b. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om driften
m.v. af den i stk. 1 nævnte digitale infrastruktur og
fastsætter herunder nærmere regler om | | | 1) typen af oplysninger, der må
registreres i den digitale infrastruktur, | | 1. I § 193 b, stk. 3, nr. 1, ændres
»typen af oplysninger« til: »hvilke
oplysningstyper«. | 2) pligt til opbevaring og sletning af
registrerede oplysninger, | | | 3) den registreredes direkte
elektroniske adgang til de elektroniske oplysninger, der er
registreret om vedkommende i den digitale infrastruktur, | | | 4) den registreredes direkte
elektroniske adgang til registrering (logning) af anvendelser af de
registrerede oplysninger, | | | 5) den dataansvarliges adgang og pligt
til indberetning til den digitale infrastruktur, herunder tekniske
krav og formkrav til sådanne indberetninger, og den
dataansvarliges pligt til at opdatere og korrigere urigtige
oplysninger hidrørende fra den digitale infrastruktur,
herunder tekniske krav og formkrav til sådanne opdateringer
og korrektioner, | | | 6) tekniske og forretningsmæssige
krav vedrørende sundhedspersoners og myndigheders
tilslutning til den digitale infrastruktur, og | | | 7) hvilke systemer der skal tilknyttes
den digitale infrastruktur som kildesystemer. | | 2. I § 193 b, stk. 3, nr. 7, ændres
»tilknyttes« til »knyttes til«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|