Fremsat den 10. november 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19
(Forlængelse af lovens gyldighed)
§ 1
I lov om midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet og
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19, jf. lovbekendtgørelse nr. 1374 af 23. juni 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »31. juli 2021« til: »3. januar
2022«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 16. november 2021.
Stk. 2. Loven kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Forlængelse af lovens gyldighed
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Covid-19 har siden marts 2020 i væsentligt omfang
påvirket dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner m.v.
på Børne- og Undervisningsministeriets område
samt folkehøjskoler og den frie folkeoplysende virksomhed
på Kulturministeriets område.
Med lov nr. 241 af 19. marts 2020 om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (herefter
nødloven), som ændret ved § 73 i lov nr. 285 af
27. februar 2021 og lov nr. 286 af 27. februar 2021, blev der
gennemført en lov for at tage højde for
konsekvenserne af covid-19. Nødloven med ovennævnte
ændringer er bekendtgjort som lovbekendtgørelse nr.
1374 af 23. juni 2021.
Nødloven har sikret rammerne for i videst muligt omfang
at afbøde effekter af nedlukning eller restriktioner i
henhold til epidemiloven efter genåbningen som følge
af covid-19 for de berørte børn, unge, elever,
kursister og deltagere samt dagtilbud, skoler og
uddannelsesinstitutioner samt folkehøjskoler og den frie
folkeoplysende virksomhed. Selvom elever, kursister og deltagere
efter genåbningen i foråret 2021 har kunnet møde
på skoler og uddannelsessteder, har der været
restriktioner efter epidemiloven, der har betydet, at den
almindelige undervisning mv. ikke har kunnet gennemføres,
hvorfor det har været nødvendigt at gennemføre
nødundervisning. Endvidere har nødloven skabt rammer
for gennemførelsen af prøver og eksamener, vejledning
og optagelse og for økonomiske forhold, hvor dagtilbud,
institutioner og undervisningen har været berørt af
nedlukning m.v.
Det følger af nødlovens § 12, stk. 3, 1.
pkt., at loven ophæves den 31. juli 2021, men ved
bekendtgørelse nr. 1303 af 16. juni 2021 om udskydelse af
ophævelse af lov om midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet og
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19 blev ophævelsen udskudt til den 16. november
2021.
På trods af at en stor andel af danskerne fra 12 år
og op er fuldt vaccinerede for covid-19 på nuværende
tidspunkt, ses virus fortsat at være i omløb,
særligt i aldersgruppen 5-14 år. Da smitten blandt de
unge forsat er opadgående og primært ses at være
drevet af lokale smitteudbrud, er der forsat risiko for, at
børn, unge, elever, kursister og deltagere samt dagtilbud,
skoler og uddannelsesinstitutioner m.v. vil kunne komme til at
stå i en situation, hvor dagtilbud, skoler eller
undervisningsinstitutioner m.v. på ny berøres af
foranstaltninger i henhold til epidemiloven, der indebærer
nedlukninger af enkelte dagtilbud, skoler eller
uddannelsesinstitutioner m.v., eller restriktioner, hvorefter det
ikke vil være muligt at gennemføre det almindelige
tilbud. Der kan i sådanne situationer være behov for at
gennemføre nødundervisning. Det kan også
være, at foranstaltningerne får betydning for
mulighederne for at aflægge prøver og eksamener og
dermed for optagelse på andre uddannelser.
Det er ikke afgørende for den enkelte elev, kursist eller
deltagers behov for nødundervisning, om samtlige skoler
eller uddannelsesinstitutioner i landet er lukket ned eller er
berørt af restriktioner efter epidemiloven, der betyder, at
den almindelige undervisning helt eller delvist ikke kan
gennemføres. Der vil således også kunne
være behov for at gennemføre nødundervisning,
hvis der alene er tale om nedlukninger i enkelte kommuner eller
på en enkelt uddannelsesinstitution som følge af et
lokalt smitteudbrud.
Der vil således fortsat kunne opstå en situation,
hvor nedlukninger af skoler og uddannelsesinstitutioner m.v. eller
indførelse af restriktioner efter epidemiloven må
gennemføres, hvilket vil betyde, at det almindelige tilbud
ikke kan gennemføres som følge af restriktionerne i
henhold til epidemiloven for at begrænse og forebygge
smittespredning af covid-19. Der kan derfor fortsat opstå
situationer, hvor der er behov for at gennemføre
nødundervisning. Der vil også fortsat være
risiko for, at mulighederne for at aflægge prøver og
eksamener og dermed for optagelse på andre uddannelser
berøres af foranstaltninger mod covid-19.
Det beror på epidemiloven, hvorvidt der
iværksættes nedlukninger eller gennemføres
restriktioner, men nødloven sikrer rammerne for, at
dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner m.v. i videst muligt
omfang kan afbøde effekter heraf for de berørte
børn, unge, elever, kursister og deltagere.
Med lovforslaget foreslås derfor, at ophævelsen af
nødloven udskydes til den 3. januar 2022, da det fortsat er
usikkert, hvordan smittetrykket vil udvikle sig over vinteren. Der
vil med henblik på Folketingets stillingtagen til en
forlængelse af nødloven efter den 3. januar 2022 blive
fremsat lovforslag herom i november 2021.
2. Forlængelse af lovens gyldighed
2.1. Gældende ret
Med nødloven blev gennemført en rammelov for at
tage højde for den særlige situation, der opstod med
covid-19 i marts 2020.
Nødloven skulle oprindeligt ophæves den 1. marts
2021, men ved lov nr. 286 af 27. februar 2021 blev ophævelsen
udskudt til den 31. juli 2021 med mulighed for, at nødlovens
ophævelse kunne udskydes administrativt til den 16. november
2021 under særlige omstændigheder. Med særlige
omstændigheder forstås situationer, hvor det inden
nødlovens ophævelse den 31. juli 2021 må
konstateres, at der efter den 31. juli 2021 stadig er eller
må forventes at være gældende restriktioner efter
epidemiloven, eller der er risiko for, at der kan opstå
situationer, hvor det kan blive nødvendigt på ny at
indføre restriktioner efter epidemiloven, fx som
følge af at der endnu ikke er blevet tilbudt vacciner til
alle, eller der er risiko for lokale smitteudbrud. En
forlængelse vil kunne ske frem til den 16. november 2021, men
det forudsættes, at en eventuel forlængelse alene sker
for en så kort periode som muligt.
Ved aftale af 1. juni 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet)
og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet om håndtering af faglige
udfordringer hos elever i grundskolen og på ungdoms- og
voksenuddannelser var der enighed om, at nødloven
forlænges til den 16. november 2021, så der parallelt
kan fremsættes lovforslag om en række udvidende
frihedsgrader til skoler og kommuner på
folkeskoleområdet.
Ved bekendtgørelse nr. 1303 af 16. juni 2021 om
udskydelse af ophævelse af lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 blev ophævelsen
af nødloven udskudt til den 16. november 2021.
Med nødloven er der hjemmel til at sikre rammerne for i
videst muligt omfang at afbøde effekterne af
foranstaltninger mod covid-19 for de berørte børn,
unge, elever, kursister og deltagere samt dagtilbud, skoler og
uddannelsesinstitutioner m.v. samt for
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed.
Børne- og undervisningsministeren har hidtil anvendt
bemyndigelserne i nødloven til at fastsætte en
række bekendtgørelser for i videst muligt omfang over
for de berørte børn, unge, elever, kursister og
deltagere samt dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner m.v.
at afbøde effekter af de foranstaltninger, der er
iværksat i henhold til epidemilovens bestemmelser for at
inddæmme eller forebygge udbredelse af covid-19. Det
gælder eksempelvis nærmere regler om dimensionering i
dagtilbud m.v., regler om nødundervisning, regler om
procedurer for de lokale beslutninger om iværksættelse
af nødundervisning og regler for overgangen fra
nødundervisning til den almindelige undervisning. Det
gælder endvidere regler om prøver, herunder om central
og lokal aflysning af prøver og ophøjelse af
standpunktskarakterer til prøvekarakterer. For
erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser er der
særskilt fastsat regler, som giver institutionerne adgang til
på forskellige områder at fravige reglerne i
lovgivningen om disse uddannelser, herunder bl.a. om midlertidig
bedre adgang til skolepraktik. Disse regler er fastsat i tæt
samspil med de regler, som løbende er fastsat i henhold til
epidemiloven om forholdene på dagtilbud, skoler og
uddannelsesinstitutioner, herunder om lukninger af skoler og
institutioner m.v. og ved den efterfølgende gradvise og
kontrollerede genåbning af skoler og institutioner m.v.
Børne- og undervisningsministeren har i sin anvendelse af
nødlovens bemyndigelser haft en tæt dialog og kontakt
med Folketingets partier i en politisk følgegruppe med
partiernes ordførere på børne- og
undervisningsområdet.
Regler om omlagt undervisning, beviser, prøver,
eksamener, vejledning og optagelse samt overgangsregler om beviser,
prøver, eksamener, vejledning og optagelse kan efter
ikrafttrædelsen af lov nr. 286 af 27. februar 2021 alene
udstedes, hvis der ikke er flertal i følgegruppen svarende
til et flertal i Folketinget, der har udtalt sig imod reglernes
udstedelse. Tilsvarende gælder regler om udskydelse af
nødlovens ophævelse frem til den 16. november 2021.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte en
frist for følgegruppens tilbagemelding. Kravet om
forelæggelse for følgegruppen og konstatering af, at
der ikke er flertal imod reglerne i følgegruppen, omfatter
ikke ophævelse, lempelse eller uvæsentlige
ændringer af allerede fastsatte regler. Der henvises i den
forbindelse til betænkning af 4. februar 2021 til lovforslag
nr. L 114, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg B.
Samtidig har Børne- og Undervisningsministeriet haft en
tæt dialog og kontakt med relevante interessenter, bl.a. ved
jævnlige virtuelle fællesmøder og
høringer om udkast til de regler, som efter ministeriets
vurdering - ofte på baggrund af input fra interessenterne
eller direkte fra kommuner, institutioner, ledere, lærere,
forældre og deltagere i undervisning - var brug for at
udstede i medfør af nødloven.
Kulturministeren har hidtil anvendt nødlovens
bemyndigelse til at udstede bekendtgørelser, der sikrede, at
folkehøjskoler kunne modtage driftstilskud efter lov om
folkehøjskoler på trods af faldende aktivitet som
konsekvens af restriktioner som folkehøjskolerne er
underlagt til forebyggelse og afhjælpning af covid-19.
Derudover er der udstedt bekendtgørelser, der har til
formål at afbøde de afledte virkninger på den
folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde, som ville være eller kunne være en
følge af de foranstaltninger, som træffes som led i
forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19.
Der har efter Børne- og Undervisningsministeriets
vurdering været en meget høj grad af åbenhed og
involvering i forbindelse med anvendelsen af nødloven,
selvom situationen har været præget af en ofte
uforudsigelig og udfordrende smittesituation, der har haft
indvirkning på undervisning og prøver og på
skolernes og institutionernes dagligdag. Det gælder
også for forældre og familier og for borgere, der som
følge af krisens alvorlige effekter for virksomheder og
deres medarbejdere, eller som på grund af ledighed, bl.a. har
haft brug for tilgængelige og gode undervisnings- og
uddannelsestilbud.
Bestemmelserne i nødloven gælder, hvor der er eller
har været iværksat foranstaltninger efter § 33 i
epidemiloven eller regler fastsat i henhold til § 34 i
epidemiloven for at inddæmme og forebygge udbredelsen af
covid-19. Det bemærkes, at brugen af epidemilovens § 34
forudsætter, at der er tale om en samfundskritisk sygdom
efter regler fastsat af sundhedsministeren i henhold til
epidemiloven. Covid-19 blev den 10. september 2021
nedkategoriseret, så det ikke længere var en en
samfundskritisk sygdom. Epidemikommissionen har den 8. november
2021 indstillet, at covid-19 igen kategoriseres som en
samfundskritisk sygdom. Sundhedsministeren har på den
baggrund den 9. november 2021 forelagt Epidemiudvalget en
indstilling herom. Epidemiudvalget tilkendegav den 9. november 2021
over for sundhedsministeren, at covid-19 igen kan kategoriseres som
en samfundskritisk sygdom for en gyldighedsperiode på 1
måned.
Formålet med nødloven er at sikre muligheden for,
at elever, ansatte, institutioner, virksomheder og andre, som er en
del af undervisningssektoren, berøres mindst muligt af en
lukkeperiode og de tiltag og restriktioner, som i øvrigt
iværksættes efter epidemiloven. Herudover er
formålet med nødloven at sikre muligheden for at kunne
iværksætte tiltag efter foranstaltninger og
restriktioner er ophævet, indtil situationen er normaliseret,
fx i dagtilbud m.v.
§ 1 i nødloven indeholder bemyndigelse til
børne- og undervisningsministeren til for dagtilbud m.v.,
der er eller har været omfattet af foranstaltninger efter
epidemiloven at fastsætte regler, som supplerer eller
fraviger bestemmelser i dagtilbudsloven og regler fastsat i
medfør heraf, herunder om kommunernes
forsyningsforpligtelse, pasningsgaranti, sprogvurdering og
sprogstimulering, et sundt frokostmåltid, tilskud,
forældrebetaling, egenbetaling samt obligatorisk
læringstilbud til 1-årige børn i udsatte
boligområder for tilbud efter dagtilbudsloven.
§ 2 i nødloven indeholder bestemmelser om
nødundervisning på private og offentlige skoler,
uddannelsesinstitutioner og andre institutioner, der er eller har
været omfattet af foranstaltninger efter epidemiloven. §
2 indeholder endvidere bemyndigelse til, at børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om
nødundervisning, omlagt undervisning, når pligten til
at give nødundervisning er ophørt, og om aflysning,
udskydelse eller omlægning af undervisning og praktik.
§ 3 i nødloven indeholder bemyndigelse til
børne- og undervisningsministeren til fastsættelse af
regler om udstedelse af beviser og om gennemførelse af
prøver og eksamener for ansøgere, elever, kursister
eller deltagere, hvis skole eller uddannelsesinstitution er eller
har været omfattet af foranstaltninger efter epidemiloven.
Endvidere er der bemyndigelse til børne- og
undervisningsministeren til fastsættelse af regler om, at der
på uddannelser, hvor der ikke i lovgivningen om uddannelsen
er bestemmelser om standpunktskarakterer el.lign., skal gives
sådanne for elever, kursister eller deltagere.
§ 4 i nødloven indeholder bemyndigelse til
børne- og undervisningsministeren til fastsættelse af
regler om vejledning til og om optagelse på
ungdomsuddannelser for at afbøde følgerne af, at
ansøgere eller de optagende private eller offentlige skoler
eller uddannelsesinstitutioner er eller har været omfattet af
foranstaltninger efter epidemiloven. Endvidere er der bemyndigelse
til børne- og undervisningsministeren til fastsættelse
af regler om, at en prøvefri skole skal give
standpunktskarakterer eller anden form for bedømmelse for
elever, der vil søge om optagelse på en
ungdomsuddannelse, hvor det ikke er muligt at afholde
optagelsesprøver, som følge af at
uddannelsesinstitutionen er eller har været omfattet af
foranstaltninger efter epidemiloven.
§ 5 i nødloven bemyndigelse til børne- og
undervisningsministeren til fastsættelse af regler, der
supplerer eller fraviger bestemmelser i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og bestemmelser i andre love på
Børne- og Undervisningsministeriets område og regler
fastsat i medfør heraf, hvorefter Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag eller institutioner for erhvervsrettet uddannelse
administrerer udbetaling af ydelser, med henblik på at
ydelser kan udbetales til arbejdsgivere, institutioner, faglige
udvalg eller elever, uanset at elevernes uddannelsesinstitution er
eller har været omfattet af foranstaltninger iværksat
efter epidemiloven.
§ 6 i nødloven indeholder bestemmelser om, at der
kan ydes særlige tilskud til private og offentlige skoler,
uddannelsesinstitutioner og andre institutioner, som modtager
statslige tilskud til gennemførelse af deres
undervisningsaktiviteter, hvis skolen eller institutionen er eller
har været omfattet af foranstaltninger iværksat efter
epidemiloven. Der er endvidere bemyndigelse til børne- og
undervisningsministeren til fastsættelse af regler, der
supplerer eller fraviger bestemmelser i lovgivningen på
Børne- og Undervisningsministeriets område og regler
fastsat i medfør heraf om de statslige tilskud til private
og offentlige skoler, uddannelsesinstitutioner og andre
institutioner, der er eller har været omfattet af
foranstaltninger iværksat efter epidemiloven.
§ 7 i nødloven indebærer, at deltagerbetaling
opkræves efter de almindelige gældende regler herom i
lovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets
område. Det gælder i situationer, hvor skolerne og
institutionerne er omfattet af en midlertidig lukning som
følge af covid-19-foranstaltninger, som betyder, at elever,
kursister eller deltagere i en periode ikke kan modtage den
almindelige undervisning, nødundervisning eller tilbud om
kost og logi på kostafdelinger, skolehjem og lignende eller
pasning i en skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3,
stk. 7, Det indebærer således bl.a., at virksomheder,
elever, kursister m.v. fortsat skal betale deltagerbetaling
vedrørende kurser og uddannelsesaktivitet, de har tilmeldt
sig, selvom de i en periode ikke kan modtage den almindelige
undervisning, men hvor den erstattes af nødundervisning.
Tilsvarende vil forældre skulle betale for plads i kommunale
skolefritidsordninger og elever og kursister skal fortsat betale
for kost og logi på kostafdelinger, selvom adgangen til kost
og logi er begrænset. Kommunerne skal ligeledes betale for
aktivitet, der var aftalt gennemført under reglerne i lov om
betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf.
lovbekendtgørelse nr. 598 af 16. maj 2019, under en periode
med midlertidig lukning af tilbuddene. Loven indebærer, at
deltagerbetalingen m.v. dog højest kan udgøre skolens
eller institutionens samlede udgift til den undervisning eller det
tilbud om kost og logi deltagerbetalingen m.v. vedrører i
perioden fra lovens ikrafttrædelse til lovens ophævelse
i 2021.
§ 8 i nødloven indebærer, at finder
børne- og undervisningsministeren, at virksomhed på en
privat eller offentlig skole, uddannelsesinstitution eller anden
institution, som modtager statslige tilskud til
gennemførelse af sine undervisningsaktiviteter, ikke er i
overensstemmelse med regler fastsat efter lovens § 2, § 3
eller § 4, kan ministeren udstede påbud til skolen eller
uddannelsesinstitutionen om at ændre den
pågældende virksomhed. For sådanne påbud
gælder bestemmelser i Børne- og
Undervisningsministeriets lovgivning om adgang til at tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve
tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
§ 9 i nødloven indebærer, at har børne-
og undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Børne- og Undervisningsministeriet til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan
styrelsens afgørelser ikke indbringes for ministeren. Der er
endvidere bemyndigelse til, at børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at visse
typer af afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbringes for
ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler
om adgangen til at klage og fremgangsmåden herved.
§ 10 i nødloven indeholder bemyndigelse til
kulturministeren til fastsættelse af regler for tilbud om
kurser og undervisning efter lov om folkehøjskoler, som er
eller har været omfattet af foranstaltninger iværksat
efter epidemiloven, som supplerer eller fraviger bestemmelser i lov
om folkehøjskoler og regler fastsat i medfør heraf,
herunder om beregning af statstilskud, elevbetaling, beregning af
årselever m.v.
§ 11 i nødloven indeholder bemyndigelse til
kulturministeren til fastsættelse af regler for tilbud inden
for den frie folkeoplysende virksomhed, herunder den folkeoplysende
voksenundervisning og det frie folkeoplysende foreningsarbejde samt
for tilbud inden for distriktsforeninger, daghøjskoler og
Folkeuniversitetet, som er eller har været omfattet af
foranstaltninger iværksat efter epidemiloven, fastsætte
regler, som supplerer eller fraviger bestemmelser i lov om
støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om
Folkeuniversitet og regler fastsat i medfør heraf, herunder
om kommunale tilskud og statslige tilskud.
Børne- og undervisningsministeren vil i forbindelse med
nødlovens ophævelse i henhold til nødlovens
§ 12, stk. 3, 2. pkt., kunne fastsætte
overgangsordninger for at sikre smidige overgange og fleksible
løsninger med henblik på at afbøde
uhensigtsmæssigheder for børn og elever eller
dagtilbud og skoler ved tilbagevenden til normalsituationen. Det
kan fx også være i forbindelse med opfølgning
på de økonomiske hjælpepakker, der
vedrører uddannelsesinstitutioners virksomhed, også
efter at restriktioner efter epidemiloven er bortfaldet eller
ophævet, eller i forhold til ændringer i
institutionernes tilskudsvilkår som følge af
covid-19-situationen, herunder fx nedsættelse af elevtalskrav
el.lign.
Overgangsregler vil fx også kunne omfatte ændringer
i de prøver og eksamener, der skal aflægges af elever,
kursister m.v. på baggrund af undervisning, der har
været berørt af restriktionerne efter epidemiloven.
Der er bl.a. med henblik på nødlovens ophævelse
den 16. november 2021 fastsat overgangsregler om
gennemførelse af prøver i folkeskolen, de gymnasiale
uddannelser og gymnasiale fag i eux-forløb, hvor elevers
undervisning op til prøverne har været berørt
af foranstaltninger efter epidemiloven, jf. bekendtgørelse
nr. 1983 af 28. oktober 2021 om visse overgangsregler for
folkeskolens prøver og prøver i de gymnasiale
uddannelser og gymnasiale fag i eux-forløb ved ophør
af nødloven.
Overgangsreglerne vil endvidere kunne omfatte omlægninger
og ændringer af undervisningen i forbindelse med overgangen
til de almindelige rammer med henblik på at sikre, at elever
og kursister, der som følge af restriktionerne ikke har
modtaget den almindelige undervisning, samlet har fået
tilbudt undervisning i overensstemmelse med uddannelsens, fagets
eller tilbuddets formål og målene for den
pågældende aktivitet. Der vil herunder også kunne
blive tale om omlægninger i fx de gymnasiale
ungdomsuddannelser med henblik på at understøtte
elever med eventuelt fagligt efterslæb i forhold til den
undervisning, de normalt ville have fået tilbudt i
grundskolen. Det kan fx også gælde særlige rammer
for erhvervsuddannelseselevers tilbagevenden til skoleundervisning,
i det omfang de i lukkeperioden i stedet har haft mulighed for at
være i praktik i en virksomhed, eller prøver,
eksamener, som evt. kan bliver påvirket på trods af, at
der ikke længere er nedlukning.
Overgangsordninger må grundlæggende forventes at
kunne få et bredt anvendelsesområde og vil skulle
tilrettelægges ud fra en vurdering af, hvad der er og siden
hen måtte vise sig at være et reelt behov for. Der
henvises for en nærmere beskrivelse af den
påtænkte brug af bemyndigelsen til at fastsætte
overgangsregler i øvrigt til svar på L 140 -
spørgsmål 57 og 97 (folketingssamling 2019-20), som
blev stillet i forbindelse med behandlingen af forslag til lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19, jf. Folketingstidende
2019-20, tillæg A, L 140 som fremsat. Det bemærkes, at
overgangsordninger vil blive udstedt i regler, hvis gyldighed
løber længere end hjemmelslovens gyldighed, og at
sådanne regler vil kunne ændres, så længe
de er gyldige, forudsat at sådanne ændringer ligger
inden for det ophævede hjemmelsgrundlag.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Den aktuelle situation i coronakrisen og forventningerne og
udsigterne til krisens udstrækning i tiden frem mod dens
fulde afslutning gør det efter Børne- og
Undervisningsministeriets vurdering påkrævet at
forlænge nødlovens gyldighedsperiode.
Der er ved starten af uge 45 tre skoler, der var berørt
af påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed efter
epidemilovens § 33 om lukning af skolerne.
Den enkelte elev, kursist, deltager m.v. på skoler m.v.,
der får påbud om restriktioner, herunder evt. en
lukning, fra Styrelsen for Patientsikkerhed efter epidemilovens
§ 33 vil stå i en situation, hvor vedkommendes
undervisning er berørt af restriktioner og vil derfor kunne
have behov for, at der iværksættes
nødundervisning eller fx ske tilpasning af prøver
m.v. Det bemærkes, at særligt i en situation, hvor det
kun er en mindre gruppe af elever, kursister eller deltagere m.v.,
der er berørt af restriktioner, vil disse kunne blive
stillet væsentlig anderledes end elever, kursister og
deltagere m.v., der ikke har været berørt af
restriktioner. Der vil derfor også i denne situation
være et behov for at kunne gennemføre
nødundervisning og anvende de øvrige redskaber i
nødloven til at afbøde effekterne af sådanne
foranstaltninger.
Børn, elever, kursister og deltagere og deres dagtilbud,
skoler og uddannelsesinstitutioner m.v. vil derfor stadig kunne
komme til at stå i en situation, hvor restriktioner i henhold
til epidemiloven, vil indebære nedlukninger af dagtilbud,
skoler og uddannelsesinstitutioner m.v., hvorfor elever, kursister
og deltagere ikke kan modtage det almindelige tilbud, og derfor kan
være behov for at gennemføre nødundervisning.
Det kan også være foranstaltninger, der er rettet mod
personalet på dagtilbud, skole eller uddannelsesinstitution
m.v., der som følge deraf må overgå til
nødundervisning, fx fordi personalet som følge af
restriktioner efter epidemiloven er hjemsendt i isolation. Det kan
også være, at en nedlukning får betydning for
mulighederne for at aflægge prøver og eksamener og
dermed for optagelse på andre uddannelser.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at ophævelsen af nødloven sker
den 3. januar 2022. Baggrunden er, at det er usikkert, hvordan
smittetrykket vil udvikle sig over vinteren, herunder om det i
dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner m.v. vil kunne blive
nødvendigt at indføre restriktioner efter
epidemiloven, der vil betyde, at det almindelige tilbud ikke kan
gennemføres.
Børne- og Undervisningsministeriet vil i november 2021
fremsætte lovforslag med henblik på, at der kan tages
stilling til en forlængelse af nødloven efter den 3.
januar 2022.
Det vurderes, at der fortsat vil være behov for
nødloven frem til den 3. januar 2022, da der kan være
forhold, som fortsat nødvendiggør restriktioner efter
epidemiloven med henblik på at nedbringe smitten med
covid-19. De evt. iværksatte restriktioner efter epidemiloven
har sådanne konsekvenser for de berørte børn,
elever, kursister og deltagere og deres dagtilbud, skoler og
uddannelsesinstitutioner m.v., at der fortsat er behov for adgangen
til at kunne iværksætte nødundervisning eller
fastsætte regler, der supplerer eller fraviger bestemmelserne
om dagtilbud m.v., om undervisning, beviser, prøver,
eksamener, vejledning, optagelse, ydelser, tilskud mv. på
Børne- og Undervisningsministeriets område og
lovgivningen på folkehøjskoleområdet og om den
frie folkeoplysende virksomhed.
Det bemærkes, at udskydelsen af den automatiske
ophævelse ikke ændrer ved, at nødloven alene vil
skulle gælde i den periode og i det omfang, der er
iværksat restriktioner efter epidemiloven for at
inddæmme og forebygge udbredelsen af covid-19.
Der vil ved ophævelsen af nødloven endvidere kunne
forventes at blive behov for at fastsætte særlige
overgangsordninger for at sikre elever og kursister, der som
følge af restriktioner efter epidemiloven i en periode ikke
har modtaget den almindelige undervisning, men
nødundervisning, ikke i deres videre uddannelse stilles
ringere end de ville være stillet, hvis de havde modtaget den
almindelige undervisning. Disse overgangsregler vil fortsat skulle
have samme omfang som beskrevet i afsnit 2.1. ovenfor.
Det bemærkes, at overgangsregler, der allerede er udstedt
i medfør af nødlovens § 12, stk. 3, 2. pkt.,
uanset videreførelsen af nødloven forbliver i kraft,
indtil de afløses af nye regler udstedt i medfør af
nødloven eller ophæves. Der er fx fastsat regler
vedrørende fleksibilitet ved afviklingen af visse
prøver i perioden fra og med den 3. november 2021 til og med
den 15. marts 2022 og i sommerterminen 2022, jf.
bekendtgørelse nr. 1983 af 28. oktober 2021 om visse
overgangsregler for folkeskolens prøver og prøver i
de gymnasiale uddannelser og gymnasiale fag i eux-forløb ved
ophør af lov om midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet og
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19. Disse regler vil fortsat være gældende selvom
nødloven forlænges.
Særligt med hensyn til afgangsbeviser, prøvebeviser
eller eksamensbeviser, der er udfærdiget til elever,
kursister eller deltagere, hvis prøver eller eksamener har
været omfattet af regler fastsat efter nødlovens
§ 3 bemærkes, at disser beviser også efter
nødlovens ophævelse vil have samme retsvirkning som
afgangsbeviser, prøvebeviser eller eksamensbeviser, der er
udstedt efter de almindelige regler i uddannelseslovene.
Med hensyn til deltagerbetaling m.v. i henhold til lovgivningen
på Børne- og Undervisningsministeriets område
til skoler, uddannelsesinstitutioner og andre institutioner, der er
omfattet af en midlertidig lukning som følge af
covid-19-foranstaltninger, indebærer forslaget, at rammerne
for deltagerbetaling under en lukning også videreføres
indtil loven ophæves.
For nærmere om forlængelsen af lovens
gyldighedsperiode henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslagets yderligere muligheder for at afbøde
effekter af nedlukning eller foranstaltninger efter
genåbningen som følge af covid-19 for de
berørte børn, unge, elever, kursister og deltagere
samt dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner samt
folkehøjskoler og den frie folkeoplysende virksomhed,
vurderes at understøtte delmål 4.1, hvorefter det
inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge gennemfører
gratis, inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i
høj kvalitet, der fører til relevante og effektive
læringsresultater, delmål 4.2., hvorefter det inden
2030 skal sikres, at alle piger og drenge har adgang til dagtilbud
af høj kvalitet, så de er klar til grundskolen,
delmål 4.4., hvorefter det inden 2030 skal sikres, at
antallet af unge og voksne, der har relevante færdigheder,
herunder tekniske og erhvervsrettede færdigheder og
kompetencer, for beskæftigelse, gode job og
iværksætteri, øges væsentligt og
delmål 4.6., hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle
unge og en væsentlig del af voksne, både mænd og
kvinder, have opnået færdigheder i at læse og
regne.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer en uændret
videreførelse af de rammer, der følger af
nødloven. Lovforslaget har i forhold til den gældende
nødlov ingen nye økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Det bemærkes,
at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er
relevante i forhold til lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen nye økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da der er et akut behov for at
forlænge nødloven til den 3. januar 2022, som
lovforslaget indebærer. Under hensyn til, at lovforslaget -
som det fremgår af fremsættelsestalen - ønskes
hastebehandlet, er lovforslaget heller ikke sendt i høring
samtidig med fremsættelsen.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Nødlovens § 12, stk. 3, indeholder bestemmelser om,
at lovens ophæves den 31. juli 2021. For en nærmere
beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 12, stk. 3,
1. pkt., ændres, således at »31. juli
2021« ændres til »3. januar 2022«.
Det foreslåede vil indebære, at ophævelsen af
nødloven udskydes til den 3. januar 2022, dermed vil loven
og regler fastsat i henhold til loven fortsat være
gældende frem til 3. januar 2022.
Det bemærkes, at der i forbindelse med tilbagevenden til
den almindelige undervisning fortsat kan være behov for at
fastsætte særlige overgangsordninger, der gælder
også efter loven er ophævet, for at sikre, at elever,
deltagere og kursister, der har modtaget nødundervisning,
ikke stilles ringere end de ville været stillet, hvis de
havde modtaget almindelig undervisning. Der vil således
fortsat efter nødlovens § 12, stk. 3, 2. pkt., i
forbindelse med lovens ophævelse den 3. januar 2022 kunne
fastsættes overgangsordninger med henblik på at kunne
sikre den mest smidige overgang. Der kan fx være tale om
overgangsordninger i forhold til prøver og eksamener samt
ændring af undervisningen med henblik på at sikre, at
undervisningen er i overensstemmelse med uddannelsens, fagets eller
tilbuddets formål og målene for den
pågældende aktivitet i øvrigt. Der kan endvidere
være behov for overgangsordninger ift. de gymnasiale
uddannelser med henblik på at sikre tilstrækkelig
understøttelse af elever med et fagligt efterslæb i
forhold til den undervisning eleverne normalt ville have modtaget i
grundskolen. Der kan endvidere være et særligt behov
for overgangsordninger på erhvervsuddannelserne ift.
elevernes tilbagevenden til skoleundervisning i forbindelse med, at
eleverne i lukkeperioden i stedet har været i praktik i en
virksomhed. Der kan også være behov for overgangsregler
ift. prøver og eksamener, som kan blive påvirket af
restriktioner på trods af, at der ikke længere er
nedlukning. Herudover kan der være behov for
overgangsordninger ift. økonomiske forhold på
dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner m.v., herunder
tilskud udløst af forholdene i forbindelse med restriktioner
efter epidemiloven.
Til §
2
Det foreslås med § 2, stk.
1, at loven træder i kraft 16. november 2021.
Det foreslås med § 2, stk.
2, at loven kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som
kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse
herom. Som følge af, at lovforslagets formål er at
sikre fortsat hjemmel også efter den 16. november 2021, hvor
nødloven ophæves, findes det påkrævet, at
loven kan stadfæstes straks efter vedtagelsen, således
at der ikke bliver en periode, hvor der ikke er hjemmel til at
fastsætte regler om fx nødundervisning. Baggrunden for
den foreslående forlængelse er den aktuelle udvikling i
smitten med covid-19, der kan betyde, at dagtilbud, skoler og
uddannelsesinstitutioner omfattes af restriktioner efter
epidemiloven, jf. pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Det fremgår af § 14 i lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan heller ikke administrativt sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Den foreslåede
ændring af loven gælder derfor ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om midlertidige foranstaltninger
på børne- og undervisningsområdet og
folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19, jf. lovbekendtgørelse nr. 1374 af 23. juni 2021,
foretages følgende ændring: | | | | § 12.
--- Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Loven
ophæves den 31. juli 2021, jf. dog stk. 4. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte overgangsordninger i
den forbindelse. Stk. 4.
--- | | 1. I § 12, stk. 3, 1. pkt., ændres
»31. juli 2021« til: »3. januar
2022«. |
|