Skriftlig fremsættelse (10. november
2021)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
varmeforsyning, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. (Prisregulering af og
energieffektiviseringsordning med afgiftsfritagelse for
overskudsvarme).
(Lovforslag nr. L 60)
Dette lovforslag har til formål at
implementere initiativer, der har ophæng i Energiaftale af
29. juni 2018, Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme
af 23. marts 2019, Klimaaftale for energi og industri mv. af 22.
juni 2020 og Opfølgende aftale om fremme af overskudsvarme
af 7. september 2021. Lovforslaget har til hensigt at fremme
udnyttelsen af overskudsvarme.
Med lovforslaget foreslås en
administrativ simpel prisregulering, der fremmer udnyttelsen af
overskudsvarme. Der indføres et loft over prisen på
den overskudsvarme, som den varmeforsyningsvirksomhed, som
overskudsvarmen leveres til, kan indregne i sine priser. Prisloftet
skal fastsættes således, at de samlede omkostninger ved
udnyttelse af overskudsvarme ikke må overstige de
gennemsnitlige omkostninger ved de billigste eksisterende
varmeproduktionsanlæg, der anvender vedvarende energi, idet
der dog ses bort fra atypisk billige anlæg, og der kan
anvendes faglige skøn fx i tilfælde, hvor
datakvaliteten ikke er tilstrækkelig. Det er hensigten, at
Forsyningstilsynet skal udmelde prisloftet. Energistyrelsen vil dog
kunne beregne og udmelde et prisloft. Det kan fx ske, indtil
rammerne for Forsyningstilsynets administration af reglerne er
fastlagt.
Med lovforslaget foreslås videre at
indføre forskellige fleksibilitetsmuligheder ved prisloftet.
Der gives mulighed for, at der i særlige tilfælde kan
opnås et individuelt prisloft, samt at der kan opnås et
forhøjet prisloft i projektets første periode mod en
tilsvarende sænkning den efterfølgende periode.
Derudover vil der være en overgangsperiode for
prisreguleringen på to år for eksisterende
overskudsvarmevirksomheder, som ønsker at forblive på
den gældende prisregulering. Desuden indføres en
bagatelgrænse for prisregulering, så små
leverandører fritages for prisregulering.
Endeligt foreslås det med
lovforslaget, at virksomhederne kan indgå i en ordning, der
indebærer, at der kan opnås afgiftsfritagelser for den
del af overskudsvarmen, der leveres fra virksomheden, såfremt
virksomhederne forpligter sig til at udføre
energigennemgange og gennemføre energieffektiviseringstiltag
af processer og anlæg relateret til overskudsvarme.
Konsekvenser ved lovforslaget vil
være en mere administrativ simpel regulering.
Overskudsvarmeleverende virksomheder skal ikke prisanmelde og
-eftervise over for Forsyningstilsynet. Det vil fjerne
administrative byrder, hvilket gør det lettere og mere
attraktivt for virksomheder at levere overskudsvarme.
Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Lovforslaget
foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.