Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og
for den frie folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med covid-19 (Forlængelse af
lovens gyldighed)
(Lovforslag nr. L 61)
Formålet
med lovforslaget er at forlænge nødlovens gyldighed
til den 3. januar 2022.
På trods
af at en stor andel af danskerne fra 12 er færdigvaccinerede
mod covid-19 på, har der i seneste tid været en
væsentlig stigning i antal smittede, herunder i aldersgruppen
5-14-årige, hvoraf mange ikke er vaccinerede.
Smitteudbrud
på skoler og uddannelsesinstitutioner mv. kan medføre
store udfordringer for skolernes og uddannelsesinstitutionernes
hverdag, børnenes og de unges trivsel og arbejdsudbuddet og
samfundsøkonomien, hvis forældre ikke kan arbejde,
fordi de skal passe mindre børn, f.eks. fordi de er smittede
mv.
Da smitten
blandt de unge forsat er opadgående og primært ses at
være drevet af lokale smitteudbrud, er der forsat risiko for,
at børn, unge, elever, kursister og deltagere samt
dagtilbud, skoler og uddannelsesinstitutioner m.v. vil kunne komme
til at stå i en situation, hvor dagtilbud, skoler eller
undervisningsinstitutioner m.v. på ny berøres af
foranstaltninger i henhold til epidemiloven, der indebærer
nedlukninger af enkelte dagtilbud, skoler eller
uddannelsesinstitutioner m.v., eller restriktioner, hvorefter det
ikke vil være muligt at gennemføre det almindelige
tilbud. Der kan i sådanne situationer være behov for at
gennemføre nødundervisning. Det kan også
være, at foranstaltningerne får betydning for
mulighederne for at aflægge prøver og eksamener og
dermed for optagelse på andre uddannelser.
Med lovforslaget foreslås derfor, at
ophævelsen af nødloven udskydes til den 3. januar
2022, da det fortsat er usikkert, hvordan smittetrykket vil udvikle
sig over vinteren.
På grund af den ekstraordinære
situation, hvor de alvorlige konsekvenser af spredningen af
covid-19 i det danske samfund skal inddæmmes og
afbødes, er der behov for, at lovforslaget hastebehandles.
Det forudsætter en dispensationer fra alle tidsregler i
Folketingets forretningsorden. Lovforslagets hastende karakter er
også årsag til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring.
Det foreslås, at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen. Det foreslås, at
loven træder i kraft den 16. november 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.